Atletiek

Alles over de Olympische droom.
Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Atletiek

Bericht door Gaizka1985 » zo aug 14, 2016 10:31 am

brigade zuid schreef:Dan plaats je je als derde snelste moet je in baan 9, lachwekkend!
Inderdaad vreemd, gaat via loting begreep ik?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atletiek

Bericht door 999 » zo aug 14, 2016 11:27 am

Mysterieuze problemen voor Dafne Schippers: 'Ik ga er verder niet op in'


Een teleurgestelde Dafne Schippers na de 100 meter sprint op de Olympische Spelen © ANP
Dafne Schippers voerde zaterdag een fysiek probleem op als reden voor haar mindere optreden in de finale van de 100 meter bij de Spelen in Rio. De Utrechtse sprintster wilde na afloop in het Olympisch Stadion niet ingaan op de aard van de kwaal. "Ik ga er verder niet op in. Dat heeft geen zin."

"Ik was vandaag voor het eerst een beetje pijnvrij. Dat was het'', zei Schippers na haar ietwat tegenvallende vijfde plaats in 10,90.

'Ik dacht: Dafne kan naar huis'

Ook haar trainer Bart Bennema schept weinig duidelijkheid over wat Schippers nu precies mankeert. "Het gaat om iets dat met sprint te maken heeft. We zeggen het niet omdat we de concurrentie niet wijzer willen maken.''

"Soms gebeurt er tijdens de training iets geks, iets onverwachts. Maar de medische staf heeft goed werk verricht. Op het moment dat het gebeurde, dacht ik: Dafne kan naar huis. Ik was al blij dat ze aan de start verscheen'', aldus Bennema.

Geen probleem voor 200 meter
Schippers maakte zich geen zorgen over de 200 meter. De series zijn maandagochtend in Rio. "Het is onder controle. Ik ga er vanuit dat ik over twee dagen hersteld ben, en denk niet dat het dan nog een rol speelt'', aldus de Utrechtse.

"Daar maak ik mij ook geen zorgen over", vult haar coach haar aan. "Ze gaat niet weg zonder podiumplek."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 14, 2016 12:57 pm

Wat een mysterieus gedoe is dit nou weer dan? En in welke zin zou het voor de concurrentie handig zijn om te weten wat een tegenstander mankeert? Het is geen contactsport. Het enige wat ze kunnen doen is hard naar de streep rennen maar ik heb de indruk dat ze dat toch al van plan waren.

Misschien is ze wel wakker geworden toen Yuri van Gelder terugkeerde in het Olympisch dorp en is haar hele slaapritme nu weg.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek

Bericht door zeux » zo aug 14, 2016 1:05 pm

Dit staat nog op de VK-site:
Mogelijk betrof de klacht de stand van Schippers' wervelkolom. Ze bezoekt in de aanloop naar een titeltoernooien doorgaans de Amsterdamse orthomanueel arts Aart van de Bunt. Die loopt de stand van haar wervel na en corrigeert die zonodig. Dat doet hij met een hamer en beitel. Acute spier- of peesklachten zijn meestal niet snel te verhelpen. Bennema verklaarde enkel: 'Ze moest worden behandeld. Ze moet sowieso worden behandeld. Ditmaal moesten ze wat harder werken. Ze moesten wat harder nadenken.'

Volgens de coach is er geen reden om te twijfelen aan de winstkansen van Schippers op de 200 meter. Hij maakte een vergelijking die mild klonk, zeker in vergelijking tot de schrik die hem aanvankelijk deed denken dat de Spelen voor Schippers voorbij waren. 'Sprinters zijn Formule 1-wagens. De band was een beetje lek. Die moest worden opgepompt. Dat is op tijd gelukt.'
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 14, 2016 1:15 pm

Ik zou dan gewoon zeggen dat ze last had van een klacht aan haar wervelkolom. Dat het erg ongelukkig uitkwam voor de 100 meter maar dat ze is behandeld en dat het nu weer de goede kant op gaat. Dan is het verhaal voor iedereen duidelijk en is het klaar. Nu gaat zo'n verhaal misschien een eigen leven leiden en gaan mensen speculeren. Nergens voor nodig.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Atletiek

Bericht door Arthur » zo aug 14, 2016 1:23 pm

zeux schreef:Die loopt de stand van haar wervel na en corrigeert die zonodig. Dat doet hij met een hamer en beitel.
WTF. Dat wordt even terloops genoemd zonder toelichting?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door brigade zuid » zo aug 14, 2016 1:27 pm

Gaizka1985 schreef:
brigade zuid schreef:Dan plaats je je als derde snelste moet je in baan 9, lachwekkend!
Inderdaad vreemd, gaat via loting begreep ik?
Hmm.. toevallig dat die Jamaicaansen allemaal in het midden geloot hebben.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 14, 2016 1:36 pm

Marillion schreef:Wat een mysterieus gedoe is dit nou weer dan? En in welke zin zou het voor de concurrentie handig zijn om te weten wat een tegenstander mankeert? Het is geen contactsport. Het enige wat ze kunnen doen is hard naar de streep rennen maar ik heb de indruk dat ze dat toch al van plan waren.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je zoiets in de wereld brengt om er voordeel uit proberen te halen. Dat het allemaal wel mee valt, maar dat de rest gaat speculeren en extra op haar gaat letten wat hen afleidt van wat ze moeten doen: hard lopen.

Maar weet niet of zij en haar team echt zo slinks zijn. Het past niet echt bij haar volgens mij. Aan de andere kant zou het dan juist een goede move zijn. En het gaat wel om Olympisch goud he. Van mij mag je dan alle trucs gebruiken die er zijn.

Mijn gevoel is in ieder geval het wel goed gaat komen op de 200 meter.
Laatst gewijzigd door Sandro op zo aug 14, 2016 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek

Bericht door zeux » zo aug 14, 2016 1:37 pm

brigade zuid schreef:
Gaizka1985 schreef:
brigade zuid schreef:Dan plaats je je als derde snelste moet je in baan 9, lachwekkend!
Inderdaad vreemd, gaat via loting begreep ik?
Hmm.. toevallig dat die Jamaicaansen allemaal in het midden geloot hebben.
Ja, dat was weird. Dat ze loten tussen de dames die 10.90 liepen, ok, maar dat de qualifiers betere banen hadden dan Daphne is zacht gezegd curieus.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek

Bericht door zeux » zo aug 14, 2016 1:44 pm

Sandro_Calaaabro schreef:
Marillion schreef:Wat een mysterieus gedoe is dit nou weer dan? En in welke zin zou het voor de concurrentie handig zijn om te weten wat een tegenstander mankeert? Het is geen contactsport. Het enige wat ze kunnen doen is hard naar de streep rennen maar ik heb de indruk dat ze dat toch al van plan waren.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je zoiets in de wereld brengt om er voordeel uit proberen te halen. Dat het allemaal wel mee valt, maar dat de rest gaat speculeren en extra op haar gaat letten wat hen afleidt van wat ze moeten doen: hard lopen.

Maar weet niet of zij en haar team echt zo slinks zijn. Mijn gevoel is in ieder geval het wel goed gaat komen op de 200 meter.
Volgens mij floepte het er uit en had ze meteen spijt dat ze het gezegd had.

@Arthur. Ja, blijkbaar was dit iets dat bij de volgers bekend was. Nu gaat het grote speculeren wel beginnen.
Je wilt richting je tegenstanders een aura van onoverwinnelijkheid hebben. Als blijkt dat zij een structureel probleem aan haar wervelkolom heeft, zou dat het idee van 'onaantastbaarheid' kunnen aantasten. Zo'n 100 meter is half een fysiek en half een mentaal spelletje. Ik snap wel dat ze zo'n 'probleem' weg wil houden van haar concurrenten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 14, 2016 1:54 pm

Elk voordeel heeft z'n nadeel. Je kunt ook stellen dat het speculeren de rest van de atletes mogelijk kostbare energie kost. En dat ze minder op haar letten waardoor ze mogelijk zelf iets minder druk voelt. Als ik haar mental coach was zou ik het nu over die boeg gooien. Iets eruit floepen is niet zo slim maar het kan gebeuren in het heetst van de strijd. Niks aan de hand, je kunt er je voordeel uit halen. Belangrijker is natuurlijk hoe groot het fysieke probleem is of was. Maar dat is gissen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 14, 2016 2:03 pm

Volgens mij hebben sprinters allemaal wel zo links en rechts wat fysieke ongemakken. Je vraagt in een korte tijd zoveel van je lichaam en het is allemaal erg explosief. Ook op training uiteraard. Nu kan het natuurlijk een keer slecht uitkomen dat je meer last hebt dan anders maar ik denk dat het dusdanig 'algemeen gebruik' is dat de concurrentie daar geen mentaal voordeel uit zal halen.

Overigens. Als ze nu echt een probleem had gehad dan liep ze ook geen 10,90 want op zichzelf is dat natuurlijk helemaal niet zo slecht. Eigenlijk is alleen het gat naar Thompson relatief groot. De rest zat allemaal kort bij elkaar. Tel er nog 100 meter bij op en de situatie ziet er echt anders uit. De grote vraag is vooral of Thompson dit nog 100 meter vol kan houden of niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 14, 2016 2:05 pm

Eenmaal op topsnelheid is Daphne gewoon het snelst. Dan kun je die paar tienden in de tweede honderd meter zo weg poetsen. Klinkt simpel, ik weet het. Maar ik denk dat ze het gaat doen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 14, 2016 5:12 pm

Ok, irritatie aan de lies dus. Had ze beter direct kunnen zeggen. Maar ze had er zo vlak na de race gewoon de pest in.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek

Bericht door Iniesta » zo aug 14, 2016 6:13 pm

Ja, denk in het algemeen dat je sporters niet te hard moet afrekenen op wat ze direct na een race roepen (of je moet een voorkeur hebben voor de nietszeggende uitspraken van voetballers )
Wel een listige blessure, een scheve rug kan letterlijk nog wel rechtgezet worden, lies is toch lastig te genezen behalve met rust.
Was hier al een beetje bang voor. Kreeg de indruk dat ze haar onvoldoende hebben kunnen afschermen van de ongelofelijke druk een aandacht binnen een jaar.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door brigade zuid » zo aug 14, 2016 6:51 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Ok, irritatie aan de lies dus. Had ze beter direct kunnen zeggen. Maar ze had er zo vlak na de race gewoon de pest in.
Ze zeggen dat de blessure nu onder controle is maar in hoeverre moeten we dat geloven?

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 14, 2016 7:03 pm

Dat is zeker de vraag. Na de series deed Daphne alsof het allemaal helemaal super was, terwijl ze toen dus last van haar lies had volgens de verhalen die nu verteld worden.

Aan de andere kant hebben we haar races kunnen zien op de 100 meter en op topsnelheid was ze wel gewoon erg goed.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 14, 2016 7:09 pm

Ze zijn natuurlijk bang dat het er nog een keer in schiet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je normaal gesproken in zo'n situatie even een weekje rust zou pakken. Maar dat komt nu wat ongelukkig uit om maar eens een understatement te gebruiken.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 1:16 am

Zit je nog scherp voor de buis, brigade zuid? :icon_wink.gif:

Wat loopt die Usain Bolt toch weer ogenschijnlijk makkelijk op amper 85% of zelfs nog niet 75% van zijn kunnen naar de finale. Maar dat gold op het oog voor Schippers gister ook en we hebben gehoord wat zij na afloop geïrriteerd kijkend aan de interviewer te melden had.

Finale ga ik helaas niet live kijken want ik moet echt gaan pitten en morgen er op tijd uit. Maar zolang ik niet op telefoon apps kijk :smile-ajax.gif: kan ik morgenochtend gewoon zonder voorkennis de finale kijken en 'in Ziggo interactieve tv kruipen' alsof het live is. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » ma aug 15, 2016 8:23 am

Bolt tijdens de halve finale:

Afbeelding

Wat een fenomeen is die man toch. Drie keer op rij goud pakken op de 100 meter. En als er geen hele gekke dingen gebeuren gaat hij zijn titel op de 200 meter ook wel prolongeren.

Ik ben er toch even voor wakker geworden. Gelijk de 400 meter finale ook meegepakt met een nieuw wereldrecord. Mooie afstand is dat. Je voelt gewoon als kijker bijna de verzuring die de atleten ervaren op het laatste stuk.

Vanmiddag de serie voor Dafne Schippers. Ik ben benieuwd hoe soepel dat gaat.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 10:37 am

Liesklachten of niet, de series zal ze makkelijk door moeten kunnen rollen. In de tijd dat ze nog de meerkamp deed zal ze nog wel met veel heviger pijnen hebben moeten doorbijten tijdens de laatste nummers.

Wel heel gaaf dat Bolt weer gewonnen heeft, concurrent Justin Gatlin vind ik zo onsympathiek. Ook in de finale zag het er weer machtig uit. :biggthumpup.gif:

De manier waarop hij na een logischerwijs wat minder sterke start de koploper op pure topsnelheid inhaalt, zo zou het er bij Schippers in de finale van de 200 meter ook ongeveer uit moeten gaan zien.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 10:50 am

De commentatoren die bij handbal en beachvolleybal zitten beweren continu dat de Brazilianen op de tribune massaal achter 'Holland' 'Holland' gaan staan. :smallgrin.gif: Dat zal bij handbal in de kwartfinale wel over zijn.

Bij Atletiek viel me wel op dat ze harder voor Dafne Schippers juichten dan voor anderen. Met name Amerikaanse sporters lijken bij de Brazilianen niet zo populair te zijn.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door brigade zuid » ma aug 15, 2016 12:46 pm

Cruijff schreef:Zit je nog scherp voor de buis, brigade zuid? :icon_wink.gif:
Tuurlijk jongen, elke nacht tot vier uur. Vond de 9.80 in de finale tegenvallen als je in de halve finale al op het gemakje 9.85 loopt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 12:53 pm

brigade zuid schreef:
Cruijff schreef:Zit je nog scherp voor de buis, brigade zuid? :icon_wink.gif:
Tuurlijk jongen, elke nacht tot vier uur. Vond de 9.80 in de finale tegenvallen als je in de halve finale al op het gemakje 9.85 loopt.
En ook nog een beetje gokken op resultaten om het nog net iets spannender te maken?

Uiteraard, vergeleken met bijv zijn Beijing tijden was de snelheid niet extreem spectaculair. Dit keer zat het spektakel in voor de derde maal op rij winnen en in Justin Gatlin de mond snoeren.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door brigade zuid » wo aug 17, 2016 12:10 am

Hopelijk beseft Daphne dat ze haar halve finale moet winnen om een goede baan in de finale te krijgen, zeker bij de 200m is dat vrij belangrijk. Voor je het weet pompen ze haar weer in baan 1 of 9.

Plaats reactie