Baanwielrennen

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 10:23 am

Moet zo gek zijn voor die gasten. Het zijn hele goede vrienden. Hebben samen op dagelijkse basis naar dit doel toegewerkt en dan sta je daar tegenover elkaar.

1e confrontatie was mooi. Eigenlijk zou het wel over drie duels moeten gaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 10:41 am

Hahaha, fantastische sport!!!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Baanwielrennen

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 10:42 am

Haha mooi, er komt een derde.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 10:45 am

Prachtig duel hoor! :biggthumpup.gif:

Denk dat Lavreysen 'm toch gaat pakken. Feit dat hij dit nog kon repareren lijkt aan te tonen dat hij iets meer inhoud heeft. Dat zou een voordeel moeten zijn in het derde duel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 10:49 am

Wordt super spannend. Hoogland lijkt me ook iemand die zijn ‘boosheid’ kan omzetten in energie?

Heb die val van De Wild niet gezien. Eigen schuld of een ander?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 10:55 am

Heb niet heel goed gekeken naar de Madison omdat de vrouwen aan de finale bij het klimmen bezig zijn. Maar volgens mij was 't eigen schuld. Zonde want dat brak ze denk ik wel echt op om voor de medaille te gaan. Britten waren wel echt te goed.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 10:58 am

Bij Hoogland was het inderdaad op. De tweede heat was zijn kans.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 10:59 am

Hersteltijd was te kort voor 'm. Zonde voor hem want hij leek 'm te hebben in het tweede duel.

Lavreysen kan dus voor drie keer goud gaan want hij en Buchli starten op de keirin.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 11:12 am

Marillion schreef:Heb niet heel goed gekeken naar de Madison omdat de vrouwen aan de finale bij het klimmen bezig zijn. Maar volgens mij was 't eigen schuld. Zonde want dat brak ze denk ik wel echt op om voor de medaille te gaan. Britten waren wel echt te goed.
Ja zoiets begreep ik ook. Ritme en aansluiting weg, extra ronde moeten doen en daarom achter de feiten aan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 11:13 am

Marillion schreef:Hersteltijd was te kort voor 'm. Zonde voor hem want hij leek 'm te hebben in het tweede duel.

Lavreysen kan dus voor drie keer goud gaan want hij en Buchli starten op de keirin.
Vandaag kostte wel serieus kracht. Kan hij dan morgen nog een keer zo’n keirin aan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 11:15 am

Jawel. Hij zal liever een dag extra hebben maar dat kan hij wel aan. Keirin is wel een onderdeel met relatief veel verrassingen. Is voor hem denk ik de moeilijkste van de drie om te winnen omdat je tactisch met meer tegenstanders te maken hebt die allemaal een plan hebben.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door brigade zuid » vr aug 06, 2021 11:34 am

Welke Nederlanders doen mee aan de Keirin?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Baanwielrennen

Bericht door Duke » vr aug 06, 2021 11:36 am

Duke schreef:
vr jul 29, 2016 10:38 am
Zijn roze olifant tettert niet meer

Jeffrey Hoogland | Hij was BMX'er, een van de besten van Nederland. Hij droomde van de olympische medailles - totdat de angst in zijn bol sloeg. Nu staat Jeffrey Hoogland (23) tóch op de Spelen: niet als BMX'er, maar als baansprinter.

Het zanderige baantje ligt om de hoek van zijn ouderlijk huis. Het ziet er nog bijna net zo uit als vroeger. Jeffrey Hoogland kan het parcours rijden met zijn ogen dicht. De startheuvel af, springend de bergjes over, aanzetten na de bochten en op één wiel naar de finish sprinten. Drie jaar oud was hij toen hij hier voor het eerst fietste. ,,Ik had nog zijwieltjes op mijn fiets. Maar mijn broers duwden me gewoon van de startheuvel. Dat ging mis ja. Nog een keer, en nog een keer. Maar ik wilde steeds opnieuw."

De jeugd van Hoogland is makkelijk te omschrijven: BMX'en, BMX'en en nog meer BMX'en. Op school denkt hij aan BMX'en, zodra hij thuis komt pakt hij zijn BMX-fietsje en scheurt hij urenlang over het baantje met zijn broers, 's avonds aan tafel gaat het over BMX'en. En na het eten zoekt hij met zijn vader vaak nog naar nieuwe uitdagingen op andere BMX-baantjes in de omgeving. Zijn broers zijn goed, maar Jeffrey is nog beter. Hij wordt zo vaak Nederlands kampioen dat hij de tel kwijt raakt.

Hoe ouder en hoe beter de broertjes Hoogland worden, hoe vaker ze naar het buitenland moeten voor grote wedstrijden. Vakanties worden gecombineerd met BMX-EK's en -WK's. Pa en ma Hoogland zijn fanatiek (Jeffrey's moeder, grappend: ,,We zeiden voor een wedstrijd altijd: ,,Als je wint, dan mag je thuiskomen.'') en zijn broers ook - maar Jeffrey is de fanatiekste.

Hij móet en hij zal iedere wedstrijd winnen. Als hij een keer onverhoopt verliest, dan is hij de rest van de dag niet te genieten. Zit hij in een boom, of achter een container te mokken. ,,Ik accepteerde het niet als ik niet won. Dan was ik zó boos, zó gefrustreerd. Ik had er alles voor over om als eerste over de streep te gaan. Het was winnen of crashen. Vallen hoorde erbij." Mama Hoogland: ,,Ik heb hem weleens zo hard zien vallen dat zijn fiets in tweeën brak. Hij werd door de lucht geslingerd als een lappenpop. Ik dacht: die is dood. Het viel uiteindelijk, zoals zo vaak, wel mee. Al hebben we door heel Europa ziekenhuizen van binnen gezien. Maar dat vonden we heel normaal."

Roze Olifant
Maar dat verandert als de sport zelf verandert. BMX moet nóg spectaculairder worden: de startheuvels worden hoger gemaakt, de snelheid gaat omhoog en de sprongen worden nog extremer. Hoogland: ,,Die overgang ging me niet goed af. Ik crashte een paar keer serieus en een paar andere keren liep het maar net goed af. Er sloop angst in mijn hoofd. Ik zat niet meer lekker op mijn fiets. Als ik boven op de startheuvel stond begon ik na te denken, te twijfelen. Het was zo dubbel: ik wilde naar beneden, die heuvel af denderen en voluit springen, maar ik was ook bang dat het mis zou gaan. De overtuiging was weg. En daardoor bleven de prestaties ook uit. Ik heb heel lang gefrustreerd rondgereden. Ik wilde heel graag als BMX'er naar de Olympische Spelen, want daar lag mijn hart. Maar het was op een gegeven moment niet realistisch meer."

Er is een roze olifant in het brein van Hoogland gekropen. En die tettert iedere keer dat hij op zijn BMX-fiets stapt. Botbreuken helen, kneuzingen verdwijnen, fietsen worden gerepareerd - maar de roze olifant gaat niet meer weg. Hoogland kan het BMX'en vergeten.

Baansprinter
Maar er komt een nieuwe kans. Uit tests blijkt dat hij nog iets anders heel goed kan: baansprinten. Hij neemt zijn startsnelheid en zijn behendigheid mee vanaf het BMX-baantje; in geen tijd is hij omgeschoold tot baansprinter. In 2011 doet hij voor het eerst mee aan een NK op de baan. Daar wordt hij afgedroogd, want in de eerste jaren komt hij vooral tactisch inzicht tekort. Dat leert hij stukje bij beetje van bondscoach René Wolff.

Hoogland wordt beter en beter. Zijn grootste kwaliteit: lompe, brute kracht. Zijn bovenbenen zijn zo dik dat hij geen normale spijkerbroeken past. Hij past in de ontwikkeling van het baansprinten van de afgelopen jaren: het gaat meer en meer om kracht, en minder om souplesse. En op de wielerbaan is de roze olifant in geen velden of wegen te bekennen. Hoogland: ,,Angst? Op de baan? Voor de snelheid ofzo? Nee. Nooit."

Een jaar voor de Spelen laat hij zien waartoe hij in staat is, op het Europees Kampioenschap in het Zwitserse Grenchen. Hij wint goud op de individuele sprint, de teamsprint en de kilometer tijdrit. En in maart, op het WK Baanwielrennen in Londen, doet hij er een zilveren medaille bij op de teamsprint.

Van een kleuter die met zijwieltjes over een BMX-baantje denderde naar een baansprinter met Europese titels op zak: soms loopt de route naar de top via vreemde omwegen. Maar op de Spelen in Rio is Jeffrey Hoogland een medaillekanshebber op de teamsprint en de individuele sprint.

Met dank aan een tetterende roze olifant.
www.ad.nl
5 jaar geleden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door columbus » vr aug 06, 2021 11:43 am

Wat een mooi duel! Lavreysen leek net wat meer inhoud te hebben. Maar wat een geweld, heel mooi om te zien

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 12:04 pm

Die gasten bouwen zoveel verzuring op dat Lavreysen niet eens meer kon juichen. En na afloop is lopen ook even teveel gevraagd. Enige wat dan rest is voorzichtig het melkzuur weer uit je benen fietsen op de rollen.

Zondag dus nog de keirin.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Baanwielrennen

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 6:13 pm

Ze waren ook echt kapot he, als je de tijd ziet in die derde race. Een heel stuk trager. Slijtageslag met de derde race zo kort op de tweede.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Baanwielrennen

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 6:24 pm

Zeux schreef:
vr aug 06, 2021 11:12 am
Marillion schreef:Heb niet heel goed gekeken naar de Madison omdat de vrouwen aan de finale bij het klimmen bezig zijn. Maar volgens mij was 't eigen schuld. Zonde want dat brak ze denk ik wel echt op om voor de medaille te gaan. Britten waren wel echt te goed.
Ja zoiets begreep ik ook. Ritme en aansluiting weg, extra ronde moeten doen en daarom achter de feiten aan.
Op zich wel spectaculair onderdeel. Soms beetje onoverzichtelijk alleen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Frank » za aug 07, 2021 8:48 am

Marillion schreef:
vr aug 06, 2021 11:15 am
Jawel. Hij zal liever een dag extra hebben maar dat kan hij wel aan. Keirin is wel een onderdeel met relatief veel verrassingen. Is voor hem denk ik de moeilijkste van de drie om te winnen omdat je tactisch met meer tegenstanders te maken hebt die allemaal een plan hebben.
Niet alleen tegenstanders met eigen plannen, ook een jury...

Buchli naar mijn mening genaaid.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 08, 2021 10:51 am

Finale was een mooi voorbeeld hoe het mis kan lopen. Glaetzer laat een groot gat vallen, Kenny is ervaren genoeg om te profiteren en het goud is gevlogen.

Wel stoer hoor. Dat die gast gewoon toch nog weer een gouden medaille pakt. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door zeux » zo aug 08, 2021 11:33 am

Marillion schreef:
zo aug 08, 2021 10:51 am
Finale was een mooi voorbeeld hoe het mis kan lopen. Glaetzer laat een groot gat vallen, Kenny is ervaren genoeg om te profiteren en het goud is gevlogen.

Wel stoer hoor. Dat die gast gewoon toch nog weer een gouden medaille pakt. :biggthumpup.gif:
Zit er bij WK's en EK's normaal gesproken wat meer tijd tussen de disciplines? Lijkt me dat de Keirin net effe te snel na die sprint-slijtageslag tussen Hoogland en Lavreysen kwam.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Baanwielrennen

Bericht door columbus » zo aug 08, 2021 6:54 pm

Ik dacht dat er van de week werd gezegd dat er op andere toernooien een uur tussen zit

Plaats reactie