Wegwielrennen

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 07, 2016 8:16 pm

Dit zijn wel de momenten waarop de wielersport op haar mooist is. Alle emoties tegelijk. Er is spektakel, onverwachte wendingen, drama en geluk.

En Abbott heeft nu dus gewoon niks. Die Italiaanse heeft gekozen voor brons door het gat toe te rijden in de wetenschap dat ze dan niet meer ging winnen maar wel op het podium staat.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door brigade zuid » zo aug 07, 2016 8:20 pm

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat niemand echt blij lijkt, vd Breggen niet, in de studio niet, niemand niet. Terwijl er net goud gewonnen is en het naar omstandigheden goed gaat met van Vleuten.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wegwielrennen

Bericht door Sandro » zo aug 07, 2016 8:22 pm

Jij bent toch blij, of niet? En ik ook. Dus minstens twee dan :smile-ajax.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Alexander » zo aug 07, 2016 8:22 pm

1 van de boeiendste finales die ik ooit heb gezien. Ongelofelijk. Dat meisje wint 'm werkelijk geweldig!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » zo aug 07, 2016 8:23 pm

Mede omdat men nog niet precies weet hoe het met van Vleuten gaat lijkt me.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wegwielrennen

Bericht door Duke » zo aug 07, 2016 9:26 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wegwielrennen

Bericht door Duke » zo aug 07, 2016 9:30 pm

999 schreef:Mede omdat men nog niet precies weet hoe het met van Vleuten gaat lijkt me.
Bij bewustzijn is het enige dat gemeld wordt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 07, 2016 9:34 pm

Wat was dit een bloedstollende finale zeg! Dit is wat voor mij wielrennen zo mooi maakt, tragiek in combinatie met ultieme vreugde.
Ajax!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » zo aug 07, 2016 9:36 pm

Duke schreef:
999 schreef:Mede omdat men nog niet precies weet hoe het met van Vleuten gaat lijkt me.
Bij bewustzijn is het enige dat gemeld wordt.
Precies, meer heb ik nog niet gehoord ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 07, 2016 9:49 pm

Ik ga er vanuit dat ze wel wat heeft gebroken. In ieder geval iets in de categorie sleutelbeen/schouderblad. Dat is niet leuk maar als je zo valt moet je dat er maar bij nemen. Omdat ze zo ongelukkig op die rand terecht kwam en stil bleef liggen was ik bang dat het misschien ernstiger zou zijn maar ik denk niet dat ze de huidige communicatie hadden gedaan als ze bang zijn voor meer ernstige schade.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door zeux » zo aug 07, 2016 9:55 pm

Was zijn nu ook troef voor tijdrit?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 07, 2016 9:57 pm

Als je het over Van der Breggen hebt dan is het antwoord ja. Zij en Ellen van Dijk doen de tijdrit. Annemiek van Vleuten is wel Nederlands Kampioen maar zou daar niet rijden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door zeux » zo aug 07, 2016 10:03 pm

Marillion schreef:Als je het over Van der Breggen hebt dan is het antwoord ja. Zij en Ellen van Dijk doen de tijdrit. Annemiek van Vleuten is wel Nederlands Kampioen maar zou daar niet rijden.
Ik had het inderdaad over Van Vleuten. Dus deze val maakt geen verschil. Waarom zou ze eigenlijk niet de tijdrit rijden als ze NL-kampioen is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » zo aug 07, 2016 10:44 pm

Annemiek van Vleuten,heeft aan haar
val in de olympische wegwedstrijd een
zware hersenschudding overgehouden en
drie kleine scheurtjes in haar lumbale
wervelkolom.Ze blijft nog tot maandag
middernacht op de intensive care.

Chef de mission Maurits Hendriks,die
kort na de finish de latere winnares
Anna van der Breggen al kon vertellen
dat Van Vleuten bij bewustzijn was,is
bij de onfortuinlijke renster,samen met
de artsen Cees-Rein van den Hoogenband
en Robert Kempers.

Van Vleuten reed in Rio aan de leiding
toen ze in een afdaling naar de finish,
met nog 10 km verwijderd van olympisch
goud,hard onderuit ging in een bocht.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » zo aug 07, 2016 11:04 pm

organisatie’
Gisteren, 22:23
RIO DE JANEIRO - De verschrikkelijke val van Annemiek van Vleuten is de schuld van de organisatie bij de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dat zegt voormalig olympisch kampioen Chris Boardman.

De Brit is in Rio als commentator en analist aanwezig bij de weg- en baanwedstrijden en gaf live verslag tijdens de gouden race van Nederland. Boardman raakte volkomen in shock toen hij de in zijn ogen ‘weerzinwekkende’ val van Van Vleuten voor zijn ogen op het tv-scherm zag plaatshebben.

"Ik ben woest’’, tiert Boardman. "Ik heb hier zelf over het parcours gereden. Ik heb het verkend en ik heb met eigen ogen geconstateerd hoe gevaarlijk de randen en de bochten zijn. Bij de mannenwedstrijd hebben we 24 uur eerder ook kunnen constateren dat dit ver over de grenzen van veiligheid ging. Dit kan gewoon niet. En dat je er dan als organisatie helemaal niets aan doet voor de wedstrijd die een dag later nog volgt bij de vrouwen, vind ik verschrikkelijk.’’

Boardman werd misselijk bij het zien van de smak die Van Vleuten maakte. "Ze (de organisatoren, red.) hebben het zo gelaten! Er is niks aan gedaan sinds een dag eerder. Ik heb groot respect voor Anna van der Breggen. Zij heeft haar teamgenote daar zien liggen en vervolgens moest ze de knop weer omzetten. Ik voorspelde dat ze de Amerikaanse op de streep zou pakken. Heel knap.’’

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Iniesta » zo aug 07, 2016 11:45 pm

Beetje onzin, ze gaat zelf op een hele foute manier die bocht in. Als je zo in een Alpen etappe instuurt lig je 30 meter naar beneden.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » zo aug 07, 2016 11:56 pm

Dezelfde discussie is er dan ook over Alpen etappes, je " leven" wagen omdat het anders niet zwaar en spannend genoeg is.Steeds een beetje meer, bijna nooit stappen terug .. zelfde telt voor doping ...

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wegwielrennen

Bericht door Sandro » ma aug 08, 2016 5:54 am

Het vrouwenwielrennen lijkt me nog gevaarlijker dan bij de mannen, omdat de meesten nogal moeite met sturen hebben.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Marillion » ma aug 08, 2016 8:29 am

We hebben niet alle crashes van de afgelopen twee races goed kunnen zien. Deze toevallig wel. Ze zit compleet verkeerd bij het ingaan van die bocht. Veel te veel aan de binnenkant. Daardoor kan ze met die snelheid nooit meer goed insturen. In die zin is het een persoonlijke fout. Hoe treurig het ook was. Nu weet zij natuurlijk heus wel hoe ze die bocht wel had moeten rijden. Maar in de hitte van de strijd neem je weleens teveel risico.

Die afdaling was wel echt een hele vervelende. Veel snelle bochten waar je niet doorheen kunt kijken en die elkaar snel opvolgen. Het is wel zo dat de renners het parcours vooraf verkennen en dus weten waar ze naar beneden gaan. Het gaat mis op het moment dat je extra risico's pakt in de finale om uitgerekend daar het verschil te willen maken. Niet voor niets waren al die valpartijen in het slot van de race. Als het zoals eerder in de race iets minder hard gaat is er niet zoveel aan de hand.

Probleem met zo'n discussie achteraf is dat je er niet veel meer aan hebt. Wanneer renners vooraf van mening zijn dat het parcours niet veilig genoeg is moeten ze op dat moment met elkaar een vuist maken. Dat is namelijk het moment om nog aanpassingen af te dwingen. Maar toen heb ik niemand gehoord.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » ma aug 08, 2016 9:25 am

Ach, 50 miljoen voor de openings-ceremonie maar een paar miljoen om in ieder geval op zulke gevaarlijke knelpunten, of gewoon in de bochten, wat doen aan b.v. zo'n gevaarlijke stoeprand zit er niet aan natuurlijk ...

Tuurlijk is het een stuurfout, denk dat ze dat ze dat zelf ook wel weet, maar ze kan ook gewoon onderuit gaan omdat er een tak(je) op weg is gewaaid ( o.i.d )

Persoonlijk denk ik dat ze ontzettend veel geluk heeft gehad ... echt veel geluk ..

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wegwielrennen

Bericht door beelzebub » ma aug 08, 2016 9:27 am

Blijkbaar hebben ze geen hooibalen in Brazilie.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door Marillion » ma aug 08, 2016 9:54 am

Natuurlijk heeft ze nu geluk gehad dat ze er zo is afgekomen.

Punt is wel, waar ga je dan allemaal bescherming aanbrengen? Ze valt nu hier maar het kan twee bochten verder of op een heel ander stuk ook behoorlijk mis gaan. Je kunt niet alle risico's uitsluiten. Het parcours is openbare weg, dat is altijd minder veilig dan wanneer je bijvoorbeeld een afgesloten circuit hebt dat voor dat doel is gemaakt zoals bij auto- en motorsport.

Ik ben er natuurlijk niet principieel op tegen om de sport veiliger te maken maar het is wel zo dat wielrennen per definitie geen ongevaarlijke sport is. Probleem is ook dat het niet in de cultuur van de sport zit om dit aan te willen pakken. Kijk alleen al naar de kleding. Alles staat in functie van de fysieke prestatie. Licht materiaal, vocht afvoeren, isoleren. Veiligheid is geen aspect. Er is alleen een helm en zelfs dat heeft jaren gekost om geaccepteerd te raken. Alle motoren en auto's op het parcours dragen ook niet bij aan de veiligheid. Het publiek wat regelmatig veel te dicht op de koers staat.

Renners zijn gewend om de gevaren te dragen en binnen die omstandigheden te presteren. Als ze echt structurele veranderingen willen hebben op dit vlak zullen ze die zelf moeten afdwingen. Vorm een collectief, ga in gesprek met de UCI en bespreek vooraf wat er anders moet. Met wat los commentaar als er al iets is misgegaan kom je er niet.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door wimpey » ma aug 08, 2016 10:29 am

Wat een horror val was dat. :blush.gif: Van die Franse turner werd ik evenmin vrolijk.

Wel mooi dat die no-name chick (voor mij dan no-name) goud pakte. We hebben een medaille meer dan Duitsland :smallgrin.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wegwielrennen

Bericht door Jöhnk » ma aug 08, 2016 10:34 am

Van den Breggen was de topfavoriete.

Tja, Duitsland.. Die zullen hun medailles wel weer binnenhalen bij het kanovaren en het kogelstoten.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wegwielrennen

Bericht door 999 » ma aug 08, 2016 10:38 am

Marillion schreef:Natuurlijk heeft ze nu geluk gehad dat ze er zo is afgekomen.

Punt is wel, waar ga je dan allemaal bescherming aanbrengen? Ze valt nu hier maar het kan twee bochten verder of op een heel ander stuk ook behoorlijk mis gaan. Je kunt niet alle risico's uitsluiten. Het parcours is openbare weg, dat is altijd minder veilig dan wanneer je bijvoorbeeld een afgesloten circuit hebt dat voor dat doel is gemaakt zoals bij auto- en motorsport.

Ik ben er natuurlijk niet principieel op tegen om de sport veiliger te maken maar het is wel zo dat wielrennen per definitie geen ongevaarlijke sport is. Probleem is ook dat het niet in de cultuur van de sport zit om dit aan te willen pakken. Kijk alleen al naar de kleding. Alles staat in functie van de fysieke prestatie. Licht materiaal, vocht afvoeren, isoleren. Veiligheid is geen aspect. Er is alleen een helm en zelfs dat heeft jaren gekost om geaccepteerd te raken. Alle motoren en auto's op het parcours dragen ook niet bij aan de veiligheid. Het publiek wat regelmatig veel te dicht op de koers staat.

Renners zijn gewend om de gevaren te dragen en binnen die omstandigheden te presteren. Als ze echt structurele veranderingen willen hebben op dit vlak zullen ze die zelf moeten afdwingen. Vorm een collectief, ga in gesprek met de UCI en bespreek vooraf wat er anders moet. Met wat los commentaar als er al iets is misgegaan kom je er niet.
Punt is dat je gewoon voor veiligheid voor sporters ( en publiek ) moet zorgen daar waar deze knelpunten liggen.En anders geen wielrennen daar, en dat geld wat mij betreft ook als je zo'n sprint etappe hebt waar tig renners als sardientjes met zijn allen in een veel te smalle doorgang aan komen stormen en idem voor dat publiek, gewoon op afstand en niet willen dat je met je snufferd overal pal bovenop moet staan ...

Gewoon opnemen in het reglement als je zoiets gaat organiseren, en van wie dat dan gaat regelen of naar voren gaat brengen is me eender.Of wielrennen nu wel of geen veilige sport is doet er voor mij niet toe.

Heb je de stoepranden daar gezien ? ... Dat zijn gewoon ruggenbrekers hoor ... Maar van Vleuten komt er, relatief gezien, goed van af, dus gaat het circus gewoon weer verder ...

Plaats reactie