Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door zeux » ma aug 15, 2016 2:15 pm

Marillion schreef:Met het idee van crowdfunding voor sporters, of sponsoring vanuit het bedrijfsleven is op zich toch niet zoveel mis?

Kijk, we zitten nu met z'n allen drie weken naar de Olympische Spelen te kijken maar daarna verliest het grootste gedeelte van het publiek haar interesse in veel van deze sporten. En je kunt als overheid nu eenmaal niet iedere sporter steunen. Ergens ligt de grens. En dan is het logisch dat sporten die het minst in de belangstelling staan er minder goed vanaf komen.
Prima, maar dan neem je dus ook afstand van de gedachte 'Nederland Topsportland'. En moet er niet gezeken worden als het minder gaat.

Bedrijfsleven pakt wel her en der iets op, maar alleen bij de populaire sporten.

Het gaat om keuzes. En om nuances. Iets doen aan de situatie betekent niet meteen 'pamperen' (de neoliberale frame). Er gaan fractionele budgetten van de Rijksbegroting naar sport (0,8% van begroting VWS en 0,066% van Rijksbegroting). We sterven niet meteen de hongerdood als dat ìèts omhoog gaat. Als badmintonners huur moeten betalen om van het nationale sportcentrum op Papendal gebruik te maken, dan denk ik wel: kan dat niet anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Marillion » ma aug 15, 2016 2:27 pm

Nou, volgens mij zit daar nog wel iets tussen. Om er echt iets zinnigs over te zeggen zou ik het totale budget en de besteding daarvan moeten inzien. Maar de gedachte dat er keuzes moeten worden gemaakt als het gaat om welke sporten en welke atleten je kunt ondersteunen is niet zo vreemd.

Er gaat geld naar topsport maar ook naar breedtesport. Topsporters hebben voor die laatste categorie natuurlijk een voorbeeldfunctie en in die zin dus een dubbele rol. Daar zal dan inderdaad van toepassing zijn dat populaire sporten op meer ondersteuning kunnen rekenen. Dat is niet heel gek want daar bereik je dus het grootste publiek mee.

Als je ziet op hoeveel vlakken Nederland als klein land meedoet heb ik niet de indruk dat het voor sporters onmogelijk is om goede prestaties te leveren. Ik denk dat je dus best kunt spreken van een topsportland. Je kan natuurlijk besluiten om het budget wat te verhogen. Misschien zou ik die keuze ook wel maken als ik inzage had. Maar ook dan zullen er nog keuzes moeten worden gemaakt. Er vallen op enig moment altijd sporters buiten de boot. En die zullen het dan op eigen kosten of via sponsoring of crowdfunding moeten proberen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 2:28 pm

brigade zuid schreef:Topsport in Nederland: Badmintonsters Muskens/Piek, nummer 11 van de wereld, die baanhuur moeten betalen om op Papendal te kunnen trainen. Schoonspringster Ushi Freitag die via crowdfunding een camera kan aanschaffen om haar sprongen tijdens de trainig terug te zien.
Ah, jij zat ook badminton te kijken.

Hoeveel moesten ze nu aan huur voor die hal betalen? 300 euro?

Meerkamper Ingmar Vos richtte zich een paar jaar terug ook op crowdfunding trouwens... Om een goede polsstok te kunnen betalen...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door zeux » ma aug 15, 2016 3:59 pm

Marillion schreef:Nou, volgens mij zit daar nog wel iets tussen. Om er echt iets zinnigs over te zeggen zou ik het totale budget en de besteding daarvan moeten inzien. Maar de gedachte dat er keuzes moeten worden gemaakt als het gaat om welke sporten en welke atleten je kunt ondersteunen is niet zo vreemd.

Er gaat geld naar topsport maar ook naar breedtesport. Topsporters hebben voor die laatste categorie natuurlijk een voorbeeldfunctie en in die zin dus een dubbele rol. Daar zal dan inderdaad van toepassing zijn dat populaire sporten op meer ondersteuning kunnen rekenen. Dat is niet heel gek want daar bereik je dus het grootste publiek mee.

Als je ziet op hoeveel vlakken Nederland als klein land meedoet heb ik niet de indruk dat het voor sporters onmogelijk is om goede prestaties te leveren. Ik denk dat je dus best kunt spreken van een topsportland. Je kan natuurlijk besluiten om het budget wat te verhogen. Misschien zou ik die keuze ook wel maken als ik inzage had. Maar ook dan zullen er nog keuzes moeten worden gemaakt. Er vallen op enig moment altijd sporters buiten de boot. En die zullen het dan op eigen kosten of via sponsoring of crowdfunding moeten proberen.
Je kunt toch afspreken dat wie OS-waardig is - dus onder vleugels NOCNSF valt - fatsoenlijk materiaal en onbetaalde trainingsfaciliteiten heeft?

De percentages die ik hierboven noemde zijn voor de totale sportbegroting. Hoeveel hiervan naar het segment 'topsport' gaat, weet ik niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Duke » ma aug 15, 2016 4:15 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Na een week Spelen, voelt het toch aan alsof veel Nederlandse sporters chokers zijn.
Gezien het aantal gouden medailles in verhouding tot zilver en brons zou ik juist zeggen van niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Gaizka1985 » ma aug 15, 2016 4:21 pm

Cruijff schreef:
brigade zuid schreef:Topsport in Nederland: Badmintonsters Muskens/Piek, nummer 11 van de wereld, die baanhuur moeten betalen om op Papendal te kunnen trainen. Schoonspringster Ushi Freitag die via crowdfunding een camera kan aanschaffen om haar sprongen tijdens de trainig terug te zien.
Ah, jij zat ook badminton te kijken.

Hoeveel moesten ze nu aan huur voor die hal betalen? 300 euro?

Meerkamper Ingmar Vos richtte zich een paar jaar terug ook op crowdfunding trouwens... Om een goede polsstok te kunnen betalen...
Volgens mij € 100, klonk wel een beetje knullig/amateuristisch. Begreep ook dat die Koreaanse meiden 8 uur per dag trainen en de Nederlandse meiden 20 uur per week, dat scheelt nogal.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 5:08 pm

Duke schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Na een week Spelen, voelt het toch aan alsof veel Nederlandse sporters chokers zijn.
Gezien het aantal gouden medailles in verhouding tot zilver en brons zou ik juist zeggen van niet.
Inderdaad en van Dumoulin kun je moeilijk beweren dat hij gechoked heeft toen hij zilver haalde. Maar het choken gebeurde hier en daar al voordat er medailles gepakt konden worden (onderschat de druk in een eerste ronde ook niet!), vooral bij het judo(Polling, Grol(?)). De handbalsters leden vooral de eerste wedstrijd erg onder de druk, maar wie weet wat ze nog gaan doen. Ben sowieso benieuwd hoeveel en welke medailles nog gaat winnen bij de teamsporten.

De wielrensters op de weg hebben het goed gedaan qua uiteindelijk resultaat, maar daar gingen nogal wat dingen mis (understatement). Gelukkig hadden we Vd Breggen die het overigens dan meteen wel weer heel sterk deed.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Vivi
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 10, 2015 7:33 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Vivi » ma aug 15, 2016 5:40 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Maar het choken gebeurde hier en daar al voordat er medailles gepakt konden worden (onderschat de druk in een eerste ronde ook niet!), vooral bij het judo(Polling, Grol(?)).
Dat had weinig met choken te maken van de Nederlanders, maar gewoon dat ze tegen betere tegenstanders moesten. Polling moest tegen Tachimoto die maar één keer in twee jaar had verloren, maar wel haar toernooien uitkiest. Grol de afgelopen jaren erg wisselvallig was. Nederland had op de afgelopen WK's ook maar weinig gepresteerd.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 5:56 pm

Ok Polling moest tegen een goeie inderdaad, maar ze is wel een erkende choker. En dat aura hebben wel meer Nederlandse sporters.

Grol is echt onder de druk bezweken vind ik. Verloor van iemand waar hij normaal gesproken van wint. Hoe hij het vertelde na afloop ook, hij wist hij niet meer zo goed welke tactiek hij moest gebruiken. Eerder altijd te druistig en dat speelde door zijn hoofd, waardoor het door sloeg naar te afwachtend judo. Ik had het geen enkele Nederlander meer gegund om goud te winnen dan hem trouwens.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Vivi
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 10, 2015 7:33 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Vivi » ma aug 15, 2016 6:11 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Grol is echt onder de druk bezweken vind ik. Verloor van iemand waar hij normaal gesproken van wint. Hoe hij het vertelde na afloop ook, hij wist hij niet meer zo goed welke tactiek hij moest gebruiken. Eerder altijd te druistig en dat speelde door zijn hoofd, waardoor het door sloeg naar te afwachtend judo. Ik had het geen enkele Nederlander meer gegund om goud te winnen dan hem trouwens.
Grol won voor het laatst in 2013 van Maret, dus om nu te stellen dat Grol van Maret zou gaan winnen gaat me te ver. Zo als Grol zei bij de NOS, zijn de regels gewoon een enorm nadelig veranderd voor hem in 2013, waardoor die minder kans heeft om te winnen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 6:19 pm

Hij heeft in z'n carriere vaker gewonnen van Maret dan verloren, dus verliezen ligt dan ook niet echt voor de hand.

Maar goed, het gaat daar niet om. Het gaat erom dat je moet pieken wanneer het echt moet. En dat lukte hem niet, voor de zoveelste keer. Ik vind het een schitterende judoër hoor, maar verlies dan maar zoals je altijd hebt verloren: met prachtig aanvallend judo. Dat deed hij nu niet en dat vind ik persoonlijk het meest teleurstellend.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Iniesta » ma aug 15, 2016 6:38 pm

Zijn manier van judoën heeft hem keer op keer de das om gedaan als het ging om het hoogste. Hij is niet gaan twijfelen, maar heeft heel bewust een andere tactiek aangehouden.
Hij is met de nieuwe regels gewoon niet meer de absolute top. Had nog steeds kans op goud, maar dan moest alles net goed lopen. Geloof dan ook niet dat dit een geval van choken is geweest, maar gewoon op waarde geklopt.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 7:12 pm

Wat betreft die regels, dat zou kunnen. Maar waar doel je op dan? Ik ken die nieuwe regels niet, maar het lijkt mij dat nieuwe regels erop gericht zijn om het judo spectaculairder te maken zoals dat bij elke sport tegenwoordig het geval is (alles moet sneller en spectaculairder). Hier is ook al door verschillende posters opgemerkt dat judo qua kijksport niet veel voorstelt. Maar Grol is juist een aanvallende judoër pur sang. Dus waarom zijn die nieuwe regels in zijn nadeel dan?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door brigade zuid » ma aug 15, 2016 7:23 pm

Ik vind het nu minder spectaculair, vroeger mocht je tillen en vervolgens werpen, iets wat Grol goed kon.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 7:34 pm

Dan zeg ik, wat een waardeloze nieuwe regels :smile-ajax.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Duke » ma aug 15, 2016 7:56 pm

Volgens mij denken wij dat iedere Nederlander die kans heeft op een medaille ook die medaille (en als het even kan goud) wint. Terwijl er natuurlijk veel meer kanshebbers zijn. Op de spelen is de concurrentie nu eenmaal erg groot, dan moet je top zijn, en dan moet er ook niets tegen zitten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 8:00 pm

Is dat zo? Ik denk zo helemaal niet in ieder geval. Maar je mag van een favoriet ook wel iets verwachten.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door zeux » ma aug 15, 2016 8:24 pm

Natuurijk is er geen 100% garantie op goud. Maar een deel van die kanshebbers strandde al vroeg of kwam niet in de buurt van de top drie. Dan doe je het als kanshebber op goud dus simpelweg niet goed.
Ik vind dat je van sporters die regulier tot de top behoren, die kampioen zijn (geweest) en die in de top vier van wereldranglijsten figureren best wat mag verwachten. En dan moet je constateren dat in bijvoorbeeld het Baanzwemmen te weinig finales zijn gehaald, geen PR's zijn gezwommen en geen medailles zijn gehaald. Dat mag je dan best teleurstellend noemen. Zelfde bij judo. De oogst daar is mager, gezien de verwachtingen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Duke » ma aug 15, 2016 8:34 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Is dat zo? Ik denk zo helemaal niet in ieder geval. Maar je mag van een favoriet ook wel iets verwachten.
Maar wanneer ben je een favoriet? Volgend mij heeft (bijvoorbeeld) Kromowidjojo al een hele tijd geen echte toptijd meer gezwommen, maar toch was ze een van de favorieten. Ik ben wel met zeux eens dat de judo'ers en zwemmers het zeer matig gedaan hebben. Daar zullen dan ook wel consequenties uit volgen, dat kan niet anders. Maar chokers zou ik de Nederlanders niet willen noemen, daar begon het eigenlijk mee, dat zien we vandaag weer aan Wevers.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 8:42 pm

Wat Wevers heeft laten zien heeft niks met wel of niet choken te maken. Zij had niet de druk van een medaillekandidaat te zijn.

Ligtlee won ook terwijl niemand het verwachtte. Ook mooi allemaal hoor. Maar als je het over choken hebt dan moet je naar de sporters kijken waarvan vooraf iets verwacht werd.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Duke » ma aug 15, 2016 8:45 pm

Choken heeft ook te maken met het grijpen van kansen. Daar hoef je wat mij betreft niet favoriet voor te zijn. Juist de outsider, die voor het eerst iets groots kan winnen, zie je vaak choken op het moment dat het er echt om gaat.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Sandro » ma aug 15, 2016 8:49 pm

Nope, de betekenis van choken is toch echt falen wanneer je de favoriet bent.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Cruijff » ma aug 15, 2016 11:02 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Ok Polling moest tegen een goeie inderdaad, maar ze is wel een erkende choker. En dat aura hebben wel meer Nederlandse sporters.

Grol is echt onder de druk bezweken vind ik. Verloor van iemand waar hij normaal gesproken van wint. Hoe hij het vertelde na afloop ook, hij wist hij niet meer zo goed welke tactiek hij moest gebruiken. Eerder altijd te druistig en dat speelde door zijn hoofd, waardoor het door sloeg naar te afwachtend judo. Ik had het geen enkele Nederlander meer gegund om goud te winnen dan hem trouwens.
Sandro_Calaaabro schreef:Ik had het geen enkele Nederlander meer gegund om goud te winnen dan hem trouwens.
Ja en nee. Grol is een toffe vent, een ijzersterke beer maar die gast is altijd zo opgefokt. Met de manier waarop hij ten koste van alles altijd alleen maar voor plaats 1 heeft willen gaan heeft hij zichzelf enorm vaak in de weg gezeten.

Wanneer een topsporter van alles en nog wat gaat relativeren is zijn kans op winst verkeken, maar af en toe iets afstand nemen en iets relativeren had hem wel geholpen.

Zijn bronzen plak van 2008 vond Henk in zo'n grote mate iets voor losers dat hij het ding direct weg wilde pleuren :smallgrin.gif: alleen dat mocht hij toen niet van zijn vriendin. :smile-ajax.gif:


Kim Polling is een grappige ADHD-er die toen ze als jong meisje opkwam meteen de wereld bestormde en vanuit het niets zomaar alle prijzen won.
Degene die ze in de 1e ronde lootte versloeg vervolgens ook iedereen want die won de gouden plak. Dat zat dus niet mee.

Verder was ze idd enorm nerveus, maar wie is dat niet bij dé mijlpaal in je carrière? Anicka van Emden stond ook te shaken op haar benen zei ze, maar heeft dat net aan nog goed kunnen managen. Mij lijkt judo op dit niveau echt een enorm zenuwengedoe....

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door Giacomo Puccini » ma aug 15, 2016 11:36 pm

Duke schreef:Volgens mij denken wij dat iedere Nederlander die kans heeft op een medaille ook die medaille (en als het even kan goud) wint. Terwijl er natuurlijk veel meer kanshebbers zijn. Op de spelen is de concurrentie nu eenmaal erg groot, dan moet je top zijn, en dan moet er ook niets tegen zitten.
Dat, en sporters blijven meest ook niet een groot aantal jaren aan de top, uitzonderingen als Bolt en Phelps daargelaten. Er zijn nu weer nieuwe Nederlandse toppers die opstaan.

Nederland doet het boven verwachting goed wat de medailles betreft. Laten we wel wezen, de waarde van een zilveren of bronzen medaille valt in het niet bij een gouden medaille. We staan nu al op 6, dat was de eindscore in 2012, in 2008 hadden we er aan het einde 7. Ik zie Nederland deze spelen nog wel op 10 keer goud uitkomen, daarmee kom je in de top 10 van sportlanden in de wereld terecht, wat sinds de tweede wereldoorlog alleen in Sydney is gelukt (dankzij een weergaloze zwemploeg).

We hebben nog volop gouden kanshebbers zoals de hockeyploegen, Schippers op de 200m, en mogelijk komen er ook nog wat verrassingen: denk aan Epke, Sifan Hassan, beachvolleybal mannen, volleybaldames, de baanwielrensters, etc.
Laatst gewijzigd door Giacomo Puccini op ma aug 15, 2016 11:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajax!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische Zomerspelen 2016 (Rio)

Bericht door brigade zuid » ma aug 15, 2016 11:39 pm

Het record is dacht ik 12 keer goud in Sidney.

Plaats reactie