Mountainbiken

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 1:51 pm

Vanmiddag om 17.30 is de Cross Country wedstrijd bij het mountainbiken. Mits goed in beeld gebracht is dat zeker de moeite waard om te kijken want er staan veel sterke renners aan de start. Ik gok op Nino Schurter.

Hier de startlijst:

Afbeelding

Sagan heeft een hele startrij voor zichzelf omdat hij helemaal geen wereldbeker punten heeft en dus achteraan moet starten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Mountainbiken

Bericht door InnerHarbour » zo aug 21, 2016 2:09 pm

Begrijp ik het goed dat in deze sport niet iedereen met dezelfde kans start?
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 2:47 pm

Vergelijk het met de marathon of een afstand als de 10km bij de atletiek. Ze passen niet allemaal op de eerste startrij.

Ik zou er overigens op zich wel voorstander van zijn om bij een eenmalige wedstrijd als de OS te werken met een kwalificatie op een gedeelte van het parcours waarbij de startposities worden bepaald door de tijd die je daar neerzet. Maar goed, de renners die achteraan starten zouden ook niet winnen als ze voor starten. De ranglijst van de wereldbeker zegt natuurlijk wel iets over de krachtsverhoudingen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Mountainbiken

Bericht door InnerHarbour » zo aug 21, 2016 3:24 pm

Ik vind de OS juist bij uitstek een plek waar een niet favoriet boven zichzelf kan uitstijgen om een gouden medaille te winnen. Als je dan achterin moet starten en der eerst 60 voorbij moet alleen maar omdat die door een heel seizoen genomen beter waren…..

Maar goed ik ken de sport niet en misschien is er geen andere oplossing voor maar degene die het beste hebben gepresteerd door het seizoen heen hebben dus duidelijk een voordeel.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 4:30 pm

Een kwalificatie om een stuk van het parcours, misschien zelfs één volle ronde, zou een alternatief kunnen zijn. Daar is zeker iets voor te zeggen. Nu heb je een aanloop van een goede 500 meter de tijd om je naar voren te werken. Eenmaal op het parcours kun je natuurlijk ook inhalen maar niet zo eenvoudig als je dat op de weg zou doen.

Ze gaan er zo aan beginnen. Eens kijken of het een beetje een selectief parcours is.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door brigade zuid » zo aug 21, 2016 4:33 pm

Haha Sagan na 3 minuten koers al derde.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Iniesta » zo aug 21, 2016 4:37 pm

Nadeel van laatste startplek viel mee door een vrij brede aanloop.
Kost natuurlijk wel kracht direct in het begin.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 4:48 pm

Leuk rondje hebben ze ervan gemaakt en de tv registratie is ook wel in orde.

Ik ben benieuwd of Absalon nog terug weet te keren. Jammer dat Fontana en Sagan nu lek rijden. Dat kost veel tijd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Mountainbiken

Bericht door InnerHarbour » zo aug 21, 2016 4:52 pm

Vergis ik mij of gaat die Nederlander flink op zijn bek, ik kijk BBC zonder geluid namelijk.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 4:54 pm

Ja, die ging op z'n plaat. Is gelijk uitgevallen ook met materiaaldefect daarna.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Iniesta » zo aug 21, 2016 5:19 pm

Veel materiaalpech, weet alleen niet of dat gebruikelijk is.
Jammer van Saggan, was een mooie stunt geweest.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Mountainbiken

Bericht door Sandro » zo aug 21, 2016 5:29 pm

Een stunt zou het zijn, maar voor mij hoeft het niet. Bij het mountainbiken hoort als winnaar een echte mountainbiker.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 5:46 pm

Materiaalpech is niet altijd pech natuurlijk. Op die rotspartijen heb je bijvoorbeeld kans om je band open te snijden. Wanneer je niet nauwkeurig genoeg stuurt is die kans groter dan wanneer je dat technisch perfect doet.

Wel jammer dat Sagan daardoor zo snel weg is gevallen. Ik had wel eens willen zien hoelang hij had kunnen volgen. Ik denk niet dat hij met de allerbeste mee had kunnen gaan maar zijn start was natuurlijk gewoon goed. Sagan is van origine ook wel mountainbiker, het is niet dat dit nieuw is voor hem. En zo'n kunstmatig parcours is gemiddeld genomen wat toegankelijker dan een natuurlijk parcours. Dat helpt dan ook een beetje als je het niet wekelijks doet. Ik had op dit rondje ook wel eens willen zien wat een goede Matthieu van der Poel had kunnen doen.

Schurter nu wel met een gaatje. Als hij de zaak heel weet te houden gaat hij dan eindelijk zijn Olympische titel pakken. Die komt 'm volledig toe. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » za jul 24, 2021 4:52 pm

Vijf jaar verder. Van der Poel is één van de grote favorieten en Sagan hebben we nooit meer op een mtb gezien.

Mathieu blijft wel Mathieu. Hij gaat ervoor op zijn eigen manier:
Van der Poel gokt met late vlucht: 'Zo'n gevangenis is niet aan mij besteed'

Mathieu van der Poel heeft in alles een atypische voorbereiding op de olympische mountainbikerace. De Nederlander reed eerder deze maand nog de Tour de France en besloot vanwege de coronabeperkingen in Japan om pas afgelopen donderdag in het vliegtuig naar Tokio te stappen.

"De regels zijn hier zo strikt, het lijkt een beetje op een gevangenis. En dat is niet aan mij besteed", zei Van der Poel zaterdag tijdens een digitaal persmoment. "Daarom ben ik zo laat mogelijk uit Nederland vertrokken." De kopman van Alpecin-Fenix neemt een risico. De meeste sporters kozen er vanwege het tijdsverschil van zeven uur en de klamme hitte in Tokio voor om minimaal een week voor hun wedstrijd in Japan te zijn.

"Ik volg altijd mijn eigen pad. We zullen achteraf pas weten wat het beste was", aldus Van der Poel. "Of ik twijfels heb? Altijd wel een beetje. Ik mis misschien nog een wedstrijd of twee op de mountainbike, dat is het enige dat ik kan bedenken dat ik anders had willen doen. Het is allemaal wat apart door de coronapandemie en de veranderde kalender. Ik heb uiteindelijk geprobeerd mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op deze Spelen."

Dat deed de alleskunner de afgelopen weken onder meer door thuis de Japanse hitte na te bootsen in zijn garage. "Warmtesessies op de hometrainer, met een vest aan", zei Van der Poel, die in het verleden niet altijd even goed presteerde in warme omstandigheden. "Het wil nog weleens verschillen bij mij. Over het algemeen kan ik goed tegen hitte, maar op een slechte dag niet."

'Het is een mooi parcours voor mij'
Van der Poel zal hoe dan ook als een van de topfavorieten beginnen aan de mountainbikerace (maandag vanaf 8.00 uur Nederlandse tijd), samen met het Britse multitalent Tom Pidcock en de Zwitser Mathias Flückiger.

"Het gaat een speciale wedstrijd worden", voorspelt Van der Poel, die zaterdag het olympische parcours voor het eerst verkende. "Het is een mooie omloop, best technisch. Het gaat veel op en af en je hebt weinig tijd om te herstellen." "De langste klim is misschien maar een minuut, dat is bijzonder kort voor het mountainbiken. Normaal gezien is dat wel in mijn voordeel ten opzichte van de lichtgewichten, al zijn de klimmen wel allemaal heel steil."

"Ik hoop op een goede dag, dan is er veel mogelijk voor mij. Maar het is voor mij ook een wilde gok hoe ik ervoor sta. Ik weet dat mijn vorm goed was in de Tour en dat ik er samen met de ploeg alles aan gedaan heb om hier in een goede conditie aan de start te staan." Olympisch goud op de mountainbike is voor Van der Poel al vijf jaar een droom, en misschien wel zijn belangrijkste doel tot nu toe in zijn carrière. "Dit is het grootste sportevenement. Het zou heel cool zijn om de titel olympisch kampioen te mogen dragen."

Bron: nusport.nl
Hopelijk pakt het goed uit. Ik heb 'm in de hitte zowel goed als slecht zien presteren. Over het parcours is 'ie in ieder geval enthousiast.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Mountainbiken

Bericht door Jöhnk » za jul 24, 2021 5:01 pm

Wat ik me afvraag is of Van der Poel dan wel zijn dag-nachtritme heeft geanticipeerd richting Japan toen hij nog in België was. Of loopt hij daar nu rond met een jetlag? Maar kennelijk vonden de verslaggevers dat geen zinvolle vraag.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » za jul 24, 2021 5:06 pm

Ja, goede vraag. Ik neem aan dat ze daar in ieder geval wel over hebben nagedacht.

Het is een lastige afweging. Wennen aan het klimaat en het tijdsverschil versus de vrijheid om goed te kunnen trainen. Want dat laatste schijnt echt heel erg beperkt te zijn als je daar zit.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door brigade zuid » zo jul 25, 2021 9:31 pm

Hoe zit het met de startplek van vd Poel morgen? Toch niet dat hij ergens achterin moet starten omdat hij weinig wb wedstrijden rijdt?

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Iniesta » zo jul 25, 2021 9:40 pm

Tweede rij
Pidcock er nog een rij achter

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » zo jul 25, 2021 9:46 pm

Dat is ruim voldoende doordat hij in de wereldbekers die hij heeft gereden veel punten heeft gehaald. Zowel Van der Poel als Pidcock zitten na de start gewoon vooraan.

Ben echt heel benieuwd naar dat duel. En gezien de wereldbekers zou Flückiger ook mee moeten doen. Avancini misschien nog als een verrassing? Was dit jaar ogenschijnlijk wat minder maar kan goed omgaan met dit klimaat en heeft zijn voorbereiding heel specifiek naar de OS gedaan.
Nil volentibus arduum

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7350
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Mountainbiken

Bericht door Scherrer » zo jul 25, 2021 10:03 pm

Slechts 2 wedstrijden gereden, paar weken geleden nog even de Tour meegepakt, geen specifieke hitte-training gedaan, pas heel kort vantevoren ingevlogen en dus mogelijk een jetlag... het zou echt een wonder zijn als VDP dit gaat winnen. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat hij er alles aan heeft gedaan.
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » ma jul 26, 2021 6:53 am

De NOS begint de uitzending gewoon met uitleggen wat mountainbiken is. Kom op. :excited.gif:

Enige nuttige dat ik hoor is dat een beetje zou meevallen met het weer. Maar wat we onder meevallen moeten verstaan zeggen ze er dan weer niet bij. Nou ja, kom op Mathieu!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » ma jul 26, 2021 7:10 am

En klaar....damn. Zware val.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door zeux » ma jul 26, 2021 7:11 am

Damn. Inderdaad. Daar gaat de hype...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Mountainbiken

Bericht door Marillion » ma jul 26, 2021 7:18 am

Zo zonde dit. Is ook echt wel een alles of niets drop. Als het daar mis gaat dan gaat het goed mis. Valt me nog mee dat hij nog op de fiets zit. Maar voor een goede klassering is het echt voorbij. Echt heel jammer.

Hopelijk wel nog een mooie strijd om het goud.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Mountainbiken

Bericht door Jöhnk » ma jul 26, 2021 7:45 am

Pidcock gaat dit simpel winnen zo te zien.

Plaats reactie