Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Marillion » zo jul 11, 2021 12:01 pm

De Corona spelen. Geen publiek. Wel spelen.

Ik kijk vooral uit naar de MTB XC wedstrijd met Van der Poel en het reguliere wielrennen. Verder is het atletiek toernooi vanuit Nederlands perspectief misschien interessant met dames als Femke Bol en Sifan Hassan. De sprinters bij het baanwielrennen zijn favoriet en bij zwemmen valt meestal ook wel wat te rapen.

Wat is jullie favoriete onderdeel?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door 999 » zo jul 11, 2021 12:10 pm

’MET BRONS IN TOKIO AL BLIJ’
Tom Dumoulin is zeer te spreken over de vorderingen die hij maakt met het oog op de olympische tijdrit.

FOTO’S ANP/HH

Tom Dumoulin volgt Tour de France op de voet en maakt stappen voor olympische tijdrit
Tijdens zijn laatste hoogtestage in aanloop naar de Zomerspelen in Tokio leeft Tom Dumoulin mee met de verrichtingen van zijn ploegmakkers van Jumbo-Visma. De 30-jarige Limburger is in opperbeste stemming door de vorderingen die hij maakt met oog op de olympische tijdrit, maar ook door de fenomenale zege van Wout van Aert en het optreden van de Deense sensatie in deze Tour de France, Jonas Vingegaard. „Ik heb voor de tv zitten juichen.”

„Of ik het mis? Nou, de eerste week niet met al die valpartijen en de stress die er dan in het peloton is. Het lijkt elk jaar wel weer erger te worden”, aldus Tom Dumoulin, die de een na de ander van zijn ploeg van zijn fiets zag tuimelen. „Er is in die eerste ritten zoveel hectiek en gedoe, dat die mannen niet met veel lol hebben rondgereden en dan spreek ik volgens mij voor alle renners. Voor onze ploeg was het eerst echt alleen maar kommer en kwel, maar het is dan mooi om te zien dat die jongens veerkracht tonen.”

Om weer met diep respect te spreken over goudhaantje Wout van Aert, zoals Dumoulin dat vorig jaar - toen de Maastrichtenaar er zelf wel bij was - regelmatig deed. „Als ik Wout die rit zie winnen met twee keer de Mont Ventoux, begint het wel te kriebelen bij me. Niet normaal hoe hij daar weer uitpakt, al wist ik wel van hem dat hij dit kon. Vorig jaar heeft Wout in de bergen al laten zien hoe sterk hij is. Verlost van de chaos in de eerste week zie je ritten met echte strijd en wie er het hardst kan fietsen. Ook vind ik de Tour in deze fase weer mooi met mensen die met hun campers langs de kant van de weg staan, het vakantiegevoel dat bij de Tour hoort. Dat heb ik altijd speciaal gevonden.”

Tussen zijn eigen trainingsschema door ziet hij ook de 24-jarige Jonas Vingegaard schitteren. De Deen staat momenteel op een derde plek in het algemeen klassement (op 5.32 van geletruidrager Tadej Pogacar) en heeft deels zijn plaats in de Tour-ploeg te danken aan Dumoulin, die in januari bekend maakte een sportieve break te nemen. „Die pakt meteen zijn kans. Mooi om te zien hoe hij dit jaar weer een grote stap zet. Ik wist wel dat hij een supergoede renner was, maar dat hij in staat zou zijn om Pogacar te lossen op de Mont Ventoux, is wat anders. Dat biedt ook mogelijkheden, zeker omdat iedereen het idee had dat Pogacar op een heel ander niveau dan de rest zou zitten. Maar nu dacht ik voor de eerste keer deze Tour: oh, misschien is er toch iets mogelijk.”

Vanuit Livigno laat Dumoulin weten dat hij lekker in zijn vel zit. En dat hij met veel vertrouwen vooruitkijkt naar de Spelen in Tokio, waar hij in de tijdrit en in de wegwedstrijd wil vlammen. Met ploegmaten Sam Oomen, Antwan Tolhoek en Mick van Dijke vormde hij de afgelopen periode een trainingskwartet. „Het was supergezellig met die mannen, die inmiddels zijn vertrokken. De laatste dagen tot dit weekeinde verbleef ik hier alleen. Ik ben heel erg tevreden over de vorderingen die ik maak sinds ik in mei begonnen ben met gericht trainen. Door deze hoogtestage merk ik dat ik echt de weg omhoog heb gevonden”, aldus Dumoulin.

De Limburger geeft aan dat hij niet de enige renner is die het Italiaanse skioord een perfecte voorbereidingsplek voor Tokio vindt. „Iedereen die niet in de Tour rijdt, lijkt hier te zijn.” Van wie één van zijn grote concurrenten voor de olympische tijdrit. „Remco Evenepoel zit ook bij mij in het hotel. Nee, ik heb niet met hem getraind. Ik ken hem ook niet zo goed, meer van alleen ’hoi’ zeggen. Wel ben ik een keer met Annemiek van Vleuten op pad gegaan.”

Hij refereert aan zijn Nederlandse titel tijdrijden, die hem een enorme boost heeft gegeven. „Die overwinning heeft me heel erg goed gedaan, vooral voor mijn vertrouwen. Ik reed gewoon heel goed. Als het een internationale wedstrijd was geweest, had ik wellicht niet gewonnen, maar ook meegedaan om de bovenste plaatsen”, aldus Dumoulin, die zich na zijn fase van bezinning weer goed voelt als wielrenner. „In de Ronde van Zwitserland merkte ik al dat ik het leuk vond om er weer bij te zijn.”

Een gelukkige Dumoulin op de fiets is altijd gedreven en in staat om grootse prestaties te leveren. Zo won hij onder andere de Giro van 2017, om later dat jaar wereldkampioen tijdrijden te worden. In de Giro en Tour van 2018 eindigde hij als tweede, en dit jaar wil hij na het zilver op de olympische tijdrit van 2016 een gouden comeback maken, toch? „Op dit moment spring ik ook een gat in de lucht met brons. Dat koester ik misschien nog wel meer dan het zilver in Rio. Goud is fantastisch en natuurlijk streef ik daarnaar, maar dat gaat heel lastig worden. De weg hier naartoe is apart geweest en ik heb heel weinig referentie, dus ik weet niet zo goed waar ik sta. Dat is best gek”, aldus Dumoulin, die maar wat graag een ’wildcard’ had willen hebben om alleen de twee tijdritten in de Tour (totaal 58 kilometer) te mogen rijden. „Nou zeg, als dat had gekund... Haha.”

Hij zal op 28 juli hoe dan ook zo hard mogelijk moeten rijden. Over de omstandigheden met het oog op coronarestricties heeft Dumoulin nog nauwelijks nagedacht. „Ik heb bewust nog niet gekeken naar wat wel en niet mag, al heb ik begrepen dat het allemaal heel streng is. Het is volgens mij nog niet duidelijk hoe en waar we kunnen trainen. Ik neem aan dat dat wel op een normale manier kan, want als je dat een week lang op de roller moet doen, is dat niks. Het zal ook anders qua sfeer worden zonder publiek. Dat is heel jammer, maar daar zullen we het mee moeten doen. Iedereen heeft dezelfde omstandigheden en het blijven wél de Olympische Spelen waarop je voor je land mag uitkomen en medailles te halen zijn.”
SMAKELIJK SLUITSTUK
Henk Grol neemt eind deze maand in Tokio voor de vierde keer deel aan de Olympische Spelen.

FOTO MATTY VAN WIJNBERGEN

JUDOKA HENK GROL ’IK BEN EEN JAAR OF VIJF TE LAAT OVERGESTAPT NAAR HET ZWAARGEWICHT’
door Dennis Galema

Over een kleine twee weken stapt Henk Grol (36) in het vliegtuig naar olympisch Tokio, het eindstation van zijn rijke judocarrière. Om alvast in de Japanse stemming te komen, schotelde De Telegraaf hem zeven stellingen voor in sushirestaurant Hokkai Kitchen in IJmuiden. „Ik ben er onwijs trots op dat ik het zo lang heb volgehouden. Niemand anders van mijn leeftijd doet nog mee om de prijzen”, aldus de beresterke judoka uit Haarlem.

Ik ben een paar jaar te laat overgestapt naar het zwaargewicht.

„Ik had eigenlijk al na de Olympische Spelen van Londen in 2012 de klasse tot 100 kilogram moeten verruilen voor de +100. Mijn coach (Maarten Arens, red.) drong daar destijds ook op aan, maar ik durfde het op dat moment nog niet aan. Als je ziet met welk gemak ik in de afgelopen jaren medailles heb gewonnen in het zwaargewicht, dan moet je inderdaad concluderen dat mijn overstap in de zomer van 2017 een jaar of vijf te laat was. Deze gewichtscategorie is makkelijker voor mij, omdat de handelingssnelheid veel lager ligt. En ik hoef niet meer af te vallen voor elk toernooi, wat ik als een steeds grotere ballast ging ervaren.”

„Maar achteraf gezien is het ook makkelijk praten. Vergeet niet dat ik in 2012 nog olympisch brons veroverde in de -100, een jaar later voor de derde keer in de WK-finale stond en dat de Franse grootheid Teddy Riner (tienvoudig wereldkampioen, red.) jarenlang onverslaanbaar was. Bovendien ben ik geen natuurlijk zwaargewicht; ik weeg niet zomaar even 115 kilogram, daar hik ik nog steeds tegenaan. En je moet toch ook ballen hebben om de zwaarste klasse in te gaan. Je komt heel grote mannen tegen, waarbij een gewichtsverschil van 50 kilogram heel normaal is. Dat is risky voor je lichaam. Vroeger kon ik op één been en met één hand winnen, maar dat is in de +100 onmogelijk.”

Zonder mijn vriendin Merel had ik me niet geplaatst voor deze Olympische Spelen.

„Hoewel ik mooie successen heb geboekt, heb ik de laatste jaren ook op een aantal kruispunten gestaan. Op die moeilijke momenten was Merel degene die mij motiveerde en mede ervoor zorgde dat ik de goede afslag nam. Dat deed ze door dingen te zeggen als: ’Luister, ga je Roy Meyer naar Tokio sturen of haal je het zelf op?’”

„Een mooi voorbeeld daarvan was onze autorit na de Grand Prix van Den Haag, in november 2018. Mijn verlies in de eerste ronde daar was een regelrechte blamage. Toen ik zwaar gefrustreerd naast haar zat in de auto terug naar huis, zei ze ineens: ’Jij gaat volgende week judoën in Osaka.’ Ik gaf aan dat dat helemaal niet kon, aangezien ik niet ingeschreven stond. ’Je regelt het maar’, antwoordde ze. Vervolgens heb ik Maarten (Arens, red.) gebeld, die op een of andere manier toch nog wist te fixen dat ik mocht meedoen. En dat hebben ze geweten… Ondanks een verschrikkelijke loting, met allemaal kampioenen aan mijn kant van het schema, schreef ik de Grand Slam op mijn naam. Nee, die gouden plak vergeet ik nooit meer. Op je 33e als Nederlander een toernooi in Japan winnen, echt heel speciaal. En uiteraard met dank aan Merel, haha.”

Het tijdperk Henk Grol is na ’Tokio 2020’ écht voorbij.

„Deze stelling is vast een verwijzing naar mijn uitspraken kort na de uitschakeling op de vorige Spelen in Rio. Ik liet toen in een emotionele bui weten dat mijn tijd als judoka erop zat, maar diep vanbinnen was ik nog niet klaar met het judo. Dat is nu anders. Het glas is helemaal leeg. Ik wil absoluut niet zielig doen, want ik werk niet in een steenkolenmijn en doe het uit vrije wil. Maar ik tart mijn lichaam momenteel tot het uiterste. Ik voel dat ik aan mijn taks zit. Niemand wint van de tijd, ook Henk Grol niet.”

„Als ik hard train, slaap ik slecht. En dan kom ik ’s ochtends kruipend mijn bed uit. De eerste paar uur moet ik echt opstarten. Hoe? Door lekker lang warm te douchen en je moet vooral niet tegen mij praten, haha. Verder probeer ik wat meer rustmomenten in te bouwen. Richting de Spelen van Londen en Rio trainde ik mezelf de vernieling in. Dat gaf me een soort van mentale rust, want door de pijn vergat ik alles om me heen. Al werkt dat natuurlijk helemaal niet. Dat heet vluchten. Nu weet ik: als ik de helft train van wat ik voor Rio heb gedaan, dan ben ik topfit in Tokio...”

Ik ben een betere judoka geworden door de felle concurrentiestrijd met Roy Meyer.

„Van de judoka Roy Meyer heb ik niets opgestoken, maar hij heeft wel het vuur bij mij aangewakkerd. Als ik zo word uitgedaagd, zoals hij op en vooral naast de mat heeft gedaan, haal je het beste in mij naar boven. Hij heeft me absoluut getriggerd om ten koste van alles naar de Spelen te gaan. ’Tokio 2020’ wordt hoe dan ook een mooie afsluiting van mijn carrière, een smakelijk toetje.”

Ik kijk met een jaloerse blik naar de prijzenkast van collega-judoka Noël van ’t End.

„Het is superknap dat Noël wél wereldkampioen is geworden. Daar heb ik respect voor, maar ik ben onwijs trots op mijn eigen erelijst en op het feit dat ik het zo lang heb volgehouden. In 2005 won ik, als 19-jarige in de -90, voor het eerst een World Cup bij de senioren. Sindsdien heb ik op de meeste toernooien waaraan ik meedeed een medaille gepakt. Van mijn leeftijd, dus judoka’s uit het geboortejaar 1985, doet verder niemand meer mee om de prijzen. Wat dat betreft ben ik dus de last man standing. Waarom ik er nog wel sta? Ik heb geen grote geheimen, ik doe gewoon mijn huiswerk. Dat ik altijd hard ben blijven trainen, betaalt zich uit.”

„In het verleden heb ik vaak geroepen dat mijn loopbaan niet geslaagd is zonder wereld- of olympische titel. Zo sta ik er nog steeds in. Maar als ik in Tokio naast het goud grijp, kan ik ook accepteren dat het zo gelopen is. Ik heb geleerd meer te genieten van alles, ook van de route die ik heb afgelegd naar al die wedstrijden toe. Dat besef is gekomen nu het einde in zicht is. Dat ik dankzij het judo zoveel leuke mensen heb ontmoet, is me ook heel veel waard. Dat meen ik.”

De selectiecommissie van Judo Bond Nederland heeft veel te lang gewacht met het toewijzen van de olympische tickets in de gewichtscategorieën -70, -78 en +100 kilogram.

„Hoewel het voor mij allemaal prima heeft uitgepakt, had ik het anders gedaan. In plaats van tot eind april te wachten, vind ik dat er minimaal een half jaar voor de Olympische Spelen duidelijkheid moet worden verschaft. Die tijd moet je elke judoka gunnen om rustig naar de Spelen te kunnen toewerken, maar ook met het oog op mogelijke commerciële deals.”

„Door die beslissing zolang uit te stellen worden sommige sporters, die in een concurrentiestrijd zijn verwikkeld, geestelijk vermoord. Al die onzekerheid kan voor enorm veel onrust in je hoofd zorgen. Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij de samenstelling van de selectiecommissie. Het is vreemd dat iemand uit het schaatsen (directeur topsport Tjaart Kloosterboer, red.) en de atletiek (extern expert Charles van Commenée, red.) de eindstem hebben. Ik zou altijd mensen met een judo-achtergrond, die dus verstand hebben van de sport, laten beslissen.”

Na mijn afscheid als judoka zien jullie mij nooit meer terug in een judohal.

„Ik blijf het judo volgen. Maar zoals ik er nu over denk, zal ik niet fulltime terugkeren in het judowereldje. Als een jonge gozer mij belt met de vraag of ik hem kan ondersteunen, dan ga ik wel kijken of ik dat kan inplannen. Dat zou ik leuk vinden, al ben ik geen coach die honderdtachtig dagen per jaar in een hotel gaat zitten. Na de Olympische Spelen in Tokio neem ik eerst wel even afstand van het judo. Het is misschien een cliché, maar het leven heeft meer te bieden. Het lijkt me fijn dat de stress die deze sport altijd met zich heeft meegebracht straks wegvalt.”

„Wat ik het meest ga missen als ik ben gestopt? Judo is altijd mijn structuur geweest: trainen, eten, slapen, trainen. Heerlijk. Daar ben ik een beetje autistisch in. Ik ga er heel goed op als ik precies weet wat ik moet doen. Dat ga ik ongetwijfeld missen, net als het lol trappen met de andere judoka’s en het elkaar uitdagen. Mijn teamgenoten Frank de Wit en Michael Korrel zeiden laatst tegen mij: ’Opa, je moet nog drie jaar doorgaan, tot de Spelen van Parijs. Je haalt die medailles zo makkelijk binnen.’ Maar nee, genoeg is genoeg.”

Dubbele kans op medaille in Tokio
Henk Grol

IJMUIDEN Henk Grol heeft vrijdag 30 juli 2021 met rood omcirkeld in zijn agenda. Op die dag zijn de zwaargewichten aan de beurt op de Zomerspelen in Tokio. Een dag later moet hij hoogstwaarschijnlijk nog een keer aan de bak, want dan staat de gemengde landenwedstrijd voor het eerst op het olympisch programma.

„Het mooiste scenario is dat ik met twee medailles naar huis ga. Bij een gunstige loting weet je het nooit…”, zegt de nestor van de Nederlandse judoploeg lachend. „De mixteamwedstrijd wordt mijn allerlaatste optreden als judoka. Eigenlijk kan mijn lichaam het niet meer aan om twee dagen achter elkaar te judoën, maar in Tokio ga ik er alles aan doen om het team te helpen.” Met een knipoog: „We stoppen er gewoon wat tramadol (morfine-achtige pijnstiller, red.) in, dan zien we wel wat er gebeurt.”

Maar eerst is zijn vizier volledig gericht op het individuele toernooi. „Ik ben me heel goed aan het voorbereiden, zorg dat ik fit aan de startstreep sta en ga knokken voor wat ik waard ben”, verzekert Grol, die zich opmaakt voor zijn vierde olympische deelname. „Dat ik mijn carrière mag afsluiten in de magische Budokan, de plek waar Anton Geesink in 1964 olympisch kampioen werd, is voor mij het droomeinde. Ik grapte thuis al dat ik het mooi zou vinden om mijn tas na afloop in een kluisje in de Budokan te stoppen. En die laat ik daar dan voor eeuwig liggen.”
’Zonder coach Bergen zou ik niet op het podium hebben gestaan’
door Léon de Kort

Het aftellen naar de Zomerspelen van Tokio is begonnen. Dat doen we met twaalf legendarische Oranje-atleten die de Olympus met mythische zeges hebben beklommen. Vandaag deel 11: oud-zwemster Inge de Bruijn.

Ik zeg Sydney 2000, ik zeg zwemmen, en dan antwoord jij…

„Mooiste herinnering aan mijn sportcarrière. Magisch. Het hoogtepunt van een periode die begon op 4-jarige leeftijd met m’n A-diploma en stapsgewijs er naar toegeleefd.”

Zijn alle gouden medailles je evenveel waard?

„Die vind ik lastig. Ik denk dat mijn eerste gouden plak, behaald op de 100 meter vlinderslag, de mooiste is. Al besef ik terdege hoe moeilijk het was om na die geweldige Spelen van Sydney opnieuw vier jaar dat strakke regime te moeten volgen tot de volgende. Ik werd ouder, mijn herstel verliep minder soepel en men verwachtte al die successen. Zo makkelijk als het in 2000 ging, was het natuurlijk niet in Athene.”

Was zwemmen hetzelfde als winnen?

„Op een gegeven moment wel, ja. Maar je begint onbevangen als klein meisje omdat het een passie is. Op m’n zevende pakte ik mijn eerste medaille bij de zwemclub in Barendrecht en die smaakte naar meer. De drive om per se te willen winnen, kwam bij de Europese Jeugd Kampioenschappen in Rome (1987). Mensen die beweren dat ik een laatbloeier was die pas in Sydney de grote prijzen ging winnen, zitten fout. Voor 1992 was ik al succesvol op EK’s. Ik kwam niet uit het niets toen het in Sydney zo voortreffelijk ging.”

Hoeveel van de vier gouden plakken zou je zonder nadenken geven aan de man die je naar de wereldtop heeft gebracht, de Amerikaan Paul Bergen?

„Dat had ik dan al moeten doen. Ik heb wel een ingelijst badpak aan hem gegeven, maar als ik een medaille aan hem zou schenken, zou dat de plak van de 100 vlinder zijn. Nog steeds vind ik het jammer dat hij er niet bij mocht zijn in Australië, omdat het IOC niet meer mensen toestond. Het eerste wat ik dan ook deed, nadat ik het water uit was gekomen en mijn broer had omhelsd, was naar de camera roepen: ’I love you, coach Bergen!’ Alle coaches die me hebben begeleid, droegen hun steentje bij, maar hij stak er bovenuit. Coach Bergen heeft me gemaakt tot wie ik was als zwemster én als mens.”

Nog altijd spreek je over coach Bergen en niet gewoon Paul. Daar zit wat nederigs in en tegelijkertijd iets van bewondering.

„Het was normaal dat de zwemmers die onder hem trainden, hem coach of coach B noemden. Dat is altijd zo gebleven. Ik heb nog altijd contact met hem via de mail, en dan begin ik met Hi coach... Zonder die man zou ik niet op het podium in Sydney hebben gestaan. Voor hem was ik de Michael Jordan van het zwemmen. ’Je kunt dit nog jaren volhouden’, zei hij na Sydney en Athene, en ook dat ik door iedereen kon worden getraind. Mooi dat hij zichzelf niet op zijn borst klopte, maar in mijn beleving was hij wel de enige die me kon brengen waar ik ben gekomen.”

Wat mogen we verwachten van de Nederlandse zwemploeg in Tokio?

„Ik hoop dat Femke Heemskerk de lijn van de EK doortrekt. En als Kira Toussaint en Arno Kamminga hun prestaties herhalen van mei, zou dat geweldig zijn. We moeten niet blijven steken in de ’Sydney-Spelen’, waar het op alle fronten goud regende. Laten we gewoon elke medaille koesteren, vooral die op de individuele nummers.”
De T.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Cruijff » zo jul 11, 2021 1:34 pm

999 schreef:
zo jul 11, 2021 12:10 pm
Artikelen Tom Dumoulin, Henk Grol en Inge de Bruijn

Thanks meneer 999! :biggthumpup.gif:
Interview met Tom Dumoulin stond inderdaad in de papieren versie Telegraaf pagina 2 van Telesport, maar ik lees die krant alleen of bij de kapper of in lunchrooms. En nadat mijn afspraak voor de lunch was binnengekomen was ik net aan artikel drie begonnen en legde de krant weg.

Mooi dat heel AT ze nu in alle rust kan terug lezen. :biggthumpup.gif:

Henk Grol is en blijft ook wel echt een merkwaardige gozer. Ik heb wel een zwak voor hem met zijn extreme gedrevenheid. Zeker logisch dat hij na een laatste OS op heilige grond in Japan eindelijk echt met judo stopt. Die gozer gaat al zo bizar lang mee en heeft zijn lichaam decennialang zo extreem zwaar belast.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Cruijff » zo jul 11, 2021 1:39 pm

999 schreef:
zo jul 11, 2021 12:10 pm
SMAKELIJK SLUITSTUK
Henk Grol neemt eind deze maand in Tokio voor de vierde keer deel aan de Olympische Spelen.

JUDOKA HENK GROL ’IK BEN EEN JAAR OF VIJF TE LAAT OVERGESTAPT NAAR HET ZWAARGEWICHT’
door Dennis Galema

Over een kleine twee weken stapt Henk Grol (36) in het vliegtuig naar olympisch Tokio, het eindstation van zijn rijke judocarrière. Om alvast in de Japanse stemming te komen, schotelde De Telegraaf hem zeven stellingen voor in sushirestaurant Hokkai Kitchen in IJmuiden. „Ik ben er onwijs trots op dat ik het zo lang heb volgehouden. Niemand anders van mijn leeftijd doet nog mee om de prijzen”, aldus de beresterke judoka uit Haarlem.

Zonder mijn vriendin Merel had ik me niet geplaatst voor deze Olympische Spelen.

„Hoewel ik mooie successen heb geboekt, heb ik de laatste jaren ook op een aantal kruispunten gestaan. Op die moeilijke momenten was Merel degene die mij motiveerde en mede ervoor zorgde dat ik de goede afslag nam. Dat deed ze door dingen te zeggen als: ’Luister, ga je Roy Meyer naar Tokio sturen of haal je het zelf op?’”

„Een mooi voorbeeld daarvan was onze autorit na de Grand Prix van Den Haag, in november 2018. Mijn verlies in de eerste ronde daar was een regelrechte blamage. Toen ik zwaar gefrustreerd naast haar zat in de auto terug naar huis, zei ze ineens: ’Jij gaat volgende week judoën in Osaka.’ Ik gaf aan dat dat helemaal niet kon, aangezien ik niet ingeschreven stond. ’Je regelt het maar’, antwoordde ze. Vervolgens heb ik Maarten (Arens, red.) gebeld, die op een of andere manier toch nog wist te fixen dat ik mocht meedoen. En dat hebben ze geweten… Ondanks een verschrikkelijke loting, met allemaal kampioenen aan mijn kant van het schema, schreef ik de Grand Slam op mijn naam. Nee, die gouden plak vergeet ik nooit meer. Op je 33e als Nederlander een toernooi in Japan winnen, echt heel speciaal. En uiteraard met dank aan Merel, haha.”

Dit is wat mij betreft echt een geweldig verhaal: ook gewoon super slim van die vriendin.
Zij kent na al die jaren die Grol door en door en dacht natuurlijk: na zo'n 1e ronde nederlaag is die gozer maandenlang niet te pruimen, dat wordt een drama en een frustratie waar hij misschien zelfs nooit meer vanaf komt. Laat hem alsjeblieft naar Osaka gaan en al de agressie die nu in zijn lijf zit daar in Japan op zijn concurrentie botvieren.

En vervolgens wint Grol die Grand Slam in Osaka. :biggthumpup.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jöhnk » zo jul 11, 2021 3:26 pm

Cruijff schreef:
zo jul 11, 2021 1:34 pm
Henk Grol is en blijft ook wel echt een merkwaardige gozer. Ik heb wel een zwak voor hem met zijn extreme gedrevenheid. Zeker logisch dat hij na een laatste OS op heilige grond in Japan eindelijk echt met judo stopt. Die gozer gaat al zo bizar lang mee en heeft zijn lichaam decennialang zo extreem zwaar belast.
Merkwaardig inderdaad. En die gedrevenheid is een beetje over de top. Hij lijkt zelfs eventueel zijn knieën te willen offeren voor een medaille.

Sowieso is judo (ik zeg altijd badjas-sjorren; wat mij betreft is het niet om aan te zien en ik ga er dan ook zeker niet naar kijken) een beetje een sport voor excentriekelingen zoals de Rotterdamse familie Van der Geest met die verschrikkelijke vader. Vaste prik iedere keer weer is de vermoeiende discussie over het selectieproces. En dan heb ik het nog niet eens over al die kansloze gewichtsklassen. Doe gewoon één open klasse.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Marillion » zo jul 11, 2021 3:33 pm

Daar is inderdaad niet naar te kijken. Continu aan dat pak trekken en hangen.

Sowieso zie je tijdens de OS veel sporten waarvan het logisch is dat ze verder nooit aandacht krijgen. Meestal omdat het niet te volgen is. Toch volg ik het evenement als geheel altijd wel graag. Er zitten ook altijd wel één of twee sporten bij die de aandacht krijgen en dan ineens best leuk blijken om te volgen.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Frank » zo jul 11, 2021 3:36 pm

Jöhnk schreef:
zo jul 11, 2021 3:26 pm
Cruijff schreef:
zo jul 11, 2021 1:34 pm
Henk Grol is en blijft ook wel echt een merkwaardige gozer. Ik heb wel een zwak voor hem met zijn extreme gedrevenheid. Zeker logisch dat hij na een laatste OS op heilige grond in Japan eindelijk echt met judo stopt. Die gozer gaat al zo bizar lang mee en heeft zijn lichaam decennialang zo extreem zwaar belast.
Merkwaardig inderdaad. En die gedrevenheid is een beetje over de top. Hij lijkt zelfs eventueel zijn knieën te willen offeren voor een medaille.

Sowieso is judo (ik zeg altijd badjas-sjorren; wat mij betreft is het niet om aan te zien en ik ga er dan nog ook zeker niet naar kijken) een beetje een sport voor excentriekelingen zoals de Rotterdamse familie Van der Geest met die verschrikkelijke vader. Vaste prik iedere keer weer is de vermoeiende discussie over het selectieproces. En dan heb ik het nog niet eens over al die kansloze gewichtsklassen. Doe gewoon één open klasse.
En dan iemand van 60 kg volstrekt kansloos laten zijn tegen iemand van 100+ ?
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door brigade zuid » zo jul 11, 2021 3:42 pm

Ik hou niet van jurysporten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jöhnk » zo jul 11, 2021 4:38 pm

Frank schreef:
zo jul 11, 2021 3:36 pm

En dan iemand van 60 kg volstrekt kansloos laten zijn tegen iemand van 100+ ?
Als het goed is doet diegene van 60 kilo helemaal niet mee. Mensen met een stevigere bouw hebben nu eenmaal, in het algemeen, meer aanleg voor de sport judo. Daar moet je geluk mee hebben maar het hoort er wel gewoon bij. Zoals bij basketbal het een voordeel is om heel lang te zijn.

We hebben toch ook geen basketbalcompetitie voor kleinere mensen? Of een aparte Tour de France voor mannen boven de honderd kilo?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Cruijff » zo jul 11, 2021 5:03 pm

Jöhnk schreef:
zo jul 11, 2021 4:38 pm
Frank schreef:
zo jul 11, 2021 3:36 pm

En dan iemand van 60 kg volstrekt kansloos laten zijn tegen iemand van 100+ ?
Als het goed is doet diegene van 60 kilo helemaal niet mee. Mensen met een stevigere bouw hebben nu eenmaal, in het algemeen, meer aanleg voor de sport judo. Daar moet je geluk mee hebben maar het hoort er wel gewoon bij. Zoals bij basketbal het een voordeel is om heel lang te zijn.

We hebben toch ook geen basketbalcompetitie voor kleinere mensen?

Wel eentje voor vrouwen.
En er zijn speciale voetbal WK's en OS voor blinden die dan achter een bal aan rennen met een belletje erin.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Ramona » di jul 20, 2021 8:15 am

Het gaat bijna beginnen voor onze Leeuwinnen, mede ATers. Helaas is Spitse er niet bij. :(
Morgenmiddag 13.00 uur trappen ze af tegen Zambia. :wk.gif:

Spitse loopt knieblessure op en mist Olympische Spelen met Oranjevrouwen

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Zuidema » di jul 20, 2021 10:22 am

Ramona schreef:
di jul 20, 2021 8:15 am
Het gaat bijna beginnen voor onze Leeuwinnen, mede ATers. Helaas is Spitse er niet bij. :(
Morgenmiddag 13.00 uur trappen ze af tegen Zambia. :wk.gif:

Spitse loopt knieblessure op en mist Olympische Spelen met Oranjevrouwen
Bedankt. Balen voor Spitse en voor de Leeuwinnen. Belangrijke dame voor het team.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Frank » do jul 22, 2021 10:09 am

Goed idee hoor, om de spelen kost wat kost door te laten gaan in Corona tijd. Ben benieuwd hoeveel sporters er uiteindelijk positief getest worden deze weken.

Voor Nederland eerst die skateboarder Jacobs, nu weer taekwondoka Oogink.

Tot nu toe (spelen officieel nog niet eens gestart) al 87 positieve gevallen
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door columbus » do jul 22, 2021 10:27 am

Het verbaast me toch wel eigenlijk. De sporters zitten toch in een flinke bubbel die strenger lijkt dan die van het EK en de Tour. Bij de Tour waren er geen besmettingen onder de wielrenners en bij het EK alleen in de aanloop een paar

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Iniesta » do jul 22, 2021 1:27 pm

Ze komen nu uit al hun privé situaties
De bubbel begint nu pas
Daarbij is het allemaa veel groter
Team Nl alleen al zijn meer dan 300 sporters, bijna twee keer een Tour de France peloton

Totaal dik over de 10000 sporters

Zolang ze allemaal in hun Olympische omgeving blijven in Japan, zie ik niet in waarom je dit niet door kan laten gaan.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door columbus » do jul 22, 2021 3:01 pm

O oke. Ik dacht dat ze, voordat ze naar Tokyo afreizen, al in een bubbel zaten

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Frank » do jul 22, 2021 6:26 pm

Alarmbellen gaan af bij TeamNL: vlucht corona-atleten bomvol met andere sporters

TOKIO - De drie positief geteste leden van TeamNL bij de Olympische Spelen zaten zaterdag op dezelfde vlucht van Amsterdam naar Tokio. Dat bevestigt NOC*NSF. Het betreft skateboardster Candy Jacobs, taekwondoka Reshmie Oogink en een begeleider van de roeiploeg, van wie de naam niet bekend is gemaakt.

Onder anderen de gehele tennisselectie, met Kiki Bertens, de mannenhockeyploeg, een aantal bechvolleyballers en Tom Dumoulin waren aanwezig op vlucht KL861. Enkelen reisden businessclass en lijken minder te hoeven vrezen. Een groot gedeelte van de atleten zal de volgende ronde testuitslagen ongetwijfeld met angst en beven afwachten.

De komende twee tot vijf dagen zijn „heel erg spannend”, dat zegt viroloog Ab Osterhaus in een eerste reactie op de laatste ontwikkelingen. „Ik denk wel dat er een paar alarmbellen zijn afgegaan. Je moet altijd voorzichtig zijn met conclusies na deze eerste bevindingen, maar ze zullen daar de komende dagen heel goed moeten opletten op nieuwe besmettingen. Dit was precies het scenario waar we bang voor waren.”

Historie vlucht nalopen

Volgens de viroloog is het nog lang niet zeker dat de drie positief bevonden personen van TeamNL in het vliegtuig besmet zijn geraakt. „Om dat te weten te komen, zul je de hele historie van die vlucht moeten nalopen. Hoeveel passagiers waren er in totaal, hoeveel andere inzittenden zijn positief getest? Heeft het drietal bij elkaar in de buurt gezeten of juist van elkaar vandaan? In dat laatste geval is de kans aanwezig dat er meer mensen het virus hebben opgelopen.”

Osterhaus: „Of drie besmettingen veel zijn op één vlucht? Dat hangt er vanaf hoeveel personen het virus in het vliegtuig hebben verspreid. Is dat er één of zijn dat er meer, die op verschillende plekken in het toestel hebben gezeten? Wat mij betreft, is het nog maar de vraag of het bij drie positief geteste personen blijft op die vlucht.”

Volgens Osterhaus is in elk geval op basis van de de huidige gegevens de kans aanwezig dat de drie besmettingen bij TeamNL in het vliegtuig zijn ontstaan. „Ik begrijp dat de teamleden voor vertrek en bij aankomst in Tokio zijn getest en daarna in het olympisch dorp dagelijks een test ondergaan. Het is heel goed dat ze dat daar zo doen en dat de positieve personen er dus vroeg worden uitgevist. Maar een dag na de vliegreis kun je nog niet positief zijn als je in het toestel besmet bent geraakt. De incubatietijd is meestal een dag of vier, vijf. Dus als je naar de huidige gang van zaken bij de Nederlandse ploeg kijkt, dan kunnen de besmettingen inderdaad tijdens de vlucht zijn ontstaan. De komende dagen zullen voor Oranje in Tokio dus heel erg spannend zijn.”

Buisje

Alle sporters van TeamNL zijn voor vertrek naar Japan drie keer getest op het coronavirus. Bij aankomst volgde ook direct een test. De sporters moeten gedurende de Spelen dagelijks een buisje met speeksel inleveren voor onderzoek. „Ja, we wachten af wat de uitslagen van morgen zijn. Maar ook die van overmorgen en de dagen erna”, aldus een woordvoerder van TeamNL.

Stoelnummer

„Iedereen heeft z’n stoelnummer moeten invullen, dus ze kijken de tests van degenen die in de buurt hebben gezeten van de positieve gevallen, heel goed na. Als daar aanleiding voor is, wordt er aanvullend getest.”

Volgens NOC*NSF is daar momenteel geen sprake van. „Het staat in de regels heel nauw omschreven wanneer je een zogeheten close contact bent. Voor in het vliegtuig is dat zelfs tot op de stoelrijen nauwkeurig vastgelegd. Wie z’n mondkapje heeft opgehouden, wat ook in het vliegtuig verplicht is, wordt niet als close contact gezien.”

Regels

De leiding van NOC*NSF heeft het idee dat de sporters zich houden aan alle regels in het olympisch dorp. „Ook in Nederland ben ik nog nooit op een plek geweest met zo’n ongelooflijk hoge mondkapjesdichtheid”, zegt de woordvoerder. „Via de teammanagers hebben we vrijwel dagelijks contact met de sporters. We communiceren steeds: let op, laten we scherp blijven.”

Gevaccineerd

Vrijwel alle olympische sporters en begeleiders zijn voor vertrek gevaccineerd tegen het coronavirus, een enkeling uitgezonderd. „We hebben ons vooraf gerealiseerd dat als je met zoveel mensen ergens bent en ook zo vaak test, de mogelijkheid bestaat dat er positief getest gaat worden. Daar hebben we vooraf natuurlijk rekening mee gehouden. Dit is heel vervelend nu, maar de zorg die we vooraf hadden, hebben we nog steeds, die is hierdoor niet erger geworden. Het is elke keer weer afwachten wat er gebeurt.”


„We hebben twee zware dagen achter de rug. Dat mag duidelijk zijn”, liet chef de mission Pieter van den Hoogenband eerder op de donderdag weten tijdens een vraaggesprek in het veelbesproken olympisch dorp. „Er zijn drie leden van onze ploeg uitgeschakeld door een positieve test. Dat is verschrikkelijk.”
De T.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door 999 » vr jul 23, 2021 12:11 pm

Ik heb niks met openingsceremonies maar waarom er steeds door heen tetteren ..

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door brigade zuid » zo jul 25, 2021 11:36 am

Volgens mij gaat het gemiddeld genomen nog niet zo heel goed met team Nederland.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13361
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Arthur » zo jul 25, 2021 11:37 am

Het valt bijna altijd tegen toch?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door 999 » zo jul 25, 2021 11:55 am

Niet altijd, maar ik vind het wel altijd typisch dat als er van te voren veel hosanna verhalen zijn w.b. verwachting medailles meestal zo is dat men het niet waar kan maken.Een beetje wat je zag en hoorde na de poule wedstrijden van Oranje, die zouden al met 1 been in de halve finale staan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jöhnk » zo jul 25, 2021 1:25 pm

Typisch Nederlands is het wel om medailles in te rekenen die je helemaal niet kunt verwachten. Zoals bij de 4*100 vrije slag dames estafette. Die konden alleen iets winnen als Australië, Canada of VS gediskwalificeerd zouden worden. Nu hetzelfde bij Kira Toussaint, die wordt gepositioneerd als kanshebster terwijl ze honderd procent zeker geen medaille gaat winnen.

Dus de verwachtingen kloppen vaak niet. En dan krijg je al snel dat het lijkt alsof er meer tegenvallers dan meevallers zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jöhnk » zo jul 25, 2021 1:28 pm

Jöhnk schreef:
zo jul 11, 2021 3:26 pm
Sowieso is judo (ik zeg altijd badjas-sjorren; wat mij betreft is het niet om aan te zien en ik ga er dan ook zeker niet naar kijken) een beetje een sport voor excentriekelingen zoals de Rotterdamse familie Van der Geest met die verschrikkelijke vader. Vaste prik iedere keer weer is de vermoeiende discussie over het selectieproces. En dan heb ik het nog niet eens over al die kansloze gewichtsklassen. Doe gewoon één open klasse.
Ik was in dit verhaal nog vergeten dat er bij élk judo-onderdeel per constructie twee bronzen medailles zijn…

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door brigade zuid » zo jul 25, 2021 1:43 pm

Jöhnk schreef:
zo jul 25, 2021 1:25 pm
Typisch Nederlands is het wel om medailles in te rekenen die je helemaal niet kunt verwachten. Zoals bij de 4*100 vrije slag dames estafette. Die konden alleen iets winnen als Australië, Canada of VS gediskwalificeerd zouden worden. Nu hetzelfde bij Kira Toussaint, die wordt gepositioneerd als kanshebster terwijl ze honderd procent zeker geen medaille gaat winnen.

Dus de verwachtingen kloppen vaak niet. En dan krijg je al snel dat het lijkt alsof er meer tegenvallers dan meevallers zijn.
Maargoed het zeilen en het surfen gaat ook nog niet zo goed, hockeyers staan nu ook al weer achter.

Die Toussaint is toch het hele jaar door de snelste?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jöhnk » zo jul 25, 2021 1:47 pm

Op de 50 meter was ze net aan de snelste. De 100 meter is veel te lang voor haar. Komt ongeveer een volle seconde tekort voor brons.

Van Kamminga mag trouwens wel een medaille verwacht worden.

Plaats reactie