Beijing 2022

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door 999 » zo feb 13, 2022 1:04 pm

ja, tactische goede race ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2022 2:54 pm

Zag net een interview met de Nederlandse achtervolgingsploeg. Duwen in de bocht doen we niet want dat is gevaarlijk. Als ik het goed begrijp doen de anderen dat allemaal wel.

Zelfde verhaal als bij de vrouwen? Individueel zijn er prima schaatsers beschikbaar maar ze trainen niet fatsoenlijk op dit onderdeel en worden dus voorbij gereden door de concurrentie die dat wel doet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Beijing 2022

Bericht door Jinne » zo feb 13, 2022 3:02 pm

Bij zowel mannen als vrouwen rijdt de concurrentie ook wel een stuk beter. Die doen het niet voor de extra erbij. Brons is denk ik de max voor beide.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

columbus
Berichten: 5356
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door columbus » zo feb 13, 2022 3:10 pm

Vind het ook wel bijzonder dat je het dus met de aanwezige schaatsers moet doen, toch? Het is geen losse discipline. Maar goed, de commerciële ploegen belangen zijn de doodsteek. Dat men meer in het individu willen steken is prima, maar doe dan gewoon niet mee

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2022 3:25 pm

Lijkt mij dat ze het beste zouden kiezen voor het best haalbare team. Dat betekent een drietal dat bij dezelfde ploeg zit én bereid is om er serieus werk van te maken met voldoende trainingsuren.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11904
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Beijing 2022

Bericht door Sandro » zo feb 13, 2022 4:03 pm

Jammer, er had een medaille ingezeten op de 500m. Leerdam verrassend goed, maar had sneller gekund als ze voor de start niet weer even terug naar het bankje moest. En Kok met een geweldige opening, maar maakt dan vervolgens een aantal missers.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2022 4:23 pm

Het verhaal van Erin Jackson verdiende wat mij betreft wel goud. Het is hier te lezen.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Iniesta » zo feb 13, 2022 4:26 pm

Zeux schreef:
Iniesta schreef:
Zeux schreef: Als hij de betere was, had hij gewonnen...

VdP is toch al het hele seizoen soort van onverslaanbaar op de 5K? Dan lijkt me dat de training ook voor die afstand werkt.
Dat is niet waar
Met een goede loting heb je erg veel voordeel bij de kruising
Nu heb je die loting deels in de hand door goed te doen in de wereldbekers, maar
Roest heeft een hoger niveau laten zien dan van poel op die 5km
Yeah, right, zijn bijna bizar vlakke schema - 0.37 sec verval - heeft hij aan Swings te danken...
Dacht het niet.
Na ronde 6 was Swings al op achterstand.
6 rondjes is bijna de helft van de afstand
Uiteraard heb je dan een goed voordeel van een drie keer een hele voordelige wissel

Wellicht had hij ook zonder die hulp dat schema kunnen rijden, dus mijn verwoording dat roest de betere was valt niet te staven en klopt daarmee niet

Roest heeft over zijn 5km wel een hoger niveau/inspanning moeten laten zien dan van der poel voor zijn 5 km. Als dit voor beide hun Max was, had roest deze rit gewonnen in een individueel tijdrit

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2022 4:40 pm

Als. We weten ook niet of Van der Poel nog meer had kunnen doen. Hij wist wat hij moest rijden en er kwam nog een 10km. Waarom meer dan noodzakelijk doen? De uitslag van de 10km doet wel iets vermoeden maar dat is ook een aanname.

Feit is wel dat het onder de streep op deze afstand een stuk dichter bij elkaar lag dan eerder in het seizoen.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Frank » zo feb 13, 2022 5:05 pm

Verbaas me toch altijd over dat chauvinistische trekje wat blijkt uit '.... Als...., dan was/had (vul Nederlandse sporter/club in) toch beter/gewonnen' als de wedstrijd verloren is.

Kijk naar de Nederlandse voetbalclubs als ze er weer eens uitloggen na een treffen met Italiaanse clubs.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Frank » zo feb 13, 2022 5:10 pm

Ik zag net bij de BBC beelden van een Jamaicaan bij de reuzenslalom. Ging op zijn dooie akkertje, rechtop staand naar beneden. Ruim een minuut achter de nummer 1 :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2022 5:19 pm

Ik zag het bericht al. Die wil ik nog wel even terugzien. Je moet er niet het hele deelnemersveld mee vullen maar ik kan hier erg van genieten. Net als Eric "The Eel" Moussambani, of vroeger Eddie The Eagle.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Iniesta » zo feb 13, 2022 5:49 pm

Frank schreef:Verbaas me toch altijd over dat chauvinistische trekje wat blijkt uit '.... Als...., dan was/had (vul Nederlandse sporter/club in) toch beter/gewonnen' als de wedstrijd verloren is.

Kijk naar de Nederlandse voetbalclubs als ze er weer eens uitloggen na een treffen met Italiaanse clubs.
Absoluut niet mijn insteek
Ten eerste is een goede loting geen pure loting maar gevolg van eerdere prestaties
Ten tweede heb ik mezelf al gecorrigeerd dat ik niet weet of van der Poel wellicht sneller had gekund als het had gemoeten
Wel dat Roest een hoger niveau heeft moeten schaatsen om tot zijn tijd te komen dan van der Poel voor zijn tijd

Zijn enorme surplus op de tien leek op de vijf niet zo duidelijk, deels door z’n manier van trainen

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11904
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Beijing 2022

Bericht door Sandro » zo feb 13, 2022 7:10 pm

Het lijkt er inderdaad op dat vd Poel eenzelfde tempo ongelofelijk lang en makkelijk vol kan houden, maar geen versnelling heeft. Daarom zou hij allround ook niet kunnen meekomen.

Maar goed, hij won de 5km ook niet op een teenlengte ofzo he. Uiteindelijk wel gewoon de beste, Roest niet op de finishfoto.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door zeux » zo feb 13, 2022 7:32 pm

Sandro schreef:
zo feb 13, 2022 7:10 pm
Het lijkt er inderdaad op dat vd Poel eenzelfde tempo ongelofelijk lang en makkelijk vol kan houden, maar geen versnelling heeft.
Het lijkt er op dat hij ook daarop heeft getraind.

Als je zo'n vlakke race rijdt en 0.37 verval hebt, ben je bewust met deze tijden begonnen. Swings was bijproduct in het eigen schema van Van der Poel.
Niet extreem snel beginnen, maar één basisronde strak doortrekken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door wimpey » zo feb 13, 2022 9:27 pm

Marillion schreef:
zo feb 13, 2022 4:23 pm
Het verhaal van Erin Jackson verdiende wat mij betreft wel goud. Het is hier te lezen.
Iets met vinkjes.... Respect!

Die Schulting gun ik het ook van harte. Komt goed over.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Iniesta » zo feb 13, 2022 10:07 pm

Schulting echt een van aansprekende sportsters van Nederland wat mij betreft
Schouten spreekt me dan weer totaal niet aan
Kom er alleen niet echt achter waarom niet, want objectief kan ik niks tegen haar vinden .

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Beijing 2022

Bericht door Jinne » ma feb 14, 2022 12:26 am

Goud bij het shorttracken is ook wel wat meer bijzonder. Zeker twee keer op rij. Daarnaast sterke vrouw, teamplayer, sympathieke coach (itt hork Anjema) en het tragische verlies van teamgenootje Lara van Ruijven.

Bij het schaatsen zijn we laatste OS ook wel verwend met goud. Dan moet je toch al wat meer naam of een goed verhaal hebben om te blijven hangen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door zeux » ma feb 14, 2022 12:12 pm

Kunstrijdster Valjeva (15) mag proberen kampioen te worden, maar is nog niet van dopingzaak af
Kamila Valjeva (15) mag ondanks een positieve dopingtest gewoon proberen om olympisch kampioen kunstrijden te worden. Volgens het internationaal sporttribunaal CAS zou een schorsing van de grote favoriet zorgen voor ‘onherstelbare schade’ en dat zou in haar geval een te zware straf zijn.

Dirk Jacob Nieuwboer14 februari 2022, 11:00
Kamila Valjeva in actie. Beeld REUTERS
Kamila Valjeva in actie.Beeld REUTERS
De Russische tiener was snel na de uitspraak al weer op het ijs van het Capital Indoor Stadium te zien om te trainen voor de vrije kür van dinsdag. Vorige week maandag won ze met de Russische ploeg al goud, maar een dag later werd ze voorlopig geschorst door de Russische dopingautoriteit Rusada.

Valjeva bleek eind december bij de Russische kampioenschappen positief bevonden op het verboden middel trimetazidine. De uitslag van die test werd pas zes weken later bekend, een dag na de overwinning van het Russische team. Valjeva ging succesvol in beroep tegen haar schorsing, maar het IOC, de internationale schaatsunie en het mondiale antidopingbureau Wada vochten die uitspraak aan.

Het CAS zegt nu dat de schorsing terecht is opgeheven. Daarbij wijst het tribunaal op de status van ‘beschermd persoon’ die sporters onder de 16 jaar hebben. Voor die dopingzaken gelden andere regels voor bewijsvoering, sancties zijn bovendien vaak lager dan bij volwassen. Ook speelt mee dat Valjeva niet positief is getest tijdens de Spelen en de uitslag van de dopingtest erg laat bekend werd.


Sprongen
Valjeva mag nu wel meedoen aan de individuele wedstrijd. Vooraf gold ze als de gedoodverfde winnaar, omdat ze de laatste tijd het ene na het andere puntenrecord breekt. Haar grote kracht zijn haar veelvoudige sprongen, die veel punten opleveren. Bij de ploegenwedstrijd was ze de enige die viervoudige sprongen maakte. Een keer landde ze succesvol, een keer viel ze.

Na alle dopingperikelen zal ook moeten blijken hoe stressbestendig ze is. Dat ze mee mag doen, betekent dat niet dat haar dopingzorgen helemaal zijn verdwenen. Het CAS heeft alleen uitspraak gedaan over de voorlopige schorsing, haar zaak moet nog verder behandeld worden. Dat zou ook nog gevolgen kunnen hebben voor de medailles die ze wint bij de Spelen.

Bij sporters met een beschermde status moet bij dopingzaken ook onderzoek gedaan worden naar de begeleiders. Valjeva traint bij de omstreden coach Eteri Tutberidze, die bekend staat vanwege haar nietsontziende trainingsmethoden. Veel van haar sporters zijn op jonge leeftijd geblesseerd geraakt, maar eerdere dopinggevallen zijn niet bekend.

Laksheid
Wada reageerde teleurgesteld op de uitspraak, volgens de antidopingautoriteit is na een positieve test ook bij beschermde personen een voorlopige schorsing verplicht. Dat de uitslag laat bekend was, kwam volgens Wada bovendien door laksheid van de Russische dopingautoriteit. Die zou niet hebben laten weten dat de test prioriteit had, het Zweedse laboratorium wist daarom niet dat de uitslag voor de Spelen bekend moest zijn.

De Russische sportwereld ligt na een dopingschandaal bij de Winterspelen in Sotjsi in 2014 onder een vergrootglas. Russische atleten mogen vanwege een wereldwijde schorsing niet meedoen onder de vlag van hun land, maar alleen onder die van het Russisch Olympisch Comité.
CAS snijdt zich in de eigen vingers. Signaal: onder de 16 mag je doen wt je wilt. Heel slecht signaal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11904
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Beijing 2022

Bericht door Sandro » di feb 15, 2022 8:00 am

Zowel vrouwen als mannen ploegenachtervolging in halve finale verloren. Dat is eigenlijk wel een schande met zulke goede schaatsers. Denk dat ze allebei wel brons gaan pakken.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door zeux » di feb 15, 2022 9:09 am

Einde era-gevoel.

Wüst stopt, Kramer stopt, zou Bergsma stoppen (is wel over hoogtepunt heen), kan Schouten het nog opbrengen vier jaar door te gaan (ze is dan 33), wat gaat Nuis doen (begin 30, dus straks in Milaan ook over the hill).

Daarachter zit niet heel erg veel. Jutta Leerdam alleen op 1000. En Roest die misschien nog een cyclus mee kan. Het is afwachten wat de jonge schaatsters kunnen. Bij de mannen zit er nog niet zoveel heb ik het idee.

Ik denk dat de periode van het grote goud delven - toch zo’n 20 jaar - na deze Spelen achter ons ligt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door 999 » di feb 15, 2022 9:44 am

Wisten jullie dat we ook kunnen verliezen ? ... En dat andere sporters soms beter zijn ...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door zeux » di feb 15, 2022 11:18 am

999 schreef:
di feb 15, 2022 9:44 am
Wisten jullie dat we ook kunnen verliezen ? ... En dat andere sporters soms beter zijn ...
Uhm, ja... Wat wil je hiermee zeggen?

De afgelopen pak m beet 20 jaar heeft Nederland de ene na de andere gouden plak binnengehaald. Bij de mannen, bij de vrouwen, korte afstanden, lange afstanden, individueel en team. Een ongekende, brede dominantie.

Wat ik constateer is dat die 'generatie' op z'n eind loopt. Juist omdat nu anderen winnen. Ik denk ook heel gezond, want het werd zo'n beetje een puur Nederlandse sport. Over vier jaar is het misschien weer bijzonder dat goud wordt gewonnen, zoals het 'vroeger' was.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door 999 » di feb 15, 2022 11:56 am

Zeux schreef:
di feb 15, 2022 11:18 am
999 schreef:
di feb 15, 2022 9:44 am
Wisten jullie dat we ook kunnen verliezen ? ... En dat andere sporters soms beter zijn ...
Uhm, ja... Wat wil je hiermee zeggen?

De afgelopen pak m beet 20 jaar heeft Nederland de ene na de andere gouden plak binnengehaald. Bij de mannen, bij de vrouwen, korte afstanden, lange afstanden, individueel en team. Een ongekende, brede dominantie.

Wat ik constateer is dat die 'generatie' op z'n eind loopt. Juist omdat nu anderen winnen. Ik denk ook heel gezond, want het werd zo'n beetje een puur Nederlandse sport. Over vier jaar is het misschien weer bijzonder dat goud wordt gewonnen, zoals het 'vroeger' was.
Er was ooit een tijd dat AJAX 3 keer achter elkaar de Europa Cup won, daarna werd het beetje bij beetje minder.En ineens was daar weer een generatie die de Champions L. , over vier kan er gewoon weer een nieuwe generatie opstaan ,,, Wachten we toch gewoon af ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beijing 2022

Bericht door Marillion » di feb 15, 2022 2:21 pm

Sowieso moeten we natuurlijk wat te klagen hebben. Als Nederlandse sporters alles winnen beginnen we over het gebrek aan internationale concurrentie. Komt die concurrentie er vervolgens wel en winnen die ook daadwerkelijk prijzen dan is het ook niet goed.

De discussie omtrent de achtervolging speelt volgens mij vooral omdat het sterk de indruk wekt dat Nederland het onderdeel gewoon niet serieus neemt. Zowel de mannen als de vrouwen trainen er niet op. Dat zie je letterlijk terug op de baan want waar de tegenstanders opereren als een team is Nederland vooral los zand. Randzaken als materiaal hebben ze kennelijk ook niet voor elkaar want ik begrijp dat de helmen die vanwege sponsorverplichtingen worden gedragen ook tijd kosten vanwege slechte aerodynamica. En dan is er ook nog eens een ruzie achtige sfeer. Het straalt in alles uit dat ze het er maar even bij doen. Dan win je dus niets.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie