De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13858
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » ma nov 21, 2011 9:55 am

Duke schreef:Het onbewerkte interview met Davids: http://ajax1.nl/archief/interview-david ... ocht-zien/

Ik heb hier geen geluid, dus ik kan niet inschatten of dit iets toevoegt, maar dat zal zo wel duidelijk worden, denk ik zo.
Vragen moeten een aantal keer over, omdat NOS/Schreuder pittigere uitspraken wil van Edgar over taal die gebruikt is tijdens vergaderingen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma nov 21, 2011 10:00 am

Dus? Het lijkt me van belang of het waar is of niet.
Overigens vind ik de normale werkwijze van Cruijff -schofferen, kleineren en beledigen. En hier en daar bedreigen- ook al reden genoeg om vast te stellen dat hij niet te handhaven is. Hij wordt in ieder geval wel steeds meer ontmaskerd. Jammer, hij had beter op zijn berg mythe kunnen blijven spelen.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 10:04 am

Jinne schreef:
Duke schreef:Het onbewerkte interview met Davids: http://ajax1.nl/archief/interview-david ... ocht-zien/

Ik heb hier geen geluid, dus ik kan niet inschatten of dit iets toevoegt, maar dat zal zo wel duidelijk worden, denk ik zo.
Vragen moeten een aantal keer over, omdat NOS/Schreuder pittigere uitspraken wil van Edgar over taal die gebruikt is tijdens vergaderingen.
Nee. De regie wil een paar thema's aan bod laten komen die binnen het totale conflict spelen en die conditionerend zijn geweest voor de sfeer binnen de RvC. En herinnert Schreuder daar aan. Een aantal keer wil Davids zélf dat het overgaat. Je kunt van ongeveer ieder tv-interview dat niet live is zo'n tape laten zien waarin dingen 'over worden gedaan'.

Schreuder wist duidelijk niet van het racistische taalgebruik. Dat kwam uit de hoge hoed van Davids. Hij wist wél dat er 'stevige taal' werd gesproken. Dat had Ten Have al gezegd en ook Cruijff zelf. Volkomen terecht dat Schreuder daar naar vraagt en als Davids eerst op de vlakte blijft ook doorvraagt. Goede journalistiek, die hem de uiteindelijke quote oplevert.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma nov 21, 2011 10:18 am

Zeux schreef:Schreuder wist duidelijk niet van het racistische taalgebruik. Dat kwam uit de hoge hoed van Davids. Hij wist wél dat er 'stevige taal' werd gesproken. Dat had Ten Have al gezegd en ook Cruijff zelf. Volkomen terecht dat Schreuder daar naar vraagt en als Davids eerst op de vlakte blijft ook doorvraagt. Goede journalistiek, die hem de uiteindelijke quote oplevert.
Ook toevallig dat Joepie dan wel opeens binnen mag staan en dan de enige die pertinent weigert interviews te geven voor de microfoon krijgt. :confused.gif:



Nee, de NOS heeft alle schijn van onpartijdige berichtgeving teniet gedaan.. Arno Vermeulen is een knappe regisseur..

Volgens mij zal VI vanavond dit hele akkefietje behoorlijk fileren. Los zand..


Johan Cruijff :ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13444
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » ma nov 21, 2011 10:20 am

Ze moeten nu maar gewoon die opname publiceren waarin Cruijff dat gezegd heeft, dan kan iedereen in ieder geval zonder mitsen en maren de afweging maken of ze nog achter hem staan.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jesse » ma nov 21, 2011 10:22 am

'Cruijff zit erdoorheen en komt snel met verklaring over racisme'

Johan Cruijff treedt maandag naar buiten met een verklaring over de beschuldigingen die hem zondag werden toegeworpen door Edgar Davids en Steven ten Have. Davids liet weten dat er in de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax sprake zou zijn geweest van racisme. Zonder te zeggen om wie het ging, zei Davids dat 'mensen soms over de schreef gaan'. Later op de dag kwam naar buiten dat Cruijff degene zou zijn geweest die zich daaraan schuldig had gemaakt.

Aan tafel bij Studio Voetbal werd onthuld dat Cruijff Je zit hier alleen maar omdat je zwart bent zou hebben gezegd tegen Davids. President-commissaris Ten Have meldde zich ook bij het televisieprogramma en bevestigde die lezing. Wakker Nederland berichtte maandagmorgen dat Cruijff in de loop van de dag met een verklaring zou komen aangaande de beschuldigingen. Hij zou er flink doorheen zitten.

Ten Have zei zondagavond dat Davids de waarheid sprak met zijn onthulling. “Wat Edgar heeft gezegd is de waarheid. Die uitspraak is helaas waar. Edgar is tot op het bot getergd en zeer onfatsoenlijk behandeld”, aldus de president-commissaris. Hij en drie van de vier andere RvC-leden (Davids, Marjan Olfers en Paul Römer), besloten enkele dagen geleden Louis van Gaal te benaderen als de nieuwe algemeen directeur. Dit deden zij zonder medeweten van Cruijff. De Telegraaf stelt dat Cruijff dinsdag openheid van zaken geeft in zijn column, die een dag later verschijnt door een vertraagde vlucht naar Barcelona.
VZ
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma nov 21, 2011 10:24 am

Arthur schreef:Ze moeten nu maar gewoon die opname publiceren waarin Cruijff dat gezegd heeft, dan kan iedereen in ieder geval zonder mitsen en maren de afweging maken of ze nog achter hem staan.
Alleen als ik dan ook de opnames hoor van wanneer hij er niet bij was.. hoe ze dan respectvol over onze Jopie gesproken hebben.

Rascisme.. overdreven woordstelling.. misselijke manier om ons icoon zwart te maken.
Laatste sparteling van een neergeslagen couppleger..

Ten Have. keer om en kom nooit meer terug :ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » ma nov 21, 2011 10:25 am

Maandagochtend, dus een nieuwe Balgevoel-column op NU Sport.nl.

Hij gaat over mistwedstrijden. Over Ajax en Cruijff enzo.

Je ontkomt er niet aan.

HIER LEZEN.

K.
Still alive...

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma nov 21, 2011 10:25 am

Ajax Rules schreef:
Zeux schreef:
Jabu schreef:Om het onderwerp te vermijden gaat het nu dus steeds om het moment van naar buiten brengen ipv de inhoud van de opmerking?
Nou, een flink deel van AT vindt het wel prima die opmerking. Shocking.
@Zeux: Ik ben hier samen met Lucas en Le T zo ongeveer de meest uitgesproken persoon die zich tegen JC uitspreekt.

Maar we moeten de discussie wel zuiver houden

- De betreffende opmerking is op GEEN ENKELE MANIER beledigend voor zwarte mensen in het algemeen
- Zelfs Davids wordt niet gedist vanwege zijn huidskleur. Het zijn zijn andere eigenschappen/kwaliteiten die in een ander perspectief worden geplaatst vanwege het diversiteitsbeleid in de RvC. Dat is iets heel anders. Sterker nog: Ten Have heeft expliciet gezegd bij de presentatie van de RvC dat hij er mede zit omdat hij meer feeling heeft met de allochtone jeugd. Wat Cruijff nu doet is simpelweg zeggen dat dat min of meer zijn enige kwaliteit is.

Hij had net zo goed kunnen zeggen "Je bent incompetent". Geen racisme. Niet eens een twijfelgeval.
Ik kan het ook wel relativeren, hoewel ik niet automatisch de spin die De Groot eraan geeft geloof. Ik wil ook wel geloven dat Cruijff geen racist is, graag zelfs. Maar dat neemt niet weg dat Davids zijn huidskleur tegengeworpen krijgt. Als je je dan even inleeft in iemand met een donkere huidskleur dan lijkt het me logisch dat zo'n opmerking even slikken is. Het is een opmerking die je als blanke niet over je heen kan krijgen, en dat maakt het gewoon een hele foute opmerking waarvoor excuses op zijn plaats zijn. Dus het is precies zoals Davids het zegt, en hem wordt nu zelfs verweten dat hij daar overheen is gestapt op een moment dat hij dacht nog wat van de samenwerking met Cruijff te kunnen maken.

Dat er een keer een opmerking wordt gemaakt die echt niet kan en waarvoor excuses moeten worden gemaakt is natuurlijk niet het echte probleem. Het echte probleem is het klimaat van gebrek aan respect, intimidatie en scheldpartijen, intern en via de pers, waarmee Cruijff zijn zin probeert te krijgen en waarmee hij weer een spoor van vernieling door de club trekt.
(Ik wil nog wel een stap verder gaan en toegeven dat dit een gluiperige actie was van de RvC. Zoiets weken later alsnog laten lekken. Davids die het niet wil toelichten, maar het wel al heeft genoemd (zodat het niet meer te stoppen is). Ten Have die meteen het bevestigt op de live-televisie (ipv het over te laten waaien). Dit is duidelijk een afrekening. Een terechte afrekening (want JC gaat ook over lijken), maar een afrekening.)
Er is natuurlijk heel veel met de mantel der liefde bedekt, in een poging er ondanks Cruijff toch nog wat met Cruijff van te maken. Dan heeft de RvC laten blijken er wel klaar mee te zijn, Ten Have heeft Cruijff zelfs nog gewaarschuwd in die zin dat hij afgelopen week liet optekenen dat er nog ergere dingen waren gebeurd. Dan gaat Cruijff samen met o.a. De Groot weer los op Davids, in de media en kennelijk ook bij de RvC, en dan vind ik het niet gek dat dit onder de mantel der liefde uitpiept. Ik vind het nogal ziek om nu Davids en Ten Have te verwijten dat ze er een tijd geleden grootmoedig overheen gestapt zijn om de samenwerking of wat daar voor door moest gaan voort te zetten.
Jinne schreef:Vragen moeten een aantal keer over, omdat NOS/Schreuder pittigere uitspraken wil van Edgar over taal die gebruikt is tijdens vergaderingen.
Het lijkt wel een journalist. Dat Jaap de Groot dat in dit geval niet zou doen betekent niet dat het niet normaal is voor een journalist om op zoek te gaan naar de meest sappige uitspraak.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jesse » ma nov 21, 2011 10:34 am

Onbewerkt interview werpt compleet ander licht op zaak Davids-Cruijff
Maandag, 21 november 2011 om 10:13

Edgar Davids wekte zondag verbazing, door te stellen dat hij in de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax racistisch bejegend was. 's Avonds werd aan tafel bij Studio Voetbal uitgelegd dat Johan Cruijff degene zou zijn geweest die de oud-middenvelder Je zit hier alleen maar omdat je zwart bent zou hebben toegebeten. Op YouTube is echter een ongemonteerde video opgedoken van een interview dat NOS-verslaggever Joep Schreuder dit weekend hield met Edgar Davids. Dat werpt een ander licht op de zaak.

De omroep kwam zondag met een video waarin Davids zijn uitspraken deed, zoals deze uiteindelijk breed werden uitgemeten. De ongemonteerde fragmenten laten echter zien dat het interview meerdere malen opnieuw werd begonnen. Een zenuwachtige Davids zoekt naar woorden om uit te leggen hoe de omgangsvormen binnen de RvC zijn. Verslaggever Schreuder vraagt tussendoor nog aan een man buiten beeld of het zo goed genoeg is, waarna opnieuw verschillende vragen worden gesteld aan Davids.

Extra opvallend is nog dat alle cameraploegen na het interviewen van Cruijff en Steven ten Have moesten vertrekken uit de ArenA en dat de NOS nog apart met Davids sprak; niet op het parkeerdek of in de persruimte, maar boven in het stadion van de Amsterdammers. Het filmpje laat de verdenking op zich dat de Raad van Commissarissen schoon schip probeerde te maken via de media, om zo de aandacht af te leiden van de blunders die de RvC-leden begingen in de media.
VZ
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13444
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » ma nov 21, 2011 10:38 am

Ik vind dat alleen relevant als ze niet kunnen bewijzen dat Cruijff die uitspraken heeft gedaan. Kunnen ze dat wel, dan blijft dat toch het ernstigste feit.

GangstaRiB
Berichten: 16908
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma nov 21, 2011 10:41 am

Jaja... echt ongelofelijk dat mensen het gedrag van Cruijff nog recht proberen te lullen. :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif:

Een compleet demasqué is aanstaande.

Cruijff slaat om zich heen en de andere RvC leden happen gelukkig niet.

Davids en Olfers discrimineren.... how low can you go.

Vlug nog even roepen dat er een opening mogelijk is tussen Van Gaal en Cruijff... yeah right.... Het is als Hitler die roept dat Duitsland nog kan winnen terwijl de Russen op 500 meter afstand van zijn bunker in Berlijn staan.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma nov 21, 2011 10:46 am

GangstaRiB schreef:Jaja... echt ongelofelijk dat mensen het gedrag van Cruijff nog recht proberen te lullen. yeah right.... Het is als Hitler die roept dat Duitsland nog kan winnen terwijl de Russen op 500 meter afstand van zijn bunker in Berlijn staan.
Jonge jonge jonge... dan heb ik liever de tekst van JC ipv dit soort walgelijke vergelijkingen.

Ga even je mond spoelen knul..
Vakkie 129

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » ma nov 21, 2011 10:52 am

Jesse schreef:
Onbewerkt interview werpt compleet ander licht op zaak Davids-Cruijff
Maandag, 21 november 2011 om 10:13

Edgar Davids wekte zondag verbazing, door te stellen dat hij in de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax racistisch bejegend was. 's Avonds werd aan tafel bij Studio Voetbal uitgelegd dat Johan Cruijff degene zou zijn geweest die de oud-middenvelder Je zit hier alleen maar omdat je zwart bent zou hebben toegebeten. Op YouTube is echter een ongemonteerde video opgedoken van een interview dat NOS-verslaggever Joep Schreuder dit weekend hield met Edgar Davids. Dat werpt een ander licht op de zaak.

De omroep kwam zondag met een video waarin Davids zijn uitspraken deed, zoals deze uiteindelijk breed werden uitgemeten. De ongemonteerde fragmenten laten echter zien dat het interview meerdere malen opnieuw werd begonnen. Een zenuwachtige Davids zoekt naar woorden om uit te leggen hoe de omgangsvormen binnen de RvC zijn. Verslaggever Schreuder vraagt tussendoor nog aan een man buiten beeld of het zo goed genoeg is, waarna opnieuw verschillende vragen worden gesteld aan Davids.

Extra opvallend is nog dat alle cameraploegen na het interviewen van Cruijff en Steven ten Have moesten vertrekken uit de ArenA en dat de NOS nog apart met Davids sprak; niet op het parkeerdek of in de persruimte, maar boven in het stadion van de Amsterdammers. Het filmpje laat de verdenking op zich dat de Raad van Commissarissen schoon schip probeerde te maken via de media, om zo de aandacht af te leiden van de blunders die de RvC-leden begingen in de media.
VZ
Vier ahterbakse ratten zijn het en en dat moet onze club op voetbalgebied leiden.
:1evil.gif:
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16908
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma nov 21, 2011 10:52 am

Ride schreef:
GangstaRiB schreef:Jaja... echt ongelofelijk dat mensen het gedrag van Cruijff nog recht proberen te lullen. yeah right.... Het is als Hitler die roept dat Duitsland nog kan winnen terwijl de Russen op 500 meter afstand van zijn bunker in Berlijn staan.
Jonge jonge jonge... dan heb ik liever de tekst van JC ipv dit soort walgelijke vergelijkingen.

Ga even je mond spoelen knul..
Het is een vergelijking, niks meer hoor. Ik bedoel ermee te zeggen dat de zaak verloren is, en dat dit een soort 'last resort' is die niemand serieus neemt.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » ma nov 21, 2011 10:56 am

* Ik geloof niet dat Johan Cruijff een racist is. Geen enkele twijfel aan zijn menslievendheid. Mijn opa heeft bij ons thuis, na twee jenevertjes te veel, ook wel eens iets geroepen over het arbeidsethos van zwarten. Mijn moeder werd razend, ze schreeuwde tegen hem dat ze hem het huis uit zou smijten als hij nog eens zoiets zou roepen, maar desondanks: mijn opa was een PvdA-man en een hartstikke fijn mens. Geen racist. Ik heb zelf, in besloten kring, ook wel eens iets over Marokkanen gezegd dat, buiten de context en onder een vergrootglas gelegd, flink tegen me gebruikt zou kunnen worden.

Having said that...

* Zonder hem van 'racisme' te betichten, zou ik het wel degelijk onvergeeflijk vinden als Johan Cruijff deze denigrerende, lompe en buitengewoon domme dingen geroepen heeft over Davids en Olfers, in welke context dan ook. Ik heb mijn bedenkingen over mensen die zich in een professioneel bedrijf zo uiten tegen collega's, ook al bestaat er een conflict. En ik heb ook mijn bedenkingen over mensen die er vergoeilijkend over doen omdat de afzender van die vuilbekkerij een soort status aparte heeft.

K.
Still alive...

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma nov 21, 2011 10:59 am

GangstaRiB schreef:Jaja... echt ongelofelijk dat mensen het gedrag van Cruijff nog recht proberen te lullen. :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif:

Een compleet demasqué is aanstaande.

Cruijff slaat om zich heen en de andere RvC leden happen gelukkig niet.

Davids en Olfers discrimineren.... how low can you go.

Vlug nog even roepen dat er een opening mogelijk is tussen Van Gaal en Cruijff... yeah right.... Het is als Hitler die roept dat Duitsland nog kan winnen terwijl de Russen op 500 meter afstand van zijn bunker in Berlijn staan.
Operatie "redt het gezicht" is begonnen. Het zal me niks verbazen als zijn gezondheidstoestand er ook nog bijgehaald wordt binnenkort. Dat die man alleen maar het beste wilde voor Ajax, en dat hij er nog bijna aan onderdoor ging omdat ze zo gemeen tegen hem waren.

Dan 'moet' hij er wel mee stoppen, maar moet er aan dit rampjaar van organisatorische chaos nog een positieve draai gegeven worden die erin bestaat dat hij de veranderingen bij de jeugdopleiding kan claimen. Van Gaal moet daar dan uiteraard mee akkoord gaan. Dat zal geen probleem zijn, want dat verschil in benadering van de jeugdopleiding tussen Van Gaal en Cruijff is er een op detailniveau en alleen maar opgeblazen is om de machtsgreep van Cruijff en het plaatsen van stromannen van een inhoudelijke facade te voorzien.

Eerlijk wordt het toch niet meer. Het belangrijkste is dat Cruijff nu opdondert en ook niet meer terugkomt om Ajax nog een keer de vernieling in te helpen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jim » ma nov 21, 2011 11:01 am

Zeux schreef: We zijn het fundamenteel oneens. Redenen heb ik gisteravond in overvloed gegeven, ik ga ze niet steeds herhalen.
Nou dan zal ik dat maar even doen, want jouw 'overvloedige redenen' kloppen voor geen meter:
Zeux schreef:
De opmerking wordt gemaakt vanuit de huidskleur. Dat kan niet, dat mag niet.

Iedere opmerking die iemand op een negatieve manier labelt op basis van zijn huidskleur, is in mijn ogen racistisch.

En ja, ik vind het óók denigrerend naar 'zwarten' in het algemeen.
Jouw gedachtengang volgend kan en mag een (feitelijk juiste) opmerking als: “Zwarte mensen kunnen harder lopen dan blanken” dus al niet, want is racistisch. Hij is namelijk gemaakt vanuit huidskleur en labelt blanken op een negatieve manier op basis van hun huidskleur. En je zou de opmerking best óók kunnen interpreteren als denigrerend naar ‘blanken’ in het algemeen.
Tja, als het aan jou ligt, kan en mag iemand nog maar bitter weinig zeggen, want voordat hij het in de gaten heeft zet jij hem weg als racist. Jij bent eigenlijk best wel een beetje heel erg eng. Wat mij betreft vele malen enger dan Johan Cruijff, waar je aldoor tegenaan loopt te schoppen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 11:06 am

Telegraaf opent de tegenaanval.
Davids gaf spontaan na de vergadering een reactie, maar dat spontane lijkt nu geregisseerd door NOS Studio Sport.. (...)
In het filmpje is te zien dat Davids zijn reactie vijf keer opnieuw opneemt met de verslaggever.
Davids wilde zelf een paar keer opnieuw. Gebeurt vaker met mensen die voor een tv-camera staan.
Als je ieder niet-live tv-interview op die manier gaat bekijken, zijn ze allemaal verdacht. Regisseurs behoren ook tot de staande praktijk bij tv- of radio-interviews.
Het interview op deze manier aanvallen is tendetieus en vals. En moet duidelijk de aandacht afleiden van wát er is gezegd. En daar gaat het om: wat er is gezegd.

Overigens blijft het opvallend dat de betreffende zin - ook binnen berichtgeving over het onderwerp - niet genoemd wordt op de site van De Telegraaf. De aardappel is te heet?

Verder ben ik er ook voor om het transcript van de notulen met de desbetreffende teksten openbaar te maken.
Laatst gewijzigd door zeux op ma nov 21, 2011 11:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB
Berichten: 16908
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma nov 21, 2011 11:07 am

Kowalczyk schreef:* Ik geloof niet dat Johan Cruijff een racist is. Geen enkele twijfel aan zijn menslievendheid. Mijn opa heeft bij ons thuis, na twee jenevertjes te veel, ook wel eens iets geroepen over het arbeidsethos van zwarten. Mijn moeder werd razend, ze schreeuwde tegen hem dat ze hem het huis uit zou smijten als hij nog eens zoiets zou roepen, maar desondanks: mijn opa was een PvdA-man en een hartstikke fijn mens. Geen racist. Ik heb zelf, in besloten kring, ook wel eens iets over Marokkanen gezegd dat, buiten de context en onder een vergrootglas gelegd, flink tegen me gebruikt zou kunnen worden.

Having said that...

* Zonder hem van 'racisme' te betichten, zou ik het wel degelijk onvergeeflijk vinden als Johan Cruijff deze denigrerende, lompe en buitengewoon domme dingen geroepen heeft over Davids en Olfers, in welke context dan ook. Ik heb mijn bedenkingen over mensen die zich in een professioneel bedrijf zo uiten tegen collega's, ook al bestaat er een conflict. En ik heb ook mijn bedenkingen over mensen die er vergoeilijkend over doen omdat de afzender van die vuilbekkerij een soort status aparte heeft.

K.
Netjes verwoord. Tegelijkertijd valt dat mij het meest tegen van het "Cruijff-kamp". Alles wordt de media ingeslingerd, Cruijff gedraagt zich als een hork, maar dat moet allemaal kunnen omdat het Cruijff is. Cruijff komt met Ling naar een besloten vergadering. Cruijff komt niet opdagen bij z'n benoeming, etc etc

De overige leden van het RvC lopen op eieren om de heilige niet voor het hoofd te stoten. Ze hebben maandenlang alles geslikt, maar nu is de emmer overgelopen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma nov 21, 2011 11:08 am

Jim schreef:
Zeux schreef: We zijn het fundamenteel oneens. Redenen heb ik gisteravond in overvloed gegeven, ik ga ze niet steeds herhalen.
Nou dan zal ik dat maar even doen, want jouw 'overvloedige redenen' kloppen voor geen meter:
Zeux schreef:
De opmerking wordt gemaakt vanuit de huidskleur. Dat kan niet, dat mag niet.

Iedere opmerking die iemand op een negatieve manier labelt op basis van zijn huidskleur, is in mijn ogen racistisch.

En ja, ik vind het óók denigrerend naar 'zwarten' in het algemeen.
Jouw gedachtengang volgend kan en mag een (feitelijk juiste) opmerking als: “Zwarte mensen kunnen harder lopen dan blanken” dus al niet, want is racistisch. Hij is namelijk gemaakt vanuit huidskleur en labelt blanken op een negatieve manier op basis van hun huidskleur. En je zou de opmerking best óók kunnen interpreteren als denigrerend naar ‘blanken’ in het algemeen.
Tja, als het aan jou ligt, kan en mag iemand nog maar bitter weinig zeggen, want voordat hij het in de gaten heeft zet jij hem weg als racist. Jij bent eigenlijk best wel een beetje heel erg eng. Wat mij betreft vele malen enger dan Johan Cruijff, waar je aldoor tegenaan loopt te schoppen.
Gaan we nu ook hier op het forum oude persoonlijke vetes er bij halen ..

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door El Clavo » ma nov 21, 2011 11:09 am

Iemand gehoord hoe Jaap de Groot dit vanochtend probeerde goed te praten? Onbegrijpelijk.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma nov 21, 2011 11:09 am

Zeux schreef:Telegraaf opent de tegenaanval.
Davids gaf spontaan na de vergadering een reactie, maar dat spontane lijkt nu geregisseerd door NOS Studio Sport.. (...)
In het filmpje is te zien dat Davids zijn reactie vijf keer opnieuw opneemt met de verslaggever.
Davids wilde zelf een paar keer opnieuw. Gebeurt vaker met mensen die voor een tv-camera staan.
Als je ieder niet-live tv-interview op die manier gaat bekijken, zijn ze allemaal verdacht. Regisseurs behoren ook tot de staande praktijk bij tv- of radio-interviews.
Het interview op deze manier aanvallen is tendetieus en vals. En moet duidelijk de aandacht afleiden van wát er is gezegd. En daar gaat het om: wat er is gezegd.

Overigens blijft het opvallend dat de betreffende zin - ook binnen berichtgeving over het onderwerp - niet genoemd wordt op de site van De Telegraaf. De aardappel is te heet?

Verder ben ik er ook voor om het transcript van de notulen met de desbetreffende teksten openbaar te maken.
Staat wel in de papieren versie .. niet wat er gezegt is maar wel dat Davids het melde ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 21, 2011 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 11:10 am

Jim schreef: Jouw gedachtengang volgend kan en mag een (feitelijk juiste) opmerking als: “Zwarte mensen kunnen harder lopen dan blanken” dus al niet, want is racistisch. Hij is namelijk gemaakt vanuit huidskleur en labelt blanken op een negatieve manier op basis van hun huidskleur. En je zou de opmerking best óók kunnen interpreteren als denigrerend naar ‘blanken’ in het algemeen.
Als jij dit kunt staven met onderzoek, mag jij dat van mij zeggen.

Het gaat om de denigrerende intenties gekoppeld aan huidskleur. Daar zit de crux.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 11:11 am

999 schreef: Staat wel in de papieren versie .. niet wat er gezegt is maar wel dat Davids het melde ..
Juist. De uitspraak zelf wordt weggehouden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie