De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » ma dec 12, 2011 1:16 pm

Ik snap niet dat de Anti-Cruijff mensen deze uitspraak nog als een overwinning zien.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 1:19 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Volgens mij is het lood om oud ijzer. Ook zonder de rechter had de AVA de RvC naar huis kunnen sturen en de benoemingen ongedaan kunnen maken. Ik betwijfel of deze uitspraak verschil maakt in de vraag of dat al dan niet met afkoopsom moet.
Ben ik nou zo slim... :aai.gif:

De RvC (-1) wilde de bal bij de RvC (-1) leggen. De rechter legt de bal bij de AvA. Voor de RvC (-1) was de benoeming van Van Gaal en Sturkenboom na 'kennisgeving' een voldongen feit. Voor de rechter dus niet. Nederlaag RvC (-1).

Mijn interpretatie: de macht van de politici binnen de NV over de club wordt door deze uitspraak van de rechter ingeperkt.
Jij zal ongetwijfeld slimmer zijn. Maar wat ik begrijp is dat de AVA sowieso al de macht had om de RvC naar huis te sturen en de benoemingen ongedaan te maken. Het interessante is of deze uitspraak maakt dat het nu zonder afkoopsom kan. Ik denk van niet.
Ergo, in mijn domheid concludeer ik dat er feitelijk niets is veranderd. We waren al op het punt dat de AVA gaat beslissen of zxe de RvC naar huis gaat sturen en de benoemingen ongedaan gaat maken. Maar goed, ik ben de beroerste niet, gefeliciteerd met de overwinning!

Ik denk overigens in mijn domheid ook dat de rechter heeft geconcludeerd dat de besluiten rechtsgeldig zijn. En vermoed dus ook dat in hoger beroep Ajax een behoorlijke kans heeft om te winnen als ze beweert dat van Gaal het plan Cruijff gaat uitvoeren.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 1:23 pm

Kan de AVA dat soort benoemingen dan ongedaan maken? :confused.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 1:26 pm

Jöhnk schreef:Kan de AVA dat soort benoemingen dan ongedaan maken? :confused.gif:
Uiteindelijk wel natuurlijk.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 1:32 pm

Leg uit. Ik ben hier namelijk serieus benieuwd naar.

Ik dacht dat de AVA niet zoveel kon, behalve een beetje de koers uitstippelen.

wimpey
Berichten: 52045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma dec 12, 2011 1:32 pm

De rechter roept de AvA actief op om te beslissen. Dat wilden de RvC (-1) - m.n. dhr. Ten Have - en de NV Ajax voorkomen.

11.19: Rechter: benoeming Danny Blind, Martin Sturkenboom en Louis van Gaal wordt voor drie maanden opgeschort tot mening AVA bekend is.
11.17: Aandeelhoudersvergadering (AVA) kan alleen benoeming Louis van Gaal tegenhouden door opzeggen vertrouwen in RvC.
11.15: Rechter: aanstelling van Martin Sturkenboom en Danny Blind als interim is rechtsgeldig genomen. Die zorgen niet voor een strategiewijziging.

Als adje-interim dus rechtsgeldig, als statutair directielid pas rechtsgeldig wanneer de AvA ermee instemt. De RvC (-1) wilde deze directie bij de volgende AvA 'ter kennisgeving' laten goedkeuren.

De rechter doet een stap terug en roept de AvA actief op eerst de RvC (in dit geval alle 5 leden daarvan) onder de loep te nemen, alvorens over een door de RvC (-1) geformeerde directie wordt beslist.

Lijkt me voor de RvC (-1) een wankele basis om deze directie erdoor te drukken.

GangstaRiB
Berichten: 16882
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma dec 12, 2011 1:41 pm

Maar de AVA worden toch weer behartigd door Krant, Coronel en Van Eijden?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 1:42 pm

Er is een interim-bestuursraad in de vorm van Rob Been, Roger van Boxtel en Ernst Ligthart.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 1:49 pm

Jöhnk schreef:Leg uit. Ik ben hier namelijk serieus benieuwd naar.

Ik dacht dat de AVA niet zoveel kon, behalve een beetje de koers uitstippelen.
De AVA benoemt en ontslaat commissarissen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 1:53 pm

Ja OK, maar dat is dus een tamelijk indirecte invloed. Voor hetzelfde geld krijg je straks een nieuwe RvC bestaande uit vijf verse Uri-Adepten, die het reuze in Van Gaal zien zitten. Punt is dus volgens mij, dat de rechter nu een directe consequentie verbindt aan de mening van de AVA met betrekking tot het benoemen van Van Gaal.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma dec 12, 2011 1:56 pm

Bertje schreef:Zeux, desalniettemin stelt de rechter dat er gekozen moet worden tussen 'Cruijff en Van Gaal'.

Zoals Peter al schetst wordt de aanstelling van de interim-directie losgemaakt van de kwestie omtrent Van Gaal. De interim-directie mag aangesteld worden, maar moet rekening houden met een gebrek aan vertrouwen indien de AVA de RvC naar huis stuurt. Omtrent Van Gaal moet de AVA kiezen tussen de lijn die Cruijff wil inzetten en de lijn waarin Van Gaal is gekozen.

Los van de stemming over het vertrouwen in de RvC (waar Ten Have een tegenstander van was) moet de AVA dus tevens tot een oordeel komen omtrent de te varen koers. Het zou zó goed voor Ajax zijn als daar eindelijk eens duidelijkheid over zou komen, een koers. Nog los van de invulling van die koers.
Ik meen dat de rechter stelt dat de AVA maar moet kiezen tussen de lijn Cruijff en de lijn Van Gaal indien zij oordeelt dat daarin een verschil zou zijn. Ook dat legt de rechter dus bij de AVA neer ipv daar zelf over te beslissen.
Alexander schreef:Ik snap niet dat de Anti-Cruijff mensen deze uitspraak nog als een overwinning zien.
Is het ook niet. Maar het is een hooguit puur technisch-juridische overwinning voor de eisers, in die zin dat gedaagde voor de proceskosten moet opdraaien als grotendeels in het ongelijk gestelde partij. Maar dat ongelijk betreft dan maar een onbelangrijk gedeelte van de eigenlijke strijd.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 1:56 pm

Als degenen die de vereniging vertegenwoordigen op de AVA willen dat van Gaal de AD wordt, laten ze deze RvC zitten.

Overigens las ik net dat Ajax waarschijnlijk in beroep gaat.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 2:00 pm

LucaS schreef:Als degenen die de vereniging vertegenwoordigen op de AVA willen dat van Gaal de AD wordt, laten ze deze RvC zitten.
Dat lijkt me een gewaagde stelling. Iedereen is wel klaar met deze RvC.

Maar theoretisch was er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de RvC werd weggestuurd op de AVA, dat er vervolgens via dubieuze commissies een nieuwe RvC komt, en dat die gewoon weer voor Van Gaal kiezen. Of dat die Van Gaal laten zitten omdat hij er toch al was, het zo duur is om hem af te kopen en omdat hij het in het verleden als trainer toch wel erg goed gedaan had.

Marcel
Berichten: 764
Lid geworden op: do feb 26, 2004 12:17 pm
Locatie: Belgie

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marcel » ma dec 12, 2011 2:02 pm

Misschien snap ik het niet goed. Maar hoe kan Cruijff nu zeggen dat de voetballers gewonnen hebben van de NV?
De beslissing ligt nu toch min of meer bij de aandeelhouders? Dan heeft dus de NV het toch gewoon voor het zeggen? Het is nog maar afwachten of de aandeelhouders voor Cruijff kiezen.

Maar goed ik wordt ondertussen wel een beetje moe van dat we maar wachten en wachten op commissie X, vergadering Y, overleg Z.
Wanneer hakken ze nou gewoon eens die knoop door?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 2:04 pm

Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Als degenen die de vereniging vertegenwoordigen op de AVA willen dat van Gaal de AD wordt, laten ze deze RvC zitten.
Dat lijkt me een gewaagde stelling. Iedereen is wel klaar met deze RvC.

Maar theoretisch was er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de RvC werd weggestuurd op de AVA, dat er vervolgens via dubieuze commissies een nieuwe RvC komt, en dat die gewoon weer voor Van Gaal kiezen. Of dat die Van Gaal laten zitten omdat hij er toch al was, het zo duur is om hem af te kopen en omdat hij het in het verleden als trainer toch wel erg goed gedaan had.
Hoezo dubieuze commissies? Wat is er dubieus aan de commissies die worden aangesteld?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma dec 12, 2011 2:06 pm

LucaS schreef: Overigens las ik net dat Ajax waarschijnlijk in beroep gaat.
Oh..


:confused.gif: abacadabrataal:
Erelid Arie van Os: 'Goede beslissing van de rechter, duidelijk is nu gebleken dat de RvC buiten zijn boekje gegaan is door Van Gaal aan te stellen. Maar de nieuwe bestuursraad kan gewoon weer een RvC aanstellen die de aanstelling van Van Gaal bekrachtigt.'
Vakkie 129

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 666 » ma dec 12, 2011 2:06 pm

De NV is geen aandeelhouder van zichzelf. De vereniging heeft driekwart van de aandelen, dus "aandeelhouders" komt in de praktijk op hetzelfde neer als de voetbalvereniging.
Marcel schreef:De beslissing ligt nu toch min of meer bij de aandeelhouders? Dan heeft dus de NV het toch gewoon voor het zeggen?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma dec 12, 2011 2:11 pm

Applaus voor Cruijff bij ava van Ajax AMSTERDAM - Johan Cruijff heeft zich maandag ook gemeld bij de aandeelhoudersvergadering. Enkele uren na de uitspraak van de voorzieningenrechter in Haarlem, waar de legendarische nummer 14 ook aanwezig was, kwam hij bij de algemene vergadering van aandeelhouders. Het clubicoon van Ajax kreeg bij binnenkomt meteen een applaus.


Cruijff is als commissaris welkom bij deze bijeenkomst. Ook de vier andere commissarissen zijn present. Steven ten Have, voorzitter van de rvc, zit de vergadering voor.


:bier.gif: :alc.gif: :welcome:
Vakkie 129

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 2:13 pm

Ten Have was natuurlijk tegen een uitspraak van de rechter die de AVA zou laten beslissen over het aanstellen van Van Gaal, omdat dan uiteraard het gegeven dat Ten Have en co de AVA totaal niet hebben gekend meegenomen zou worden in een dergelijke beslissing. Dat terwijl de aanstelling van Van Gaal juist draagvlak had moeten creëren voor Ten Have en co. Op het moment dat de rechter besloten zou hebben dat de aanstelling van Van Gaal inderdaad een voldongen feit was, zouden sentimenten rond Van Gaal nieuw draagvlak voor Ten Have hebben gecreëerd. Ook binnen de AVA zitten natuurlijk veel mensen die Van Gaal nog altijd sterk associëren met de successen van de jaren negentig. Nu wordt men door de rechter echter gewezen op hun formele verantwoordelijkheid hieromtrent.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33679
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » ma dec 12, 2011 2:16 pm

Ride schreef:
LucaS schreef: Overigens las ik net dat Ajax waarschijnlijk in beroep gaat.
Oh..


:confused.gif: abacadabrataal:
Erelid Arie van Os: 'Goede beslissing van de rechter, duidelijk is nu gebleken dat de RvC buiten zijn boekje gegaan is door Van Gaal aan te stellen. Maar de nieuwe bestuursraad kan gewoon weer een RvC aanstellen die de aanstelling van Van Gaal bekrachtigt.'
Die moet nog naar rechtbank.nl. :)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 2:18 pm

Tja, dat vond ik nu juist het mooie. De rechtbank heeft gezegd dat de benoemingen an sich rechtsgeldig zijn. En dat Cruijff juist is ingelicht maar zelf koos om niet op de RvC vergadering aanwezig te zijn.

En de interim-directie blijft gewoon in functie.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 2:23 pm

Ride schreef:
LucaS schreef: Overigens las ik net dat Ajax waarschijnlijk in beroep gaat.
Oh..


:confused.gif: abacadabrataal:
Erelid Arie van Os: 'Goede beslissing van de rechter, duidelijk is nu gebleken dat de RvC buiten zijn boekje gegaan is door Van Gaal aan te stellen. Maar de nieuwe bestuursraad kan gewoon weer een RvC aanstellen die de aanstelling van Van Gaal bekrachtigt.'
Zucht, bol het toch een keer af, Van Os. En neem Henrichs, Coronel en de andere plucheplakkers mee.

Dit bedoel ik dus. Lukt het Ten Have en co niet, dan stellen we via een snel doorgevoerde bestuursraad toch lekker een andere RvC aan die Cruijff gaat dwarsbomen? Rattengedrag.

wimpey
Berichten: 52045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma dec 12, 2011 2:27 pm

13.40: Erelid Arie van Os: 'Goede beslissing van de rechter, duidelijk is nu gebleken dat de RvC buiten zijn boekje gegaan is door Van Gaal aan te stellen. Maar de nieuwe bestuursraad kan gewoon weer een RvC aanstellen die de aanstelling van Van Gaal bekrachtigt.'

En zó werkt het dus binnen Ajax. Faalt vehikel 1, wordt 'gewoon' vehikel 2 in werking gesteld.

Coronel geïrriteerd bij aankomst
Bron: AjaxShowtime.com Uri Coronel is behoorlijk pissig aangekomen bij de Algemene Vergadering voor Aandeelhouders (AVA).

'Ik ben er klaar mee', vertelde Coronel op behoorlijk geïrriteerde toon. 'Ik heb geen functie meer, dus meer wil ik er niet over zeggen.' Coronel is nog wel altijd erelid van Ajax. Hierdoor mag Coronel bij elke ledenraadsvergadering aanschuiven.

Arme Uri. :aai.gif: Maar hij schuift wel weer nieuwe pionnen naar voren om op de achtergrond de touwtjes in handen te houden. Zie bestuursraad.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » ma dec 12, 2011 2:30 pm

LucaS schreef:Tja, dat vond ik nu juist het mooie. De rechtbank heeft gezegd dat de benoemingen an sich rechtsgeldig zijn. En dat Cruijff juist is ingelicht maar zelf koos om niet op de RvC vergadering aanwezig te zijn.

En de interim-directie blijft gewoon in functie.
Je bent best een grappig kereltje door net zoals de Pro-kampers steeds datgene uit te lichten wat je uitkomt.
Wel leuk :smallgrin.gif:

Leuk al die opsommingen maar het gaat om het eindoordeel toch :confused.gif:
Vakkie 129

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma dec 12, 2011 2:30 pm

Ride schreef:Applaus voor Cruijff bij ava van Ajax AMSTERDAM - Johan Cruijff heeft zich maandag ook gemeld bij de aandeelhoudersvergadering. Enkele uren na de uitspraak van de voorzieningenrechter in Haarlem, waar de legendarische nummer 14 ook aanwezig was, kwam hij bij de algemene vergadering van aandeelhouders. Het clubicoon van Ajax kreeg bij binnenkomt meteen een applaus.
:bier.gif: :alc.gif: :welcome:

Aangezien een RvC een orgaan is dat collegiaal en gezamenlijk tot besluiten komt geldt dat applaus natuurlijk de gehele RvC.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie