De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo feb 08, 2012 8:21 am

Geldschieters trouw aan Ajax

AMSTERDAM – De dreigende taal van Peter Wakkie, dat Ajax een schadepost van tientallen miljoenen euro’s zou lijden als Ten Have & co de beroepszaak tegen Johan Cruijff zou verliezen en de rvc moet opstappen, blijkt niet meer dan blufpoker te zijn geweest. Niets wijst erop dat ook maar één sponsor Ajax de rug toekeert na de uitspraak van het Amsterdamse gerechtshof. Hoofdsponsor Aegon komt gewoon alle gemaakte financiële afspraken na. De verzekeraar werd ongewild door het kamp Ten Have in de strijd tussen Cruijff en de overige commissarissen gesleept tijdens de zitting op 18 januari in Amsterdam. De bestuursraad van Ajax weet na overleg met diverse grote sponsors dat het opstappen van de rvc inclusief Johan Cruijff de club Ajax niet direct geld kost.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo feb 08, 2012 8:22 am

Kort geding volgt bij nieuwe poging Van Gaal aan te stellen
’Ten Have is slechte verliezer’

• Wim Jonk (l.) en de advocaten Mike Jansen en Jeroen Beduax van Baker & McKenzie evalueren de uitspraak van het hof. De oud-voetballer zegt namens alle jeugdtrainers blij te zijn.

AMSTERDAM – Mike Jansen en Mirjam de Blécourt – advocaten van Johan Cruijff en de jeugdtrainers – noemen advocaat Peter Wakkie en president Steven ten Have slechte verliezers. De laatste twee sluiten niet uit dat alsnog een poging wordt ondernomen om Louis van Gaal en Martin Sturkenboom aan te stellen als statutair directeuren van Ajax. „Maar elke verdere uitvoering van de benoeming van Van Gaal en Sturkenboom kost Ajax 25.000 euro per overtreding, met een maximum van 500.000 euro”, aldus de juristen. „Is dat in het belang van Ajax?”

Wakkie – raadsman van de NV Ajax en de vier overige commissarissen Ten Have, Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer – lijkt vooralsnog van geen wijken te weten. „Het vonnis biedt de mogelijkheid om te repareren”, aldus advocaat Wakkie, die het hoger beroep in een gelijkspel vindt geeindigd. „Kijk maar naar de gelijke verdeling van de proceskosten.”

Hij slaat pagina 25 op. ’Niet valt in te zien waarom, na ongedaanmaking – voor zover nodig – van hetgeen ongeldig/ontijdig is verricht deze besluiten na een geldige oproeping van alle commissarissen en na het (mogelijk maken van) een open gedachtewisseling binnen de rvc, waarin zowel de bedoelde besluiten als mogelijke alternatieven onder ogen worden gezien, niet alsnog binnen zeer afzienbare termijn geldig genomen kunnen worden’, staat te lezen. „Het kan dus wel”, aldus Wakkie, die daaraan toevoegt dat het niet is gezegd dat dit ook gebeurt. „Ik zal met mijn cliënten overleggen of dit wel verstandig is.”

De Blécourt en Jansen stellen Ten Have en Wakkie in dat geval een nieuw kort geding in het vooruitzicht. „De rechters hebben klip en klaar gezegd dat door de optredens van Ten Have en Römer in ’Nieuwsuur’ en ’Pauw & Witteman’ de bijeenkomst op 25 november niet kon worden aangemerkt als ’reparatievergadering’. Ten Have en Römer zeiden dat Van Gaal en Sturkenboom hoe dan ook zouden komen. Wij betogen dat met zo’n uitgesproken mening ook in nieuwe vergaderingen geen sprake kan zijn van een beoogde benoeming als vrucht van overleg. En zo lezen wij ook het arrest van het hof.”

Hoewel binnen de club bijna niemand Ten Have, Olfers, Davids en Römer nog pruimt, kan Ajax voorlopig nog aan ze vastzitten. De Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) van vrijdag, waarin het vertrouwen in de hele rvc, dus inclusief Johan Cruijff, zou worden opgezegd, kan volgens Wakkie worden geschrapt. „Het hof heeft het vonnis van de voorzieningenrechter vernietigd. Daarin stond dat de BAVA moest worden uitgeschreven. De rvc heeft dat gedaan, maar kan hem nu weer intrekken.”

In het geval van het annuleren van de BAVA zouden Ten Have, Olfers, Römer en Davids en Cruijff tegen de wens van grootaandeelhouder de vereniging, de fans, de trainers, de sponsors, ereleden, oudspelers en een groot deel van het personeel voorlopig kunnen blijven zitten en de club nog langer in gijzeling houden. Op een nieuw uit te schrijven BAVA worden ze alsnog weggestuurd.

Omdat de interim-benoemingen van Sturkenboom en Blind wel overeind blijven, kan Sturkenboom in theorie Wim Jonk zijn derde gele kaart geven en de Volendammer ontslag aanzeggen. „Maar arbeidsrechtelijk houdt dat nooit stand”, aldus De Blécourt. „Het is in dit geval heel onwaarschijnlijk dat dit als goed werkgeverschap wordt aangemerkt. Sturkenboom kan eieren voor zijn geld kiezen, het plan Cruijff alsnog uitvoeren en coöperatief zijn tot hij op 1 juli weg is. Of hij zegt: ’Ik was beoogd statutair directeur. Dat gaat nu niet door, dus ik stop ermee.’ Zijn droombaan is uit zicht”, aldus De Blécourt.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo feb 08, 2012 8:23 am

„Ik geloof pas dat het voorbij is, als het voorbij is”
CRUIJFF: STREEP ERONDER

• In hartje Londen wordt Johan Cruijff, linksboven ook nog eens geflankeerd door Pieter van den Hoogeband, belaagd door handtekeningenjagers. „Het is goed om te horen, dat we gelijk hebben gekregen.”

LONDEN – Tussen een bezoek aan de Britse premier David Cameron op Downing Street 10 en een gesprek met de Zuid-Afrikaanse miljardair Johan Rupert door, hoort Johan Cruijff in hartje Londen het nieuws over de uitspraak van de president van het Amsterdamse gerechtshof. Nippend aan een kop thee reageert hij nuchter: „Het is goed om te horen dat we gelijk hebben gekregen. Maar ik heb in deze affaire allang geleerd dat er helaas een groot verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.”

Hij gaat verder: „Wat in onze wereld heel duidelijk is, wordt in de juridische wereld soms totaal anders uitgelegd. Daardoor gaan de dingen vaak niet zoals ze moeten gaan, zelfs als je gelijk hebt gekregen. Wat deze zaak betreft, moet je echt uit de voetbalwereld komen om het te begrijpen.”

Samen met de Nederlandse sportgrootheden Esther Vergeer, Ruud Gullit, Edwin van der Sar en Pieter van den Hoogenband is hij in de Britse metropool voor het jaarlijkse Laureus Gala, waar de Oscars voor de sport worden uitgereikt. Daar hoort ook een gezamenlijk bezoek aan David Cameron bij, die met sporticonen als Edwin Moses, Sir Alex Ferguson, Martina Navratilova, Nadia Comineci, Novak Djokovic en de Nederlandse afvaardiging de start van het olympisch jaar voor Londen van extra cachet wil voorzien.

Het gesprek met Rupert, eigenaar van Richemont (onder andere Cartier), gaat vooral over de toekomst. Cruijff: „Rupert is de grondlegger van Laureus, net als mijn foundation een organisatie die via de sport kinderen in de wereld wil helpen. Ik word binnenkort 65 en bij hem beginnen de jaren ook te tellen. Ik heb met Rupert gesproken om nog meer samen te gaan werken, om te voorkomen dat onze organisaties in de problemen komen als we er straks alle twee niet meer zijn.”

Samenwerken is dus ook hier het sleutelwoord. Cruijff opnieuw over de situatie bij Ajax: „De andere partij heeft er een machtsstrijd van willen maken, maar ik ben bij Ajax nooit op macht uit geweest. Ik wil dat mijn club weer de club wordt zoals die hoort te zijn. En met mij honderden andere oud-spelers en duizenden supporters. Dat is ook de grote winst die we hebben behaald. Er is nu onder de trainers een heel sterk homogeen team ontstaan. Ondanks alles staan ze er nog allemaal. De toekomst van Ajax ligt daarom niet in mijn handen, maar in die van Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Frank de Boer en al die anderen. Ik zal ze daarbij helpen en dat geldt ook voor veel anderen.”

„Ik hoop nu vooral dat er snel een dikke streep onder wordt gezet”, gaat Cruijff verder. „Iedereen wil aan het werk, want er is binnen Ajax heel veel te doen. Ik kijk uit naar het moment dat het technisch hart en alle trainers eindelijk op hun manier aan de slag kunnen. Er zijn de afgelopen maanden grote Ajacieden op een verschrikkelijke manier door het slijk gehaald, terwijl ze nooit de kans hebben gehad om het beleid uit te voeren waarvoor de club heeft gekozen. Dus snel beginnen, want je ziet het steeds meer afglijden.”

De afgelopen maanden hield de legendarische Nummer 14 dagelijks contact met trainers en bestuurders. Cruijff: „Toch merkte ik de laatste twee weken dat we weinig meer konden doen. Ons lot lag in handen van de rechter en gelukkig is dat goed gekomen.”

Om er snel aan toe te voegen: „Dat hoop ik tenminste. Ik geloof pas dat het voorbij is, als het voorbij is.”
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo feb 08, 2012 8:24 am

VAN GAAL ONGESCHIKT

In het geschiedenisboek van Ajax staat achter de naam Louis van Gaal: echte Ajacied. Als Van Gaal een echte Ajacied wil blijven, dan trekt hij de stekker uit de stuiptrekkende Steven ten Have en diens blinde volgelingen Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer. Van Gaal maakt samen met de huidige interimdirecteuren c.q. knechtjes Martin Sturkenboom en Danny Blind onderdeel uit van de vuige struikroversbende, die keihard terecht is gewezen door president Visser van het Amsterdamse gerechtshof vanwege het doelbewust buitenspel zetten van commissaris Johan Cruijff, de legendarische nummer 14 van Ajax.

Als Van Gaal niet in ziet, of wil zien dat hij intussen niet meer is dan een stroman en slechts nog als breekijzer wordt misbruikt in een persoonlijke vete tussen Ajax-commissarissen dan is hij al bij voorbaat ongeschikt voor een directeursfunctie bij Ajax. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zou je zeggen. Met zijn huidige schuilgedrag heeft Van Gaal z’n geloofwaardigheid totaal verloren. Trekt Van Gaal zich alsnog terug als beoogd algemeen directeur van Ajax, dan valt de grond weg onder de totale rvc en geeft Van Gaal Ajax ultimo terug aan Ajax en de Ajacieden. Waarmee hij zijn gezicht nog enigszins redt. Desondanks zullen Van Gaals volhardende deelname aan de beoogde eliminatie van Cruijff en de niets verhullende veroordeling van het Amsterdamse gerechtshof hem de rest van zijn leven worden nagedragen.

Het laatste geldt natuurlijk ook voor de inmiddels door eigen gedrag zwaar beschadigde prof. dr. mr. Steven ten Have, de hoogleraar verandermanagement, die op eigen terrein twee zware nederlagen heeft geleden tegen voetballer Johan Cruijff. Met een ongekende reputatieschade tot gevolg; ook in zijn eigen milieu.

Weliswaar is de juridische vechtmachine van Ten Have & co bijna tot stilstand gebracht door het zand van Cruijff; met juridische haarkloverij wordt geprobeerd via een muizenkiertje het eigen gezicht te redden en alsnog de benoeming van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom als directeuren van Ajax door te drukken. Of de club te frustreren door de aandeelhoudersvergadering af te blazen en/of niet zelf op te stappen, maar zich te laten wegsturen zodat de Ondernemingskamer het overneemt bij het beursgenoteerde Ajax. Acties, die in alle gevallen tot veel vertraging leiden en Ajax ook sportief in de wielen rijden.

Inhoudelijk is ’handelen in het belang van Ajax’ nog nooit zo’n loos gebaar geweest als bij deze mensen. Vooralsnog laten de vier commissarissen zich dus zelfs door de mokerslag van president Visser van het Amsterdamse gerechtshof niet uit het veld slaan. Van Ten Have, Marjan Olfers, Paul Römer en Utrechter Sturkenboom valt dit anti-Ajaxgedrag te verwachten, maar van echte Ajacieden als Edgar Davids en Van Gaal niet.

Intussen mogen de betrokken advocaten zich de grote winnaars noemen. De nv Ajax houdt financieel een heel advocatencircuit in leven. Topadvocaat Peter Wakkie lacht zich – zijn smadelijke nederlagen tegen Cruijff ten spijt – een beroerte, want op kosten van de nv Ajax mag hij zich van Ten Have & co voorlopig juridisch verder uitleven. Tegelijkertijd betaalt de nv Ajax – met toestemming van financieel directeur Jeroen Slop – de gerechtelijke bijstand van de vereniging Ajax in hun zaak tegen Wakkie en de vier commissarissen. Te bizar voor woorden allemaal. Kafkaiaans gewoon.
De T.

Marcel
Berichten: 766
Lid geworden op: do feb 26, 2004 12:17 pm
Locatie: Belgie

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marcel » wo feb 08, 2012 8:30 am

999 schreef:
VAN GAAL ONGESCHIKT

In het geschiedenisboek van Ajax staat achter de naam Louis van Gaal: echte Ajacied. Als Van Gaal een echte Ajacied wil blijven, dan trekt hij de stekker uit de stuiptrekkende Steven ten Have en diens blinde volgelingen Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer. Van Gaal maakt samen met de huidige interimdirecteuren c.q. knechtjes Martin Sturkenboom en Danny Blind onderdeel uit van de vuige struikroversbende, die keihard terecht is gewezen door president Visser van het Amsterdamse gerechtshof vanwege het doelbewust buitenspel zetten van commissaris Johan Cruijff, de legendarische nummer 14 van Ajax.

Als Van Gaal niet in ziet, of wil zien dat hij intussen niet meer is dan een stroman en slechts nog als breekijzer wordt misbruikt in een persoonlijke vete tussen Ajax-commissarissen dan is hij al bij voorbaat ongeschikt voor een directeursfunctie bij Ajax. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zou je zeggen. Met zijn huidige schuilgedrag heeft Van Gaal z’n geloofwaardigheid totaal verloren. Trekt Van Gaal zich alsnog terug als beoogd algemeen directeur van Ajax, dan valt de grond weg onder de totale rvc en geeft Van Gaal Ajax ultimo terug aan Ajax en de Ajacieden. Waarmee hij zijn gezicht nog enigszins redt. Desondanks zullen Van Gaals volhardende deelname aan de beoogde eliminatie van Cruijff en de niets verhullende veroordeling van het Amsterdamse gerechtshof hem de rest van zijn leven worden nagedragen.

Het laatste geldt natuurlijk ook voor de inmiddels door eigen gedrag zwaar beschadigde prof. dr. mr. Steven ten Have, de hoogleraar verandermanagement, die op eigen terrein twee zware nederlagen heeft geleden tegen voetballer Johan Cruijff. Met een ongekende reputatieschade tot gevolg; ook in zijn eigen milieu.

Weliswaar is de juridische vechtmachine van Ten Have & co bijna tot stilstand gebracht door het zand van Cruijff; met juridische haarkloverij wordt geprobeerd via een muizenkiertje het eigen gezicht te redden en alsnog de benoeming van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom als directeuren van Ajax door te drukken. Of de club te frustreren door de aandeelhoudersvergadering af te blazen en/of niet zelf op te stappen, maar zich te laten wegsturen zodat de Ondernemingskamer het overneemt bij het beursgenoteerde Ajax. Acties, die in alle gevallen tot veel vertraging leiden en Ajax ook sportief in de wielen rijden.

Inhoudelijk is ’handelen in het belang van Ajax’ nog nooit zo’n loos gebaar geweest als bij deze mensen. Vooralsnog laten de vier commissarissen zich dus zelfs door de mokerslag van president Visser van het Amsterdamse gerechtshof niet uit het veld slaan. Van Ten Have, Marjan Olfers, Paul Römer en Utrechter Sturkenboom valt dit anti-Ajaxgedrag te verwachten, maar van echte Ajacieden als Edgar Davids en Van Gaal niet.

Intussen mogen de betrokken advocaten zich de grote winnaars noemen. De nv Ajax houdt financieel een heel advocatencircuit in leven. Topadvocaat Peter Wakkie lacht zich – zijn smadelijke nederlagen tegen Cruijff ten spijt – een beroerte, want op kosten van de nv Ajax mag hij zich van Ten Have & co voorlopig juridisch verder uitleven. Tegelijkertijd betaalt de nv Ajax – met toestemming van financieel directeur Jeroen Slop – de gerechtelijke bijstand van de vereniging Ajax in hun zaak tegen Wakkie en de vier commissarissen. Te bizar voor woorden allemaal. Kafkaiaans gewoon.
De T.
Zo, die Driessen is behoorlijk gefrustreerd zeg. Behoorlijk onprofessioneel ook.
Van een journalist zou je toch een beetje afstand en objectiviteit verwachten. Tijd dat hij voor de Prive of Story ofzo gaat schrijven, ik denk dat dat hem beter past.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo feb 08, 2012 8:34 am

Marcel schreef:
Zo, die Driessen is behoorlijk gefrustreerd zeg. Behoorlijk onprofessioneel ook.
Van een journalist zou je toch een beetje afstand en objectiviteit verwachten. Tijd dat hij voor de Prive of Story ofzo gaat schrijven, ik denk dat dat hem beter past.
Dit gebeurt als je tegen Cruijff in 'durft' te gaan. Pure terreur.

Het erge is dat een groot deel van de supporters juichend staat mee te joelen bij dit soort stukkies.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marcel
Berichten: 766
Lid geworden op: do feb 26, 2004 12:17 pm
Locatie: Belgie

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marcel » wo feb 08, 2012 9:04 am

Als je zo die stukjes leest in de Telegraaf dan wordt Cruijff weggezet als sportheld, legendarische nummer 14, weldoener en weet ik wat nog meer. De superlatieven schieten te kort. Van Gaal (heeft zich constant netjes afzijdig gehouden) wordt vervolgens weggezet als een verrader, geen ajacied, achterbaks, etc. Ook ten Have wordt met opzet "prof. mr. dr." genoemd....
Wat een niveau zeg de Telegraaf... echt om je voor te schamen. Dit is pure Cruijff propaganda van het ergste niveau.

Ik bedoel, tot gisteren waren de stukken in de Telegraaf op z'n minst "gekleurd", altijd wel pro Cruijff en zeker niet objectief. Maar sinds de "overwinning" van gisteren gaan ze helemaal frontaal in de aanval op alles wat niet pro-Cruijffs is. Schameteloos.
Laatst gewijzigd door Marcel op wo feb 08, 2012 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo feb 08, 2012 9:08 am

In voetbaltermen heet dat vuil natrappen. Je kent dat soort spelers wel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » wo feb 08, 2012 9:21 am

Mijn god, de stukjes worden er inderdaad niet beter op. Wat een verschrikking.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Thijs » wo feb 08, 2012 9:28 am

Het lijkt wel ironie, eigenlijk. Alle termen zitten erin. "De legendarische nummer 14", "prof. mr. dr.', "knechtjes", etc.

Ongelofelijk.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » wo feb 08, 2012 9:34 am

Ik ben in ieder geval blij dat er hier nog wat mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is. Ik snap ook niet wat het doel is van dat stuk, Cruijff heeft toch al glorieus gewonnen? :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » wo feb 08, 2012 9:49 am

Zucht, maar we waren toch al niet beter gewend de Televaag.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ramona » wo feb 08, 2012 9:50 am

Maar 't wordt wel steeds triester... :frusty.gif:

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » wo feb 08, 2012 9:52 am

Eens ja. Zo jammer.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo feb 08, 2012 10:04 am

Prima column van die Driessen. Van Gaal is natuurlijk een gluiperd van de bovenste plank die dacht zijn kans schoon te zien om Cruijff en pasant eens flink te grazen te nemen.

Van Gaal die het altijd over normen en waarden heeft, die fatsoen hoog in het vaandel heeft staan volgens eigen zeggen natuurlijk, is keihard door de mand gevallen in deze. In plaats van direct aan te geven toen hij de eerste keer benaderd werd -ga er eerst maar met Cruijff over uitkomen, heel de wereld weet hoe wij tegenover elkaar staan maar in principe sta ik er positief tegenover- ging volop met de bende van vier in de slag. Hoeveel vergaderingen waren het achter de rug van Cruijff om? Een stuk of 5?

Van Gaal en die achterbakse doorgeleerde professor, zelden zo’n duo gluiperds bij elkaar gezien.
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op wo feb 08, 2012 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » wo feb 08, 2012 10:19 am

Exact!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Toppie » wo feb 08, 2012 10:49 am

Van Gaal ongeschikt, ja in 93 en 95 twee Europacups binnen gehaald waarschijnlijk de laatste ooit. Het wordt tijd dat die Televaag journalisten een doodschop krijgen :1evil.gif:

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » wo feb 08, 2012 10:51 am

Ik wist niet dat LvG toen ook Algemeen Directeur was! Weer wat geleerd... :hypocrite.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » wo feb 08, 2012 11:07 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Misschien nog ergens bondscoach worden en dan was het klaar.
Hij had nog een openstaande rekening te vereffenen met Cruijff. Een slecht argument om je via de achterdeur naar binnen te laten loodsen.

Hij posteerde de incompetente Blind en crisis manager Sturkie in de directie om het pad te effenen voorafgaand aan 1.7.2012. Van Gaal werkte jaren (succesvol) samen met FdB, Jonk en Bergkamp. Ook zij werden door dit achterbakse gedoe voor een voldongen feit gesteld.

Stijlloos. Maar niet verrassend. Hoe vaak is een hysterische Van Gaal al niet zichzelf te buiten gegaan? De haat jegens Cruijff zit zó diep dat hij alles op de koop toenam om hem pootje te haken. Hij heeft net als Ten Have zijn hand grandioos overspeeld.
Waarom heeft hij dan Cruijffs revolutie en Cruijffs revolutietje van 2008 volledig met rust gelaten? Hij heeft juist alles gedaan om níet in beeld te zijn. Hij heeft Cruijff en Telegraaf hun gang laten gaan, jaren en jaren lang, en ook aangegeven dat een terugkeer er niet in zat zolang bepaalde mensen daar met de scepter zwaaiden.

Hij gaf dus vrij baan aan de Cruijffrevolutie. Geen kwaad woord over hoe het ging of over Jonk of Bergkamp. Pas toen de revolutie na het wegwerken van bestuur en RvC en met een RvC ten bate van hem stokte in de commandostructuur van Cruijff en diens voorkeuren voor louche incompetentelingen kwam hij om de hoek kijken: Jij hebt je kans gehad en er weer een zooitje van gemaakt, nu is het mijn beurt om het op mijn manier te doen. Hij heeft dus Cruijff feitelijk zijn kans gegeven en toegekeken hoe hij die maar niet greep, en niet greep, en bleef niet grijpen. En toen was het genoeg. Als hij zich er nou van het begin af aan mee had bemoeid had je een punt gehad, maar hij heeft eerst afgewacht tot Cruijff de boel weer eens had verkloot.

Van Gaal is altijd verknocht geweest aan Ajax, dit is al de tweede keer dat hij vele miljoenen wil mislopen om voor Ajax te mogen werken. Dat is nogal een contrast met de mensen van Cruijff die vooral heel veel meer willen verdienen door voor Ajax te gaan werken, Cruijff zelf dan niet maar die wil ook dan ook niet voor Ajax aan het werk, die wil een beetje rondkijken, over voetbal praten en commanderen. Ling en Jonk willen die salarissprong wel heel erg graag.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » wo feb 08, 2012 11:15 am

Beetje rare reacties op een column nota bene. Toen Van Nijnatten (de perschef van Blind cs) laatst schreef dat El Hamdaoui om te kotsen was, hoorde ik daar niemand over.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » wo feb 08, 2012 11:20 am

Over Van Nijnatten gesproken:
De club Ajax verdient 'een' Cruijff

COLUMN De commissarissen van de NV Ajax hebben Johan Cruijff net een paar dagen te weinig de tijd gegeven om 'nee' te zeggen op hun uitnodiging om mee te vergaderen over een nieuwe directie van de club..

Hadden ze keurig volgens de letter van de wet gehandeld, dan zou Louis van Gaal op 1 juli zijn aangetreden als de nieuwe directeur van Ajax. Die toekomst is gisterochtend al tot geschiedenis verklaard. Van Gaal houdt zich stil en blijft voorlopig in Portugal. Steven ten Have en zijn drie medestanders treden vrijdag vrijwel zeker af als commissaris.

Waarmee in totaal door de fluwelen revolutie van Cruijff maar liefst negen commissarissen 'aan gort zijn geholpen', zo omschreef een van de 'slachtoffers' het gisteren zelf. Er is meer verknald bij Ajax. De sfeer is er om te snijden zowel op de burelen in de Arena als op de Toekomst. Als je op het trainingscentrum iemand ziet lachen, is het gegarandeerd als een boer met kiespijn.

Laten we even op de zaken vooruit lopen. Johan Cruijff trok vanuit de coulissen al aan alle lijntjes, maar is nu helemaal de baas. Hij wil met voetballers weer een echte voetbalclub maken van zijn Ajax. Die vrijheid komt hem toe. Niet alleen omdat hij een groot voetballer is geweest, omdat hij trainer is geweest of omdat hij een van de iconen van het wereldvoetbal is.

Ajax verdient gewoon een leider zoals Johan Cruijff graag wil zijn. Een leider die uit de losse pols regeert, zich door adviseurs van zeer divers pluimage laat adviseren en liever niet te veel vergadert en beleid voor de langere termijn ontwikkelt.

Ajax is een club waar ze, bij wijze van spreken, liever een bingoavond organiseren dan een aandeelhoudersvergadering. Het is ook daarom dat Ajax op de beurs een beetje detoneert. Ajax wordt weer Ajax, heeft Cruijff beloofd, wat vooral voor de buitenwacht in alle opzichten een hartstikke leuk perspectief is.

Of dat ook voor Ajax zelf leuk uitpakt, moeten we afwachten. (Chris van Nijnatten)
08/02/12 10u31
ad.nl

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » wo feb 08, 2012 11:38 am

Het zal je maar gebeuren dat onze criminelen in de RVC vandaag de vergadering van vrijdag annuleren. Ik ben erg benieuwd wat er dan gaan gebeuren.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo feb 08, 2012 12:05 pm

Ach, als de Rvc zodadelijk is opgestapt zullen wij Jc en zijn gevolg op een kritische manier volgen .. De T. en Derksen niet ... Ik vermoed dat bij de aanstelling van de nieuwe Rvc leden en AD er al ( weer ) genoeg stof tot nadenken zal zijn ..

Denken jullie dat Peter Boeve naar voren zal worden geschoven als lid van de Rvc ( of kan dat niet ) ...
Ajax heeft nog één truc over

Met het verbod op de benoeming van Louis van Gaal krijgt Johan Cruijff zijn zin. Toch kunnen Ten Have en co in theorie nog één keer terugslaan.

‘Hoe meer ik over de regels van de raad van commissarissen nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik mijn eigen regels maar moet maken.’ Was getekend Johan Cruijff, mei 2011. Gisteren gebruikte diezelfde Cruijff diezelfde statuten om de aanstelling van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom alsnog ongedaan te maken.

Cruijff was er in november niet bij, toen de andere vier leden van Ajax’ raad van commissarissen de aanstelling van Van Gaal en Sturkenboom afrondden. De oud-voetballer gaf in Barcelona de voorkeur aan de verjaardag van dochter Chantal.

Probleem is dat de agenda van de betreffende vergadering niet duidde op de voorgenomen benoeming van de twee directeuren. Hetgeen wel verplicht is. Bovendien schrijven de statuten voor dat een rvc-vergadering een oproepingstermijn van minstens zes werkdagen kent. Cruijff ontving slechts negen uur voor de start van de vergadering een uitnodiging.

Gebreken
Beide ‘ernstige totstandkomings-?gebreken’ maken de benoeming van Van Gaal en Sturkenboom ‘vernietigbaar’, oordeelde het gerechtshof Amsterdam gisteren. ‘In het oog springt de combinatie van de twee gebreken. Deze combinatie maakt aannemelijk dat sprake is geweest van een vooropgezet plan om te bewerkstelligen dat Cruijff op de besluitvorming van 16 november geen daadwerkelijke invloed kon uitoefenen.’

De aanstelling van Van Gaal was een laatste zet van de vier andere rvc-leden in hun strijd tegen Cruijff. Nu die benoeming van de baan is, is Cruijff als glorieuze overwinnaar opgestaan uit de ordinaire machtsstrijd die Ajax nu al maanden beheerst. De rol van de rest lijkt uitgespeeld. Vrijdag – tijdens de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders (BAVA) – kan definitief het vertrouwen in de rvc worden opgezegd. Ajax heeft dan duidelijkheid. De club mag in dat geval voorzichtig werken aan rehabilitatie. En Cruijff kan op de achtergrond, als adviseur, zijn fluwelen revolutie voltooien. Eind goed, al goed. Toch?

Nog niet helemaal. Cruijff typeerde rvc-voorzitter Steven Ten Have enkele maanden geleden als een ‘kwade genius’ en een zeer geduchte tegenstander. Om daar aan toe te voegen: ‘Hij kan aardig verdedigen, maar wij kunnen beter aanvallen.’

In theorie kan de verdediger Ten Have nog één correcte sliding inzetten, een ultieme poging om het initiatief naar zich toe te trekken. De rvc kan opnieuw proberen Louis van Gaal tot algemeen directeur te benoemen. Een optie die Peter Wakkie – de advocaat van de Ajax NV – overweegt. Met de vanzelfsprekende toevoeging dat de vier rvc-leden in dat geval wél de juiste procedures naleven. Of Cruijff dan tegenstemt of wegblijft, de uitslag van de stemming valt altijd uit in het voordeel van de andere leden van de rvc uit: 4-0 of 4-1.

Enige obstakel voor Ten Have en consorten is de BAVA van aanstaande vrijdag. Gezien de oproepingstermijn van zes werkdagen kan de rvc voor die tijd geen vergadering uitschrijven.

Noodzaak
Maar zelfs dat is geen onoverkomelijk probleem. Het gerechtshof in Amsterdam vernietigt met zijn uitspraak het vonnis van december 2011. Daarin was opgenomen dat de aandeelhouders tijdens de eerstvolgende BAVA dienen te stemmen over het vertrouwen in de rvc. Nu dat vonnis is vernietigd, vervalt ook de noodzaak van dat agendapunt.

Sportrechtadvocaat Harro Knijff: ‘In theorie hoeft er vrijdag dus niet eens beslist te worden over de positie van de rvc.’

Optie twee is nog rigoureuzer, vervolgt Knijff: ‘Ik ben benieuwd of die BAVA überhaupt nog wel doorgaat. Omdat de rvc en directie die vergadering hebben uitgeschreven, hebben zij ook de bevoegdheid de vergadering weer in te trekken. In dat geval moeten de aandeelhouders een nieuwe BAVA uitschrijven. Daar dienen vervolgens 60 dagen overheen te gaan.’

Pim de Vos beaamt de woorden van zijn collega. Maar de specialist op het gebied van sportrecht hoopt dat het niet zo ver komt bij Ajax. ‘In het Burgerlijk Wetboek staat dat alle betrokkenen binnen een nv of bv zich moeten gedragen naar de normen van de redelijkheid en billijkheid. Dit zou een nieuwe truc zijn die in strijd is met alle fatsoensnormen. Als rvc-lid moet je dat niet willen. Zeker niet nu ze al zo veel imagoschade hebben geleden.’
De Pers.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » wo feb 08, 2012 12:20 pm

Jöhnk schreef:Beetje rare reacties op een column nota bene. Toen Van Nijnatten (de perschef van Blind cs) laatst schreef dat El Hamdaoui om te kotsen was, hoorde ik daar niemand over.
Heb ik daar niks over gezegd? Ik ergerde me er juist blauw aan dat hij een leugen van zijn eigen redactie, later als gerucht bracht dat van elders afkomstig was, om het dan nu weer als feit te presenteren.

Voetbaljournalistiek is riooljournalistiek met als specialisme voetbal, en supporters blijken zich maar wat graag te gedragen als ouwe wijven bij de kapper. Het gaat er allemaal erg soepel in. Ook als hetzelfde niveau zich uit in agitprop.

Nu ook weer zo'n stukje van showtime (verwant aan shownieuws?):
Bulykin: 'Bergkamp is fantastisch'

Door Matts
, 8 februari 2012 09:46
, 307 keer bekeken
, Bron: VI |


Dmitriy Bulykin is momenteel veroordeeld tot de reservebank bij Ajax. De spits maakt zich niet echt druk over zijn rol als invaller.

'Natuurlijk wil ik spelen en scoren, maar het is voor mij geen probleem om op de bank te zitten', vertelt Bulykin, in twaalf duels tot op heden vijfmaal trefzeker op de website van de Amsterdammers.

'Misschien is dat voor jonge spelers moeilijker te verteren. Ik weet wat ik kan en wat er van me wordt gevraagd. Ik ben in elk geval zeer gemotiveerd en wacht op mijn kans, want ik wil doelpunten maken voor Ajax.'

'Als de aanvallers apart trainen van de verdedigers houdt hij zich bezig met de aanvallers en legt hij kleine dingetjes uit. Wat dat betreft is het mooi om te trainen onder wereldberoemde ex-voetballers als Bergkamp en Frank de Boer.'
Waar zegt hij precies dat het trainen met Bergkamp fantastisch is? Er wordt hier gesuggereerd dat Bergkamp het goed doet, maar meer dan clichés over idool en voetballer Bergkamp staat er niet in. Je zou het kunnen samenvatten met 'Bergkamp is een fantastische ruiter, kijk maar wat voor goed paard hij was'. Maar AS en VI zie ik nu, hebben hun steentje weer bijgedragen.

De Telegraaf:
Kort geding volgt bij nieuwe poging Van Gaal aan te stellen
’Ten Have is slechte verliezer’
Ja, die zag ik al aankomen. Eerst claim je prematuur de overwinning met veel kabaal, zodat je later iedereen die daaraan twijfelt als slecht verliezer kunt afschilderen. Bush had daar in 2000 Fox voor, Cruijff heeft de Telegraaf.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jim » wo feb 08, 2012 12:30 pm

Jöhnk schreef:Beetje rare reacties op een column nota bene.
Inderdaad. Met name de reactie van ene Zeux. Je weet wel, die fantastische Gutmensch, die voortdurend laat weten dat hij zo'n hekel aan dictaturen heeft, maar in de praktijk gewoon erg veel moeite blijkt te hebben met persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Want hij schreeuwt wel moord en brand ("pure terreur") bij een hem onwelgevallig columnpje. Het ergste is dat hij zelf totaal niet in de gaten heeft hoe hypocriet hij eigenlijk is.

Plaats reactie