De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33921
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » wo nov 21, 2012 9:13 pm

wimpey schreef:Ik geloof dat ik het ergens heb gelezen... :drecul.gif:

4 ton
Ach ja, de feiten op AT. :aai.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do nov 22, 2012 7:25 am

Jonk verdient 3,5 ton geloof ik, en dat is meer dan het dubbele van wat zijn voorganger, die hij daartoe een mes in de rug stak, verdiende.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » za nov 24, 2012 9:04 am

Zo maar iets van de online versie van De Telegraaf; mijn eerste reactie leidde tot Orwell (1984)
Eigen Kijk: Fluwelen evolutie

Jaap de Groot, chef-Sport bij De Telegraaf, gaat in zijn Eigen Kijk in de ontwikkelingen bij Ajax, en dan vooral die op bestuurlijk niveau. "Voor het eerst sinds 112 jaar lijkt Ajax op een club van voetballers. Daarmee krijgt het recht zijn beloop richting spelers die de vereniging tot een instituut hebben gemaakt."

"Voetballers die door de jaren heen bij Ajax te vaak als wegwerpartikelen werden behandeld. Zoals de afgelopen twee jaar weer duidelijk is geworden. Wat een fluwelen revolutie had moeten zijn, werd een keiharde strijd om te overleven. Tussen voetballers en als regenten en leden vermomde supporters die Ajax te lang hebben geleid."
"Actieleider Johan Cruijff speelde het van meet af aan keihard, maar wel met de blote vuist. Dit in tegenstelling tot de oppositie, die vooral manipuleerde. Daar liep het beschadigen van mensen als een rode draad doorheen."
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... tie__.html

Voor het eerst in 112 jaar een club van voetballers, de geschiedenis wordt herschreven op een uit het verleden bekende "Telegraafmanier".

Spelers die als wegwerpartikelen werden behandeld! Is hij helemaal vergeten hoe zijn boegbeeld JC bij Ajax is vertrokken? Dat blijkt nu dus Ajax geweest te zijn die JC wegwierp. Niet JC zorgde voor het vertrek van Rijkaard (en de stereotoren van PSV), dat deed Ajax! FdB? Nee, niet FdB wilde weg, spande een arbitragezaak aan, Ajax deed dat en de kudde volgt leidzaam! De gelovigen komen aan de hand van De Groot aan in het beloofde land. Ronald de Boer hetzelfde verhaal. Overmars wilde meer verdienen (Van mij mag hij) gaat naar Arsenal, nee, Ajax heeft hem weggeworpen. Inter en Bergkamp vonden elkaar niet, nee Ajax duwde Inter door de strot van Bergkamp, die huilend afscheid nam en tot zijn verwondering in Milaan ineens Jonk zag staan, gemolesteerd door de Ajax-regenten, omdat hij "na al die jaren" Ajax trouw wilde blijven.

Actieleider JC manipuleerde niet toen hij ineens Ling meenam, in alle columns in de "Volkse Waarnemer"? Nee, alle tegenstanders deden dat, mijn signature blijft staan:"Geef het volk een vijand en je hebt de massa in je greep". De uitspraak werd ooit toegedicht aan een belangrijk politicus uit de vorige eeuw. Een orakel, de uitspraken zijn manipuleerbaar, half oktober is JC net begonnen, half november is hij klaar, m.a.w. de twee wedstrijden tegen City zitten in die periode, laten we JC een offer brengen, het hoofd van Ten Have of toch maar een orgaan (het hart zal niet aanwezig zijn) van een lid van de RvC die daarvoor zat?

Supporters die Ajax te lang hebben geleid? Ach, wat een respect voor mensen die inderdaad een groot deel van hun leven aan Ajax hebben gewijd, maar toevallig een andere mening waren/zijn toegedaan dan het orakel uit Barcelona. Steeds maar weer die imaginaire tegenstelling erbij halen, ook dat kennen we uit de geschiedenis.

De zin:"Daar liep het beschadigen van mensen als een rode draad doorheen"? Wie beschadigde constant via De Telegraaf en Derksen?

Het lijkt mij duidelijk: bij De Telegraaf ontstaat het gevoel dat het niet zo goed gaat met Ajax, het voetbal is niet om aan te zien, dus grijpt De Telegraaf terug op het principe van de beschadiging, "Waar rook is, is vuur", de kracht van de boodschap is de herhaling, kortom De Telegraaf" als het gebedenboek anno 2012. In de middeleeuwen werkte dat, nu waarschijnlijk ook.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za nov 24, 2012 9:47 am

God, wat zijn Cruijff en zijn vriendjes bij de T eng. Orwell? Ik denk meer aan Stalin.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » za nov 24, 2012 9:56 am

LucaS schreef:God, wat zijn Cruijff en zijn vriendjes bij de T eng. Orwell? Ik denk meer aan Stalin.
Daar dacht Orwell ook aan :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za nov 24, 2012 9:57 am

COLUMN

Realiteitszin ontbreekt bij PSV en Ajax

Ik heb me de afgelopen week verschrikkelijk gestoord aan de handelwijze van PSV met betrekking tot de Europa League. Het kan toch niet dat je spelers internationaal spaart voor een thuiswedstrijd in de competitie vier dagen later. Of zulke topspelers geen twee wedstrijden in vier dagen kunnen spelen. Nog los van de extra internationale ervaring die jonge spelers opdoen als ze op dat niveau in actie kunnen komen. En dan hoor je dat PSV de afgelopen 24 jaar voor de meeste Europese punten heeft gezorgd. Of dat er ook maar iets mee te maken heeft. Maar je hebt wel een verplichting naar de 25.000 mensen op de tribune.

Welke club zich op dusdanige wijze profileert hoeft natuurlijk niet op veel sympathie te rekenen. Waarbij voorzitter Tiny Sanders en manager technische zaken Marcel Brands ook niet een warme persoonlijkheid uitstralen. Sanders maakt zich trouwens in internationaal verband sterk voor het verkleinen van het verschil in opbrengsten tussen de Champions League en Europa League, maar als het zijn eigen club betreft, staat hij het toe dat PSV de Europa League niet serieus neemt. Heel dubbel zo’n opstelling van de beleidsbepalers bij PSV. En waarom allemaal?

Omdat PSV volgend seizoen in de Champions League wil spelen. Dat begrijp ik nog wel, maar deze benadering geeft echt niet de doorslag, en net zo min een garantie. Stel je trouwens eens voor als het PSV niet lukt om de Champions League te bereiken. Wat ook zomaar kan want de kans is in principe één op vijf met Ajax, FC Twente, Vitesse en Feyenoord als concurrenten.

Dan betalen de grote investeringen zich niet uit met extra inkomsten uit de Champions League. Dan hebben ze een coach binnengehaald die puur voor het resultaat gaat en zich niets aan de opleiding gelegen laat liggen. Ik vind Dick Advocaat een goede coach en aardige man, maar hij is ook iemand die altijd voor routine kiest, voor resultaat en zoveel mogelijk spelers tot zijn beschikking heeft. Als Advocaat spits Tim Matavz slappe hap vindt en vervolgens Jürgen Locadia en Memphis Depay nauwelijks ziet staan, weet je dat ook jonge zelfopgeleide spelers niet aan de beurt komen bij PSV. Met het vertrek van hoofd opleidingen Jelle Goes kan je moeilijk pretenderen dat de jeugdopleiding is geperfectioneerd.

Mijn manier is het allemaal niet. Waar nog eens bij komt dat Nederlandse clubs weinig tot niets te zoeken hebben in de Champions League. Zie Ajax. Het lukt maar niet te overwinteren. Frank de Boer staat bekend om zijn eerlijke en duidelijke wedstrijdanalyses, maar verloor woensdag ook de realiteit uit het oog. Hij sprak van vier foutjes, vier keer stonden zijn spelers even niet op te letten, maar De Boer moest dolblij zijn dat Borussia Dortmund niet vol gas gaf want anders zou het zomaar 0-8 zijn geworden. Soms heb je als trainer niet in de gaten hoe slecht je eigen ploeg eigenlijk heeft gespeeld. Een ervaring die mij als speler ook wel eens overkwam. Het is flauwekul te denken dat wij meekunnen op Europees topniveau. Niet de Champions League, maar de Europa League is ons niveau in Nederland. Je kan wel gokken op de Champions League, maar neem het niveau van de Europa League serieus. Als je internationaal tenminste stappen wil maken.
De T.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 24, 2012 11:49 am

Wie is de auteur 999?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 24, 2012 11:51 am

Gevonden: Kieft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Thijs » za nov 24, 2012 1:07 pm

Wat een strontvervelende vent is die Kieft ook. :excited.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za nov 24, 2012 3:03 pm

Thijs schreef:Wat een strontvervelende vent is die Kieft ook. :excited.gif:
... Alleen maar omdat Kieft het schrijft ? ... Wat Kieft schrijft over AJAX - BD is toch waar, en niet alleen bij die wedstrijd is wat de Boer roept steeds hetzelfde ... Hij ziet of wel steeds aanknopinspunten, danwel doet ie steeds alsof AJAX de betere ploeg zou zijn geweest .. Terwijl als BD inderdaad gas had gegeven AJAX compleet zou zijn afgemaakt ... ( 1 - 4 is ook best een afgang internationaal gezien ) ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Thijs » za nov 24, 2012 3:51 pm

Vooral om dat zinnetje 'het lukt maar niet te overwinteren'.

Waar slaat dat op? Alsof we even met twee vingers in de neus tweede zouden gaan worden in deze poule. En als we vorig naar niet zo ongelofelijk zouden zijn genaaid waren we ook toen 'gewoon' boven Olympique Lyon geeindigd.

Los daarvan vind ik het inderdaad een kut-PSV'er, maar dat terzijde.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za nov 24, 2012 4:07 pm

Thijs schreef:Vooral om dat zinnetje 'het lukt maar niet te overwinteren'.

Waar slaat dat op? Alsof we even met twee vingers in de neus tweede zouden gaan worden in deze poule. En als we vorig naar niet zo ongelofelijk zouden zijn genaaid waren we ook toen 'gewoon' boven Olympique Lyon geeindigd.

Los daarvan vind ik het inderdaad een kut-PSV'er, maar dat terzijde.
Thijs, het lukt ook niet om te overwinteren in de CL. Nog steeds niet Dat, en is steeds doen voorkomen van De Boer in bijna elk interview dat we een wereld-selectie-elftal hebben, dat we steeds door enkele " foutjes " tekort komen is gewoon gelul .. Ik denk dat Kieft dat bedoeld .. ..... En ach, soms wordt je genaaid en soms krijg je kadootjes ( maarja dan hoor je niemand :) )...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma nov 26, 2012 9:56 am

Kiezen tussen opleiding of geld

Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert. Het zijn vaak elftallen met veel nieuwe spelers of die in nieuwe situaties terechtkomen. Eerst moet er binnen de club iets bewezen worden en daarna richting de buitenwacht. In de competitie of in de Champions League. Iedere speler wil dan laten zien hoe goed hij is. Elke keer is er extra inspanning, extra mentale belasting, tot je stuk zit. Niet fysiek, maar meestal mentaal.

De rol van de coach is dan heel belangrijk. Hij moet kunnen inschatten wanneer een speler tegen zichzelf moet worden beschermd. Vooral aanvallend ingestelde ploegen hebben hier mee te maken, omdat ze door hun manier van spelen meer waar moeten maken. Na een paar maanden komt er altijd een terugslag. Daarom is het geen verrassing dat niet alleen Ajax veel pieken en dalen heeft gehad, maar ook Real Madrid, Chelsea en Manchester City.

Real moest nieuwe spelers inpassen, terwijl Chelsea en Manchester zich als winnaars van de Champions League en Premier League moesten presenteren. Allemaal kwamen ze in november in de problemen. De kunst voor een coach is om dit probleem een stap voor te zijn.

Dan de keuze voor Ajax van het PSV-talent Riechedly Bazoer. Ik weet bijna zeker dat er niet meer geld is geboden. Ik sluit zelfs niet uit, dat Bazoer met minder akkoord is gegaan.

Ik wil er vooral mee zeggen, dat hier iemand gekozen heeft voor de ontwikkeling van zijn talent en niet voor het geld. Dat is ook de kern van de nieuwe lijn die er bij Ajax wordt gevolgd. Vanaf de A1 tot het eerste elftal staan alle salarissen vast. Geen topbedragen meer, maar geld dat bij jongens van die leeftijd past.

Vanaf je 16de krijg je een opleiding, waardoor je rond je 22ste in staat bent om als prof voor jezelf op te komen. Tijdens deze fase is het geld van ondergeschikt belang. Natuurlijk blijven er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar voor de meeste spelers wordt het kiezen voor een gedegen opleiding of luisteren naar de zaakwaarnemer die vooral haast heeft.

Over de jongens die voor het laatste gekozen hebben, kan een boek geschreven worden. Bij Ajax houden we het daarom simpel. Je krijgt een duidelijk verhaal te horen hoe je als prof in 3 tot 4 jaar kunt ontwikkelen. Jongens die toch over extra geld beginnen, zijn vrij om te gaan.

Tot slot wil ik stilstaan bij het overlijden van André Kraan, erelid van Ajax. Ik ken hem al sinds ik voor het eerst bij de club kwam. Een bijzondere en trouwe clubman is daarom heengegaan.
JC.

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma nov 26, 2012 10:03 am

LucaS schreef: Volgens mij betekent het dat we het TH niets kwalijk kunnen nemen.
Een verband tussen dit:
JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert.
en dit:
JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert.
is er gewoon niet.

Dat JC er zijn goedkeuring aan geeft, vat ik niet. En dat De T. zulke onzin publiceert ook niet. Je doet hier niemand een plezier mee, ook het TH niet dat (blijkbaar dan wel schijnbaar) gesteund wordt met deze woordendiarree.
Laatst gewijzigd door wimpey op ma nov 26, 2012 8:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma nov 26, 2012 10:21 am

Ach, in de volgende JC column zal wel staan dat het een knappe prestatie is dat AJAX in November toch nog zoveel punten heeft gehaald ..

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » ma nov 26, 2012 10:32 am

Dit is wel het meest vage verhaal van het jaar van JC, maar kennelijk heeft ie het ook al eens eerder gezegd. Verdedigende teams hoeven kennelijk niemand in te passen en vinden geen beren op de weg in november.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » ma nov 26, 2012 11:29 am

In november zullen de velden wel slechter zijn en de weeromstandigheden anders dus is het logisch dat een verdedigende partij minder last hiervan heeft dan een aanvallende partij, maar dat is logish.

Alleen zegt JC dat dus niet..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Thijs » ma nov 26, 2012 12:06 pm

Tot slot wil ik stilstaan bij het overlijden van André Kraan, erelid van Ajax. Ik ken hem al sinds ik voor het eerst bij de club kwam. Een bijzondere en trouwe clubman is daarom heengegaan.
Dus Andre Kraan is heengegaan omdat Cruijff 'm al kende toen hij voor het eerst bij de club kwam?

(Flauw, sorry)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Marcel
Berichten: 764
Lid geworden op: do feb 26, 2004 12:17 pm
Locatie: Belgie

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marcel » ma nov 26, 2012 3:40 pm

Raymon schreef:In november zullen de velden wel slechter zijn en de weeromstandigheden anders dus is het logisch dat een verdedigende partij minder last hiervan heeft dan een aanvallende partij, maar dat is logish.

Alleen zegt JC dat dus niet..
Nee dat zegt JC niet, hij geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? Als ik het goed begrijp hebben aanvallende ploegen het moeilijk omdat ze intern en naar de buitenwereld zich moeten bewijzen en blijkbaar hebben die ploegen meer spelers die breken onder die mentale belasting... ofzo...

Het zal wel, wat een geouwehoer.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » ma nov 26, 2012 6:02 pm

wimpey schreef:
JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert. Het zijn vaak elftallen met veel nieuwe spelers of die in nieuwe situaties terechtkomen.
Kan hier geen chocola van maken. :confused.gif:
Volgens mij betekent het dat we het TH niets kwalijk kunnen nemen. Jol wel als ie in november slecht presteert. Maar goed, dat was ook geen aanvallend ingesteld team, maar das logisch.

Overigens schijnt Cruijff toch niet de enige te zijn die verantwoordelijk is voor het succes van Barcelona:
Xavi prijst Van Gaal bij Barcelona

BARCELONA - Barcelona bereikte zondagavond tijdens de uitwedstrijd tegen Levante (0-4) een heuglijke mijlpaal, al was daar wel eerst een dijbeenblessure voor Dani Alves voor nodig. Voor hem kwam Xavi Hernandez in de 13e minuut het veld in. Vanaf dat moment speelde Barcelona met een compleet elftal van voetballers afkomstig uit de eigen opleiding.

Opvallend genoeg zwaaide Xavi na afloop van het duel oud-coach Louis van Gaal, de huidige baas van Oranje, alle lof toe. „In zijn tijd bij Barcelona zei hij altijd dat de club naar een elftal zou moeten toewerken van alleen maar spelers uit eigen kweek. Nu hebben we dat doel bereikt. Het is een verbazingwekkende en buitengewone prestatie. Van Gaal heeft daarvoor de basis gelegd. Ik neem hierbij graag de gelegenheid om hem daarvoor te bedanken.”

De T.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » ma nov 26, 2012 7:54 pm

Opvallend genoeg zwaaide Xavi na afloop van het duel oud-coach Louis van Gaal, de huidige baas van Oranje, alle lof toe. „In zijn tijd bij Barcelona zei hij altijd dat de club naar een elftal zou moeten toewerken van alleen maar spelers uit eigen kweek. Nu hebben we dat doel bereikt. Het is een verbazingwekkende en buitengewone prestatie. Van Gaal heeft daarvoor de basis gelegd. Ik neem hierbij graag de gelegenheid om hem daarvoor te bedanken.”

De T.
Er zal morgen wel een rectificatie komen waarbij alle lof naar een ander gaat. Xavi, Iniesta en Valdes debuteerden toch onder Van Gaal?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » za dec 01, 2012 6:43 am

Telesport
ANDERS DURVEN DENKEN


• „We wilden niet blijven schoppen en klagen, maar juist onze verantwoordelijkheid nemen”, aldus Jonk en Bergkamp.

FOTO’S: ROB DE JONG
AM­STER­DAM – „In­di­vi­du­eel maat­werk voor ie­de­re jeugd­spe­ler.” Wim Jonk en Den­nis Berg­kamp, de twee hoofd­ver­ant­woor­de­lij­ken voor de jeugd­op­lei­ding bij Ajax, pro­be­ren in één zin de kern te ra­ken van de in­houd van het Plan Cruijff. Jonk: „Maar het be­helst veel meer. De in­di­vi­du­e­le aan­dacht geef je niet al­leen op voet­bal­tech­nisch en tac­tisch ge­bied, maar bij­voor­beeld ook qua voe­ding en kracht­trai­ning. De jeugd­op­lei­ding was hier niet slecht, maar dit is ge­woon een an­der in­zicht. Het kon in on­ze ogen be­ter. We wil­den van een zes naar een acht of een ne­gen.”

Wat be­woog jul­lie de hand­schoen op te pak­ken?

Berg­kamp: „Het was niet zo dat we op een och­tend wak­ker wer­den en zei­den: tijd voor re­vo­lu­tie. Al ja­ren hoor je men­sen met een Ajax­hart na wed­strij­den van het eer­ste kla­gen dat er niets van deugt: van spe­lers, trai­ners en op­lei­ding. We heb­ben veel ge­praat hoe het kon dat Ajax op een ge­ge­ven mo­ment zelfs 4-4-2 speel­de, er al­ler­lei ou­de spe­lers zon­der meer­waar­de wer­den aan­ge­trok­ken en hier geen ex­cep­ti­o­ne­le ta­len­ten meer door­bra­ken. Tot­dat Johan zei: ’Zo kan het niet lan­ger.’ We wil­den niet blij­ven schop­pen en kla­gen, maar juist on­ze ver­ant­woor­de­lijk­heid ne­men.”

Waar­om was er een ver­an­de­ring no­dig?

Berg­kamp: „Ik heb de op­lei­ding als jeugd­spe­ler mee­ge­maakt. Na mijn car­rière kwam ik te­rug als trai­ner en ging ik mee met de stroom. Maar ik be­sef­te al snel dat de Ajax-op­lei­ding he­le­maal niet meer toon­aan­ge­vend was. ’Is dit nog wel goed ge­noeg?’ was de vraag die me be­zig­hield. Spe­lers die door­bra­ken, wa­ren geen uit­zon­der­lij­ke ta­len­ten, wer­den niet meer voor vijf­tien of twin­tig mil­joen eu­ro ver­kocht. Om weer spe­lers op te lei­den die niet al­leen in Ne­der­land uit­blon­ken, maar ook de Eu­ro­pe­se top zou­den ha­len, moesten we an­ders dur­ven den­ken.”

Waar be­staat het an­ders den­ken uit?

Jonk: „We leg­den het ini­ti­a­tief weer bij de spe­lers. Hoe? We zeg­gen niet al­les meer voor, maar sti­mu­le­ren ze om zelf na te den­ken. En doen hand­rei­kin­gen. Mon­dig­heid wordt juist aan­ge­moe­digd. Daar­bij ma­ken we ze ook so­ci­aal vaar­di­ger. Maar we tre­den ook bui­ten de be­staan­de ka­ders qua trai­ning, waar­bij niet het re­sul­taat van het elf­tal, maar de ont­wik­ke­ling van het in­di­vi­du cen­traal staat.” Kun­nen jul­lie dat toe­lich­ten?

Berg­kamp: „Je kunt niet zeg­gen: ’Dit is het kracht­pro­gram­ma voor de B2’. Als de ene spe­ler in dat elf­tal een bo­nen­staak is en de an­der krach­tig en at­le­tisch, dan heb­ben ze al­le­bei an­de­re oe­fe­nin­gen no­dig. Zo zijn er naast kracht­trai­ning nog ze­ven of acht on­der­de­len die we op zo’n in­di­vi­du­e­le ma­nier be­na­de­ren.”

Jonk: „Ook op voe­dings­ge­bied ma­ken we stap­pen. Geen mens is het­zelf­de en daar spe­len we op in. Ie­de­re voet­bal­ler de bes­te prik­kel ge­ven. We pra­ten bij Ajax over spe­lers en niet meer over teams. Heeft een goe­de spe­ler er baat bij om in een ho­ger team te spe­len, dan ge­beurt dat di­rect. Al kost dat zijn ou­de elf­tal pun­ten. Al­les staat in het te­ken van el­ke dag be­ter wor­den.”

Dus ook een in­di­vi­du­e­le be­na­de­ring qua tech­ni­sche en tac­ti­sche scho­ling?

Jonk: : „Juist qua tech­niek en tac­tiek. De KNVB is daar geen voor­stan­der van, maar ik train zo­als ik vroe­ger ge­traind wil­de wor­den: in klei­ne groep­jes. In­di­vi­du­eel trai­nen met Ger­rie Mühren, daar werd ik veel be­ter van.”

Berg­kamp: „Voor een aan­val­ler is een af­werk­vorm het al­ler­mooi­ste wat er is. Maar waar­om zou­den daar ver­de­di­gers aan moe­ten mee­doen? Die ko­men één keer in de vier wed­strij­den in sco­rings­po­si­tie en aan­val­lers twaalf keer per du­el. Bij Ar­sen­al train­den we al­leen met de spit­sen. Tus­sen de plas­tic pop­pen lag de na­druk op draai­en, door­be­we­gen en af­ron­den. Na el­ke trai­ning trap­te ik vijf­tien bal­len met links en rechts in de ver­re hoek. Ro­nald Koe­man nam bij Ajax en FC Bar­cel­o­na een stuk of twin­tig vrije trap­pen. Dan is het geen toe­val als ze er­in vlie­gen tij­dens wed­strij­den. Dat leer­de hij niet van die ene vrije trap die hij tij­dens het par­tij­tje elf-te­gen-elf mocht ne­men.”

Jonk: „Tij­dens de in­di­vi­du­e­le trai­ning le­ren we spe­lers ook meer mo­ge­lijk­he­den te zien. Geef je die bal bin­nen­kant voet of met de wreef en zoek de keu­zes niet al­leen in de eer­ste, maar ook in de twee­de of der­de lijn. Dat maakt het ver­schil tus­sen een goe­de en een heel goe­de spe­ler. In com­plexe si­tu­a­ties on­der­schei­den top­spe­lers zich van­we­ge hun aan­pas­sings­ver­mo­gen.”

Hoe be­lang­rijk is de aan­we­zig­heid van veel voor­ma­li­ge voet­bal­lers als trai­ners?

Jonk: „Oud­spe­lers zien meer, de­tails voor­al, ruim­te, af­speel­mo­ge­lijk­he­den, op­los­sin­gen en we­ten wat de spe­ler voelt in een spe­ci­fie­ke si­tu­a­tie. Maar je hebt in een op­lei­ding ook goe­de do­cen­ten no­dig. Je moet de juis­te mix vin­den tus­sen ex-spe­lers en an­de­re trai­ners. Dan maak je gro­te stap­pen.”

Hou­den jul­lie daar­bij veel rug­ge­spraak met Johan Cruijff?

Jonk: „Ze­ker twee, drie keer per week is er con­tact. Dat kan over heel klei­ne din­gen zijn.”

Berg­kamp: „Zo vroeg hij zich de­ze week af waar­om ver­de­di­gers al­tijd in­gooi­en. Dan ko­men zij na een kaats in bal­be­zit. Hij vindt dat de spel­be­pa­ler moet in­gooi­en, om­dat hij dan on­ge­dekt staat en on­mid­del­lijk met zijn ge­zicht naar de si­tu­a­tie één-te­gen-één staat. Vaak denk je in eer­ste in­stan­tie: ’Ja, Johan…’ Maar als je er­over na­denkt, heeft hij bij­na al­tijd ge­lijk. Johan vindt ook dat je jeugd­spe­lers pas van­af hun veer­tien­de tac­ti­sche za­ken hoeft bij te bren­gen, om­dat het daar­voor het ene oor in en het an­de­re oor uit gaat.”

Het 16-ja­ri­ge PSV-ta­lent Rie­ched­ley Ba­zoer kon naar Eu­ro­pe­se top­clubs, maar koos voor Ajax. Is het de be­ves­ti­ging dat jul­lie op de goe­de weg zijn?

Jonk: „Het is leuk dat zul­ke jon­gens weer voor Ajax kie­zen. Ze zien dat er hier iets ge­beurt. Bij de na­ti­o­na­le elf­tal­len wordt daar­over ge­spro­ken. Mooie ver­ha­len op­han­gen is leuk, maar de jeugd is niet gek. De spe­lers moe­ten zien dat ze hier wor­den klaar­ge­stoomd voor de Eu­ro­pe­se top en per­spec­tief heb­ben. Bij Ajax wor­den ta­len­ten wel met gro­te re­gel­maat in het eer­ste in­ge­past. Het is goed voor het Ne­der­land­se voet­bal als er meer van­uit op­lei­den wordt ge­dacht in plaats van aan­ko­pen te doen uit het bui­ten­land.”

Ko­pen jul­lie al­leen (bui­ten­land­se) ta­len­ten als jul­lie op­lei­ding op een be­paal­de po­si­tie te­kort­schiet?

Jonk: „Nee, als je al twee goe­de rechts­bui­tens hebt, maar een uit­zon­der­lijk ta­lent op het spoor bent, moet je die bin­nen­ha­len. Dat kan vaak re­la­tief goed­koop, want één of twee jaar la­ter be­taal je ze­ven of acht mil­joen eu­ro voor zo’n spe­ler. En je kunt op jouw ma­nier aan hem wer­ken.”

Berg­kamp: „Als het de der­de is, zet je hem bij­voor­beeld ge­woon links­half. Ik de­bu­teer­de als rechts­bui­ten in het eer­ste, maar heb in de jeugd in de spits, rechts­back, voor­stop­per, rechts­half en ach­ter de spits ge­staan. Zul­ke er­va­rin­gen ma­ken je be­ter. Ik ben ook geen voor­stan­der van po­si­tie­scou­ten. We zoe­ken een links­half, dus ha­len een links­half. Nee, kies nou voor de bes­te voet­bal­ler en ga daar­mee aan de slag.”

Naast op­lei­ding is scou­ting be­lang­rijk. Zijn top­ta­len­ten als Chris­ti­an Erik­sen, Vik­tor Fi­scher, Lu­cas An­der­sen voor veel geld ge­haald om­dat ze in de ei­gen op­lei­ding niet voor­han­den wa­ren?

Jonk: „Ja, maar het blijft de be­doe­ling zul­ke ta­len­ten zelf op te lei­den. Er lo­pen in Ne­der­land vol­doen­de goe­de voet­bal­lers en die wil­len ook graag naar Ajax ko­men, maar om die van­af de F’jes of E’tj­es klaar te sto­men kost tijd.”

Berg­kamp: „Je ont­komt er niet aan soms bui­ten de deur te kij­ken. Hoe jon­ger je gro­te bui­ten­land­se ta­len­ten aan je weet te bin­den, hoe gro­ter de in­vloed is die je er­op kunt heb­ben. Het­zelf­de geldt ook voor va­der­land­se ta­len­ten bui­ten Ajax.”

Berg­kamp: „Scou­ting luis­tert nauw. Wat is een ta­lent? Ik zeg: licht­voe­tig, twee­be­nig, goed over­zicht, steeds zicht­baar aan­we­zig en ar­beid le­ve­rend. De woor­den kracht en snel­heid hoor je niet uit mijn mond.”

Jonk: : „We moe­ten zor­gen dat we een ’mix’ krij­gen. Om­dat er ook spe­lers no­dig zijn die an­de­re fa­cet­ten goed in­vul­len.”

Hoe be­lang­rijk is Frank de Boer in het to­ta­le plaat­je?

Berg­kamp: „Frank zorgt voor een ide­a­le si­tu­a­tie. Hij is een hoofd­trai­ner die vol­le­dig ach­ter de vi­sie van Cruijff staat en de jeugd een kans geeft. Als jeugd­spe­lers be­sef­fen dat zij hier in de Are­nA zul­len gaan spe­len en Ajax een fan­tas­ti­sche op­stap is naar de Eu­ro­pe­se top, dan wordt de club nóg aan­trek­ke­lij­ker.”

Wat vin­den jul­lie van de aan­stel­ling van de di­rec­teu­ren Ed­win van der Sar en Mi­chael Kins­ber­gen?

Jonk: : „De juis­te men­sen zijn aan boord en daar heb­ben we veel ver­trou­wen in. Na de aan­stel­ling van Marc Over­mars als di­rec­teur voet­bal­za­ken merk­ten we di­rect dat hij ons veel werk uit han­den nam.”

Berg­kamp: „Het he­le plaat­je is in­ge­vuld, maar we moe­ten stap­pen blij­ven ma­ken. ’Le­ren­de or­ga­ni­sa­tie’ was voor mij een nieuw be­grip. Maar nu on­der­vind ik da­ge­lijks dat al­les al­tijd be­ter kan. En daar staan we voor open. Het werk bij Ajax is nooit af. De groot­ste fout is te den­ken: zo doen we het en daar hou­den we aan vast. We sti­mu­le­ren dis­cus­sie, in open­heid én vei­lig­heid.”

Heb­ben jul­lie in de roe­ri­ge pe­ri­o­de dat di­rec­tie­le­den als Mar­tin Stur­ken­boom tracht­ten jul­lie weg te pes­ten op het punt ge­staan de hand­doek te gooi­en?

Jonk: „Ze­ker. Als ik weer eens op zon­dag­avond naar on­ze ad­vo­caat reed voor over­leg, vroeg ik me ge­re­geld af: ’Is dit het nou?’ Aan de an­de­re kant wer­den we ook strijd­baar­der. In het be­lang van Ajax lie­ten we niet meer los. En de steun van de sup­por­ters heeft mij ook ge­sterkt om door te gaan.”

Berg­kamp: „Het pro­bleem was dat het bij Ajax in die pe­ri­o­de ’zwart’ was en wij naar ’wit’ toe wil­den. Daar ston­den we voor en dat ging som­mi­gen te ri­gou­reus. We zijn te­gen­ge­werkt, maar dat vond ik niet zo erg. In­tern wis­ten we pre­cies wat we wil­den. Pas toen we tij­dens de rechts­za­ken van dat spoor – de voet­bal­in­hou­de­lij­ke kant – af­raak­ten, stond de si­tu­a­tie me te­gen. Ver­der ben ik nooit met te­gen­zin naar Ajax ge­gaan.”

On­der­vin­den jul­lie nog veel te­gen­wer­king?

Jonk: „Van­af het mo­ment dat de rechts­za­ken wa­ren ge­won­nen, is de si­tu­a­tie op De Toe­komst enorm ver­be­terd. Daar­voor was er spra­ke van ’kam­pen’, maar daar­na kon­den we stap­pen ma­ken.”

Be­te­ken­den de re­vo­lu­tie op De Toe­komst en je werk­zaam­he­den als as­sis­tent bij Ajax 1 geen aan­slag op je pri­vélev­en?

Berg­kamp: „Het is steeds be­ter te be­hap­stuk­ken. Aan­van­ke­lijk kwam ik ’s och­tends om 09.00 uur bin­nen en ging na 20.00 uur weg. Om­dat er veel moest wor­den over­legd. Het werk wordt nu steeds leu­ker, want het gaat bij­na al­leen nog over de in­houd. De com­bi­na­tie as­sis­tent eer­ste elf­tal en lid van het tech­nisch hart is wat mij be­treft ide­aal. Zo ver­vul ik een brug­func­tie van bo­ven naar be­ne­den en an­ders­om. Wat ik bij het eer­ste mee­maak, fil­te­ren we en voe­ren we in bij de jeugd. An­ders­om la­ten we in­di­vi­du­e­le trai­nin­gen fre­quen­ter op de spe­lers van het eer­ste los. Het is niet zo dat een spe­ler die de stap van de A1 of Jong Ajax naar het eer­ste maakt, is uit­ge­leerd. Zelfs Chris­ti­an Erik­sen niet.”

Wan­neer kun­nen we zeg­gen dat de im­ple­men­ta­tie van het Plan Cruijff een suc­ces is?

Jonk: : „„Als we weer in staat zijn om re­gel­ma­tig ta­len­ten in het eer­ste te la­ten de­bu­te­ren, die zo goed zijn dat de stap naar de Eu­ro­pe­se top­clubs een klei­ne is. En als we er­in sla­gen om van­uit een goe­de ba­sis­or­ga­ni­sa­tie iets neer te zet­ten, waar­mee Ajax ja­ren voor­uit kan. Het plan moet zijn ver­an­kerd in de or­ga­ni­sa­tie en niet af­han­ke­lijk zijn van in­di­vi­du­en. Als wij hier ooit ver­trek­ken, moet er iets staan waar Ajax tot in de leng­te der da­gen trots op kan zijn. Dan is on­ze mis­sie ge­slaagd.”

Berg­kamp: „Ver­der wil­len we spe­lers op jon­ge­re leef­tijd – ze­ven­tien, acht­tien – bren­gen, waar­door Ajax lan­ger van ze kan ge­nie­ten. Dat veel spe­lers op te jon­ge leef­tijd naar het bui­ten­land zijn ge­gaan en mis­luk­ten, ge­brui­ken we in on­ze pre­sen­ta­tie naar de ou­ders toe. Zij zijn daar ge­voe­lig voor.”

Jonk: „He­laas vor­men zaak­waar­ne­mers nog een an­de­re we­reld. Ook daar is een om­slag in het den­ken no­dig. Ja, een re­vo­lu­tie ha­ha.”
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za dec 01, 2012 10:19 am

Ajax voorzichtig met transfers

AMSTERDAM – Frank de Boer sluit niet uit dat Ajax zich de komende transferperiode rustig houdt. „Goede spelers zijn altijd welkom”, zei de trainer van Ajax, die een duidelijke maar liet volgen. „Zelfs als je op dit moment op een bepaalde positie een speler denkt nodig te hebben, moet je voorzichtig zijn. Stel je haalt een spits en na de winterstop zijn Kolbeinn Sigthorsson, Ryan Babel fit, heb je Danny Hoesen en kunnen Siem de Jong en Christian Eriksen ook op negen spelen… Je moet ook perspectief bieden aan de jeugd. Dat is nu de kracht van Ajax, dat zij denken: ’Daar valt een gat en daar spring ik in’.” Miralem Sulejmani maakt weer geen deel uit van de selectie. „Ja”, antwoordde De Boer luid en duidelijk op de vraag of het wenselijk is dat hij in de winterstop naar een andere club gaat,
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za dec 01, 2012 10:19 am

Ajax voorzichtig met transfers

AMSTERDAM – Frank de Boer sluit niet uit dat Ajax zich de komende transferperiode rustig houdt. „Goede spelers zijn altijd welkom”, zei de trainer van Ajax, die een duidelijke maar liet volgen. „Zelfs als je op dit moment op een bepaalde positie een speler denkt nodig te hebben, moet je voorzichtig zijn. Stel je haalt een spits en na de winterstop zijn Kolbeinn Sigthorsson, Ryan Babel fit, heb je Danny Hoesen en kunnen Siem de Jong en Christian Eriksen ook op negen spelen… Je moet ook perspectief bieden aan de jeugd. Dat is nu de kracht van Ajax, dat zij denken: ’Daar valt een gat en daar spring ik in’.” Miralem Sulejmani maakt weer geen deel uit van de selectie. „Ja”, antwoordde De Boer luid en duidelijk op de vraag of het wenselijk is dat hij in de winterstop naar een andere club gaat,
De T.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Scherrer » za dec 01, 2012 10:20 am

Kijk, hier word ik nu vrolijk van. :ajaxscarf.gif: :ajax.gif:
***

Plaats reactie