De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za jun 08, 2013 12:16 pm

Keizer heeft gelijk als hij stelt dat de spelers van Ajax 1 technisch en tactisch niet geweldig zijn. Tegelijkertijd stelt hij dat met name Bergkamp de spelers helpt beter te worden. En Jaap Stam komt er ook bij, wat moet je dan nog meer doen? Deze spelers hebben van alles gemist tijdens de opleiding, je kunt ze hier of daar nog iets aanreiken maar van een ezel een renpaard maken gaat niet lukken.

http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... daan.dhtml

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » za jun 08, 2013 12:27 pm

Revo schreef:
Als de norm inderdaad is dat Ajax met vrij veel moeite en wat geluk / falende concurrentie de landstitel wint en daar dan blij mee is, is het treurig gesteld. Dat ploegen als Liverpool en Man. City wellicht zwakker zijn dan wij, heeft meer te maken met hun wanbeleid dan met of Ajax wel of niet dichterbij komt ten opzichte van de Europese top. De lat moet echt nog flink omhoog! Ik ben het wel met hem eens dat Bergkamp echt een ontzettend goede bijdrage heeft!
Gegeven de situatie was het ook niet bepaald mogelijk om die stap te zetten, dat is wat ik bij al die azijnpissers mis. Ajax moest snijden in de kosten, dan is het al een hele prestatie waar Ajax de afgelopen jaren is komen te staan. Natuurlijk moet dit elftal stappen zetten maar dat zie ik wel gebeuren nu de middelen van Ajax drastisch toenemen.
Gezien waar Ajax vandaan komt is er inderdaad een knappe prestatie geleverd. Als in augustus 2010 Dinamo Kiev 1 tegentreffer meer erin had gelegd, had Ajax echt aan de grond gezeten. Weer geen CL, geen rode cent, niet aantrekkelijk meer voor Súarez, Vertonghen en Stekelenburg, laat staan voor nieuwe aankopen.

Voor sommige mensen zijn het nog steeds de jaren '70 maar dan vergeten ze dat Feyenoord toen barstte van het geld en Ajax dankzij onder meer Maup Caransa opeens de middelen kreeg om Ruud Geels terug te kopen en andere heel gerichte versterkingen kon doen. We hadden toen een ontzettend goede lichting en konden grote talenten financieel hetzelfde plaatje bieden als andere clubs die Europese ambities hadden.

Piet Keizer leeft op sommige momenten nog 40 jaar terug.

Revo schreef:
Het punt bij hem is dat hij eigenlijk nooit een speler goed vindt.
http://www.vi.nl/nieuws/78576/Ajax-denk ... velder.htm (over deze jongen was hij wel enthousiast) en ook over Nasri (jeugd van Marseille). Maar je hebt verder wel gelijk, bij hem ligt de lat veel te hoog.
Grote kans dat hij het bij die twee jongens wel goed gezien heeft, Piet heeft er wel kijk op. Daar hoeft niemand een seconde aan te twijfelen.

Misschien ga ik met mijn eigen zoontje ook wel eerst een paar jaar naar Frankrijk, inplaats van te beginnen bij de jeugdopleiding van Ajax of die van AZ. Die Fransen zetten hoger in op aanvallers met een doelgerichte actie dan wij, heb ik het idee.

Bovendien heeft het ook wel voordelen als hij lange verhalen / instructies van de trainer en soms ook geschreeuw van teamgenoten, simpelweg niet verstaat. Gewoon focussen op voetballen, acties over de flanken maken en niet al dat gepraat in het veld. Communiceren met teamgenoten doe je maar non-verbaal en alleen wanneer strikt noodzakelijk.

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Revo » za jun 08, 2013 12:46 pm

Gezien waar Ajax vandaan komt is er inderdaad een knappe prestatie geleverd. Als in augustus 2010 Dinamo Kiev 1 tegentreffer meer erin had gelegd, had Ajax echt aan de grond gezeten. Weer geen CL, geen rode cent, niet aantrekkelijk meer voor Súarez, Vertonghen en Stekelenburg, laat staan voor nieuwe aankopen.
Exact, ironisch denk ik dan wel dat de directie in was gegaan op het miljoenen bod van Fulham voor Jol. :1evil.gif: Maar Ajax is toen in mijn ogen echt ontsnapt aan een doemscenario.
Voor sommige mensen zijn het nog steeds de jaren '70 maar dan vergeten ze dat Feyenoord toen barstte van het geld en Ajax dankzij onder meer Maup Caransa opeens de middelen kreeg om Ruud Geels terug te kopen en andere heel gerichte versterkingen kon doen. We hadden toen een ontzettend goede lichting en konden grote talenten financieel hetzelfde plaatje bieden als andere clubs die Europese ambities hadden.
De historie van Ajax leert wel dat men met een kleine buidel doorgaans veel creatiever (en vaak ook beter) shopte. Het gaat dan ook niet alleen om geld, maar punt blijft wel dat Ajax gezien de middelen straks gewoon veel meer mogelijkheden krijgt. Dan kun je de club en beleidsbepalers ook harder afrekenen. Nu hebben ze in mijn ogen prima naar hun mogelijkheden gepresteerd.
Piet Keizer leeft op sommige momenten nog 40 jaar terug.
Haha dat had ik vooral toen Keizer het maar niet snapte dat Ajax niet Nasri oppikte uit de opleiding van Marseille. Nasri was in Zuid-Frankrijk al lang een diamantje en dat hadden de opleiders daar ook wel al gezien, die wilden sowieso niet meewerken aan een overgang. Los van het feit dat met minder financiële middelen en een minder aantrekkelijke competitie in het buitenland Ajax Nasri toen helaas ook niet kon verleiden.
Grote kans dat hij het bij die twee jongens wel goed gezien heeft, Piet heeft er wel kijk op. Daar hoeft niemand een seconde aan te twijfelen.
Maar Keizer bediende zich wel van de makkelijkste weg, de krenten in de pap herkent iedereen nog wel. Scouten gaat voornamelijk om talent en mogelijkheden van spelers zien die de concurrentie nog niet ziet. Hij kwam nooit met weinig bekende, goedkope of makkelijk haalbare spelers.
Misschien ga ik met mijn eigen zoontje ook wel eerst een paar jaar naar Frankrijk, inplaats van te beginnen bij de jeugdopleiding van Ajax of die van AZ. Die Fransen zetten hoger in op aanvallers met een doelgerichte actie dan wij, heb ik het idee.
In Frankrijk hebben ze de zogenaamde voetbalscholen en die zitten organisatorisch goed in elkaar. Een beetje hetzelfde verhaal als bij Duitsland, de voetbalbond is zich daar actief gaan bemoeien met de opleidingen en is dat nationaal gaan aanpakken. Voetballen leer je wel in Frankrijk ondanks dat de sport daar niet altijd een goed imago heeft (Rugby wordt steeds populairder bij de middenklasse). Verder
Bovendien heeft het ook wel voordelen als hij lange verhalen / instructies van de trainer en soms ook geschreeuw van teamgenoten, simpelweg niet verstaat. Gewoon focussen op voetballen, acties over de flanken maken en niet al dat gepraat in het veld. Communiceren met teamgenoten doe je maar non-verbaal en alleen wanneer strikt noodzakelijk.
Het belangrijkste wat je spelers moet leren in mijn ogen is wel vanuit een teamperspectief te leren denken, en al te veel egoisme afleren in hun spel. Er zijn genoeg verhalen bekend van absolute egootjes die dat in opleidingen niet afgeleerd wordt omdat ze zo veel beter zijn dan hun teamgenoten, maar vervolgens zetten ze niet de stap naar profvoetbal. Binnen dat teamspel is voldoende ruimte voor creativeit en eigen acties, maar je kan spelers niet vroeg genoeg leren om te leren nadenken over welke gevolgen hun eigen spel heeft op het team.

Is de kleine Cruijff trouwens zo talentvol?
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 1:28 pm

Doemscenario? Kiev een doelpuntje meer? Feit is dat onder de vorige directie al was begonnen met bezuinigen. Maar goed dat komt natuurlijk niet uit. Net als overigens al begonnen was met meer individuele training. Jonk en Bergkamp liepen bv al rond en ook Stam was al gevraagd te komen. Doe alsof de maffia praktijken van Cruijff Ajax hebben gered van de ondergang en dat de koers radicaal anders is geworden, is complete flauwekul.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za jun 08, 2013 1:33 pm

Tja, Bergkamp en Jonk waren bijna buiten de poort gezet. En Stam was echt niet teruggekomen als Cruijff had verloren, die man zat naast Cruijff in de rechtszaal. Dus doen alsof het allemaal vanzelf zo was gelopen als het gelopen is, is complete flauwekul.

Jol wilde niet voor niets naar Fulham, hij mocht bij Ajax niet kopen en had het wel gezien. Het kwam hem goed uit dat hij daarna Cruijff de schuld kon geven van zijn aftocht/afgang.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » za jun 08, 2013 1:38 pm

LucaS schreef:Doe alsof de maffia praktijken van Cruijff Ajax hebben gered van de ondergang en dat de koers radicaal anders is geworden, is complete flauwekul.
Hahahaha! :drecul.gif: :excited.gif: :drecul.gif:

Je blijft maar in herhaling vallen met die maffia praktijken van je he? :biggrin.gif: We moeten God bedanken dat Cruijff en consorten er op een gegeven moment met een gestrekt been in zijn gegaan. Ajax was vervuild met Coronels, Boogs en werd leeggetrokken door hebberige zaakwaarnemers en een op geld beluste trainer die ongeschikte spelers uit de Raiola stal maar kon blijven binnenloodsen.

Een zachte heelmeester had die stinkende ratten nooit van ons schip gekregen. Het is er intern hard aan toegegaan, maar dat moest.
LucaS schreef:Doemscenario? Kiev een doelpuntje meer? Feit is dat onder de vorige directie al was begonnen met bezuinigen.
Ja, bezuinigen was keihard nodig omdat vroegere beleidsmakers salarissen met miljoenen tegelijk wegbrachten aan Luque, Atouba en tal van andere prutsers. Die CL inkomsten waren pure noodzaak. De bezuinigingen waren nogal aan de late kant, want zonder CL poen uit 2010 en 2011 was de kas tot aan de bodem leeg geraakt. Er moest zelfs geld worden geleend van ABN AMRO.
LucaS schreef:Maar goed dat komt natuurlijk niet uit. Net als overigens al begonnen was met meer individuele training. Jonk en Bergkamp liepen bv al rond en ook Stam was al gevraagd te komen.
Deze drie liepen een paar jaar terug al rond bij Ajax ja, maar Stam verkoos een baan bij FC Zwolle boven werken bij Ajax. Zelfs 1 ochtend in de week individuele training blijven geven zag hij niet zitten. Zo goed vond hij de sfeer bij Ajax en zoveel perspectief signaleerde hij bij de tegenstanders van Cruijff in de rechtszaal.

De door o.a. jou bewierookte Sturkenboom waardeerde Jonk en Bergkamp inderdaad enorm. Dat werd wel duidelijk met het uitreiken van gele kaarten en verhalen in de kranten over wat voor een slechte trainer vooral Bergkamp wel niet zou zijn.

Zonder interventie van JC zouden deze drie ben ik bang buiten de deur gezet zijn, het hele Uri Coronel kliekje was lekker op het pluche blijven zitten.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za jun 08, 2013 2:01 pm

Van den Boog had veel vertrouwen in Bergkamp. :hypocrite.gif:

http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... inen.dhtml

De maffia van Coronel zag graag alibi-iconen in onbeduidende baantjes, maar op het moment dat die iconen iets te zeggen wilden hebben werden ze afgebrand. Toen was Jonk opeens een nul en Bergkamp lui en Cruijff het vleesgeworden kwaad.

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Revo » za jun 08, 2013 2:30 pm

Lucas
Doemscenario? Kiev een doelpuntje meer?
Zonder die CL had Ajax dikke rode cijfers geschreven, dan was het vanzelf in de problemen gekomen want ook het eigen vermogen was zwaar afgekalfd.
Feit is dat onder de vorige directie al was begonnen met bezuinigen.
Jol werd opgezadeld met wanbeleid onder Van Basten, zover wil ik nog wel gaan. En toen is er op verschillende investeringen verlies genomen, of de contracten werden ‘uitgezeten’. Maar van een houtje bijten door Van den Boog was natuurlijk allesbehalve sprake. Ajax was op salarisvlak nog steeds veel te scheutig met geld. Jol met een salaris van 2,5 miljoen, El Hamdaoui 1,8 miljoen, Atouba 1,3 miljoen en alle dure non-Eu’ers die via Jol-Raiola in Ajax 2 werden geparkeerd.
Dat er langzaam de hiaten van Van Basten en eerder nog Van Geel werden uitgezeten en er voor Ajax weer licht aan het einde van de tunnel kwam is iets heel anders dan dat Van der Boog en co echt een proactieve bijdrage hadden in het reduceren van de kosten. Maar weet je wat we anders doen, jij claimt dat Ajax het allemaal zo goed deed qua bezuinigingen. Dan mag jij me gaan uitleggen hoe er onder Van der Boog op proactieve basis aan kostenreductie werd gewerkt, kom met steekhoudende argumenten en goede voorbeelden. Ik ben namelijk erg benieuwd en wie weet steek ik zo nog wat van op.
Maar goed dat komt natuurlijk niet uit.
Jij hebt een nogal krampachtige en selectieve manier van naar de situatie kijken. Dat je Cruijff niet moet en zijn manier van handelen totaal veroordeelt kan ik ergens nog wel in komen (hoewel ik het verder echt eens met je ben.) Maar wat ik bij personen zoals jij mis is is naar de gehele situatie kijken. Als je Cruijff afmaakt op zijn maffiapraktijken dan vind ik het echt vreemd dat je het gedrag van andere hoofdrolspelers niet net zo typeert. Er zijn namelijk even goed zaken op te noemen vanuit Kamp VDB/Sturkenboom die niet kies waren, een zwart-wit verhaal van goed en kwaad was het allerminst.
Net als overigens al begonnen was met meer individuele training.
Ja allicht, het individueel trainen van talenten gebeurde al langer zelfs nog voor 2000. De schaal waarop het gebeurde maakt alleen wel al het verschil uit. Net zoals hoe belangrijk je dat soort mensen wil maken. Daarmee creer je een strategisch verschil. Om maar even aan te geven hoe men binnen Ajax destijds omging met b.v. techniektrainer Simon Tahamata; http://www.vi.nl/nieuws/192231/Tahamata ... tekort.htm
Jonk en Bergkamp liepen bv al rond en ook Stam was al gevraagd te komen.
Forumlid Cruijff legt het eigenlijk al uit, waren die namen ook echt gebleven gezien het geschapen klimaat. Don’t think so.
Doe alsof de maffia praktijken van Cruijff Ajax hebben gered van de ondergang
De Cruijffrevolutie heeft wel degelijk zijn positieve invloed gehad, maar het grappige eraan is dat je dit weer meteen draait naar een WIJ-ZIJ verhaal. Weet je dat het daar helemaal niet over ging. Want als Ajax destijds de CL niet gehaald had tegen Kiev had iedereen die daarna aan het roer zou staan het enorm moeilijk gekregen. Ajax zou zwaar hebben moeten interen op haar eigen vermogen en een PSV achtige actie hebben moeten uithalen.
en dat de koers radicaal anders is geworden, is complete flauwekul.
[/quote][/quote]

Kijk naar het aantal techniektrainers, het salarisregime en het aantal betrokken oud spelers en durf dan glashard vol te houden dat dingen hetzelfde zijn gebleven.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door D_skilled » za jun 08, 2013 4:32 pm

Bert schreef:Vandaag een groot interview in het AD met een kritische Keizer (daarom was er natuurlijk ook plaats voor in het AD). Iemand die het hele interview zou kunnen plaatsen? Op de site staat slechts een gedeelte. Keizer is een cynische zeikerd, maar wel een cynische zeikerd met verstand van de materie.
`Waar komt toch die euforie vandaan?'

Piet Keizer wordt volgende week zeventig jaar. Aan terugkijken op zijn eigen carrière heeft de voormalige linksbuiten een broertje dood. Zijn mening geven over actuele zaken doet hij wel. ,,Af en toe roep ik iets van af de zijlijn. Over Ajax. Daar heb ik toch een historische band mee. Op verzoek van AD Sportwereld wilde Keizer wel dieper ingaan op de ontwikkelingen bij zijn club. Over het eerste team, de technische staf en de jeugdopleiding. ,,Ik heb niet het gevoel dat ze bij Ajax een andere weg zijn ingeslagen.

Piet Keizer, bijna zeventig jaar, blijft kritisch op `zijn' Ajax en de opleiding

`Ajax was niet aantrekkelijk, vaak ging ik in de rust al weg'

`Trainers maakten mij als individualist socialer'

De vraag is of het helemaal weg is, dat verlangen naar de bal. Sjaak Swart, deze zomer 75 jaar, voetbalt nog wekelijks. Droomt Piet Keizer nog wel eens van een schaar, een voorzet of een doelpunt misschien?

De meest klassieke linksbuiten die Ajax ooit heeft gekend, grijnst. ,,Toen ik net gestopt was, deed ik dat nog wel eens. Een beetje voetballen, met mijn kinderen vooral. Maar als ik dan een bal trapte, kreeg ik onmiddellijk kramp. Dan forceer je één van die belangrijkste spieren. Het is niet zo dat ik nooit in beweging was. Ik heb mijn leven lang getennist. Vier tot acht uur in de week. Doe ik eigenlijk nog.

Zeventig jaar wordt Piet Keizer op 14 juni. Wie denkt dat de vlag uitgaat of slingers worden opgehangen, kent de eigenzinnige Amsterdammer niet. ,,Ik denk dat ik er niets aan doe. Ik leef al jaren met de gedachte dat ik alle dagen jarig ben, zegt Keizer.

De laatste opmerking is cynisch. Het is Piet Keizer ten voeten uit. Direct. Wars van aandacht. Het licht van de schijnwerpers gaat het liefst langs hem heen. Aan terugkijken heeft de Amsterdammer die 490 wedstrijden speelde voor Ajax - zijn enige club -, een broertje dood. ,,Voetbal is van vandaag. Een klein beetje van morgen. Als je je heel lang verveelt van gisteren. Maar zeker niet meer van eergisteren. Mijn beurt is voorbij, zegt Keizer. Oude beelden ziet hij alleen als ze per ongeluk voorbij komen. ,,En af en toe roep ik iets van af de zijlijn. Geef ik mijn mening. Over Ajax. Daar heb ik toch een historische band mee.

Keizer was twee weken geleden bij de Copa Amsterdam, het jeugdtoernooi onder 19 jaar in het Olympisch Stadion. De voormalige aanvaller was positief verrast door het spel van sommige teams. ,,Veel elftallen speelden in een hoog tempo, waren in beweging en voetbalden samen.

Vooral dat laatste sprak hem aan. ,,In de huidige filosofie van Ajax staat het individu centraal. Maar juist samenspel moet de basis zijn. Mij gaat het om de ontwikkeling van de individuele kwaliteiten om het team beter te maken. Techniek, kracht, mentaliteit, inzicht. Marco van Basten heeft het ooit eens treffend gezegd: als een speler iets heel goed kan, moet je er als trainer naar streven die kwaliteiten nog beter te laten ontwikkelen. Leer ze vooral niet iets heel anders. Ga een olifant niet leren dansen. Je ziet spelers acties maken om de acties. Drie scharen in stilstand. Bal terughalen en over je eigen benen struikelen. Allemaal zinloos, meent de man die zelf beschikte over een van de mooiste schaarbewegingen ter wereld. En effectief bovendien.

Cruijff was er ook, op de Copa Amsterdam, maar de twee liepen elkaar mis. ,,Jammer, want ik had hem wel het een en ander te vragen. De twee kennen elkaar al 55 jaar. Zaten jarenlang met elkaar in de kleedkamer, deelden lief en leed en streden voor volk, vaderland en prijzen. Cruijff zwierf de wereld rond, koos ook voor andere clubs. Keizer bleef bij Ajax, een voetballeven lang. ,,Amsterdam was mij werelds genoeg. Daar had en heb ik alles. Ik heb nog wel even overwogen om elders te spelen, maar het kwam er niet van. Tot de dag dat ik er genoeg van had. Ik kon wel door, maar ik stopte. Geen zin meer.

Cruijff werd trainer, Keizer haakte al op de cursus af. ,,Een crime. Stel je toch eens voor dat je trainer bent en je hebt twee spelers in je selectie die de helft van het eigenzinnige karakter hebben van Cruijff en Keizer. Moet je toch niet aan denken? We hadden een eigen mening, maar die werd als lastig ervaren. Het botste wel eens. Ik heb nóg een eigen mening, maar ik roep niet zomaar wat, zegt Keizer die in de voetballerij bleef `zweven', zoals hij het zelf zegt. ,,Ik ben spelers gaan begeleiden. Dat is nu normaal, maar was toen helemaal nieuw.

De twee werden bijna in één adem genoemd als Ajax-iconen. ,,Tegen spelers met wie je jarenlang in de kleedkamer hebt gezeten, kun je gemakkelijker iets zeggen. Een band voor het leven, zonder dat je daar sentimenteel over doet. Wat er is, zal altijd blijven.

Ja, Keizer was het eens met Johan Cruijff toen de legendarische nummer veertien zei dat er iets moest veranderen bij de Amsterdamse club. ,,Natuurlijk moet het niveau binnen de jeugdopleiding omhoog. En ook ik heb gezegd dat voetbalmensen leidend moeten zijn binnen een betaaldvoetbalclub. Gefaciliteerd door de directie, mensen uit het bedrijfsleven. Met de nodige inzet, druk en onweerstaanbare overtuigingskracht heeft Johan dat gerealiseerd. De manier waarop hij dat heeft gedaan, is niet de mijne. Ze praten dan over de Fluwelen Revolutie, maar als je toch ziet welk slagveld er achtergebleven is. Veel mensen zijn beschadigd.

Cruijff stelde laatst dat er nog wel wat stappen te maken zijn. ,,Helemaal mee eens. Ik ben benieuwd, want voorlopig maken de ontwikkelingen in de jeugdopleiding me verdrietig. We hebben de beste opleiding ter wereld, hoor je dan, maar dat is een marketingtechnisch verkooppraatje. Ajax haalt tegenwoordig vijftien- en zestienjarige spelers overal vandaan. Dan speld je jezelf een brevet van onvermogen op. Het is het ultieme bewijs dat de opleiding niet goed genoeg is. Nee, ik heb niet het gevoel dat ze bij Ajax een andere weg zijn ingeslagen. Deze trend was al ingezet vóór de revolutie.

Over de jongste jeugd: ,,Niet volstoppen met opdrachten en taken. Jongetjes tot elf, twaalf jaar moeten naar mijn mening in alle vrijheid uitvinden wat ze kunnen en leuk vinden. Het moet speels zijn. Trainers moeten hen geen ingewikkelde oefeningen gaan leren, maar zorgen dat zij bevriend worden met de bal. Dat ze `m kunnen controleren. En als ze iets fout doen, kunnen ze uiteraard worden gecorrigeerd, aldus Keizer, die kritisch is over trainingen op de Toekomst. ,,Ze trainen zonder tegenstand, niet op hun zwakke been en in een te laag tempo. Als die basis ontbreekt, kun je op individueel gebied nog zoveel willen, maar houdt het op.

Vanaf de leeftijd van vijftien, zestien jaar draait alles om samenspel. ,,Ook ik was een individualist. Ik ging af op mijn gevoel. Trainers hebben me nooit beter gemaakt, maar ze hebben me wel socialer gemaakt in mijn spel. Ga je individuele kwaliteiten dus gebruiken in een team. Leer met elkaar spelen. Individuele trainingen zijn zeker goed, maar je kunt pas uitblinken als je mét elkaar leert voetballen. Als je ambities hebt om te winnen met elkaar, trek de anderen dan mee.

Keizer over de trainers op de Toekomst: ,,Zij zullen potentie hebben, maar er is geen enkele zekerheid dat zij zullen slagen. Ik heb de namen genoemd van Alex Pastoor, Ron Jans, Henk ten Cate. Als je je jeugdopleiding wilt verbeteren moet je daarvoor betalen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat geld binnen twee jaar wordt terugverdiend door de spelers die je aflevert.''

Ajax vierde afgelopen seizoen de derde titel op rij en oogstte veel lof. Keizer mengde zich niet in de polonaise. ,,Waar komt de euforie bij Ajax vandaan? , vraagt hij zich af. ,,Ik heb geregeld op de tribune gezeten, maar ik heb me zelden vermaakt. Ze raken de bal niet kwijt, hoor, maar die ging dan te veel breed en terug. Risico werd vermeden. Het was niet aantrekkelijk. Er waren dit seizoen genoeg wedstrijden, waarbij ik dacht: wat heb ik hier te zoeken? Dan ging ik ook weg in de rust.

,,Het eerste elftal is wat dat betreft een afspiegeling van de jeugd. Ze spelen in een laag tempo, vaak vanuit stand, te veel in de breedte en de meesten met één been. Hoe vaak zie je niet dat een speler wordt aangespeeld aan de linkerkant die de bal dan met rechts aanneemt.''

Keizer neemt Frank de Boer niets kwalijk: ,,Hij doet het goed, zeker. Hij heeft al afstand genomen van zijn eigen actieve carrière maar hij is meer coach dan trainer. Dat is niet zo gek. Dat is ook zijn opdracht. Presteren met het eerste team en de prestaties. Ik heb niet de indruk dat hij zich sterk heeft verdiept in het verbeteren van de persoonlijke kwaliteiten van de spelers. Daar heeft hij ook geen tijd voor. Wil je je Europees gaan manifesteren dan moet het rendement veel hoger, aldus Keizer die aanvankelijk zijn vraagtekens zette bij de kwaliteiten van Dennis Bergkamp en Wim Jonk. ,,Ik kan me voorstellen dat er potentie wordt verondersteld. Dennis heb ik nu bezig gezien. Daar ben ik positief over. Hij reikt de spelers daadwerkelijk iets aan. Met woorden en daden. Hij vertelt het waarom en kan het voordoen. Een voorbeeld is de balaanname. Als die goed is, kan het twee meter schelen. Dan heb je dus meer tijd om een hoek uit te zoeken. Ik ben ook blij dat Jaap Stam terugkomt. Dan heb je een trainer voor het pure verdedigen en eentje die verdedigend én in balbezit erg goed was. Mooier kan niet.

Toch is Piet Keizer somber gesteld over het Nederlands voetbal. ,,Wat Ajax heeft laten zien is voldoende voor het kampioenschap. Dat is dus de norm in Nederland. Dat is een treurige constatering. Mijn conclusie: het moet beter, zegt Keizer die zelf in de jaren zeventig wél gewend was om een landstitel te koppelen aan het winnen van de Europa Cup 1. Hij won er drie met Ajax in `71, '72 en `73, de eerste overigens nadat Feyenoord het kampioenschap had weggekaapt.

Hij vindt een vergelijking met Oranje niet fair. ,,De resultaten van het Nederlands elftal zijn behaald met spelers uit topcompetities in het buitenland.

Een nieuwe generatie internationals komt er aan, zo lijkt het. Jong Oranje telt al de nodige internationals als Daryl Janmaat, Daley Blind en Ricardo van Rhijn. ,,Van Rhijn? , herhaalt Keizer, bijna smalend. ,,Nou, ik nodig mensen uit om met mij welke wedstrijd dan ook van het afgelopen seizoen te bekijken. Dan komen we wel wat foutjes tegen, hoor. Beelden liegen niet.

Keizer gaat evenmin mee in de lofzang op Christian Eriksen. ,,Hij heeft gelukkig een wat vrijere rol gekregen. Heeft best een redelijk seizoen achter de rug, is af en toe nuttig, maar hij ondersteunt zijn buitenspelers op geen enkele manier. Daley Blind staat er achter. De keuze van Frank blijkt te zijn dat de buitenspelers naar binnen ruimte maken voor de aanvallende back. Nou, dan wordt het nog moeilijker voor Derk Boerrigter.

Hij roemt één speler, Niklas Moisander. Om zijn traptechniek. ,,Wordt ook bijna niet op getraind. De bal wordt vaak met de binnenkant van de voet gespeeld. Maar dat is passing. Als je toch ziet hoe krakkemikkig en houterig de bal vaak wordt aangespeeld, ploeggenoten breken bijna hun benen om aan te nemen. Bij Moisander is dat anders. Hij is sowieso tweebenig en trapt de bal bijna altijd. Trappen, ja. Met de wreef. Dan krijgt de bal veel meer vaart, waardoor je het tempo hoog houdt. Daar kan ik van genieten, zeker als je dan in drie, vier of vijf keer bij het doel bent. Als je ziet dat er iets wezenlijks ontstaat, dan is het feest.

,,Ik hoop dat het technisch hart trainers gaat vinden die zich alleen maar bezighouden met begeleiding en ontwikkeling van de basistechnieken. Vanaf zes jaar en misschien tot 36 jaar.

Algemeen Dagblad

Ajax Rules
Berichten: 31547
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajax Rules » za jun 08, 2013 4:51 pm

Keizer, een van mijn grootste idolen (hoewel hij van voor mijn tijd is).

Ik vind het een interessant (hoewel soms ook warrig en incoherent) interview, maar kan de waarde en waarheid van zijn woorden moeilijk inschatten. Wel vind ik het belangrijk (heb ik ook al eerder gezegd) dat er in de opleiding geen monocultuur is en dat er plaats is voor trainers die de jeugd juist andere dingen en andere inzichten kunnen bijbrengen. Nu is de tendens toch erg dat iedereen precies in de visie van Johan moet passen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za jun 08, 2013 5:11 pm

Mooi interview. Keizer is de Keith Richards van Ajax. Ook één van mijn favorieten van 'toen'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za jun 08, 2013 5:26 pm

Keizer was ooit een idool, maar ik heb iets teveel verhalen gehoord over zijn drankgebruik. :blush.gif:

Ik weet niet wat ik met dat verhaal moet. Alex Pastoor, Ron Jans en Henk ten Cate aanstellen als jeugdtrainers? :confused.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 5:26 pm

Hier begint het al mee, AR:

"In de huidige filosofie van Ajax staat het individu centraal. Maar juist samenspel moet de basis zijn."

Dan is er toch geen basis voor samenwerking? Keizer zegt doodleuk dat het weer 180 graden anders moet.

Niet dat het verboden is om het zo te zien (mij is alles best), maar we hadden toch juist gekozen voor die andere invalshoek? Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik vind dit zo'n raar mechanisme. Doet JOR de opleiding, dan blijft het jarenlang muisstil (terwijl de opleiding naar zijn grootje wordt geholpen). Pakt Cruijff de handschoen op, met steun vanuit het hoogste orgaan van de club, dan is er van begin af aan gezeik. Jonk een gele kaart, Bergkamp is niet goed genoeg, etcetera. Spaan is nota bene nog steeds bezig met campagne voeren. Zo zeer staat het sommigen dus tegen dat het gaat zoals het nu gaat. En waarom? Jij zei hier ooit over dat mensen gewoon graag tegen JC aanschoppen, omdat hij daar als het ware om vraagt. En dat mensen daarom liever JOR vijf jaar lang zijn gang laten gaan (ook al kan hij er niks van) dan Cruijff.

Opvallend trouwens dat Keizer Ten Cate noemt. :hypocrite.gif: Die kan onze jeugdspelers dan mooi uitkafferen.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 5:28 pm

Revo schreef:Zonder die CL had Ajax dikke rode cijfers geschreven, dan was het vanzelf in de problemen gekomen want ook het eigen vermogen was zwaar afgekalfd.

Jol werd opgezadeld met wanbeleid onder Van Basten, zover wil ik nog wel gaan. En toen is er op verschillende investeringen verlies genomen, of de contracten werden ‘uitgezeten’. Maar van een houtje bijten door Van den Boog was natuurlijk allesbehalve sprake. Ajax was op salarisvlak nog steeds veel te scheutig met geld. Jol met een salaris van 2,5 miljoen, El Hamdaoui 1,8 miljoen, Atouba 1,3 miljoen en alle dure non-Eu’ers die via Jol-Raiola in Ajax 2 werden geparkeerd.
Het eigen vermogen was nog op een behoorlijk niveau. Zoals je verderop al schrijft, de lasten waren vooral zo hoog door ellende uit het verleden, net zoals je verderop ook zelf constateert dat Jol veel te weinig naar zijn zin mocht kopen. Elke transferperiode 1 transfer a een miljoen of 5, zoals dat ook afgelopen 9zomer) transferperiode nog is gebeurd. Als Assaidi niet voor Liverpool had gekozen waren het er twee geweest trouwens. Deze winter is niemand gehaald (nou ja, Cuenca), maar dat was ook omdat Ajax zich te laat meldde bij een speler (de naam is me even ontschoten).

Er werd inderdaad nog niet met het salarisplafond gewerkt zoals nu. Waarbij overigens ook gezegd is dat er uitzonderingen kunnen zijn. Als Eriksen bijtekent gaat die ongetwijfeld door die 1 miljoen heen.
Dat er langzaam de hiaten van Van Basten en eerder nog Van Geel werden uitgezeten en er voor Ajax weer licht aan het einde van de tunnel kwam is iets heel anders dan dat Van der Boog en co echt een proactieve bijdrage hadden in het reduceren van de kosten. Maar weet je wat we anders doen, jij claimt dat Ajax het allemaal zo goed deed qua bezuinigingen. Dan mag jij me gaan uitleggen hoe er onder Van der Boog op proactieve basis aan kostenreductie werd gewerkt, kom met steekhoudende argumenten en goede voorbeelden. Ik ben namelijk erg benieuwd en wie weet steek ik zo nog wat van op.
Je schrijft het zelf al, Jol mocht nauwelijks iemand halen, de enige die duur was was EH, en die werd gehaald als vervanger voor suarez die op de nominatie stond uiterlijk na dat seizoen voor veel geld de deur uit te gaan.
Jij hebt een nogal krampachtige en selectieve manier van naar de situatie kijken. Dat je Cruijff niet moet en zijn manier van handelen totaal veroordeelt kan ik ergens nog wel in komen (hoewel ik het verder echt eens met je ben.) Maar wat ik bij personen zoals jij mis is is naar de gehele situatie kijken. Als je Cruijff afmaakt op zijn maffiapraktijken dan vind ik het echt vreemd dat je het gedrag van andere hoofdrolspelers niet net zo typeert. Er zijn namelijk even goed zaken op te noemen vanuit Kamp VDB/Sturkenboom die niet kies waren, een zwart-wit verhaal van goed en kwaad was het allerminst.
Cruijff heeft mensen telefonisch en in meetings bedreigd, ik weet zo goed als zeker dat dat vanuit het andere kamp niet is gebeurd.
Ja allicht, het individueel trainen van talenten gebeurde al langer zelfs nog voor 2000. De schaal waarop het gebeurde maakt alleen wel al het verschil uit.
Het was in gang gezet. Alleen wilde Ajax zorgvuldig met mensen omgaan, grappig dat je daaroer hieronder begint.
Net zoals hoe belangrijk je dat soort mensen wil maken. Daarmee creer je een strategisch verschil. Om maar even aan te geven hoe men binnen Ajax destijds omging met b.v. techniektrainer Simon Tahamata; http://www.vi.nl/nieuws/192231/Tahamata ... tekort.htm
En hoe is er omgegaan met de mensen die niet ja en amen roepen op alles wat JC zegt. Hoe wordt er nu nog met die mensen omgegaan?
Forumlid Cruijff legt het eigenlijk al uit, waren die namen ook echt gebleven gezien het geschapen klimaat. Don’t think so.
Welk geschapen klimaat? Het klimaat was verrot door de campagne van JC in combinatie met de T. Als je iemand verantwoordelijk wil stellen voor een slecht klimaat moet je daar zijn.
De Cruijffrevolutie heeft wel degelijk zijn positieve invloed gehad, maar het grappige eraan is dat je dit weer meteen draait naar een WIJ-ZIJ verhaal. Weet je dat het daar helemaal niet over ging. Want als Ajax destijds de CL niet gehaald had tegen Kiev had iedereen die daarna aan het roer zou staan het enorm moeilijk gekregen. Ajax zou zwaar hebben moeten interen op haar eigen vermogen en een PSV achtige actie hebben moeten uithalen.
Welke positieve invloed heeft de Cruijff staatsgreep gehad? Dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? Ja, dat stonden ze in de USSR en in nazi-Duitsland ook. Ik zou me ook wel drie keer bedenken om nu binnen Ajax kritiek te leveren op Cruijff en de aanpak, of het toeschuiven van salarisverhogingen aan de eigen kliek.
Kijk naar het aantal techniektrainers, het salarisregime en het aantal betrokken oud spelers en durf dan glashard vol te houden dat dingen hetzelfde zijn gebleven.
Nogmaals, techniektrainers dat beleid was al ingezet. Net als betrokkenheid van oud-spelers daarbij. Dingen zijn niet hetzelfde gebleven, ingezet beleid is versneld doorgevoerd, en niet-ja knikkers zijn eruit gewerkt daar waar dat kon. Aan de rest wordt nog gewerkt, getuige de opmerkingen van Cruijff dat er nog wat mensen moeten oprotten omdat ze Ling niet steunen in zijn rechtzaak.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 5:46 pm

LucaS schreef:Je schrijft het zelf al, Jol mocht nauwelijks iemand halen, de enige die duur was was EH, en die werd gehaald als vervanger voor suarez die op de nominatie stond uiterlijk na dat seizoen voor veel geld de deur uit te gaan.
El H. is de zwakke plek van jouw betoog. Om te beginnen al het verhaal dat El H. gehaald werd voor het geval Suarez zou vertrekken, ooit, misschien. Pure speculatie. En belangrijker nog: El H. zou door Overmars sowieso nooit gehaald zijn. Simpelweg omdat hij véél te duur is. Dus hoezo hetzelfde beleid?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » za jun 08, 2013 5:49 pm

El Hamdaoui past qua voetbal ook niet meer bij Ajax. Momentenvoetballer en ook niet het niveau waar we naar toe willen. Ben benieuwd waar die jongen in 2012-2013 terecht komt. Misschien bij een promovendus uit Spanje.

Ajax Rules
Berichten: 31547
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajax Rules » za jun 08, 2013 6:15 pm

Jöhnk schreef:Hier begint het al mee, AR:

"In de huidige filosofie van Ajax staat het individu centraal. Maar juist samenspel moet de basis zijn."

Dan is er toch geen basis voor samenwerking? Keizer zegt doodleuk dat het weer 180 graden anders moet.

Niet dat het verboden is om het zo te zien (mij is alles best), maar we hadden toch juist gekozen voor die andere invalshoek?
Even voorop gesteld: ik vind of betoog niet dat Keizer iets voor Ajax zou moeten doen.

Ten tweede: ik vind het (net als JC) cruciaal dat gedurende de hele jeugdopleiding (F tm A) spelers individuele programma's krijgen en dat het gaat om de doorstroming van individuen naar het eerste.

Het enige dat ik betoog is dat er binnen de kaders die ik hier stel ruimte moet zijn voor verschillende persoonlijkheden binnen de trainersstaf , verschillende accenten en deels ook verschillende visies.

Concreet: een spits moet jarenlang werken aan zijn linkerbeen, rechterbeen, koptechniek, etc. Dat vereist grotendeels een individuele aanpak en individuele training. Maar dat neemt bijvoorbeeld niet weg dat het goed zou zijn als hij van zijn trainer in de C1 juist veel moet kaatsen en in de B1 juist moet doordraaien voor de eigen actie en dat de trainer in de A1 het meeverdedigen belangrijk vindt. Bijvoorbeeld. Of dat de ene trainer liever iets hoger verdedigt en de andere liever iets lager. Of dat de ene graag met de buitenspelers op hun eigen kant speelt en de ander graag met de buitenspelers op hun verkeerde kant. Dat elke trainer eigen stokpaardjes heeft, zodat je van iedereen iets meekrijgt en uiteindelijk meer uit een jeugdtraject haalt. Dus ook individualiteit bij de trainers, niet alleen bij de jeugdspelers.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za jun 08, 2013 6:51 pm

Volgens mij bepleit Keizer helemaal niet om het roer weer 180 graden om te gooien. Volgens mij stelt hij alleen dat je met louter individuen nog geen team hebt. Dat het óók belangrijk is om te leren samenspelen. Heeft hij wat mij betreft helemaal gelijk in.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za jun 08, 2013 6:52 pm

Het gaat Keizer juist om het ontwikkelen van individuele kwaliteiten in extreme vorm, zodat die kwaliteiten het team kunnen dienen. Zo ziet Cruijff het ook. Keizer zet zich af tegen een idee dat helemaal niet speelt.
Keizer schreef:In de huidige filosofie van Ajax staat het individu centraal. Maar juist samenspel moet de basis zijn. Mij gaat het om de ontwikkeling van de individuele kwaliteiten om het team beter te maken. Techniek, kracht, mentaliteit, inzicht. Marco van Basten heeft het ooit eens treffend gezegd: als een speler iets heel goed kan, moet je er als trainer naar streven die kwaliteiten nog beter te laten ontwikkelen.
Vanuit deze gedachte moet je dus altijd het individu als leidraad nemen, niet de trainers. Dus niet zoals AR het graag zou zijn, maar zoals Keizer en Cruijff het willen. Het enige waarin Keizer van Cruijff verschilt is de personele invulling van de trainerstaf.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajax Rules
Berichten: 31547
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajax Rules » za jun 08, 2013 7:03 pm

Bert schreef:Vanuit deze gedachte moet je dus altijd het individu als leidraad nemen, niet de trainers. Dus niet zoals AR het graag zou zijn.
??? :excited.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za jun 08, 2013 7:05 pm

Iets anders kan ik van jouw uitleg niet maken, AR. Mijns inziens moeten trainers altijd die trainingen geven die het individu nodig heeft, dus niet die trainingen die passen bij hun eigen stokpaardjes.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajax Rules
Berichten: 31547
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajax Rules » za jun 08, 2013 7:09 pm

Bert schreef: Mijns inziens moeten trainers altijd die trainingen geven die het individu nodig heeft.
:smallgrin.gif: Tsja, hier kun je het niet mee oneens zijn.

Ik heb eigenlijk ook geen zin om het uit te leggen....
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Revo » za jun 08, 2013 7:28 pm

Lucas
Het eigen vermogen was nog op een behoorlijk niveau.
Haha, wat me echt afvraag is of je dit zelf ook echt gelooft of dat je gewoon zit te trollen... even wat feitjes....

1. Ajax maakte over het boekjaar 2009 – 2010 een verlies van 22,8 miljoen
2. Het eigen vermogen van Ajax bedroeg in oktober 2010, 39,2 miljoen
3. De salariskosten over 2010 naar 2011 bleven nog stijgen naar een absoluut hoogtepunt van circa 50 miljoen.
4. Veel van het eigen vermogen zat in vaste activa zoals trainingsgronden en gebouwen, iets wat niet zomaar even om te gieten is in liquide middelen.
5. Het verschil tussen Europa League en Champions League is ongeveer 20 miljoen in inkomsten.

Dan kun je dus wel de conclusie trekken dat Ajax bij mislopen van de CL een stevige hap in het eigen vermogen had moeten zetten. Daarbij kun je dus Ajax was dan op een feyenoordscenario afgestevend, we hadden Suarez verplicht moeten verkopen wat altijd minder oplevert.
Zoals je verderop al schrijft, de lasten waren vooral zo hoog door ellende uit het verleden
Yup, maar daar ging het niet over. JIJ claimt dat er onder Van der Boog al zoveel bezuinigd werd daar waar de salariskosten maar bleven stijgen. Ik zou jou ook nu niet met voorbeelden komen...
net zoals je verderop ook zelf constateert dat Jol veel te weinig naar zijn zin mocht kopen.
Ja goh. Jol kreeg bonje met het bestuur van HSV omdat hij te weinig mocht uitgeven. Jol ging bij Ajax continu lopen zeuren om uitgaven. Jol vertrok naar Fulham en nu is er daar een conflict omdat Jol heeft laten uitschijnen te willen vertrekken als hij niet fors mag investeren deze zomer. Begin je het patroon zo onderhand te zien. Jol zeurt altijd om aankopen, het is wat dat betreft hetzelfde slag als Dick Advocaat.
Elke transferperiode 1 transfer a een miljoen of 5, zoals dat ook afgelopen 9zomer) transferperiode nog is gebeurd.
Je kunt inkomende transfers niet los zien van uitgaande, zo simpel is het. Als Ajax voor 25 miljoen nett ophaalt dan mag het van mij best 15 miljoen uitgeven. Dan heb je doorgaans ook vervanging nodig. Als Ajax slechts voor 5 miljoen verkoopt heb ik normaliter wel een probleem met uitgaven van 15 miljoen, tenzij je echt enorme buffers hebt.
Als je kijkt naar wat er onder De Boer is gebeurt dan zie je dat Ajax de afgelopen jaren echt heel verkocht heeft (circa voor 45 miljoen netto), Ajax heeft voor veel minder spelers teruggehaald en ruim een positieve transferbalans geschreven.
Onder Jol is alleen Thomas Vermaelen verkocht voor 11 miljoen (waarvan je in praktijk maar 8 miljoen overhoudt) , Jol mocht daarvoor wel Nicolas Lodeiro (4 miljoen), Mounir El Hamdaoui (5,5 miljoen) en Demy De Zeew (6,3 miljoen) aantrekken, dan laat ik de transfervrije spelers met duur salaris nog even buiten beschouwing. Jol heeft dus veel meer mogen uitgeven dan wat er netto binnenkwam.
Met andere woorden je vergelijking slaat als een tang op een varken en het verhaal dat er onder Jol zoveel bespaard werd kan ook de prullenbak in.
Als Assaidi niet voor Liverpool had gekozen waren het er twee geweest trouwens. Deze winter is niemand gehaald (nou ja, Cuenca), maar dat was ook omdat Ajax zich te laat meldde bij een speler (de naam is me even ontschoten).
Als telt niet, maar sowieso al had De Boer 5 miljoen meer uitgegegevn dan nog steeds was zijn transferbalans ruim positief geweest.
Er werd inderdaad nog niet met het salarisplafond gewerkt zoals nu. Waarbij overigens ook gezegd is dat er uitzonderingen kunnen zijn. Als Eriksen bijtekent gaat die ongetwijfeld door die 1 miljoen heen.
Je kunt het inderdaad niet vergelijken met spelers als Atouba die binnenkomen met 1,3 miljoen per jaar. Ga voor de grap maar eens uitrekenen wat Atouba per gespeelde wedstrijd gekost heeft met dat salaris.
Je schrijft het zelf al, Jol mocht nauwelijks iemand halen, de enige die duur was was EH, en die werd gehaald als vervanger voor suarez die op de nominatie stond uiterlijk na dat seizoen voor veel geld de deur uit te gaan.
Lodeiro (4 miljoen) en De Zeeuw 6,3 miljoen) waren dus koopjes in jouw ogen?
Cruijff heeft mensen telefonisch en in meetings bedreigd, ik weet zo goed als zeker dat dat vanuit het andere kamp niet is gebeurd.
Het verhaal van de secretaresse die in het verkeerde kamp zat en die er in de ogen van Sturkenboom uitgebonjourd moest worden was wel een ‘mooie’ op dat vlak. De beste mevrouw had kanker en was daardoor natuurlijk kwetsbaar. Ze werd elke dag door haar man naar het werk toe gebracht omdat veel lopen gezien haar ziekte problematisch was. Daarvoor moest de auto dus een slagboom passeren om bij haar werkplek te komen. Totdat Sturkenboom, die geheel bekend was met de situatie en de medische omstandigheden, het hen nog verbood met de auto het werkterrein op te komen. Het moge duidelijk zijn dat er verder geen enkele vorm van overlast was m.b.t. die auto die het terrein op kwam. Het was een pesterij tegen iemand die vrij weinig kon terug doen en al medisch zwak stond. Gelukkig was Sturkenboom kort daarna zelf vertrokken want de vrouw had best een rechtszaak kunnen aanspannen op basis van ‘nalaten van goed werkgeverschap’ van Ajax.
Het was in gang gezet. Alleen wilde Ajax zorgvuldig met mensen omgaan, grappig dat je daaroer hieronder begint.
De plannen waren lang niet zo vergaand als de groep Cruijff wilde, dat bewijst zich nu ook wel in het aantal techniektrainers die men heeft aangesteld. Dat zijn er veel meer dan er in de planning stonden bij het Ajax onder Jol/Van den Boog.
En hoe is er omgegaan met de mensen die niet ja en amen roepen op alles wat JC zegt. Hoe wordt er nu nog met die mensen omgegaan?
Ik dit vind ik dus exemplarisch zwak van je.....altijd maar continu de JIJ-bak erbij halen. Jamaaarrrrr Cruijff.... Daar hadden we het hier toch niet over. Daarnaast is het verder een slechte vergelijking omdat het hier juist ging om iemand die niet ontslagen was maar juist jarenlang goed gefunctioneerd had. Tahamta voelde zich niet serieus genomen op deze manier na een dienstverband van 25 jaar en dan zo’n vertrek. Urbain Hasaert vertrok ook bij Ajax omdat hij zich niet serieus genomen voelde door het technische groepje Jol en Rik Van den Boog. Dat is mijn punt dus juist, mensen die jarenlang uitstekend werk hadden verricht op het voetbaltechnische vlak bij Ajax werden amper voor vol aangezien door de directie. Ook John Steen Olsen stond op het punt te vertrekken bij Ajax, omdat die zich ook maar 5de wiel aan de wagen voelde.
Welk geschapen klimaat? Het klimaat was verrot door de campagne van JC in combinatie met de T. Als je iemand verantwoordelijk wil stellen voor een slecht klimaat moet je daar zijn.
Zie hierboven, als goed functionerende mensen van je organisatie zo expliciet aangeven zich niet serieus genomen te voelen door de directie dan is dat een teken aan de wand.
Welke positieve invloed heeft de Cruijff staatsgreep gehad?
Als je het zelf al niet ziet dan denk dat je ook verder oostindisch doof zult zijn voor de argumenten die ik hier zou aandragen.
Dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? Ja, dat stonden ze in de USSR en in nazi-Duitsland ook
Zozo denk je echt alles gezien te hebben op vlak van jouw argumenten komt er ook nog een klassieke Godwins law voorbij hahahahaha.
Ik zou me ook wel drie keer bedenken om nu binnen Ajax kritiek te leveren op Cruijff en de aanpak, of het toeschuiven van salarisverhogingen aan de eigen kliek.
Ach ik ken twee mensen die werkzaam zijn binnen Ajax, en daarvan hoor je heel andere verhalen. Maar ik mis nog de argumenten over de grote besparingen onder Jol en Van der Boog....kom daar eerst maar eens mee zou ik zeggen. Alles leiden naar een Ja-maar-bij-Cruijff-dan grammofoonplaat heb ik zo onderhand wel een keer gehoord.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 7:41 pm

Ach, wat ik ook zeg, je hebt het toch wel gehoord. En nee, 6,3 miljoen voor De Zeeuw is geen koopje, EH was dat ook niet. Er zijn verkeerde spelers gekocht. Dat is volgens mij nog niet voorbij, tenzij je Sana en Cuenca grote successen vindt. Of 4 miljoen voor een reservekeeper.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 7:47 pm

Ajax Rules schreef:Concreet: een spits moet jarenlang werken aan zijn linkerbeen, rechterbeen, koptechniek, etc. Dat vereist grotendeels een individuele aanpak en individuele training. Maar dat neemt bijvoorbeeld niet weg dat het goed zou zijn als hij van zijn trainer in de C1 juist veel moet kaatsen en in de B1 juist moet doordraaien voor de eigen actie en dat de trainer in de A1 het meeverdedigen belangrijk vindt. Bijvoorbeeld. Of dat de ene trainer liever iets hoger verdedigt en de andere liever iets lager. Of dat de ene graag met de buitenspelers op hun eigen kant speelt en de ander graag met de buitenspelers op hun verkeerde kant. Dat elke trainer eigen stokpaardjes heeft, zodat je van iedereen iets meekrijgt en uiteindelijk meer uit een jeugdtraject haalt. Dus ook individualiteit bij de trainers, niet alleen bij de jeugdspelers.
Ja, maar waarom denk je dat dit nu niet zo kan? Hoewel de groep die het nu doet soms als sekte wordt afgeschilderd, blijven het natuurlijk gewoon mensen. Dus de een zal weer net iets anders tegen bepaalde zaken aankijken dan de ander. Niet fundamenteel anders natuurlijk, maar dat sta jij volgens mij ook niet voor.

Plaats reactie