Supporterszaken...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Duke » do dec 12, 2013 2:02 pm

Wat er allemaal precies waar is van de berichtgeving weten we niet, maar we staan er weer gekleurd op bij de Uefa, dit seizoen. Daar kan niemand blij mee zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » do dec 12, 2013 3:22 pm

Absoluut. Ergerr nog dan aan een plein schoonvegen omdat er daar mensen de boel staan op te houden (tsja...als jij irritant kan doen kan een ander het ook natuurlijk) vind ik van die halfgare wauzen die alleen maar 'Amsterdam Hooligans' staan te bleren.

Er komt uiteindelijk veel te veel volk op af die op een plein 'daar moet een piemel in' gaan zingen tegen voorbijlopende vrouwen, of dus gewoon random 'de hooligan' uithangen. En meestal zijn het dan niet eens de echte harde kern-gasten, maar gewoon van die types die geen seizoenkaart hebben maar alleen een paar keer per jaar zo'n Europese uitwedstrijd meepakken om even tof te schreeuwen op straat.

Zingen op pleinen en massaal aanwezig zijn is hartstikke mooi, en als er een groepje per se wil knokken met de tegenstander...ze doen maar. Maar dat neanderthaler-gedrag van personen die denken dat ze alles kunnen flikken omdat ze nu met een groepje zijn...bah.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do dec 12, 2013 4:42 pm

Ik hoop vooral dat voorkomen kan worden dat we straks niet meer achter Ajax aan kunnen reizen, omdat uitsupporters verboden worden..
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do dec 12, 2013 4:43 pm

Jarenlang ging het de goede kant op, maar de laatste tijd constateer ik een verergering van het geweld door Ajax-supporters. Op mijn vak (Zuid H) valt het gelukkig mee, maar rond het stadion en in de metro zie ik meer opgefokte gastjes met ogen als schoteltjes dan een paar jaar geleden. Dat valt nog wel te pruimen, want ze doen me niks, maar wél erg vind ik de toename van de problemen rond Ajax' Europese duels, zowel uit als thuis. Waar Europese tripjes vroeger altijd feestelijk en gemoedelijk waren, kun je er de laatste tijd weer vergif op innemen dat het in de loop van de middag ergens los gaat - en dat er groepen doorgesnoven, dronken Ajacieden op rotzooi uit zijn.

(Natuurlijk ligt het altijd aan de politie en was het een reactie ergens op.)

Mijn vrienden en ik anticiperen daar altijd op: het grote plein en de voor de hand liggende grote Ierse pubs en sportcafés laten we links liggen. Vaak zoeken we al vantevoren een wijk uit waar veel kroegen zijn, maar die iets buiten het centrum ligt. Dan ontloop je de meute en de mafketels een beetje. Het is niet zo moeilijk om erbuiten te blijven.

Maar het zet de zaak wel op scherp en verandert de hele sfeer rond zo'n Europese trip. Dankzij die groepen debielen lopen Ajacieden als mijn vrienden en ikzelf óók meer gevaar (wraakacties van hooligans van de tegenpartij, etc.). Je staat er gewoon slecht op - en het is ook niet leuk om met fans van de tegenpartij aan de praat te raken en te horen 'die Ajax-aanhang, wat zitten daar veel irritante klootzakken tussen'. Dan moet ik schoorvoetend toegeven: ja, helaas, er is een nieuwe generatie capuchonnetjes opgestaan - maar wij zijn echt anders.

Toch triest. Je kunt wachten op extra beperkende maatregelen (combi's naar landen dichtbij Nederland, meer veiligheidsmaatregelen rond kaartverkoop, misschien wel fuiken op vliegvelden). Als dit te ver voortschrijdt, is voor mij de lol eraf.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do dec 12, 2013 4:52 pm

Same here; ik zoek met mijn vrienden altijd de kroegen uit waar we geen doorgesnoven idioten gaan tegenkomen. Meestal lukt het prima die te ontlopen, alleen een keer in Dortmund niet, september 2012. Daar stond ik met 4 vrienden in de metro in Ajaxoutfit omringd door tientallen Dortmundaanhangers, toen op de volgende halte een stel van die amoebes binnenkwamen, de metrodeuren openhielden, alles wat in de buurt stons en een geel shirt aan had letterlijk voor zijn hoofd ramde (bij voorkeur op een achterhoofd, lafbekken) en dan eruit renden onder uitstoting van wat klanken die leken op "Amstuhdamhoelikans!"

De rest van de rit voelden wij ons duidelijk niet op ons gemak in onze Ajax en AFCA shirts, maar het moet gezegd dat de Dortmundsupporters ons ondanks dodelijke blikken met rust lieten.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Supporterszaken...

Bericht door GangstaRiB » do dec 12, 2013 4:55 pm

Kowalczyk schreef:Jarenlang ging het de goede kant op, maar de laatste tijd constateer ik een verergering van het geweld door Ajax-supporters. Op mijn vak (Zuid H) valt het gelukkig mee, maar rond het stadion en in de metro zie ik meer opgefokte gastjes met ogen als schoteltjes dan een paar jaar geleden. Dat valt nog wel te pruimen, want ze doen me niks, maar wél erg vind ik de toename van de problemen rond Ajax' Europese duels, zowel uit als thuis. Waar Europese tripjes vroeger altijd feestelijk en gemoedelijk waren, kun je er de laatste tijd weer vergif op innemen dat het in de loop van de middag ergens los gaat - en dat er groepen doorgesnoven, dronken Ajacieden op rotzooi uit zijn.

(Natuurlijk ligt het altijd aan de politie en was het een reactie ergens op.)

Mijn vrienden en ik anticiperen daar altijd op: het grote plein en de voor de hand liggende grote Ierse pubs en sportcafés laten we links liggen. Vaak zoeken we al vantevoren een wijk uit waar veel kroegen zijn, maar die iets buiten het centrum ligt. Dan ontloop je de meute en de mafketels een beetje. Het is niet zo moeilijk om erbuiten te blijven.

Maar het zet de zaak wel op scherp en verandert de hele sfeer rond zo'n Europese trip. Dankzij die groepen debielen lopen Ajacieden als mijn vrienden en ikzelf óók meer gevaar (wraakacties van hooligans van de tegenpartij, etc.). Je staat er gewoon slecht op - en het is ook niet leuk om met fans van de tegenpartij aan de praat te raken en te horen 'die Ajax-aanhang, wat zitten daar veel irritante klootzakken tussen'. Dan moet ik schoorvoetend toegeven: ja, helaas, er is een nieuwe generatie capuchonnetjes opgestaan - maar wij zijn echt anders.

Toch triest. Je kunt wachten op extra beperkende maatregelen (combi's naar landen dichtbij Nederland, meer veiligheidsmaatregelen rond kaartverkoop, misschien wel fuiken op vliegvelden). Als dit te ver voortschrijdt, is voor mij de lol eraf.

K.
En die opgefokte gasten komen van dat gesubsidieerde Vak410. Je zag het al ver vantevoren aankomen. Het begon als sfeervak, maar willen zich meten met de F-side etc etc.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do dec 12, 2013 5:04 pm

Ja, dat zat er natuurlijk in, dat de geschiedenis van de F-Side zich daar ging herhalen: kleine jongetjes worden groot, ze weten de cokedealers te vinden en ze krijgen in de gaten dat ze samen een hoop kunnen flikken. En hoppa, een heel nieuwe probleemgroep. Dat was in 2001, toen het nog lief was, al wel duidelijk, ja. Althans: voor mij wel. Voor Ajax niet, geloof ik.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do dec 12, 2013 5:09 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Same here; ik zoek met mijn vrienden altijd de kroegen uit waar we geen doorgesnoven idioten gaan tegenkomen. Meestal lukt het prima die te ontlopen, alleen een keer in Dortmund niet, september 2012. Daar stond ik met 4 vrienden in de metro in Ajaxoutfit omringd door tientallen Dortmundaanhangers, toen op de volgende halte een stel van die amoebes binnenkwamen, de metrodeuren openhielden, alles wat in de buurt stons en een geel shirt aan had letterlijk voor zijn hoofd ramde (bij voorkeur op een achterhoofd, lafbekken) en dan eruit renden onder uitstoting van wat klanken die leken op "Amstuhdamhoelikans!"

De rest van de rit voelden wij ons duidelijk niet op ons gemak in onze Ajax en AFCA shirts, maar het moet gezegd dat de Dortmundsupporters ons ondanks dodelijke blikken met rust lieten.
Zoiets hadden wij bij HSV, ook op een metroperron, waar groepen Ajax-idioten "Nazi's, Nazi's, Nazi's" begon te roepen en zich door de hele situatie (een handjevol vriendelijke agenten en rustige, beschaafde HSV-fans) kennelijk zó geprovoceerd voelde dat er klappen vielen en met rotzooi werd gegooid.

Het zal wel weer een 'reactie' of een 'openstaande rekening' zijn geweest. Ik neem maar aan dat die huilende kinderen met HSV-sjaals het er zelf naar hadden gemaakt.

Wij stonden daar, maar de HSV-fans keken ons allemaal begripvol aan, zo van: geen zorgen jongen, wij zien het verschil tussen de ene en de andere Ajax-supporter ook wel.

Duitse supporters zijn vaak echt uitstekende gastheren, die graag met supporters van de tegenpartij in gesprek raken. Bevlogen, toffe fans, meestal. Heel prettig. Ik vind het op zulke momenten echt beschamend dat er Ajacieden zijn die die uitgestoken hand niet wensen te schudden, maar er liever op los meppen. Kan ik echt verdrietig van worden.

Je kunt er niet hard genoeg tegen optreden, tegen dat soort rapalje.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7915
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » do dec 12, 2013 5:18 pm

welnee Ko, dat zie je verkeerd. Dit zijn de "echte supporters" met hart voor de club, hun club :excited.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Daily Blind » do dec 12, 2013 6:15 pm

Duke schreef:
Rellende Ajax-hooligans: wat ging er mis in Milaan?
Door: Avinash Bhikhie − 12/12/13, 11:47

Meegereisde Ajax-supporters, die hoopten dat hun club zich na acht jaar eindelijk weer eens voor de knock out-fase van de Champions League zou plaatsen, veroorzaakten voor aanvang van de wedstrijd chaos in Milaan. De eindstand na een dag: vijf gewonden, van wie drie zwaargewond, zes arrestaties. Het is niet de eerste keer dat Ajacieden zich in het buitenland misdragen.

Wat gisteren de vlam in de pan deed schieten was het stoppen van een bus vol Ajax-aanhangers. Op het plein Piazzale Loreto weigerden Italiaanse demonstranten, die onder andere protesteerden tegen het belastingregime, de hoge brandstofprijzen en de euro, de bus doorgang te verlenen. Daarop besloten de supporters er zelf voor te zorgen alsnog de weg naar het stadion te kunnen vervolgen door het plein hardhandig schoon te vegen. Op onderstaande video is te zien hoe de twee groepen met elkaar slaags raken waarna de bus met supporters de weg vervolgt. Duidelijk is te horen hoe de supporters eerst kenbaar maken dat zij 'Amsterdam hooligans' zijn.

Dronken Nederlanders
Deze confrontatie bleek het startpunt van een dag vol onrust en chaos in het centrum van Milaan. Het lijkt erop dat de Milanese politie niet voorbereid was op de toestroom van ruim 3000 Amsterdamse supporters. Hierdoor konden dronken Nederlandse fans blikjes en flesjes gooien naar voorbijgangers en winkeleigenaren. Tegenover persbureau Reuters verklaarde de politie dat drie Ajax-supporters werden gearresteerd omdat ze een straatkiosk probeerden te overvallen.

Dat waren niet de enige arrestaties. Nog eens drie supporters werden gearresteerd omdat zij met geweld over hekken wilden klimmen. Ajax-fans zouden gedurende de hele dag gevochten hebben met AC Milan-aanhangers. Dat mondde zo'n twee uur voor aanvang van de wedstrijd uit in een kleine veldslag bij het stadion San Siro. Daar raakten zes Ajax-supporters gewond van wie er drie zwaargewond naar het ziekenhuis werden vervoerd.

Gestoken in de buik, dij en bil
Een 28-jarige fan werd tweemaal in de buikstreek gestoken en is er het slechtst aan toe. Zijn toestand is inmiddels stabiel. Een Nederlandse ooggetuige heeft de zwaargewonde fan zien liggen. 'Hij was zeker twee keer in zijn buik gestoken en verloor veel bloed', zei hij gisteren tegen de pers. 'Af en toe verloor hij ook zijn bewustzijn. Agenten van de Italiaanse politie hebben zich over hem ontfermd. Het duurde best lang voordat de ambulance arriveerde. Het zag er heel ernstig uit.' De twee andere neergestoken supporters werden geraakt in het dijbeen en het achterwerk en maken het naar omstandigheden goed

Niet de eerste keer
Het is dit seizoen niet de eerste keer dat de Amsterdammers zich in Europees verband misdragen. Begin oktober, toen de Italianen Amsterdam bezochten, vielen Ajax-supporters een metrostel met Mlinase fans aan. De steekpartij gisteren in Milaan zou een vergeldingsactie geweest kunnen zijn. Ook toen de Schotse supporters van Celtic in november op bezoek kwamen, konden de Ajacieden zich niet gedragen. Een groep van ongeveer vijftig Schotten werd toen aangevallen door een groep gemaskerde mannen die eveneneens 'Amsterdam hooligans' scandeerden terwijl ze om zich begonnen te slaan.

Tijdens de uitwedstrijd tegen Celtic rukten de Ajax-fans de stoeltjes in het stadion los en gooiden deze naar het thuispubliek. Ajax moet toen een boete van 20.000 euro betalen. In 2012 misdroegen de supporters zich ook al, toen in Machester.
http://www.volkskrant.nl
Bah wordt zo moe van dit soort berichtgevingen. Natuurlijk waren er ongeregeldheden en die zijn echt niet goed te praten en ik moet zeggen dat het ook steeds meer lijkt te worden bij Europese wedstrijden, maar dit bericht slaat alles. Onjuistheden zaken die niks met elkaar van doen hebben etc.. Sensatie schrijvers daar bij dat flut krantje!

In de binnenstad was een prima sfeer, grote groep fans bij elkaar op een plein, niks aan het handje. Geen gegooi met flessen of ongeregeldheden. Geen gevechten niks, wellicht wel op een ander locaties.

2 jongens die werden neergestoken gebeurde vlak voor mij en dit waren net als ik jongens die gewoon richting het stadion liepen en dus helemaal niet het gevolg waren van een vechtpartij. Een vieze laffe daad van die Italianen wat door de politie werd goed gekeurd, want in plaats van de weg vrij te houden kozen zij ervoor om de metro dicht te gooien en de supporters aan hun lot over te laten.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Supporterszaken...

Bericht door El Clavo » do dec 12, 2013 8:26 pm

Sorry hoor Cees, maar AFCA staat of stond zeker natuurlijk wel ergens voor. Dan moet je niet gek opkijken als iemand er een keer wat van zegt als je het buiten Amsterdam aan hebt.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr dec 13, 2013 12:02 am

El Clavo schreef:Sorry hoor Cees, maar AFCA staat of stond zeker natuurlijk wel ergens voor. Dan moet je niet gek opkijken als iemand er een keer wat van zegt als je het buiten Amsterdam aan hebt.
ik onderken wat AFCA zou kunnen inhouden, maar had daar geen (en heb daar eigenlijk nooit) last van. De vuile blikken kwamen pas na de Blitzkrieg van die mafkezen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41109
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » vr dec 13, 2013 10:00 am

Ik denk ook dat 95% van de buitenlandse supporters die je op die manier tegenkomt geen idee heeft. Men ziet dat gewoon als supporterskleding van Ajax supporters. En dan vermoedelijk ook nog enkel en alleen omdat ze er op die dag relatief veel mee zien lopen.

Die ontwikkeling dat er bij europese wedstrijden meer onrust ontstaat is inderdaad zorgelijk. Ik heb er ook plezier in om contact te hebben met supporters van de tegenstander (of gewoon mensen uit de stad die je bezoekt in het algemeen). Nu heb ik nooit iets van clubkleding aan maar het risico bestaat toch dat de sfeer omslaat of dat je net een keer op een ongelukkig moment op de verkeerde plaats loopt. Dat kun je deels voorkomen door niet de grote massa op te zoeken maar uiteindelijk moet je toch richting het stadion.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Daily Blind » vr dec 13, 2013 10:56 am

Marillion schreef:Ik denk ook dat 95% van de buitenlandse supporters die je op die manier tegenkomt geen idee heeft. Men ziet dat gewoon als supporterskleding van Ajax supporters. En dan vermoedelijk ook nog enkel en alleen omdat ze er op die dag relatief veel mee zien lopen.

Die ontwikkeling dat er bij europese wedstrijden meer onrust ontstaat is inderdaad zorgelijk. Ik heb er ook plezier in om contact te hebben met supporters van de tegenstander (of gewoon mensen uit de stad die je bezoekt in het algemeen). Nu heb ik nooit iets van clubkleding aan maar het risico bestaat toch dat de sfeer omslaat of dat je net een keer op een ongelukkig moment op de verkeerde plaats loopt. Dat kun je deels voorkomen door niet de grote massa op te zoeken maar uiteindelijk moet je toch richting het stadion.
Absoluut, daarom hoop ik ook echt weer op een Duitse club. Duitse supporters zijn top. Heel gezellig voorafgaand met elkaar een drankje en een hapje doen en praten over het mooie spelletje.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Duke » vr dec 13, 2013 11:24 am

Vader is in de Heer, zoon is hooligan

Eén van de Ajax-hooligans die woensdag werden neergestoken in Milaan, blijkt een zoon van één van 's lands bekendste evangelisten: Joop van Ooijen, die leeft onder het motto 'Jezus Redt'. De 19-jarige David, die ondanks een stadionverbod naar Milaan ging, kan niet rouwen om het incident. 'Dit hoort erbij.'

David is één van de zestien kinderen van Joop van Ooijen uit het Zuid-Hollandse Giessenburg. Die verwierf landelijke bekendheid door de jarenlange strijd die hij voerde met de gemeente Giessenlanden over de tekst Jezus Redt op het dak van zijn boerderij.

Maar waar vader zijn leven wijdt aan het verkondigen van de boodschap van Jezus, maakt de 19-jarige zich druk om veel aardser zaken. Tot afgrijzen van zijn familie bevindt hij zich al enige tijd tussen de fanatiekste supporters van de Amsterdamse landskampioen. Hij kreeg na de thuiswedstrijd eerder dit seizoen tegen AC Milan zelfs een stadionverbod opgelegd, voor het afsteken van een fakkel.

Risico's
'Ik heb al zo vaak gezegd dat hij zich niet in die kringen moet begeven. Dan weet je dat je dit soort risico's loopt,' vertelt Van Ooijen senior, op een veel bedeesdere toon dan voor hem gebruikelijk. 'Maar wat moet ik dan? Je kunt je kinderen nu eenmaal niet aan een touwtje vastbinden. Hem een pak slaag geven kan ook niet, want dan staat hier de politie voor de deur. Wie weet is dit een wake-upcall voor hem, ik hoop het.'

David en zijn vriend Ezra (21) uit het nabijgelegen Giessen-Oudekerk zijn twee van de zes Ajax-fans die woensdag in een Milanees ziekenhuis belandden na bloedige confrontaties met Milan-fans. Ezra was er het slechtst aan toe; hij werd in zijn buik gestoken. Hij onderging 's avonds direct een operatie, maar verkeert niet in levensgevaar. David kreeg een mes in zijn bil. Hij mocht gisteren naar huis, maar besloot voorlopig bij zijn maat in Italië te blijven.

Vanuit het hospitaal vertelt David wat er volgens hem woensdagavond gebeurde. 'We waren met een groepje van een man of tien op weg naar San Siro, pas rond zeven uur. We misten namelijk de corteo, de gezamenlijke optocht van Ajax-fans naar het stadion. Vanuit het niets werden we op een pikdonkere plek overvallen door een groep van misschien wel dertig gemaskerde mannen, op een paar honderd meter van het stadion. Ze hadden enorme messen bij zich, van ik denk wel 20 centimeter. Sommigen hadden zelfs in beide handen een mes. Bij mij spoot het bloed zo uit mijn kont, echt niet normaal. Die gasten duwden ook brandende fakkels tegen ons aan. Het was een enorme chaos.'

Volgens David waren de daders fans van AC Milan. 'Natuurlijk, wie anders? Je weet als je naar Milan gaat, dat er bepaalde risico's zijn. Die horen erbij.' Ajax-fans raakten eerder op de wedstrijddag ook slaags met een groep demonstranten, die het verkeer blokkeerde.

Stadionverbod
Overigens zou David San Siro officieel niet mogen betreden, vanwege het in Nederland opgelegde stadionverbod. Van de wedstrijd (0-0, Ajax uitgeschakeld in de Champions League, red.) kreeg de tiener niets mee.

Hoewel zijn vader anders hoopt: het steekincident zal David niet uit de voetbalstadions weghouden. 'Nee hoor, ik blijf naar Ajax gaan. Voor Ezra ligt dat anders. Hij heeft tegen mij gezegd nooit meer een voetbalwedstrijd te bezoeken.'
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Daily Blind » vr dec 13, 2013 12:56 pm

Kijk dit soort gastjes met een SV moeten dus gewoon 3 dagen in een amsterdamse cel zitten tijdens een Europese wedstrijd.

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Alexander » vr dec 13, 2013 2:24 pm

Ik ben zelf 2 dagen in Milaan geweest en heb persoonlijk helemaal niks gemerkt van enige agressie. Van der Laan roept alweer om maatregelen, maar dat vind ik zwaar overtrokken. Persoonlijk zou ik ook erg geïrriteerd worden als mijn bus waar ik al 14 uur inzit wordt opgehouden door betogers. Ik zou precies hetzelfde gereageerd hebben. Die steekpartij is natuurlijk verschrikkelijk triest, maar dit was een aanval van supporters van Milaan. Gaat me wat ver om hier Ajax supporters de schuld van te geven.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door LucaS » vr dec 13, 2013 2:26 pm

Feit is dat het alweer enige tijd rondom vrijwel alle EC wedstrijden van Ajax uit de hand loopt.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr dec 13, 2013 3:44 pm

Heb nu geen tijd om het online op te zoeken, maar vanochtend stond in de Volkskrant een artikel over de Nieuwe Ajaxhooligans.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » vr dec 13, 2013 4:16 pm

Voor dat artikel moet je online betalen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Daily Blind » vr dec 13, 2013 4:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Heb nu geen tijd om het online op te zoeken, maar vanochtend stond in de Volkskrant een artikel over de Nieuwe Ajaxhooligans.
Artikel geschreven op een mening van 1 persoon. niets zeggend stuk, zoals de meeste artikelen van de volkskrant als het aan komt op sport.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door InnerHarbour » za dec 14, 2013 10:07 am

Zeker niet alleen bij sport.
YNWA

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door LucaS » za dec 14, 2013 10:13 am

En dat in tegenstelling tot andere kranten?
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » za dec 14, 2013 10:38 am

In sommige kranten kunnen ze nog weleens liegen alsof het gedrukt staat. Het vak van een journalist is de laatste jaren wel enorm veranderd, dagelijkse productie van nieuws is vereist, een onderwerp goed uitdiepen is er vaak niet bij. Nog steeds zijn er vakbroeders bij die goed hun best doen om onderzoek naar een onderwerp te verrichten, die interessante feiten boven tafel halen, maar erg vaak wordt puur een eigen mening opgediend als een lading feiten. En bij veel mensen die zo'n krant vervolgens lezen gaat zo'n verhaaltje er als zoete koek in. Men leest één keer iets in de Volkskrant en denkt vervolgens op verjaardagen aan andere onwetenden te kunnen vertellen hoe dat hooliganisme van tegenwoordig in elkaar steekt. :blush.gif: Tja, :smallgrin.gif:

Persoonlijk geloof ik er weinig van dat het zoontje van evangelist Van Ooijen nu opeens een gevreesde hooligan van 19 jaar is. Het lijkt me eerder een sukkeltje, een tiener die gepakt is bij de allereerste of tweede fakkel die hij in een voetbalstadion afstak. En vervolgens zijn reisje naar Milaan niet wilde afblazen, omdat vriendjes van hem wel allemaal gingen en dan kan hij toch niet... Ehmm ja.

Het is geen toeval dat juist een groepje van dit soort tienerblaagjes in wat Italiaanse messen loopt. Wel erg lullig voor ze, maar geen toeval.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Duke » do jan 23, 2014 7:05 pm

Uefa legt Ajax in hoger beroep sluiting vak 127 op

De hoge heren van de Uefa zijn met succes in beroep gegaan bij de minder hoge heren van de Uefa. Een geldboete voor Ajaxsupporters wegens het tonen van het spandoek 'Fenian Bastards' was niet goed genoeg en nu moet vak 127 leeg blijven tijdens Ajax - Red Bull Salzburg.

Ajax kreeg in eerste instantie geldboete van 25.000 euro opgelegd wegens 'belediging', maar de aanklager van de Uefa stuurde aan op een zwaardere straf en heeft die ook afgedwongen. Dit keer is Ajax schuldig aan 'discriminatie'. De geldboete komt te vervallen, maar wel worden Ajacieden verbannen van vak 127 als Ajax zijn Europese avontuur in februari vervolgt.

Het bewuste spandoek 'Fenian Bastards' werd getoond op vak 127 en daarom moet dat vak leeg blijven. Gelukkig zijn er veel vakken in de Amsterdam Arena en is vak 127 geen ongekend groot vak, waardoor de gevolgen in die zin meevallen. We schatten in dat het om hooguit 1500 man gaat. Supporters met een kaartje voor vak 127 worden elders geplaatst en de kaartverkoop voor het betreffende vak is gestaakt.

Nog even over de wedstrijd Ajax - Celtic (1-0) en het tonen van het spandoek Fenian Bastards: deze boodschap was gericht aan het uitvak, dat dit keer werd bevolkt door 2600 supporters van Celtic. De term 'Fenian Bastards' is een afkeurende term ten opzichte van supporters van het Ierse nationalisme en een vernederende term tegenover Ierse katholieken en katholieken in het algemeen.

Celtic onderhoudt stevige banden met Ieren, die in groten getale supporter zijn van de club. Sterker nog, Celtic heeft Ierse wortels en werd in 1887 opgericht door een Ierse priester, broeder Walfrid. Achterliggende gedachte was dat het oprichten van een club een goede manier was om geld in te zamelen zodat arme kinderen tenminste te eten kregen.

Het is de tweede keer op een dag dat Ajax negatief in het nieuws komt door getoonde spandoeken. Tijdens de klassieker refereerde Vak410 aan een overleden Feyenoordfan, Ajax neemt hier afstand van. Edwin van der Sar: “Het overgrote deel van het publiek deed nota bene in de rust nog mee aan de actie 'Sta op tegen kanker'. Ik begreep dat het een reactie was op eerdere, soortgelijke gedragingen van de Rotterdamse aanhang, maar dat neemt niet weg dat we dit afkeuren.”

Het betreffende spandoek bleek in stukken de Amsterdam Arena binnengesmokkeld, meldt Ajax.
www.ajaxlife.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie