De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door beelzebub » wo sep 30, 2015 1:33 pm

Ik vind het een goede zaak, al stelt alleen een ROC opleiding niet zoveel voor. De echt slimme of hardwerkende jongens die VWO aankunnen zul je niet op deze school terugzien.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 1:46 pm

Neem aan dat de Carel Eitinkjes naar hun eigen school blijven gaan.
Kaboem schreef:PEC Zwolle doet dit al enige jaren, maar dan met kinderen/jongeren van andere topsportprogramma's als volleybal, basketball, hockey, etc. Onder de noemer CSE Zwolle.

Verliezen de voetballers van Ajax op deze manier niet nog meer het contact met de werkelijkheid? wat vinden jullie van deze tendens?
Ha, Kaboem! :biggthumpup.gif:

Dat hangt van de situatie af. Wat zouden die jongens doen als ze níet bij Ajax zouden zitten? Vast niet allemaal netjes studeren en thee drinken met hun moeder.

Krijg trouwens niet helder hoe die school precies gaat werken. Het verhaal op Ajax.nl is nogal warrig, vind ik.

Hoe werkt dit precies bij PEC?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33693
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo sep 30, 2015 1:57 pm

-In het honkbal gebeurt dit ook al jaren. Je hebt zogeheten 'honkbalscholen'. Daar zijn er zes van.

Je hebt bijvoorbeeld HCAW in Bussum. De honkbalschool die daar speelt is Scimitars. De jongens zitten in Hilversum op school op een specifieke LOOT-school (Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport).
Het gaat om normale scholengemeenschapopen - vaak met diverse leergangen -, waarbinnen de jongens een aangepast schoolprogramma kunnen volgen. Vaak tot een uur of één, twee school en 's middags trainen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 2:03 pm

Dat is hier ook allang zo.

https://www.calandlyceum.nl/welkom-bij- ... entschool/

Appie zat bijvoorbeeld op het Caland.

Ajax bood de afgelopen jaren al een Mbo-opleiding aan i.s.m. het ROC.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kaboem » wo sep 30, 2015 2:28 pm

Exact, LOOT-scholen zijn er al vrij lang. Wat Ajax nu gaat doen is wel anders, want als ik het goed begrijp gaan ze de opleiding (VMBO, HAVO, VWO) nu bij Ajax volgen. Hierdoor zitten ze dus niet meer met de reguliere leerlingen op school/in de klas.

Dat is wat CSE Zwolle ook doet. Sporters gaan 's ochtends naar de hal/het veld en vanaf 10.30 uur tot 15.00 uur zitten ze in de klas. Het schoolgebouw zit tegen het PEC stadion aan en op loopafstand van de sporthal (volleybal, basketball). Om 15.30 uur gaan ze ze weer trainen. Althans, zo gaat het bij de basketballers. Ik weet niet of de voetballers van PEC ook zoveel uren trainen. Dus 2 keer per dag trainen en 5 lesuren per dag (inclusief huiswerkbegeleiding). Er is dus flink gesneden in het lesaanbod.

http://www.cse-zwolle.nl/
Bertje for President!

Nicolai
Berichten: 300
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Nicolai » wo sep 30, 2015 2:50 pm

Wat ik heb begrepen gaat het om een basisschool.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 2:54 pm

O ja? Hoe kom je daar bij? :confused.gif:

Nicolai
Berichten: 300
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Nicolai » wo sep 30, 2015 2:59 pm

Jonk heeft dat ooit in de media gezegd. Volgens mijn is er ooit een nieuwsitem bij het jeugdjournaal geweest daarover.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kaboem » wo sep 30, 2015 3:03 pm

Dat lijkt me sterk. Volgens mij is het voor Ajax (e.a.) pas van belang om school en sport dichterbij elkaar te brengen op het moment dat er meer getraind gaat worden. De F-jes en E-tjes van Ajax trainen niet erg vaak. Verbazingwekkend trouwens dat de andere jeugd ook nog niet op 8 tot 10 trainingen per week zit. Volgens mij traint de D en C jeugd 4 tot 5 keer per week. :confused.gif:

Edit: ik zie dat ook de B en A jeugd 4 keer per week traint. Er zijn veel sporten waar meer getraind wordt. Is dit iets wat aangepast gaat worden nu ze de school op de Toekomst hebben?
Bertje for President!

Nicolai
Berichten: 300
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Nicolai » wo sep 30, 2015 3:48 pm

Ik zie inderdaad dat het nu voorlopig om een middelbare school gaat, maar uiteindelijk wil Ajax ook een basisschool bij Ajax hebben.

http://jeugdjournaal.nl/item/733665-aja ... innen.html
Het item waarin Jonk uitlegt dat Ajax naar een basisschool toe wil.
Kaboem schreef:Dat lijkt me sterk. Volgens mij is het voor Ajax (e.a.) pas van belang om school en sport dichterbij elkaar te brengen op het moment dat er meer getraind gaat worden. De F-jes en E-tjes van Ajax trainen niet erg vaak. Verbazingwekkend trouwens dat de andere jeugd ook nog niet op 8 tot 10 trainingen per week zit. Volgens mij traint de D en C jeugd 4 tot 5 keer per week.
De BVO proberen al zo vroeg mogelijk spelertjes aan zich te binden. Ajax gaat dat proberen met een school, waardoor de spelertjes minder reistijd nodig hebben. Bij PSV doen ze dat met het plan FUNdament.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 3:52 pm

FUNdament. Vreselijk, zo'n naam. Welke derderangs marketier heeft die bedacht? :aai.gif:

@Kaboem: Van Basten vindt dat onze talenten te veel trainen. Daar ben je het blijkbaar niet mee eens?

Middelbare school lijkt me logischer. Voor die tijd vallen er nog veel spelers af.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kaboem » wo sep 30, 2015 4:08 pm

Yopi schreef:@Kaboem: Van Basten vindt dat onze talenten te veel trainen. Daar ben je het blijkbaar niet mee eens?

Kwaliteit gaat uiteraard boven kwantiteit, maar ik vind het bijzonder weining trainingsuren. Onze basketballtalenten trainen op Academies zo'n 7-10 keer per week. Vanaf U14. Als je minder dan de rest traint (ervan uitgaande dat de trainers even goed zijn) mis je de boot, tenzij je een enorm (fysiek) talent bent.

Wanneer school en sport goed op elkaar afgestemd is ben ik een voorstander van kilometers (lees: trainingsuren)maken.

Is het bij de BVO's gebruikelijk om zo 'weinig' te trainen?
Bertje for President!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 4:57 pm

Ja. Bij Ajax trainen ze meer dan elders.

Volgens Van Basten ben je niet fris meer als je veel traint. :confused.gif:

wimpey
Berichten: 52073
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » wo sep 30, 2015 5:00 pm

Yopi schreef: Volgens Van Basten ben je niet fris meer als je veel traint. :confused.gif:
Iets met belastbaarheid... Ik denk dat Roger Schmidt zou moeten lachen om de denkbeelden van San Marco. Dat hij, als buitenaards talent, niet overmatig hoefde te trainen, betekent niet...

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo sep 30, 2015 5:03 pm

..... dat hij ongelijk heeft.
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 5:08 pm

Dan klopt de zin niet meer, IH.

Volgens mij kunnen kinderen het prima aan. Vooral als je ze, zoals bij Ajax, in de onderbouw lekker laat voetballen en niet vermoeit met tactische praatjes.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo sep 30, 2015 5:57 pm

Tja mijn zin klopt niet, wat van Basten zegt klopt niet, van Basten zelf als trainer klopt niet............. Ik bespeur een patroon. :smallgrin.gif:
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 6:08 pm

Inderdaad. Er klopt allemaal geen hout van. :smallgrin.gif:

Denk dat die opvatting een hoop over MVB zegt. Zeker niet de ijverigste voetballer die ik ooit heb zien spelen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo sep 30, 2015 6:28 pm

Tja van Basten loopt nu eenmaal niet kritiekloos achter Cruijff aan zoals sommige dus wordt alles wat hij zegt, doet en is belachelijk gemaakt door de hardcore JC-aanhang. Mag hoor, maar iemand die als nick Yopie heeft neem ik niet als het om JC gaat niet al te serieus, die zit, laat ik het aardig zeggen, niet geheel objectief in. :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op wo sep 30, 2015 7:47 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
YNWA

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo sep 30, 2015 6:30 pm

En eigenlijk kon van Basten ook helemaal niet voetballen.
I think I lost my fucking headache

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Mano » wo sep 30, 2015 7:41 pm

Van Basten liep vaak per ongeluk tegen de bal.
Erg gelukkige speler geweest.


Maar we maken criticasters niet zwart hoor
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kaboem » wo sep 30, 2015 8:38 pm

ik heb niets tegen criticasters of tegen van Basten, maar als ie zegt dat kinderen minder moeten trainen loopt ie waanzinnig te zwammen. Als je de beste cellist wil worden zul je uren moeten maken, al vanaf jonge leeftijd. In de sport werkt het niet anders. ik zou die trainingsuren bij Ajax juist gaan verdubbelen. Dat hoeven niet allemaal intensieve trainingen te zijn. Maar je zult op z'n minst veel technische aspecten moeten herhalen om te automatiseren.
Bertje for President!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » wo sep 30, 2015 9:15 pm

De vuistregel is dat je ergens 10.000 uur in gestoken moet hebben voordat je het volledig beheerst. Een speler die vanaf de F-jes door is gestroomd naar het eerste zou dus in ieder geval zoveel uur aan de bal moeten zijn geweest.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 30, 2015 9:46 pm

InnerHarbour schreef:Tja van Basten loopt nu eenmaal niet kritiekloos achter Cruijff aan zoals sommige dus wordt alles wat hij zegt, doet en is belachelijk gemaakt door de hardcore JC-aanhang.
Hoezo belachelijk maken? Mag er geen discussie zijn over deze door MVB met zoveel stelligheid gebrachte mening.

Ik ben het er gewoon niet mee eens. Kinderen kunnen meer opbrengen dan je denkt. Vooral als ze graag voetballen. En willen ze de top halen, dan is op de bank zitten en weinig trainen om fris te blijven niet de manier. Dan raak je dus hopeloos achterop.

Ook vind ik niet dat die jongens verwend zijn omdat ze worden opgehaald door een busje. En zie ik het nut van huiswerkbegeleiding zeker in, in tegenstelling tot MVB.

Zo denk ik erover. Heeft niets met belachelijk maken van doen.
Ik heb MVB veel wedstrijden bijna geen klap zien uitvoeren. Om dan nog even de bal erin te schieten. Soms was het bijna irritant. Die man had zoveel talent. Toch vraag ik me af of het in deze tijd nog had gewerkt. Topsport en doorzakken gaan nu niet meer samen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo sep 30, 2015 10:09 pm

Lees nou gewoon de afgelopen 20 pagina's eens terug, vanaf het moment dat de aankondiging kwam dat van Basten een column geschreven had over de FR ben je er met twee gestrekte benen ingegaan zoals je op alles en iedereen doet die ook maar iets over Cruijff zegt.

Ik ben ook gewoon een voorstander van het nieuwe beleid van Ajax, al was het maar omdat de echt goede voetballers onmogelijk zijn geworden te halen maar er mankeert genoeg aan Johan Cruijff en zijn FR IMHO. Iets wat ik jou niet zie schrijven, hooguit in een bijzinnetje waarna er weer een epistel volgt waarom jij vindt dat JC over water kan lopen.

Meestal glimlach ik erom nu een keer niet en geef dat een keer aan, zinloos eigenlijk, morgen glimlach ik weer als ik voor de zoveelste keer alles van de jeugdspelers en Cruijff zie bewonderen/goedpraten en denk dan gewoon: die Yopie toch. :smallgrin.gif:
YNWA

Plaats reactie