Marcel Keizer - De ex-trainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Mr. Ajax » ma nov 06, 2017 11:27 am

Kom nou niet met namen als Mitchell Van der Gaag... We hebben een bewezen vakman nodig, geen rookies.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 497
Lid geworden op: za apr 10, 2004 9:07 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Leon » ma nov 06, 2017 11:28 am

mattie schreef:OPDONDEREN SAMEN MET DE REST OP PLEUREN KALE KLOOTZAK... GAAT TERUG NAAR TELSTAR OFZO....
Doe maar naar Emmen dan, want Telstar voetbalt momenteel hartstikke leuk! :hypocrite.gif:
Eén club. Eén stad. Ajax Amsterdam.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Duke » ma nov 06, 2017 12:06 pm

Het is al veel vaker gezegd, maar het blijft bizar hoe alles in elkaar is gedonderd in 3 maanden tijd. En iedereen kijkt er naar en laat het gebeuren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Duke » ma nov 06, 2017 12:12 pm

KEIZER ZOEKT PROBLEMEN OP

MATTY VAN WIJNBERGEN

Marcel Keizer heeft met de nederlaag tegen FC Utrecht (1-2) de problemen opgezocht.

De trainer wijzigde zijn wekenlang winnende team, stelde een rammelend middenveld samen, maar – erger nog – gooide de laatste weken de clubfilosofie overboord. Daarmee riep hij de al langer op De Toekomst sluimerende kritiek volkomen onnodig over zich af.

Het was voor het duel met de Utrechters tegen de cynische Amsterdamse gewoonte in om de kritiek niet hardop uit te spreken. Dat werd ingegeven door het feit dat Keizer – zoals Ruud Gullit zou zeggen – niet is te benijden. De relatief onervaren trainer stond al voor de enorme uitdaging om finaletrainer Peter Bosz op te volgen en werd geconfronteerd met het vertrek van de sleutelspelers Davinson Sanchez, Davy Klaassen en Bertrand Traoré.

Vervolgens kreeg hij de tragedie-Nouri op zijn bordje. In geen enkel coachcursusboek staat hoe daarmee om te gaan, maar de indrukwekkende manier waarop de coach dat deed, bezorgde hem veel krediet. Dat Keizer – na de beschamende uitschakeling in Europa en de slechte competitiestart – de laatste weken voor Keizers eigen hachie koos en met de routiniers op safe speelde, werd daarom door de vingers gezien.

De thuisnederlaag tegen Vitesse (1-2) zorgde er (wellicht begrijpelijk) voor dat de geplaagde trainer in de overlevingsmodus schoot en hij het clubbelang even aan de kant schoof. Na in speelronde drie al de man van vijftig miljoen, Kasper Dolberg (20), te hebben opgeofferd voor Klaas-Jan Huntelaar (34), sneuvelde Frenkie de Jong (20) tegen SC Heerenveen en deed Keizer een beroep op Lasse Schöne (31).

Als vervanger van Frenkie de Jong moest de routinier de Amsterdamse crisis bezweren. Dat lukte met hulp van Huntelaar en de ontluikende David Neres. In het duel met FC Utrecht gisteren stond Donny van de Beek (20) zijn basisplaats af aan Siem de Jong (28) en blokkeerde Nick Viergever (28) nog altijd de weg voor Daley Sinkgraven (22).

Het heeft allemaal niets meer met de visie van Johan Cruijff te maken. Bij de officiële bekendmaking van Keizers aanstelling – op 17 juni 2017 – benadrukte algemeen directeur Edwin van der Sar nota bene dat Keizers ’oog voor de jeugd’ een belangrijk argument was om bij hem uit te komen.

„Hij kent de spelers, de organisatie en staat achter de filosofie van de club. Bovendien heeft hij het bij de beloften het afgelopen seizoen, met een duidelijke speelwijze, uitstekend gedaan”, aldus Van der Sar toen.

Maar nog geen vier maanden later lijkt Keizer uit het oog te hebben verloren dat de jeugdopleiding (lees: het verkopen van zelfopgeleide spelers, nadat ze bij Ajax de nationale top hebben gehaald) de levensader van Ajax is. De transferwaarde van Huntelaar, Schöne en Viergever is nul, terwijl Siem de Jong net is teruggekeerd van een mislukt buitenlands avontuur.

AS Monaco bood afgelopen zomer nog vijftig miljoen euro op Dolberg. Van de Beek, Frenkie de Jong en de eveneens op de bank zittende Justin Kluivert worden nu al nauwlettend gevolgd door Europese topclubs. Dus kapitaalvernietiging ligt op de loer.

Als na Ricardo Kishna, Anwar El Ghazi, Riechedly Bazoer, Jairo Riedewald en Kenny Tete ook Van de Beek, Kluivert en Frenkie de Jong tot de conclusie komen dat hun toekomst niet in Amsterdam maar elders ligt, moet het etiket ’opleidingsclub’ bij Ajax voorlopig worden vervangen door ’koopclub’. Ajax kondigde al aan komende winsterstop minimaal twee spelers te kopen en Van der Sar gaf al aan dat hij extra geld wil vrijmaken voor het aantrekken van (buitenlandse) spelers.

Natuurlijk is het voor de Ajax-leiding én Keizer moeilijk werken, omdat de talentvolle jeugdspelers van nu nauwelijks geduld hebben. Verleid door het grote geld uit de grote competities kiezen ze vaak voor de (te) makkelijke weg. Maar op Keizers beslissing op ervaring te leunen, valt hoe dan ook wel iets aan te merken. De alsmaar afkalvende Eredivisie is bij uitstek geschikt om de jeugd wél onbegrensd vertrouwen te geven.

Tot dit seizoen leverde een titel gegarandeerd Champions League-miljoenen op, waardoor het excuus dat ’alles moet wijken voor het kampioenschap’ nog te rechtvaardigen zou zijn. Ook al biedt het spelen met oudere spelers geen enkele garantie op resultaat.

De trainer zelf lijkt er ook mee te worstelen, want na de aanzwellende kritiek op – het tegen de afspraken in – blijven passeren van Dolberg, was de Deen tegen de Utrechters opeens weer de aanvalsleider. Een week eerder had hij tegen Willem II – naast Huntelaar – nog een oneerlijke kans gekregen als linksbuiten. Wat het gezwalk van Keizer met het vertrouwen van spelers doet, bleek tegen FC Utrecht, want Dolberg maakte zijn uitverkiezing geen moment waar en Huntelaar zat zich terecht te verbijten.

Het is nu zaak dat Keizer – na elf spelronden mag dat weleens – naar een vaste formatie toewerkt én de clubfilosofie weer omarmt. Interessant in dezen is de mening van Dennis Bergkamp, die in de organisatie verantwoordelijk is voor de doorstroming van de jeugd naar het eerste elftal. Een van de meningsverschillen tussen de oud-speler en Peter Bosz, die uiteindelijk tot een breuk leidden, was het feit dat talenten als Van de Beek, Appie Nouri en Justin Kluivert volgens Bergkamp te lang door de vorige trainer werden genegeerd.

Houdt Keizer vast aan deze opstelling en remt hij te lang de ontwikkeling van de jonge spelers, dan moet cultuurbewaker Bergkamp ingrijpen. Anders zal al dan niet terecht het beeld ontstaan dat voor zijn jeugdvriend Keizer andere wetten gelden dan voor Bosz.
www.telegraaf.nl

Dus Keizer moet kiezen voor Kluivert, Dolberg, Van de Beek en Sinkgraven, dan komt alles goed volgens De Telegraaf. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

De Dominee
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door De Dominee » ma nov 06, 2017 12:49 pm

Hij moet vooral gewoon heel snel zijn contract inleveren en erkennen dat hij de klus niet aan kan. Geen schande, even goede vrienden.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Mr. Ajax » ma nov 06, 2017 1:29 pm

Als het een beetje meezit wordt Bosz ook gauw op straat gezet en kunnen we hem weer terughalen en doorgaan met waar we mee bezig waren :hypocrite.gif: .

Zijn er overigens AT-ers die hem wel terug zouden willen zien?


Slaven Bilic is ook weer beschikbaar overigens, lees ik net.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Duke » ma nov 06, 2017 2:17 pm

Ik zou hem zeker terug willen zien bij Ajax, maar dat lijkt me ijdele hoop.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Mano » ma nov 06, 2017 3:11 pm

kansloos artikel

met die gasten zak je nog verder weg.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10435
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door mattie » ma nov 06, 2017 4:39 pm

Wat ik helemaal eng vind "Cultuurbewaker Bergkamp "...Deze man moet nog sneller dan Overmars/Sar opdonderen...
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma nov 06, 2017 5:56 pm

De Telegraaf wordt met de week gekker. We moeten kennelijk alleen nog maar met Jong Ajax materiaal gaan spelen?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Marillion » ma nov 06, 2017 6:35 pm

Lijkt me wel ja, die staan toch bovenaan?

De gemiddelde leeftijd van het elftal zo laag mogelijk. Dat is een doel op zich. Ik wil daarin nog wel een stap verder gaan. Donny van de Beek en Frenkie de Jong zijn al 20. Daley Sinkgraven zelfs al 22. Die jongens worden niet geblokkeerd. Zij vormen zelf een blokkade voor de spelers uit onder 19.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door peter » ma nov 06, 2017 6:44 pm

Mwah er zitten wel wat passages in waar je je vraagtekens bij kan zetten, maar het is toch niet zo gek dat er nu getwijfeld wordt aan de opstelling en visie?
Viergever krijgt de voorkeur boven Wober en Sinkgraven. Over de laatste heb ik (ook) mijn twijfels, maar als je dan wisselt, dan wissel je je back (en dus niet Wober).
Het gezwalk met Dolberg is tenenkrommend. Hij heeft al op 10 en op linksbuiten 'mogen' spelen. Laat het niet zien, maar heeft het wel laten zien. Blijkbaar is Keizer niet in staat om die jongen te raken.
Siem de Jong? Liet tegen Utrecht zien dat hij geen versterking voor het elftal is. Je kunt je afvragen wat het plan van die aankoop is geweest.
Het hosanna over Kluivert heb ik nooit zo begrepen. Aan de andere kant, de wijze waarop Younes 'invulling' geeft aan de linksbuiten positie is echt beneden alle niveau. Daar zal men willen investeren.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door peter » ma nov 06, 2017 6:50 pm

Marillion schreef:Lijkt me wel ja, die staan toch bovenaan?

De gemiddelde leeftijd van het elftal zo laag mogelijk. Dat is een doel op zich. Ik wil daarin nog wel een stap verder gaan. Donny van de Beek en Frenkie de Jong zijn al 20. Daley Sinkgraven zelfs al 22. Die jongens worden niet geblokkeerd. Zij vormen zelf een blokkade voor de spelers uit onder 19.
Ajax moet altijd een mix van ervaring en talent zijn. Overigens vind ik dat we qua leeftijd helemaal geen piepjonge selectie hebben, hoor. Tegen Utrecht was de gemiddelde leeftijd volgens mij redelijk hoog.
Je moet alleen wel zorgen dat je ervaring klasse heeft en je talent ook echt beschikt over veel talent. Siem de Jong, Schone en Huntelaar zijn natuurlijk geen klasbakken. Plus dat Donny, Frenkie en Kluivert ook (nog?) geen exceptionele talenten zijn. Oftewel, je krijgt nu altijd middelmaat op de mat. En het lastige is ook nog eens dat als je nu uitpakt met een investering van 10-12 miljoen voor een middenvelder je de 'doorstroom' van bovenstaande jongens blokkeert.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Marillion » ma nov 06, 2017 6:54 pm

Natuurlijk gaat er het nodige mis. Ajax is dramatisch slecht aan het seizoen begonnen en Keizer zoekt maar heeft voorlopig niet veel gevonden. . Dit stuk heeft echter wel heel erg de de strekking dat er vooral jonge talenten moeten spelen. Op basis waarvan vraag ik me dan af. Want die jongens hebben het dus juist niet laten zien.

Ze noemen dan ook nog Kishna, El Ghazi, Bazoer, Riedewald en Tete. Je kunt je afvragen wat de strekking daarvan moet zijn want volgens mij doet alleen Tete het buiten Ajax goed. Ik weet niet of we dan een koopclub worden doordat die jongens geen kans kregen. Waren ze misschien gewoon niet goed genoeg? Het laatste wat ik me van Riedewald herinner is die bizar slechte inworp die het verlies in de EL finale inluidde.

Ik ben inmiddels behoorlijk pessimistisch over de situatie van Ajax dit seizoen. Maar dit is gewoon een slecht stuk.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door GangstaRiB » ma nov 06, 2017 8:50 pm

Een goede trainer zorgt ervoor dat er in ieder geval een systeem staat waarin de spelers weten wat ze moeten doen. Zeker in de Eredivisie....

De paar kwakkelende overwinninkjes op Feyenoord en Willem 2 leken nergens op. Puntverlies lag constant op de loer en Utrecht speelde weer eens de wedstrijd van het jaar. Een ploeg met vertrouwen laat zich niet in de Arena aftroeven.

Het probleem is al een aantal keer gezegd: de man wordt niet ontslagen. Ten eerste omdat er geen alternatief beschikbaar is en ten tweede is dat het failliet van het TH.

Het enige dat het seizoen (en niet perse Keizer) kan redden is het kampioenschap. Succes ermee.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Mano » di nov 07, 2017 8:29 am

Peter schreef: Ajax moet altijd een mix van ervaring en talent zijn. Overigens vind ik dat we qua leeftijd helemaal geen piepjonge selectie hebben, hoor. Tegen Utrecht was de gemiddelde leeftijd volgens mij redelijk hoog.
Je moet alleen wel zorgen dat je ervaring klasse heeft en je talent ook echt beschikt over veel talent. Siem de Jong, Schone en Huntelaar zijn natuurlijk geen klasbakken. Plus dat Donny, Frenkie en Kluivert ook (nog?) geen exceptionele talenten zijn. Oftewel, je krijgt nu altijd middelmaat op de mat. En het lastige is ook nog eens dat als je nu uitpakt met een investering van 10-12 miljoen voor een middenvelder je de 'doorstroom' van bovenstaande jongens blokkeert.
Siem en Schone zouden perfecte bankspelers zijn. Donny en Frenkie zouden met betere spelers om zich heen, wellicht ook beter presteren. :confused.gif:

In de kruideniers denkwijze van Ajax vergeet men een aantal belangrijke componenten.
Talenten landen veel beter als ze omringd zijn door kwaliteitsspelers. Kwaliteitsspelers kosten geld. Zo'n succes-aankoop als Sanchez maak je 1x in de 5 jaar als je heel erg je best doet. Andere keren zal je echt meer moeten betalen.
Daarnaast, als je door de verhoging van kwaliteit een beter seizoen draait (zowel nationaal als Europees) kan je vervolgens 10mio meer vragen voor je spelers. Dolberg was 50mio waard 3 maanden geleden, denk nu de helft.
Talenten in het buitenland en hun zaakwaarnemers zullen dat vliegwiel ook herkennen en vaker voor Ajax kiezen.
Nu is het gat bij de financiële afweging te groot en gokt men op bijv. Watford

Ik weet dat dit de topic van Marcel Keizer is maar we zijn inmiddels unaniem in ons oordeel dat hij er geen moer van kan en het niveau Jupiler league niet kan ontstijgen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door InnerHarbour » di nov 07, 2017 8:42 am

Waar komen die verhalen toch vandaan dat er 50 miljoen geboden zou zijn voor Dolberg? Ik geloof daar geen pest van, Overmars had hem allang weggedaan voor die prijs.
YNWA

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10435
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door mattie » di nov 07, 2017 8:57 am

Vandaag staat er ook nog een leuk artikel over deze nietsnut in het AD...
Deze man red de kerst gewoon niet..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Mano » di nov 07, 2017 9:16 am

InnerHarbour schreef:Waar komen die verhalen toch vandaan dat er 50 miljoen geboden zou zijn voor Dolberg? Ik geloof daar geen pest van, Overmars had hem allang weggedaan voor die prijs.
zal het 40 zijn, nu is hij 20
verhaal blijft staan.

ouwe grassprietenknipper :smallgrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di nov 07, 2017 11:13 am

InnerHarbour schreef:Waar komen die verhalen toch vandaan dat er 50 miljoen geboden zou zijn voor Dolberg? Ik geloof daar geen pest van, Overmars had hem allang weggedaan voor die prijs.
Dat werd breed uitgemeten in de pers, in de laatste week van augustus.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door InnerHarbour » di nov 07, 2017 5:48 pm

In de pers en met wie als bron dan, vertelde Overmars dat of een zaakwaarnemer?
YNWA

Javiskamp
Berichten: 1618
Lid geworden op: di nov 01, 2016 9:45 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Javiskamp » vr nov 10, 2017 4:06 pm

Keizer kijkt naar PSV: "Anders is die wedstrijd helemaal niet meer cruciaal"
Vrijdag 10 november 2017 om 15:29
Marcel Keizer wil niet zeggen dat de wedstrijd tegen PSV cruciaal is voor het verloop van de competitie. De Ajax-trainer zegt dat zijn ploeg daarvoor eerst alles moet winnen, wil het duel met de Eindhovenaren van 'cruciaal' belang zijn.

"Daarvoor zullen we eerst alles moeten winnen", zegt Keizer tegen Ajax. "Anders is die wedstrijd helemaal niet meer cruciaal. We moeten eerst naar onszelf kijken. Daar zijn we nog lang niet mee bezig. Eerst moeten we de wedstrijden voor die wedstrijd winnen."

Keizer is nog niet blij met wat hij ziet, maar ziet wel dat zijn ploeg steeds vaster begint te worden. "Dat zeker. De vastigheid is één, het tweede is dat er verbeterd moet worden. Het is niet zo dat we de wedstrijden makkelijk wonnen. Daar zijn we nog wel naar op zoek. In verdedigend opzicht ben ik tevreden, maar in aanvallend opzicht moeten we een hoop verbeteren. In creativiteit, in loopacties. De vastigheid van alle spelers kan beter. Er is nog genoeg te verbeteren."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door 999 » vr nov 10, 2017 5:35 pm

Waarom is het toch steeds dat Keizer in interviews lult als of hij een compleet nieuw elftal met 11 nieuwe spelers aan het voetballen moet zien te krijgen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door Sandro » vr nov 10, 2017 8:59 pm

Het meest opvallende vind ik dat hij zegt dat hij over het verdedigen tevreden is.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Marcel Keizer - De nieuwe trainer

Bericht door peter » za nov 11, 2017 11:19 am

We moeten loopacties verbeteren. En dan laat je dus Younes alle wedstrijden 90 minuten maken. :confused.gif:

Plaats reactie