Sven Mislintat

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid
Berichten: 572
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Neefkens » do jul 27, 2023 7:49 pm

Volgens mij wordt de te grote broek nu in 1 keer op maat gemaakt. Dus onafhankelijker van (verplichte) CL-deelname EN 50 miloen aan verkopen.

De Dominee
Berichten: 5925
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Sven Mislintat

Bericht door De Dominee » do jul 27, 2023 8:14 pm

Met het grote risico dat we daardoor nogmaals de CL en bijbehorende inkomsten mislopen, onze spelers minder waard worden en Ajax als club minder interessant wordt voor spelers.

Klinkt als een goed idee! :biggthumpup.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Neefkens
Erelid
Berichten: 572
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Neefkens » do jul 27, 2023 8:25 pm

Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Het blijft een lastige afweging, als je zou weten dat elke aankoop een succes zou word, dan….

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door zeux » do jul 27, 2023 8:50 pm

Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Marillion » do jul 27, 2023 9:27 pm

Wie het interview met Mislintat leest komt tot de conclusie dat Ajax ook gewoon gaat investeren. Het duurt alleen wat langer dan menig ongeduldig supporter lief is. En de oorzaak daarvan heeft 'ie ook uitgelegd.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » do jul 27, 2023 9:33 pm

zeux schreef:
do jul 27, 2023 8:50 pm
Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
Maar er gaat ook wel wat gebeuren. We vinden allemaal dat er een aanvallende middenvelder bij moet komen. Wat doe je vervolgens met een dure kracht als Klaassen? Die zegt in juni wellicht dat hij nog voor zijn kans gaat maar in augustus ziet hij wellicht pas in dat hij beter weg kan. Zelfde met Bassey.

Mislintat geeft aan dat er met Tahirovic en Boomen al vervangers zijn aangetrokken voor Alvarez. Maar die is er nog steeds. Wat doet dat bijvoorbeeld met de backup voor de RCV positie?

Lijkt mij verdomd lastig om al deze puzzelstukjes in elkaar te laten passen.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9090
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do jul 27, 2023 9:40 pm

Marillion schreef:Wie het interview met Mislintat leest komt tot de conclusie dat Ajax ook gewoon gaat investeren. Het duurt alleen wat langer dan menig ongeduldig supporter lief is. En de oorzaak daarvan heeft 'ie ook uitgelegd.
De ongeduldige supporter ziet dat over zo’n twee weken de competitie begint en vandaag over 4 weken de eerste play off wedstrijd voor de EL al is. Er is nu al vrijwel geen kans dat we een beetje automatismes hebben en met nieuwe spelers erbij en mogelijk Kudus en Alvarez nog weg al helemaal niet.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Marillion » do jul 27, 2023 9:52 pm

Ik weet het. Maar leer er maar mee leven. Ajax is niet de grootste vis in de vijver. We zijn vrijwel per definitie afhankelijk. Tenminste, als we goede spelers willen halen. Spelers die andere clubs aan de straatstenen niet kwijtraken kunnen we ongetwijfeld morgen nog contracteren.

Dit is ook ingebakken door het feit dat competities beginnen voordat de markt sluit.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mr. Ajax » do jul 27, 2023 10:09 pm

Marillion schreef:
do jul 27, 2023 9:27 pm
Wie het interview met Mislintat leest komt tot de conclusie dat Ajax ook gewoon gaat investeren. Het duurt alleen wat langer dan menig ongeduldig supporter lief is. En de oorzaak daarvan heeft 'ie ook uitgelegd.
Waarin en wanneer gaat Ajax investeren is juist de vraag. Mooi verhaal allemaal, maar alleen willen uitgeven nadat er wat binnen is gekomen is een beslissing die genomen is. Het is niet zo dat er nul cent in de kas lag voordat Timber verkocht werd. En dan nog heb ik het gevoel dat Sven iets eerder had mogen beginnen met potentiële aankopen warm maken.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Marillion » do jul 27, 2023 10:24 pm

Supporters vinden altijd wel wat te zeuren. Er zijn tot nu toe overigens ook gewoon al twee spelers gehaald. Maar die zijn niet duur genoeg.

Dat ze als opvolger van Timber serieus werk maken van Sutalo lijkt me helder. Die haal je sowieso niet binnen voor je weet dat Timber vertrekt. Dit nog even los van wanneer Zagreb en de speler zaken willen doen. De stopper van Telstar kunnen we morgen halen.

Je ziet het aan Alvarez. Die zou wel even vertrekken. Daar hebben we dus, weliswaar relatief voordelig, de opvolger al voor binnen. Alleen is Alvarez ondertussen nog gewoon contractspeler. Het loopt niet altijd zoals je verwacht.

Voor ons als supporters is het wel eens frustrerend als het lang onduidelijk is. Maar wat is realistisch? Ook gezien het beeld dat heel duidelijk is geschetst. Ja, er is iets mogelijk maar er moet ook het één en ander worden gecorrigeerd.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mr. Ajax » do jul 27, 2023 10:43 pm

Marillion schreef:
do jul 27, 2023 10:24 pm
Supporters vinden altijd wel wat te zeuren. Er zijn tot nu toe overigens ook gewoon al twee spelers gehaald. Maar die zijn niet duur genoeg.
Past niet bij je hoor, Marillion. Je doet al een paar dagen elk beetje kritiek af als gezeur/paniek van ongeduldige supporters. Vind ik een beetje denigrerend en niet echt nodig.

Vwb Tahirovic en Branco gaat het (mij) echt totaal niet om wat ze gekost of niet gekost hebben, maar om droge feiten en/of wat ik van ze gezien heb. Ik hoop van harte dat het twee geniale vondsten blijken te zijn, maar sceptisch zijn omdat Branco met zijn 28 jaar een CV heeft van een jaartje Heerenveen, FC Eindhoven en de kelder/middenmoot van de Franse competitie vind ik echt totaal niet gek. Tahirovic heeft bij Roma nog geen handvol wedstrijden in het eerste gespeeld en lijkt mij op het eerste hoog een beetje een houten klaas.

Maar eigenlijk gaat het helemaal niet om die twee, maar om (a) hoe goed voorbereid Sven aan deze transferzomer is begonnen en of hij wel snel genoeg weet te handelen, en (b) of het besluit om de hand op de knip te houden totdat er flink wat verkocht wordt slim is. Dat lijken me allebei legitieme vragen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10305
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Sven Mislintat

Bericht door WP_Legend » vr jul 28, 2023 12:13 am

Ik lees niks nieuws in dat interview...

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Scherrer » vr jul 28, 2023 1:06 am

zeux schreef:
do jul 27, 2023 8:50 pm
Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
De compleet bezopen transferzomer van vorig jaar waar we €100 miljoen hebben verbrast is een groot deel van het probleem, maar niet alles.

Het ligt namelijk ook aan het compleet ontplofte salarishuis dat de afgelopen jaren is opgebouwd. Tadic €6,5 mln, Berghuis €4 mln, Haller €5 mln, Bergwijn €5 mln, Klaassen €3,5 mln, Brobbey €3 mln, etc, etc.

De vaste kosten zijn zó ver opgelopen dat het alleen in een perfecte situatie (CL inkomsten + hele grote uitgaande transfers) te dragen is. Als de situatie niet perfect is, ga je meteen heel erg nat. Als dat meerdere jaren gebeurt, raakt ook het einde van onze nu nog zeer behoorlijke buffer in zicht.

Dan nu de crux: We komen net uit een periode waarin we jarenlang de perfecte situatie hadden. Dan is het verleidelijk om te denken dat dit altijd zo zal zijn. Maar de afgelopen jaren (Bosz / Ten Hag) waren natuurlijk best uitzonderlijk: 4 jaar kampioen achter elkaar en in 4 van de 6 seizoenen prachtige Europese campagnes. Afgelopen periode was de beste in de laatste 25 jaar. Dat is op langere termijn niet de standaard, óók niet als je heel veel blijft investeren.

Want die investeringen waren natuurlijk een belangrijke reden van al het succes, maar niet de enige reden en ook geen garantie op succes. Het lag ook aan een enorm getalenteerde lichting jeugdspelers, aan zeer geslaagde aankopen en natuurlijk twee voltreffers als trainers. Dat ga je op langere termijn natuurlijk nooit ieder jaar voor elkaar krijgen.

Het is dus heel gezond om de uitgaven maar een niveau te brengen dat ook op langere termijn houdbaar is.
***

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10305
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Sven Mislintat

Bericht door WP_Legend » vr jul 28, 2023 1:39 am

Inderdaad in de nieuwe CL opzet speel je zowiezo 8 wedstrijden straks. Geef de top spelers een extra $100k-$200k per wedstrijd als ze in de basis starten in deze wedstrijden! Als we dan een jaartje geen CL spelen, dan zijn onze kosten ook een stuk lager!

Neefkens
Erelid
Berichten: 572
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Neefkens » vr jul 28, 2023 6:37 am

zeux schreef:
do jul 27, 2023 8:50 pm
Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
Het kan ook wel, alleen de risico’s zijn groot. We bleven financieel overeind door én kampioen te worden én erg duur te verkopen. Als 1 van die 2 niet lukt, wordt het erg lastig.
We hebben gewoon een andere risico-bereidheid.
Laatst gewijzigd door Neefkens op vr jul 28, 2023 6:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door peter » vr jul 28, 2023 6:38 am

Mr. Ajax schreef:
do jul 27, 2023 10:09 pm
Marillion schreef:
do jul 27, 2023 9:27 pm
Wie het interview met Mislintat leest komt tot de conclusie dat Ajax ook gewoon gaat investeren. Het duurt alleen wat langer dan menig ongeduldig supporter lief is. En de oorzaak daarvan heeft 'ie ook uitgelegd.
Waarin en wanneer gaat Ajax investeren is juist de vraag. Mooi verhaal allemaal, maar alleen willen uitgeven nadat er wat binnen is gekomen is een beslissing die genomen is. Het is niet zo dat er nul cent in de kas lag voordat Timber verkocht werd. En dan nog heb ik het gevoel dat Sven iets eerder had mogen beginnen met potentiële aankopen warm maken.
Dit sowieso. En laten we wel wezen, als we met deze achterhoede de eerste twee competitiepotjes in gaan en we lopen 2x tegen puntverlies aan, dan staat de druk er direct op bij Sven en Steijn. Dan kunnen ze de meest fantastische interviews geven, maar ik verwacht nog altijd wel gewoon iets van resultaat op het veld.

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » vr jul 28, 2023 7:17 am

Rulli

Rensch-Alvarez-Hato-Salah

Boomen-Tahirovic

Berghuis

Kudus Brobbey Bergwijn



Hier mag onze overachiever of hoe hij ook wordt genoemd toch wel iets zinnigs van maken?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Zuidema » vr jul 28, 2023 8:20 am

Lionel schreef:
vr jul 28, 2023 7:17 am
Hier mag onze overachiever of hoe hij ook wordt genoemd toch wel iets zinnigs van maken?
Hij zal zwaar moeten overachieven, wil hij van dit elftal nog een titelkandidaat maken. Op een paar spelers na mag je de handjes dichtknijpen als je je met deze structurele underachievers kwalificeert voor de EL. En dan zijn de rapen echt gaar. Prima dat we naar een financieel gezonder jasje toewerken, maar dit kan echt niet.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door zeux » vr jul 28, 2023 8:27 am

Scherrer schreef:
vr jul 28, 2023 1:06 am
zeux schreef:
do jul 27, 2023 8:50 pm
Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
De compleet bezopen transferzomer van vorig jaar waar we €100 miljoen hebben verbrast is een groot deel van het probleem, maar niet alles.

Het ligt namelijk ook aan het compleet ontplofte salarishuis dat de afgelopen jaren is opgebouwd. Tadic €6,5 mln, Berghuis €4 mln, Haller €5 mln, Bergwijn €5 mln, Klaassen €3,5 mln, Brobbey €3 mln, etc, etc.

De vaste kosten zijn zó ver opgelopen dat het alleen in een perfecte situatie (CL inkomsten + hele grote uitgaande transfers) te dragen is. Als de situatie niet perfect is, ga je meteen heel erg nat. Als dat meerdere jaren gebeurt, raakt ook het einde van onze nu nog zeer behoorlijke buffer in zicht.

Dan nu de crux: We komen net uit een periode waarin we jarenlang de perfecte situatie hadden. Dan is het verleidelijk om te denken dat dit altijd zo zal zijn. Maar de afgelopen jaren (Bosz / Ten Hag) waren natuurlijk best uitzonderlijk: 4 jaar kampioen achter elkaar en in 4 van de 6 seizoenen prachtige Europese campagnes. Afgelopen periode was de beste in de laatste 25 jaar. Dat is op langere termijn niet de standaard, óók niet als je heel veel blijft investeren.

Want die investeringen waren natuurlijk een belangrijke reden van al het succes, maar niet de enige reden en ook geen garantie op succes. Het lag ook aan een enorm getalenteerde lichting jeugdspelers, aan zeer geslaagde aankopen en natuurlijk twee voltreffers als trainers. Dat ga je op langere termijn natuurlijk nooit ieder jaar voor elkaar krijgen.

Het is dus heel gezond om de uitgaven maar een niveau te brengen dat ook op langere termijn houdbaar is.
Dit is de kip-ei-discussie die al een tijd 'speelt'.
To investeer or to not investeer. To spend or not to spend.

Het raakt volgens mij de kern van de positie van een club als Ajax die tussen tafellaken en servet in hangt. In potentie te groot voor de eredivisie, maar een dreumes op de internationale (Europese) voetbalmarkt.

Jouw these is: het was mooi, het was prachtig, maar we gaan dit niet nog een keer meemaken, dus broekriem aantrekken en terug naar 'nationaal' niveau (op de spelersmarkt).
Mijn idee is: hoe kunnen we kijken hoe we de bal kunnen laten blijven stuiteren, zonder dat die stilvalt. Want een nog bewegende bal krijg je makkelijker weer volop aan het stuiteren dan een stilliggende bal.

Met het vertrek van Tadic komt 6.5m 'salarisruimte' vrij. Die 6,5 is gebaseerd op de 'merit' van Tadic (en volgens mij heeft hij die ook terugverdient). Je hoeft een vervanger natuurlijk niet zomaar hetzelfde te betalen. En zo kun je naar iedere speler kijken.
Maar toppers zullen altijd 'kostbaar' blijven. Dat is de realiteit van de voetbalmarkt. Je kunt natuurlijk beslissen om salarissen uit '2010' te blijven betalen, maar het is inmiddels wel bijna 2024. En zo'n beslissing doet meteen iets op het internationale toneel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » vr jul 28, 2023 8:36 am

Mislintat is gewoon een 'gentleman' in het interview maar wat hij eigenlijk zegt, is dat er een teringzooi van gemaakt is en dat hij die shit moet repareren.
Dat hij denkt het te kunnen repareren maar niet in 1 seizoen. Hij probeert een zo slim/goed mogelijk team samen te stellen om volgend jaar door te bouwen op het fundament dat hij dit jaar probeert te leggen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » vr jul 28, 2023 8:37 am

Maar heren… welke topspeler die wij hadden kunnen kopen, naar ons toe zou willen etc. zijn we deze zomer misgelopen omdat we te laat hebben gehandeld?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Marillion » vr jul 28, 2023 8:45 am

Mr. Ajax schreef:
do jul 27, 2023 10:43 pm
Marillion schreef:
do jul 27, 2023 10:24 pm
Supporters vinden altijd wel wat te zeuren. Er zijn tot nu toe overigens ook gewoon al twee spelers gehaald. Maar die zijn niet duur genoeg.
Past niet bij je hoor, Marillion. Je doet al een paar dagen elk beetje kritiek af als gezeur/paniek van ongeduldige supporters. Vind ik een beetje denigrerend en niet echt nodig.

Vwb Tahirovic en Branco gaat het (mij) echt totaal niet om wat ze gekost of niet gekost hebben, maar om droge feiten en/of wat ik van ze gezien heb. Ik hoop van harte dat het twee geniale vondsten blijken te zijn, maar sceptisch zijn omdat Branco met zijn 28 jaar een CV heeft van een jaartje Heerenveen, FC Eindhoven en de kelder/middenmoot van de Franse competitie vind ik echt totaal niet gek. Tahirovic heeft bij Roma nog geen handvol wedstrijden in het eerste gespeeld en lijkt mij op het eerste hoog een beetje een houten klaas.

Maar eigenlijk gaat het helemaal niet om die twee, maar om (a) hoe goed voorbereid Sven aan deze transferzomer is begonnen en of hij wel snel genoeg weet te handelen, en (b) of het besluit om de hand op de knip te houden totdat er flink wat verkocht wordt slim is. Dat lijken me allebei legitieme vragen.
Iedereen heeft natuurlijk het liefst op dag 1 van de voorbereiding de hele nieuwe selectie bij elkaar. Maar dat is helaas gewoon niet realistisch door de geschetste factoren. Ajax bepaald de markt niet. En hoe beter de potentiële versterking is hoe lastiger het is om hem te halen. Dat gaat over meer dan geld. De andere club en de betreffende speler hebben ook een plan.

Nu balen we dat we bijvoorbeeld nog wachten op de opvolger van Timber. Maar als je nu mag kiezen tussen een geweldige vervanger, laten we die Sutalo even als voorbeeld nemen, die je bijvoorbeeld half augustus pas binnen hebt. Of een speler die echt wel wat minder is maar die je wel nu kunt halen. Waar kies je dan voor? Misschien blijkt straks wel dat het slim was om even geduld te hebben. Dat weten we nu simpelweg nog niet.

Natuurlijk moet je op enig moment wél handelen. Maar timing is lastig en de markt en de specifieke situatie binnen Ajax is complex. Die uitleg van Mislintat laat zien dat ze een plan hebben. Dat is al heel wat. Nu de uitwerking nog. Het is helaas de realiteit dat we eind augustus pas echt weten hoe succesvol deze transferperiode is geweest.
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5011
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Andriy Demchenko » vr jul 28, 2023 9:08 am

Zuidema schreef:
vr jul 28, 2023 8:20 am
Lionel schreef:
vr jul 28, 2023 7:17 am
Hier mag onze overachiever of hoe hij ook wordt genoemd toch wel iets zinnigs van maken?
Hij zal zwaar moeten overachieven, wil hij van dit elftal nog een titelkandidaat maken. Op een paar spelers na mag je de handjes dichtknijpen als je je met deze structurele underachievers kwalificeert voor de EL. En dan zijn de rapen echt gaar. Prima dat we naar een financieel gezonder jasje toewerken, maar dit kan echt niet.
Titelkandidaat ben je als je +_ 80 punten pakt, dat is 12 meer dan afgelopen seizoen, zelfs afgelopen seizoen hadden we met wat fatsoenlijke coaches meer punten gepakt dat we heel veel wedstrijden weggaven omdat we conditioneel instortten lag puur aan de trainer en de slechte conditie van het elftal . Let wel drie punten uit 8 wedstrijden tegen de top 5! alleen al in dat rijtje is veel progressie te boeken zelfs zonder een ijzersterke selectie. Er is genoeg mogelijk voor Ajax, wel is het zo dat Feyenoord het beter voor elkaar heeft en ook PSV een stevge concurrent blijft maar je zal mee blijven doen normaliter.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5011
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Andriy Demchenko » vr jul 28, 2023 9:12 am

Scherrer schreef:
vr jul 28, 2023 1:06 am
zeux schreef:
do jul 27, 2023 8:50 pm
Neefkens schreef:
do jul 27, 2023 8:25 pm
Meer kopen is nu ook bepaald geen garantie voor succes, weet je nog?
Niet?

Volgens mij was de keuze in 2017/18 om wél te gaan investeren - volgens mij ook op een moment dat we nog niet zo rijk waren - een hele goeie en heeft dat vijf mooie jaren opgeleverd.

Dat Schreuder & co in één transferzomer de boel verkloot hebben moet een wijze les zijn, maar het wil niet zeggen dat het concept niet klopt. En zoals Ronald! in het financiële topic uitlegt, is er ook best wat 'buffer' om een verlies te dragen. Niet in het oneindige natuurlijk en je moet zo'n buffer ook niet meteen gaat opsouperen. Maar stilstand = achteruitgang. Zéker met de huidige selectie.
De compleet bezopen transferzomer van vorig jaar waar we €100 miljoen hebben verbrast is een groot deel van het probleem, maar niet alles.

Het ligt namelijk ook aan het compleet ontplofte salarishuis dat de afgelopen jaren is opgebouwd. Tadic €6,5 mln, Berghuis €4 mln, Haller €5 mln, Bergwijn €5 mln, Klaassen €3,5 mln, Brobbey €3 mln, etc, etc.

De vaste kosten zijn zó ver opgelopen dat het alleen in een perfecte situatie (CL inkomsten + hele grote uitgaande transfers) te dragen is. Als de situatie niet perfect is, ga je meteen heel erg nat. Als dat meerdere jaren gebeurt, raakt ook het einde van onze nu nog zeer behoorlijke buffer in zicht.

Dan nu de crux: We komen net uit een periode waarin we jarenlang de perfecte situatie hadden. Dan is het verleidelijk om te denken dat dit altijd zo zal zijn. Maar de afgelopen jaren (Bosz / Ten Hag) waren natuurlijk best uitzonderlijk: 4 jaar kampioen achter elkaar en in 4 van de 6 seizoenen prachtige Europese campagnes. Afgelopen periode was de beste in de laatste 25 jaar. Dat is op langere termijn niet de standaard, óók niet als je heel veel blijft investeren.

Want die investeringen waren natuurlijk een belangrijke reden van al het succes, maar niet de enige reden en ook geen garantie op succes. Het lag ook aan een enorm getalenteerde lichting jeugdspelers, aan zeer geslaagde aankopen en natuurlijk twee voltreffers als trainers. Dat ga je op langere termijn natuurlijk nooit ieder jaar voor elkaar krijgen.

Het is dus heel gezond om de uitgaven maar een niveau te brengen dat ook op langere termijn houdbaar is.
Exact, prima post :biggthumpup.gif: .
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door LucaS » vr jul 28, 2023 9:45 am

Ajax heeft jaren risico's genomen, dat is even misgegaan, dus nu op de blaren zitten. Sommigen denken dat jr het oplost door gewoon verder te gaan met risico's nemen. Tja
Ajax staat er financieel nog steeds goed voor, maar moet qua begroting een stapje terug doen. Ik begrijp dat wel
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie