Ex-trainer Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cluijffert

Re: Francesco Farioli

Bericht door Cluijffert » di mei 20, 2025 5:35 pm

Ik ben toch wel verward door al die knappe meningen van de kenners hier:

NEC, Sparta en Groningen zijn blijkbaar knap waardeloos, de spelersgroep toch wel horend tot de betere van NL (hoewel grotendeels zelfde groep als vorig seizoen met een hoop oudere afdankertjes, mislukte transfers en volgens velen hier allemaal van erg matige kwaliteit - als het uitkomt) en met dank aan de tactiek en motivatie van de trainer (alleen hem) verliest Ajax al die punten.

Betekent deze theorie ook dat alle behaalde 78 punten (totaal onverwacht hoog eindtotaal) dan ook met dank aan de trainer zijn (alleen hem)?

Edit: Oh wacht, ik moet nog wat tekst bold maken, want dan heb ik gelijk.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 20, 2025 6:13 pm

Cluijffert schreef:
di mei 20, 2025 5:35 pm
Ik ben toch wel verward door al die knappe meningen van de kenners hier:

NEC, Sparta en Groningen zijn blijkbaar knap waardeloos, de spelersgroep toch wel horend tot de betere van NL (hoewel grotendeels zelfde groep als vorig seizoen met een hoop oudere afdankertjes, mislukte transfers en volgens velen hier allemaal van erg matige kwaliteit - als het uitkomt) en met dank aan de tactiek en motivatie van de trainer (alleen hem) verliest Ajax al die punten.

Betekent deze theorie ook dat alle behaalde 78 punten (totaal onverwacht hoog eindtotaal) dan ook met dank aan de trainer zijn (alleen hem)?

Edit: Oh wacht, ik moet nog wat tekst bold maken, want dan heb ik gelijk.
Farioli is als de trainer die voor de schoolexamens voor veel vakken gemiddeld een 9 heeft gehaald om vervolgens een 2 te scoren op de centrale examens. Net aan geslaagd dus maar daarmee word je niet ingeloot op de Uni.
IK GELOOF!!!!!!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di mei 20, 2025 6:16 pm

De vraag is of hij gezakt is voor het centrale examen omdat zijn ouders hem verouderde en incomplete studieboeken hebben aangeschaft waarmee hij het moest doen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 20, 2025 7:08 pm

Cluijffert schreef:
di mei 20, 2025 6:16 pm
De vraag is of hij gezakt is voor het centrale examen omdat zijn ouders hem verouderde en incomplete studieboeken hebben aangeschaft waarmee hij het moest doen.
Nee, want diezelfde boeken had hij het hele jaar.

De vraag is waarom hij niet zijn normale niveau haalde nu er dus meer werd verwacht. Bij een 9 gemiddeld kon hij naar Harvard. Bij een 7 naar de TU Delft. Nu gaat hij naar het MBO college in Amsterdam-West.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » di mei 20, 2025 7:30 pm

Lionel schreef:
di mei 20, 2025 7:08 pm
Cluijffert schreef:

De vraag is waarom hij niet zijn normale niveau haalde nu er dus meer werd verwacht. Bij een 9 gemiddeld kon hij naar Harvard. Bij een 7 naar de TU Delft. Nu gaat hij naar het MBO college in Amsterdam-West.
Uhm, deze vergelijking gaat uit van zijn eigen 'kracht' (zijn eigen kennis die hij één op één inzet).

Zo ligt het natuurlijk niet bij een trainer. Die is afhankelijk van de elf spelers die op het veld staan. Sutalo vulde het foute antwoord in, zeg maar, niet Farioli.

Hij had andere spelers kunnen kiezen. Maar als hij Sutalo buiten de basis had gehouden of had gewisseld was iedereen daarover verontwaardigd geweest.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

999

Bericht door 999 » di mei 20, 2025 8:05 pm

Dus Farioli koste je de 5 punten, Sparta .. Nec en Sutalo koste je 2 punten Groningen ...
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 20, 2025 8:08 pm

zeux schreef:
di mei 20, 2025 7:30 pm
Lionel schreef:
Cluijffert schreef:

Uhm, deze vergelijking gaat uit van zijn eigen 'kracht' (zijn eigen kennis die hij één op één inzet).

Zo ligt het natuurlijk niet bij een trainer. Die is afhankelijk van de elf spelers die op het veld staan. Sutalo vulde het foute antwoord in, zeg maar, niet Farioli.

Hij had andere spelers kunnen kiezen. Maar als hij Sutalo buiten de basis had gehouden of had gewisseld was iedereen daarover verontwaardigd geweest.
Het gaat mij erom dat Farioli door het ijs zakte terwijl we kampioen konden worden. Ook een Leicester City is nooit zo door het ijs gezakt toen ze bovenaan stonden. Farioli kon, met dezelfde spelers, de druk niet aan die komt kijken bij een koploper. Anders verneuk je geen 9 punten voorsprong. Dat gezegd hebbende heeft die man de eerste 10 maanden geweldig gepresteerd, vandaar dat ik hem een 9 gaf. Maar de laatste wedstrijden heeft hij het zelf verpest door zijn tactieken, wissels etc.
IK GELOOF!!!!!!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di mei 20, 2025 8:19 pm

Lionel schreef:
Cluijffert schreef:

Ja, vandaar dat ie ook zo goed had gescoord bij de reguliere toetsing, maar die waren niet toereikend voor een ander soort beest als het eindexamen :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » di mei 20, 2025 8:33 pm

Italië ziet dat Farioli Ajax achterlaat met vraagtekens en noemt volgende club

Ook vanuit Italië is gereageerd op het vertrek van Francesco Farioli bij Ajax. De (sport)kranten daar waren lang niet allemaal onder de indruk van wat hun landgenoot uitrichtte in Amsterdam.

La Gazzetta dello Sport houdt het vooral feitelijk. 'De Italiaanse coach neemt afscheid van Ajax na een geweldige comeback die hem toch niet de titel opleverde. Een van de laatste beelden van Farioli zijn van hem in tranen op het veld, na het succes van PSV in de Eredivisie. Farioli was de eerste niet-Nederlandse coach van Ajax sinds 1998 en de eerste Italiaan in de clubgeschiedenis

Corriere dello Sport leek niet helemaal onder de indruk te zijn van het seizoen van Ajax onder Farioli. 'De club werd in de slotfase van het seizoen overklast door PSV, terwijl de Europese campagne al in de achtste finale van de Europa League werd afgebroken.' Eerder was de krant uit Rome al zeer kritisch toen Ajax onder de Italiaan de koppositie weggaf. 'Farioli, wat een grap.'

Corriere della Sera, een van de grootste kranten in Italië, ziet dat Farioli Ajax achterlaat met een boel vraagtekens. 'Farioli verlaat Ajax al na slechts één seizoen. Hij pakt zijn biezen en neemt afscheid van Amsterdam, met meer vragen dan zekerheden. Het team dat tot begin april voorbestemd leek om de titel te vieren, maakte een ongelooflijke verticale ineenstorting mee.'

'Op 36-jarige leeftijd stond Farioli aan het roer van een van de meest prestigieuze clubs van Europa', beschreef de krant de situatie in Amsterdam. 'Hij kwam als een jonge vernieuwer, met de School van Roberto De Zerbi, aanvallend voetbal en een internationale visie, maar het einde van het seizoen veranderde alles. Ten kwade. Ajax stortte in onder de druk van de verwachtingen. Een jaar geleden wilde AC Milan hem al, nu denkt AS Roma aan hem. Zijn profiel blijft aantrekkelijk voor de Serie A.'

Tuttosport: 'Dit besluit van Farioli komt nadat zijn team op sensationele wijze harakiri beging', doelde de poëtische sportkrant op de traditionele vorm van zelfmoord onder samoerai. 'De droom om een Italiaanse coach de Eredivisie te zien winnen, is vervlogen. Met twee historische successen, tegen Feyenoord en PSV, betrad Farioli de geschiedenisboeken van de club. Maar op het mooiste moment viel het Amsterdamse team uit elkaar.'
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » di mei 20, 2025 9:22 pm

Lionel schreef:
di mei 20, 2025 6:13 pm
Farioli is als de trainer die voor de schoolexamens voor veel vakken gemiddeld een 9 heeft gehaald om vervolgens een 2 te scoren op de centrale examens. Net aan geslaagd dus maar daarmee word je niet ingeloot op de Uni.
Leuke. :biggthumpup.gif:
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » wo mei 21, 2025 8:16 am

Zou de Farioli-show nu over zijn? :confused.gif:

Waarschijnlijk wel, het zal tot belangstellende clubs zijn doorgedrongen hoe ambitieus hij is, hoe perfectionistisch, enz. Ze hebben er kennis van genomen dat FF alles eruit geperst heeft, kortom, het lag niet aan hem dat Ajax de titel heeft verspeeld, sterker nog, hij had het al voorspeld, hij had gelijk!

Gefeliciteerd dan, we kopen er niets voor, het is alleen irritant.

Uiteindelijk doet hij wat we konden voorzien: Ajax gebruiken als opstapje. Na een jaar weg, wie had dat verwacht?

Hoe zullen we later terugkijken op dit seizoen? Mijn voorspelling: amper.

Mano

Bericht door Mano » wo mei 21, 2025 8:18 am

elke buitenlander gebruikt Ajax als opstap. Als je daar ook al over gaat miauwen...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 21, 2025 8:28 am

Yopii schreef:
wo mei 21, 2025 8:16 am

Waarschijnlijk wel, het zal tot belangstellende clubs zijn doorgedrongen hoe ambitieus hij is, hoe perfectionistisch, enz. Ze hebben er kennis van genomen dat FF alles eruit geperst heeft, kortom, het lag niet aan hem dat Ajax de titel heeft verspeeld, sterker nog, hij had het al voorspeld, hij had gelijk!

Uiteindelijk doet hij wat we konden voorzien: Ajax gebruiken als opstapje. Na een jaar weg, wie had dat verwacht?

Dat laatste hangt er denk ik vooral van af hoe komend seizoen gaat verlopen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » wo mei 21, 2025 9:22 am

Mano schreef:
wo mei 21, 2025 8:18 am
elke buitenlander gebruikt Ajax als opstap. Als je daar ook al over gaat miauwen...
Niet alleen buitenlanders hoor. Alle spelers en trainers zien dat zo. Cruijff vond Barcelona ook belangrijker. Van Gaal wou na 6 jaar weg. Ten Hag na 5 jaar.

Onder de succesvolle trainers was alleen Frank de Boer niet echt het type om Ajax te gebruiken als opstapje. Al lag zijn vertrek ook voor de hand. Heeft het later ook niet meer waar kunnen maken bij andere clubs dus misschien was het gemis aan die ambitie ook wel een signaal.
Tijd voor iets nieuws.

Yopii

Bericht door Yopii » wo mei 21, 2025 9:29 am

Mano schreef:
Natuurlijk, maar dit soort geslijm hoeft van mij niet:
Een dag eerder brak Farioli nog toen hij, ondanks het verspelen van de landstitel, werd bezongen door Ajax-fans in de Johan Cruijff Arena. Of hij zich nog een laatste keer tot de supporters wil richten? „Nou, dat zei ik net min of meer al. Er is voor mij geen enkele manier denkbaar dat ik ooit een andere club in Nederland zal trainen. Dat kan ik jullie nog als een laatste headline meegeven.”

Dan zit Farioli’s dienstverband bij Ajax er echt op, al moet het lastigste volgens hem nog komen. „Mijn dochtertje (Lea) lag de afgelopen dagen met koorts in het ziekenhuis. In Ajax-shirt kwam ze vandaag weer thuis. Ik moet haar nu gaan vertellen dat we haar favoriete club en stadion gaan verlaten.”
Schei toch uit. :excited.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo mei 21, 2025 9:29 am

Duke schreef:
wo mei 21, 2025 8:28 am
Yopii schreef:
wo mei 21, 2025 8:16 am

Dat laatste hangt er denk ik vooral van af hoe komend seizoen gaat verlopen.
Het keren van de 'vrije val' van Ajax op weg naar voetbal anonimiteit. Lees: op weg naar een Feyenoord scenario of Man Utd. Met name bij de laatste zie ik wel echt parallellen. Zelfde onrealistische, ongeblazen verwachtingen, zelfde bestuurlijke incompetentie, zelfde rampzalige transferpolitiek en dezelfde verwachting dat 'wij zijn top, dat kan ons niet overkomen' houding.

Maar dit seizoen was - zoals het er nu uitziet - slechts een plateau. Gezien de namen in combinatie met complete ajax dna dodo's als Kroes zie ik het donker in, dus we gaan weer verder op de oude voet. En het niet kampioen worden, zal de stok zijn waarmee alle onweerlegbare verbeteringen weer ongedaan gemaakt gaan worden. Want ja, daar voelen de 'echte Ajacieden' binnen de organisatie zich gewoon niet zo senang bij.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo mei 21, 2025 9:43 am

Yopii schreef:Zou de Farioli-show nu over zijn? :confused.gif:

Denk oprecht wel dat hij wou blijven. Anders had hij sterkhouders als Hato en Taylor ook niet gevraagd nog een jaar te blijven. Waarschijnlijk hebben die aangegeven toch te vertrekken en met de handelingssnelheid van Kroes op de transfermarkt snap ik wel dat hij opstapt. Het is wel sneu voor hem dat de competitie zo geëindigd is. Iedereen zal hem herinneren als de coach die 9 punten verspeelde in de laatste wedstrijden. Dat we Feyenoord en PSV 2x verslagen hebben weet straks niemand meer.
Ik kijk wel positief op hem terug. Het was een zooitje en hij heeft er weer een team van gemaakt. De keren dat we alle toppers winnen in 1 seizoen zijn denk ik op 1 hand te tellen. Helaas had hij tegen teams die het initiatief aan ons lieten minder een antwoord. Hierdoor bijna geen wedstrijd ontspannen kunnen kijken. Dat was dan weer minder. Maar goed, ik vrees een beetje voor volgend seizoen als er een leegloop ontstaat en Kroes niet de juiste versterkingen vindt. Dan eindig je zomaar weer op plek 5. Alle concurrenten zijn al actief op de transfermarkt. Zelfs een Utrecht. Wij staan nog in de slaapstand ondanks de CL miljoenen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » wo mei 21, 2025 9:43 am

Iedereen gebruikt iedere club om zichzelf te profileren. En op het moment dat je denkt dat je je niet optimaal kunt profileren met het team dat je denkt te hebben, dan is dat de tijd om weg te gaan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano

Bericht door Mano » wo mei 21, 2025 9:54 am

Yopii schreef:
wo mei 21, 2025 9:29 am
Mano schreef:
Een dag eerder brak Farioli nog toen hij, ondanks het verspelen van de landstitel, werd bezongen door Ajax-fans in de Johan Cruijff Arena. Of hij zich nog een laatste keer tot de supporters wil richten? „Nou, dat zei ik net min of meer al. Er is voor mij geen enkele manier denkbaar dat ik ooit een andere club in Nederland zal trainen. Dat kan ik jullie nog als een laatste headline meegeven.”

Dan zit Farioli’s dienstverband bij Ajax er echt op, al moet het lastigste volgens hem nog komen. „Mijn dochtertje (Lea) lag de afgelopen dagen met koorts in het ziekenhuis. In Ajax-shirt kwam ze vandaag weer thuis. Ik moet haar nu gaan vertellen dat we haar favoriete club en stadion gaan verlaten.”
duidelijk nog nooit met een italiaan of spanjaard te maken gehad.
die maken overal een drama van (in de ogen van een nuchtere hollander)
Die passie voelen ze op dat moment en spreken ze uit.

dat zij zich er zomaar niet aan kunnen houden, staat daar los van.
Net als dat elke speler het logo kust!
2 weken na verkoop, kust hij een ander logo
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

999

Bericht door 999 » wo mei 21, 2025 9:54 am

:onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Ik besef nu pas dat we dankzij Forioli wel kampioen zijn geworden .. ( Als ik het positieve commentaar over de laatste 5 wedstrijden over zijn coaching hier lees ) ... :)
Blij met de punten ...

bryan

Bericht door bryan » do mei 22, 2025 8:21 am

Mano schreef:
wo mei 21, 2025 9:54 am
Yopii schreef:
wo mei 21, 2025 9:29 am
Mano schreef:

duidelijk nog nooit met een italiaan of spanjaard te maken gehad.
die maken overal een drama van (in de ogen van een nuchtere hollander)
Die passie voelen ze op dat moment en spreken ze uit.

dat zij zich er zomaar niet aan kunnen houden, staat daar los van.
Net als dat elke speler het logo kust!
2 weken na verkoop, kust hij een ander logo
Tsja, ik zou juist zeggen dat een Italiaanse trainer nodig is bij Ajax, want werken bij Ajax is net werken bij de Camorra.
Laatst gewijzigd door bryan op do mei 22, 2025 10:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cluijffert

Re: Ex-trainer Francesco Farioli

Bericht door Cluijffert » do mei 22, 2025 8:35 am

Het goede nieuws is wel, met eender welke nieuwe coach worden we met dit materiaal en aanvallend/attractief Ajax voetbal volgend seizoen kampioen!
(heb ik mij hier laten vertellen door de mensen die er verstand van hebben).

Komt goed mensen, komt allemaal goed nu dat die Italiaan weg is. :blub.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » do mei 22, 2025 9:12 am

Wie beweert dat? :confused.gif:

Sowieso zal de selectie komend seizoen totaal anders zijn.

999

Bericht door 999 » do mei 22, 2025 10:15 am

Daarbij, die Italiaan stapt zelf op , nadat zijn eisen o.a. om alle koks van van de Valk restaurent te mogen mee nemen naar uit wedstrijden werden geweigerd :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 28, 2025 9:32 am

De liefde is inmiddels over, maar zo verleidde Francesco Farioli de directie van Ajax

Reconstructie Het voelt alsof ik helemaal opnieuw moet beginnen, zei technisch directeur Alex Kroes na het vertrek van trainer Francesco Farioli. Hij had deze week een déjà vu. Ruim een jaar geleden begon de zoektocht naar de man die Ajax naar de Champions League terug kon brengen. De keuze viel toen op een onbekende Italiaan. Een reconstructie.

Johan Inan 28-05-25, 07:00 Laatste update: 07:52
Nice glinstert onder een helderblauwe hemel wanneer Marijn Beuker op 13 april 2024 zijn grijze huurauto door de heuvels van de Côte d’Azur slingert. Naast de Directeur Voetbal zit Ajax’ hoofdscout Kelvin de Lang. Als het duo op de bestemming arriveert, schuift een hek langzaam open en doemt een prachtig Mediterraans huis op.

Een prodent-lach treedt ze even later tegemoet. Die is van ene Francesco Farioli, een trainer die net 35 jaar is geworden en naam maakt in de Franse competitie, als coach van OGC Nice.

De Italiaan leidt zijn Nederlandse gasten achterom. Daar ontmoeten Beuker en De Lang twee vertrouwelingen van Farioli. Achter hen, in de verte, zien ze jachten over de Middellandse Zee glijden. Voor hen op tafel staan olijven en aardbeien.

Eenmaal binnen nemen ze plaats achter een groot tv-scherm. Daarop presenteert Farioli zijn voetbalvisie. Ze bestoken hem met vragen en hangen zes uur lang aan zijn lippen.

Smoorverliefd stappen ze daarna weer in de auto. 'Wauw, hij is echt heel goed', stelt De Lang. Beuker knikt en concludeert. 'We hebben 'm'. Ze kunnen niet wachten om Alex Kroes, de directeur die een schorsing uitzit, te vertellen de beoogde wonderdokter voor Ajax inderdaad gevonden te hebben.

Kroes is een paar weken later snel om als hij een kijkje neemt aan de Franse Riviéra. Ajax legt het lot van de wederopstanding in handen van Farioli. Hij moet de club zonder budget eerst maar eens naar de derde plek duwen.

Een jaar later loopt Ajax met Farioli op pijnlijke wijze de landstitel mis, maar heeft de club wel de tweede plek en daarmee zelfs een direct Champions League-ticket beet. Kroes: „Hij heeft het geweldig gedaan. Met de wetenschap van nu had ik hem vorig jaar weer aangesteld.”

Maar hoe kwam de nieuwe directie destijds bij de piepjonge en relatief onbekende trainer uit? Met die vraag ging deze site op pad. Tien betrokkenen reconstrueerden tot in detail hoe de succesvolle aanstelling van Farioli tot stand kwam. De kiem van die voltreffer blijkt al in de zomer van 2022 te liggen, bij niemand minder dan Sean Klaiber.

Videobellen met Klaiber
‘Hey Sean, bedankt voor je tijd’, stuurt Farioli op 21 juli 2022 naar de rechtsback van Ajax. Klaiber heeft even eerder tijdens het trainingskamp in Oostenrijk een lange videocall gehad met Farioli, op dat moment 33 jaar en trainer van Alanyaspor.

„Het was niet mijn bedoeling om naar Turkije te gaan, maar hij kreeg me aan het twijfelen’’, blikt de speler van Brøndby terug. „Hij was chill, oprecht geïnteresseerd, in mijn familie ook, en superduidelijk over zijn tactiek en wat mijn rol daarin werd. Hij deed me heel erg aan Erik ten Hag denken.”

Klaiber is net hersteld van een zware knieblessure en kiest voor de vertrouwde omgeving van FC Utrecht. Met hem is ook zijn zaakwaarnemer, Boy Kuijpers, diep onder de indruk van Farioli’s visie en inhoud. Hij blijft de getalenteerde coach volgen en berichten. Dat contact wordt een band en de band een vriendschap.

De droom van mythische club Ajax
Kuijpers nodigt Farioli uit in Amsterdam, ook voor een gesprek met zaakwaarnemerskantoor SEG. De trainer gaat niet veel later in zee met Meïssa N’Diaye, die hem aan OGC Nice koppelt.

Met Kuijpers bezoekt Farioli op 9 april 2023 de Future Cup, het jaarlijks, door Ajax georganiseerde internationale jeugdtoernooi. Daar ziet hij onder andere Dies Janse, Rayane Bounida en Sean Steur aan het werk, niet wetende dat hij degene is die ze later aan hun eerste officiële minuten in de Johan Cruijff Arena zal helpen. Het is dan precies een jaar voor de ontmoeting met Beuker in Nice.

Als voormalig filosofiestudent die Ajax als mythische club beschouwt, wil Farioli per se in het stadion een wedstrijd meepikken. Hij neemt die middag in z’n eentje plaats op de tribune. Daar ziet hij de scorende Steven Berghuis (twee keer), Steven Bergwijn en Kenneth Taylor Fortuna Sittard oprollen. De historie, de sfeer en de spelers; Farioli ziet zichzelf in de toekomst daar wel beneden in het trainersvak te staan.

Voor hij het weet, is het al zover. Daar helpt zijn Nederlandse maatje een handje bij. Kuijpers fluistert zijn naam een jaar later meermaals in bij Kroes, met wie hij eerder bij makelaarskantoor SEG werkte. De nieuwe algemeen directeur, die in het verleden zaakwaarnemer was, heeft meer over Farioli gehoord, maar kan en doet niks vanwege zijn concurrentiebeding bij AZ.

Toch vergeet hij Farioli niet. Op 21 maart 2024, een week na Kroes’ langverwachte entree bij Ajax, appt hij Kuijpers: ‘Wanneer kan ik eens met die Farioli zitten?’ Kuijpers polst ook Farioli, die voorstelt dit met zijn agent N’Diaye te bespreken. Oftewel: zijn handen jeuken.

Xavi, Potter en Ten Hag
Maar Kroes heeft eerst een ander gesprek staan. Niet met Xavi of Frank de Boer. Die namen vallen intern wel, maar om uiteenlopende redenen overleven zij de eerste schifting niet.

Wie wel lang en hoog op het lijstje staat, is Graham Potter. Ajax heeft weinig geld. Kroes zoekt met Beuker daarom een trainer die spelers kan ontwikkelen. Dat is precies hoe de Engelsman naam maakte bij Brighton.

Op 22 maart voeren de directeuren een oriënterend gesprek met Potter. Dat vindt plaats in het kantoor van Yalcin Sarica. De Haarlemse zaakwaarnemer is net als Potter verbonden aan makelaarskantoor Wassermann en heeft oud-collega Kroes eerder ingefluisterd dat de Brit open staat voor Ajax.

Zo kijkt Potter in de Oval Tower in Amsterdam rechts uit op de Johan Cruijff Arena en links op sportcomplex de Toekomst. De Brit leert, naast het luxe Nederlandse broodje kroket, de (on)mogelijkheden van Ajax kennen.

Kroes ziet het dan in zowel Farioli als Potter zitten, maar weet dat de eisen van de voormalige Chelsea-coach normaal gesproken te gortig zijn. Bovendien heeft collega Beuker door eerdere rapporten en positieve feedback uit zijn netwerk een voorkeur voor de minder ervaren Italiaan.

Weer een dag later, op 23 maart, is Kroes in Liverpool voor de legendswedstrijd van Ajax. Die combineert de algemeen directeur onder meer met een bezoekje aan Ten Hag. De oud-trainer van Ajax bungelt bij Manchester United, maar Kroes keert zonder al te veel illusies terug.

Zo blijft de directeur op zoek, tot hij de jacht op een opvolger van interim-coach John van ‘t Schip plots moet staken. Kroes wordt op 2 april geschorst vanwege aandelenhandel met voorkennis.

20 patronen en 5 harde schijven
Terug naar Nice, waar Beuker en De Lang zich dus zonder Kroes verdiepen in de werkwijze van Farioli. Nadat ze Kuijpers ‘s middags hebben opgepikt bij het Sheraton, ontdekken ze hoe obsessief de jongste kandidaat met zijn vak bezig is. In tactisch opzicht, als Farioli uitlegt hoe hij zijn ploegen zelfstandig of via de zwaktes van tegenstanders kansen laat creëren.

Daar een flitsende compilatie van maken, lukt meer trainers. Farioli onderscheidt zich voor Beuker en De Lang echter door te bewijzen dat hij die wedstrijdsituaties eerder op het trainingsveld in oefeningen en patronen heeft gegoten.

De voorbeelden die Farioli opsomt en beschrijft, worden op het grote scherm gedraaid door Osman Kul. De video-analist is net als zaakwaarnemer N’Diaye aangeschoven. Kul heeft vijf harde schijven mee. Voor elk seizoen één. Schakelt Farioli in zijn verhaal naar een moment bij Alanyaspor, tovert de Turk het moment in luttele tellen tevoorschijn.

Farioli laat bijvoorbeeld zien hoe hij PSG, de huidige smaakmaker van de Champions League, keer op keer verraste met zijn 2-3-2-3-formatie. Beuker en De Lang zien hoe hij wel twintig diverse patronen voor de doeltrap heeft en die daarom als kansrijke spelhervatting benadert.

Het gaat die 13de april niet alleen over tactiek, maar ook over zijn omgang met spelers. Bij Nice heeft hij te maken gehad met een speler met suïcidale neigingen. Beuker en De Lang horen Farioli deskundig doceren over mentale gezondheid en het taboe dat daar nog op rust in het voetbal. Ook voor een trainer die individuen en een kleedkamer kan managen lijken ze aan het goede adres.

De Uber-taxi
In de ogen van de directeur en hoofdscout heeft Farioli alles om Ajax uit de drek te trekken. Alleen moet Kroes dat nog aan den lijve ondervinden. Dat doet hij enkele weken later, als zijn schorsing is opgeheven en hij als technische baas aan de slag gaat.

Op 1 mei 2024, de Dag van de Arbeid, reist Kroes met Beuker naar Nice. Daar wacht nu geen huurauto in de stralende zon, maar een Uber-taxi in de stromende regen.

De Lang blijft ditmaal in Amsterdam. Verder is de samenstelling in huize Farioli hetzelfde. Tijdens de tweede date praten trainer en de directeuren wel over andere zaken. De selectie van Ajax bijvoorbeeld.

Video-analist Kul heeft beelden van spelers verzameld. Farioli legt uit hoe hij meer uit hen denkt te kunnen halen. Zo wijst hij op de lichaamstaal van Taylor, ziet hij alle eigenschappen van een moderne back bij Hato en denkt hij dat Sutalo gebaat is bij rust en duidelijkheid om zich heen.

Wat Kroes ook bevalt, is dat Farioli niet meteen afknapt op zijn onaantrekkelijke verhaal over een beperkt budget. Het doelwit dringt niet aan op aankopen, maar gelooft juist sterk in de ontwikkeling van spelers.

Zijn obsessiviteit en oog voor detail vallen ook de nieuwe technisch directeur op. De directieleden hadden gezamenlijk al geconcludeerd dat Ajax juist weer gebaat was bij een type dat niets aan het toeval overlaat, zoals Ten Hag en Arne Slot.

En ze praten ook over de invulling van de staf. ‘Met mij neem je een team’, benadrukt Farioli. Dat team bestaat uit zes man. Ajax wil echter drie, hooguit vier stafleden, overnemen van Nice.

Op bezoek bij Chivu en Van Gaal
Daar krijgt de clubleiding de handen vol aan. Vooral Beuker reist wat af die weken. Zo gaat hij, na een tip van Kroes, meermaals naar Milaan om clubicoon Cristian Chivu los te weken als assistent. Dat lukt niet, waardoor Farioli of Potter een extra assistent kan meenemen.

Potter? Ja, hij blijft een optie, ook omdat Ajax niet op één paard kan wedden. Beuker vliegt naar Londen om zijn mogelijke assistenten te spreken. En Potter zelf neemt hij, met collega-directeur Menno Geelen, zelfs mee naar Zuid-Portugal voor een diner met clubadviseur Louis van Gaal.

Desondanks wordt Potter het niet. Een week nadat Kroes in Nice is geweest, trekken hij en Potter telefonisch de stekker uit een eventuele samenwerking. Ajax gaat vol voor Farioli. Verschillende conference calls volgen in rap tempo. Zo praten Beuker en Kroes hem bij over de scouting.

En op 18 mei, als Ajax het rampseizoen bij het gedegradeerde Vitesse heeft afgesloten met een 2-2 gelijkspel, bellen Beuker en Geelen nog uitgebreid met Farioli. Beuker rondt dan de onderhandelingen af, terwijl Geelen als kersverse interim algemeen directeur de nieuwe hoofdtrainer nog even wil leren kennen en welkom heten.

Op 23 mei presenteert Ajax Farioli voor drie jaar. Dat gebeurt op De Toekomst, omdat de Arena wordt klaargestoomd voor de Toppers in concert.

De samenwerking wordt 's avonds bezegeld met een diner. In het Japanse restaurant Izakaya in Amsterdam heffen Farioli en diens zaakwaarnemer N’Diaye het glas. Directeuren Kroes, Beuker en Geelen, hoofdscout De Lang en persvoorlichter Miel Brinkhuis proosten, met een sterk geloof dat de Italiaan ze in zijn eerste seizoen kan laten terugkeren in de lucratieve Champions League.

Het huwelijk eindigt na 360 dagen in een scheiding. Farioli heeft precies gedaan wat van hem werd gevraagd: hij heeft Ajax terug naar de Champions League gebracht. Het succes samen uitbouwen, zoals de hoop was, daar gaat het niet meer van komen. Kroes kan opnieuw beginnen.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie