De Ajax-scouting... al uw grieven, opmerkingen en suggesties

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Heeft het scoutingapparaat de laatste jaren goed gefunctioneerd?

Ja
15
31%
Nee
24
50%
Twijfel
9
19%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo dec 24, 2003 4:16 pm

Goed, er is dan wel gedeelde verantwoordelijkheid: ook de TD en de coach moeten de door Pronk aangedragen spelers beoordelen. Maar dan blijft, op een paar uitzonderingen na, de TD en de coach toch vooral afhankelijk van wat het Pronk-team aandraagt als geschikt voor Ajax. Daar kan dus al iets spaak gaan, ze zien eigenlijk alles door die Pronkzeef. Verder, ondanks die kollektief gekozen spelers gaat er nog steeds ongelooflijk veel mis, gezien dat lijstje van hierboven. Slechts 1 op de 4 à 5 spelers is echt raak.

Nou is de instapdrempel van Ajax (keiharde prestatiecultuur, topclub, druk en publiciteit) en de moeilijkheidsgraad qua voetbal natuurlijk ook behoorlijk hoog. Na verloop van tijd komt alleen het allerbeste naar boven drijven. Of een speler zal slagen bij Ajax hangt van zoveel factoren af, die zijn ook niet altijd te voorzien. Toch vind ik 1 op 4 à 5 best wel een verontrustend cijfer. Zeker als je ziet, hoeveel geld er wel niet mee gemoeid is. Ik vraag me dan ook af of de resultaten op de langere termijn van de scouting ook regelmatig onder de loep worden genomen en teruggekoppeld. Alweer een schone taak voor Louis! :eusa_dance:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 24, 2003 4:32 pm

Het is Van Gaal geweest die Pronk Hoofd Scouting heeft gemaakt, Zuidema. In de tijd van Louis had Pronk bovendien een bovengemiddeld aantal voltreffers (Litmanen, Finidi, Kanu, Overmars). Reken er dus maar niet op dat Pronk kritisch bekeken gaat worden. Ik denk eerder dat de andere scouts zich zorgen moeten maken, want Van Gaal is niet van de Cruijff school (oud-spelers aanstellen).

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » vr dec 26, 2003 9:11 pm

joey schreef:Ja dat klopt. En hij kende Shota Arveladze ook (althans van naam) diens broer zat bij Koln. Olsen is hem pas gaan bekijken toen hij in dienst trad van Ajax. Later zijn de scouts meen ik ook geweest, dus die telt niet mee. ;)

Over de transfer van Shota nog een mooi verhaal. Olsen zou hem zien spelen in een wedstrijd in Georgie, of ergens anders, in elk geval kon je er alleen komen met de auto vanuit Turkije, een autorit van een uur of zes. Olsen reed mee met iemand van Trabzonspor, die andere belangen had. Die persoon wilde Shota juist overhalen in Turkije te blijven, daartoe had hij een koffer met geld meegenomen. Goed, Olsen zag Shota, hij vond hem erg goed, en hij vertelde hem dat hij hem naar Ajax wilde halen. Shota was enthousiast, Ajax was een droomclub voor hem. Die vent van Trabzonspor stuurde hij weg, dat geld in die koffer interesseerde hem niet. En dus moest Olsen de lange rit terug maken naar Turkije, gezeten naast die vent van Trabzonspor, die met een nors gezicht de koffer met geld omklemd hield.
:D mooi verhaal!
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » zo dec 28, 2003 5:36 pm

Steef schreef: Scouten is kijken of specifieke kwaliteiten van een speler passen in de spelopvatting en de visie van een club. Bij Ajax is het zelfs nog lastiger, aangezien de speler ook in een bepaald spelsysteem dient te passen - ondanks dat hier steeds vaker van wordt afgeweken.
Precies en het grootste probleem is wel dat je als scout vooraf moet voorspellen. Wij kenners doen het wel achteraf, en zelfs dan nog niet al te best als ik een aantal bijdragen zo lees.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo dec 28, 2003 6:21 pm

Het scouten bij Ajax is idd een moeilijke, naast bepaalde specifieke voetballende kwaliteiten moet de desbetreffende speler ook beschikken over een goede persoonlijkheid en voldoende flair en uitstraling......

Maar als ik zie en lees dat de scouts van Ajax per week tig spelers krijgen aangeboden d.m.v. tips,videobanden etc etc dan maak je me niet wijs dat er mogelijkheden liggen om snelle talentvolle wendbare verdedigers (zoals hier op het forum al dikwijls geroepen wordt) naar Amsterdam toe kunnen halen?

Onze hoofdscout mag geen grote talent missen aldus the man him self, maar wat doen we eigenlijk met zulke talentvolle players? Is het nou echt interessanter en de moeite waard om toch liever middelmaat die al talent af zijn zoals een Sikora,Soetaers en een SQD als hopelijke kwantiteitverbreding binnen te halen :X
AFCA!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma dec 29, 2003 11:02 am

joey schreef:Ja dat klopt. En hij kende Shota Arveladze ook (althans van naam) diens broer zat bij Koln. Olsen is hem pas gaan bekijken toen hij in dienst trad van Ajax. Later zijn de scouts meen ik ook geweest, dus die telt niet mee. ;)
Volgens mij is Archil pas naar Koln gegaan na zijn tijd bij NAC en heeft hij daarvoor steeds het spoor gevolgd van zijn broer.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma dec 29, 2003 11:18 am

Klopt, hij ging van NAC naar Koln.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » ma dec 29, 2003 11:21 am

Jinne schreef:
joey schreef:Ja dat klopt. En hij kende Shota Arveladze ook (althans van naam) diens broer zat bij Koln. Olsen is hem pas gaan bekijken toen hij in dienst trad van Ajax. Later zijn de scouts meen ik ook geweest, dus die telt niet mee. ;)
Volgens mij is Archil pas naar Koln gegaan na zijn tijd bij NAC en heeft hij daarvoor steeds het spoor gevolgd van zijn broer.

Joey heeft 't over de derde Arveladze-broer: Reva. Bij Ajax waren echter de Arveladze-broers Shota en Archil onbekend voor de komst van Olsen. Zie hiervoor ook de uitspraken van Ton Pronk tijdens de NOS-uitzending van de loting van de eerste ronden van de EC's in 1996. Hij wist toen te meldden dat hij niemand kende van PSV's tegenstander Dinamo Batumi uit Georgie, en eigenlijk alleen Georgi Kinkladze van Man City hem bekend was als Georgische speler.

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Scouting

Bericht door Kilroy » za jan 17, 2004 8:51 pm

I.m.n.s.h.o. de beste beoordeelaar (is dat een woord?) van jeugd talent is altijd Tonnie Bruins Slot geweest. Dat was hij al toen hij bij F.C. Amsterdam betrokken was. Ik neem aan dat hij tegenwoordig weinig by spelers scouting betrokken is. Hij schijnt zich meer met training and opponent scouting bezig te houden. Dat vind ik jammer. Pronk's track-record vind ik erbarmelijk.

Laten we niet vergeten dat het scouting mechanisme heeft moeten veranderen sinds het Bosman verdict. MU koopt nu spelers van 16 jaar en geeft ze maximale contracten. Jochies van zeg 20 jaar denken er al aan Ajax te verlaten voor het geld in Spanje/Italie of de lage belastingen in England. Ten tijde van de Bosman zaak voorspelde ik op het Ajax Digest dat de toekomstige line-up van Ajax er uit zou gaan zien als de telephone gids van Cameroun. Dat is goed uitgekomen want Ajax vandaag telt mischien 2 of 3 Nederlanders. Als je nu vind dat een speler beter van het Ajax jeugdsysteem kan komen om het Ajax-systeem te kunnen spelen, hoe eenvoudig denk je dat het dan is om iedere paar jaar een nieuw team met spelers vanuit de gehele wereld samen te moeten stellen? Ik vond daarom dat er niet langer een specifiek Ajax systeem is. Vergelijk het Ajax-Oranje team van 1973 maar eens met ieder Ajax team sinds 1995.
Groetjes

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jan 17, 2004 9:29 pm

Steef schreef:Joey heeft 't over de derde Arveladze-broer: Reva. Bij Ajax waren echter de Arveladze-broers Shota en Archil onbekend voor de komst van Olsen.
Precies. Die Reva schepte steeds op tegen Olsen dat zijn broertjes zo goed waren. :worshippy:

Kilroy, ook Bruins Slot heeft zijn missers. Bij Barcelona haalde hij veel rare kostgangers en als scout bij PSV maakte hij ook geen grootste indruk. Tonnie is het type dat te snel enthousiast wordt.
Overigens denk ik dat Ajax ook niet 100% kan scoren. De zekerheidjes weet iedereen te zitten, die krijg je niet. Vraag maar aan Steef, de beste Zuidamerikaanse spelers gaan allemaal naar Italie of Spanje. Als een speler er echt bovenuit steekt, ben je gezien. Pronk zei laatst dat hij, als hij bij een wedstrijd een speler bekeek, altijd hoopte dat die speler slecht speelde omdat daardoor scouts van andere clubs werden afgeschrikt. Zelf had hij die speler vaak al een keer eerder gezien en lette hij op andere dingen.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12982
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » za jan 17, 2004 9:34 pm

Zekerheid heb je met een speler nooit. Karakter speelt een hele belangerijke rol in een carriere van een speler. Maar de problemen in het karakter hoeven niet altijd op het veld naar voren te komen. Kijk naar Dani, hij kon fantastisch voetballen maar zat vaker in de disco dan hij trainde. En als je dat als scout niet weet dan kan je er later weleens goed naast zitten. Want ondanks de kwaliteiten van een speler redt deze het toch niet. Door zijn karakter.
Tijd voor iets nieuws.

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Bericht door Kilroy » za jan 17, 2004 10:36 pm

joey schreef:
Steef schreef: Kilroy, ook Bruins Slot heeft zijn missers. Bij Barcelona haalde hij veel rare kostgangers en als scout bij PSV maakte hij ook geen grootste indruk. Tonnie is het type dat te snel enthousiast wordt.
Overigens denk ik dat Ajax ook niet 100% kan scoren. De zekerheidjes weet iedereen te zitten, die krijg je niet. Vraag maar aan Steef, de beste Zuidamerikaanse spelers gaan allemaal naar Italie of Spanje.
Heb je gelijk in Joey, maar we weten niet welke bevoegheden TBS bij B'lona of PSV had. By FCAmsterdam weten wij dat hij iedere Zaterdag op de vele veldjes stond en er brilliantjes uitpikte. Ik ken geen enkel geval waar TBS op eigen initiatief een speler naar voren schoof buiten Ajax, die een mislukking bleek.

Natuurlijk heb je gelyk dat een opkomende ster uit S.A. voor Ajax niet te halen is vandaag aan de dag. (PSV vond er wel Romario en Ronaldo indertijd), en jeugdtournooien betekenen niet alles, denk maar aan de misluke Walker, die de ster was van Brasil en Man of the Tournament werd benoemd in het jeugd tournooi waar ook Oranje by was. Het laatste is een questie van een beetje geluk, het eerste is een van geld. Het is onmogelijk dat een landje van 15MM inwoners met 18 Eredivisie clubs en nog eens een Eerste divisie met pro-voetballers, dezelfde economische opbrengsten kan verwezelijken als een land met vele millioenen meer 'voetbal gekken" als Italie, Spanje of England waar de voetballers het best belastings systeem hebben van West Euopa.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jan 17, 2004 11:51 pm

Kilroy schreef:Heb je gelijk in Joey, maar we weten niet welke bevoegheden TBS bij B'lona of PSV had. By FCAmsterdam weten wij dat hij iedere Zaterdag op de vele veldjes stond en er brilliantjes uitpikte. Ik ken geen enkel geval waar TBS op eigen initiatief een speler naar voren schoof buiten Ajax, die een mislukking bleek.
Dat is waar, maar TBS had een netwerk destijds dat er niet om loog, hij kende iedereen in de regio Amsterdam. Hij deed het ook niet alleen, het is algemeen bekend dat spelers als De Boertjes, Winter, Vink en Bergkamp door de oude Jany van der Veen zijn gescout. Het team van toen werkte heel efficient moet ik zeggen, in de jaren tachtig is een buslading goede voetballers binnengehaald. Nu hebben we een buslading scouts, maar het aantal goede voetballers valt - in vergelijking met toen, zeker als je in ogenschouw neemt dat Ajax tegenwoordig over de hele wereld kijkt, tegen.

Natuurlijk heb je gelyk dat een opkomende ster uit S.A. voor Ajax niet te halen is vandaag aan de dag.
Die tijd is denk ik echt voorbij. Het risico is te groot en de rijke clubs zitten ook niet stil. Laat ik het zo zeggen: PSV kon Ronaldo nog halen, maar achter diens natuurlijke opvolger, Ronaldinho, zat een leger clubs aan. De huidige talenten, Diego en Robinho, etc. verhuizen meteen naar Italie.
Jeugdtournooien betekenen niet alles, denk maar aan de misluke Walker, die de ster was van Brasil en Man of the Tournament werd benoemd in het jeugd tournooi waar ook Oranje by was.
Tja, zo'n jongen krijgt een vet contract en is meteen binnen, terwijl hij nog geen prestaties op topniveau hoeft te leveren. Zijn inkomsten staan dus in geen verhouding tot wat van hem gevraagd wordt. Allicht de pest voor je mentaliteit. Een Walker of Valencia of Ledezma is meteen binnen, niet erg motiverend.
Het is onmogelijk dat een landje van 15MM inwoners met 18 Eredivisie clubs en nog eens een Eerste divisie met pro-voetballers, dezelfde economische opbrengsten kan verwezelijken als een land met vele millioenen meer 'voetbal gekken" als Italie, Spanje of England waar de voetballers het best belastings systeem hebben van West Euopa.
Dat wil niet zeggen dat je niet hetzelfde kunt proberen. Je moet creatief zijn, hard werken en blijven zoeken naar die ene witte raaf. Klagen heeft geen zin. In de grote voetballanden gaat veel geld op aan wanbeleid, zo goed gaat het daar niet. Ajax heeft bovendien een grote aantrekkingskracht op talenten uit voetballanden als Roemenie, Zweden, etc., en daar lopen altijd talenten rond.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo jan 18, 2004 2:23 pm

Joey, ik vind het nog steeds onzin om te zeggen dat omdat Walker zoveel verdiende hij er met de pet naar gooide! Die jongen is niet goed genoeg voor Ajax, al was hij een behoorlijk talent maar misschien lag daar zijn top wel. Of hij wordt door Ajax helemaal verkeerd gebruikt dat kan ook nog maar het is echt niet zo dat hij niet meer gemotiveerd was omdat hij al binnen was volgens jou.
IK GELOOF!!!!!!

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Bericht door Kilroy » wo jan 21, 2004 8:49 am

joey schreef:[
Dat wil niet zeggen dat je niet hetzelfde kunt proberen. Je moet creatief zijn, hard werken en blijven zoeken naar die ene witte raaf. Klagen heeft geen zin. In de grote voetballanden gaat veel geld op aan wanbeleid, zo goed gaat het daar niet. Ajax heeft bovendien een grote aantrekkingskracht op talenten uit voetballanden als Roemenie, Zweden, etc., en daar lopen altijd talenten rond.
We zijn het volkomen eens, Joey, maar het feit blijft bestaan dat als je zo'n jeugdig talent van Rumania of Sweden aan trekt, dat je niet een speler krijgt die de tijd heeft om het zo geprezen "Ajax Systeem" onder de knie te krijgen. Die jongen moet in een, maximaal twee jaar presteren en dan gaat hij, als talent inderdaad naar buiten gekomen is, een of tee jaar later weer door naar de rijken clubs, of mischien niet rijk, maar tenminste met geld smijtend. Een oplossing zou kunnen zijn een league te vormen met 8 Franse, 5 Nederlandse and drie Belgische clubs en de TV rechten gezamelijk verkopen, of iets van die aard.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » do jan 22, 2004 1:36 pm

Leuk idee, Kilroy, maar niet realistisch.....

Bovendien kun je bijna niet meer naar een deel van de uitwedstrijden....
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr jun 16, 2006 1:53 pm

Uit de VI van vandaag:
Pronk blijft scout bij proftak Ajax

Ajax zal vanaf komend seizoen de scouting van het jeugd- en betaald voetbal scheiden. Hiermee hoopt de club de zoektocht naar talenten te perfectioneren. In de huidige situatie valt alle scouting nog onder Ton Pronk. In de nieuwe opzet krijgt zowel de jeugdopleiding als de proftak een eigen coördinator. Pronk zal samen met Fred Arroyo de scouting voor de proftak coördineren, Hennie de Regt doet die voor de jeugdopleiding. Pronk: 'In de oude situatie belandden alle scoutingrapporten bij wijze van spreken op één tafel. Dat gaat nu veranderen, waardoor de werkdruk minder wordt. Met deze scheiding hopen we te kunnen realiseren dat in de toekomst de grootste talenten uit de regio Amsterdam naar onze club komen in plaats van naar de concurrent. Er ligt soms veel druk op het al dan niet aantrekken van een speler. Zo komt het wel eens voor dat we alleen iemand aantrokken omdat een andere club ook belangstelling had maar dat die persoon later geen aanvulling bleek. Daar hopen we in de toekomst verandering in te brengen.'
Pronk ging toch weg? :X
Het stinkt aan alle kanten!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » vr jun 16, 2006 4:05 pm

Zo komt het wel eens voor dat we alleen iemand aantrokken omdat een andere club ook belangstelling had maar dat die persoon later geen aanvulling bleek. Daar hopen we in de toekomst verandering in te brengen.'
:shock: No shit!

En wie is Fred Arroyo?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr jun 16, 2006 4:38 pm

Geen idee.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr jun 16, 2006 9:23 pm

Ik heb trouwens nog altijd het idee dat Van Halst op aanraden van Wim Kieft bij Ajax is gehaald. Win Kieft zat een keer bij Studio Sport te analyseren en Ajax verloor geloof ik kansloos van Twente. Toen speelde Van Halst aardig en Kieft opperde dat een "type" Van Halst niet zou misstaan bij Ajax. En even later was Van Halst Ajacied :D

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jun 19, 2006 1:27 pm

343 schreef:En wie is Fred Arroyo?
Even opgezocht, is nu al in dienst bij Ajax als (betaald) scout. Hij zoekt talenten voor de jeugdopleiding. (Ajax Magazine)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 19, 2006 1:37 pm

Hmmm, hij zoekt dus talenten voor de jeugdopleiding, maar gaat nu juist samen met Pronk de de scouting voor de proftak coördineren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jun 19, 2006 1:49 pm

Ja, zo staat het in de Ajax Magazine.

Dit zijn de mensen die bij de scouting werken:

Ton Pronk (Hoofd Opleiding)
Gerrie Mühren (Betaald Voetbal, landelijke jeugd binnen- en buitenland)
Piet Keizer (idem)
Hennie de Regt (jeugd)
Fred Arroyo (idem)
Herman Borman (idem)
Wilco van Buuren (idem)
Cas Harms (idem)
Urbain Haesaert (België)
Loic Desire (Frankrijk)
John Steen Olsen (Scandinavië)

Keizer is inmiddels rechterhand van MvG geworden. Komen er nog verdere wijzigingen?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jun 19, 2006 2:06 pm

Je zou toch denken dat er flink gesaneerd moet worden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 19, 2006 2:12 pm

Ik vraag mij toch wat voor rol en toegevoegde waarde de Ajax scouts in het buitenland hebben. Wat heeft Ajax bijvoorbeeld aan zo'n scout in Frankrijk. De enige Fransman die ik kan bedenken die de afgelopen jaren bij Ajax onder contract heeft gestaan is Escudé. Die werd voor zijn overstap naar Amsterdam al aan Man Utd gelinkt dus daar heb je niet speciaal een scout voor nodig om hem op het spoor te komen.

Plaats reactie