Jaarcijfers AFC AJAX NV.......

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma okt 17, 2005 10:16 am

Dat is iets wat nooit gaat gebeuren, aangezien de inkomsten vanuit de eigen competitie gewoon erg laag zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma okt 17, 2005 10:24 am

343 schreef:
Hoe denkt Maarten Fontein de begroting/omzet boven de 100 miljoen te kunnen krijgen?
Hij had het over merchandising, toch? Die merchandising levert op dit moment netto 6 miljoen op.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma okt 17, 2005 10:31 am

Jöhnk schreef:
343 schreef:
Hoe denkt Maarten Fontein de begroting/omzet boven de 100 miljoen te kunnen krijgen?
Hij had het over merchandising, toch? Die merchandising levert op dit moment netto 6 miljoen op.
Nee, en het was Molenaar die het zei, dus of het waar is....Kan rancune zijn of 'bij wijze van spreken'.....

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma okt 17, 2005 10:38 am

Als ik het zo teruglees, vermoed ik dat Molenaar die begroting/omzet van 100 miljoen 'bij wijze van' bedoelde. En zoals joey al zei: alles wordt duurder, dus uiteindelijk halen we die 100 miljoen toch wel. Vraag is alleen: zit er, afgezien van inflatie ed., op de één of andere manier nog rek in Ajax.

De opbrengsten uit merchandising e.d. vervijfvoudigen zal niet gaan, maar misschien valt er op sommige vlakken best nog wat winst te behalen. Als die Fontein zich niet inlaat met dubieuze geldschieters...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma okt 17, 2005 10:52 am

Misschien krijgen we Ajax TV? :hypocrite:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma okt 17, 2005 11:53 am

Nihad schreef:Misschien krijgen we Ajax TV? :hypocrite:
Een reeks DVDs met de beste wedstrijden uit de Ajax historie zou geen overbodige luxe zijn (belachelijk eigenlijk dat die er nog niet zijn). Kunnen we ook nog eens genieten van voetbal. :X

Niet dat dit nou de inkomsten tot gigantische hoogtes gaat brengen maar het geeft wel aan dat er weinig creatief wordt nagedacht. Het verleden van Ajax is wat dat betreft toch een onontgonnen terrein dat als het een beetje strategisch inzet een veel, excuseer mij, sterker merk neerzet.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma okt 17, 2005 12:19 pm

Van Eijden: 'Financiële situatie Ajax gewaarborgd'

Bron: AJAX.nl

Amsterdam, 17 oktober 2005
Algemeen directeur Arie van Eijden en financieel directeur Jeroen Slop keken maandag 17 oktober tevreden terug op de jaarcijfers 2004/2005. De positieve netto winst en het operationeel resultaat stemden vooral tot tevredenheid. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat Ajax over het volgend boekjaar wederom een positief resultaat zal boeken.

Arie van Eijden, die als algemeen directeur voor de laatste keer de jaarcijfers presenteerde, was positief gestemd: “Ik zal over anderhalve maand met een glimlach afscheid nemen. Medio 2000 hebben we met elkaar afgespoken om te zorgen voor een constant operationeel resultaat, want dat ontbrak bij Ajax. Ik ben dan ook blij dat we deze doelstelling weer hebben kunnen behalen.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 17, 2005 12:24 pm

Peter schreef:we maken nog steeds winst, zelfs na een verloren seizoen als vorig jaar.
Aan de andere kant is het wél triest dat je aan transfers per saldo maar 0,8 miljoen euro overhoudt, terwijl je Zlatan en Van der Vaart hebt verkocht... (of telde VdV nog niet mee? dan nóg...). Als je ziet wat daar aan kwaliteit voor terug is gekomen, dan moet je constateren dat Ajax er behoorlijk zwakker op is geworden terwijl het financiële resultaat vrijwel nihil is.

Zlatan voor 16 miljoen weg... Het blijft wat mij betreft één van de grootste zakelijke blunders in de recente Ajax-historie. Onwaarschijnlijk dat hij, zeker gezien de timing, voor een transfersom weg mocht die op zijn gunstigt 'min of meer marktconform is'. Terwijl ze gezien zijn vorm (uitstekend), de timing van Juventus (seizoen al begonnen en vlak voor de deadline) én zijn contract (nog twee seizoenen) een absolute topprijs hadden moeten vragen. 25 miljoen of meer.

Op het moment dat Zlatan zijn krabbel op zijn Juventus-contract had gezet, was hij al twee keer zoveel waard. En nu is hij zo'n beetje de duurste spits ter wereld. Dan heb je het écht niet goed gedaan aan de onderhandelingstafel, met je 16 miljoen in vijf termijnen, gecorrigeerd voor inflatie en dan nog minus 1,1 miljoen vergoeding voor Malmö FF... Neem het geleden verlies op de verkoop van Wesley Sonck en tel er de aanschaf van Anastasiou, Charisteas en Rosenberg bij op, en je staat weer op nul (financieel dan; kwalitatief sta je dan op min-tien).

(Zijstraatje: hoe veel gaat Koné er zondag tegen ons in schoppen? Twee? Drie? Ik wed in elk geval dat zijn hart het nog wel 90 minuutjes volhoudt...)

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma okt 17, 2005 12:26 pm

343 schreef:Ja, maar komen we zo dichter bij de europese concurrentie? :nooo:
Nee, maar wel dichter bij de Nederlandse Concurrentie! :nooo:
;)
Nieuw doel, qua begroting en resultaat!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma okt 17, 2005 1:30 pm

Kowalczyk schreef:Aan de andere kant is het wél triest dat je aan transfers per saldo maar 0,8 miljoen euro overhoudt, terwijl je Zlatan en Van der Vaart hebt verkocht... (of telde VdV nog niet mee? dan nóg...).
De transfer van VDV is niet opgenomen in dit jaarverslag. Ook moet je je afvragen of de transfer van Ibrahimovic volledig tot uiting komt in dit rapport. Ajax en Juventus zijn immers een betaling in termijnen overeengekomen. Maar goed: het lijkt aannemelijk dat ook de (nog) niet ontvangen gelden van Zlatans transfer in het verslag zijn terug te lezen.

Dan nog iets: de post 'resultaat vergoedingssommen' staat gelijk aan de ontvangen transfergelden, verminderd met de cumulatieve boekwaarde van de vertrokken spelers. Voorbeeldje: Sonck is aangetrokken voor € 4 miljoen, en ging over een periode van 4 jaar € 4 miljoen verdienen. Dit zou betekenen dat Sonck op tijdstip t=0 een boekwaarde had van (€ 4 + € 4=) 8 miljoen Euro. Toen Sonck, op tijdstip t=2, verkocht werd, was de helft van die € 8 miljoen inmiddels afgeschreven. Soncks boekwaarde bedroeg (in dit voorbeeld) dus (€ 8 miljoen - € 4 miljoen =) € 4 miljoen op het moment dat hij verkocht werd. In het geval dat Sonck voor € 3 miljoen verkocht is, is zijn 'resultaat vergoeddingssom' dus (€ 3 miljoen - € 4 miljoen =) -1 miljoen Euro.

Dit zou betekenen dat, mits ik geen verkochte spelers over het hoofd zie, Zlatans 'resultaat vergoedingssom' (€ 16 miljoen - € -1 miljoen =) € 17 miljoen bedroeg. Bedenk je dan ook (zijn 2 contractjaren die hij nog voor de boeg had en de aanzienlijke transfersom die Ajax voor hem betaald heeft in het achterhoofd houdend) dat Zlatan een relatief hoge boekwaarde had.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di jan 02, 2007 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma okt 17, 2005 3:12 pm

Ajax boekt lagere winst
ANP

AMSTERDAM - Ajax heeft het gebroken boekjaar 2004/2005, dat eind juni afliep, afgesloten met een nettowinst van 2,8 miljoen euro. In het vorige boekjaar bedroeg de nettowinst nog 9,8 miljoen euro. Toen leverde de verkoop van spelers meer geld op dan in het afgelopen boekjaar. Dat heeft de Amsterdamse voetbalclub maandag bekendgemaakt.

De voetbalclub keert geen dividend uit. In het vorige boekjaar kregen aandeelhouders 14 eurocent voor elk van hun stukken uitgekeerd. Ajax verwacht komend boekjaar opnieuw nettowinst te halen, nu de Amsterdamse voetbalclub zich heeft gekwalificeerd voor de Champions League. Alleen al de deelname aan dit lucratieve evenement levert een club de nodige miljoenen op.

Ajax verkocht het vorige seizoen Ibrahimovic, Van der Vaart, Pasanen en Yakubu. Dat leverde de club het afgelopen boekjaar 16,4 miljoen euro op. Een jaar eerder kon Ajax na transfers van Chivu, Mido en Van der Meyde nog 25,3 miljoen euro bijschrijven.

In beide gevallen werden de spelers voor meer geld verkocht. Niet bij alle transfers incasseert Ajax direct het gehele bedrag. Zo betalen Juventus en AS Roma de overgang van Ibrahimovic en Chivu in jaarlijkse termijnen. Ajax ontvangt ook komend jaar nog geld voor deze spelers.

De clubleiding van Ajax heeft goede hoop dat het ook het huidige seizoen met een positief resultaat afsluit. Dat zou betekenen dat de vereniging voor het derde seizoen op rij winst maakt. Ajax moet dan wel een speler verkopen of de tweede ronde van de Champions League halen.

De Amsterdamse club loopt het risico dat De Jong, Galásek, Pienaar, Maxwell, Trabelsi en Boukhari aan het einde van seizoen transfervrij vertrekken. De contracten van het zestal lopen af en zijn vooralsnog niet verlengd.
www.volkskrant.nl

Telt Van der Vaart nu wel of niet mee?

Ik vraag me trouwens af of er wel zoveel geld beschikbaar is als wij allemaal denken. Van Eijden staat er bekend om dat hij zwarte cijfers wil halen. Een eventuele extra aankoop had dan niet meer dan 2,8 miljoen mogen kosten. En dat zal voor het komend seizoen niet anders zijn, tenzij er verkocht wordt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma okt 17, 2005 3:23 pm

Een aankoop gaat niet direct ten laste van de winst, maar in (afschrijvings)termijnen
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma okt 17, 2005 3:45 pm

Duke schreef: Ik vraag me trouwens af of er wel zoveel geld beschikbaar is als wij allemaal denken. Van Eijden staat er bekend om dat hij zwarte cijfers wil halen. Een eventuele extra aankoop had dan niet meer dan 2,8 miljoen mogen kosten.
AJAX heeft volgens mij nog een behoorlijk eigen vermogen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma okt 17, 2005 3:45 pm

@ Lucas Natuurlijk, had ik even niet aan gedacht.

Ik heb wat er moeite mee om een speler die je aankoopt als investering te zien.

@ BZ Dat neem ik meteen aan, maar financiële mensen zijn er over het algemeen niet zo happig op om het eigen vermogen aan te spreken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 17, 2005 8:28 pm

Oke, we winnen nooit meer wat, het spel is beneden de maat, er zit weinig verbetering in, maar we zijn wél financieel gezond! :cheer:






:sad:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » ma okt 17, 2005 8:32 pm

Voorwaardescheppend voor de toekomst: met andere woorden MvG kan aan de gang. :eusa_pray:

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma okt 17, 2005 9:00 pm

Voor wie zich afvroeg waar de ziel van Ajax was gebleven:
De omzet steeg met 3,7% naar 66,6 miljoen euro.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » di okt 18, 2005 3:25 pm

Nihad schreef:Misschien krijgen we Ajax TV? :hypocrite:
Misschien wel ja.

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » vr mar 24, 2006 12:57 pm

Ze zijn er weer...

Klik.

Grappig trouwens, een half jaar geleden ging het over AjaxTV. Nu worden we ermee doodgegooid op Ajax.nl.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr mar 24, 2006 12:59 pm

Ook hier is het één en ander te lezen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 24, 2006 1:09 pm

Valt me alles mee dat ze in de eerste helft van zo'n seizoen nog winst draaien. Tegenover de aanschaf van KJH staat de verkoop van een handvol spelers die kleinere bedragen opleverden. De bekerfinale en de play-offs kunnen Ajax ook over het hele seizoen in de zwarte cijfers brengen. Het zal ongeveer een break-even seizoen worden, en dat is helemaal niet zo gek, gezien de crisis die er voortdurend gewoed heeft.

Inkomsten merchandise zijn nog altijd belachelijk laag voor een club die qua 'merkwaarde' 30e op de wereldranglijst van bekendste en meest waardevolle sportmerken staat. Dat moet écht veel beter. De Ajax Fanshop kan beter (1,2 miljoen/jaar is niet fantastisch), maar vooral internationaal moet het beter. Dat is één van de taken die Fontein zich moet stellen.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr mar 24, 2006 1:39 pm

Daling winst Ajax

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse voetbalclub Ajax heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 2005/2006 de winst sterk zien dalen. Dit was te wijten aan lagere opbrengsten uit transfers van spelers, zo blijkt uit de cijfers die Ajax vrijdag bekendmaakte.

De nettowinst kwam in de periode juli-december uit op 0,9 miljoen euro tegen 6,1 miljoen euro in de eerste zes maanden van het boekjaar 2004/2005. Het bedrijfsresultaat voor de afschrijving van transfersommen nam wel licht toe, van 7,2 miljoen naar 7,3 miljoen euro. Ajax verwacht dat dit resultaat in het gehele boekjaar ook positief zal zijn.

Of er nettowinst wordt behaald, hangt volgens de voetbalclub af van de resultaten uit transfers in de komende maanden. Bij de presentatie van de jaarcijfers in oktober vorig jaar was de verwachting uitgesproken dat het boekjaar 2005/2006 een positief nettoresultaat zou opleveren.
De beursgenoteerde onderneming moest eind vorig jaar diep in de buidel tasten voor de Heerenveen-spits Klaas Jan Huntelaar (9 miljoen euro). Deze transfersom wordt in de tweede helft van het boekjaar in de resultaten verwerkt. Hetzelfde geldt voor de opbrengsten uit de verkoop van De Jong, Escudé, Lobont en Maxwell.

De omzet steeg van 38,4 miljoen naar 42,2 miljoen euro. Deze stijging van 10 procent was vooral te danken aan betere prestaties in de Champions League, waardoor de UEFA meer geld moest overmaken naar de bankrekening van de voetbalclub. Ajax verkocht meer kaartjes voor de wedstrijden in de eredivisie. De recettes uit de Champions League vielen tegen doordat Ajax naar eigen zeggen tegen minder aantrekkelijke tegenstanders voetbalde.
De transfers van Hunterlaar, De Jong, Lobont, Escudé en Maxwell worden dus pas bij de cijfers voor de tweede helft van het boekjaar verwerkt worden. Eén ding is zeker: op de wedstrijdpremies kan dit seizoen een flink voordeel gehaald worden. :D
www.pzc.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mar 25, 2006 6:20 am

Alleen het meerekenen van die transfers werkt de zwarte cijfers weer tegen. De Jong, Lobont, SQD en Maxwell hebben maar de helft opgebracht dan dat Huntelaar gekost heeft.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za mar 25, 2006 6:59 am

Weer een fantastisch resultaat, er zal jaloers naar gekeken worden. De komst van Huntelaar en het vertrek van de anderen levert op de post salarissen juist weer een voordeel op.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mar 25, 2006 5:14 pm

Neefkens schreef:Weer een fantastisch resultaat, er zal jaloers naar gekeken worden. De komst van Huntelaar en het vertrek van de anderen levert op de post salarissen juist weer een voordeel op.
Maar de vervangers van de vertrokken spelers moeten nog aangetrokken worden.

Plaats reactie