Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14587
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di feb 26, 2008 1:49 pm

joey schreef:Hoe dan ook, in vergelijking met de Michels die bij Ajax begon is Marco van Basten ervaren als trainer en ook als speler heeft hij heel wat meer meegemaakt, want Michels kwam nooit verder dan Ajax.

Uh, Joey?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 26, 2008 2:04 pm

Als speler uiteraard.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di feb 26, 2008 2:05 pm

hmm ja... "nooit verder dan ajax" gekomen.... niet vloeken in de kerk zou ik zeggen :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di feb 26, 2008 2:11 pm

bryan schreef:Dat is een verliezende mentaliteit, want PSV flikte het de laatste 10 jaar om Guus Hiddink, Bobby Robson en Huub Stevens binnen te halen. Wat PSV kan moet Ajax nog beter kunnen.
Guus Hiddink was al coach van PSV geweest, was Bobby Robson een absolute topcoach toen hij naar PSV kwam en sinds wanneer is Huub Stevens een echte topcoach?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di feb 26, 2008 2:19 pm

Huub Stevens heeft de UEFA Cup gewonnen met Schalke. Is geen absolute topper, maar wel een zeer ervaren trainer die wat heeft gewonnen.

Bobby Robson, voordat hij naar PSV kwam, had de UEFA Cup met Ipswich Town gewonnen (dat is een flinke prestatie), en heeft die club, die normaal veel lager zit (degradatie kandidaat) zo'n 12 jaar lang hoog in de Engelse eredivisie gehouden. Hij bereikte ook nog de halve finale van een WK. Dus PSV koos voor een bewezen coach.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 26, 2008 2:20 pm

Tja, maar Robson deed het bij PSV maar matig. Geen geweldig voorbeeld wat mij betreft.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » di feb 26, 2008 2:26 pm

Robson was natuurlijk een tussenpaus toen hij voor de 2e keer bij PSV kwam. Ze moesten namelijk een jaar wachten op Erik Gerets.
Ik ben

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 26, 2008 2:33 pm

Guus Hiddink had toen hij in de tachtiger jaren bij PSV begon weinig ervaring maar won wel de EC 1.

De trend vandaag de dag is dat een coach ervaring moet hebben. Vijf jaar geleden was het anders; toen moest een coach topvoetbal gespeeld hebben. Allemaal leuk en aardig, maar mijns inziens moet een coach in de eerste plaats kwaliteiten hebben. En aangezien een ervaren coach met de gevraagde kwaliteiten doorgaans allang bij een absolute topclub zit, zal Ajax, zoals Jöhnk al aangeeft, snel uitkomen bij een jonge trainer die kan doorgroeien naar de absolute top. Het is geen toeval dat de drie beste trainers die Ajax heeft gehad onder die noemer vielen.
Zoals we nu met Adrie Koster kunnen zien: ervaren coaches die niet in de top werken, werken niet voor niets niet in de top.
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 27, 2008 2:58 pm

Eeuwige adoratie voor zijn meester

Marco van Basten wordt bij Ajax herenigd met zijn leermeester Johan Cruijff. „Hij was als coach destijds authentiek en redelijk revolutionair."
Marco van Basten krijgt op het WK 2006 bezoek van zijn leermeester Johan Cruijff.
Foto Bas Czerwinski Amsterdam, 26 febr. Marco van Basten hoeft geen seconde na te denken als hem wordt voorgelegd wie in zijn ogen zijn beste coach is geweest. „Johan Cruijff”, klinkt het resoluut uit de mond van de oud-voetballer in het penthouse van het Amsterdamse Hilton Hotel, enkele dagen voor de turbulente ontwikkelingen bij Ajax. De namen van voormalige leermeesters als Aad de Mos, Arrigo Sacchi, Leo Beenhakker, Rinus Michels en Fabio Capello lijken niet eens in zijn gedachten op te komen. „Cruijff heeft nu eenmaal heel veel verstand van voetbal. En dat is misschien wel de belangrijkste eigenschap om een goede coach te kunnen zijn.”

De leerling en de meester worden volgend seizoen herenigd. Bij Ajax, de club waar ze beiden hun profcarrière als speler en coach begonnen, wordt Van Basten hoofdtrainer en gaat Cruijff structuur aanbrengen in het technische beleid. Samen hopen ze Ajax terug te brengen aan de top.

De basis van de relatie tussen Van Basten en Cruijff wordt al gelegd in het seizoen 1981/1982. De twee aanvallers zijn dan ploeggenoten in het eerste elftal van de Amsterdamse voetbalclub. Op 3 april 1982 maakt Van Basten zijn debuut voor Ajax in een thuiswedstrijd tegen NEC als vervanger voor Cruijff. Van Basten: „Johan was als speler al echt de leider van de groep. Je kon toen zien dat hij een coach zou worden. Dat zag je aan zijn manier van spreken en aan zijn houding.”

In het seizoen 1985/1986 keert Cruijff terug bij Ajax als hoofdtrainer, al is hij officieel technisch directeur. De voormalige nummer 14 beschikt namelijk niet over een trainersdiploma. Ajax speelt bij vlagen fenomenaal voetbal en beëindigt het seizoen met een doelsaldo van 120 doelpunten voor en 35 tegen. De landstitel gaat echter naar PSV. „Cruijff moest in het begin van zijn trainersloopbaan heel veel slikken”, zegt Van Basten terugkijkend. „Officieel waren Spitz Kohn, Cor van der Hart en Tonnie Bruins Slot de trainers. Johan mocht eigenlijk niet eens de groep toespreken. Michels vond dat Johan eerst maar een tijdje door het stof moest. Wat daar precies achter stak, weet ik niet. Cruijff en Michels kenden elkaar natuurlijk goed van Ajax, Barcelona en de Verenigde Staten. Misschien dat Michels zich zag als de grote ervaren coach en vond dat Johan zich eerst maar eens moest bewijzen. In 1987 wonnen we met Cruijff de Europa Cup 2. Daarna kreeg hij pas zijn trainersdiploma van de voetbalbond.”

Van Basten heeft na zijn spelersloopbaan verschillende keren gezegd dat hij de beste herinneringen heeft aan zijn jaren onder Cruijff. „Ik denk dat Johan als coach destijds redelijk revolutionair was”, stelt Van Basten ruim twintig jaar later. „Johan is authentiek. Hij werkte vanuit zijn gevoel. Het ging om de manier waarop hij naar voetbal keek. Veldbezetting en samenspel, waren voor hem sleutelbegrippen. Hij kon voetballers dusdanig tactisch beïnvloeden dat ze ook op andere vlakken beter werden. Alles greep bij hem in elkaar. Als je een bal goed in wilt spelen moet je over de juiste techniek beschikken, je moet fysiek sterk genoeg zijn om op tijd te komen en dat moet je allemaal mentaal op kunnen brengen. Uiteindelijk ben ik daar als voetballer beter van geworden.”

Van Basten verruilt in de zomer 1987 zijn jeugdliefde Ajax voor AC Milan. Tijdens zijn Italiaanse jaren onderhoudt hij een innige band met Cruijff. Zijn eerste jaar bij de voetbalgrootmacht uit Milaan draait op een teleurstelling uit. Van Basten komt door een enkelblessure nauwelijks aan spelen toe. In de aanloop naar het EK van 1988 dreigt hij ook nog eens buiten het basiselftal van bondscoach Michels te vallen. Als Van Basten zijn grote voorbeeld na een oefeninterland tegen Roemenië toevallig op het plein voor het Olympisch Stadion tegen het lijf loopt, krijgt hij een wijze raad.

„Ik weet nog precies hoe dat ging”, zegt Van Basten, terwijl hij over Amsterdam uitkijkt en de lichtmasten op de plaats van handeling kan zien. „John Bosman stond in de spits. Ik mocht slechts een half uur meedoen. En dan ook nog als linksbuiten. Cruijff zei tegen mij dat ik me moest afvragen of het wel zin had om naar het EK te gaan. Hij stelde dat ik mijn plaats in de spits moest opeisen. Ik was volgens hem niet de eerste de beste. Ik heb daar toen wel even over nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten om gewoon naar het EK te gaan. Ik wilde het toernooi sowieso gebruiken als een soort trainingsperiode zodat ik fit aan het volgende seizoen bij AC Milan zou kunnen beginnen. Of ik een kans zou krijgen wist ik niet. Michels had iets van never change a winning team.”

Het Nederlands elftal verloor met Bosman in de spits in de eerste wedstrijd van het titeltoernooi van de toenmalige Sovjet-Unie. „Daarna heeft Michels alles omgegooid. Hij raakte toch een beetje in paniek. Drie of vier spelers gingen eruit. We gingen een ander systeem spelen. Als je daar nu als bondscoach van Oranje op terugkijkt, kun je zeggen: wat is wijsheid? Ik had een heel moeilijk seizoen achter de rug, maar kreeg opeens de wind mee. Wonder boven wonder lukte alles. Achteraf hebben mensen de mooiste theorieën verzonnen. Boeken zijn er over vol geschreven. Michels zou mij expres rust hebben gegund. Onzin natuurlijk.”

Van Basten heeft Michels leren kennen als een serieuze vakman, die op natuurlijke wijze gezag afdwong. „We zagen Michels zeker in 1988 als iemand van naam en faam. Hij was een man met status. We hadden respect voor hem. Daarbij had hij een goed gevoel voor humor. Twintig jaar geleden had Michels vooral een goede band met Ruud Gullit. Hij was de leider van het elftal. Later kregen die twee een onderlinge strijd, zoals ook Cruijff en Michels tegenover elkaar kwamen te staan. Dat soort dingen vind ik kenmerkend voor Nederland. Daar zijn we als land niet groot in.”

In 1990 breken Van Basten en Gullit met de hulp van een bevriende journalist in De Telegraaf een lans voor Cruijff. Hij zou in plaats van Thijs Libregts als bondscoach op het WK in Italië moeten fungeren. Michels spreekt hier zijn veto over uit. Vervolgens gunt hij Leo Beenhakker de baan van roerganger van Oranje. „Verstrengelde belangen speelden toen een rol. Michels had banden met het Algemeen Dagblad, Gullit had een column in De Telegraaf. Dat botste ook.”

Van Basten begint in het seizoen 2003-2004 zijn trainersloopbaan als jeugdcoach van Ajax. Een jaar later wordt hij mede op advies van Cruijff door de KNVB aangesteld als bondscoach van het Nederlands elftal. Van Basten doet vlak voor het wereldkampioenschap van 2006 opnieuw een beroep op Cruijff. „We hadden zo nu en dan contact. Nadat we ons hadden gekwalificeerd wilde ik hem graag bij Oranje betrekken. In het belang van het Nederlands elftal. Johan is gewoon een heel wijs mens. Volgens mij had hij een goede bijdrage kunnen leveren. Maar voor hem hoefde dat niet. Dat vond hij niet zinvol. ‘Het gaat toch goed zo? Als er iets is kun je me altijd bellen’, stelde hij.”

Het WK loopt met de uitschakeling door Portugal in de achtste finales uit op een teleurstelling. Tijdens de kwalificatiereeks voor het EK van 2008 ontstaat er langzaam maar zeker een negatieve sfeer rond het Oranje van Van Basten. Cruijff blijft zijn discipel steunen daar waar hij kan. Na overleg met John van ’t Schip en Rob Witschge neemt Van Basten al in de zomer van vorig jaar het besluit dat hij na het EK zal vertrekken bij Oranje. „We zijn bij elkaar gaan zitten en hebben ons afgevraagd wat we wilden. Toen kwamen we tot de conclusie dat je als clubtrainer misschien beter je ei kwijt kunt.”

Van Basten begint komend seizoen aan een vierjarig contract bij Ajax. Hij is de zesde voormalige eerste-elftalspeler van de club die in Amsterdam als hoofdtrainer aan de slag gaat. Cruijff heeft vorige week openlijk zijn goedkeuring uitgesproken over de benoeming van de op clubniveau nog onervaren Van Basten.

„Mensen die zeggen dat ik niet eerder een club heb gecoacht, hebben gelijk”, zegt Van Basten. „Ik heb er alle vertrouwen in dat het lukt. Wat is eigenlijk de definitie van een goede trainer? Waar staat geschreven hoe je dan precies moet werken? Volgens mij is daar helemaal geen leidraad voor. Ik zou zelf het liefst op de manier van Johan Cruijff willen coachen. Maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat ik nog lang niet zo goed ben als hij was.”
NRC
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo feb 27, 2008 3:17 pm

In het seizoen 1985/1986 keert Cruijff terug bij Ajax als hoofdtrainer, al is hij officieel technisch directeur. De voormalige nummer 14 beschikt namelijk niet over een trainersdiploma. Ajax speelt bij vlagen fenomenaal voetbal en beëindigt het seizoen met een doelsaldo van 120 doelpunten voor en 35 tegen.
Dat waren nog eens tijden. Dat zou tegenwoordig trouwens niet meer lukken, denk ik. Meer dan 100 doelpunten is al bijna onmogelijk, laat staan 120.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 27, 2008 3:31 pm

Als we even aanzetten dan halen we de 100 nog.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 27, 2008 3:38 pm

En de zestig tegendoelpunten.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo feb 27, 2008 3:39 pm

Zou kunnen. Maar ik denk het niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo feb 27, 2008 4:01 pm

Het is te doen, maar het wordt flink uitschieten in de vier thuisduels. Uit zal het namelijk niet echt meezitten, denk ik.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo feb 27, 2008 5:18 pm

120 goals en dan nog géén kampioen worden. :smallgrin.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » wo feb 27, 2008 9:54 pm

120 voor en 35 tegen, da's +85.

Morten Olsen deed nog beter... 112 voor en 22 tegen... +90

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr feb 29, 2008 12:49 pm

Presentatie Van Basten woensdag live via internet te volgen

Aanstaande woensdag, 5 maart, wordt Marco van Basten met zijn nieuwe technische staf gepresenteerd bij Ajax voor het komende seizoen. Ajax.tv zal de presentatie woensdag live uitzenden via internet.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo mar 02, 2008 8:22 pm

Jansma schreef:http://www.repubblica.it/2008/03/sezion ... fisco.html

Wat was eigenlijk hier de stemming toen Hidding de belasting had ondergedoken?

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » ma mar 03, 2008 12:09 pm

Ik hoop voor hem dat hij bij Ajax genoeg gaat verdienen...
Van Basten moet 7,2 miljoen betalen
Bondscoach Marco van Basten moet een megaboete betalen aan de Italiaanse belastingdienst. Met een schikking van 7,2 miljoen euro voorkomt de oud-speler van AC Milan een eventueel proces wegens fraude.

Het gaat om een belastingaanslag van 4,2 miljoen euro, een boete van 1,65 miljoen euro en 1,44 miljoen euro aan rente. Verscheidene Italiaanse sporters, waaronder motorcoureur Valentino Rossi, troffen eerder een soortgelijke schikking met de Italiaanse fiscus, weet De Telegraaf.

Van Bastens belastingachterstand kwam in 2001 aan het licht. Een belastingkantoor bemerkte dat de bondscoach in 1997 opbrengsten heeft gehad die betrekking hadden op zijn imago en waarvan geen aangifte is gedaan. Van Basten was op dat moment al verhuisd naar Monte Carlo.

De Italiaanse belastingdienst heeft tijdens het onderzoek samengewerkt met de collega's uit Nederland. Van Basten werd eind 2006 van de fraudeverdenking op de hoogte gebracht.
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma mar 03, 2008 12:15 pm

Ik denk dat je eerder moet hopen dat hij voldoende verdiend heeft. Maar dat zal wel, anders krijg je niet zo'n belastingaanslag. Van Basten lijkt me overigens wel een spaarzaam type, ik denk dat ie het wel kan betalen. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo mar 05, 2008 9:07 am

Over twee uur om 11.00u op Ajax TV (en volgens mij ook AT5) live de persconferentie met betrekking tot onze nieuwe staf!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mar 05, 2008 9:25 am

Ja, op de website van AT5 staat nog steeds dat AT5 voor beelden zorgt via TV en livestream.
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mar 05, 2008 10:54 am

Ik zit klaar. Ben benieuwd! :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 05, 2008 11:25 am

Er zit wel iets anders achter die microfoon dan bij sommige voorgangers ..

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » wo mar 05, 2008 11:25 am

Voetske schreef:Er zit wel iets anders achter die microfoon dan bij sommige voorgangers ..
Is het interessant? Kan het hier namelijk niet zien.

Gesloten