Redacteur VI brak in op pc Jaakke

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » vr sep 12, 2008 4:10 pm

Moderators kunnen in topics knippen, toch?
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr sep 12, 2008 7:11 pm

De moeder van alle oninteressante onderwerpen

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33942
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 15, 2008 1:15 pm

Gehackt: de geheimpjes op de computer van John Jaakke
Geplaatst op 15-09-2008 09:09 door Paul Onkenhout in categorie sport
Column De Twaalfde Man uit de Volkskrant van 13 september 2008

Net als je denkt dat het behoorlijk lastig zal worden om een onderwerp te vinden, in een week waarin Oranje de Macedoniërs onverwacht soepel opzij schuift en er verder weinig gebeurt, wordt bekend dat een redacteur van Voetbal International de computer van John Jaakke heeft gekraakt. Heerlijk.

Alles zit er in: Ajax, een diefstal, een ijdele bestuurder, de invloed van de media, een ontmaskering, een hoofdredacteur in de verdediging en een technologisch hoogstandje.
Tenminste, zo mag je het wel noemen als een journalist erin slaagt de e-mails van de voorzitter van Ajax te lezen.

Niet slecht, dacht ik in eerste instantie. Totdat ik in het bericht, dat nota bene door de doodernstige Nederlandse Vereniging van Journalisten werd verspreid, het woord ‘computervredebreuk' zag staan.

Computervredebreuk. Dan is de lol er snel af, helemaal als de inbreker door Voetbal International op non-actief wordt gesteld, hoofdredacteur Johan Derksen de actie van de redacteur schandalig noemt en zegt dat hij geen nieuws in zijn blad wil hebben dat op onrechtmatige wijze is verkregen.

Gemeld werd verder dat de dader mogelijk een gevangenisstraf boven het hoofd hangt. Tegen de collega's die zijn informatie gebruikten voor een artikel, zei de redacteur dat zijn bron een vriend was die bij Ajax werkte. Ze roken geen onraad. Dat gold ook voor Derksen.

We hebben op de redactie de stukken er meteen bijgepakt. Op 15 februari 2008 verscheen op de site van VI een bericht onder de kop ‘Hard oordeel over Ajax van commissie Coronel'.

Dat was een stevige primeur. Oud-bestuurslid Coronel had van de club opdracht gekregen te onderzoeken waarom Ajax al jaren ondermaats presteerde. Dat hadden ze ook aan ons kunnen vragen - waardeloos transferbeleid -, maar op dat moment was nog niets bekend over de bevindingen van de commissie van Coronel. Pas twee dagen later, op 17 februari, werd het onderzoeksrapport officieel aan de pers gepresenteerd.

Een dag eerder, op de 16de, had VI op de site gemeld dat de raad van commissarissen algemeen directeur Maarten Fontein had verzocht met onmiddellijke ingang zijn functie neer te leggen. Daarmee werd duidelijk wie in de ogen van de onderzoekers bij Ajax het meest had gefaald: niet voorzitter Jaakke of technisch directeur Van Geel, maar Fontein.

Vervolgens bood VI ons een inkijkje bij Ajax dat exemplarisch kon worden genoemd voor de akelige en achterbakse manier waarop bestuurders in de Arena met elkaar omgingen. Jaakke, voorzitter van Ajax én van de raad van commissarissen, speelde in dat spel een sleutelrol.

De ontmaskering van Jaakke werd in de papieren uitgave van VI (20 februari) breed uitgemeten. Zonder dat ze wisten hoe de informatie was vergaard, schreven Thijs Slegers en Simon Zwartkruis een heftig artikel over de stammenstrijd in Amsterdam.

Ze schreven onder meer: ‘Al een dag voordat de achtkoppige onderzoekscommissie haar rapport officieel wereldkundig maakte, was Jaakke uit op het vertrek van de algemeen directeur'.

Het grappigst was dat tegelijkertijd werd onthuld dat Ajax vijf verschillende persberichten had klaarliggen om het vertrek van Fontein toe te lichten. Alle mogelijkheden werden opengehouden. In de ene versie stapte Fontein zelf op, in de andere werd hij ontslagen.

Inmiddels weten we dat VI zo goed op de hoogte was omdat een redacteur lekker zat te neuzen in de inbox van Jaakke. Daarin zaten onder meer de vijf persberichten. VI toonde aan dat de persberichten al waren opgesteld voordat een gesprek met Fontein was gevoerd.
John Jaakke, ach ja. We waren hem al bijna weer vergeten. Van 2003 tot 2008 was hij voorzitter van Ajax.

We zullen hem nog lang herinneren als de man die op een nogal originele manier reageerde toen een Ajax-speler een donkere grensrechter uitschold voor ‘kankerneger' en een ander een scheidsrechter ‘blinde tyfushond' noemde.

Ajax is geen koorknapenvereniging, zei de voorzitter.

Daaraan moest ik denken toen ik in het AD las dat Jaakke ‘diep geraakt' was door de onthulling dat er was ingebroken op zijn computer. Wat ook heel erg was, zei hij, was dat destijds iedereen bij Ajax naar elkaar ging kijken. De vraag wie het onderzoeksrapport had laten uitlekken, leidde tot een groot onderling wantrouwen.

Toen Jaakke tijdens de presentatie van het rapport van de commissie Coronel verklaarde dat Ajax de aanbevelingen rustig zou gaan bestuderen, was Fontein al geslachtofferd. Het was alleen nog de vraag welk persbericht moest worden verspreid.

De redacteur van VIoetbal International had dat natuurlijk niet mogen doen, dat hacken. Een algemeen belang is er niet mee gediend en terecht deed John Jaakke in mei aangifte van computervredebreuk.

Maar ik had het niet graag willen missen, het minutieuze verslag van de moddergevechten in Amsterdam van al die opgezwollen ego's.
www.volkskrantblog.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie