Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%
 
Totaal aantal stemmen: 83

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » di mei 12, 2009 1:13 pm

Ik betwijfel of Adriaanse niet veranderd is. Maar wat ik wel zeker weet is dat Ajax veranderd is. De toenmalige leiding heeft bewust ingespeeld op de zwakke plekken van Adriaanse om hem weg te pesten (hoe is het toch mogelijk in een professionele organisatie). Adriaanse kan prima functioneren als hij wel de steun heeft van de directie.
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door brigade zuid » di mei 12, 2009 1:18 pm

El Clavo schreef:Ik zou er ook blij mee zijn. Ik blijf erbij dat hij destijds geen eerlijke kans heeft gehad.
Ach geen eerlijke kans.. hij heeft het 16 maanden mogen proberen, dat vind ik best een aardige tijd hoor.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door brigade zuid » di mei 12, 2009 1:21 pm

Boabdil schreef:Nee, hoor. Adriaanse is voor geen meter verandert. Wordt niets.
Idd, bij Salzburg hangen ze ook de vlag uit dat ie weg gaat, terwijl ze kampioen worden.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Real Ajax » di mei 12, 2009 1:23 pm

Ik denk ook dat die shortlist hartstikke leeg is. Ajax heeft geen fantasie, dus Louis niet, Frankie niet, nou dan maar Co hè? Ach, Co met zijn nep-autoritaire DDR houding die altijd zijn ondergang inluidt, eigenlijk ben ik wel benieuwd of het hem dit keer wel lukt, al lijkt het me ook niet echt de tijd voor dit soort experimenten bij Ajax. Ik ga er overigens van uit dat hij wel wat heeft bijgeleerd (en hopelijk vooral op psychologisch gebied.) Zo'n Co - De Boer neemt het in drie jaar over deal zie ik ook wel zitten, geeft ten minste wat continuïteit, want Co is natuurlijk niet iemand van de lange termijn projecten.

edit: lees net Wimpey's alpha-dier theorie. :biggrin.gif: Zit wel wat in, grote vraag dus is De Schol een alpha-dier?
Laatst gewijzigd door Real Ajax op di mei 12, 2009 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13403
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Nihad » di mei 12, 2009 1:27 pm

brigade zuid schreef:
El Clavo schreef:Ik zou er ook blij mee zijn. Ik blijf erbij dat hij destijds geen eerlijke kans heeft gehad.
Ach geen eerlijke kans.. hij heeft het 16 maanden mogen proberen, dat vind ik best een aardige tijd hoor.
Precies. Het voetbal onder Adriaanse was ronduit armoedig en de prestaties ook. Ik lig nog wakker van Ajax-Feyenoord (3-4), Ajax-Celtic (1-3) en Ajax-Kopenhagen (0-1).

Co Adriaanse terug. Wat een nachtmerrie. Ik denk dat ik komend seizoen maar wat anders ga doen. Sjoelbakken ofzo.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 1:31 pm

Of hij nou wel of geen een eerlijke kans heeft gehad - whatever.

Bij iedere topper kan een keer een klus faliekant, totaal verkeerd lopen. Dat is met Co Adriaanse bij Ajax gebeurd, met Louis van Gaal bij Oranje, met Ronald Koeman bij Valencia, met Huub Stevens bij PSV, en ga zo maar door.

Ik pleit, zoals elders gesteld, voor beoordeling volgens het 'Skutsjesilen-principe': je puntentotaal is het totaal na aftrek van je slechtste race. Bekijk de constante in iemands (bij voorkeur lange) loopbaan - en beoordeel hem daarop. Dan zie ik bij Co Adriaanse, na aftrek van zijn slechtste 'race', een constante van goed voetballende elftallen. Bij bijna alle clubs waar hij werkte, presteerde het elftal uitzonderlijk goed, werd er iets wezenlijks opgebouwd en was het collectief (het totaal) groter dan de som der delen.

Het is óók een constante in Co's carrière dat hij vaak om principiële redenen ruzie krijgt met het zittende clubbestuur. Dat is de risicofactor. Die erken ik ook, zoals elke bewonderaar van welke trainer in redelijkheid een risicofactor zal moeten erkennen.

Ach, en zo heeft iedereen zijn voorkeuren. In dit geval ben ik blij, omdat we een algemeen directeur hebben zitten bij wie het er steeds meer op gaat lijken dat hij mijn voorkeuren en overtuigingen deelt (slagje om de arm, maar het begint erop te lijken dat dat zo is). Ik vind bovenal dat een algemeen directeur zich geen moer moet aantrekken van reputaties of gezwam vanuit de achterban - en dus ook niet van míjn gezwam. Autonoom kiezen en een goeie organisatie neerzetten, dat is wat er moet gebeuren. De rest van de wereld lult maar, zéker zo'n verzameling trieste binnenzitters en fulltime-bozebrievenschrijvers op een discussieforum, zoals wij. Nóóit naar luisteren.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13403
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Nihad » di mei 12, 2009 1:42 pm

Dat hij overal zo goed heeft gepresteerd vind ik persoonlijk niet zo relevant. Het gaat erom dat hij in het verleden bij Ajax totaal niet heeft gepresteerd. Zijn eerste seizoen was ronduit dramatisch (Ajax won geen één topduel, bijvoorbeeld). Zijn tweede seizoen was misschien wel beter, maar dat komt mede door A) Een rits aan miljoenenaankopen B) Door een ultra defensieve speelstijl (het 5-3-2) en C) door opvliegingen van van der Vaart die alles raak schoot toen. Maar toen de magie van van der Vaart opwas, toen storte Ajax in elkaar (Heerenveen uit 5-1, NAC thuis 1-3, PSV thuis 1-3, Kopenhagen thuis 0-1, tegen Twente de nummer 18 op 0-2 achterkomen).

Adriaanse heeft telkens maar weer aangetoond in zijn Ajax periode weinig tot geen tactisch inzicht te hebben en werd inderdaad zoals hiervoor mij al gezegd is, tactisch afgetroefd (3 keer zelfs) door nota bene Ronald Koeman. Nou niet bepaald het tactische wonder.

Adriaanse kreeg in het eerste seizoen al vlug ruzie met mensen binnen de club en maakte de meeste vreemde beslissingen (Sjaakie Wolfs weggestuurd van de bank, Arveladze die tig rondjes moest lopen in de perskamer, van Basten schofferen in de media, Jesper Gronkjaer wegsturen). De beste man heeft altijd ruzie en bij Ajax zijn er genoeg mensen om ruzie mee te maken. Adriaanse zal ook in zijn tweede periode als Ajax trainer (als het er inderdaad van komt) niets bakken.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door 999 » di mei 12, 2009 1:48 pm

Ik zal eens kijken of dat ik nog wat Dvd-tjes kan vinden met Co aan het roer van AJAX 1.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 1:52 pm

Boabdil schreef:Dat hij overal zo goed heeft gepresteerd vind ik persoonlijk niet zo relevant. Het gaat erom dat hij in het verleden bij Ajax totaal niet heeft gepresteerd.
Oké, daar verschillen we over van mening. Dat kan.

Ik vond Ajax toen een onwerkbare club, met een drol van een algemeen directeur. Nu denk ik dat er bij Ajax een organisatie staat waarin Co wél gedijt. Maar goed: ik denk dit, jij denkt dat. Is in wezen een welles-nietes kwestie.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door peter » di mei 12, 2009 2:25 pm

Co moet je alleen dus wel aan banden leggen, want in de huidige situatie is er bijna niemand met voetbalverstand bij Ajax. Het zou dus maar zo kunnen dat Co zeggenschap over de jeugd en over het aankoopbeleid heeft. Met alle respect, maar dat zijn beide taken die hij absoluut niet beheerst.

Verder vond ik het onder Co allemaal heel opportuun en zo heb ik hem eigenlijk altijd zien spelen. Bij een subtopper kan dat prima, want dan kun je zo af en toe een keer tegen een flinke domper aanlopen. Bij Ajax draait het vooral om consistentie en goed voetbal. Wij willen namelijk over 34 wedstrijden met goed voetbal bovenaan staan. Daar is hij de eerste keer ernstig in tekort geschoten en toen begon hij dus zelfs te draaien. Hij ging opeens de Berlijnse Muur optuigen en gokte op de bevliegingen van de spitsen. Nee, zoiets hoef ik niet weer te zien, hoor. Die kamikaze acties met zijn 4-2-4 opstellingen hoef ik overigens ook niet meer te zien.

Verder heeft Co er altijd een handje van om bakken met eigen jeugd door te schuiven. Gaan we het weer meemaken dat alles wat middelmatig is en uit de eigen jeugd komt bij Ajax 1 komt te spelen?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Jöhnk » di mei 12, 2009 2:41 pm

Kowalczyk schreef:Bij bijna alle clubs waar hij werkte, presteerde het elftal uitzonderlijk goed, werd er iets wezenlijks opgebouwd en was het collectief (het totaal) groter dan de som der delen.
Laat ik me beperken tot zijn tweede periode als trainer (eerste periode weet ik te weinig van). Willen II: uitzonderlijk, akkoord. Ajax: ramp. AZ: uitzonderlijk. Porto: goed, maar niks opgebouwd, want binnen de kortste keren weg. Metaloerh Donetsk: matig. Qatar: matig. Salzburg: goed, maar niks opgebouwd.

---> Dat maakt dus twee keer uitzonderlijk, twee keer goed, twee keer matig, en één keer rampzalig. Het is geen vlekkeloze staat van dienst. Eigenlijk valt er geen peil op te trekken.
Je zou bijna zeggen: nog één keer rampzalig presteren en de lijst klopt.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Chris » di mei 12, 2009 2:48 pm

Jöhnk schreef:
Kowalczyk schreef:Bij bijna alle clubs waar hij werkte, presteerde het elftal uitzonderlijk goed, werd er iets wezenlijks opgebouwd en was het collectief (het totaal) groter dan de som der delen.
Laat ik me beperken tot zijn tweede periode als trainer (eerste periode weet ik te weinig van). Willen II: uitzonderlijk, akkoord. Ajax: ramp. AZ: uitzonderlijk. Porto: goed, maar niks opgebouwd, want binnen de kortste keren weg. Metaloerh Donetsk: matig. Qatar: matig. Salzburg: goed, maar niks opgebouwd.

---> Dat maakt dus twee keer uitzonderlijk, twee keer goed, twee keer matig, en één keer rampzalig. Het is geen vlekkeloze staat van dienst. Eigenlijk valt er geen peil op te trekken.
Valt er op bijna elke CV van elke trainer niet zo'n curve te trekken? Mijn inziens moet je kijken naar de situatie waarin Ajax nu verkeert, en kijken in welke situaties de betreffende trainer ook heeft gewerkt en wat voor resultaat hij dan heeft geboekt.
Chris a.k.a Giiser

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » di mei 12, 2009 3:00 pm

Ik vind het niet waar dat de jeugd bestaat uit middelmaat. Ajax heeft alleen een angstig beleid in het brengen van talenten, daarom behoren veelbelovende spelers als Anita, Sarpong, Manucharyan, Goossens en Alderweireld momenteel nog niet tot de betere spelers van de Eredivisie. Zien we nu weer: Castillion, Zeegelaar, Josefzoon, Overtoom en Van Rhijn zijn vele malen belangrijker dan Sno, Martina, Kennedy, De Jong en Lindgren. Ajax bouwt nog niet aan de komende jaren, waarin de jonkies veel grotere rol kunnen gaan spelen dan onze middelmatige eerste elftal spelers. Selecteer dan door! Dan staan ze er veel sneller dan met ons behouden beleid.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door brigade zuid » di mei 12, 2009 3:20 pm

Kowalczyk schreef: Het is óók een constante in Co's carrière dat hij vaak om principiële redenen ruzie krijgt met het zittende clubbestuur. Dat is de risicofactor. Die erken ik ook, zoals elke bewonderaar van welke trainer in redelijkheid een risicofactor zal moeten erkennen.
Maar bij Co heb je zomaar de kans dat bijv. Suarez of Sulejmani in kleedkamer 2 terecht komen..

Als ik aan alle slechte jaren van AJAX denk, is het eerste beeld wat op me netvlies komt die drie kakkerlakken die met zn allen op Grim afkomen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door El Clavo » di mei 12, 2009 3:23 pm

Kowalczyk schreef:
Boabdil schreef:Dat hij overal zo goed heeft gepresteerd vind ik persoonlijk niet zo relevant. Het gaat erom dat hij in het verleden bij Ajax totaal niet heeft gepresteerd.
Oké, daar verschillen we over van mening. Dat kan.

Ik vond Ajax toen een onwerkbare club, met een drol van een algemeen directeur. Nu denk ik dat er bij Ajax een organisatie staat waarin Co wél gedijt. Maar goed: ik denk dit, jij denkt dat. Is in wezen een welles-nietes kwestie.

K.
Precies, Ajax - Twente, anyone? Co kreeg de puinhoop van Wouters om mee te werken. Hij werd verguisd toen hij een realistische kijk op de selectie gaf (we gaan voor de eerste 5), terwijl we op dat moment ook niet beter konden.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » di mei 12, 2009 3:25 pm

brigade zuid schreef:
Kowalczyk schreef: Het is óók een constante in Co's carrière dat hij vaak om principiële redenen ruzie krijgt met het zittende clubbestuur. Dat is de risicofactor. Die erken ik ook, zoals elke bewonderaar van welke trainer in redelijkheid een risicofactor zal moeten erkennen.
Maar bij Co heb je zomaar de kans dat bijv. Suarez of Sulejmani in kleedkamer 2 terecht komen..
Je wil van Halst, Winter en Witschge toch niet met Suarez en Sulejmani vergelijken? Over van Halst kan je twisten, maar Winter en Witschge kwamen ook onder Koeman niet in het verhaal voor.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13403
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Nihad » di mei 12, 2009 3:48 pm

volgens Co was Wamberto de beste linksbuiten van Nederland :drecul.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door brigade zuid » di mei 12, 2009 3:49 pm

Barry Obdam volgend jaar aanvoerder. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13426
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Arthur » di mei 12, 2009 3:54 pm

Boabdil schreef:volgens Co was Wamberto de beste linksbuiten van Nederland :drecul.gif:
Of hij dat was weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik hem altijd zwaar onderschat vond. Ik vond het een erg nuttige speler.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door M.. » di mei 12, 2009 5:05 pm

gaizka schreef:Apart om te zien hoe de meningen hier verdeeld zijn, ikzelf ben positief. Zeker in combi met Frank de Boer.
Apart? Had jij hier anders verwacht? Ik verheug me nu al op het bekvechten tussen de voor en tegenstanders. De voorstanders zullen (net als die van de voorgaande trainers) alles verheerlijken wat Co doet... en de tegenstanders zullen bij de beste wedstrijden wel weer wat zoeken om op te zeiken.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 5:15 pm

M schreef:Apart? Had jij hier anders verwacht? Ik verheug me nu al op het bekvechten tussen de voor en tegenstanders. De voorstanders zullen (net als die van de voorgaande trainers) alles verheerlijken wat Co doet... en de tegenstanders zullen bij de beste wedstrijden wel weer wat zoeken om op te zeiken.
Sommigen zijn zo vervelend, ja.

Maar je doet er ook veel vaste AT'ers mee tekort, vind ik.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door peter » di mei 12, 2009 6:07 pm

Is toch prachtig? Als we nu een buitenlandse topper hadden gehaald, dan was iedereen het eens geweest. Je kunt zeggen wat je wilt, maar een Co Adriaanse zorgt in ieder geval voor reuring. Never a dull moment with Co.

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Neefkens » di mei 12, 2009 7:40 pm

"De buitenlandse topper" heeft de meeste stemmen, verrassend hoor. :hypocrite.gif:
We houden het lekker anoniem, maar het is wél een topper. Ja, dan móet je er wel op stemmen. :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Beloki » di mei 12, 2009 7:41 pm

Er zijn anders genoeg namen genoemd hoor.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Rednose » di mei 12, 2009 7:54 pm

Neefkens schreef:"De buitenlandse topper" heeft de meeste stemmen, verrassend hoor. :hypocrite.gif:
We houden het lekker anoniem, maar het is wél een topper. Ja, dan móet je er wel op stemmen. :ajaxsmiley.gif:
Zullen we dan maar "De Toppers" nemen?
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gesloten