Bobby Haarms RIP

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Kowalczyk » ma jun 08, 2009 1:53 pm

Grotendeels eens met Thijs, behalve dan dat er bij élke vereniging mannen als Haarms en Meijer rondlopen. Bij Heerenveen, bij Veendam, bij MVV, bij Sparta, bij Volendam, bij oude amateurverenigingen. Mannen van de oude stempel, die hun hele leven leefden voor de club. het zijn altijd prachtige types, heel herkenbaar ook, omdat ze tot het einde van hun leven de geur zijn blijven dragen van een clubcultuur en een regionale/lokale cultuur die in veel opzichten al is verdwenen, maar in dit type mannen voortleeft. Ze zijn een uitstervend ras.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Thijs » ma jun 08, 2009 2:08 pm

Oh, dat ben ik ook met je eens Ko. Elke club heeft haar iconen. Ook bij de Akerslootse Boys loopt ongetwijfeld iemand rond die daar al 60 jaar het gras maait en de ballen oppompt. Ik las laatst in de VI ook een verhaal over een Willem II-supporter die sinds de jaren '30 al bij die club komt en sinds z'n 20e maar vier thuiswedstrijden heeft gemist ofzo. Een paar jaar terug werd aan het begin van het seizoen de oudste en jongste seizoenskaarthouder door Jaakke gehuldigd, de oudste had (naar ik me kan herinneren) al sinds 1936 een seizoenskaart! Elke club heeft haar helden, iconen en trouwe volgers.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je die verafgoding van dergelijke iconen alleen bij de écht grote clubs ziet. Ajax en Feyenoord zijn een begrip in Nederland, een soort way-of-life wat je bij veel supporters terugziet. Het stáát ergens voor. Ik zou niet weten bij welke club ze nog meer zo'n doek maken voor een overleden materiaalman die al jaren niet meer bij de club werkzaam was. Dat zie je bij andere clubs niet terug, al zullen ongetwijfeld alle supporters van die clubs het met me oneens zijn.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Kowalczyk » ma jun 08, 2009 2:33 pm

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen van een mannetje dat al sinds zijn zesde lid en supporter was van de plaatselijke amateurclub, ergens in Friesland of Groningen. Als gepensioneerd mannetje stond hij er de hele dag. Training van het eerste, training van de E'tjes, clubblad in elkaar nieten, doelnetten vervangen, clubhuis een likje verf - wat dan ook. Plotseling ging de club verhuizen: van het oude sportterrein naar een nieuw terrein in een nieuwbouwwijk (meer ruimte, meer velden, nieuw clubgebouw, etc.). Dat vond dat mannetjes natuurlijk vreselijk, maar de verhuizing ging door - en een paar weken later werd dat mannetje plotseling dood gevonden in zijn bed. In zijn slaap overleden, als een oude plant die niet meer wil 'aanslaan' in een nieuwe pot.

Hartverscheurend.

Maar hé: bij Ajax hebben we de oude Schoevaart nog. En de leden van de Bordjesclub, die ook steeds nieuwe aanwas krijgt. En als Danny Blind altijd bij Ajax blijft, wordt 'ie ook een icoon. Bobby heeft altijd de filosofie uitgedragen dat Ajax eindeloos veel groter en belangrijker is dan hijzelf. Niemand is groter dan de club. Dus door te zeggen dat Bobby Haarms Ajax wás, doorkruisen we - hoe complimenteus we het ook bedoelen - in feite de visie van Bobby zelf. Bob was Ajacied, maar Ajax leeft verder. Met nieuwe Ajacieden, hopelijk een beetje in Bobby's geest. Hij heeft de fakkel doorgegeven. En nu is het onze taak, de taak van alle Ajacieden samen, om hem weer fel te laten branden.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Rednose » ma jun 08, 2009 8:47 pm

@Ko: goed gedaan!
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door michaelajaxfan » ma jun 08, 2009 8:59 pm

Kowalczyk schreef:Maar hé: bij Ajax hebben we de oude Schoevaart nog.

K.
Inderdaad! Dhr. Schoevaart mag bij het grote publiek dan niet zo bekend zijn als Haarms, maar is zeker een evengrote Ajacied. Geweldig dat hij er nog is.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door joey » ma jun 08, 2009 11:06 pm

Nog wel, want hij is al heel erg oud.

Belangrijk is natuurlijk dat mannen als Sjakie en Bobby gezichtsbepalende Ajacieden waren. Geen hulpjes in de kantine.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Thijs » ma jun 08, 2009 11:22 pm

Van meneer Schoevaart heb ik dus het idee dat die man nog wel 100 jaar meegaat, die is nog aardig fit voor z'n leeftijd. En, dat kan lang niet iedereen 'm nazeggen, aanwezig bij élke thuiswedstrijd van Ajax-1 en Jong Ajax.

En ook niet zo bekend bij het grote publiek, André Kraan. Werd op z'n 13e, in 1940, lid van Ajax en vanaf 1976 ere-lid. En hij begeleidt nu op z'n 82e nog elke thuiswedstrijd de scheidsrechter/grensrechter en vierde official bij thuiswedstrijden van Ajax-1. En heeft natuurlijk samen met Wim Schoevaart een eigen kantoortje in de Arena waar je een klein museumpje aantreft met oude Ajaxspullen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door joey » di jun 09, 2009 10:42 am

http://www.at5.nl/artikelen/17951/la-pe ... gaan-bobby

Ik hoorde dat Bobby op zijn oude dag nog een scheiding heeft moeten verwerken. Dat moet heel eenzaam voor hem zijn geweest. Eerlijk gezegd dacht ik dat zijn vrouw overleden was, want ik zag haar nooit meer. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Harm » di jun 09, 2009 10:51 am

Benji schreef:Ziet er misschien niet zo oud uit, maar die vent is ook al 74.
Dan zag hij er nog verdomde goed uit voor iemand die zoveel dieptepunten met zijn club heeft meegemaakt :blush.gif:

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door jamie » di jun 09, 2009 10:55 am

Harm schreef:
Benji schreef:Ziet er misschien niet zo oud uit, maar die vent is ook al 74.
Dan zag hij er nog verdomde goed uit voor iemand die zoveel dieptepunten met zijn club heeft meegemaakt :blush.gif:
:smallgrin.gif:

Andy22
Berichten: 883
Lid geworden op: vr okt 17, 2003 12:06 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Andy22 » di jun 09, 2009 2:24 pm

Bobby Haarms, Een echte Ajacied voor altijd :anew.gif:
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Thijs » do jun 11, 2009 1:17 pm

Om alle Ajacieden in de gelegenheid te stellen afscheid te nemen van Bobby Haarms, wordt er zaterdag 13 juni 2009 om 11.00 uur op de Toekomst een afscheidsplechtigheid gehouden. In verband met de verwachte belangstelling wordt iedereen verzocht op tijd aanwezig te zijn. Lees hieronder meer informatie.
De ceremonie begint om 11.00 uur op het hoofdveld van de Toekomst en wordt geleid door algemeen directeur Rik van den Boog. Nabestaanden en prominente Ajacieden zullen tijdens deze plechtigheid het woord nemen en Bobby ieder op hun eigen wijze gedenken. Aansluitend krijgen de aanwezigen de mogelijkheid afscheid te nemen van Bobby.

Om 13.30 uur vertrekt de begrafenisstoet langs de Amsterdam ArenA, het supportershome en de Middenweg naar de Oosterbegraafplaats. Daar wordt Bobby in besloten kring begraven.

Parkeren:

Supporters die de ceremonie op de Toekomst bij willen wonen, kunnen zaterdag vanaf 09.15 uur gratis parkeren op P2.

Bloemstukken:

Bloemstukken, het liefs in de kleuren rood en wit, worden op prijs gesteld. Deze kunnen tot uiterlijk vrijdag 15.00 uur worden afgeleverd bij de Toekomst.

AT5:

De Amsterdamse tv-zender AT5 doet rechtstreeks verslag van de ceremonie.

Condoleanceregister:

Laat op de website een bericht achter ter nagedachtenis van Bobby Haarms. Deze condoleances worden samen met het condoleanceboek overhandigd aan de nabestaanden.
Ajax.nl
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wizard_w
Berichten: 517
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:25 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door wizard_w » do jun 11, 2009 9:39 pm

Een fantastische man, een man die er altijd voor Ajax is geweest. Nooit heeft hij z'n rug toegekeerd en ook voor de suporters was hij fantastisch.

AFCA cbs :ajax.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door 999 » vr jun 12, 2009 7:54 am

Vanavond op Ned1. De goede Beul 00.15 uur .. Docu. over Bobby Haarms.
BOBBY HAARMS,DE GOEDE BEUL

Bobby Haarms was ruim 30 jaar
assistent-trainer bij Ajax.In die
periode maakte hij de overgang mee van
de voetbalverslaafde Ajax-vriendenclub
in stadion De Meer naar het
commerciële, beursgenoteerde bedrijf
Ajax.

De cultuuromslag waarmee dat gepaard
ging,vervulde Haarms met grote zorg.In
2000 nam hij afscheid van zijn club.

Rimko Haanstra portretteerde een
levende legende in het laatste jaar
van zijn loopbaan bij Ajax.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Kowalczyk » vr jun 12, 2009 8:16 am

In verband met de afscheidsplechtigheid van Bobby Haarms wordt het volgende verzoek gedaan:

De plechtigheid begint om 11.00 uur op het hoofdveld van de Toekomst. Deze plechtigheid zal duren tot ongeveer 12.30 uur. Parkeergelegenheid is er op P2. Rond 13.30 uur wordt Bob van de Toekomst weggereden en zal via een speciale route naar zijn laatste rustplaats rijden. Deze route zal langs de drie belangrijkste punten in Bob zijn leven gaan waar fakkels worden afgestoken. Dat zijn het Supportershome van Ajax, de ArenA en de Middenweg. Het is niet toegestaan de rouwstoet te volgen, de begrafenis vindt plaats in besloten kring.

Wij vragen jullie vóór, tijdens en na de plechtigheid op de Toekomst geen fakkels of vuurwerk af te steken. Uit respect voor Bob moet dit een waardige herdenking worden.

Het supportershome zal na de plechtigheid geopend zijn tot 17.30 uur om met elkaar samen te zijn en herinneringen op te halen aan Bob.

We hopen dat er veel Ajacieden aanwezig zullen zijn om Bob een waardig afscheid te geven dat recht doet aan de plaats die hij bij ons supporters jarenlang heeft ingenomen.

Tot zaterdag,
De supporters.
En nu maar hopen dat dit verzoek gehonoreerd kan worden... Dit moet een bedaarde, respectvolle plechtigheid worden, je voelt aan alles dat de familie dat wil. Dus geen fakkels en geen geblèr. Mooie stilte. Ik hoop dat het kan en dat de familie van Bob Haarms niet de 'supportersmanier' van herdenken door de strot geduwd gaat krijgen...

Wie écht respect voor Bob Haarms heeft, laat morgen zijn vuurwerk thuis en houdt gewoon even zijn mond dicht, tijdens de plechtigheid.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10435
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door mattie » vr jun 12, 2009 1:29 pm

Kowalczyk schreef:
In verband met de afscheidsplechtigheid van Bobby Haarms wordt het volgende verzoek gedaan:

De plechtigheid begint om 11.00 uur op het hoofdveld van de Toekomst. Deze plechtigheid zal duren tot ongeveer 12.30 uur. Parkeergelegenheid is er op P2. Rond 13.30 uur wordt Bob van de Toekomst weggereden en zal via een speciale route naar zijn laatste rustplaats rijden. Deze route zal langs de drie belangrijkste punten in Bob zijn leven gaan waar fakkels worden afgestoken. Dat zijn het Supportershome van Ajax, de ArenA en de Middenweg. Het is niet toegestaan de rouwstoet te volgen, de begrafenis vindt plaats in besloten kring.

Wij vragen jullie vóór, tijdens en na de plechtigheid op de Toekomst geen fakkels of vuurwerk af te steken. Uit respect voor Bob moet dit een waardige herdenking worden.

Het supportershome zal na de plechtigheid geopend zijn tot 17.30 uur om met elkaar samen te zijn en herinneringen op te halen aan Bob.

We hopen dat er veel Ajacieden aanwezig zullen zijn om Bob een waardig afscheid te geven dat recht doet aan de plaats die hij bij ons supporters jarenlang heeft ingenomen.

Tot zaterdag,
De supporters.
En nu maar hopen dat dit verzoek gehonoreerd kan worden... Dit moet een bedaarde, respectvolle plechtigheid worden, je voelt aan alles dat de familie dat wil. Dus geen fakkels en geen geblèr. Mooie stilte. Ik hoop dat het kan en dat de familie van Bob Haarms niet de 'supportersmanier' van herdenken door de strot geduwd gaat krijgen...

Wie écht respect voor Bob Haarms heeft, laat morgen zijn vuurwerk thuis en houdt gewoon even zijn mond dicht, tijdens de plechtigheid.

K.
ik neem aan dat de persoon die inderdaad een fakkel opsteekt of zijn mond opendoet vanzelf "gelynchd"wordt.
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Kowalczyk » vr jun 12, 2009 3:39 pm

Misschien Mattie, maar ik zou correctieve lynchpartijen nou ook niet echt 'gewenst' willen noemen...

Ik hoop dat het gewoon een keer stemmig en plechtig kan. Geen vuurwerk, geen spreekkoren, geen volks gebrul en getetter. Gewoon: met eerbied een laatste groet brengen aan een oude Ajacied. En daarna weer naar huis - en nog eens aan hem denken.

Die oproep en een enkele reactie onder het bericht op Ajax Netwerk hebben me wel aan het denken gezet, trouwens. Ik was van plan om morgen naar De Toekomst te gaan, gewoon in stemmig zwart en met een bos bloemen voor Bob. Maar ik realiseer me nu dat de kans vrij groot is dat het een afscheid wordt waar ik me niet prettig bij ga voelen. Ajax-shirts kan ik nog wel hebben (hoewel ik zelf nooit een voetbalshirt aan zou doen naar een uitvaart), maar fakkels en spreekkoren zullen een plaatsvervangende schaamte bij me oproepen die ik nooit meer ga vergeten. Dat weet ik nu al. Het koude zweet breekt me al uit als ik eraan denk.

Dus op dit moment twijfel ik: zal ik gaan? Misschien ga ik zondag wel even in alle rust naar de Ooster, om een bos bloemen bij Bobby's graf te leggen.

Ik stel me bij dit soort plechtigheden gewoon iets anders voor dan sommige medesupporters...

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door joey » vr jun 12, 2009 3:42 pm

Sluit ik me bij aan. Ik gedenk Bobby wel op mijn manier.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Thijs » vr jun 12, 2009 3:56 pm

Ik ben er morgen bij, hoop ook dat het een waardig afscheid wordt. Bobby verdient het.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Jeroen126 » vr jun 12, 2009 4:33 pm

Het ligt er ook aan hoe het gaat. Ik ben zelf ook meer een aanhanger van stilte (vind ik veel eerbiediger en ik word altijd erg nederig van de dood), maar ik kan me bij de begrafenis van Sjakie Wolfs een prachtig moment herinneren waarop een supporter in zijn toespraak 'Dit is mijn club' inzette. Dat was best ontroerend hoor, zoveel mensen (met vreselijke stemmen!) die zoiets mooi proberen te zingen, zoveel club coryfeeën die trots meezongen. Zang kan ook best eerbiedig zijn.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Neefkens » za jun 13, 2009 9:27 am

OK, laptop op schoot, AT5 aan en kijken naar de laatste gang van Bobby. :blush.gif:

Normaal kijk ik dus nooit naar dit soort dingen, maar nu doet het me echt wat. Misschien doet ie me wel aan mijn eigen paatje denken. :icon_sad.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Neefkens » za jun 13, 2009 9:49 am

Echt iedereen is er, heel mooi om te zien. Samen voor Bobby en AJAX.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Ajaciedjuh » za jun 13, 2009 9:49 am

Neefkens schreef:OK, laptop op schoot, AT5 aan en kijken naar de laatste gang van Bobby. :blush.gif:

Normaal kijk ik dus nooit naar dit soort dingen, maar nu doet het me echt wat. Misschien doet ie me wel aan mijn eigen paatje denken. :icon_sad.gif:
Same here

http://www.at5.nl/live
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Neefkens » za jun 13, 2009 9:51 am

Jari wordt een van de dragers van de kist straks.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Bobby Haarms RIP

Bericht door Ronald! » za jun 13, 2009 9:53 am

Wat een schitterend beeld. Ik hoop dat het een waardige plechtigheid wordt/blijft.

Plaats reactie