John Heitinga en Marcel Keizer de nieuwe trainers

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid

Re: John Heitinga en Marcel Keizer de nieuwe trainers

Bericht door Neefkens » zo jun 15, 2025 4:55 pm

We agree to disagree en dat is prima.
De liefde voor ons cluppie is wat ons verbindt en het feit dat we elkaar al zo’n 20-30 jaar “kennen”. :smile-ajax.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 16, 2025 10:35 am

Zo is het! :biggthumpup.gif:

Wij houden allebei van Ajax, maar we uiten onze liefde op een andere manier. Jij bent door en door loyaal, terwijl ik altijd beter wil.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 16, 2025 10:59 am

Ik wil ook altijd beter maar ben ook loyaal. Dat kan namelijk ook. :ajaxsmiley.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 16, 2025 11:34 am

Baas boven baas. :biggthumpup.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma jun 16, 2025 1:06 pm

Neefkens schreef:
ma jun 16, 2025 10:59 am
Ik wil ook altijd beter maar ben ook loyaal. Dat kan namelijk ook. :ajaxsmiley.gif:
:biggthumpup.gif:

Ik ben fan geworden van Ajax in hun 'glorietijd'. Wat een voetbal! En wat een ongeziene toptalenten.

Alleen is de voetbalwereld voor Ajax zeer fundamenteel veranderd in de afgelopen vijftig jaar. Andere 'markten', andere bedragen, ander soort jeugd, andere transferwereld, etc, etc.

Het is een volstrekt illusie om te denken dat we échte toptalenten langer dan een paar jaar vast kunnen houden. Die aanvoerlijn is geen duurzame ader meer. Omdat Ajax een 'tweederangs' markt is, ondergeschikt aan Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Een toptalent gaat zijn opportunistische neus achterna. En gaat dus op zijn 17de/18de 'elders' kijken als die kans zich voordoet.

Ajax moet het doen met 'slimme' aankopen in de 5-15 miljoen categorie (dat is al buiten de pak m beet top 200-300 van spelers). En die moeten gezocht in Scandinavië, Zuid-Amerika, Balken, etc.

En precies in dat 'spel' ging het gruwelijk mis met Mislintat, waardoor Ajax tot ongeveer 2027/2028 met een hoop dure, zeer matige voetballers als ballast zit. Daar gaat iedere trainer de komende jaren last van hebben. Farioli fabriekte daarmee - zonder specifiek 'Ajax'-voetbal - een CL kwalificatie. Waardoor er financieel misschien ietsje meer kan.

Dat spel is niet waarvoor ik Ajax-fan ben geworden. Maar het is wel nu het meest realistisch post-Mislintat.

En ook Heitinga moet het met een zeer matige selectie gaan doen, waaruit misschien wat talenten (Hato, Taylor) nog gaan vertrekken, terwijl voor échte versterkingen geen geld is. Een niet te benijden klus.

Misschien heeft Raymon gelijk en moet je als Ajax in deze fase geen rookie aanstellen. Maar ja, jongens als Farioli zijn journeymen, die zijn er maar kort en gaat de 'volgende' hetzelfde kunnen? Ook dat is steeds een gok.
De vraag is dus: wie dan wel? Hadden ze voor Simonis moeten gaan? (dan is het weer dat Ajax verder moet kijken dan Go Ahead-niveau...). Ajax zit gewoon niet in de positie dat ze een geheide toptrainer aan kunnen trekken. Ook dàt realisme neem ik mee.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat Heitinga gaat presenteren. Sta er wat dat betreft neutraal in (50/50 dus dat hij slaagt) en ga tot het tegendeel is bewezen achter hem staan (en hem dus ook niet pro-actief negatief bejegenen/afzeiken).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 16, 2025 1:14 pm

Mooie analyse. :biggthumpup.gif:

Je schrijft beter dan ik. :blush.gif:

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jun 16, 2025 1:17 pm

zeux schreef:
ma jun 16, 2025 1:06 pm
Neefkens schreef:
ma jun 16, 2025 10:59 am
:biggthumpup.gif:

Ik ben fan geworden van Ajax in hun 'glorietijd'. Wat een voetbal! En wat een ongeziene toptalenten.

Alleen is de voetbalwereld voor Ajax zeer fundamenteel veranderd in de afgelopen vijftig jaar. Andere 'markten', andere bedragen, ander soort jeugd, andere transferwereld, etc, etc.

Het is een volstrekt illusie om te denken dat we échte toptalenten langer dan een paar jaar vast kunnen houden. Die aanvoerlijn is geen duurzame ader meer. Omdat Ajax een 'tweederangs' markt is, ondergeschikt aan Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Een toptalent gaat zijn opportunistische neus achterna. En gaat dus op zijn 17de/18de 'elders' kijken als die kans zich voordoet.

Ajax moet het doen met 'slimme' aankopen in de 5-15 miljoen categorie (dat is al buiten de pak m beet top 200-300 van spelers). En die moeten gezocht in Scandinavië, Zuid-Amerika, Balken, etc.

En precies in dat 'spel' ging het gruwelijk mis met Mislintat, waardoor Ajax tot ongeveer 2027/2028 met een hoop dure, zeer matige voetballers als ballast zit. Daar gaat iedere trainer de komende jaren last van hebben. Farioli fabriekte daarmee - zonder specifiek 'Ajax'-voetbal - een CL kwalificatie. Waardoor er financieel misschien ietsje meer kan.

Dat spel is niet waarvoor ik Ajax-fan ben geworden. Maar het is wel nu het meest realistisch post-Mislintat.

En ook Heitinga moet het met een zeer matige selectie gaan doen, waaruit misschien wat talenten (Hato, Taylor) nog gaan vertrekken, terwijl voor échte versterkingen geen geld is. Een niet te benijden klus.

Misschien heeft Raymon gelijk en moet je als Ajax in deze fase geen rookie aanstellen. Maar ja, jongens als Farioli zijn journeymen, die zijn er maar kort en gaat de 'volgende' hetzelfde kunnen? Ook dat is steeds een gok.
De vraag is dus: wie dan wel? Hadden ze voor Simonis moeten gaan? (dan is het weer dat Ajax verder moet kijken dan Go Ahead-niveau...). Ajax zit gewoon niet in de positie dat ze een geheide toptrainer aan kunnen trekken. Ook dàt realisme neem ik mee.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat Heitinga gaat presenteren. Sta er wat dat betreft neutraal in (50/50 dus dat hij slaagt) en ga tot het tegendeel is bewezen achter hem staan (en hem dus ook niet pro-actief negatief bejegenen/afzeiken).
Je had Farioli ook kunnen steunen, onvoorwaardelijk. Ik geloof er niets van dat zijn eisen te hoog waren. Hij wist waar hij aan begon en dat er nog steeds weinig mogelijk was. Alleen wilde hij wel meer inspraak in de spelers die zouden komen. Inspraak (en geen eindverantwoordelijkheid) lijkt me toch logisch. Ajax was allang bezig met Heitinga als vervanger, alles wijst daarop.

Ajax moet spelers iets te bieden hebben. CL voetbal is het minimale. Er zijn nog genoeg (jeugd) spelers die zich op dat niveau bij een club als Ajax willen bewijzen. Maar als je als club zijnde spelers als Berghuis en Traore een contract geeft, denkt aan Tadic en Blind, wat geeft dat voor vertrouwen aan de jeugd? En niet alleen jong Ajax, want als die doorstroom stokt, dan ook voor de groep eronder die anders in aanmerking voor jong Ajax zou zijn gekomen. Maar (jonge) spelers zien nu een falend technisch beleid, met een rookie trainer en namen die rondgaan die niet tot de verbeelding springen, dan zou ik het zelf ook snel gezien hebben.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 16, 2025 2:07 pm

Je had Farioli ook kunnen steunen, onvoorwaardelijk.
Waarom? Ik ben fan van een club, niet van een trainer. Trainers zijn passanten, dat geldt des te meer voor FF.

zeux

Bericht door zeux » ma jun 16, 2025 2:11 pm

raymon schreef:
ma jun 16, 2025 1:17 pm

Je had Farioli ook kunnen steunen, onvoorwaardelijk. Ik geloof er niets van dat zijn eisen te hoog waren. Hij wist waar hij aan begon en dat er nog steeds weinig mogelijk was. Alleen wilde hij wel meer inspraak in de spelers die zouden komen. Inspraak (en geen eindverantwoordelijkheid) lijkt me toch logisch. Ajax was allang bezig met Heitinga als vervanger, alles wijst daarop.

Ajax moet spelers iets te bieden hebben. CL voetbal is het minimale. Er zijn nog genoeg (jeugd) spelers die zich op dat niveau bij een club als Ajax willen bewijzen. Maar als je als club zijnde spelers als Berghuis en Traore een contract geeft, denkt aan Tadic en Blind, wat geeft dat voor vertrouwen aan de jeugd? En niet alleen jong Ajax, want als die doorstroom stokt, dan ook voor de groep eronder die anders in aanmerking voor jong Ajax zou zijn gekomen. Maar (jonge) spelers zien nu een falend technisch beleid, met een rookie trainer en namen die rondgaan die niet tot de verbeelding springen, dan zou ik het zelf ook snel gezien hebben.
Ja, doorgaan met Farioli had ook mijn voorkeur.
Wilde hij niet weg? wilde hij wel weg?
Het zal niet de eerste keer zijn dat er intern andere gesprekken zijn dan naar buiten wordt gebracht.

Farioli was echt héél snel weg. Blijkbaar was dat al een tijdje duidelijk. Dan lijkt het mij goed dat Kroes al over andere opties nadenkt. Vooropgezet plan? Wie weet. Ik was er niet bij. Weet wel dat Kroes bij sommige volgers sowieso niets goed kan doen.

Wat die 'oudjes' betreft: eens. Had Berghuis niet verlengd (is al seizoenen ruk) en Tadic en Blind terughalen in hun absolute nadagen (en Blind was al niet de snelste toen hij vertrok) zou ik ook niet hebben gedaan. Wat je wel binnenhaalt is veel CL-ervaring. Dat kan nog van pas komen. Al is het alleen al in de kleedkamer (al zal Tadic geen genoegen nemen met een rol op het tweede plan, gok ik, denk dat Blind daar wat realistischer/dienstbaarder in zal staan).

Eerst maar eens zien welke bejaarde echt gaat komen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jun 16, 2025 2:28 pm

Yopii schreef:
ma jun 16, 2025 2:07 pm
Je had Farioli ook kunnen steunen, onvoorwaardelijk.
Waarom? Ik ben fan van een club, niet van een trainer. Trainers zijn passanten, dat geldt des te meer voor FF.
Dat snap ik, maar het was dus duidelijk dat Kroes 'm kwijt wilde. Er wordt hier gezegd dat Farioli een passant is, nou, dat zou waar zijn als hij binnen no-time een nieuwe club had gevonden. Farioli werd een passant doordat hij geen vertrouwen kreeg, anders had hij gewoon nog bij Ajax gezeten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 16, 2025 2:41 pm

Het was absoluut niet duidelijk dat Kroes hem kwijt wilde en geen vertrouwen gaf. Waar haal je het vandaan?

Is het nou gewoon heel gemakkelijk en overzichtelijk om 1 zondebok te hebben? Kun je die gewoon alles in zijn schoenen schuiven, fijn hoor.

T82

Bericht door T82 » di jun 17, 2025 5:42 am

Urby er wellicht nog bij. Meer Ajax DNA dan persoonlijkheden zullen we maar zeggen...

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di jun 17, 2025 8:19 am

Oei, ik lees dat we hier inmiddels zijn aanbeland bij het aanbieden van de 'ik ben een echte Ajacied' geloofsbrieven. Het is dus wachten op de eerste die de penetrante pisgeur in De Meer gaat koppelen aan het gelijk over het voetbaltechnische beleid van Ajax in de afgelopen 15 jaar.

Maar vooral eens met de 'agree to disagree'. De een ziet bij een eventuele komst van Urby wederom een teken aan de wand, de ander vindt het vooral leuk dat een oud-Ajacied weer in de boezem van de club wordt opgenomen (los van wat ie kan...).

Prima natuurlijk. Mijn mening en die van anderen (wat die ook zijn) zijn ook alleen dat. Helaas hebben wij allen geen enkele invloed en al zou ik op basis van zijn merites, acties en beloftes Kroes nog niet eens verantwoordelijk maken voor een frietkraam, zit ie vooralsnog vast op het rood-witte pluche.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » di jun 17, 2025 9:08 am

Het wordt weer heel gezellig op de club.

En ach, de resultaten doen er even niet toe. Dat ligt aan Mislintat, en Farioli, en de markt, en is gewoon ongelukkig, en.... , en.....
Tijd voor iets nieuws.

Plaats reactie