Sjaak Wolfs (76) overleden

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di nov 18, 2008 8:33 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 2:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 10:24 pm

Benji schreef:Ik kwam tussen half en kwart voor 12 het stadion binnen en toen werd er vrij massaal door het uitpubliek gezongen over Sjakie, dat stoorde me eigenlijk nog meer dan de niet-stille minuut stilte.
Zoals Bobby in dat filmpje zei: schorem! :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo nov 19, 2008 10:12 am

Hij noemt zich 'de onderste' in dienst van de club, maar staat als sfeerbepaler aan de top: Sjaak Wolfs, de materiaalman van Ajax. Sinds kort heeft hij er een extra taak bij: de begeleiding van jonge profspelers. Een portret van een gewone man met een groot gevoel voor kleine dingen. 'Of de voetballerij menselijk is, ligt helemaal aan jezelf.'

'Bij de gemeente zitten de stratenmakers op een krukkie. Dat moet van de verzekering. Ze krijgen ook regenverzuim uitbetaald. Wij waren particulier en zaten op onze knie‘n, met een stuk auto-band om tegen de reumatiek. Regende het, dan moest je de meters naderhand inhalen.' Je gelooft het bijna niet, maar Sjaak Wolfs (68) is niet altijd materiaalman van Ajax geweest. 'Ik kom uit een echt stratenmakersgezin.' Hij doet niet geheimzinnig over zijn eenvoudige afkomst. 'Ik ben opgegroeid tussen de arbeidermensen. Goeie, fijne mensen die met de handen hun centen moesten verdienen.' Vandaar dat u zeggen en meneren niet hoeft. Tegen hem althans. Het zijn overbodige formaliteiten, waaronder hij zich maar ongemakkelijk voelt. Zeg maar liever Sjaak, het maakt niet uit of je jong bent of oud.

Zijn ouderlijk huis stond in Oost, een 'heerlijke buurt', waaruit hij nooit is weggegaan. Sjaak was de jongste uit een gezin met zeven kinderen en neemt nog vaak een voorbeeld aan zijn ouders. 'Grandioze mensen die ontzettend konden incasseren. Ik heb ze nooit horen zeuren. Dat is mijn stimulans. Als ik het in mijn rug heb of moe bent, dan zeg ik tegen mezelf: wat ben je toch een sijbelaar. En dan ga ik hup weer aan de slag.'

De generatie van zijn ouders verdient veel respect. Dappere mensen vindt hij het. 'Ze hebben het land na de oorlog omhooggetild. De meesten zitten nu in tehuizen of liggen, we moeten het zachtjes zeggen, met K. Dat trek ik me aan. Dat hebben die mensen niet verdiend.' Ze worden volgens Sjaak te veel aan hun lot overgelaten. Achtergelaten door hun kinderen, die allemaal de stad uit trekken. Wat zou hij graag willen, dat er meer naar de ouderen omgekeken werd.

Niet dat hij het de jongeren kwalijk neemt. 'Ze groeien op in een bikkelharde samenleving. Er is weinig liefde meer tussen de mensen. Hoe vaak vraagt iemand nog gemeend hoe het me je gaat? Doe je aardig, dan wordt het vreemd gevonden. En is je niet die rotblik opgevallen, waarmee een heleboel mensen rondlopen. Het is net of ze elkaars vijand zijn. Laatst liep er een jongetje tegen een kartonnen doos te schoppen. Vraagt een mevrouw aan mij wat ik hiervan vond. Had ik dus moeten veroordelen. Ik zei: dat deden wij vroeger nou ook, fantastisch, laat maar gaan.'

Zo'n dertig jaar geleden werd Sjaak gevraagd materiaalman van Ajax te worden. Dat was in de zomervakantie tijdens een partijtje met een paar spelers van het gouden elftal van toen, onder wie zijn neef Barry Hulshoff. Nee, een transfersom hoefde niet voor hem te worden betaald. Voor het eerst tijdens het gesprek breekt een glimlach door op zijn gezicht. Er kwam ook geen zaakwaarnemer aan te pas. 'Bij de club was er nul komma nul gulden. De centen kwamen naderhand pas.' Sjaak was op dat moment fitter, 'ik laste en soldeerde buizen', bij de gemeentewaterleidingen. Het werk bij Ajax deed hij in het begin in de avonduren.

Zijn vak leerde hij in de praktijk. Sjaaks kennis van de schoennop is befaamd. Hij weet exact wat voor noppen op welk veld geschikt zijn. Bolletjes voor het modderveld van AZ, lage noppen voor een hard kleiveld. Hoge noppen voor keeper en verdedigers ('om te kunnen kappen'), glijdende voor aanvallers. 'Hoe klein die ook is, een nop heeft een belangrijke functie.' Hij klopt op tafel om de boze geesten op een afstand te houden. 'In al die tijd heb ik geen blunder gemaakt. Ik word nooit verrast door het weer, veld of materiaalpech.'

Er is nooit een camera bij, maar ook de materiaalmannen van de clubs overhandigen elkaar voor een wedstrijd vaantjes. Niet dat Sjaak ze als tegenstander beschouwt. 'Ik nodig ze altijd in mijn hokkie met spullen uit. Krijgen ze een rondleiding.' Soms gebeuren er andere dingen. Sjaak begint te lachen en doet of hij een neutje achteroverslaat. 'Dat was bij de materiaalman van Real Madrid. Zaten we naast de bankschroef te borrelen.' Naast de zorg voor het materiaal heeft Sjaak nog een bijzondere taak. Zijn contract bij Ajax is speciaal verlengd om de jonge profspelers te begeleiden. 'Ik leer de jongens manieren, zeg ze wat verkeerd is. Hun schoenen moeten ze netjes in de kast, de duiventil, zetten. Vergeet iemand goeiemorgen te zeggen, dan krijgt hij dat te horen: je bent geen stuk ijzer. Je hoort beleefd te groeten, want dan hoor je bij elkaar. De jongens schelden net als de massa met afschuwelijke woorden als 'kanker' of 'tering'. Dan neem ik ze apart: dat zeg je nooit meer, anders stuur ik je weg. Want daar sterven mensen aan, het is de derde wereldoorlog, die ziekte. Ik houd de maatschappij buiten de kleedkamer.'

'Of de voetballerij menselijk is, ligt helemaal aan jezelf. De jongens vinden het fijn als je vraagt hoe het met ze gaat. Dat je zegt: lekker dat je een eigen woning hebt. Of wat zie je er keurig uit. Dat straalt er toch bij ze in. Ze kunnen altijd met hun zorgen bij me terecht. Dan krijgen ze een waarheidverhaal. Hoe ze hun geld uitgeven, moeten ze zelf weten. Ik zeg alleen: wees wel wijs. Een enkeling plaagt me wel eens. "Jij trekt de jongens uit het buitenland voor.-" Dat is niet zo, maar ze zijn nauwelijks achttien jaar en dan zoveel mijlen van huis. Op mijn beurt heb ik aan de jongens veel steun. Ze houden je jong en net zo scherp als zij zelf moeten zijn.'

'Oud-trainer Rinus Michels, de generaal, vroeg altijd: "Hoe is het ermee Sjaak? Oh, zeg maar niks, ik zie het al." Ik ben de barometer van Ajax. Aan mijn gezicht kun je zien of de sfeer goed of slecht is bij de club. Het kunnen de tegenvallende resultaten zijn, of een speler krijgt gemene kritiek, of er verandert iets in de organisatie. Dan zit mijn hoofd vol met problemen en kijk ik donker. Nee, mijn stem verheffen doe ik niet, ik hou alles voor me.' Het zijn eigenschappen die een goede materiaalman kenmerken. EŽn: netheid. Twee: veel luisteren en nooit praten. Drie: altijd klaarstaan en jezelf wegcijferen.

Zijn trouw aan Ajax is onbeperkt. Toch zijn er af en toe dingen, die hij niet begrijpt. Zoals de arrogantie en hardvochtigheid van sommige mensen in de top. 'Er werd een werkman, een fijne kracht, ontslagen. Die zat bij mij te huilen. Of we raken een speler kwijt. Vertellen ze in de krant een verhaal dat niet klopt. Dan denk ik: je breekt die persoon. In plaats dat ze even langskomen en vragen: "Sjaak, wat weet jij hiervan?" Op zulke momenten krijg je een deuk. We werken toch met elkaar in een bedrijf. Kom eens een keer in de kleedkamer en geef de jongens een hand.'

Hij is natuurlijk maar de materiaalman, 'de onderste', al voelt hij dat zelf absoluut niet zo. 'Voor de sfeer ben ik belangrijker dan de mensen aan de top. De jongens dwepen met me.' En niet alleen de spelers. Sjaak is ook ongekend populair bij de supporters, vooral bij de F-side, de harde kern. 'Ze beledigen soms, maar het doet me pijn dat ze in kooien worden opgesloten.' Hij glundert als hij vertelt hoe duizenden supporters zijn naam scandeerden. 'Van een materiaalman! Waar gebeurt dat in de wereld? Daar ben ik erg trots op. De aanhang weet dat ik van de mensen houd.'

Rest een pijnlijke kwestie die, verdomd, even van zijn gezicht valt af te lezen: de periode na Ajax. 'Ja, de leegte. Dat klinkt als een klok. Een man om van zijn pensioen te genieten ben ik niet. Ik wil geen ouwe vent worden, die op de buren gaat letten.' Hij zou graag dingen blijven doen. Als hij zijn interesse voor de mensen maar kwijt kan. Een plannetje heeft hij al. 'Toen mijn broer in een bejaardentehuis zat, ging ik geregeld op visite. Dan kwamen de oudjes om zijn bed zitten en vertelde ik wat profvoetbal en een trainingskamp inhouden. Ze zaten stil als kleine kinderen te luisteren. Als er meer gelegenheid komt, lijkt me dat wel wat: een praatje houden in de tehuizen.'

mugweb.nl
Ik zou er sentimenteel van worden. Er komen zoveel herinneringen boven. Met de fiets naar De Meer om naar de training te kijken... Een praatje maken met Sjakie bij het postkantoor...

Ik zal je nooit vergeten, Sjakie.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo nov 19, 2008 12:39 pm

Een column van BenKie op onze site (www.sthcrw.nl):


17-11: Column BenKie: "Sjakie"
Velsen–Noord 10 mei 1970, sportpark Schooneberg.
“het is goed, hij hoort bij ons”

Dat waren de woorden die door Sjakie Wolfs werden uitgesproken tegen een suppoost die mij probeerde tegen te houden. “mij” was ondergetekende, die na afloop van de wedstrijd Telstar – AJAX, met een aantal mede F-SIDER’s het veld was opgestormd. De wedstrijd zou eigenlijk de kampioenswedstrijd van onze club moeten zijn, maar door een gelijkspel werd dat een week uitgesteld. Ik was met een paar spelers meegelopen richting kleedkamer en werd toen door de suppoost tegengehouden.

Sjakie had ik al menigmaal gesproken rond het trainingsveld dat vlak voor ons stadion “De Meer” lag, dus wij kenden elkaar min of meer. Dankzij de medewerking van Sjaak kwam ik uiteindelijk in de kleedkamer van ons team terecht, waar ik door Rinus Michels, op een voor hem typerende manier uit verwijderd werd, maar dat is een ander verhaal.

Sjakie… tja, een kleine man, die het niet van zijn imposante postuur moest hebben en toch dwong zijn persoon respect af. Zijn manier van kijken, die priemende ogen, zijn manier van benaderen, Amsterdams, soms ronduit humoristisch, soms zeer cynisch.

Maar wat ook duidelijk was, een echte clubman. Zijn ziel en zaligheid gaf hij aan zijn club!

De A.F.C. AJAX uit AMSTERDAM.

Voor ons supporters was hij zonder meer benaderbaar, hij luisterde naar je, dolde met je, zette je af en toe op je plaats als dat nodig was, maar altijd voelde je de genegenheid die hij uitstraalde.

Sjakie was een van ons.

Je realiseerde het je niet, als 15-16 jarig etterlijertje die gewend was om, samen met je gabbers op de tribunes in voetbal stadions te klieren. Maar dat kleine mannetje, dat er altijd voor zorgde dat de voetbal schoenen gepoetst en “gedopt” waren, dat de ballen op de juiste spanning opgepompt waren, dat er altijd genoeg pionnen op het trainingsveld stonden…etc. Dat zo’n man uit zou groeien tot een van de iconen van onze club.

Mensen als Sjakie, Bobby en al die andere vrijwilligers die zich 24 uur per dag inzetten voor de club omdat zij van die club houden, niet om de status, niet om het geld maar omdat het AJAX is, AJAX uit AMSTERDAM.

Maar het is goed om ze te eren. Niet alleen als zij gestorven zijn, juist tijdens hun leven.
Daarom was het ook een mooi moment, die zondag 31 augustus 2003, na afloop van AJAX – fc zwolle, toen Sjaak afscheid heeft kunnen nemen in de Arena van de supporters. Het handje van Sjaak ging weer naar THE F-SIDE en naar al die andere AJAX fans die die middag in de arena zaten.

Het:

“SJAKIE, SJAKIE.. WIJ WORDEN KAMPIOEN!!” schalde weer door het stadion.

Dat was een hommage van ons aan hem…en tegelijk aan al die mensen, die meestal onzichtbaar, vaak op de achtergrond, samen met de trouwe supporters op de tribune de ziel van onze club vormen.

Want:

“…. Het is goed, hij hoort bij ons….”

Dag kleine, grote man, wij zullen je missen.

BenKie.

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » wo nov 19, 2008 2:18 pm

PSV geeft supporters stadionverbod

AMSTERDAM - PSV heeft een tweetal van haar eigen supporters een stadionverbod opgelegd naar aanleiding van het verstoren van de minuut stilte voor Ajaxicoon Sjakie Wolfs. Dat meldt PSV-woordvoerder Pedro Salazar woensdag tegenover Infostrada Sports.

Voor aanvang van de wedstrijd in Amsterdam waren er vanuit het uitvak spreekkoren te horen. "Wij distantiëren ons van dit soort gedrag. Daarom hebben we maatregelen genomen", verklaarde de woordvoerder.

Het duo werd geïdentificeerd naar aanleiding van tv-beelden. "Vanuit de regiekamer hebben we kunnen zien om wie het ging. Het waren er slechts twee. De overige supporters probeerden ze nog tot stilte te manen."

PSV wilde niet bekendmaken hoelang het tweetal de toegang tot het stadion is ontzegd. Sjakie Wolfs, de voormalige materiaalman van Ajax, overleed afgelopen vrijdag op 76-jarige leeftijd.
Wat een slechte grap! Twee supporters slachtofferen om de rest vrij te pleiten. Rot toch op! Wij zijn niet gek hoor, El Duce Salazar! Ga lekker in Latijns Amerika de pers voor de gek houden met je fascistische promopraatjes.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo nov 19, 2008 2:39 pm

"Het waren er slechts twee."

:drecul.gif:

Briljant.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do nov 20, 2008 12:50 am

joey schreef:
Benji schreef:Ik kwam tussen half en kwart voor 12 het stadion binnen en toen werd er vrij massaal door het uitpubliek gezongen over Sjakie, dat stoorde me eigenlijk nog meer dan de niet-stille minuut stilte.
Zoals Bobby in dat filmpje zei: schorem! :1evil.gif:
Is dat filmpje ook ergens voor de mac te bekijken? :blush.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 7:54 am

Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat twee PSV supporters een stadionverbod krijgen nav het zogenaamd verstoren van de minuut stilte...dat is echt absolute onzin !

Waar in de wet staat dat je tijdens een minuut stilte je mond dicht moet houden ???

Een groot deel van een stadion mag roepen dat Van Gaal zijn vrouw een kankerwijf is vlak nadat ze overleden is aan kanker, Kezman mag aanhoren dat zijn moeder in een massagraf ligt, supporters mogen een glazen wand slopen en vervolgens dingen zoals hete koffie en bekers met urine (!) gooien naar kinderen, vechtpartijen lijken normaal te zijn, het slopen van treinen is standaard, scheldpartijen horen er blijkbaar bij, maar berg je zodra je een minuut stilte verbroken schijnt te hebben...veel zwaarder kan een overtreding natuurlijk ook niet worden.

Ontzettend zielige actie, PSV wil weer eens het braafste jongetje van de klas zijn en een voorbeeld stellen :furious3.gif:
Eén van die twee jongens is 14, die heeft waarschijnlijk nog nooit van Sjakie gehoord. Te triest voor woorden dit, ook al omdat er na de wedstrijd zoveel ophef over werd gemaakt. Alsof dat zo belangrijk was.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do nov 20, 2008 8:37 am

Baseman schreef:Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat twee PSV supporters een stadionverbod krijgen nav het zogenaamd verstoren van de minuut stilte...dat is echt absolute onzin !
Ik vind het in ieder geval een goed signaal van PSV dat ook in een stadion tussen de mensenmassa in een ieder zich normaal dient te gedragen.
Baseman schreef:Waar in de wet staat dat je tijdens een minuut stilte je mond dicht moet houden ???
Natuurlijk staat dat niet zo in de wet. Je zou je kunnen afvragen of het inderdaad strafbaar is, maar waarschijnlijk zullen ze vinden dat dit gedrag niet in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. Niet al het strafbaar gedrag kan in de wet limitatief opgesomd worden.
Baseman schreef:Een groot deel van een stadion mag roepen dat Van Gaal zijn vrouw een kankerwijf is vlak nadat ze overleden is aan kanker, Kezman mag aanhoren dat zijn moeder in een massagraf ligt, supporters mogen een glazen wand slopen en vervolgens dingen zoals hete koffie en bekers met urine (!) gooien naar kinderen, vechtpartijen lijken normaal te zijn, het slopen van treinen is standaard, scheldpartijen horen er blijkbaar bij, maar berg je zodra je een minuut stilte verbroken schijnt te hebben...veel zwaarder kan een overtreding natuurlijk ook niet worden.
Natuurlijk is al het door jou omschreven gedrag ook niet wenselijk. Helaas is het in een stadion makkelijk om anoniem wat te roepen en moeilijk om het betreffende individu vervolgens te straffen. Bij bv. spreekkoren zou de KNVB wat mij betreft veel strenger mogen optreden. Als ze kunnen aantonen uit welk vak de spreekkoren komen dan kunnen ze wat mij betreft direct de club straffen. Nu neemt PSV haar eigen verantwoordelijkheid en dat siert hen. Meer clubs zouden dat moeten doen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do nov 20, 2008 8:51 am

Baseman schreef:Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat twee PSV supporters een stadionverbod krijgen nav het zogenaamd verstoren van de minuut stilte...dat is echt absolute onzin !

Waar in de wet staat dat je tijdens een minuut stilte je mond dicht moet houden ???

Een groot deel van een stadion mag roepen dat Van Gaal zijn vrouw een kankerwijf is vlak nadat ze overleden is aan kanker, Kezman mag aanhoren dat zijn moeder in een massagraf ligt, supporters mogen een glazen wand slopen en vervolgens dingen zoals hete koffie en bekers met urine (!) gooien naar kinderen, vechtpartijen lijken normaal te zijn, het slopen van treinen is standaard, scheldpartijen horen er blijkbaar bij, maar berg je zodra je een minuut stilte verbroken schijnt te hebben...veel zwaarder kan een overtreding natuurlijk ook niet worden.

Ontzettend zielige actie, PSV wil weer eens het braafste jongetje van de klas zijn en een voorbeeld stellen :furious3.gif:
Eén van die twee jongens is 14, die heeft waarschijnlijk nog nooit van Sjakie gehoord. Te triest voor woorden dit, ook al omdat er na de wedstrijd zoveel ophef over werd gemaakt. Alsof dat zo belangrijk was.
Ja dat is zeker belangrijk pannekoek en als je dat niet snapt begrijp je geen reet van het voetbal en het hele supportersgebeuren. Tyf lekker op met je domme opmerkingen hier en ga lekker bij je andere psv vriendjes uithuilen.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » do nov 20, 2008 8:53 am

Ach joh, Baseman, volgende keer als bijvoorbeeld Guus Hiddink overlijd en in het uitvak tijdens de minuut stilte een stel mongolen gaan lopen schreeuwen piep je ook wel anders. Dan is de wereld te klein ben ik bang.. Als ik nog nooit van iemand zijn moeder gehoord heb ga ik, indien die moder overleden is, ook niet over de begraafplaats lopen rennen en schreeuwen. En ik ben 18. Dat heeft niets met leeftijd te maken. Ooit gehoord voor respect tonen voor overledenen, en daarnaast ook respect hebben voor mensen die die daar wel respect voor willen tonen en even een minuut stilte willen houden. Is dat teveel gevraagd? Als je dat niet snapt ben je echt een onbeschofte, onbeholpe, egoistische lompe boer zonder enkel besef van normen en waarden.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do nov 20, 2008 9:14 am

Toen die PSV'ers begonnen te tetteren, hadden ze gewoon de hekken open moeten zetten, zodat er een delegatie van Zuid om had kunnen lopen naar het uitvak.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 20, 2008 9:15 am

Ik denk serieus dat er dan dooien waren gevallen. Zelfs ik was witheet en had zin om die lui mores te leren.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 9:19 am

Jabu schreef:Ik vind het in ieder geval een goed signaal van PSV dat ook in een stadion tussen de mensenmassa in een ieder zich normaal dient te gedragen.
Maar wat is normaal ?
Is het abnormaal om tijdens de topwedstrijd tegen de grote rivaal iets te roepen als er 1 minuut stilte wordt gehouden wegens het overlijden van iemand die belangrijk was bij de tegenstander ?
Had jij werkelijk verwacht dat iedereen zijn mond zou houden ?

En is het wel normaal om te reageren met kankerboeren ? Tijdens diezelfde minuut stilte, die dus ook door de eigen fans verbroken wordt...
Is het normaal om supporters gescheiden te moeten houden, omdat het anders volledig uit de hand loopt ? Is het normaal dat je tegenwoordig bijna geen kleine kinderen meer het stadion in kunt nemen vanwege de agressie en scheldpartijen ? Is het normaal dat spelers en supporters van de tegenstander voor van alles en nog wat uitgemaakt worden ?

Wat zijn we ineens roomser dan de paus zeg...een minuut stilte waarin enkele PSV supporters wat roepen, big deal. Dat zegt voldoende over hun en dat is triest, maar dat is het dan ook wel. We hebben het niet over een halsmisdrijf en helaas hoort het er tegenwoordig bij, alsof het de eerste keer is dat er wat geroepen wordt in een stadion.
maar waarschijnlijk zullen ze vinden dat dit gedrag niet in het maatschappelijk verkeer betamelijk is.
Ga naar een willekeurige wedstrijd en luister, voortaan iedere wedstrijd maar verbieden ? Of in lege stadions spelen ?
Helaas is het in een stadion makkelijk om anoniem wat te roepen en moeilijk om het betreffende individu vervolgens te straffen. Bij bv. spreekkoren zou de KNVB wat mij betreft veel strenger mogen optreden.
Veel stadions hangen vol met camera's, anonimiteit is er niet zoveel meer. Maar tegen spreekkoren wordt inderdaad zelden iets gedaan, eigenlijk alleen als het lijdend voorwerp de scheids is. Dan mag het ineens niet, betreft het spelers of staf dan lijkt het toegestaan.
Ook van mij mag de KNVB veel strenger optreden, al zie ik het niet gebeuren.
Nu neemt PSV haar eigen verantwoordelijkheid en dat siert hen. Meer clubs zouden dat moeten doen.
Mee eens, alleen niet in dit geval.
Het verbreken van 1 minuut stilte vind ik namelijk triest en respectloos, maar niet strafbaar. Hamas hamas, alle Joden aan het gas of dat soort belachelijke onzin daarentegen wel, supporters die dat roepen mogen van mij wel een stadionverbod krijgen.
Daniel_vT schreef:Ooit gehoord voor respect tonen voor overledenen, en daarnaast ook respect hebben voor mensen die die daar wel respect voor willen tonen en even een minuut stilte willen houden. Is dat teveel gevraagd?
Leer begrijpend lezen, ik zeg namelijk nergens dat ik het goedkeur dat de minuut stilte is verstoord en ik geef nergens aan dat 1 minuut stilte teveel is gevraagd.

Ik reageer op de belachelijke beslissing van PSV om twee jongens een stadionverbod te geven voor het zogenaamd verbreken van de minuut stilte. Daar is namelijk niets strafbaars aan en daar gaat het mij om.

Vind jij dan ook dat de Ajacieden die reageerden door kankerboeren te roepen tijdens dezelfde minuut ook een stadionverbod moeten krijgen ? Of mag reageren ineens wel ?
Daniel_vT schreef:Ach joh, Baseman, volgende keer als bijvoorbeeld Guus Hiddink overlijd en in het uitvak tijdens de minuut stilte een stel mongolen gaan lopen schreeuwen piep je ook wel anders.
Och gut, dat het nu een Ajacied betreft doet helemala niets aan mijn mening af hoor. Als het Hiddink zou zijn geweest dan had ik hetzelfde gezegd. Ik verwacht namelijk niet dat een compleet uitvak stil is tijdens een minuut stilte voor een overleden persoon bij de tegenstander.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do nov 20, 2008 9:45 am

Baseman schreef: Is het normaal dat je tegenwoordig bijna geen kleine kinderen meer het stadion in kunt nemen vanwege de agressie en scheldpartijen ?
Houd toch op vent, je weet totaal niet waar je het over hebt. Ga zelf eens een keer in een stadion kijken, het zit er namelijk vol met kleine kinderen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 20, 2008 9:53 am

Ik hoor dat ook wel vaker, maar merk er ook bijna niets van. Tuurlijk wordt er wat afgescholden, maar zeker op de lange zijde merk je toch nooit iets van dergelijke dingen? Het stadion bestaat nu eenmaal uit een fanatiekere kern en een wat rustige kern. Bij PSV zal dit overigens nog een stuk minder zijn, want daar is alles wel rustig, denk ik zo.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » do nov 20, 2008 10:01 am

Baseman schreef:
Daniel_vT schreef:Ooit gehoord voor respect tonen voor overledenen, en daarnaast ook respect hebben voor mensen die die daar wel respect voor willen tonen en even een minuut stilte willen houden. Is dat teveel gevraagd?
Leer begrijpend lezen, ik zeg namelijk nergens dat ik het goedkeur dat de minuut stilte is verstoord en ik geef nergens aan dat 1 minuut stilte teveel is gevraagd.

Ik reageer op de belachelijke beslissing van PSV om twee jongens een stadionverbod te geven voor het zogenaamd verbreken van de minuut stilte. Daar is namelijk niets strafbaars aan en daar gaat het mij om.

Vind jij dan ook dat de Ajacieden die reageerden door kankerboeren te roepen tijdens dezelfde minuut ook een stadionverbod moeten krijgen ? Of mag reageren ineens wel ?
Die moeten net zo hard aangepakt naar mijn mening. Alleen in eerste instantie je bek open trekken tijdens een minuut stilte kun je verwachten dat men daarop gaat reageren die in eerste instantie wel graag een minuut stilte willen houden. Niets strafbaars, spreekkoren en schelden is ook niet strafbaar. Maar je wilt wel dat kwetsende spreekkoren (over het gesis hoor ik je dan weer niet) aangepakt worden? Vrij hypocriet. Er is zoveel niet strafbaar in de samenleving wat niet door de beugel kan. Maar dat betekent niet dat daar niks tegen gedaan mag worden als het niet in de wet staat. Een scheidsrechter op het veld uitschelden staat ook niet strafbaar in de wet, en wordt ook niet juridisch bestraft maar wel door de voetbalbond.
Baseman schreef:
Daniel_vT schreef:Ach joh, Baseman, volgende keer als bijvoorbeeld Guus Hiddink overlijd en in het uitvak tijdens de minuut stilte een stel mongolen gaan lopen schreeuwen piep je ook wel anders.
Och gut, dat het nu een Ajacied betreft doet helemala niets aan mijn mening af hoor. Als het Hiddink zou zijn geweest dan had ik hetzelfde gezegd. Ik verwacht namelijk niet dat een compleet uitvak stil is tijdens een minuut stilte voor een overleden persoon bij de tegenstander.
Ja tuurlijk, er wordt ook volop gemoord op de wereld, maar ja je kunt nooit verwachten dat iedereen op aarde daar mee ophoud dus moeten we ook maar ophouden met dat te bestraffen.

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » do nov 20, 2008 10:38 am

Baseman schreef:Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat twee PSV supporters een stadionverbod krijgen nav het zogenaamd verstoren van de minuut stilte...dat is echt absolute onzin !

Waar in de wet staat dat je tijdens een minuut stilte je mond dicht moet houden ???
Staat niet in de wet. Daarom worden ze ook niet door het strafrecht bestraft, maar door de eigen huisregels van psv.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Ajax Rules
Berichten: 31563
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Bericht door Ajax Rules » do nov 20, 2008 10:46 am

Peter schreef:Ik denk serieus dat er dan dooien waren gevallen. Zelfs ik was witheet en had zin om die lui mores te leren.
Echt waar? Ik word oud... ik had die agressie totaal niet...
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do nov 20, 2008 10:46 am

Baseman schreef:Is het normaal dat je tegenwoordig bijna geen kleine kinderen meer het stadion in kunt nemen vanwege de agressie en scheldpartijen ?
Dat vind ik zulke ontzettende 'Mart Smeets-vroeger-was-alles-beter'-onzin... Die eeuwige 'zoontje-drogreden', om te illustreren dat het in de stadions zo vreselijk is.

Ik zou zo een seizoenkaartje voor mijn zoontje kopen op Zuid 1e ring. Geen enkel probleem. Alleen voor Ajax - Feyenoord zou ik 'm misschien thuislaten, vanwege de verbale agressie, maar naar alle andere wedstrijden zou ik 'm zo meenemen. Hij zou de tijd van zijn leven hebben. Allemaal aardige mannen om 'm heen. Hartstikke leuk sfeertje. Volkomen verantwoord.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do nov 20, 2008 10:50 am

Ajax Rules schreef:
Peter schreef:Ik denk serieus dat er dan dooien waren gevallen. Zelfs ik was witheet en had zin om die lui mores te leren.
Echt waar? Ik word oud... ik had die agressie totaal niet...
Heeft niks met ouder worden te maken...ik voelde hetzelfde...maar om nu te zeggen dat het vak open had gemoeten...neuj...dan was het helemaal een totaal trieste zooi geworden... :sad.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do nov 20, 2008 11:06 am

Maar 'goed'...
17-11: Laatste eerbetoon Sjakie Wolfs

Via deze weg willen wij een ieder die de geschiedenis van Ajax een warm hart toedraagt oproepen om massaal afscheid te nemen van één van de boegbeelden onze club van de laatste 50 jaar, Sjakie Wolfs. Zoals een ieder afgelopen vrijdag ongetwijfeld heeft meegekregen is Sjakie Wolfs op 76-jarige leeftijd overleden.

Afgelopen zondag werd in de ArenA op een zeer passende manier door club, supporters (helaas kon niet iedereen in het stadion zich gedragen) én niet in de laatste plaats spelers en trainers stil gestaan bij dit verlies. De overwinning was voor Sjakie, mooier kon het bijna niet, maar laten we het donderdag compleet maken. Maak tijd vrij om Sjakie nog eenmaal de eer te geven waar hij recht op heeft en nog eenmaal stil te staan bij één van onze grootste ‘Meersche Helden’.

Verzamelen om 13:00 uur bij café ‘Het Praathuis’ De crematie is om 14:00 uur bij de Oosterbegraafplaats.
Tot donderdag!



Bron: http://www.sthcrw.nl/

Rust zacht, Sjakie...rond 14:00 uur zou al een kaarsje branden, nu twee...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59111
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do nov 20, 2008 11:27 am

Afbeelding
Afbeelding

De T.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » do nov 20, 2008 12:07 pm

El Clavo schreef:
Baseman schreef:Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat twee PSV supporters een stadionverbod krijgen nav het zogenaamd verstoren van de minuut stilte...dat is echt absolute onzin !

Waar in de wet staat dat je tijdens een minuut stilte je mond dicht moet houden ???

Een groot deel van een stadion mag roepen dat Van Gaal zijn vrouw een kankerwijf is vlak nadat ze overleden is aan kanker, Kezman mag aanhoren dat zijn moeder in een massagraf ligt, supporters mogen een glazen wand slopen en vervolgens dingen zoals hete koffie en bekers met urine (!) gooien naar kinderen, vechtpartijen lijken normaal te zijn, het slopen van treinen is standaard, scheldpartijen horen er blijkbaar bij, maar berg je zodra je een minuut stilte verbroken schijnt te hebben...veel zwaarder kan een overtreding natuurlijk ook niet worden.

Ontzettend zielige actie, PSV wil weer eens het braafste jongetje van de klas zijn en een voorbeeld stellen :furious3.gif:
Eén van die twee jongens is 14, die heeft waarschijnlijk nog nooit van Sjakie gehoord. Te triest voor woorden dit, ook al omdat er na de wedstrijd zoveel ophef over werd gemaakt. Alsof dat zo belangrijk was.
Ja dat is zeker belangrijk pannekoek en als je dat niet snapt begrijp je geen reet van het voetbal en het hele supportersgebeuren. Tyf lekker op met je domme opmerkingen hier en ga lekker bij je andere psv vriendjes uithuilen.
Inderdaad, zeg.

Ik had niet verwacht dat er ook iemand op deze aardkloot te vinden was behalve de bewuste ''fans'' die tegen een stadionverbod is. Helaas...
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 1:27 pm

Jammer dat sommigen zich beperken tot het doen van bepaalde uitspraken en niet de discussie aangaan, al verwacht je van hen ook niet beter.
Daniel_vT schreef:Alleen in eerste instantie je bek open trekken tijdens een minuut stilte kun je verwachten dat men daarop gaat reageren die in eerste instantie wel graag een minuut stilte willen houden.
Waarom ?
Als ik een minuut stilte wil houden dan doe ik dat voor mezelf en voor de betreffende persoon. Als iemand anders besluit om die ene minuut niet stil te zijn dan is dat zijn of haar goed recht. Dat kan ik weliswaar irritant of onrespectvol of belachelijk of schandalig oid vinden, maar nergens wordt iemand verplicht zich aan die minuut stilte te houden.

Ik had het geweldig gevonden als alle Ajacieden doodstil waren gebleven, helaas besloot een groep te reageren met kankerboeren. Wat de minuut stilte meteen volledig om zeep hielp, daar zie ik het tonen van respect voor Sjakie ook niet in. Een oog voor een oog schiet niet op, de verstandige partij zijn wel. Als je zo nodig moet reageren op die paar man doe dat dan na die ene minuut, al weet ik best hoe moeilijk dat is.
Er is zoveel niet strafbaar in de samenleving wat niet door de beugel kan. Maar dat betekent niet dat daar niks tegen gedaan mag worden als het niet in de wet staat.
Kwetsende spreekkoren kunnen aangepakt worden, daar heeft de KNVB regels voor opgesteld. Dat ze er nauwelijks gebruik van maken is wat anders. Niet stil zijn tijdens een minuut stilte is echter niet hetzelfde als een kwetsend spreekkoor.
Kowalczyk schreef:Dat vind ik zulke ontzettende 'Mart Smeets-vroeger-was-alles-beter'-onzin... Die eeuwige 'zoontje-drogreden', om te illustreren dat het in de stadions zo vreselijk is.
Ik geef nog meer voorbeelden, maar het staat je vrij om het niet eens te zijn met mij. Meningen verschillen.
Ik vind de sfeer in de stadions over het algemeen niet geweldig voor kleine kinderen, al maakt het inderdaad wel veel uit waar je zit en tegen wie er gespeeld wordt. En hoe oud het kind is.
Ik zeg ook niet dat al mijn argumenten ijzersterk en waterdicht zijn :wink.gif:
Laatst gewijzigd door Baseman op do nov 20, 2008 1:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie