De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » zo nov 20, 2011 12:23 pm

Luciano schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Zijn revanche ten koste van Ajax. Helaas is hij niet de enige. Het eigen belang voorop helaas een hardnekkig kwaaltje dat Ajax ontzettend veel pijn heeft gedaan de laatste 15 jaar.
Integendeel, Cruijff weg bij Ajax is het belang van Ajax. De puinhoop bij Ajax is nog nooit zo groot als sinds groep Cruijff het voor het zeggen heeft. Ruziend over straat, zoals eigenlijk altijd en overal waar Cruijff zich mee bemoeit.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo nov 20, 2011 12:23 pm

De Dominee schreef:Die aanname is gebaseerd op de resultaten (de spelers) die we hebben mogen aanschouwen sinds LvG en kornuiten de opleiding naar hun/zijn visie hebben mogen herindelen. Het is gaandeweg minder geworden met de kwaliteit van doorgebroken spelers.
Tussen 1997 en 2011 is Van Gaal 1 jaar aan het 'bewind' geweest (2004). Kun je iemand de schuld geven van 14 jaar (prachtig getal) jeugdopleiding-beleid, als hij daar maar max 1 jaar rechtstreeks leiding aan heeft gegeven? Een jaar dat inmiddels zeven jaar achter ons ligt. En hij ook vertrokken is wegens verschil van mening over het technische beleid.
Knap als je hem dan alle jeugd-ellende van de afgelopen 14 jaar in de schoenen kunt schuiven.
Daarnaast is Ajax net deze zomer begonnen met een koers die breed wordt gedragen in de club (ook door de Ledenraad gesanctioneerd) en waarvoor net een team ex-topvoetballers is opgetuigd. Als AD heeft Van Gaal de supervisie, maar wel vanuit een andere functie dan in directe zin als TD.
Op zijn best weten we gewoon niet hoe Van Gaal tegen de huidige koers aan kijkt. Maar als zowel Ten Have (en met hem de RvC) als Blind zeggen dat ze niet willen dat er iets gaat veranderen, dan neem ik aan dat dit besproken is op het moment dat Van Gaal is benaderd als AD.

Frank de Boer - en met hem ook anderen - zegt dat de visies helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Die ziet het dus niet zo zwartwit. En hij heeft er direct mee te maken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » zo nov 20, 2011 12:24 pm

LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Coronel komt op mij over als een enorm rancuneuze man. Ben alles behalve fan van hem.
Face your fears and live your dreams, No Fear

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » zo nov 20, 2011 12:25 pm

De Dominee schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Coronel komt op mij over als een enorm rancuneuze man. Ben alles behalve fan van hem.
Als Coronel niet het belang van Ajax zou dienen, had hij de opnames van de tierende en bedreigende Cruijff wel openbaar gemaakt. Ik heb grote bewondering voor het feit dat hij dat niet heeft gedaan.
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » zo nov 20, 2011 12:26 pm

Zeux, zoals je zelf al stelt gaat het niet om schuld, maar om visie. Ja, Cruijff en Van Gaal staan allebei voor verzorgd voetbal. In zoverre is hun visie ook praktisch hetzelfde.

Maar de visie van Van Gaal over de jeugd is ontegenzeggelijk compleet anders dan de visie van Cruijff daarover. Zonder daar in dit geval even waardeoordelen aan te verbinden blijkt dat uit de verscheidene keren dat Van Gaal zich gedurende zijn carrière met de jeugdopleiding bezig heeft gehouden: Ajax (eerste keer), Oranje, Ajax (tweede keer).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:27 pm

LucaS schreef:
Luciano schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Zijn revanche ten koste van Ajax. Helaas is hij niet de enige. Het eigen belang voorop helaas een hardnekkig kwaaltje dat Ajax ontzettend veel pijn heeft gedaan de laatste 15 jaar.
Integendeel, Cruijff weg bij Ajax is het belang van Ajax. De puinhoop bij Ajax is nog nooit zo groot als sinds groep Cruijff het voor het zeggen heeft. Ruziend over straat, zoals eigenlijk altijd en overal waar Cruijff zich mee bemoeit.
Het rendement van de Ajax jeugdopleiding en de prestaties van Ajax 1 zijn ook nog nooit zo slecht geweest als de laatste jaren evenals de bestuurlijke stabiliteit. Waar Cruijff is zijn er inderdaad conflicten. Waar Cruijff is staat echter wel altijd voetbal voorop en de geschiedenis heeft uitgewezen dat ALS je de weg van Cruijff volgt (volledig en niet voor 10%) dit gegarandeerd succes heeft. Het beste clubteam van de laatste 10 jaar FC Barcelona is hier een grandioos voorbeeld van.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » zo nov 20, 2011 12:28 pm

Zeux schreef:
De Dominee schreef:Die aanname is gebaseerd op de resultaten (de spelers) die we hebben mogen aanschouwen sinds LvG en kornuiten de opleiding naar hun/zijn visie hebben mogen herindelen. Het is gaandeweg minder geworden met de kwaliteit van doorgebroken spelers.
Tussen 1997 en 2011 is Van Gaal 1 jaar aan het 'bewind' geweest (2004). Kun je iemand de schuld geven van 14 jaar (prachtig getal) jeugdopleiding-beleid, als hij daar maar max 1 jaar rechtstreeks leiding aan heeft gegeven? Een jaar dat inmiddels zeven jaar achter ons ligt. En hij ook vertrokken is wegens verschil van mening over het technische beleid.
Knap als je hem dan alle jeugd-ellende van de afgelopen 14 jaar in de schoenen kunt schuiven.
Daarnaast is Ajax net deze zomer begonnen met een koers die breed wordt gedragen in de club (ook door de Ledenraad gesanctioneerd) en waarvoor net een team ex-topvoetballers is opgetuigd. Als AD heeft Van Gaal de supervisie, maar wel vanuit een andere functie dan in directe zin als TD.
Op zijn best weten we gewoon niet hoe Van Gaal tegen de huidige koers aan kijkt. Maar als zowel Ten Have (en met hem de RvC) als Blind zeggen dat ze niet willen dat er iets gaat veranderen, dan neem ik aan dat dit besproken is op het moment dat Van Gaal is benaderd als AD.

Frank de Boer - en met hem ook anderen - zegt dat de visies helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Die ziet het dus niet zo zwartwit. En hij heeft er direct mee te maken.
De visie op het gebied van hoe Ajax 1 zou moeten voetballen niet. De hele filosofie erachter verschilt ENORM. Lees het boek van LvG er eens op na zou ik zeggen. Groep boven individu is de basis, bij Cruijf andersom.

Het feit dat LvG NIET heeft aangegeven niet meer achter deze visie te staan, moet inhouden dat hij er nog volledig achter staat. We weten dus exact hoe hij erover denkt. Dat LvG als AD komt en accepteert dat de jeugdopleiding is ingericht HAAKS op zijn visie ,lijkt me ideaal en utopisch maar dus ook onmogelijk. Er is ook niets wat daarop wijst.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:28 pm

LucaS schreef:
De Dominee schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Coronel komt op mij over als een enorm rancuneuze man. Ben alles behalve fan van hem.
Als Coronel niet het belang van Ajax zou dienen, had hij de opnames van de tierende en bedreigende Cruijff wel openbaar gemaakt. Ik heb grote bewondering voor het feit dat hij dat niet heeft gedaan.
Hij heeft alleen alle notulen en telefoongesprekken gelekt in samenwerking met v/d Boog. Nog nooit eerder vertoond. Als die opnames bestonden had hij dat hoe dan ook gedaan. Of heb je echt zo'n plaat voor je kop dat je denkt dat een rancuneuze gek als Coronel Cruijff gaat sparen? Deze man die een PR bureau tegen de man die Ajax heeft groot gemaakt inzette op kosten van de club is tot werkelijk alles in staat.

Nicolai
Berichten: 297
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Nicolai » zo nov 20, 2011 12:29 pm

LucaS schreef:
De Dominee schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Coronel komt op mij over als een enorm rancuneuze man. Ben alles behalve fan van hem.
Als Coronel niet het belang van Ajax zou dienen, had hij de opnames van de tierende en bedreigende Cruijff wel openbaar gemaakt. Ik heb grote bewondering voor het feit dat hij dat niet heeft gedaan.
Laat Coronel die opnames maar openbaar maken, dan zullen we wel zien wat de waarheid is.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » zo nov 20, 2011 12:29 pm

Uit beleefdheid geven ze daar een deel van de credits aan Cruijff. Overigens lees ik hier dat het jaren duurt voordat het effect van Cruijff op de jeugdopleidng zichtbaar wordt. De spelers die de laatste jaren bij Barcelona zijn doorgestroomd, zijn van de hand van van Gaal
I think I lost my fucking headache

Nicolai
Berichten: 297
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Nicolai » zo nov 20, 2011 12:30 pm

x
Laatst gewijzigd door Nicolai op zo nov 20, 2011 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » zo nov 20, 2011 12:30 pm

Wat zal Cruijff het toch irritant hebben gevonden dat we vorig jaar kampioen zijn geworden. Hij begon opportunistisch zijn aanval toen het leek alsof de titel kansloos was.

Dus ik gun Coronel zijn revanche ook wel.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » zo nov 20, 2011 12:30 pm

LucaS schreef:
De Dominee schreef:
LucaS schreef:Ik gun Coronel zijn revanche wel.
Coronel komt op mij over als een enorm rancuneuze man. Ben alles behalve fan van hem.
Als Coronel niet het belang van Ajax zou dienen, had hij de opnames van de tierende en bedreigende Cruijff wel openbaar gemaakt. Ik heb grote bewondering voor het feit dat hij dat niet heeft gedaan.
Ik heb geen enkele aanleiding om te geloven dat dergelijke banden bestaan. Heb ook geen bewijs daarvan gezien, dus daarop ga ik mijn mening niet baseren/bijstellen.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo nov 20, 2011 12:31 pm

Bertje schreef:Zeux, zoals je zelf al stelt gaat het niet om schuld, maar om visie. Ja, Cruijff en Van Gaal staan allebei voor verzorgd voetbal. In zoverre is hun visie ook praktisch hetzelfde.

Maar de visie van Van Gaal over de jeugd is ontegenzeggelijk compleet anders dan de visie van Cruijff daarover. Zonder daar in dit geval even waardeoordelen aan te verbinden blijkt dat uit de verscheidene keren dat Van Gaal zich gedurende zijn carrière met de jeugdopleiding bezig heeft gehouden: Ajax (eerste keer), Oranje, Ajax (tweede keer).
Yep. Er zitten verschillen tussen. En met zijn visie heeft hij Ajax mooi CL-kampioen gemaakt!!!

De vorige keren was hij direct en uitvoerend verantwoordelijk voor het technische beleid. Nu komt hij in een totaal andere constructie binnen een kersverse, staande structuur. Met dus ook veel minder mogelijkheden om 'effe' op eigen gezag fundamentele wijzigingen aan te brengen. Ik ga er van uit dat dit besproken is. Dat weten we nog niet uit zijn mond, maar wel uit die van Ten Have en Blind. De koers ligt vast. En dat is de koers zoals die in juni praktisch is ingezet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » zo nov 20, 2011 12:33 pm

mattie schreef:Die Coronel zit zo vol van wraak tegen JC... Want JC heeft ervoor gezorgd dat Coronel eruit gaat.. Mag hij dan zulke beslissingen nemen? ook een regering welke demissionair is mag toch ook alleen lopende zaken behandelen... Laat Coronel lekker oprotten...
Het wegsturen van de RvC is dan ook geen lopende zaak, dus het zou onbehoorlijk zijn om daar in demissionaire status voor te ijveren. Dus het is alleen maar netjes van hem om daarin passief te zijn.

Daarnaast vind ik het nogal beschamend worden dat Coronel allerlei motieven in de schoenen geschoven wordt en er allerlei onwaarheden over hem worden verteld. Zou het misschien zo kunnen zijn dat die man geheel gratis en voor niks en met grote inzet en meer zelfopoffering dan hij verwacht had datgene doet wat hij denkt dat het beste is voor Ajax? Dat je zelf denkt dat het slecht is voor Ajax wat hij doet wil natuurlijk niet zeggen dat zijn motieven niet deugen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo nov 20, 2011 12:33 pm

Luciano schreef: Het beste clubteam van de laatste 10 jaar FC Barcelona is hier een grandioos voorbeeld van.
En laat dat team nu ook als een hecht team voetballen. Eén machine, met veel rondgetik. Precies zoals het Ajax van Van Gaal in '95 zo goed kon...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » zo nov 20, 2011 12:34 pm

De wijzigingen zijn net ingezet, dus kunnen nog eenvoudig worden terug gedraaid. Maar jij hoopt dus ook dat LvG met zijn tengels van de jeugdopleiding afblijft Zeux?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:35 pm

Zeux schreef:
Luciano schreef: Het beste clubteam van de laatste 10 jaar FC Barcelona is hier een grandioos voorbeeld van.
En laat dat team nu ook als een hecht team voetballen. Eén machine, met veel rondgetik. Precies zoals het Ajax van Van Gaal in '95 zo goed kon...
Dan snap je er dus geen hout van. Het gaat om de visie op de JEUGDopleiding niet op het eerste elftal. Niemand betwist hier de visie van van Gaal op het voetbal van Ajax 1.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » zo nov 20, 2011 12:35 pm

Zeux schreef:
Luciano schreef: Het beste clubteam van de laatste 10 jaar FC Barcelona is hier een grandioos voorbeeld van.
En laat dat team nu ook als een hecht team voetballen. Eén machine, met veel rondgetik. Precies zoals het Ajax van Van Gaal in '95 zo goed kon...
Wat een gelul. Barca is Xavi, Messi en Iniesta. Het team eromheen is goed, maar zonder deze 3 is Barca Barca niet meer.
Laatst gewijzigd door Michael_B op zo nov 20, 2011 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:36 pm

LucaS schreef:Uit beleefdheid geven ze daar een deel van de credits aan Cruijff. Overigens lees ik hier dat het jaren duurt voordat het effect van Cruijff op de jeugdopleidng zichtbaar wordt. De spelers die de laatste jaren bij Barcelona zijn doorgestroomd, zijn van de hand van van Gaal
Van Gaal heeft geen klote te maken gehad met de jeugdopleiding :drecul.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo nov 20, 2011 12:36 pm

De Dominee schreef:De wijzigingen zijn net ingezet, dus kunnen nog eenvoudig worden terug gedraaid. Maar jij hoopt dus ook dat LvG met zijn tengels van de jeugdopleiding afblijft Zeux?
Ik hoop dat er een synergie komt tussen de methode Cruijff (individueel excelleren) en Van Gaal (als team een goed geoliede machine vol automatismen zijn). Barcelona anno 2011 dus...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » zo nov 20, 2011 12:37 pm

Alles wijst er juist op dat het niet besproken is, Zeux. Niet voor niets zijn (op Davids na) alle mensen die betrokken zijn bij het technische beleid dat de club heeft ingezet (van ledenraad, tot Cruijff, tot uitvoerende mensen) buiten de beslissing gehouden.

De beslissing om Van Gaal aan te stellen is puur om middels een sterke man een draagvlak voor het eigen functioneren te creëren.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:37 pm

bryan schreef:Wat zal Cruijff het toch irritant hebben gevonden dat we vorig jaar kampioen zijn geworden. Hij begon opportunistisch zijn aanval toen het leek alsof de titel kansloos was.

Dus ik gun Coronel zijn revanche ook wel.
Ajax werd kampioen door Frank de Boer niet door Martin Jol en v/d Boog. Wat dat betreft heeft hij volledig gelijk gehad. Maar goed dat was niet zo heel bijzonder wat dat ziet een blinde nog. Weet je de essentie van de kritiek van Cruijff destijds nog of heb je die vakkundig weggestopt?

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » zo nov 20, 2011 12:38 pm

Bertje schreef:Alles wijst er juist op dat het niet besproken is, Zeux. Niet voor niets zijn (op Davids na) alle mensen die betrokken zijn bij het technische beleid dat de club heeft ingezet (van ledenraad, tot Cruijff, tot uitvoerende mensen) buiten de beslissing gehouden.

De beslissing om Van Gaal aan te stellen is puur om middels een sterke man een draagvlak voor het eigen functioneren te creëren.
De mensen die geloven dat ten Have en co. willen dat Cruijff samen met van Gaal de club gaat leiden hebben een ongelooflijke plaat voor hun hoofd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo nov 20, 2011 12:39 pm

Luciano schreef:
Zeux schreef:
Luciano schreef: Het beste clubteam van de laatste 10 jaar FC Barcelona is hier een grandioos voorbeeld van.
En laat dat team nu ook als een hecht team voetballen. Eén machine, met veel rondgetik. Precies zoals het Ajax van Van Gaal in '95 zo goed kon...
Dan snap je er dus geen hout van. Het gaat om de visie op de JEUGDopleiding niet op het eerste elftal. Niemand betwist hier de visie van van Gaal op het voetbal van Ajax 1.
Het één heeft met het ander te maken. In team-verband voetballen moet je ook leren. Naast individueel zo goed mogelijk worden met fijnslijping van je specifieke kwaliteiten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie