Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 18, 2009 5:18 pm

Laudrup valt af nu ik het profiel heb gehoord. Ik vind alleen dat meneer Van den Boog te weinig denkt aan de toekomst. Oudere trainers zullen niet lang de kar kunnen blijven trekken, die oudere trainer moet dus wel opleider zijn voor de toekomstige hoofdtrainer.

Ik vind dat de invulling van de voetbaltak aan deze dingen moet voldoen:
De technische directeur/manager moet uitstralen dat Ajax een goede stap in de carriere is voor een speler, moet bovendien zich fatsoenlijk opstellen in de communicatie.
De trainer moet zijn ploeg kunnen smeden en moet kunstwerk brengen: dominant voetbal.
Een trainer kan het beide beheersen, zolang deskundigheid, sociale vaardigheden en confronterend coaching in het geheel zitten kan ook 1 persoon het doen.

Dan zie ik voor rol 1 deze personen in aanmerking komen: Rijkaard, Laudrup, Bergkamp.
Voor rol 2 zie ik deze personen in aanmerking komen: Ten Cate, Adriaanse, De Boer.
Allround trainers vind ik Neeskens en Olsen, die kunnen delegeren en kunnen ook zelf aanwezig zijn, zijn ouderwetse leermeesters.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Jeroen126 » ma mei 18, 2009 5:32 pm

In Sportweek schijnt een interview te staan waarin vrij duidelijk wordt dat we Co hier nooit meer terug zien.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Neefkens » ma mei 18, 2009 5:32 pm

Vedette-10- schreef:Laudrup valt af nu ik het profiel heb gehoord. Ik vind alleen dat meneer Van den Boog te weinig denkt aan de toekomst. Oudere trainers zullen niet lang de kar kunnen blijven trekken, die oudere trainer moet dus wel opleider zijn voor de toekomstige hoofdtrainer.
Misschien heeft hij juist daarom wel ervaring als belangrijk punt genoemd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Aristides » ma mei 18, 2009 5:35 pm

Op een vraag op Ajaxshowtime antwoordde RvdB o.a. het volgende
Hoe ziet het profiel eruit van een ideale Ajax-trainer?
'Het is voor Ajax erg belangrijk dat het iemand is met veel ervaring in de voetbalwereld. Hij moet veel affiniteit hebben met jeugdspelers en de jeugdopleiding. De doorstroom van de jeugd naar het eerste elftal is voor Ajax van cruciaal belang.'
Veel affiniteit met jeugdspelers, doorstroming en veel ervaring in de voetbalwereld (Ik mag aannemen dat jaren als speler niet worden meegeteld)

Loopt die in Nederland "vrij" rond?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Neefkens » ma mei 18, 2009 5:38 pm

Dit komt gewoon uit het interview op ajax.nl hoor, net of AS vdBoog vragen mag stellen en dat hij ze nog beantwoordt ook. :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Toppie » ma mei 18, 2009 6:12 pm

Of het wordt Co en anders een heel verrassende naam :blush.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 18, 2009 6:27 pm

Neefkens schreef:Misschien heeft hij juist daarom wel ervaring als belangrijk punt genoemd.
Is het ook, maar hoe snel wil jij dat die jonge trainer er klaar voor is? Laudrup is al verder dan Bergkamp, maar die wil wel meer beslissen. Dan moet de oudere en wijzere trainer minder dominant zijn. Dat zijn keuzes in de samenstelling die je moet maken. Ik vind dat je als eerste moet kijken naar de lange termijn, dus naar wie de kar later zou moeten gaan trekken. En dan kies je zijn voorganger/leermeester.

Persoonlijk denk ik dat Rijkaard-Ten Cate op dit moment het beste is, maar dan denk ik dat je heel erg naar de korte termijn kijkt. En als je wil zorgen voor een stabiel beleid, dan moet je verder kijken dan 4 jaar.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Neefkens » ma mei 18, 2009 6:35 pm

4 jaar is in de voetbalwereld een eeuw.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 18, 2009 6:38 pm

Nee, wat Ferguson en Wenger doen(meer dan 10 jaar) is een eeuw in het voetbal.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Neefkens » ma mei 18, 2009 6:43 pm

Dat is 2,5 eeuw. :ajaxsmiley.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 18, 2009 6:47 pm

Dat is regeren, niet een tryout.

yr_86
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 9:55 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door yr_86 » ma mei 18, 2009 6:48 pm

Vedette-10- schreef:Laudrup valt af nu ik het profiel heb gehoord. Ik vind alleen dat meneer Van den Boog te weinig denkt aan de toekomst. Oudere trainers zullen niet lang de kar kunnen blijven trekken, die oudere trainer moet dus wel opleider zijn voor de toekomstige hoofdtrainer.
Nee, de nieuwe trainer moet een organisatie neer weten te zetten waarin de eerstvolgende trainer optimaal kan functioneren. Dat is ook denken aan de toekomst.
Vedette-10- schreef: Ik vind dat de invulling van de voetbaltak aan deze dingen moet voldoen:
De technische directeur/manager moet uitstralen dat Ajax een goede stap in de carriere is voor een speler, moet bovendien zich fatsoenlijk opstellen in de communicatie.

...

Dan zie ik voor rol 1 deze personen in aanmerking komen: Rijkaard, Laudrup, Bergkamp.
Sinds wanneer is Bergkamp communicatief sterk? Zo vaak kun je hem niet hebben horen praten denk ik hoor...
Vedette-10- schreef: De trainer moet zijn ploeg kunnen smeden en moet kunstwerk brengen: dominant voetbal.
Een trainer kan het beide beheersen, zolang deskundigheid, sociale vaardigheden en confronterend coaching in het geheel zitten kan ook 1 persoon het doen.

...

Allround trainers vind ik Neeskens en Olsen, die kunnen delegeren en kunnen ook zelf aanwezig zijn, zijn ouderwetse leermeesters.
Neeskens en dominant voetbal?

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door jamie » ma mei 18, 2009 6:49 pm

yr_86 schreef:
Vedette-10- schreef:Laudrup valt af nu ik het profiel heb gehoord. Ik vind alleen dat meneer Van den Boog te weinig denkt aan de toekomst. Oudere trainers zullen niet lang de kar kunnen blijven trekken, die oudere trainer moet dus wel opleider zijn voor de toekomstige hoofdtrainer.
Nee, de nieuwe trainer moet een organisatie neer weten te zetten waarin de eerstvolgende trainer optimaal kan functioneren. Dat is ook denken aan de toekomst.
Vedette-10- schreef: Ik vind dat de invulling van de voetbaltak aan deze dingen moet voldoen:
De technische directeur/manager moet uitstralen dat Ajax een goede stap in de carriere is voor een speler, moet bovendien zich fatsoenlijk opstellen in de communicatie.

...

Dan zie ik voor rol 1 deze personen in aanmerking komen: Rijkaard, Laudrup, Bergkamp.
Sinds wanneer is Bergkamp communicatief sterk? Zo vaak kun je hem niet hebben horen praten denk ik hoor...
Vedette-10- schreef: De trainer moet zijn ploeg kunnen smeden en moet kunstwerk brengen: dominant voetbal.
Een trainer kan het beide beheersen, zolang deskundigheid, sociale vaardigheden en confronterend coaching in het geheel zitten kan ook 1 persoon het doen.

...

Allround trainers vind ik Neeskens en Olsen, die kunnen delegeren en kunnen ook zelf aanwezig zijn, zijn ouderwetse leermeesters.
Neeskens en dominant voetbal?
:biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Vedette-10- » ma mei 18, 2009 6:59 pm

yr_86 schreef: Nee, de nieuwe trainer moet een organisatie neer weten te zetten waarin de eerstvolgende trainer optimaal kan functioneren. Dat is ook denken aan de toekomst.


Sinds wanneer is Bergkamp communicatief sterk? Zo vaak kun je hem niet hebben horen praten denk ik hoor...


Neeskens en dominant voetbal?
Dat klopt, maar die nieuwe trainer moet wel er klaar voor zijn. En als Ajax een superteam wil bouwen, dan moet je nu al bezig zijn met het scholen van de nieuwe trainer. Studeren is hetzelfde, je moet investeren erin.

Bergkamp is tenminste geen schreeuwlelijk en natuurlijk moet hij nog leren wat hij allemaal als hoofdtrainer binnen een team moet bespreken. Hij is te kalm en te bescheiden, hij moet ook zijn team durven te leiden en dus heel veel sturing geven en praten. Ik zeg niet dat hij nu al de baas zou moeten zijn(integendeel!), maar je kan gebruik maken van zijn faam in de voetbalwereld en je kan investeren in zijn trainerschap. En dan kan hij het op termijn zonder hulp van een leermeester.

Neeskens is inderdaad niet een trainer wiens ploegen altijd het heft in handen kunnen nemen. Hij kan wel een stabiele organisatie neerzetten en vanuit daar zullen Laudrup en Bergkamp wel hun inbreng kunnen hebben in het veldspel. Dan krijg je dat trainers als Bergkamp en Laudrup worden benut op hun kwaliteit en dat zij hun tekortkomingen kunnen bijscholen bij Neeskens. Ik zeg nooit dat Neeskens het alleen moet doen, alleen hij wil wel op beide terreinen zich mogen mengen. Maar met hem moet je absoluut nog iemand met een netwerk erbij krijgen, anders dan kan je nooit super inkopen.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Banjavi » ma mei 18, 2009 7:12 pm

Neeskens is inderdaad niet een trainer wiens ploegen altijd het heft in handen kunnen nemen.
En eehhmm... welke ploegen hebben we het dan over?? NEC?... en??
Bij NEC wist je toch al dat dat niet kon door het spelersmateriaal? (want dat heb je inmiddels ook geconstateerd)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door LucaS » ma mei 18, 2009 7:13 pm

Waarom nog langer treuzelen? Ik ken een trainer die precies aan het profiel voldoet! :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

yr_86
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 9:55 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door yr_86 » ma mei 18, 2009 7:18 pm

Vedette-10- schreef: Neeskens is inderdaad niet een trainer wiens ploegen altijd het heft in handen kunnen nemen. Hij kan wel een stabiele organisatie neerzetten en vanuit daar zullen Laudrup en Bergkamp wel hun inbreng kunnen hebben in het veldspel.
Hij kan een stabiele organisatie neerzetten? Waar heeft hij dat gedaan? Bij NEC? Bij het neerzetten van een stabiele organisatie zal het steeds beter moeten gaan, lijkt mij. Ik denk dat er weinig NEC-ers met plezier terugdenken aan het laatste jaar Neeskens...

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door jamie » ma mei 18, 2009 7:21 pm

LucaS schreef:Waarom nog langer treuzelen? Ik ken een trainer die precies aan het profiel voldoet! :hypocrite.gif:
Als je maar niet Blind bedoelt. Co zou wel aan het profiel voldoen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door 999 » ma mei 18, 2009 7:23 pm

Stop met navelstaren

AMSTERDAM, maandag

Over doortastend handelen gesproken. Donderdag belde AZ vlak na de afscheidsconferentie van Louis van Gaal naar Ronald Koeman, die in Portugal op de golfbaan stond. Er werd een afspraak gemaakt voor zondag en na een paar uur praten, zette de geboren Zaankanter zijn handtekening onder een tweejarig contract in Alkmaar.

Koeman kan weleens precies de juiste opvolger zijn van zijn ‘vriend’ Van Gaal. De organisatie staat als een huis in Alkmaar en Koeman is een echte wedstrijdcoach. Iets wat AZ nodig heeft bij het avontuur in de Champions League. Naast zijn nationale prijzen (zeven in totaal) reikte hij met bescheiden middelen bij Ajax, Benfica en PSV tot de kwartfinales van het kampioenenbal.

Inmiddels heeft ‘rookie’ directeur Rik van den Boog bij Ajax een rits beginnersfouten op zijn naam staan bij het contracteren van een nieuwe trainer. Het navelstaren in de ArenA is inmiddels zover gevorderd dat de naam van Danny Blind steeds luider klinkt als allerlaatste alternatief. Terwijl de technisch manager eerder liet weten niet in aanmerking te willen komen.

De bekerfinale tussen het FC Twente van Steve McClaren en Heerenveen van Trond Sollied zou voor Ajax het sein moeten zijn eens verder te kijken dan de (voormalige) ledenlijst. De Brit en de Noor zijn een verrijking van het trainersgilde en spelen Nederlandser dan veel vaderlandse collega’s. Heerenveen won gisteren onder aanvoering van Sollied de eerste hoofdprijs in de historie van de club, terwijl iedereen de Noor al voor de winter afschreef. Maar directeur Yme Kuiper had het geweldig gezien en zag dat Heerenveen een prijswinnaar als Sollied nodig had na het tijdperk Riemer van der Velde, Foppe de Haan en Gertjan Verbeek.

De gedaanteverwisseling had zich al tijdens het seizoen aangediend door overwinningen bij Ajax, PSV en Feyenoord terwijl de ‘pompebledden’ voorheen vaak met knikkende knieën de bus instapten als buiten Friesland gespeeld moest worden. Hoewel de selectie van Heerenveen aanwijsbaar zwakker is dan afgelopen jaren.

De vier bekers van Sollied in vier verschillende competities is een historische prestatie. Iedereen moet in Heerenveen maar accepteren dat de Noor af en toe achter de bus aanrijdt om na wedstrijden naar zijn huis in België te rijden en wat moeilijk communiceert. Dat zijn allemaal randzaken. Overigens lopen de spelers met hem weg. Niet alleen omdat hij ze vrijheid en verantwoordelijkheid geeft, maar ook omdat geen enkele speler in Heerenveen dit seizoen ook maar één negatieve opmerking over zichzelf heeft gehoord of gelezen van Sollied in de media. In tegenstelling tot Verbeek bijvoorbeeld.

Ex-voorzitter Riemer van der Velde riep af en toe dat hij ‘geen verstand van voetbal zou hebben als het goed komt met Sollied en Heerenveen’. Zo hard hoeft de grondlegger van het huidige Heerenveen niet over zichzelf te oordelen, maar een klopje op de schouder heeft Sollied wel verdiend van mister Heerenveen. Intussen zou Ajacied Rik van den Boog misschien eens kunnen aanschuiven bij Heerenveendirecteur Yme Kuiper, of bij het directieteam van AZ of bij FC Twente-voorzitter Joop Munsterman.
Valentijn Driessen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door bryan » ma mei 18, 2009 7:24 pm

Tsja. Blind. De trainer die Klaas-Jan Huntelaar op nr. 10 liet spelen. Tot dat het bestuur hem vriendlijk hebben verteld dat ze een spits hadden gekocht. En de trainer die Julien Escude Ajax onwaardig heeft geacht. En de trainer die Steven Pienaar heeft weggepest.

I could go on...

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door wimpey » ma mei 18, 2009 7:30 pm

999 schreef: Valentijn Driessen.
Die man heeft volledig gelijk.

De zoektocht naar een nieuwe trainer wordt uitgevoerd door een rookie-directeur en iemand die binnen Ajax al 12 ambachten naar niet volle tevredenheid heeft uitgevoerd.

Een schande voor een so-called topclub.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Ronald! » ma mei 18, 2009 7:31 pm

Ach, waar zal hij zich nou werkelijk op baseren. De pagina's moeten vol met bij voorkeur smeuïge verhalen.

Hoera! Het is weer gelukt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Bert » ma mei 18, 2009 7:32 pm

Waar is het eigenlijk op gebaseerd dat Blind ook maar enige stem heeft in de aan te trekken trainer?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Jöhnk » ma mei 18, 2009 7:33 pm

Ik vind dat hij geen gelijk heeft. Het is een onsamenhangend verhaal. Wat moet vd Boog bij de directie van AZ, terwijl hij tegelijkertijd verder moet kijken dan de ledenlijst van Ajax?

Driessen pleit voor een buitenlandse coach, Scheringa pleit voor een Nederlandse coach. Dan zou je denken dat die twee een belangrijk meningsverschil hebben. Kennelijk niet, dus.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door bryan » ma mei 18, 2009 7:33 pm

Gaat hard met Koeman trouwens. Vitesse, Ajax, Benfica, PSV, Valencia, AZ

Gaat ie Beenhakker inhalen?

Gesloten