AJAXliefde...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di sep 23, 2008 1:44 pm

GangstaRiB schreef:Jaakke ging er vorig jaar prat op dat Ajax de helft van het Nederlandse voetbal opgeleid was door Ajax.
In de tachtiger jaren was de helft van het Nederlandse voetbal opgeleid door PSV. Bij elke club liep wel iemand die zich had geprobeerd te onderscheiden op de Herdgang. PSV leidde daarentegen zelden een topper op.

Hetzelfde zie je nu helaas bij Ajax.

Weet je wat me enorm stoort? De zelfgenoegzaamheid van Ajax. Dat toontje van: wat zijn wij toch apart, geweldig, onvoorstelbaar en onmetelijk bijzonder. Zelfs bij de presentatie van het rapport-Coronel: het rapport staat vol kritiek, maar er moet nog even vermeld worden dat het reuze knap is, een rapport vol kritiek presenteren.

Het rapport-Coronel heeft de ijsjesverkoper afgeserveerd, maar de jeugd, het hete hangijzer zoals Peter terecht zegt, blijft buiten schot. Dit fijne speeltuintje van de 'echte Ajacieden' is o zo goed aangeharkt, het draait er als een tierelier. Klinkt dat zelfingenomen toontje weer: we behoren op dit gebied nog steeds bij de wereldtop, YES! Dan hebben ze het waarschijnlijk over de huiswerkklassen en de kwaliteit van de kroketten in de kantine, want over het voetbal kan het niet gaan. Mijn maag draait zich om als ik de jeugd zie voetballen; er komen zelfs spelers door die niet eens een bal goed kunnen aannemen. Het is het beste voorbeeld van hoe Ajax in elkaar steekt: voor een echt kritische analyse is geen ruimte, want iedereen houdt elkaar in een ijzeren houdgreep.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di sep 23, 2008 1:57 pm

Wat een onzin, joey. Er staat juist wel kritiek op de jeugd in.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di sep 23, 2008 2:11 pm

Zeer weinig, vind ik. Staat in geen verhouding tot de problemen.

Maar goed, ik had het over de zelfgenoegzaamheid van Ajax. De arrogantie, de houding van: spelers mogen blij zijn dat ze bij ons mogen spelen, wij zijn heel bijzonder. De daarmee samenhangende gemakzucht.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di sep 23, 2008 2:14 pm

Ik citeer: "de spelers die overgaan van de jeugdopleiding naar de betaald voetbal afdeling van ajax zijn meestal technisch vaardig, maar
missen vaak elementaire aspecten die noodzakelijk zijn voor het niveau van ajax’ eerste elftal zoals handelingssnelheid, tactisch
vernuft, mentale hardheid, voetbalgogme."

Precies zoals het is.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59111
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di sep 23, 2008 2:17 pm

Thomas schreef:Toptalenten met branie en lef zijn echte Ajax-spelers.

Maar laten we hier alsjeblieft niet de discussie over Suárez gaan voeren. Weekend Cees noemde hem zo, dus ik gebruik hem als voorbeeld.
Onee, dat wil ik niet.Maar met welke AJAX speler uit de roemruchte AJAX history ( tot vandaag de dag toe ) zou jij hem dan willen vergelijken ?.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di sep 23, 2008 2:27 pm

Bertje schreef:Ik citeer: "de spelers die overgaan van de jeugdopleiding naar de betaald voetbal afdeling van ajax zijn meestal technisch vaardig, maar
missen vaak elementaire aspecten die noodzakelijk zijn voor het niveau van ajax’ eerste elftal zoals handelingssnelheid, tactisch
vernuft, mentale hardheid, voetbalgogme."

Precies zoals het is.
Zeker, maar dan zouden dus ALLE alarmbellen moeten afgaan en zou de conclusie moeten luiden dat er onmiddellijk iets gedaan moest worden aan het niveau van de jeugdopleiding. Is dat zo? Nee.
Er staat ook een hoop sussends in. Genoeg om de betrokkenen het idee te geven dat het allemaal wel meevalt.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di sep 23, 2008 2:32 pm

Wat is het nou? Is het rapport nou slecht of ligt het aan andere zaken?

Daarnaast: dat er afgelopen jaar geen grote veranderingen zijn doorgevoerd is prima beargumenteerd.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di sep 23, 2008 2:36 pm

Het rapport schiet uiteindelijk tekort. Het is nog een stuk erger. Maar het rapport is dan ook een werkstukje, in elkaar gedraaid door mensen van de vereniging voor mensen van de vereniging.

Mij valt op dat bij Ajax uiteindelijk alles bij het oude blijft. Op het moment dat iemand probeert écht iets te veranderen, komt er een lawine aan tegenwerking op gang.

Hoe dan ook, ik vind het heel frustrerend dat jaar in jaar uit allerlei 'veranderingen' worden doorgevoerd die uiteindelijk niets opleveren. Hoe komt het dat er bij Ajax geen visie is? Zulke domme mensen werken er niet. Blijkbaar heerst er een cultuur van middelmatigheid.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di sep 23, 2008 2:38 pm

joey schreef:Het rapport schiet uiteindelijk tekort. Het is nog een stuk erger. Maar het rapport is dan ook een werkstukje, in elkaar gedraaid door mensen van de vereniging voor mensen van de vereniging.

Mij valt op dat bij Ajax uiteindelijk alles bij het oude blijft. Op het moment dat iemand probeert écht iets te veranderen, komt er een lawine aan tegenwerking op gang.

Hoe dan ook, ik vind het heel frustrerend dat jaar in jaar uit allerlei 'veranderingen' worden doorgevoerd die uiteindelijk niets opleveren. Hoe komt het dat er bij Ajax geen visie is? Zulke domme mensen werken er niet. Blijkbaar heerst er een cultuur van middelmatigheid.
Niet middelmatigheid, maar luiheid. De miljoenen die wij binnenslepen via Aegon en Adidas maken Ajax lui. Waarom op zoek gaan naar de jungle in Brazilie, als je Groningen het werk kan laten doen om vervolgens voor 9 miljoen euro de boel over te kopen.

Met de komst van het grote geld is de inventiviteit bij Ajax ook verloren gegaan.

Als psv de Champions League mist, dan hebben ze een gigantisch probleem omdat ze dan in geldnood komen. Ajax mist nu al 4 jaar de CL, maar we genereren zelf méér geld. Opzich een goed teken, maar het zorgt er wel voor dat een hoop door de vingers wordt gezien. Miskoopje hier, sportief drama'tje daar.... ach...
Laatst gewijzigd door GangstaRiB op di sep 23, 2008 2:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di sep 23, 2008 2:38 pm

Voetske schreef:
Thomas schreef:Toptalenten met branie en lef zijn echte Ajax-spelers.

Maar laten we hier alsjeblieft niet de discussie over Suárez gaan voeren. Weekend Cees noemde hem zo, dus ik gebruik hem als voorbeeld.
Onee, dat wil ik niet.Maar met welke AJAX speler uit de roemruchte AJAX history ( tot vandaag de dag toe ) zou jij hem dan willen vergelijken ?.
Jesper Olsen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59111
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di sep 23, 2008 2:39 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Voetske schreef:
Thomas schreef:Toptalenten met branie en lef zijn echte Ajax-spelers.

Maar laten we hier alsjeblieft niet de discussie over Suárez gaan voeren. Weekend Cees noemde hem zo, dus ik gebruik hem als voorbeeld.
Onee, dat wil ik niet.Maar met welke AJAX speler uit de roemruchte AJAX history ( tot vandaag de dag toe ) zou jij hem dan willen vergelijken ?.
Jesper Olsen.
Bij lange na niet ...

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 2:44 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di sep 23, 2008 2:50 pm

joey schreef:Het rapport schiet uiteindelijk tekort. Het is nog een stuk erger. Maar het rapport is dan ook een werkstukje, in elkaar gedraaid door mensen van de vereniging voor mensen van de vereniging.

Mij valt op dat bij Ajax uiteindelijk alles bij het oude blijft. Op het moment dat iemand probeert écht iets te veranderen, komt er een lawine aan tegenwerking op gang.

Hoe dan ook, ik vind het heel frustrerend dat jaar in jaar uit allerlei 'veranderingen' worden doorgevoerd die uiteindelijk niets opleveren. Hoe komt het dat er bij Ajax geen visie is? Zulke domme mensen werken er niet. Blijkbaar heerst er een cultuur van middelmatigheid.
Wat staat er dan niet in het rapport wat er wel in had moeten staan? Je wordt niet echt concreet. Ja, je had het over de opleiding, maar die kritiek staat er dus gewoon in.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di sep 23, 2008 2:53 pm

Voetske schreef:
Thomas schreef:Toptalenten met branie en lef zijn echte Ajax-spelers.

Maar laten we hier alsjeblieft niet de discussie over Suárez gaan voeren. Weekend Cees noemde hem zo, dus ik gebruik hem als voorbeeld.
Onee, dat wil ik niet.Maar met welke AJAX speler uit de roemruchte AJAX history ( tot vandaag de dag toe ) zou jij hem dan willen vergelijken ?.

Hennie Meijer natuurlijk! :ajaxsmiley.gif: :hypocrite.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di sep 23, 2008 2:57 pm

joey schreef:Zeer weinig, vind ik. Staat in geen verhouding tot de problemen.

Maar goed, ik had het over de zelfgenoegzaamheid van Ajax. De arrogantie, de houding van: spelers mogen blij zijn dat ze bij ons mogen spelen, wij zijn heel bijzonder. De daarmee samenhangende gemakzucht.
Joey, dit doet je geloofwaardigheid geen goed. Je roept al jaren dat juist die arrogantie ons zo bijzonder maakt, dat spelers god op hun blote knieen mogen danken dat ze bij AJAX mogen voetballen, etc. Wat genuanceerder, maar toch.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di sep 23, 2008 2:59 pm

Vedette-10- schreef:Zelfgenoegzaamheid is precies wat mij ook irriteert. Het hoort juist nu crisis te zijn, kijk alsjeblieft hoe diep we zijn gezonken. Sluit je ogen niet voor de vele foutieve beslissingen, want we hebben ondanks een aantal kwaliteitsinjecties nog geen stappen omhoog gemaakt. Het is allemaal schijn dat het zo goed gaat komen en iedereen wil het graag geloven, maar als je het kritisch bekijkt ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit.
Inderdaad. Wij krijgen net zoveel geld van Aegon als clubs als Chelsea en Man. Utd. Maar rond dat soort clubs hangt een veel professionelere sfeer.
Ik verbaas me er nog enigzins over dat een bedrijf als Aegon zoveel overheeft voor Ajax.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 3:01 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di sep 23, 2008 3:02 pm

joey schreef:Mij valt op dat bij Ajax uiteindelijk alles bij het oude blijft.
En toch kun je dat, in dit geval, moeilijk beweren.

Tijdens of na het afgelopen seizoen zijn de hoofdtrainer (Koster), de algemeen directeur (Fontein), de technisch directeur (Van Geel), de voorzitter (Jaakke), het bestuurslid technische zaken (Henrichs), het bestuurslid financiële zaken (Saan) en de technisch adviseur (Keizer) vervangen of van het toneel verdwenen - en vervolgens is een fundamenteel andere clubstructuur gekozen, waarbij de macht over het voetbaltechnische gedeelte weer bij één man is gelegd (Van Basten), zoals dat ook in de tijd van Cruijff en Van Gaal het geval was.

Je kunt echt niet beweren dat dat niks is. Als Ajax ook nog besluit om van de beurs af te gaan (wordt onderzocht, naar het schijnt), dan is alles, maar dan ook álles veranderd wat er veranderd kan worden.

Er heeft echt wel een paleisrevolutie plaatsgevonden.

Maar misschien heeft het allemaal wel niet met de clubstructuur te maken. Misschien is het allemaal wel zo simpel als Ernst Happel ooit beweerde: "Kein geloel, gewoon fussballen!"

Dat moeten we - vooruit dan maar - nog even de tijd geven... (zucht).

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di sep 23, 2008 3:16 pm

Kowalczyk schreef: Misschien is het allemaal wel zo simpel als Ernst Happel ooit beweerde: "Kein geloel, gewoon fussballen!"

K.
Misschien wel he.
Één extra goaltje in Tilburg, de rare eigen goal van Vermaelen tegen FCK, de gemiste pingel van KJH tegen Slavia, de niet gegeven strafschop van Suárez tegen FC Twente-uit...

De scheidslijn tussen 'ah, we zijn kampioen geworden in 2006 en 2007' en 'heel Ajax is dood, ziek, kapot, en het komt NOOIT..MEER..GOED!' is niet zo heel groot gebleken, denk ik.

Neemt niet weg dat er ongeveer alles fout is gegaan wat er fout kón gaan, maar de voetbalwereld is zo opportunistisch als de pest. Een bal op de paal of niet kan mensen maken en breken, en hele jaren langdurig beïnvloeden.

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di sep 23, 2008 3:18 pm

Thijs schreef:
Kowalczyk schreef: Misschien is het allemaal wel zo simpel als Ernst Happel ooit beweerde: "Kein geloel, gewoon fussballen!"

K.
Misschien wel he.
Één extra goaltje in Tilburg, de rare eigen goal van Vermaelen tegen FCK, de gemiste pingel van KJH tegen Slavia, de niet gegeven strafschop van Suárez tegen FC Twente-uit...

De scheidslijn tussen 'ah, we zijn kampioen geworden in 2006 en 2007' en 'heel Ajax is dood, ziek, kapot, en het komt NOOIT..MEER..GOED!' is niet zo heel groot gebleken, denk ik.

Neemt niet weg dat er ongeveer alles fout is gegaan wat er fout kón gaan, maar de voetbalwereld is zo opportunistisch als de pest. Een bal op de paal of niet kan mensen maken en breken, en hele jaren langdurig beïnvloeden.
Ook als die ene goal wel was gevallen, had het voetbal nergens op geleken etc etc etc.

Wat dat betreft kijk ik door de prestaties heen.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 3:19 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di sep 23, 2008 3:23 pm

GangstaRiB schreef: Ook als die ene goal wel was gevallen, had het voetbal nergens op geleken etc etc etc.

Wat dat betreft kijk ik door de prestaties heen.
Tuurlijk, maar dan waren we wél kampioen geworden en kon de boel vorig jaar dus ook niet ontploffen bij Slavia en Zagreb.
Wie weet was Sneijder dan gebleven, wie weet waren we derde geworden in de poule, wie weet wie weet.

Het is al gezegd, maar als Ajax op die zwarte zondag in Waalwijk het niet had verneukt was dat hele godvergeten kloteseizoen van vorig jaar niet nodig geweest.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » di sep 23, 2008 3:25 pm

Kowalczyk schreef: Pure dwangneurose, ja. Zo ervaar ik mijn Ajax-liefde de laatste jaren wel. Ik voel me als een man die elke dag het hele bezoekuur trouw aan het ziekenhuisbed van zijn in coma geraakte vrouw gaat zitten. En maar tegen haar praten, en maar elke keer een nieuw bosje bloemen neerzetten, en maar haar lippen bevochtigen, en maar wachten.

Waarom? Omdat je niet los wilt laten en domweg niet wilt geloven dat het misschien wel over is.

En langzaam komen de gedachten... Stel: ze had geen ongeluk gekregen en was gezond gebleven. Vervolgens zou je maandenlang amper praten, amper lachen, amper seksen. Zou je dan van haar kunnen scheiden? Ja, misschien wel. Na verloop van tijd. Maar nu dan? Nu ligt ze daar. Nu praat, lach en seks je ook niet meer... Ga je dít dan nog 25 jaar doen? Zes keer per week naar het bezoekuur? Het gevoel dat je het niet kunt maken om in deze toestand de handdoek in de ring te gooien, weerhoudt je ervan. Het zou veel makkelijker zijn geweest als ze nog kerngezond had rondgelopen. Maar als dit nog eens vijf jaar duurt? Hoe lang kun je dit nog opbrengen? Wanneer kom je op het punt dat je écht het gevoel begint te verliezen? Het moment waarop je denkt: dit wordt ongezond, en zinloos, een gebed zonder eind?

Zo voel ik me de laatste drie seizoenen als Ajacied. Ongeveer.

K.
Goh, hier krijg je toch echt een brok van in je keel. Ik weet dat je flink in de shit kunt zitten, maar in deze mate kon ik zelfs in mijn wildste gedachten niet bevroeden. Razend knap dat je deze ware hel al drie jaar overleeft. Vooral het zolang missen van sex moet ondraaglijk zijn. En dan overweeg jij zelfs om daar eventueel nog 5 tot 25 jaar aan vast te knopen. Dat kun je toch niet menen.
Kowalczyk schreef: Als iemand de naam Ajax nog wél met ontzag uitspreekt? Dan vind ik dat leuk. Glimlach op mijn lippen. Een golfje van trots door mijn lijf.

Maar mijn grondhouding is het niet meer. Daar ben ik écht van af nu.

Aan de ene kant is dat wel een opluchting: er is iets van mijn schouders gevallen. Maar aan de andere kant realiseer ik me ook wel dat dat heel treurig is. Maar echt: op het moment voel ik me supporter van een heel gewoon clubje dat nooit iets wint. Geen enkele behoefte meer om daar een mits of maar aan vast te knopen, en te betogen dat we méér zijn dan dat.

Dát is wat er vorig seizoen (nadat het al een paar jaar onder grote druk had gestaan) in mij geknapt is, geloof ik.

Ja, ondanks de opluchting die je intussen gelukkig zegt te voelen (die druk waaronder je die drie ellenlange jaren zegt te hebben gestaan moet werkelijk immens zijn geweest) is het inderdaad heel treurig dat je je momenteel supporter voelt van een club die nooit iets wint.
Maar je moet maar zo denken. Er lopen nog honderdduizenden andere supporters rond van heel gewone clubjes die zelfs nog helemaal nooit wat hebben gewonnen. Nog veel en veel langer dus dan een paar jaar. Die mensen blijven, ondanks dat vreselijke gegeven, toch gewoon supporter. Natuurlijk ontzettend treurig allemaal, die mensen moeten pas echt een rotleven hebben, maar je bent dus de enige niet. Laat dat een troost voor je zijn. In ieder geval sterkte gewenst.

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di sep 23, 2008 3:26 pm

Vedette-10- schreef:Kowalczyk, het enige echte positieve vind ik de hervorming van de directie en dat het bestuur weg is.

Alleen is er helaas nog geen AD in Ajax, maar dit gaat zeker de club verbeteren. Keizer vind ik een zeer wijze man die niet zo afgeserveerd hoort te worden: het is een schande. Koster hoorde eigenlijk weggestuurd te worden, wat een beunhaas is dat. Van Geel is opzich een vakman, alleen hij nam de verkeerde rol op zich. Hetzelfde met Fontein, die eigenlijk nogsteeds in baan verdient bij Ajax.
Hoe weet je nou dat Keizer goed functioneerde? Hoe kan je Van Geel nou een vakman noemen terwijl hij z'n belangrijkste taak verneukte.

Het hele bestuur heeft weinig tot niks te maken met het voetbal. Als de afgelopen 4 jaar gepresteerd was op het veld, dan wist niemand wie Jaakke was.

Ook dat hele gedoe rond de aanstelling van een nieuwe AD,.. lekker boeiend allemaal. Voetbalachtergrond of weet ik het allemaal... hij kan er toch niet voor zorgen dat er beter/slechter gevoetbald wordt.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di sep 23, 2008 3:27 pm

(Verwijderd)
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op di sep 23, 2008 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Plaats reactie