Sjaak Wolfs (76) overleden

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do nov 20, 2008 1:31 pm

In een voetbalstadion ben je te gast, als Ajax een minuut stilte wil houden, heb je je kop te houden. Goed dat dit aangepakt wordt, wellicht dat het dan de volgende keer beter gaat. Je moet er toch niet aan denken dat over een jaar of wat Hiddink met een minuut stilte wordt herdacht en de supporters van Ajax zingen een minuut lang door. Onbegrijpelijk dat je op het standpunt staat dat het niet verplicht is. Gewoon je bek een minuut houden
I think I lost my fucking headache

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 1:40 pm

LucaS schreef:In een voetbalstadion ben je te gast, als Ajax een minuut stilte wil houden, heb je je kop te houden.
Theoretisch heb je gelijk, maar jij weet net zo goed hoe het in de werkelijkheid werkt.

Toen de Ajax supporters vorig seizoen te gast waren in het PSV stadion hadden ze zich ook te gedragen, een aantal deed dit echter niet. Bij mijn weten zijn er echter geen stadionverboden uitgedeeld nav hun gedrag.
Voetbalsupporters zijn niet allemaal even lief en aardig, je kunt dus niet verwachten dat iedereen stil is tijdens een minuut stilte in een stadion. Helemaal niet tijdens een topwedstrijd tegen de grote rivaal.
Onbegrijpelijk dat je op het standpunt staat dat het niet verplicht is.
Waar staat beschreven dat ik me aan die minuut stilte moet houden ?
Is het antwoord nergens, dan ben ik dus niet verplicht dat ook te doen. Een morele plicht is wat anders.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do nov 20, 2008 1:43 pm

Baseman schreef:
LucaS schreef:In een voetbalstadion ben je te gast, als Ajax een minuut stilte wil houden, heb je je kop te houden.
Theoretisch heb je gelijk, maar jij weet net zo goed hoe het in de werkelijkheid werkt.

Toen de Ajax supporters vorig seizoen te gast waren in het PSV stadion hadden ze zich ook te gedragen, een aantal deed dit echter niet. Bij mijn weten zijn er echter geen stadionverboden uitgedeeld nav hun gedrag.
Voetbalsupporters zijn niet allemaal even lief en aardig, je kunt dus niet verwachten dat iedereen stil is tijdens een minuut stilte in een stadion. Helemaal niet tijdens een topwedstrijd tegen de grote rivaal.
Onbegrijpelijk dat je op het standpunt staat dat het niet verplicht is.
Waar staat beschreven dat ik me aan die minuut stilte moet houden ?
Is het antwoord nergens, dan ben ik dus niet verplicht dat ook te doen. Een morele plicht is wat anders.
Het gaat toch niet over vorig jaar? Maar als je dat belangrijk vind, wil ik wel neerzetten dat ik het slopen van een stadion en spullen naar beneden gooien ook vreselijk walgelijk vind.
Er staat ook nergens dat je geen stadionverbod mag uitdelen voor het verstoren van zo'n minuut. Dus vanaf nu, 'supporters' bent gewaarschuwd!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 20, 2008 1:50 pm

Ik wil wel eens zien wat er met je gebeurd als je op 4 mei op de dam om 2000 'Alle Duitsers zijn hooo-mooo' gaat roepen. Ik denk serieus dat je wordt opgepakt, hoor.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 1:50 pm

LucaS schreef:Maar als je dat belangrijk vind
Het ging mij meer om je woorden dat je je als gast dient te gedragen. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar zo werkt het jammer genoeg niet.
Er staat ook nergens dat je geen stadionverbod mag uitdelen voor het verstoren van zo'n minuut.
Daar heb je een punt, al vind ik de straf zwaar overdreven.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do nov 20, 2008 1:51 pm

PSV doet wat Ajax regelmatig nalaat: haar eigen supporters aanpakken op wangedrag. Hulde! En dat meen ik.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 20, 2008 1:53 pm

Als je tijdens de Dodenherdenking op de Dam door de stilte heen gaat schreeuwen,word je wel degelijk door de politie afgevoerd, denk ik. Niemand die dan zegt: die meneer heeft het volste recht om dat te doen.

Misschien kennen die PSV-supporters geen clubiconen, dat zou kunnen. In dat geval begrijpen ze ook niet hoe diep kwetsend en hoe onbeschoft hun gedrag was. Of misschien zit hun haat tegen Ajax zo diep, dat ze op dat moment niet meer normaal konden nadenken. In beide gevallen verdienen ze eigenlijk medelijden.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 1:58 pm

Thomas schreef:PSV doet wat Ajax regelmatig nalaat: haar eigen supporters aanpakken op wangedrag. Hulde! En dat meen ik.
Ik vind de straf te zwaar, maar je hebt gelijk dat het aanpakken van wangedrag een goede zaak is.
joey schreef:Als je tijdens de Dodenherdenking op de Dam door de stilte heen gaat schreeuwen,word je wel degelijk door de politie afgevoerd, denk ik.
Lijkt me op zich interessant om uit te proberen, maar ze zullen wel verstoring van de openbare orde oid aanvoeren als reden.
Misschien kennen die PSV-supporters geen clubiconen, dat zou kunnen.
Overdrijven is ook een vak.
In dat geval begrijpen ze ook niet hoe diep kwetsend en hoe onbeschoft hun gedrag was.
Onbeschoft zeker, maar waarom diep kwetsend ?
Of misschien zit hun haat tegen Ajax zo diep, dat ze op dat moment niet meer normaal konden nadenken.
Die mensen zijn er ongetwijfeld ook (helaas), en die verdienen inderdaad medelijden...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do nov 20, 2008 2:01 pm

Waarom diep kwetsend? Voor de nabestaanden misschien? Filmpje van Bobby Haarms gezien? Had het idee dat dit serieus kwetsend was voor hem.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do nov 20, 2008 2:05 pm

De uitvaart van Sjaak Wolfs is nú begonnen (14.00 uur).

Lijkt mij een mooi moment om deze discussie te staken en een moment aan Sjakie te denken.

Dag, Sjakie. Rust zacht.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 20, 2008 2:08 pm

Baseman schreef:Lijkt me op zich interessant om uit te proberen, maar ze zullen wel verstoring van de openbare orde oid aanvoeren als reden.
Als het op de Dam bestraft kan worden, kan het ook in de Arena.
Onbeschoft zeker, maar waarom diep kwetsend ?
Om wat Sjakie voor ons Ajacieden heeft betekend.

Mijn vriendin stond met de tranen in haar ogen, zo ontdaan was ze. Het was een klap in ons gezicht. We hoopten alleen maar, dat Ajax met grote cijfers zou winnen, zodat dat schorem een vervelende middag zou hebben. De rest interesseerde ons niet meer zo.

En ik denk dat we niet de enigen waren.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 20, 2008 2:12 pm

Ik zie niet in waarom het wangedrag van enkele PSV'ers diep kwetsend zou moeten zijn voor familie en vrienden van Sjaak Wolfs.

We hebben het over voetbal, de sport waarbij (een bepaalde mate van) haat en nijd tussen supportergroepen normaal is. Waarbij de verschillende supportersgroepen gescheiden moeten worden van elkaar, omdat het anders volledig uit de hand loopt. En zelfs ondanks de scheiding loopt het wel eens uit de hand.

Waarom is het dan een probleem als sommigen geen respect tonen voor een icoon van de tegenpartij ? Hadden jullie anders verwacht ?
Ik had het liever anders gezien, maar verrast was ik niet.

Juist daarom zou het fantastisch geweest zijn als geen enkele Ajacied had gereageerd, dan sta je boven die paar idioten en 'reageer' je op een veel mooiere manier.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do nov 20, 2008 2:15 pm

Het gaat de laatste jaren juist uitstekend met de minuten stilte. Ik vrees dat de paar PSV'ers trendbrekers zijn
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 20, 2008 2:15 pm

Kowalczyk schreef:De uitvaart van Sjaak Wolfs is nú begonnen (14.00 uur).

Lijkt mij een mooi moment om deze discussie te staken en een moment aan Sjakie te denken.

Dag, Sjakie. Rust zacht.

K.
Dag, Sjakie. Dag, lieve man. :sad.gif: :ajaxscarf.gif:

Live beelden op AT5!
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do nov 20, 2008 2:17 pm

Joh, laat Baseman lekker, dat jong spoort niet. Door zijn reactie hier in dit topic hoef ik hem voortaan ook niet meer serieus te nemen. Joey heeft gelijk, psv'ers kennen geen clubiconen. Eigenlijk ook geen club- en supporterscultuur. Daarom weten ze ook niet hoe ze met zulke dingen om moeten gaan. Ook om die reden zal Ajax - psv altijd een topper blijven en Ajax - feyenoord een klassieker.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 20, 2008 2:27 pm

Nu Coronel aan het woord.

Mijn buren zullen denken dat ik gek ben. Ik sta hier keihard YNWA mee te zingen. :blush.gif: :ajaxscarf.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 20, 2008 2:34 pm

Baal ervan dat ik niets kan zien, want de stream werkt niet van AT5 (zit op werk).

Rust zacht, Sjakie.

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » do nov 20, 2008 2:37 pm

Same here..

Sjakie rust zacht, ouwe! :ajax.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 20, 2008 2:42 pm

Allemaal Ajax. De kist onder een Ajax-vlag. Rood-witte boeketten. Toespraken van Coronel, David Endt en Joark. 'Sjakie, je was een echte'. 'Ajax was zijn leven'.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do nov 20, 2008 3:15 pm

Baseman schreef:Ik zie niet in waarom het wangedrag van enkele PSV'ers diep kwetsend zou moeten zijn voor familie en vrienden van Sjaak Wolfs.

We hebben het over voetbal, de sport waarbij (een bepaalde mate van) haat en nijd tussen supportergroepen normaal is. Waarbij de verschillende supportersgroepen gescheiden moeten worden van elkaar, omdat het anders volledig uit de hand loopt. En zelfs ondanks de scheiding loopt het wel eens uit de hand.

Waarom is het dan een probleem als sommigen geen respect tonen voor een icoon van de tegenpartij ? Hadden jullie anders verwacht ?
Ik had het liever anders gezien, maar verrast was ik niet.

Juist daarom zou het fantastisch geweest zijn als geen enkele Ajacied had gereageerd, dan sta je boven die paar idioten en 'reageer' je op een veel mooiere manier.
Waar het om gaat is denk ik dit: een minuut stilte, met 50.000 man erbij. Ofwel: qua aantal een gemiddelde stad in Nederland. Als die stil zijn trílt de atmosfeer. Je hóórt de stilte. Dat maakt zo'n afscheid zo indrukwekkend. Dát maakt dat je aan Sjakie denkt, dat je heel intens zo'n afscheid beleeft. En er spreekt een enorm respect uit. Je weet: dit is iets bijzonders.

Als dan een paar (2 is voldoende) PSV-ers gaan roepen, is de magie eigenlijk al verbroken. Wat daarna gebeurt (kennelijk Ajax supporters die hun woede niet kunnen bedwingen en de daarop volgende reactie van de PSV-supporters) maakt eigenlijk niet meer uit. Als je de stilte vergelijkt met stilstaand water, is klein steentje al genoeg om rimpeling te veroorzaken. En daarmee dus de kans om een indrukwekkend moment (wat soms zelfs voor altijd in je herinnering blijft plakken) mee te maken ontnomen.

Eerlijk gezegd was ik, ondanks dat ik niet aanwezig was, zelfs een beetje ontdaan. Op de een of andere manier hoop je dat zoiets goed gaat, dat ook PSV-supporters het respect kunnen opbrengen. Maar helaas. Een illusie armer, een ervaring rijker.

Voor de duidelijkheid: sommige Ajax supporters zijn geen haar beter. Als ik het me goed herinner, hebben zij in de Kuip de minuut stilte voor Ernst Happel (of was het voor een ander?) verstoord. Schaamde ik me kapot voor.

We kunnen een mooi voorbeeld aan de Engelse clubs nemen. Die bevechten elkaar op én naast het veld, maar een minuut stilte is daar áltijd stil.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do nov 20, 2008 3:37 pm

En onze club kan leren van PSV. Daar pakt men tuig wel (geedeeltelijk) aan.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do nov 20, 2008 3:52 pm

Hoe komen 'wij' dan aan 200 stadionverboden?

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » do nov 20, 2008 3:59 pm

El Clavo schreef:Joh, laat Baseman lekker, dat jong spoort niet. Door zijn reactie hier in dit topic hoef ik hem voortaan ook niet meer serieus te nemen. Joey heeft gelijk, psv'ers kennen geen clubiconen. Eigenlijk ook geen club- en supporterscultuur. Daarom weten ze ook niet hoe ze met zulke dingen om moeten gaan. Ook om die reden zal Ajax - psv altijd een topper blijven en Ajax - feyenoord een klassieker.
Exact. Zei ik na zondag ook al: psv is in resultaten een topclub, maar niet in uitstraling. Feyenoord is nog wel een topclub qua uitstraling, maar niet meer qua resultaten. Daarom weet ik zeker dat het verstoren van de minuut stilte nooit tijdens Ajax-feyenoord was gebeurd. Psv heeft zich opnieuw bewezen als wannabe topclub.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do nov 20, 2008 4:00 pm

Weet ik niet precies. Weet wel dat er niets is gebeurd n.a.v. de uitwedstrijd in Eindhoven vorig jaar.

Maar goed, ik wil deze discussie het liefst niet in deze topic voeren. Denk dat het vrij duidelijk is dat ze bij Ajax zo nu en dan flink doen of hun neus bloedt.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do nov 20, 2008 4:27 pm

LouisXIV & co schreef:
El Clavo schreef:Joh, laat Baseman lekker, dat jong spoort niet. Door zijn reactie hier in dit topic hoef ik hem voortaan ook niet meer serieus te nemen. Joey heeft gelijk, psv'ers kennen geen clubiconen. Eigenlijk ook geen club- en supporterscultuur. Daarom weten ze ook niet hoe ze met zulke dingen om moeten gaan. Ook om die reden zal Ajax - psv altijd een topper blijven en Ajax - feyenoord een klassieker.
Exact. Zei ik na zondag ook al: psv is in resultaten een topclub, maar niet in uitstraling. Feyenoord is nog wel een topclub qua uitstraling, maar niet meer qua resultaten. Daarom weet ik zeker dat het verstoren van de minuut stilte nooit tijdens Ajax-feyenoord was gebeurd. Psv heeft zich opnieuw bewezen als wannabe topclub.
Niks daarvan. Tijdens een minuut stilte in de Kuip (mijn geheugen blijft Happel zeggen) werd er: "Ajax", "Ajax" gescandeerd. Dit argument gaat dus absoluut niet op.

En PSV geen clubiconen? Van der Kuijlen? Van Beveren? Hiddink? Die schieten me zo te binnen. En er zijn er vast meer. En zelfs al zouden ze geen clubiconen hebben: dat doet niets af een je mond houden bij een minuut stilte; heeft er namelijk niets mee te maken. Bij Michels' minuut in de Arena (ook tegen PSV) waren ze wél stil.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie