De Rik van den Boog-topic
Moderator: mods
Re: De Rik van den Boog-topic
Haarlem is nu van AjaxAjax redt Haarlem
Uitgegeven: 18 december 2009 09:54
Laatst gewijzigd: 18 december 2009 09:54
AMSTERDAM - Ajax heeft er voor gezorgd dat de spelers en medewerkers van het noodlijdende HFC Haarlem toch kerstcadeaus kunnen kopen.
© ANPDe Amsterdammers betaalden een factuur van enkele tienduizenden euro's twee weken eerder dan afgesproken, waardoor de Jupiler League-club de salarissen kan overmaken.
Dat meldt De Telegraaf vrijdagochtend. Het bestuur van Haarlem was donderdag in de Arena om een oplossing te zoeken voor de financiële malaise waarin de club verkeert.

Nee, daar is niets op tegen. Maar ondertussen kun je wel vraagtekens zetten bij de CV van Van den Boog. Bij Orange verdenken ze hem van het doorsluizen van beroepsgeheimen, bij Boekhoorn hield hij het maar kort uit en bij TEG speelde hij een onduidelijke rol. Op basis van wat nu bekend is had Ajax hem niet aangesteld, denk ik.LucaS schreef:Bewijzen waarvoor? Dat hij aandelen heeft gekregen en daardoor stinkend rijk is geworden? Wat is daarop tegen? Doe mij ook maar zo'n stapeltje aandelen.
Het stinkt aan alle kanten!
Lucas, hij heeft de schijn tegen. Dat ben je toch wel met mij eens? Met Groenink als CEO van de Ajax n.v. zouden we ook allemaal moord en brand schreeuwen.
Verdient Suk als niet EU-speler nu eigenlijk ook ongeveer €700.000 per jaar?D_skilled schreef:Hoezo kun je Suk niet in Jong Ajax laten beginnen? Jongebloet en Cvitanich gaan waarschijnlijk in de winterstop weg. Kan je Castillion prima doorschuiven naar het eerste, achter Pantelic.
Boere is een redelijk talent. Moet nog heel veel leren. Z'n spel met z'n rug naar de goal bijvoorbeeld is nog niet constant genoeg. Hij moet zich op elk vlak verbeteren. Het is een spits die in stelling gebracht moet worden. Vanaf de zijkanten of door het midden voeding krijgen. Hij heeft een goed fysiek, maar hij moet er wel wat meedoen.
- Daily Blind
Niet Eu speler ouder dan 21 verdiend ongeveer 550.000€Harm schreef:Verdient Suk als niet EU-speler nu eigenlijk ook ongeveer €700.000 per jaar?D_skilled schreef:Hoezo kun je Suk niet in Jong Ajax laten beginnen? Jongebloet en Cvitanich gaan waarschijnlijk in de winterstop weg. Kan je Castillion prima doorschuiven naar het eerste, achter Pantelic.
Boere is een redelijk talent. Moet nog heel veel leren. Z'n spel met z'n rug naar de goal bijvoorbeeld is nog niet constant genoeg. Hij moet zich op elk vlak verbeteren. Het is een spits die in stelling gebracht moet worden. Vanaf de zijkanten of door het midden voeding krijgen. Hij heeft een goed fysiek, maar hij moet er wel wat meedoen.
Suk als 18 jarige krijgt daar minimaal de helft van. Af hankelijk van het geen wat hij heeft afgedwongen.
Bron:voetbalzoneDe scouting van Ajax zal in de toekomst andere accenten leggen. Volgens algemeen directeur Rik van den Boog en trainer Martin Jol is er in de huidige spelersgroep een tekort aan fysiek sterke spelers. Er dient meer balans te komen in de selectie, meldt Van den Boog zaterdag in De Volkskrant. "Dat wil zeggen dat je dus één, twee of drie killers moet hebben en een communicator."
"Die hebben we nu niet", concludeert de sportbestuurder in het dagblad. "Martin riep in het begin van het seizoen al: achterin heb ik zo’n beer van een kerel nodig die niet staat voor mooi voetbal, maar alles tegenhoudt wat hij moet tegenhouden. Wat we zien, is dat we voetballers nu wel tot tachtig procent van die kwaliteiten kunnen brengen waar ze moeten zijn."
"Maar die fysieke, mentale en communicatieve vaardigheden zijn moeilijker aan te brengen. Daarop zullen we moeten scouten. Want we hebben ook krachtpatsers nodig." Ajax kiest voor structurele samenwerkingsverbanden met clubs om de scouting te verbeteren. "We hebben er op den duur één of twee in Brazilië, één in Amerika, één in China. Dan hebben we er één in België, in Scandinavië en in het Oostblok. En natuurlijk Kaapstad."
"Van daaruit coördineren we de rest. In Scandinavië gaan we ook met een club samenwerken. We stoppen daar geen geld in, maar brengen onze kennis, kunde en knowhow over naar die club om die jeugd daar op te leiden. Op het juiste moment halen we de besten hier naartoe", aldus Van den Boog.
Het lijkt erop dat Jol de baas is van RvdB i.p.v. andersom.
Spierballenvoetbal: echt niet de manier om er bovenop te komen. Ajax moet terug naar z'n basis!!

Spierballenvoetbal: echt niet de manier om er bovenop te komen. Ajax moet terug naar z'n basis!!
Maar gelukkig heeft Mitchell Donald het wel gered...
We gaan dus de opleiding aanpassen aan de woetbalwilozowie van Martin Jol? Dit is een gevaarlijke ontwikkeling.
En dan dat megalomane gedoe. Weer die 'deelnemingen'. Alsof Scandinavië een ontwikkelingsgebied is. Bah. Kijk gewoon eens in je eigen achtertuin. Dat lijkt me veel verstandiger. Straks hebben we twintig dure managers op de lijst staan die al die clubs overal moeten gaan bezoeken.

We gaan dus de opleiding aanpassen aan de woetbalwilozowie van Martin Jol? Dit is een gevaarlijke ontwikkeling.

En dan dat megalomane gedoe. Weer die 'deelnemingen'. Alsof Scandinavië een ontwikkelingsgebied is. Bah. Kijk gewoon eens in je eigen achtertuin. Dat lijkt me veel verstandiger. Straks hebben we twintig dure managers op de lijst staan die al die clubs overal moeten gaan bezoeken.
- Ajaciedjuh
Lekker om alles vanuit het negatieve te benaderen. Elk statement moet hier afgekraakt worden.
VD Boog heeft gewoon gelijk. In dit elftal ontbreekt fysieke kracht. We zijn niet voor niks zeer kwetsbaar in dode spelmomenten. Het enigste aandachtspunt is dat deze fysiek sterke spelers ook nog een balletje moeten kunnen trappen.
Dit is gewoon modern voetbal. Uiteraard moeten we niet naar 11 krachtbonken, maar dat wordt ook niet geschreven / gezegd.
Daarnaast is er op dit forum al diverse malen kritiek geweest op de scouting en terecht. Nu wordt er eindelijk iets aan gedaan, dus zou dat toegejuicht moeten worden. Ik ben blij met de initiatieven. Er gebeurt tenminste wat. Kijk even wat de laatste 10 jaar ons gebracht hebben. Zo moet het in ieder geval niet. Terug naar de basis: de jeugd goed opleiden en scouting op orde brengen. Daarnaast moet nu het kaf van het koren worden gescheiden t.a.v. de selectie. VD Boog noemde niet voor niets dat er slecht 13 a 14 Ajaxwaardige spelers in de selectie zitten. Al de 2e hands spelersmateriaal eruit (De Kennedy's, Silva, Ogararu's et cetera). Dat zal niet even in een jaartje gebeurd zijn, dat kost nog jaren.

VD Boog heeft gewoon gelijk. In dit elftal ontbreekt fysieke kracht. We zijn niet voor niks zeer kwetsbaar in dode spelmomenten. Het enigste aandachtspunt is dat deze fysiek sterke spelers ook nog een balletje moeten kunnen trappen.
Dit is gewoon modern voetbal. Uiteraard moeten we niet naar 11 krachtbonken, maar dat wordt ook niet geschreven / gezegd.
Daarnaast is er op dit forum al diverse malen kritiek geweest op de scouting en terecht. Nu wordt er eindelijk iets aan gedaan, dus zou dat toegejuicht moeten worden. Ik ben blij met de initiatieven. Er gebeurt tenminste wat. Kijk even wat de laatste 10 jaar ons gebracht hebben. Zo moet het in ieder geval niet. Terug naar de basis: de jeugd goed opleiden en scouting op orde brengen. Daarnaast moet nu het kaf van het koren worden gescheiden t.a.v. de selectie. VD Boog noemde niet voor niets dat er slecht 13 a 14 Ajaxwaardige spelers in de selectie zitten. Al de 2e hands spelersmateriaal eruit (De Kennedy's, Silva, Ogararu's et cetera). Dat zal niet even in een jaartje gebeurd zijn, dat kost nog jaren.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajaciedjuh als de eerst de beste wensen en idd ik ben het met je eens , maar ik stel wel daar een kanttekening aan. Dat had RVDB ook vorig seizoen moeten constateren en dus geen 16 miljoen voor Sulejmani had moeten neertellen. Voor dat geld zie ik liever een type alla Stam of Chivu willen zien maar die zijn heel moeilijk te vinden. Daarvoor had Ajax beter Douglas voor 9 miljoen kunnen kopen en was dat probleem ook niet aanwezig geweest, want we roepen al jaren hier dat het probleem achterin ligt.Ajaciedjuh schreef:Lekker om alles vanuit het negatieve te benaderen. Elk statement moet hier afgekraakt worden.![]()
@Ajaciedjuh: eens met je post.
@toppie: RvdB was nog helemaal niet bij AJAX toen Sulejmani gekocht werd, beetje vreemd om hem dat dan te verwijten.
Prima analyse van vdBoog, kijk eens naar de topteams in Europa, allemaal hebben ze beesten in het team. En ja ook Barcelona.
Wat deelnemingen met megalomaan gedrag te maken heeft, ontgaat me volledig. Je kunt net blijven doen of er niets is veranderd sinds jopie, je kunt ook samenwerking zoeken met andere teams op een andere wijze om de scouting te verbeteren.
@toppie: RvdB was nog helemaal niet bij AJAX toen Sulejmani gekocht werd, beetje vreemd om hem dat dan te verwijten.
Prima analyse van vdBoog, kijk eens naar de topteams in Europa, allemaal hebben ze beesten in het team. En ja ook Barcelona.
Wat deelnemingen met megalomaan gedrag te maken heeft, ontgaat me volledig. Je kunt net blijven doen of er niets is veranderd sinds jopie, je kunt ook samenwerking zoeken met andere teams op een andere wijze om de scouting te verbeteren.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Fysiek sterke spelers? Zijn dat types als Jelle van Damme?
Leuk dat Ajax een killer zoekt, maar iedere club zoekt ze. Voor je het weet heb je een halvegare achterin die niet kan voetballen en alle ballen wegroeit.
Overigens is de aankoop van Atouba fantastisch natuurlijk. Een beest van een kerel.

Leuk dat Ajax een killer zoekt, maar iedere club zoekt ze. Voor je het weet heb je een halvegare achterin die niet kan voetballen en alle ballen wegroeit.
Overigens is de aankoop van Atouba fantastisch natuurlijk. Een beest van een kerel.
- Ajaciedjuh
Toppie, ook beste wensen voor 2010
Je hebt gelijk m.b.t. het geld van Sulejmani beter geïnvesteerd had kunnen worden (BTW, Sulejmani is niet onder VD Boog gehaald). Maar dat is de koe in zijn kont kijken!
Het verleden is niet te veranderen. Belangrijk is dat er nu een filosofie gevolgd gaat worden en daaraan wordt vastgehouden (rode lijn). Natuurlijk kun je deze met voortschrijdende inzichten bijstellen. De statements die in de media worden gemaakt ben ik het grotendeels mee eens. Nu gaat het erom, om ze ook waar te maken. Ik snap de sceptici van velen (is het tenslotte al 10 jaar 'niks'), maar vandaag is het de eerste dag van de toekomst. Laten we het nieuwe beleid een kans geven en ondersteunen, want dan zal het pas een kans krijgen. Ajax heeft behoefte aan rust in de organisatie.

Je hebt gelijk m.b.t. het geld van Sulejmani beter geïnvesteerd had kunnen worden (BTW, Sulejmani is niet onder VD Boog gehaald). Maar dat is de koe in zijn kont kijken!

Het verleden is niet te veranderen. Belangrijk is dat er nu een filosofie gevolgd gaat worden en daaraan wordt vastgehouden (rode lijn). Natuurlijk kun je deze met voortschrijdende inzichten bijstellen. De statements die in de media worden gemaakt ben ik het grotendeels mee eens. Nu gaat het erom, om ze ook waar te maken. Ik snap de sceptici van velen (is het tenslotte al 10 jaar 'niks'), maar vandaag is het de eerste dag van de toekomst. Laten we het nieuwe beleid een kans geven en ondersteunen, want dan zal het pas een kans krijgen. Ajax heeft behoefte aan rust in de organisatie.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij werkte vdb nog niet bij Ajax toen dat geld voor Sulejmani betaald werdToppie schreef:Ajaciedjuh als de eerst de beste wensen en idd ik ben het met je eens , maar ik stel wel daar een kanttekening aan. Dat had RVDB ook vorig seizoen moeten constateren en dus geen 16 miljoen voor Sulejmani had moeten neertellen. Voor dat geld zie ik liever een type alla Stam of Chivu willen zien maar die zijn heel moeilijk te vinden. Daarvoor had Ajax beter Douglas voor 9 miljoen kunnen kopen en was dat probleem ook niet aanwezig geweest, want we roepen al jaren hier dat het probleem achterin ligt.Ajaciedjuh schreef:Lekker om alles vanuit het negatieve te benaderen. Elk statement moet hier afgekraakt worden.![]()
Of er echt iets gedaan wordt, dat zal moeten blijken. Voorlopig wordt er vooral veel gezegd.Ajaciedjuh schreef:Daarnaast is er op dit forum al diverse malen kritiek geweest op de scouting en terecht. Nu wordt er eindelijk iets aan gedaan, dus zou dat toegejuicht moeten worden.
Laten we zeggen dat ik in de zomer de eerste resultaten verwacht. Dan wordt Suarez verkocht, dus dan komt het erop aan. Die communicator is niet zo moeilijk te vinden, maar killers zijn schaars. Zoals Peter al zegt, een houthakker is nog geen goede verdediger.
Atouba past juist niet in dat plaatje, want fysiek is er van hem niets over. Bij het minste is hij geblesseerd.Peter schreef:Fysiek sterke spelers? Zijn dat types als Jelle van Damme?![]()
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- Ajaciedjuh
Poeh, erg amateuristisch voor een miljoenenbedrijf.AN<>Volkskrant schreef:Vd Boog: 'Ajax moet professioneler'
zaterdag 02 januari, door PD, Amsterdam, 13:14u, Volkskrant
In een interview met De Volkskrant stelt Ajax-directeur Rik van den Boog vandaag het amateurisme binnen Ajax ten tijde van zijn aantreden aan de kaak. "Als je kijkt naar de professionaliteit op elk gebied - planmatig werken, structureel werken, meetbaar werken, verslaglegging, overlegstructuur - dan was ik toch wel verrast dat het er nagenoeg niet was."
Onder leiding van Van den Boog is er binnen Ajax meer aandacht gekomen voor beleid, dat de medewerkers - zo'n 200 in totaal - weten wat ze doen en vooral ook waarom. "Als ik vroeg: waarvoor ben jij dan verantwoordelijk? Dan wist men dat eigenlijk niet. Dat vind ik negatief. Procesmatig denken was er niet."
Van den Boog laat weten dat Ajax weer veel meer nadruk gaat leggen op de jeugdopleiding, onder leiding van Martin Jol. Ook worden fysieke, mentale en communicatieve vaardigheden belangrijker. "Daar willen we ook op scouten. Want we hebben ook krachtpatsers nodig. Dat is de balans die we zoeken."
Dit betekent ook dat er een verandering komt in de scouting: "We kiezen voor structurele partnerships. We hebben er op den duur één of twee in Brazilië, één in Amerika, één in China. En daarnaast in België, Scandinavië, het Oostblok en Kaapstad." Deze vorm van samenwerking wordt volgens de Algemeen Directeur van Ajax anders dan die met GBA, omdat Ajax er in de nieuwe vormen geen geld in gaat stoppen. "We brengen onze kennis, kunde en know-how over naar die andere clubs."
Jan van Halst had op het veld altijd het hoogste woord. Voetballen kon ie niet.Jöhnk schreef: Die communicator is niet zo moeilijk te vinden
Voetballen is doen en denken. Laat Ajax daarop, zoals in het verleden gebeurde, de nadruk leggen. Een speler die snel denkt en handelt wint het altijd van een krachtpatser.maar killers zijn schaars. Zoals Peter al zegt, een houthakker is nog geen goede verdediger.
Ik vat het ook niet. Alsof Zweden en Bulgarije historisch gezien betere spelers voortbrengen als Amsterdam en omstreken. Zorg ervoor dat je de beste jochies uit A'dam, Utrecht e.o. krijgt. Da's een stuk overzichtelijker dan her en der 'een beetje' doen.joey schreef: En dan dat megalomane gedoe. Weer die 'deelnemingen'. Alsof Scandinavië een ontwikkelingsgebied is. Bah. Kijk gewoon eens in je eigen achtertuin. Dat lijkt me veel verstandiger.
Ja, maar jou overkomt jou wel meer. Vorig jaar ontging jou bijvoorbeeld volledig dat 'Marco' er een puinhoop van aan het maken was.Neefkens schreef:Wat deelnemingen met megalomaan gedrag te maken heeft, ontgaat me volledig.
Mijnheer Cruijff voor jou, hehe.Je kunt net blijven doen of er niets is veranderd sinds jopie

Dat doe ik juist niet, integendeel. Juist bij Ajax hebben ze niet in de gaten dat de tijden veranderd zijn. Waarom zouden andere clubs zitten te springen om de 'kennis', de 'kunde' en de 'knowhow' (drie termen voor min of meer hetzelfde) van Ajax? Ajax is allang geen voorloper meer op welk gebied dan ook.
Daarbij, wie zegt dat de spelers van die clubs naar Ajax willen? Als ze al wat te willen hebben, natuurlijk, want veel van die spelers bezitten niet eens hun eigen spelerspas. Er zit meestal een makelaar tussen, en die heeft geen boodschap aan de afspraken van Ajax met zo'n club. F. heeft in het verleden wel eens wat geprobeerd in Brazilië en bezat op zeker moment zelfs een percentage van de transferrechten van Fred om die reden. Maar raad eens, Fred had geen zin om naar Nederland te komen, hoor. En zijn makelaar zag dat ook niet zitten, dus F. kreeg een bedragje en dat was het dan.
Kijk, dat Ajax na de successen van de jaren negentig aan 'buitenlandse deelnemingen' begon, kan ik me nog voorstellen. Op dat moment had Ajax net alles gewonnen en in die euforie raakt de realiteit al snel uit zicht. Maar dat je dat nu weer doet, pffff. Dat heet het wiel opnieuw uitvinden. En zeg niet dat het geen geld kost, want dat kost het natuurlijk wel. Of stop je die 'kennis, kunde en knowhow' in een envelop? Iemand zal die moeten overbrengen, nietwaar? Die clubs gaan echt niet hun beste talenten (voor zover dat ooit zal gebeuren) aan Ajax verkopen in ruil voor een paar vrijblijvende adviezen.
We moeten onze plaats kennen. Ajax is een middelgrote Europese club, maar de tijd dat de hele wereld op ons zat te wachten is voorbij. Laten we eerst onze achtertuin eens op orde brengen, want die is verwaarloosd.
Iets anders: ik wantrouw managers die beweren dat het bedrijf waar ze werken een puinhoop was voor zij er kwamen. Zulke 'Verlossers' houd ik liever bij mijn club uit de buurt. Ik weet niet waarom Van den Boog dit soort grootspraak nodig heeft. Misschien is zijn prestige aangetast door de TEG-affaire?

Zoals in het verleden gebeurde.....wimpey schreef:Jan van Halst had op het veld altijd het hoogste woord. Voetballen kon ie niet.Jöhnk schreef: Die communicator is niet zo moeilijk te vinden
Voetballen is doen en denken. Laat Ajax daarop, zoals in het verleden gebeurde, de nadruk leggen. Een speler die snel denkt en handelt wint het altijd van een krachtpatser.maar killers zijn schaars. Zoals Peter al zegt, een houthakker is nog geen goede verdediger.
Altijd maar "vroeger was het beter".

In alle sporten is veel veranderd, maar in het voetbal niet? Beetje vreemd vind je niet?
Niemand zegt ook dat we alleen maar krachtpatsers moeten hebben, maar een evenwicht is toch wel erg belangrijk. Kijk eens naar dode spelmomenten, tegenwoordig enorm belangrijk. Dan is het hartstikke fijn als je allemaal goede snelle denkers hebt, maar leg je het toch af op fysieke kracht.
- Ajaciedjuh
Weer een stukje uit de Volkskrant. Heeft iemand het hele artikel gelezen. Interessant interview.AS<>Volkskrant schreef:Jeugd hoeft niet te rekenen op contract
zaterdag 02 januari, door SV, Amsterdam, 13:48u, de Volkskrant
Jeugdspelers van Ajax kunnen een poging bij Ajax besparen om een contract te vergaren. Algemeen directeur Rik Van den Boog is hard in De Volkskrant: '1 of 2 contracten dit jaar'.
'We zullen dit jaar in de jeugdopleiding 1 contract weggeven, misschien twee. En dan blijven die andere jongens zonder contract hier echt wel. Maar als zij denken dat ze ergens anders beter af zijn dan bij Ajax, dan wens ik ze veel succes', zegt de algemeen directeur.
'Ik wil dat het uit die jongens zelf komt. En niet omdat we constant lopen te betalen. Dan word je niet de beste, je wordt de beste als je zegt: ik train nog een paar uurtjes langer, ik moet nog aan mezelf werken, want ik wil de beste zijn'.
'Uiteindelijk wil Martin voor de A-selectie ergens tussen de 25 en 28 spelers zitten. Jong Ajax moet weer echt Jong Ajax worden met jongens van 17,18 en 19 jaar'.
Hij heeft goed naar joey geluisterd, niet standaard meer jeugdcontracten uitdelen.
Zoveel is er helemaal niet veranderd. De beste speler van de wereld is een klein ventje. Zoals Wimpey zegt, voetballen is in de eerste plaats doen en denken. Je moet oppassen dat je het niveau van de opleiding niet naar beneden haalt door minderbegaafde krachtpatsers binnen te halen.
Ajax zal slechts bij hoge uitzondering een killer voortbrengen. Daarvoor krijgt de jeugd van Ajax te weinig weerstand. Het is denk ik zinvoller om alle verdedigers in de jeugd standaard 1 op 1 te laten spelen dan te selecteren op fysieke kracht. In duels moet je vooral slim zijn.
Ajax zal slechts bij hoge uitzondering een killer voortbrengen. Daarvoor krijgt de jeugd van Ajax te weinig weerstand. Het is denk ik zinvoller om alle verdedigers in de jeugd standaard 1 op 1 te laten spelen dan te selecteren op fysieke kracht. In duels moet je vooral slim zijn.