De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di feb 10, 2009 10:39 pm

Ik kan een heel eind meegaan met de opstelling van wimpey, al zou ik wel met een '10' spelen. Sarpong er dus bij.

Jim

Bericht door Jim » di feb 10, 2009 11:44 pm

wimpey schreef: Hoe verklaar je o.b.v. jouw theorie dat Koeman in z´n 1e seizoen bij Valencia zo vreselijk op z´n muil ging?
Sabotage!!!! :drecul.gif:
wimpey schreef: Of dat PSV onder Koeman in de 2e seizoenshelft van Koeman's eerste seizoen net zo onderuit ging als MVB met Ajax nu?
Gewoon een mindere vormfase. Cruciale verschil met het huidige Ajax van MVB is dat PSV zich dat kon permitteren door de opgebouwde marge als gevolg van de fantastische eerste seizoenshelft. Bedoel, PSV heeft toen nooit tegen een achterstand van 14 punten aangekeken. Toch?.
wimpey schreef: Of dat het bij Benfica steeds minder werd gaande Koeman's eerste - en enige seizoen?
Dat werd niet steeds minder. Benfica had destijds juist een slechte start, waarna een behoorlijk herstel volgde. Zo bereikte Benfica voor het eerst sinds jaren weer eens de kwartfinale CL door internationale topclubs als Manchester United en Liverpool uit te schakelen.
Het jaar daarvoor werd Benfica bijvoorbeeld in de voorronde CL nog kansloos uitgeschakeld door internationale laagvlieger Anderlecht. En ook sinds Koeman er weg is heeft Benfica internationaal niet of nauwelijks meer gepresteerd. Zo vloog het er dit seizoen met 1 schamel puntje volstrekt roemloos uit in de poulefase van de UEFA-cup.

Let's face it Wimpey. Wederom heeft Jim en niet jij gelijk gekregen.
Snap heel goed dat het zwaar klote voor je is, maar je idool bakt er bitter weinig van. Hij heeft en ziet het simpelweg niet. Qua omgang met spelers niet, qua tactisch vermogen/inzicht niet.
Dat blijft vreemd, want hij is op zich beslist een intelligente man, maar op coachgebied schiet hij gewoon op alle fronten aanwijsbaar tekort.
Heb het hier destijds al regelmatig gezegd, maar kreeg toen, op een enkeling na, nauwelijks respons omdat iedereen blind achter de grote verlosser Marco van Basten meende te moeten aanhollen.
Het blijft echt ongelooflijk dat een club zijn hele hebben en houwe in handen heeft gelegd van iemand met geen enkele ervaring als clubcoach en een uiterst discutabele handel en wandel als bondscoach. Louter en alleen omdat hij Marco van Basten heet. Durf zelfs te stellen dat als je een gemiddelde supporter met een beetje kijk op het spelletje op die bank zet, Ajax niet slechter zou presteren.
Tja, en nu zit je dus met de gebakken peren.

jabu

Bericht door jabu » wo feb 11, 2009 1:12 am

joey schreef:
Wouter schreef:Maar een leuke vraag aan iedereen: hoe zouden jullie het oplossen als jullie Van Basten waren? Welke spelers zouden jullie de wei in sturen tegen Feyenoord?
Ik zou voor zondag opstappen en gaan golfen. Of iets anders gaan doen waar ik wel goed in was.
Op de vraag wat Urby zijn beste positie was had je ook al geen antwoord.

Aristides

Bericht door Aristides » wo feb 11, 2009 9:15 am

Op de bank?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo feb 11, 2009 9:18 am

Quotes in de papieren AD
“Communicatief de sterkste coach die ik ooit het gehad”

Jan Vertongen in Het Laatste Nieuws over zijn trainer Marco van Basten

“Ook zijn tactiek bespreekt hij met ons. Want hij weet ook: spelers renderen het beste in een systeem waar ze zich goed invoelen. Niet dat hij altijd luistert maar hij toetst zijn visie wel.”

Nogmaals Vertongen

“Ik heb dat graag zo’n trainer die niet snel panikeert. Henk ten Cate, was veel impulsiever- een bruller. Goede veldtrainer, maar zijn communicatie was niet mijn ding.”

Vertongen
Om maar eens een ander geluid te laten horen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo feb 11, 2009 9:26 am

Je weet toch dat spelers slijmen, zeker bij van Basten. Dit is natuurlijk onzin! :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo feb 11, 2009 10:38 am

:ajaxsmiley.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 11, 2009 10:45 am

Vertonghen is de Sneijder/VDV/Van Persie van deze selectie. Geen kwaad woord over Marco omdat ze alle vertrouwen kregen.. Heel slim van Marco
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 10:47 am

Ieder krijgt wat hij verdient en daar krijg je wat voor terug. Zo werkt het.
Vertonghen is het beste voorbeeld van de vele spelers die dit jaar goed vooruit gegaan zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 10:52 am

Vele spelers nog wel. Wie dan nog meer?

Ja, het was zondag genieten van de Progressie.
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo feb 11, 2009 10:56 am

Rishi schreef:Vertonghen is de Sneijder/VDV/Van Persie van deze selectie. Geen kwaad woord over Marco omdat ze alle vertrouwen kregen.. Heel slim van Marco
op schaal nagebouwd?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 10:59 am

joey schreef:Vele spelers nog wel. Wie dan nog meer?

Ja, het was zondag genieten van de Progressie.
De laatste wedstrijden waren waardeloos, helemaal eens. Maar je moet wat verder kijken. In de VI stond eind vorig jaar een overzicht per speler en bijna elke basisspeler was vooruitgegaan. Voor VI zegt dat heel veel. :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 11:02 am

Ach, overzichten... Ik kijk liever naar het veldspel.

Ik vind geen enkele speler op dit moment beter/beter spelen dan aan het begin van het seizoen. En een aantal spelers, onder wie Sulejmani en Stekelenburg, blijven achter bij de verwachtingen.

En dan nog, áls jonge spelers progressie boeken, is dat dan altijd de verdienste van hun trainer? Jonge spelers ontwikkelen zich nu eenmaal gewoon door te spelen. In sommige gevallen hebben trainers aanwijsbaar invloed, maar in andere gevallen valt dat dus wel mee. Is het de verdienste van Koe dat Chivu progressie boekte? Misschien een beetje, want Koe maakte Chivu belangrijk waar Adriaanse hem klein hield, maar ik denk dat Chivu speltechnisch vooral beter werd door ervaring op te doen. De voornaamste taak van de trainer is de juiste spelers op de juiste plaats opstellen en de juiste spelers de ruimte geven. Ten Cate deed dat bijvoorbeeld goed met Sneijder.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo feb 11, 2009 11:37 am

Jabu schreef:
joey schreef:
Wouter schreef:Maar een leuke vraag aan iedereen: hoe zouden jullie het oplossen als jullie Van Basten waren? Welke spelers zouden jullie de wei in sturen tegen Feyenoord?
Ik zou voor zondag opstappen en gaan golfen. Of iets anders gaan doen waar ik wel goed in was.
Urby is als Nigel de Jong; het manusje van alles, die inmiddels de hele linkerflank al bestreken heeft en nauwelijks een vaste plek heeft, of al weer op een andere positie wordt geposteerd.

Ik vermoed dat hij aan het einde van het seizoen weg is, bij een club terecht komt waar hij op een vaste plek mag spelen (linkshalf bijvoorbeeld) en zich dan pas tot een volwassen speler gaat ontwikkelen. Nigel de Jong revisited. En daar hebben wij dan niks meer aan.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 11:43 am

Jabu schreef:
joey schreef:

O kijk eens aan, want een lelijke opmerking. Jabu, laat ik het zo zeggen: geen enkele trainer is er tot op dit moment in geslaagd binnen het Ajax-systeem een positie te vinden waarop Urby meer dan vijftien goede wedstrijden per jaar speelde. Aangezien die jongen onmiskenbaar talent heeft, is het misschien zo, dat die positie binnen dat systeem niet bestaat.

WeekendCees zou bovendien wel eens gelijk kunnen hebben: bij Ajax gaan de oogjes van Urby nooooit open. Hij heeft het altijd gemakkelijk gehad (elke trainer herkent zijn talent) en komt overal mee weg. Misschien helpt het als hij in het diepe wordt geflikkerd.

Of hij een tweede De Jong wordt? Ik ben benieuwd. Ik vind dat De Jong meer woede in zijn spel heeft, die jongen moest alleen zijn ego overwinnen. Urby blijft pitten, misschien is dat wel een karakterkwestie.

Maar ik hoop het, hoor. Ik vind Urby een aardige jongen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 12:01 pm

joey schreef:En dan nog, áls jonge spelers progressie boeken, is dat dan altijd de verdienste van hun trainer?
Nee, niet per definitie. Alleen als ze minder worden en de trainer heet van Basten, dan is het natuurlijk wél de schuld van van Basten. :biggrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 12:03 pm

Ach ja, wat moet je nog zeggen, hè Neef? Die heilige Marco van jou laat het mooi afweten. :aai.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 12:09 pm

Het valt me ook zwaar tegen, ik had na de wedstrijden net voor de winterstop echt goede moed. Wat er gebeurd is? Ik weet het niet. Ook ik snapte de keus voor Siem niet, ook ik ergerde me aan zijn Calimerogedrag na de scheidsrechterlijke dwalingen, ook ik snap soms zijn keuzes in het veld niet.

Maar om nu Marco bijna dwangmatig overal de schuld van te geven, van het vertrek van Simon T. tot het onbehagen van Miralem gaat wel wat ver. :blush.gif:

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo feb 11, 2009 12:12 pm

Het beste voor Urby is als ie vertrekt naar een team dat 4-4-2 speelt met twee verdedigende middenvelders en een echte linksback*, dus niet zo'n omgebouwde middenvelder als Urby zelf waar Ajax z'n defensie mee vult.

Zo'n team moet toch wel te vinden zijn in engeland of duitsland ofzo.

Als linkshalf op een viermansmiddenveld doen Urby's verdedigende tekortkomingen er een stuk minder toe, en zonder linksbuiten blijft er op de linkerflank ruimte over voor de dingen waar ie wel goed in is.

*) Onbegrijpelijk dat van Basten niet wat miljoenen aan een echte back heeft uitgegeven i.p.v. het halve transferbudget in een spits te steken die tegen beter weten in op het middenveld wordt misbruikt. Het is alsof je Huntelaar op "10" laat spelen. Welke beginnende clubtrainer deed dat ook alweer?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

jabu

Bericht door jabu » wo feb 11, 2009 12:59 pm

joey schreef:
Jabu schreef:
joey schreef: Ik zou voor zondag opstappen en gaan golfen. Of iets anders gaan doen waar ik wel goed in was.

O kijk eens aan, want een lelijke opmerking. Jabu, laat ik het zo zeggen: geen enkele trainer is er tot op dit moment in geslaagd binnen het Ajax-systeem een positie te vinden waarop Urby meer dan vijftien goede wedstrijden per jaar speelde. Aangezien die jongen onmiskenbaar talent heeft, is het misschien zo, dat die positie binnen dat systeem niet bestaat.

WeekendCees zou bovendien wel eens gelijk kunnen hebben: bij Ajax gaan de oogjes van Urby nooooit open. Hij heeft het altijd gemakkelijk gehad (elke trainer herkent zijn talent) en komt overal mee weg. Misschien helpt het als hij in het diepe wordt geflikkerd.

Of hij een tweede De Jong wordt? Ik ben benieuwd. Ik vind dat De Jong meer woede in zijn spel heeft, die jongen moest alleen zijn ego overwinnen. Urby blijft pitten, misschien is dat wel een karakterkwestie.

Maar ik hoop het, hoor. Ik vind Urby een aardige jongen.
De vraag was niet lelijk bedoeld. :blush.gif: Het komt op mij alleen gemakkelijk over om alles bij Van Basten in zijn schoenen te schuiven. En dat is wel wat jij in mijn ogen op dit moment doet. Dat maakt discussieren met jou in de debatzone leuker dan bij voetbalgerelateerde topics. Dat je kritisch bent jegens Van Basten is overigens niets mis mee.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo feb 11, 2009 1:48 pm

LucaS schreef:Je weet toch dat spelers slijmen, zeker bij van Basten. Dit is natuurlijk onzin! :hypocrite.gif:
Je weet toch, de coach die ze op dat moment hebben is de beste van de wereld.. als morgen de Bloempot weer trainer is dan is die de beste die die gehad heeft.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 2:23 pm

Vaak is dat idd zo, maar als je ziet wát hij zegt dan had ie dat echt niet hóeven zeggen. Dan had ie kunnen volstaan dat hij hem een goede trainer vindt.

Aristides

Bericht door Aristides » wo feb 11, 2009 2:45 pm

Neefkens schreef:Vaak is dat idd zo, maar als je ziet wát hij zegt dan had ie dat echt niet hóeven zeggen. Dan had ie kunnen volstaan dat hij hem een goede trainer vindt.
Hij hoeft dat niet te zeggen (zie Hofland over Verbeek) en de waarde ervan? Ik weet niet of het recente citaten uit "Het Laatste Nieuws" etc. zijn (het AD zal wel die van vandaag zijn, mag ik aannemen), ik heb zoiets wel een paar maanden geleden gelezen volgens mij hetzelfde citaat.

Von bronkhorst was ook zo lovend over de relatie coach - spelers!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 3:53 pm

Jabu schreef:De vraag was niet lelijk bedoeld. :blush.gif: Het komt op mij alleen gemakkelijk over om alles bij Van Basten in zijn schoenen te schuiven. En dat is wel wat jij in mijn ogen op dit moment doet. Dat maakt discussieren met jou in de debatzone leuker dan bij voetbalgerelateerde topics.
Misschien omdat je het dáár vaker met me eens bent?

Van Basten heeft op voetbalgebied alle macht gekregen bij Ajax, dus hij is verantwoordelijk.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 5:23 pm

Aristides schreef:
Neefkens schreef:Vaak is dat idd zo, maar als je ziet wát hij zegt dan had ie dat echt niet hóeven zeggen. Dan had ie kunnen volstaan dat hij hem een goede trainer vindt.
Hij hoeft dat niet te zeggen (zie Hofland over Verbeek) en de waarde ervan? Ik weet niet of het recente citaten uit "Het Laatste Nieuws" etc. zijn (het AD zal wel die van vandaag zijn, mag ik aannemen), ik heb zoiets wel een paar maanden geleden gelezen volgens mij hetzelfde citaat.

Von bronkhorst was ook zo lovend over de relatie coach - spelers!
Nee, demo dat was veel algemener gesteld. Gio zei alleen dat ze achter hem stonden, ook veel algemener.

Plaats reactie