AJAXliefde...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo sep 24, 2008 9:40 am

joey schreef:Inderdaad, Peter. Ik zag het uit een ooghoek en ik was jaloers. :blush.gif:
Dat had van Gaal er ook al na 2 maanden in!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 24, 2008 12:42 pm

Klopt, maar daar gaat het hier niet over.

Mijn vraag: is Ajax nog te redden? Of blijven we tot in lengte van jaren zo doormodderen?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 24, 2008 12:56 pm

(alleen het begin gelezen; misschien inmiddels al helemaal doodgediscussieerd)

Het bestempelen van mensen als successupporter zegt alleen iets over de aantijgende persoon. Volkomen overbodig om op te reageren, want gebaseerd op een vergelijkbare kuddementaliteit als, ondermeer, fascisme. Mensen moeten allemaal hetzelfde gedrag vertonen, en vooral niet met een eigen afwijkende mening aan komen dragen. Anders ben je geen echte. Daar moet ik zo om lachen. Dat staat ook zo haaks op 'Ajax'.

Er zijn hogere doelstellingen dan als een treurige Feyenoordsupporter een levenlang naar iedere kutwedstrijd van het eerste te gaan. Naarmate je ouder wordt gaan andere zaken overheersen, zeker als het voetbal niet om aan te zien is. Zit Cruijff bij iedere Ajax thuiswedstrijd op de tribune? Zeker geen echte Ajacied?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 24, 2008 1:37 pm

De rest van de discussie zal je ook interesseren, MT.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » wo sep 24, 2008 1:39 pm

@MT: amen, my friend! :worshippy.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 25, 2008 10:12 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do sep 25, 2008 10:14 am

joey schreef:De rest van de discussie zal je ook interesseren, MT.
Denk je?

Ik heb allang een idee hoe ik erover denk. ;)

Er is vanuit Ajax-supportersoogpunt een tijd van oogsten en een tijd van bouwen. Helaas is er de laatste jaren een derde fase bijgekomen: puinhoop.

Dit reken ik Ajax niet eens aan. Ik leg de verantwoordelijkheid, zoals je misschien weet, bij de UEFA. In mijn ogen wordt de Nederlandse voetbalsupporter zwaar tekort gedaan. Ik geloof dat bij Real Madrid twee voormalige Ajax-jonkies het prima doen. En dan moeten de Nederlandse fans nog meer betalen ook voor een gigantisch gedevalueerd product...

Ik pas ervoor om me een realiteit op te laten dringen waarin Ajax niet meer kan concurreren met de Real Madrids en AC Milaans van de wereld. Het is duidelijk dat het grote geld, onder een niet op voetbal afgestemde Europese politiek, gewonnen heeft. Dan hoeft het voor mij niet meer. Ik doe niet mee aan een Ajax als opleidingsinstituut voor de 'grote' clubs. Ik vraag alleen om een kans om eerlijk te kunnen concurreren Als dat teveel gevraagd is zoeken ze het maar uit. Dan heb ik liever de schitterende herinneringen van het voetbal van een andere wereld, en richt ik me op zaken waar die extra kwaliteit wel aanwezig is.

Jaren geleden werd voorspeld dat Ajax kapot zou gaan aan geld, drank, en vrouwen. Het kan best zijn dat die drie een grote rol spelen bij het Europese Hof dat onze unieke club het licht in de ogen niet meer gunde. Maar ik hou het erop dat Ajax, zoals ik dat heb mogen meemaken, ten onder is gegaan aan internationale politiek en rechtgeving.

Vergeet een ding niet. Bij ons is het totaalvoetbal geboren.

Wat moeten wij dan met restjesvoetbal?

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 25, 2008 10:15 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do sep 25, 2008 10:46 am

Vedette-10- schreef:Cruijff is geen pure, laat dat duidelijk zijn. Maar voor de rest sluit ik me aan bij jouw post MT, iemands verbondenheid met de club valt niet af te lezen aan zijn bezigheden.
Ik ga nog net niet zo ver om te zeggen dat Cruijff Ajax is. Maar veel zal het niet schelen. Zonder hem hadden we nooit de Ajaxstijl gehad. Hij stond aan de basis van zowel de successen in de jaren zeventig als die in de jaren negentig. Voor mij is Cruijff met afstand de beste voetballer ooit. Voor een Pele was het bed bijvoorbeeld al gespreid; de Braziliaanse voetbalcultuur was er al.

Er zijn mensen die hem kwalijk nemen dat hij een jaartje bij Feyenoord ging spelen. Het vloekte inderdaad behoorlijk, maar misschien was zijn beweegreden ook toen in dienst van Ajax. Cruijff kende als geen ander de rol die Feyenoord had gespeeld als directe concurrent. Ajax en Feyenoord stuwden elkaar indertijd op naar de wereldtop. Zonder die vaderlandse concurrentie is het nog maar de vraag of Ajax ooit zo goed zou zijn geworden. Maar in de jaren tachtig was Feyenoord weggezakt. Door die club voor een seizoen beter te maken hielp Cruijff op zijn eigenzinnige manier ook Ajax. (en inderdaad, daarna was hij terug als trainer!)

De enige kritiek die ik op Cruijff heb is dat hij op het WK '74 met een vliegende kiep wilde spelen (een extra man in de opbouw). Als daar Heinz Stuy had gestaan, die vrachtenvol ervaring had op het hoogste niveau, ipv de internationaal onervaren Jan Jongbloed, dan gaat dat domme rollertje van Muller er nooit in.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do sep 25, 2008 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41048
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do sep 25, 2008 10:53 am

Leuk bedacht maar die overstap had natuurlijk gewoon te maken met rancune. Cruijff is ontzettend belangrijk geweest voor Ajax. Daar kan geen misverstand over bestaan. Maar dit ging echt om hemzelf.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do sep 25, 2008 10:57 am

Marillion schreef:Leuk bedacht maar die overstap had natuurlijk gewoon te maken met rancune. Cruijff is ontzettend belangrijk geweest voor Ajax. Daar kan geen misverstand over bestaan. Maar dit ging echt om hemzelf.
Cruijff overziet het geheel. Als een schaker die een paar zetten vooruit ziet. (Voor de meeste mensen is dat een proces, maar bij hem is dat vrijwel onmiddelijk. Hij 'ziet' het.) Hij is veel te groot om een jaar lang alleen uit rancune te handelen. Ik weet zeker dat hij een voordeel zag voor het Nederlandse voetbal als Feyenoord niet weg zou zakken. Dat heeft hij ook ergens, eens, gezegd; alleen weet ik natuurlijk niet meer waar dat terug te vinden is.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » do sep 25, 2008 11:21 am

Peter schreef:
brigade zuid schreef:Idd, soms denk ik wel eens bij mezelf, wat is er nou nog over van de club AJAX waar ik me toe aangetrokken voelde.. eigenlijk niks meer behalve het shirt. Het is een 13 in een dozijn club geworden vind ik.
Gisteren bij AZ zag ik iets van positievoetbal wat ik in de afgelopen jaren bij Ajax niet heb gezien.
Daarvoor zie ik van Gaal graag terugkomen

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 25, 2008 11:54 am

Monkey Tonk schreef:Ik ga nog net niet zo ver om te zeggen dat Cruijff Ajax is. Maar veel zal het niet schelen. Zonder hem hadden we nooit de Ajaxstijl gehad.
Dat gaat me iets te ver, want Cruijff was zelf een produkt van de Ajax-school. Net zoals Michels dat was, of Keizer. De Ajax-school heeft zich op een harmonische wijze ontwikkeld, die schiep steeds bijzondere individuën die de club verder hielpen. Cruijff kon zich optimaal ontwikkelen omdat de optimale voorwaarden aanwezig waren. Op zijn beurt kon door hem Ajax de volgende stap zetten.
Wat waren dan die optimale omstandigheden? Een traditie van presteren en aanvallend voetbal, gecombineerd met speelruimte voor het bijzondere individu. Een sfeer waarin de jonge voetballer werd opgevoed, maar niet werd neergedrukt of doodgeknuffeld. Ajax ontstond als het ware vanzelf, daar kwam geen managementsdenken aan te pas. Op het moment dat de 'allesregelaars' hun neus om de hoek staken, hadden we een gróót probleem.
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 25, 2008 12:06 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » do sep 25, 2008 3:39 pm

Jij bekijkt het verkeerd, in die tijd onder de supporters was die haat echt niet zo sterk als vandaag de dag hoor. Beetje kortzichtig van je.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 25, 2008 3:45 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 25, 2008 4:11 pm

Mwah, zoveel Ajacieden hebben voor F. gespeeld. Zelfs mannen die nu bij Ajax rondlopen als Tahamata (een echte Ajacied) en Rob Witschge, maar ook Ling, Molenaar, Van Duijvenbode, en anderen. Daniél heeft gelijk, de onderlinge rivaliteit is nu veel groter dan in de tachtiger jaren. Geen idee hoe dat komt. Misschien doordat het veel meer gelijk op ging tussen Ajax en F. in vroeger tijden, de vernederingen van het laatste decennium zullen erin gehakt zijn. Ik heb tenminste altijd het idee dat de haat in Rotterdam tegen ons groter is dan omgekeerd.

Neemt niet weg dat Cruijff het nooit had mogen doen. Dat vieze vod stond hem afschuwelijk. :blush.gif:

De verdiensten van Cruijff voor Ajax staan natuurlijk buiten kijf. Hij heeft Ajax internationaal op de kaart gezet, hij is de enige Ajacied die ooit de Gouden Bal won en zal dat ongetwijfeld blijven. Wij zullen nooit meer zo lang van een speler van die klasse kunnen genieten, dat is de tragiek van Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 25, 2008 4:53 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do sep 25, 2008 5:01 pm

Ach, dat gezeur over Feyenoord altijd. Mooie club. Wat mij betreft één van de mooiste clubs van Nederland. Wel een straatlengte achter Ajax, uiteraard.

Kan het Cruijff dan ook niet echt kwalijk nemen dat hij daar gespeeld heeft. Ajax wilde hem niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 25, 2008 5:21 pm

Ja, dat ook. Die kwestie had wel een voorgeschiedenis. Harmsen had Cruijff publiekelijk vernederd. Toen heeft Cruijff teruggepakt op de enige manier die Harmsen begreep. :confused.gif:

Cruijff had chiquer moeten zijn, maar Ajax zeker ook.

Ach, eigenlijk was het al zo in 1973, toen de mindere goden Cruijff de Meer uit pestten. Zo hard hadden ze hem niet nodig, dachten ze. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » do sep 25, 2008 6:30 pm

Wat een lulverhaal, “uit de meer wegpesten”. Cruijff laat en liet zich nergens wegpesten maar was vooral geïnteresseerd in die en latere tijd in geld verdienen, mag hoor maar ga nou niet doen alsof hij een slachtoffer was. Verder is hij goed in de boel in de steek laten als het even wat tegenzit of het niet gaat zoals hij wil. In plaats van zijn schouders eronder te zetten gooit hij voornamelijk de handdoek in de ring. Weten we binnen Ajax en het Nederlands elftal alles van.

BTW, en voor die overstap naar die club uit Rotterdam hadden ze hem, figuurlijke, een nekschot moeten geven. Klootzak.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do sep 25, 2008 6:42 pm

Gelukkig is InnerHarbour er altijd nog voor een genuanceerde reactie.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » do sep 25, 2008 6:44 pm

Jabu schreef:Gelukkig is InnerHarbour er altijd nog voor een genuanceerde reactie.
Je zou hem ook met argumenten kunnen aanpakken, ipv dit soort zielige reacties.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do sep 25, 2008 6:59 pm

Had gekund, maar InnerHarbour heeft aangegeven niet met een politiek correct sukkel te willen discussieren.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » do sep 25, 2008 7:02 pm

Jabu schreef:Had gekund, maar InnerHarbour heeft aangegeven niet met een politiek correct sukkel te willen discussieren.
Maar daar heeft joey hem op aangesproken. :wink.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Plaats reactie