De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Dubbel
AT EC 2012 winner

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Dubbel » di sep 10, 2013 10:17 am

wimpey schreef:
Dubbel schreef: Djuricic beter dan Bojan? Dacht het niet.
Hou op zeg. Bojan heeft zo'n witte stok met rode bandjes nodig. Gozer kan er geen r-u-k van.
:smallgrin.gif:
En Djuricic is zo'n geweldenaar? Als Bojan de afgelopen 3 jaar in Heerenveen had gespeeld dan was hij vast net zozeer een sensatie geweest als Djuricic vorig seizoen. Laten we deze discussie even parkeren tot de Kerst wanneer Djuricic hier ergens geparkeerd staat.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 12:53 pm

Ik vind het goed dat aankopen a la Sulejmani tot het verleden behoren, maar ik vrees dat Ajax nu te ver doorschiet naar de andere kant.
De tijd van de aankoop van Sulejmani en de verkoop van Babel (bijna 1 miljoen meer dan Sulejmani) ligt achter ons; jammer wat de uitgaande transfers betreft, want spelers van Ajax zijn blijkbaar niet meer in trek bij de Europese (sub)top.
Ajax wilde dokken voor Ginkel, Djuricic, Chadli. En heeft gedokt voor Moisander, Hoorn en 'ideale schoonzoon' Duarte.
Ajax wil wel, Ajax wil vast en zeker Messi halen voor € 7.500.000, maar Messi heeft geen zin, denk ik. Dokken voor Moisander, dokken betekent betalen, maar heeft een "bijsluiter" van "meer betalen dan nodig". Hij maakt op mij geen overweldigende indruk. Van der Hoorn en Duarte kunnen nog niet worden beoordeeld. Gehaalde spelers als Sana, van Kessel, Janssen, Boerrigter hebben ook geen overweldigende indruk gemaakt, voor Janssen hebben we moeten dokken, gelukkig gecompenseerd door de verkoop van Boerrigter.
Natuurlijk zou Ajax ook nu zo'n jongen halen. Als hij goed genoeg is, is hij normaal genoeg. Zo werkt het in het voetbal. Van de beste spelers wordt veel geaccepteerd.
Natuurlijk haalt Ajax nu zo'n jongen niet, Ajax haalt nu Sana uit Zweden.
Toch is dat naadje hoor. Ik heb recent wat trainingen bij Nederlandse amateurclubs gezien en waar loopt de jeugd in? De helft in Barca shirts, een kwart in Madrid, 20% in overig buitenland (EPL, Serie A en Turkse clubs). Dan nog een paar in Oranje, eentje in Ajax, eentje in Feyenoord en eentje in ADO. Dat is het wel zo'n beetje. Niet alleen voor de profs is de Eredivisie blijkbaar niet meer interessant maar het zit veel dieper. En als Ajax dan misschien es een seizoentje aan kan haken dan hebben we liever 12 miljoen dan nog een jaar Eriksen.
Vrees dat de schrijver gelijk heeft.
TH en TD zijn in deze samenstelling 3 transferperiodes onderweg. Sana en Bojan zijn m.i. dramatisch. Tegen de overige acquisities heb ik weinig in te brengen.
Heb al een namen genoemd waar ik anders over denk, maar ook een Andersen heeft het na een jaar nog niet laten zien, Schöne hobbelt mee, Cuenca was ook niet alles, Hoesen komt nog niet verder dan "een minuut of tien", Sigtorsson vind ik geen Ajaxspits. Het zullen misschien wel allemaal toekomstige toppers zijn (nog een jaar of drie), maar dan moeten ze nu wel stappen gaan maken.

Ajax een jaar geen kampioen? Jammer, maar als er goed wordt gevoetbald, op een manier Ajax waardig, kan iedere Ajacied ermee leven.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 1:06 pm

Demosthenes schreef: Heb al een namen genoemd waar ik anders over denk, maar ook een Andersen heeft het na een jaar nog niet laten zien, Schöne hobbelt mee, Cuenca was ook niet alles, Hoesen komt nog niet verder dan "een minuut of tien", Sigtorsson vind ik geen Ajaxspits. Het zullen misschien wel allemaal toekomstige toppers zijn (nog een jaar of drie), maar dan moeten ze nu wel stappen gaan maken.
Ik maak een onderscheid tussen de tijd voor - en na Overmars. Voor Overmars hadden we een AD die "het lijstje van Frank is ons lijstje" riep en Martin Jol los liet gaan op de transfermarkt... Aankopen is niet echt Frank's ding gebleken.

Ajax haalde met Moisander, Poulsen en Schöne voor weinig 3 basisspelers van de kampioensploeg. Jongens als Babel en Hoesen hebben vorig seizoen ook hun waarde gehad.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 1:49 pm

Ik maak een onderscheid tussen de tijd voor - en na Overmars.
Overmars is begin juli 2012 begonnen, maar ik heb enkele keren gelezen dat hij uitvoert wat het TH wil (Nee, ik heb nu geen tijd om dat citaat op te zoeken), m.a.w. wat het TH betreft zijn er meer transferperiodes geweest.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 2:00 pm

Demosthenes schreef: Overmars is begin juli 2012 begonnen, maar ik heb enkele keren gelezen dat hij uitvoert wat het TH wil (Nee, ik heb nu geen tijd om dat citaat op te zoeken), m.a.w. wat het TH betreft zijn er meer transferperiodes geweest.
Hoesen komt toch echt uit de koker van Overmars...

Bovendien ga je er aan voorbij dat de huidige directie en RvC een andere insteek heeft dan hun voorgangers. Jol en FdB kregen van RVDB sportief / financieel carte blanche. De huidige leiding legt de nadruk op doorstroming vanuit de jeugd en voet een financieel restrictief beleid.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 2:31 pm

De huidige leiding legt de nadruk op doorstroming vanuit de jeugd en voet een financieel restrictief beleid.
Dat laatste klopt, wat de gevolgen moge zijn, maar die doorstroming loopt niet en je kunt niet altijd voorgangers de schuld geven, Bergkamp en Jonk lopen er al ruim vijf jaar rond, FdB langer.

Sporkslede laten invallen tegen RM, Boccara halen, Enoh in huis hebben, maar toch Poulsen halen en dan gaat het niet om Poulsen, hetzelfde gebeurt met Ozbiliz in huis hebben, wegdoen en dan Sana en Cuenca halen; De Sa lof toezwaaien (Moses hoeft niet te komen) maar op zoek gaan naar een rechtsbuiten. Bizot gratis(?) de deur uit laten lopen, Cillessen halen en op de reservebank zetten, voor Bizot een goede zaak, hij keept nu in de eredivisie. Hoesen en Van Kessel halen, en jaar later Hendriks, Bojan en Höner halen en dan kun je die wel als rechts- of linksbuiten zetten, het zijn centrumspitsen.

Denken dat je de Europese top kunt kweken, waarom doen niet alle clubs dat?

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 2:48 pm

Demosthenes schreef: Sporkslede laten invallen tegen RM, Boccara halen, Enoh in huis hebben, maar toch Poulsen halen en dan gaat het niet om Poulsen, hetzelfde gebeurt met Ozbiliz in huis hebben, wegdoen en dan Sana en Cuenca halen; De Sa lof toezwaaien (Moses hoeft niet te komen) maar op zoek gaan naar een rechtsbuiten. Bizot gratis(?) de deur uit laten lopen, Cillessen halen en op de reservebank zetten, voor Bizot een goede zaak, hij keept nu in de eredivisie. Hoesen en Van Kessel halen, en jaar later Hendriks, Bojan en Höner halen en dan kun je die wel als rechts- of linksbuiten zetten, het zijn centrumspitsen.
Ik kan ook niet alles volgen... Voel ook niet de behoefte om elke move te verdedigen. Leuk voor Öz dat hij zich zo goed heeft ontwikkeld. Hij had wel 'iets', kort wegdraaien en de bal 'kort' houden. Je zag dat ie wat kon, maar hij liet het weinig zien bij Ajax...

Ik kom tot de conclusie dat FdB een vrij optimaal rendement uit de hem ter beschikking staande middelen haalt. Plus dat Ajax als club in de praktijk redelijk trouw is aan het aangekondigde beleid. Ik heb persoonlijk veel meer met dit Ajax dan met het Ajax in de periode 2005-2010. Dat was puur mainstream i.m.o.

Arthur

Bericht door Arthur » di sep 10, 2013 4:15 pm

Yopi schreef:
Over Van der Aat: die faalhaas heeft Ajax miljoenen gekost. Moet je hem nodig bij wijze van beloning het lidmaatschap aanbieden. :confused.gif:
Dat is natuurlijk pure provocatie. Een andere reden kan er simpelweg niet zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 4:53 pm

wimpey schreef:Je bedoelt dus dat de TD van nu tegen de Zlatan van nu zou zeggen: we worden zonder jou ook wel kampioen. :hypocrite.gif:

Ajax wilde dokken voor Ginkel, Djuricic, Chadli. En heeft gedokt voor Moisander, Hoorn en 'ideale schoonzoon' Duarte.
Nee, de TD van nu zou Zlatan niet kopen.
I think I lost my fucking headache

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 4:58 pm

Het is natuurlijk absoluut niet waar dat Jol en FdB carte blanche kregen van vd Boog. :excited.gif:

Aankoopbeleid onder het huidig TH, 8 miljoen voor reservespelers en 3,5 voor een speler van in de 30 die na 1 jaar weer mocht vertrekken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 5:54 pm

Flauwekul, Lucas. Dat weet je zelf ook wel. In de zomer van 2011 (toen Cillessen, Sigtorsson, Janssen en Serero kwamen) waren Bergkamp en Jonk nog niet in functie. Er was dan ook nog geen sprake van een TH.

Zie ook de TD in spe die champagne dronk bij de presentatie van deze heren.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 6:11 pm

Arthur schreef:
Yopi schreef:
Over Van der Aat: die faalhaas heeft Ajax miljoenen gekost. Moet je hem nodig bij wijze van beloning het lidmaatschap aanbieden. :confused.gif:
Dat is natuurlijk pure provocatie. Een andere reden kan er simpelweg niet zijn.
Dus dit is het 2de bestuur dat (op voorspraak van Cruijff geinstalleerd is) tegen Cruijff ingaat? Zucht... never ending story,.
Whitey on the moon.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 6:20 pm

Zoek in Google op datum en neem zomer 2011, dan zie je beide heren toch al erg actief zijn, o.a. Stam aannemen, Ronald de Boer aannemen, gesprekken voeren met Vanenburg, Bergkamp assistent van FdB, JC op de achtergrond en dan denken dat ze geen invloed hebben op de aankoop van spelers? Gaat me wat ver.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/spor ... gkamp-erin

De beroemde "vijf tot zeven jaar" uit 2011 komt dichterbij, is nu nog maar drie tot vijf jaar, vandaar de berichten (Derksen) dat het TH nog geen jaar bezig is?

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 7:23 pm

Jöhnk schreef:Flauwekul, Lucas. Dat weet je zelf ook wel. In de zomer van 2011 (toen Cillessen, Sigtorsson, Janssen en Serero kwamen) waren Bergkamp en Jonk nog niet in functie. Er was dan ook nog geen sprake van een TH.

Zie ook de TD in spe die champagne dronk bij de presentatie van deze heren.
Het TH was toen wel degelijk al in functie. Blind voerde uit wat het TH besliste.
Ik begrijp wel dat we net moeten doen alsof men pas 1 jaar bezig is, maar ik doe niet mee aan die flauwekul.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 7:32 pm

Die coup met Van Gaal was dus ook zoals het TH had beslist? :hypocrite.gif:

Onzin dus. Blind deed wat hij wilde.

Qua beleid zie je ook duidelijk een verschil. Er wordt nu niet meer voor rond de 15 miljoen aan spelers uitgegeven.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 7:37 pm

Qua beleid zie je ook duidelijk een verschil. Er wordt nu niet meer voor rond de 15 miljoen aan spelers uitgegeven.
Laat ik voorop stellen dat Ajax geen spelers van dat bedrag moeten kopen (voor die prijs verkopen lukt Ajax niet meer), dat heeft de eerste JC-revolutie met MvB ons wel geleerd, maar met Cillessen (reserve), Janssen (al weer weg), Van der Hoorn (Jong Ajax), Andersen (reserve) komen we al aardig in de buurt

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 8:00 pm

7 juli 2011. Goh, het lijkt zo maar of Jonk al volop in zijn nieuwe functie aan het werk is. Zelfs Jonk lijkt dat te denken. Domme domme Wim.
Jonk: Johan denkt altijd drie stappen vooruit
Bewaar artikel
6 reacties
\0020

Redactie
7-7-11 - 07:26 © anp.
Waar het in de Arena rommelt rondom al dan niet aanstellen van Tscheu La Ling als algemeen directeur, wordt er op De Toekomst naar de plannen van Johan Cruijff al volop gereorganiseerd. Waar Dennis Bergkamp in Overijssel bij Ajax is, maken Wim Jonk en Ruben Jongkind in Amsterdam overuren.

Johan heeft begin juni op de Toekomst alle trainers toegesproken. Iedereen heeft zijn verhaal aangehoord. Dat het hem niet snel genoeg gaat, is bekend. Johan denkt namelijk altijd drie zetten vooruit. Hij wil gewoon doorpakken
Wim Jonk Wim Jonk: Onbereikbaar? Welnee!
'Bedenk dat we een heel andere structuur willen aanbrengen in de jeugdopleiding. Dat kost tijd en organisatie', legt Wim Jonk vandaag uit in gesprek met het AD. 'We hebben de laatste drie weken 57 gesprekken gevoerd van anderhalf tot twee uur per individu.'

Jonk verduidelijkt de betrokkenheid van Cruijff. 'Johan heeft begin juni op de Toekomst alle trainers toegesproken. Iedereen heeft zijn verhaal aangehoord. Dat het hem niet snel genoeg gaat, is bekend. Johan denkt namelijk altijd drie zetten vooruit. Hij wil gewoon doorpakken.'

Jonk, Bergkamp en Jongkind zijn al een eind op streek. 'Natuurlijk ondervind je weerstand. Die heb je altijd als je veranderingen doorvoert. En sommigen denken toch vaak aan hun eigen BV'tje. Maar iedereen blijft en er komen trainers bij', aldus de voormalige prof, die in gesprek is met oud-internationals als Gerald Vanenburg en Ronald de Boer om (techniek)trainer te worden.

'We liggen aardig op schema. Deze week hopen we alle contracten met de jeugdtrainers in orde te hebben, daar ligt onze prioriteit. Terwijl we onze eigen contracten nog niet eens geregeld hebben, maar het gaat om Ajax', aldus Jonk, die de kritiek dat hij amper bereikbaar zou zijn, wegwuift. 'Volkomen onzin. We zijn hier bijna dag en nacht bezig en gewoon aanspreekbaar, hoor.'

Bron: AD

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 8:02 pm

Dat was inderdaad dom van Wim. Te goedgelovig.

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 8:12 pm

Tja, of het je nu uitkomt of niet, De Boer, Jonk en Bergkamp bepaalden vanaf mei 2011. Danny Blind voerde uit wat dit trio besliste. Maar goed, JC-aanhangers hebben een eigen waarheid.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 8:30 pm

Nogmaals, daarmee beweer je dus dat het TH Blind heeft opgedragen om met Van Gaal een bommetje te leggen.

Het TH werd aan alle kanten tegengewerkt, of je dat nu uitkomt of niet. Maar misschien heb jij ook je eigen waarheid? :confused.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 8:33 pm

Het TH werd helemaal niet tegengewerkt, hoe kom je erbij? Het TH kon zijn gang gaan totdat in November is ingegrepen omdat ze er organisatorisch een teringzooi van maakten en niet-Cruijffianen eruit aan het pesten waren. En ook toen lagen de technische beslissingen nog steeds bij het TH. Maar wellicht heb je concrete voorbeelden (liefst op technisch gebied) waaruit blijkt dat ze dingen niet hebben kunnen uitvoeren, of zelfs dat er dingen zijn ingevoerd tegen de wil van dit zogenaamd technisch hart.
Blind heeft geen bommetje gelegd, Blind is gevraagd door de RvC om een actie te ondernemen in het belang van Ajax.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 8:36 pm

Je hebt dus je eigen waarheid.

Verlengen contract Bouy, bijvoorbeeld.

Verkopen van El Hamdaoui...

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 10, 2013 8:37 pm

Die wilde niet. Tja, als je zelfs de woorden van Jonk over wat hij in juni allemaal al voor geweldig werk heeft verzet niet voor waar aan wil nemen.

http://ajax1.nl/archief/ouasim-bouy-had ... n-krijgen/

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=177315

Ik geloof niet dat iemand anders dan de Boer en Bergkamp besluiten/besloten wie er in Ajax I zou spelen.

jabu

Bericht door jabu » di sep 10, 2013 9:19 pm

Ach, mensen als Jöhnk en Yopi nemen het niet zo nauw met de waarheid als het om Cruijff gaat. Op andere gebieden hebben zij best een interessante mening, maar Cruijffs waarheid is de waarheid. De Cruijff-doctrine is natuurlijk ook onvoorwaardelijke steun en geen tegenspraak.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 9:33 pm

Het is dus tegenwoordig ook al gek als je vindt dat het TH is tegengewerkt. Sturkenboom vergeten?

Plaats reactie