Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di okt 21, 2008 4:15 pm

Thomas schreef:
Vedette-10- schreef:Wat bedoel hiermee? Dat hij te veel in de breedte schuift en niet in de diepte?
Precies.

Heeft verder wel behoorlijk wat duelkracht en fysieke kracht, voor zo'n klein ventje.
Behoorlijk? Op basis van het AT vind ik Anita meer duelkracht hebben dan wat er nu bij Ajax centraal achterin staat. ;-)

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo okt 29, 2008 1:36 pm

Van Basten praat even bij tussen voetvolley en lunch

Zwetend zat Marco van Basten gistermiddag voor de sponsorborden. Hij blikte vooruit naar het duel met Heracles en haalde Dennis Bergkamp aan, die zei dat het 'seizoenen' kan duren voordat Ajax speelt zoals Van Basten het voor ogen heeft.

'Goedemiddag allemaal, welkom bij de persconferentie van Ajax,'' zegt Van Basten als hij plaatsneemt. Normaal gesproken spreekt de perschef zulke woorden, maar Van Basten is goed geluimd. Zijn huid glimt van het zweet, hij heeft net een partijtje voetvolley achter de rug. Met de adrenaline nog in het lijf is de trainer een kwartiertje beschikbaar voor vragen. Daarna gaat de selectie lunchen.

Gretig licht Van Basten alle actuele kwesties toe. Hij vertelt over de hamstringblessure waarmee Dario Cvitanich tot aan de winterstop zoet is ('een tegenvaller, maar de blessuregolf ligt volgens mij niet aan de trainingen'), benoemt de kwaliteiten van Heracles ('een ploeg in de winning mood die georganiseerd voetbalt') en verklaart waarom Ajax daags voor de wedstrijd op het kunstgras van Almelo niet oefent op een soortgelijke ondergrond ('van kunstgras krijg je pijntjes, en dat is niet handig op de dag van de wedstrijd').

In het stadion waar Van Basten zijn gehoor zo opgewekt tegemoet treedt, was hij twee dagen eerder weer eens bikkelhard en nietsontziend. Eerder al veegde hij het hele elftal de mantel uit na de 5-2 nederlaag tegen SC Heerenveen, zondag tegen NEC haalde hij de ervaren Gabri vier minuten vóór het rustsignaal naar de kant voor Siem de Jong. Want, vond Van Basten, Ajax was exact op dát moment toe aan verandering.

Dat Gabri zich gekrenkt voelde door het moment van de wissel, is voor Van Basten van ondergeschikt belang. ''Het is mijn prioriteit de overwinning zo goed en zo snel mogelijk binnen te halen. Omgaan met spelers hoort ook bij mijn werk, maar de overwinning is het belangrijkste.''

Ten teken dat Van Basten zijn baan zeer serieus neemt, riep hij Gabri een dag na de wedstrijd bij zich voor tekst en uitleg. De Spanjaard kreeg te horen dat hij om tactische redenen naar de kant moest. Van Basten: ''We misten diepte in het spel. Daar kon Gabri weinig aan doen, dat was meer een fout van de technische staf. Er moest één van de drie middenvelders uit. Dat de keuze op Gabri is gevallen, had niets te maken met zijn prestatie of instelling.''

Pikte Gabri die uitleg? Van Basten: ''Hij vond het uiteraard niet prettig, maar hij accepteerde het wel.''

Zo. Volgende onderwerp. Terwijl het hoofd nog altijd glimt van het zweet, rept Van Basten over een gesprek onlangs in de 'technische kamer' waarbij ook stagiair Dennis Bergkamp was aangeschoven. Het ging over de snelheid waarmee je een team naar je hand kon zetten.

Van Basten: ''Dennis refereerde aan zijn periode bij Arsenal en hij zei dat je niet in termijnen van weken of maanden moest denken, maar in seizoenen. Ik ben door die opmerking niet tot een ander inzicht gekomen, al is zo'n nuance natuurlijk wel op z'n plaats. Mijn werkwijze zal er niet door veranderen, maar het verwachtingspatroon zal je hier een daar wel moeten bijstellen.''

En dan vindt Van Basten het mooi geweest. Hij richt zich tot de perschef en zegt: ''Heb jij ook honger?''
www.parool.nl

Het siert hem in ieder geval dat hij z'n tactische fout toegeeft, al is het wel vreemd dat hij hem maakt. Dat een middenveld met Vertonghen, Lindgren en Gabri weinig diepgang heeft, hadden wij hem ook wel kunnen vertellen. Ben benieuwd naar het middenveld dat vanavond zal starten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » wo okt 29, 2008 1:40 pm

Siem de Jong speelt in ieder geval, heb ik gelezen. Denk dat Gabri speelt ipv Lindgren. Samen met Vertonghen dus.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo okt 29, 2008 1:55 pm

Dat laatste stukje doet overigens vermoeden dat we dus nu in een tussenjaar zitten.... :eusa_silenced.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo okt 29, 2008 1:57 pm

Dat lijkt er wel op.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » wo okt 29, 2008 1:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Dat laatste stukje doet overigens vermoeden dat we dus nu in een tussenjaar zitten.... :eusa_silenced.gif:
Wat is bij het Ajax van de laatst tien jaar het verschil geweest tussen een jaar 'waarin het echt moet' en een tussenjaar?

Vorig jaar was zo'n jaar om te oogsten, volgens Van Geel...

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo okt 29, 2008 2:17 pm

Tussenjaar me reet!
Met deze selectie (in vergelijking met de andere selecties) moet je gewoon kampioen worden. Ook al ben je niet op en top ingespeeld en heb je redelijk wat blessures.
:rules.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo okt 29, 2008 2:23 pm

een tussenjaar, hoe dat zo? de afgelopen weken hebben laten zien dat iedereen van iedereen kan winnen, maar ook dat Ajax steeds de drie punten pakt, zonder al te veel spektakel te bieden maar toch doen ze het! Ajax is dus nog volop bezig met de titelrace om de term tussenjaar te kunnen gaan gebruiken.

Een aantal echte versterkingen [verdedgersen verdedigende middenvelders] aantrekken in de winterstop en Ajax wordt gewoon kampioen hoor!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 29, 2008 2:39 pm

Versterkingen in de winterstop? Dertig miljoen uitgeven was niet genoeg? Kom op, zeg. :excited.gif:


Aha, eerst móesten we kampioen worden en nu zitten we in een tussenjaar. :excited.gif: :smallgrin.gif:


:blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 29, 2008 2:44 pm

Volgens mij wordt er nergens in de persconferentie iets gezegd over een tussenjaar. Maar wellicht lees ik niet goed

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo okt 29, 2008 2:48 pm

Lariekoek dit. Tuurlijk duurt het langer voordat je een team naar je hand zet, maar voor 30 miljoen mag je in ieder geval verwachten dat je qua prestaties titelkandidaat numero uno bent. Nu kan dat altijd nog zo zijn en dat MvB bedoelt dat we geen goed voetbal en veel Europese ambities moeten hebben, maar dat kan je hier niet uit opmaken.

Over Gabri had hij gelijk, al had ik het logischer gevonden als Lindgren het veld moest ruimen. Helaas, zoals Duke al zegt, hadden wij het hier ook al gezien. Diepte uiteraard, maar ik mag hopen dat hij meer verwacht van een derde middenvelder.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo okt 29, 2008 2:51 pm

Het woord tussenjaar wordt inderdaad niet gebruikt.
Ik ben door die opmerking niet tot een ander inzicht gekomen, al is zo'n nuance natuurlijk wel op z'n plaats. Mijn werkwijze zal er niet door veranderen, maar het verwachtingspatroon zal je hier een daar wel moeten bijstellen.
Maar ik ben het wel met Peter en Mike eens dat je met deze investering een heel goed verhaal moet hebben als je geen kampioen wordt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 29, 2008 2:52 pm

Peter schreef:Lariekoek dit. Tuurlijk duurt het langer voordat je een team naar je hand zet, maar voor 30 miljoen mag je in ieder geval verwachten dat je qua prestaties titelkandidaat numero uno bent.
Zeker als de grootste concurrent op ongekende wijze aan het kwakkelen is.

Van Basten moet kampioen worden, dat was de afspraak. Daarvoor heeft hij al dat geld mogen uitgeven. Niet om eens lekker te gaan opbouwen, want daar hebben we geen tijd voor. Volgend jaar worden er weer belangrijke spelers verkocht, dat weten we nu al.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo okt 29, 2008 2:52 pm

Groningen zal wel kampioen worden in dat geval. Ook Feyenoord en PSV hebben sinds kort een nieuwe trainer en zullen derhalve hun verwachtingen bij moeten stellen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo okt 29, 2008 3:01 pm

Duke schreef:Het woord tussenjaar wordt inderdaad niet gebruikt.
Ik ben door die opmerking niet tot een ander inzicht gekomen, al is zo'n nuance natuurlijk wel op z'n plaats. Mijn werkwijze zal er niet door veranderen, maar het verwachtingspatroon zal je hier een daar wel moeten bijstellen.
Maar ik ben het wel met Peter en Mike eens dat je met deze investering een heel goed verhaal moet hebben als je geen kampioen wordt.
Ik zei dan ook: "doet vermoeden". Maar een coach die eerst voor het kampioenschap gaat en na 7 competitiewedstrijden spreekt over "het verwachtingspatroon hier en daar moeten bijstellen", veroorzaakt uiteraard wel speculatie over zijn doelstellingen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 29, 2008 3:02 pm

joey schreef:Versterkingen in de winterstop? Dertig miljoen uitgeven was niet genoeg? Kom op, zeg. :excited.gif:


Aha, eerst móesten we kampioen worden en nu zitten we in een tussenjaar. :excited.gif: :smallgrin.gif:


:blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
Is dat nou leuk, woorden verdraaien?

Maar ik ben blij dat de lat bij jou eindelijk ook weer ligt waar hij hoort te liggen: Ajax moet kampioen worden. De tijden dat we blij werden van uitschakelingen tegen Kopenhagen en Praag liggen hopelijk achter ons.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op wo okt 29, 2008 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 29, 2008 3:02 pm

Volgens mij doelde Van Basten op het vertoonde spel en niet direct op resultaten als wel of geen kampioenschap.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 29, 2008 3:04 pm

Hij heeft het over verwachtingspatroon en niet over doelstellingen. Nergens blijkt dat hij het heeft over verwachtingen van de supporters met betrekking tot het resultaat. Het lijkt te gaan over zijn eigen verwachtingen met betrekking tot de progressie in het veld- en positiespel. Maar ook dat is speculatie.

Natuurlijk moet Ajax met deze selectie kampioen worden

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 29, 2008 3:05 pm

Waarom gaat Van Basten nu opeens 'in seizoenen denken', Jöhnk? En waarom wil hij het verwachtingspatroon bijstellen? Als Koe dit had gezegd, was hij geslacht.

Peter schreef:Groningen zal wel kampioen worden in dat geval. Ook Feyenoord en PSV hebben sinds kort een nieuwe trainer en zullen derhalve hun verwachtingen bij moeten stellen.

:drecul.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo okt 29, 2008 3:06 pm

Verwachtingspatroon is toch ook gewoon de doelstelling, Lucas? Het verwachtingspatroon is goed voetbal, prijzen pakken en Europees overwinteren, evenals de doelstellingen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 29, 2008 3:08 pm

Een tussenjaar wil zeggen dat je voor spek en bonen meedoet. Ik neem niet aan dat Van Basten dit seizoen al als verloren beschouwt. Dat zegt hij in ieder geval niet.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 29, 2008 3:12 pm

Peter schreef:Verwachtingspatroon is toch ook gewoon de doelstelling, Lucas? Het verwachtingspatroon is goed voetbal, prijzen pakken en Europees overwinteren, evenals de doelstellingen.
Natuurlijk niet, verwachtingspatroon in dit verband kan ook het veranderen van de speelwijze, of het verbeteren van het positiespel zijn. Het lijkt hier te gaan over de verwachtingen van van Basten zelf met betrekking tot het naar zijn hand zetten van het team.
Het verwachtingspatroon is veel breder. Dat kan zelfs over zijn verwachting mbt het plezier in zijn werk gaan

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo okt 29, 2008 3:17 pm

Ah ok. Ik keek naar 'extern' verwachtingspatroon en hield geen rekening met 'intern' verwachtingspatroon. Akkoord.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo okt 29, 2008 3:21 pm

AJAX moet met deze investeringen gewoon kampioen worden.Verwachtings patroon, doelstelling ?.Komop zeg.Dat is het zelfde als dat je voor 30 miljoen een huis gaat bouwen en de verwachting hebt dat het dak niet zal lekken.Het dak mag niet lekken.Punt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 29, 2008 3:28 pm

LucaS schreef:Natuurlijk niet, verwachtingspatroon in dit verband kan ook het veranderen van de speelwijze, of het verbeteren van het positiespel zijn. Het lijkt hier te gaan over de verwachtingen van van Basten zelf met betrekking tot het naar zijn hand zetten van het team.
Het verwachtingspatroon is veel breder. Dat kan zelfs over zijn verwachting mbt het plezier in zijn werk gaan
Ingewikkeld. Dus wij hebben niets te maken met het verwachtingspatroon waar Van Basten het over heeft? Waarom begint hij er dan over?
Het stinkt aan alle kanten!

Gesloten