Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » di feb 19, 2013 11:39 pm

@Zeux: geen antwoord, maar een extreem tegenvoorbeeld (drie spelers vertrekken, geen vervanger). Jammer. Je antwoord zegt me wel weer genoeg. Zelfs als tweede spits lijk je het niet aan te durven met Hoesen, want oh oh, wat moeten we aanvangen als Sigthorsson geblesseerd raakt. (Daarvoor heb je dus een tweede spits.)

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » di feb 19, 2013 11:44 pm

Zeux heeft wel een punt. Als Van Rhijn, Alderweireld, Blind, Eriksen, Siem de Jong en Poulsen vertrekken en Sigi, Boilesen, Boerrigter niet fit raken, dan wordt het krap. Het is dan ook vrij logisch dat we niet gaan spelen met Ligeon, Veltman, Moisander, Dijks, Schone, Boccara, Meleg, Fischer, Hoesen, Lukoki. Wees niet bang.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » di feb 19, 2013 11:49 pm

Als het vliegtuig naar Roemenië dan maar niet neerstort. :hypocrite.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » wo feb 20, 2013 12:36 am

Peter schreef:Zeux heeft wel een punt. Als Van Rhijn, Alderweireld, Blind, Eriksen, Siem de Jong en Poulsen vertrekken en Sigi, Boilesen, Boerrigter niet fit raken, dan wordt het krap. Het is dan ook vrij logisch dat we niet gaan spelen met Ligeon, Veltman, Moisander, Dijks, Schone, Boccara, Meleg, Fischer, Hoesen, Lukoki. Wees niet bang.
Wat een lullige reactie. Met negen spelers gebeurt iets. :excited.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » wo feb 20, 2013 10:39 am

Ajax moet in staat zijn om de buidel te trekken wanneer gewenst.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » wo feb 20, 2013 1:46 pm

elliquido schreef:Ajax moet in staat zijn om de buidel te trekken wanneer gewenst.
Het probleem is wanneer dat gewenst is, voor de een is dat het vertrek van Eriksen en Alderweireld, een ander ziet in Meleg (Ik hoop dat die jongen de helft van de verwachtingen waarmaakt, is al heel wat, wie heeft hem ooit zien spelen) en Veltman de vervangers. Vergeet niet dat Ajax het laatste jaar al Sana, Poulsen, Schöne, Hoesen, Andersen, Moisander, Boccara en Meleg heeft aangetrokken, niet voor Jong Ajax, maar voor Ajax 1. Babel reken ik niet mee, die verlaat Ajax na dit seizoen. Fischer lijkt doorgebroken, Boilesen is weer "fit", Boerrigter en Sigthórsson zijn aankopen die nu weer fit lijken, spelers (qua aantal) genoeg.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Revo » wo feb 20, 2013 2:28 pm

Zeux
Ja, helder en prachtig, alleen slaat het niet door? (zie ook hieronder)
In mijn ogen is Ajax vooral bezig geweest eerst een gezonde basis te leggen, de maatregelen deze zomer vond ik prima verdedigerbaar.
Ook op dit forum wordt die soep heet opgediend: het niet-(her)investeren wordt (werd) hartstochtelijk als randvoorwaardelijk gezien voor de toekomst van Ajax.
Het rapport Coronel heeft in een van haar passages opgenomen dat dat slechts iets van 15% van alle senioren aankopen een succes bleek. In dat licht snap ik mensen wel dat ze blij zijn dat Ajax zich niet meteen weer op de transfermarkt begeeft (nog los van alle financiele risico’s die zijn genomen door aankoop op aankoop te stapelen). Het hele proces van handelingen om aankopen te realiseren en daar rendement uit te halen is heel lang niet goed geweest en ook nu nog kun je daar je vraagtekens bij zetten.
Dat Marco Van Basten 30 miljoen uitgaf was nog niet eens het grootste probleem, dat uiteindelijk geen enkele speler van hem voor een betekenisvolle transfersom doorverkocht is en de sportieve bijdragen van die aankopen beperkt was, is dat wel. Dan wordt veel geld uitgeven dus wel een probleem.
Een vriend van mij heeft een vakantiehuis en daar is wel stromend water aangelegd via een buizenstelsel. Telkens als hij de kraan opendraait wordt het een bende, want het water spuit er dan ongecontroleerd uit. Wat hij uiteindelijk doet is die kraan zo min mogelijk gebruiken en naar de waterput achterin zijn tuin gaan. Dat laatste kost weliswaar meer moeite met het is wel betrouwbaarder. Zo zie ik de situatie ook een beetje bij Ajax, maar waar Ajax natuurlijk ook naartoe moet is het rendement van de aankopen opschroeven door beter te scouten en wijzer te zijn met het besteden van geld dan in het verleden gebeurt is. Wat Overmars kreeg toen hij binnenkwam was een systeem wat in het verleden ook niet echt optimaal had gefunctioneerd. Dus ook in dat licht vind ik het wel begrijpelijk, hervorm eerst de scouting en processen daaromtrent maar alvorens je echt gedl utigeeft (of m.a.w. je moet de kraan ook maken wil je het probleem oplossen).
Niet iedereen is het met je eens volgens mij. Er wordt op dit forum nog steeds geroepen dat investeren 'niet kan'.
Afgelopen zomer was het i.i.g. niet echt verstandig, daarvoor waren de cijfers nog te zorgwekkend. Komende zomer kan een ander verhaal worden, waarbij ik wel meteen wil bijzeggen dat als we de CL niet halen en niks verkopen we dus naar alle waarschijnlijkheid verlies zullen maken.

[qoute] Er zijn hier op dit forum ook diverse 'gevechten' gevoerd over maximale bedragen. Ik heb het over twee a drie spelers in de 4-8 miljoen range en wordt (werd) weggehoond. Vindt jij dat ook irreëel voor een club als Ajax (ook in het licht van de gepresenteerde cijfers)? [/quote]

Ik vind alles afhankelijk van de omstandigheden, daarbij spelen dingen mee als;
- doorverkoopwaarde van de anagetrokken spelers
- CL halen ja/nee
- salarissen van de spelers
- binnengekomen transfergelden/vertrokken spelers

Als Ajax niemand verkoopt en de CL wordt niet gehaald dan zou ik dat voor komende zomer irreeel vinden ja. Weet je voor een miljoen of 15 aan netto transferinkomsten te realiseren of de CL te halen dan wordt het ander verhaal.
Laat ik i.i.g. wel zeggen dat Ajax nooit maar dan ook nooit de volgende fouten moet maken;
- spelers meteen laten binnenkomen met het absolute maximumsalaris (dan kunnen ze bij Ajax al niet doorgroeien in de schaal) Dat ging gruwelijk mis bij spelers zoals Machlas, El Hamdaoui en Sulejmani.
- Ajax mag nooit meer ¼ van de begroting aan een speler uitgeven zoals met Sulejmani gebeurde. Dan neem je belachelijke risico’s, dat heb ik destijds bij de aankoop van Sulejmani al betoogd.
Persoonlijk vind ik het huidige Ajax kwaliteitsarmer dan het Ajax van vorig seizoen.
Nu Sigthorsson en Boilesen terugkeren vind ik het wel weer meevallen, maar het klopt dat Ajax met name met het vertrek van Vertonghen voor Moisander kwaliteit heeft ingeleverd.
Was dat het waard?
Klein stapje terug om in de toekomst als financieel gezonde club onbekommerd beleid te kunnen voeren zonder een anker van rode cijfers. In mijn ogen dus wel.
Wat gebeurt er als Erikssen, Siem, Alderweireld vertrekken? Kun je dat oplossen met alleen Maher? Alleen Djuricic? En voor hoe lang haal je die? (lonken ze niet nu al naar het buitenland?)
Je weet niet of Overmars het alleen op zou lossen met Maher, veel te prematuur om dat te zeggen imo. Als je dure spelers haalt dan pas je natuurlijk de constructie van een contract 3 jaar toe met optie tot nog twee jaar.
Moet je ze beiden halen om het verlies aan kwaliteit te compenseren (ook gezien de kwalitatieve aderlating van afgelopen zomer)? Of is zelfs dat niet voldoende?
Djuricic gaat sowieso naar Benfica. In mijn ogen kan er voorlopig nog niemand direct in de voetsporen van Eriksen treden vanuit de jeugd, dus is een transfer bij zijn vertrek wel raadzaam. Maar als er wel een speler had klaargestaan zoals destijds de situatie met Eriksen-Lodeiro situatie, dan moet je ook geen aankoop doen natuurlijk.
Ik vind de vergelijking tussen de 'broertjes' en zowel 'Lindenbergh en Wielaert' als 'Fischer & Andersen' geen vergelijking eerlijk gezegd. Frank en Ronald waren (zijn) echte Ajax-iconen uit de eigen jeugd. Dat die dan als mid-twintigers verder willen vind ik logisch.
Uiteindelijk zal elke speler met gezonde ambitie bij Ajax vertrekken op een gegeven moment. Waar het om gaat is dat je wel spelers in je gelederen hebt die kunnen doorgroeien zodat ze Ajax kunnen verlaten (en geld opleveren). Waar je voor moet zorgen is dat ze niet te vroeg vertrekken en dat je geen spelers aflevert voor Stoke City maar voor Arsenal. Over de zorg dat spelers te vroeg vertrekken, ik vind dat nog wel meevallen. Als club moet je ervoor zorgen dat je met de speler er op de juiste manier uitkomt. Leg ze lang vast maar geef in ruil wel de garantie dat je bereid bent mee te denken als een droomclub langskomt. Overmars heeft dat prima gedaan door Fischer vast te leggen tot 2017, dus de zorg dat spelers veel te vroeg vertrekken deel ik niet, dat kun je wel grotendeels het hoofd bieden.
Dat Lindenbergh en Wielaert geen gelukkige keuzes waren, daar zal iedereen het wel mee eens zien. Maar dit soort 'lijken' in de selecties kun je volgens mij in iedere voetbalclub vinden. Het kopen en verkopen van spelers is geen exacte wetenschap. De vergelijking met Fischer/Andersen gaat ook niet op, want die zullen hooguit een paar jaar bij Ajax zijn, voordat ze doorstromen naar 'boven'. Frank en Ronald waren er veel langer.
Waar ik doel is dat je vooraf al wist dat Wielaert en Lindenbergh hoogstens het niveau Ajax zouden aankunnen, niets meer. Dan geef je geld uit aan spelers waarbij de kans dat je er sportief op verliest immens veel groter is dan dat je er ooit op wint.
Ook als je er 10 of 15 miljoen vanaf trekt, is het nog steeds een fors positief resultaat. Of is die hele 58 miljoen echt fake en was het 0 of minder?
Het lijstje is op een arbitrair moment genomen, niet alle aankoopsommen zijn meegenomen, er wordt gesproken over bruto transfersommen en het de verhouding t.o.v. de salarissen wordt niet meegenomen wat in dit geval wel degelijk een communicerend vat is. M.a.w. de cijfers opzichzelf kloppen misschien wel, het is ronduit belachelijk om op basis van deze cijfers echt exacte conclusies te gaan trekken.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » wo feb 20, 2013 4:10 pm

Jöhnk schreef:Als het vliegtuig naar Roemenië dan maar niet neerstort. :hypocrite.gif:
Dan zit Theo van Duivenbode er vast ook in en ligt de situatie meteen anders. Hij zegt het volgende in de nieuwe VI:
Ik ergerde me al jarenlang aan het beleid van Ajax. In 2008 verscheen het rapport-Coronel, waaraan ik zelf heb meegewerkt. Daarin stond heel helder wat er bij de club verkeerd ging en hoe het anders moest. Vooral de vele zinloze spelersaankopen stuitten me tegen de borst. Daar is ongelooflijk veel geld mee verspild en het blokkeerde de doorstoom van onze eigen jeugdspelers. Louis van Gaal heeft ooit een rapport geschreven over het rendement van aankopen versus jongens uit de jeugdopleiding. Het rendement van de eigen kweek bleek gemiddeld veel hoger te liggen dan bij die dure aankopen. En toch bleef Ajax maar kopen en kopen. Uit onvrede daarover ben ik drie jaar geleden uit de toenmalige ledenraad gestapt.
Zie je, Zeux? De heilige Aloysius vindt het ook! :hypocrite.gif:

Deze quote komt uit een groot interview met drie leden van de nieuwe RVC, namelijk Wijers, Van Wijk en Van Duivenbode. Over het transferbeleid zegt Wijers:
We hebben van tevoren onze grenzen op het gebied van salarissen en transfersommen vastgesteld. En daar zitten mandaten aan vast. We willen van Ajax een structureel gezonde club maken. We hebben afgelopen week mooie halfjaarcijfers bekend kunnen maken en dat willen we graag zo houden. /quote]

Van Wijk:
Het financiële spelersbeleid is gebaseerd op een principe dat Cruijff al heel lang aanhangt. Lagere basissalarissen, hoge kampioenspremies en geen spelers binnenhalen tegen bedragen die de pikorde in de spelersgroep verstoren.
Van Duivenbode:
En ook niet bezwijken onder de druk van buitenaf dat je spelers moet halen zodra je spelers hebt verkocht. Kijk, Narsingh is een heel goede voetballer. Maar alles heeft een prijs. Daarna ging het met Assaidi op dezelfde manier. Op een gegeven moment houdt het op
Van Wijk:
Het maakt je beleid er ook niet geloofwaardiger op als je daar bij de eerste de berste transactie van gaat afwijken
Lezenswaardig artikel trouwens. Al zal niet iedereen hier er vrolijk van worden. :666.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » wo feb 20, 2013 6:17 pm

Tja, tot het moment natuurlijk dat de instroom stagneert en het ten koste gaat van de prestaties van AJAX 1.En er een hele hoop herrie komt op de tribune, en en kranten.Dan gaat ook dit bestuur zijn portemonnee trekken ..

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » wo feb 20, 2013 8:17 pm

Yopi schreef:
Jöhnk schreef:Als het vliegtuig naar Roemenië dan maar niet neerstort. :hypocrite.gif:
Dan zit Theo van Duivenbode er vast ook in en ligt de situatie meteen anders. Hij zegt het volgende in de nieuwe VI:
Ik ergerde me al jarenlang aan het beleid van Ajax. In 2008 verscheen het rapport-Coronel, waaraan ik zelf heb meegewerkt. Daarin stond heel helder wat er bij de club verkeerd ging en hoe het anders moest. Vooral de vele zinloze spelersaankopen stuitten me tegen de borst. Daar is ongelooflijk veel geld mee verspild en het blokkeerde de doorstoom van onze eigen jeugdspelers. Louis van Gaal heeft ooit een rapport geschreven over het rendement van aankopen versus jongens uit de jeugdopleiding. Het rendement van de eigen kweek bleek gemiddeld veel hoger te liggen dan bij die dure aankopen. En toch bleef Ajax maar kopen en kopen. Uit onvrede daarover ben ik drie jaar geleden uit de toenmalige ledenraad gestapt.
Zie je, Zeux? De heilige Aloysius vindt het ook! :hypocrite.gif:

Deze quote komt uit een groot interview met drie leden van de nieuwe RVC, namelijk Wijers, Van Wijk en Van Duivenbode. Over het transferbeleid zegt Wijers:
We hebben van tevoren onze grenzen op het gebied van salarissen en transfersommen vastgesteld. En daar zitten mandaten aan vast. We willen van Ajax een structureel gezonde club maken. We hebben afgelopen week mooie halfjaarcijfers bekend kunnen maken en dat willen we graag zo houden. /quote]

Van Wijk:
Het financiële spelersbeleid is gebaseerd op een principe dat Cruijff al heel lang aanhangt. Lagere basissalarissen, hoge kampioenspremies en geen spelers binnenhalen tegen bedragen die de pikorde in de spelersgroep verstoren.
Van Duivenbode:
En ook niet bezwijken onder de druk van buitenaf dat je spelers moet halen zodra je spelers hebt verkocht. Kijk, Narsingh is een heel goede voetballer. Maar alles heeft een prijs. Daarna ging het met Assaidi op dezelfde manier. Op een gegeven moment houdt het op
Van Wijk:
Het maakt je beleid er ook niet geloofwaardiger op als je daar bij de eerste de berste transactie van gaat afwijken
Lezenswaardig artikel trouwens. Al zal niet iedereen hier er vrolijk van worden. :666.gif:
Ik vond vooral het stuk over Van Gaal interessant. :biggthumpup.gif:

Verder werd er niet veel niets verteld, vond ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » wo feb 20, 2013 8:53 pm

@Revo:
Als Ajax niemand verkoopt en de CL wordt niet gehaald dan zou ik dat voor komende zomer irreeel vinden ja. Weet je voor een miljoen of 15 aan netto transferinkomsten te realiseren of de CL te halen dan wordt het ander verhaal.
Het scenario van aankopen is er natuurlijk vooral als er (weer) verkocht wordt. Dat gaat hand in hand. Al vind ik de selectie afgelopen zomer dusdanig aan kracht ingeboet (kunnen we over van mening verschillen), dat je ook sowieso zou kunnen kijken of deze groep een versterking nodig heeft.

Heb jij die link gevolgd naar het stuk van 'tussendelinies.nl' die ik eerder postte?
Zeux schreef:Kwam ook deze analyse van de halfjaarcijfers tegen.
Ook nog wel aardig om te vermelden, de liquide middelen waren ultimo 2012 EUR 49,7 miljoen. Geld voor versterking is er dus wel (en met dit eigen vermogen is het ook wel verantwoord om het uit te geven) maar het nieuwe bestuur met Overmars, de Boer en v/d Sar neemt duidelijk geen overhaaste beslissingen.
Die halfjaar-cijfers zijn mede gebaseerd op alles dat in de zomer is gebeurd. Dit resultaat konden ze in de zomer al berekenen op basis van transfers die gemaakt waren en het feit dat Ajax zich voor de CL had geplaatst.

Ik vind het hele mooie cijfers. Zit (zat) daar wat jou betreft geen ruimte in om in een wezenlijke speler te investeren? (dus los van wat aankomende zomer wordt bereikt aan inkomsten)
Laat ik i.i.g. wel zeggen dat Ajax nooit maar dan ook nooit de volgende fouten moet maken;
- spelers meteen laten binnenkomen met het absolute maximumsalaris (dan kunnen ze bij Ajax al niet doorgroeien in de schaal) Dat ging gruwelijk mis bij spelers zoals Machlas, El Hamdaoui en Sulejmani.
- Ajax mag nooit meer ¼ van de begroting aan een speler uitgeven zoals met Sulejmani gebeurde. Dan neem je belachelijke risico’s, dat heb ik destijds bij de aankoop van Sulejmani al betoogd.
Helemaal eens!!!!
Over de zorg dat spelers te vroeg vertrekken, ik vind dat nog wel meevallen. Als club moet je ervoor zorgen dat je met de speler er op de juiste manier uitkomt. Leg ze lang vast maar geef in ruil wel de garantie dat je bereid bent mee te denken als een droomclub langskomt. Overmars heeft dat prima gedaan door Fischer vast te leggen tot 2017, dus de zorg dat spelers veel te vroeg vertrekken deel ik niet, dat kun je wel grotendeels het hoofd bieden.
In de opportunistische voetbalwereld geloof ik niet zo in 'merkentrouw'. Als Fischer één of twee seizoenen opvallend presteert is hij weg, vrees ik. En zo zal het met iedere jonge speler gaan.
Waar ik doel is dat je vooraf al wist dat Wielaert en Lindenbergh hoogstens het niveau Ajax zouden aankunnen, niets meer. Dan geef je geld uit aan spelers waarbij de kans dat je er sportief op verliest immens veel groter is dan dat je er ooit op wint.
Tuurlijk, financieel is dat slim beleid. Maar soms heb je spelers nodig die de groep direct versterken én routine binnen brengen. Daar mag van mij gericht naar gezocht worden, als dat een onevenwichtige groep meer balans geeft.

En dat is dus mijn kernpunt: ik geloof niet in een spelersgroep die voor het overgrote deel uit jonge 'prospects' bestaat. En daarover kunnen (zullen) we van mening verschillen.

Daarbij vind ik het te kort door de bocht om 'aankopen' zo ontzettend besmet te verklaren. Het moet verantwoord, het moet binnen financiële kaders en ik hoop dat de scouting verbeterd is, maar we moeten er ook niet al te spastisch over doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Revo » wo feb 20, 2013 10:25 pm

Het scenario van aankopen is er natuurlijk vooral als er (weer) verkocht wordt. Dat gaat hand in hand. Al vind ik de selectie afgelopen zomer dusdanig aan kracht ingeboet (kunnen we over van mening verschillen), dat je ook sowieso zou kunnen kijken of deze groep een versterking nodig heeft.

Heb jij die link gevolgd naar het stuk van 'tussendelinies.nl' die ik eerder postte?
Ik heb het stuk van tussendelinies gelezen uiteraard, het is een interessante analyse. Het geeft aan dat al heel wat stoplichten op groen staan en er best wat mogelijk is. Desalniettemin, en dat is voornamelijk mijn uitgangspunt, is het een gegeven dat je de boel ook gezond moet maken als Ajax geen CL haalt. Want ik voorspel dat als we geen CL halen dan schrijven we rode cijfers. We schrijven momenteel operationeel ook nog steeds rode cijfers zelfs.
Ik vind het hele mooie cijfers. Zit (zat) daar wat jou betreft geen ruimte in om in een wezenlijke speler te investeren? (dus los van wat aankomende zomer wordt bereikt aan inkomsten)
Ligt er maar net aan wat voor investering we het over hebben, Ajax zou opzich wel een investering kunnen maken in mijn ogen. Maar dat zou er dan wel eentje moeten zijn in de categorie dat men binnen de gehele club ook overtuigd is van de speler en er ook geen belachelijke bedragen worden neergeteld. Het hele idee van Overmars voor de toekomst is ook dat wanneer Ajax een goede/unieke kans ziet men direct kan toeslaan.
In de opportunistische voetbalwereld geloof ik niet zo in 'merkentrouw'. Als Fischer één of twee seizoenen opvallend presteert is hij weg, vrees ik. En zo zal het met iedere jonge speler gaan.
De afgelopen decennia was een speler dan meteen weg ja. Hoe kwam dat? Ajax kon het zich vaak niet veroorloven dat soort transfersommen, die gezien de cijfers vaak als reddingsboei fungeerden, mis te lopen. Bij een geheel gezond Ajax wordt je onderhandelingspositie een stuk sterker, dan kan Fischer over twee jaar wel wegwillen maar dan zal er echt een hele goede vergoeding tegenover moeten staan en zelfs dan kan Ajax nog weigeren. Was vroeger wel anders.
Tuurlijk, financieel is dat slim beleid. Maar soms heb je spelers nodig die de groep direct versterken én routine binnen brengen. Daar mag van mij gericht naar gezocht worden, als dat een onevenwichtige groep meer balans geeft.
Punt is alleen dat die spelers heel moeilijk te vinden zijn
En dat is dus mijn kernpunt: ik geloof niet in een spelersgroep die voor het overgrote deel uit jonge 'prospects' bestaat. En daarover kunnen (zullen) we van mening verschillen.
Oh nee hoor dat ben ik wel met je eens. Een uitgebalanceerde selectie qua leeftijd is ook mijn ideaal. Maar haal je een meer ervaren speler dan haal je die voor een stukje coaching, leidinggeven, routine. Punt is alleen dat die spelers dan ook nog de kwaliteit moeten hebben om dat te brengen (sommigen zijn kwalitiatief ondermaats en zijn niet geloofwaardig als leider voor een groep, anderen hebben dat leidinggeven helemaal niet in de vingers zitten omdat ze jarenlang waterdrager zijn geweest voor anderen). En dan onstaat het probleem want tegenwoordig kunnen middenmotors en zelfs lage PL clubs meer betalen voor dat soort spelers. En de spelers waarover we het hebben zijn natuurlijk alom bekend. Gevolg? De echt goede geroutineerde spelers komen niet meer terug of ze komen heel laat in hun carriere waarbij ze al uitgeblust zijn. De top drie heeft het talloze keren geprobeerd met ervaren spelers maar dat is nagenoeg nooit een succes geworden. Cocu is de enige de afgelopen 10 jaar die zijn elftal echt een extra impuls gaf. Dan heb je spelers die nog leuk meehobbelden zoals Van Bronckhorst en Stam (eerste jaar). En de fout die Feyenoord na het Hofland debacle opnieuw maakt met Mathijsen als grote leider van de verdediging....ik ben blij dat het Ajax bespaard is gebleven. Dat soort ervaring moet je in mijn ogen alleen halen als het nagenoeg niets meer kost in transfersom, en zelfs dan kun je sceptisch zijn.
Je kunt niet alles met jong prospects oplossen maar het is voorlopig wel het beste alternatief. Ik heb liever persoonlijkheden zoals Chivu die op jonge leeftijd de aanvoerdersband dragen dan kleurloze ervaren spelers. De praktijk leert nu eenmaal dat routine halen voor topclubs doorgaans duurkoop is en niet de gewenste effecten heeft.
Daarbij vind ik het te kort door de bocht om 'aankopen' zo ontzettend besmet te verklaren. Het moet verantwoord, het moet binnen financiële kaders en ik hoop dat de scouting verbeterd is, maar we moeten er ook niet al te spastisch over doen.
Ik ben met drie dingen ontzettend blij en dat is
- Dat de hele club en achterban doordrongen is van de risico’s van opportunistisch beleid door de fiasco’s van afgelopen jaren.
- Dat er met b.v. Overmars en Van Duivenbode twee keyfigures zijn die goed de balans bewaken tussen wel of geen financiele risico’s nemen. Voorbeeld is Assaidi, die wilde meteen al de in de hoogste salarisschaal zitten. Dan houdt het op, en moet je nee durven zeggen. Dat is gebeurt deze zomer.
- De discipline met aankopen blijft voorlopig niet beperkt tot een leuk rapportje met goede voornemens die toch weer in de wind worden geslagen. Nee, er is nu een stoplichten systeem met zelfopgelgde regels en verschillende controlepunten die het handelen vormgeven en grote risico’s vermijden.

Dat geeft mij voldoende vertrouwen dat het komende bestuur geen te grote risico’s gaat lopen. Als Ajax gewoon op de gekozen koers verder gaat zal er onvermijdelijk geld vrij gaan komen voor diepteinvesteringen die meer kosten. Ajax zal dat geld niet allemaal in een oude sok ergens bewaren en telkens belasting blijven betalen over de winst.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do feb 21, 2013 1:36 am

Ik denk Revo, dat heel veel supporters de uitgangspunten - prudent financieel beleid, niet 'zomaar' meer inkopen voor grote bedragen - steunen. Het komt echter aan op de details van de invulling. Om in religieuze termen te blijven: hoor je bij de rekkelijken of bij de preciezen bij het toepassen van 'De Bijbel'?

De 'droom' kan ingehaald worden door de praktijk. En dat gebeurt bij een selectie die door instroom van teveel jeugd of 'koopjes' mager wordt. Dan ben je prudent geweest, zat je hand op de knip, maar de selectie is verzwakt.

En dat zie ik dus bij Ajax gebeuren. Neem het lijstje dat Peter postte, dat een soort van scenario is voor 2013/2014 en uitgaat van het vertrek van Erikssen en Siem (die laatste vraag ik mij overigens af, de eerste lijkt zeker) en de aankoop van Maher:
Vermeer
Ligeon (of een vervanger, want Ligeon ken ik niet goed genoeg, naja van Rhijn gaat toch niet weg)
Alderweireld
Moisander
Blind/Boilesen
Poulsen/Boccara/Serero
Maher
Meleg/Schone
Fischer/Boerrigter
Sigi/Hoesen
AANKOOP/Sana/Lukoki
Hij vindt dat 'prima'.
Ik weet het niet. Gaan we hiermee duurzaam potten breken?

Meleg wordt al ingevuld als een 'zekere' kracht. Niemand heeft hem zien spelen. Is dat niet te voorbarig? (en eigenlijk een vorm van 'wishful thinking'?)
Boerrigter staat ertussen. Eindeloos geblesseerd geweest, voorlopig absoluut niet op niveau en twijfelachtig of hij weer terugkomt op zijn niveau.
Sana staat er bij. Is overduidelijk te licht.
Van Schone is toch duidelijk dat hij eigenlijk maar een soort noodgreep is?
Fischer, Hoesen, Ligeon, Lukoki, Boccara, Serero. In deze lijst zijn dat (vaste) basisspelers. Die moeten dus een dragende factor zijn volgend seizoen. Worden ze dat? Trekken ze dat? Komt dat niet te vroeg? Teveel druk kan ze ook kapot maken.
Komen Boilesen en Sigi terug op het oude niveau? Boilesen speelt al twee jaar niet tot nauwelijks en zijn rentree wordt maar uitgesteld.
Eigenlijk zijn de 'bewezen' zekerheidjes Vermeer (Cilessen), Blind, Anderweireld, Moisander, Poulsen en Maher (als die komt). En ook op hen is dit seizoen al af en aan (forse) kritiek.

Ik vind het behoorlijk mager. En heb niet het gevoel dat Ajax hier zomaar mee om de titel gaat strijden volgend seizoen.

Overigens constateert ook Peter dat bij vertrek Erikssen en Siem twee vervangers nodig zijn: Maher + AANKOOP.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » do feb 21, 2013 8:23 am

Om in religieuze termen te blijven: hoor je bij de rekkelijken of bij de preciezen bij het toepassen van 'De Bijbel'?
Is bijna altijd onenigheid over, of het nou over de uitleg van de Bijbel is of over de uitleg van JC. :ajaxsmiley.gif:

In het Twaalfjarig Bestand wonnen de preciezen, kostte Oldenbarnevelt nog z'n kop, want de preciezen kijken maar door één koker, het andere moet verdwijnen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do feb 21, 2013 8:44 am

Revo schreef:Ik heb het stuk van tussendelinies gelezen uiteraard, het is een interessante analyse. Het geeft aan dat al heel wat stoplichten op groen staan en er best wat mogelijk is. Desalniettemin, en dat is voornamelijk mijn uitgangspunt, is het een gegeven dat je de boel ook gezond moet maken als Ajax geen CL haalt. Want ik voorspel dat als we geen CL halen dan schrijven we rode cijfers. We schrijven momenteel operationeel ook nog steeds rode cijfers zelfs.
Inderdaad, die cijfers die laatst zijn gepresenteerd vallen wel heel gunstig uit. Maar haal je inkomsten uit transfers en CL er uit blijft er niet zoveel over. Oftewel, we zijn nog steeds afhankelijk daarvan. Wat mij betreft moeten we naar een situatie waarbij we deze inkomsten echt niet nodig hebben om zwarte cijfers te kunnen schrijven. Je zou dan zo'n beetje op nul uit moeten komen. Met daarachter een gezond eigen vermogen is de club financieel in balans en staan we sterk in onderhandelingen.

Ajax gaat echt nog wel eens een behoorlijke investering doen. Maar eerst de huishouding op orde brengen is de eerste stap. Anders breek je nooit met de oude trend. Clubs en spelers weten nu ook hoe Ajax tegenwoordig in onderhandelingen staat. Het is graag of niet terwijl ik niet uitsluit dat we in het verleden zo'n jongen als Assaidi wel gewoon dat dikke salaris hadden gegeven.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » do feb 21, 2013 1:35 pm

Duke schreef: Ik vond vooral het stuk over Van Gaal interessant. :biggthumpup.gif:
Verder werd er niet veel niets verteld, vond ik.
Jawel, namelijk dit:
Het financiële spelersbeleid is gebaseerd op een principe dat Cruijff al heel lang aanhangt. Lagere basissalarissen, hoge kampioenspremies en geen spelers binnenhalen tegen bedragen die de pikorde in de spelersgroep verstoren.
In het verleden speelde de pikorde binnen de spelersgroep geen rol. spelers die van buiten kwamen kregen rustig een hoger salaris dan de grote jongens in de kleedkamer. Neem Sulejmani en El Hamdaoui, die allebei dik boven de anderhalf miljoen zaten.

Dat is nu dus voorbij, en het heeft vergaande consequenties. Je kunt nu al zeggen dat Ajax waarschijnlijk niet kan meestrijden om Maher, omdat Maher elders meer zal kunnen verdienen. Bij PSV schiet hij ongetwijfeld meteen door naar de top.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » do feb 21, 2013 1:39 pm

Volgens mij stond het er niet zo stellig als jij nu citeert, maar ik heb de tekst niet helemaal scherp. Maar het uitgangspunt is in ieder geval helder. :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door InnerHarbour » do feb 21, 2013 1:42 pm

Las net in het AD dat Sneijdertje afgelopen jaar 12 miljoen binnenharkte, we kunnen er dus gevoeglijk van uitgaan dat die niet in zijn nadagen nog twee jaar Ajax erbij pakt. :hypocrite.gif:
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » do feb 21, 2013 1:55 pm

Ik neem aan dat het woord bedragen slaat op salarissen. Het zal niet zo zijn dat Siem laag in de pikorde staat omdat hij niets gekost heeft.

Je leest vaak dat bij veel clubs (Feyenoord nog, onlangs) spelers van buiten meer verdienen dan spelers uit de eigen jeugd. Dat leidt tot scheve gezichten in de kleedkamer.

Het kapitaal heeft bij Ajax jarenlang op de bank en op de tribune gezeten.

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do feb 21, 2013 2:17 pm

Yopi schreef: Je kunt nu al zeggen dat Ajax waarschijnlijk niet kan meestrijden om Maher, omdat Maher elders meer zal kunnen verdienen. Bij PSV schiet hij ongetwijfeld meteen door naar de top.
Hangt van de insteek van Maher af. psv heeft zichzelf geen dienst bewezen door 2 keer een hoop tam tam te maken in de media, zonder een substantieel bod uit te brengen.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » do feb 21, 2013 2:23 pm

En als Maher voor het geld gaat dan gaat hij wel naar het buitenland. Zoveel verschil zal er niet zijn tussen Ajax en PSV. Niet voor een speler als Maher.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » do feb 21, 2013 2:33 pm

wimpey schreef:Hangt van de insteek van Maher af. psv heeft zichzelf geen dienst bewezen door 2 keer een hoop tam tam te maken in de media, zonder een substantieel bod uit te brengen.
Zou hij dat echt de doorslag laten geven? :confused.gif:

Het hangt eerder van het zelfbeeld van Maher af. Ziet hij zichzelf als een dragende speler, als een international die naar die status betaald moet worden, of ziet hij zichzelf als een talent dat in zichzelf moet investeren?

Ajax neemt dus niet meer het risico dat een speler het niveau niet aankan en dan jaren blijft zitten op een topsalaris. Spelers moeten dat topsalaris eerst verdienen. Ik vind dat prima.

Je moet het wel goed uitleggen, want je weet hoe supporters zijn. Vaak vinden ze winnen op de transfermarkt haast nog belangrijker dan winnen op het veld.

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do feb 21, 2013 2:52 pm

Yopi schreef: Zou hij dat echt de doorslag laten geven? :confused.gif:
Wanneer jou 2 keer loze beloften worden gedaan, kijk je een 3e keer wel link uit. Ezel, steen enzo.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » do feb 21, 2013 2:53 pm

Dat verwacht ik ook inderdaad.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » do feb 21, 2013 3:15 pm

Denken jullie dan dat hij al iets 'geregeld' heeft met Ajax? Hij heeft laten weten dat hij naar Ajax of PSV wil, en volgens jullie valt PSV af.

In de VI staat dat PSV maar 3,5 miljoen in kas had voor Maher. Voor de rest van de transfersom, ze dachten aan 7 miljoen in totaal, probeerden ze een investeer te vinden. Eerst hebben aangeklopt bij de zakenman Robert van den Wallen, maar die zei nee. Daarna bij een buitenlandse investeringsbedrijf (een van de grootste durfinvesteerders in het mondiale voetbal') die wel toehapte, onder voorwaarde dat het het om niet mer zou gaan dan die geschatte 3,5 miljoen (bovenop het geld van PsV). Het bedrijf zou dan 50% van de transferrechten van Maher krijgen. De deal sprong af omdat AZ de prijs niet wilde laten zakken.

Plaats reactie