De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
- Cluijffert
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Je stelt realistisch doelen, meetpunten en de RvC doet waar het voor is en rekend de personen daar op af.
Zoals bij ieder bedrijf dus.
Zoals bij ieder bedrijf dus.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Noem eens een realistisch doel?
Als je van een TD eist dat hij kampioen moet worden, zal hij zich net zo kortzichtig gaan gedragen als laten we zeggen Martin Jol.
Ajax is juist geen normaal bedrijf. Je hebt een sportieve kant en een financiele kant.
Als je van een TD eist dat hij kampioen moet worden, zal hij zich net zo kortzichtig gaan gedragen als laten we zeggen Martin Jol.
Ajax is juist geen normaal bedrijf. Je hebt een sportieve kant en een financiele kant.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Wat doe je met falende managers? Schop onder hun hol en weg ermee!
Jöhnk schreef:Ja OK, maar wat als die 3 niet capabel blijken te zijn?
666 schreef:Als het trio beslissers-met-korte-lijnen er een potje van maakt schopt de ledenraad ze eruit.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
Maar na hoelang? En hoe beoordeel je dat?
We hebben genoeg directeuren gehad, die er vrijwel allemaal zijn uitgegooid nadat het niet bleek te werken. Is het dan niet zinniger om ze tussentijds bij te sturen ipv ze na een x-aantal jaar een schop te geven?
We hebben genoeg directeuren gehad, die er vrijwel allemaal zijn uitgegooid nadat het niet bleek te werken. Is het dan niet zinniger om ze tussentijds bij te sturen ipv ze na een x-aantal jaar een schop te geven?
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Ajax is een opleidingsinstituut voor voetballers, geen stageplaats voor managers. De linksback kan je bijsturen, de assistent-trainer moet het vak nog leren, maar de directie moet dat stadium voorbij zijn.
Wie in staat is om falende directeuren bij te sturen zou zelf directeur moeten zijn. Die kan dan datgene doen wat de directie niet lukt en daarop worden afgerekend. Nu krijgen we alleen maar het zoveelste groepje stuurlui aan wal dat vanaf de zijlijn roept hoe het zou moeten zonder zelf verantwoordelijk te zijn. Precies de positie die JC wil maar niet zou moeten krijgen. Die moet niet in de RvC gaan zitten maar Hoofd Opleidingen ofzo worden.
Hoe moeilijk kan het zijn een paar doelen te formuleren (bijvoorbeeld de doelstelling met een sluitende begroting de sportieve prestatie te halen die bij het beschikbare budget past), na een jaar of twee te kijken of de doelstelling gehaald is, en als dat niet het geval is te kijken of dat komt omdat de doelstelling bij nader inzien te hoog was gegrepen of omdat de verantwoordelijke directeur heeft gefaald? Zo ongeveer iedere organisatie doet het op die manier.
Wie in staat is om falende directeuren bij te sturen zou zelf directeur moeten zijn. Die kan dan datgene doen wat de directie niet lukt en daarop worden afgerekend. Nu krijgen we alleen maar het zoveelste groepje stuurlui aan wal dat vanaf de zijlijn roept hoe het zou moeten zonder zelf verantwoordelijk te zijn. Precies de positie die JC wil maar niet zou moeten krijgen. Die moet niet in de RvC gaan zitten maar Hoofd Opleidingen ofzo worden.
Hoe moeilijk kan het zijn een paar doelen te formuleren (bijvoorbeeld de doelstelling met een sluitende begroting de sportieve prestatie te halen die bij het beschikbare budget past), na een jaar of twee te kijken of de doelstelling gehaald is, en als dat niet het geval is te kijken of dat komt omdat de doelstelling bij nader inzien te hoog was gegrepen of omdat de verantwoordelijke directeur heeft gefaald? Zo ongeveer iedere organisatie doet het op die manier.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Oh. Ik zie vooral veel nobodies en te grote groepen. Teveel mensen kost alleen maar tijd en je bent minder slagvaardig.Peter schreef:Moet zeggen dat dit toch wel sterke namen zijn, hoor.
Ik had liever JC en een directe uitvoerder van JC's plannen in die groep gezien. Boog mag er ook bij zitten. Kan ie wat van opsteken. 3 man, meer dan zat.
Waarom zit zo'n Slop bij financien? Om de puinhopen die hij heeft doen ontstaan te kunnen verdedigen? Van Wijk is een heavyweight, prima. Naast hem heb je dan iemand nodig die Van Wijk's visie op Ajax kan projecteren.
Bij verenigingszaken kan ik me weinig voorstellen... Nou ja, afwachten maar.
@666: Ajax doet het ook al jaren zo. Managers die elders uitstekend functioneren doen bij Ajax de gekste dingen en mogen binnen een jaar of twee, drie weer vertrekken. Waarna hun opvolgers met de wrange (financiele) erfenis achterblijven.
Het gaat er niet om of Ajax een opleidingsinstituut voor managers is of niet, het gaat erom wat in het belang van Ajax is. En het is in het belang van Ajax dat het rapport Coronel consequent wordt doorgevoerd. Als daarvan wordt afgeweken moet er meteen op de rem worden getrapt, vind ik, waarom niet? Het had Ajax heel veel gescheeld als iemand Van Gaal er even aan had herinnerd dat de contracten verlengd moesten worden.
Het gaat er niet om of Ajax een opleidingsinstituut voor managers is of niet, het gaat erom wat in het belang van Ajax is. En het is in het belang van Ajax dat het rapport Coronel consequent wordt doorgevoerd. Als daarvan wordt afgeweken moet er meteen op de rem worden getrapt, vind ik, waarom niet? Het had Ajax heel veel gescheeld als iemand Van Gaal er even aan had herinnerd dat de contracten verlengd moesten worden.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Managers die elders uitstekend functioneren maken er in het voetbal meestal een puinhoop van. Daar helpt geen topzware bestuursstructuur tegen. De kunst is om nou net die managers te vinden die het wel kunnen i.p.v. degenen die het niet lukt door een leger straatcoaches bij het handje te nemen. De juiste managers scoren is in het voetbal voornamelijk een kwestie van trial and error, maar je zou bij de volgende vacature in de directie eens kunnen zoeken naar iemand met bewezen managementservaring bij een voetbalclub. Als grootste speler in de nederlandse markt is het heel normaal om managers aan te stellen met ervaring in een vergelijkbare functie. En nee, een paar telefoonbedrijven managen en wat zangers van hun geld afhelpen valt niet onder "ervaring in een vergelijkbare functie."
Het probleem is niet dat onze managers te snel vertrekken, maar dat sommige brokkenpiloten veel te lang blijven zitten. Jeroen Slop hangt nu al dertien jaar lang als een financiele molensteen om onze nek. Was ie twee jaar na z'n entree maar door de achterdeur vertrokken, dan zou Ajax er nu waarschijnlijk een stuk beter voorstaan.
Maar ja, welke gestroomlijnde slagvaardige jongens nemen zo'n beslissing? Niemand! En dan komen er straks nog een paar klankbordgroepjes bij om de organisatie nog logger te maken dan ie nu al is. Weer een berg rapporten vol adviezen waar over vergaderd moet worden en dan moet de inkt van de notulen ook nog opdrogen voor er een kopietje bij de 40 of 50 deelnemende vergadertijgers op de mat ploft. En al die tijd doet niemand iets, want daar is weer overleg voor nodig met een commissie en de directie en de vereniging en al die anderen die zich ermee bemoeien. Hoe meer dat er zijn, hoe kleiner de kans dat ze het eens worden.
Om technisch directeuren als Louis eraan te herinneren dat contracten niet eeuwig houdbaar zijn heb je geen topzware organisatiestructuur vol commissies nodig waarin veel te veel mensen meebeslissen en niemand ergens voor verantwoordelijk is. Integendeel. Daarvoor heb je juist een technisch directeur met voetbalverstand nodig die het gedoe met de afloopdata in de kleine lettertjes delegeert aan een assistent personeelszaken in een klein en overzichtelijk team van uitvoerende medewerkers die niet over van alles en nogwat meevergadert met directie en bestuur.
We hebben toch geen commissie van het een of ander nodig om een windvaan als vdBoog aan de grote lijnen van het Coronelrapport te houden? Dat lijkt me nou typisch een klusje voor de judassen van de ledenraad. Je weet wel, die verzameling controleurs waar Coronel en Cruijff en de rest van die klankbordgroupies toch al inzitten. Laat de directie maar om de drie weken bij de raad op het matje komen om zich voor hun daden te verantwoorden. Dan kunnen ze direct zonder omwegen bijgestuurd worden door de groep ajacieden die speciaal daarvoor is aangesteld.
Het probleem is niet dat onze managers te snel vertrekken, maar dat sommige brokkenpiloten veel te lang blijven zitten. Jeroen Slop hangt nu al dertien jaar lang als een financiele molensteen om onze nek. Was ie twee jaar na z'n entree maar door de achterdeur vertrokken, dan zou Ajax er nu waarschijnlijk een stuk beter voorstaan.
Maar ja, welke gestroomlijnde slagvaardige jongens nemen zo'n beslissing? Niemand! En dan komen er straks nog een paar klankbordgroepjes bij om de organisatie nog logger te maken dan ie nu al is. Weer een berg rapporten vol adviezen waar over vergaderd moet worden en dan moet de inkt van de notulen ook nog opdrogen voor er een kopietje bij de 40 of 50 deelnemende vergadertijgers op de mat ploft. En al die tijd doet niemand iets, want daar is weer overleg voor nodig met een commissie en de directie en de vereniging en al die anderen die zich ermee bemoeien. Hoe meer dat er zijn, hoe kleiner de kans dat ze het eens worden.
Om technisch directeuren als Louis eraan te herinneren dat contracten niet eeuwig houdbaar zijn heb je geen topzware organisatiestructuur vol commissies nodig waarin veel te veel mensen meebeslissen en niemand ergens voor verantwoordelijk is. Integendeel. Daarvoor heb je juist een technisch directeur met voetbalverstand nodig die het gedoe met de afloopdata in de kleine lettertjes delegeert aan een assistent personeelszaken in een klein en overzichtelijk team van uitvoerende medewerkers die niet over van alles en nogwat meevergadert met directie en bestuur.
We hebben toch geen commissie van het een of ander nodig om een windvaan als vdBoog aan de grote lijnen van het Coronelrapport te houden? Dat lijkt me nou typisch een klusje voor de judassen van de ledenraad. Je weet wel, die verzameling controleurs waar Coronel en Cruijff en de rest van die klankbordgroupies toch al inzitten. Laat de directie maar om de drie weken bij de raad op het matje komen om zich voor hun daden te verantwoorden. Dan kunnen ze direct zonder omwegen bijgestuurd worden door de groep ajacieden die speciaal daarvoor is aangesteld.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Dan zou de ledenraad eerst hervormd moeten worden. Want we laten niet de hele familie Van Eijden meepraten!

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik vind die platforms ook niet ideaal.
Ideaal zou zijn om directeurs te hebben die hun vak verstaan. Dan is het allemaal niet nodig. Helaas is dat niet het geval.
Het stinkt aan alle kanten!
Tja, maar dan kan Cruijff niet mee praten. Deze hele gekunstelde constructie is natuurlijk gekozen omdat Cruijff weigert directeur te worden maar ook niet de verantwoordelijkheid bij zo'n directeur wil laten.
I think I lost my fucking headache
Even voor de goede orde, ik pleit niet voor die klankbordgroepen. Ik pleit voor strakkere controle door degenen die daarvoor zijn. Managers mogen van mij alle vrijheid hebben, maar wel binnen de kaders van het Coronel rapport. En dan kunnen ze alsnog worden afgerekend op realistische doelen.666 schreef:Om technisch directeuren als Louis eraan te herinneren dat contracten niet eeuwig houdbaar zijn heb je geen topzware organisatiestructuur vol commissies nodig waarin veel te veel mensen meebeslissen en niemand ergens voor verantwoordelijk is. Integendeel. Daarvoor heb je juist een technisch directeur met voetbalverstand nodig die het gedoe met de afloopdata in de kleine lettertjes delegeert aan een assistent personeelszaken in een klein en overzichtelijk team van uitvoerende medewerkers die niet over van alles en nogwat meevergadert met directie en bestuur.
Natuurlijk, ik wil ook een capabele directeur, zoals ik ook wil dat Ajax al zijn wedstrijden wint, maar of iemand capabel is weet je nu eenmaal niet van te voren. Niemand had gedacht dat Van Gaal en Van Geel het zo slecht zouden doen, bijvoorbeeld.
Ik kan me dus precies vinden in het volgende:
[/quote]We hebben toch geen commissie van het een of ander nodig om een windvaan als vdBoog aan de grote lijnen van het Coronelrapport te houden? Dat lijkt me nou typisch een klusje voor de judassen van de ledenraad. Je weet wel, die verzameling controleurs waar Coronel en Cruijff en de rest van die klankbordgroupies toch al inzitten. Laat de directie maar om de drie weken bij de raad op het matje komen om zich voor hun daden te verantwoorden. Dan kunnen ze direct zonder omwegen bijgestuurd worden door de groep ajacieden die speciaal daarvoor is aangesteld.
-
Cruijff.joey schreef:GangstaRiB schreef:Nou.. daar ben je lekker mee....Ajax Rules schreef:Als je een beetje in complot-theorieen gelooft, dan zit er trouwens een complete coup aan te komen.
Cruijff als mastermind
Van Wijk --> Coronel
Molenaar --> Van der Boog
Hiddink als TD
Wie heb je liever voor het technische beleid? Cruijff en Hiddink of VDB en Blind?
Hiddink moet niet in de buurt van Ajax komen. Hiddink is uitgeblust en op centjes belust. Je ziet het aan z'n carriere. Dat gaat een dure misser worden, mocht hij daadwerkelijk plaats gaan nemen.
Whitey on the moon.
GangstaRiB schreef:
Cruijff.
Hiddink moet niet in de buurt van Ajax komen. Hiddink is uitgeblust en op centjes belust. Je ziet het aan z'n carriere. Dat gaat een dure misser worden, mocht hij daadwerkelijk plaats gaan nemen.
Hoezo is Hiddink uitgeblust? Hoe moet ik mij dat voorstellen een uitgebluste trainer / td?
Interviewer: Frank, you have long hair. Does that make you a woman?
Zappa: You have a wooden leg. Does that make you a table?
Zappa: You have a wooden leg. Does that make you a table?
@Jöhnk: precies, het gaat erom dat er controle is. Wie heeft VDB de afgelopen jaren gecontroleerd? Niemand die tegen hem zei: beste Rik, het gaat hier niet om jou, jij moet gewoon uitvoeren wat in het rapport-Coronel staat.
Dat had Coronel moeten doen. Het is nota bene zijn rapport. Die hele RVC lijkt er voor de kat z'n *** te zitten.
Dat had Coronel moeten doen. Het is nota bene zijn rapport. Die hele RVC lijkt er voor de kat z'n *** te zitten.
-
Als je ziet welke landen hij onder z'n hoede heeft gehad en wat z'n prestaties zijn, dan heb je het over een uitgebluste trainer. Veel poen, weinig resultaten. Maar het maakt hem allemaal geen reet uit, want zijn kostje is gekocht. Hij 'exploiteert' z'n Zuid Korea prestatie maximaal. Alles wat hij daarna gedaan heeft is mislukt.Rachid schreef:GangstaRiB schreef:
Cruijff.
Hoezo is Hiddink uitgeblust? Hoe moet ik mij dat voorstellen een uitgebluste trainer / td?
Whitey on the moon.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
En laten we niet vergeten dat zijn zuid korea kunstje vooral op geluk gebaseerd was. En scheidsrechterlijke dwalingen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Dat is wel een beetje geschiedvervalsing. Los van alle meevallers speelde dat elftal namelijk ook goed voetbal.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Chelsea, Rusland op de kaart gebracht..
IK GELOOF!!!!!!
-
Huh? Dat half jaartje chelsea waarmee hij de FA cup won? De special one heeft Chelsea op de kaart gezet.Rishi schreef:Chelsea, Rusland op de kaart gebracht..
Rusland was natuurlijk een flop. Zoveel potentieel en niet eens naar het WK geraken. Dat is gewoonweg slecht. Nu met Turkije gaat hij dezelfde kant op.
Whitey on the moon.
We gaan van het ene naar het andere uiterste. Hiddink heeft niks gepresteerd na Korea vs. hij heeft Chelsea en Rusland op de kaart gezet.
Hiddink is een vakman. Maar hij past niet bij Ajax, vind ik. Zijn kijk op het spel is mij te cynisch.
- InnerHarbour
Chelsea was al een topclub toen Rishi nog geboren moest worden. 

YNWA
- Cluijffert
maar, er is iemand blij met deze nieuwe hoofdstuk in het verhaal van de zelfvernietiging van Ajax?
Eerst we hadden een rapport dat dit soort informal werkgroepen moest tegengaan, rapport werd voor groot deel genegeerd.
En nu Ajax wordt geregeerd door werkgroepen zonder dat die verantwoordelijkheden dragen.
En over 10 jaar vragen waar het mis ging...
Eerst we hadden een rapport dat dit soort informal werkgroepen moest tegengaan, rapport werd voor groot deel genegeerd.
En nu Ajax wordt geregeerd door werkgroepen zonder dat die verantwoordelijkheden dragen.
En over 10 jaar vragen waar het mis ging...

I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Jij bent er overduidelijk blij mee, je duikt steeds op als er shit is. En dan maar voeden. 

Bedoelde dus dat Rusland weer op de kaart gebracht had. Met Chelsea ook goed gepresteerd.
IK GELOOF!!!!!!