Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr feb 22, 2008 9:37 pm

??? Reageer je nu op mij of op iemand anders? Er is geen touw aan vast te knopen.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr feb 22, 2008 9:37 pm

Van een ding kunnen jullie in ieder geval wel zeker zijn: Van Bommel zal niet naar Amsterdam komen.... :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr feb 22, 2008 9:39 pm

Dat is dus ook weer een groot pluspunt van de aanstelling van Van Basten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr feb 22, 2008 9:41 pm

Thom schreef:??? Reageer je nu op mij of op iemand anders? Er is geen touw aan vast te knopen.
Ik reageer op jou. Verder lijkt het me behoorlijk duidelijk.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr feb 22, 2008 9:44 pm

Bertje schreef:
Thom schreef:??? Reageer je nu op mij of op iemand anders? Er is geen touw aan vast te knopen.
Ik reageer op jou. Verder lijkt het me behoorlijk duidelijk.
Als ik zeg dat ik denk dat Edgar zal besluiten weg te gaan, wat heeft dat met de professionaliteit van Ajax te maken? Heb je gezopen of zo??

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr feb 22, 2008 9:58 pm

Daarvoor had je het niet over wat Davids zou doen, maar wat Van Basten zou doen:
Thom schreef:Het betekent overigens het einde van Edgar Davids bij Ajax; die gaat hij echt niet opstellen. Hij stelt Wouters toch ook niet meer op...? :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr feb 22, 2008 10:00 pm

Bertje schreef:Daarvoor had je het niet over wat Davids zou doen, maar wat Van Basten zou doen:
Thom schreef:Het betekent overigens het einde van Edgar Davids bij Ajax; die gaat hij echt niet opstellen. Hij stelt Wouters toch ook niet meer op...? :smallgrin.gif:
En wat heeft dat met de professionaliteit van de club te maken??[/i]

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13452
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr feb 22, 2008 10:08 pm

Het heeft zelfs het NOS Journaal gehaald! :headbang.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr feb 22, 2008 10:13 pm

Frank schreef:Van een ding kunnen jullie in ieder geval wel zeker zijn: Van Bommel zal niet naar Amsterdam komen.... :smallgrin.gif:
Dat is inderdaad een bijkomend voordeel. :ajaxscarf.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr feb 22, 2008 10:19 pm

Thom schreef:
Bertje schreef:Daarvoor had je het niet over wat Davids zou doen, maar wat Van Basten zou doen:
Thom schreef:Het betekent overigens het einde van Edgar Davids bij Ajax; die gaat hij echt niet opstellen. Hij stelt Wouters toch ook niet meer op...? :smallgrin.gif:
En wat heeft dat met de professionaliteit van de club te maken??[/i]
Dat een trainer - professional - zich niet moet laten leiden door emoties. Was dat nou zo ingewikkeld?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr feb 22, 2008 10:22 pm

Frank schreef:Van een ding kunnen jullie in ieder geval wel zeker zijn: Van Bommel zal niet naar Amsterdam komen.... :smallgrin.gif:
God zijt geprezen!!!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr feb 22, 2008 10:25 pm

...en het eind van Davids bij Ajax, daar ben ik ook niet echt rouwig om.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr feb 22, 2008 10:32 pm

Bertje schreef:
Thom schreef:
Bertje schreef:Daarvoor had je het niet over wat Davids zou doen, maar wat Van Basten zou doen:
En wat heeft dat met de professionaliteit van de club te maken??[/i]
Dat een trainer - professional - zich niet moet laten leiden door emoties. Was dat nou zo ingewikkeld?
Is (het wordt nu heel moeilijk hoor) Is de club de trainer?

En: is Van Gaal geen professional? En Mourinho?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr feb 22, 2008 10:42 pm

Kunnen jullie al die onzinnige discussie niet ergens anders voeren?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr feb 22, 2008 11:02 pm

Thom schreef:Is (het wordt nu heel moeilijk hoor) Is de club de trainer?

En: is Van Gaal geen professional? En Mourinho?
De trainer krijgt van de club de bevoegdheid de opstelling te maken. In zoverre vertegenwoordigt hij de club.

En Van Gaal en Mourinho laten zich bij het maken van het opstellen natuurlijk heus niet leiden door hun emoties.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » vr feb 22, 2008 11:59 pm

Bertje schreef:Wat een onzin. Binnen een professionele instelling als Ajax is er geen ruimte voor dergelijke sentimenten.
Sorry, maar voetbal is niet los te koppelen van emoties of sentimenten

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13444
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » za feb 23, 2008 12:07 am

Ik ben blij met Marco!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za feb 23, 2008 12:49 am

Opvallend overigens dat van Basten lovende woorden spreekt over het bestuur, inclusief Fontein. En dat terwijl hij heel regelmatig contact heeft met Cruijff.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za feb 23, 2008 1:02 am

Als zij elkaar in dit geval tegenspreken, zou mij dat alleen maar positiever stemmen mbt Van Basten. Niet dat ik het niet eens ben met Cruijff zijn mening, maar vooral dat Van Basten weer eens aantoont geen spreekpop van Cruijff te zijn.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za feb 23, 2008 1:02 am

Nee, hij spreekt lovende woorden over zijn persoonlijke ervaring met de mensen uit het bestuur in de gesprekken die gevoerd zijn. Hij laat zich verder niet uit over hoe ze de hele boel geleid hebben de afgelopen jaren..

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 23, 2008 9:14 am

LucaS schreef:Opvallend overigens dat van Basten lovende woorden spreekt over het bestuur, inclusief Fontein. En dat terwijl hij heel regelmatig contact heeft met Cruijff.
Telegraaf schreef:za 23 feb 2008, 08:00
door Eigen Kijk
Na een week rondgedarteld te hebben in de sportversie van de Sopranos kan er sinds dinsdagavond bij Ajax weer over voetbal worden gepraat. De losse opmerking van Johan Cruijff dat hij het vreemd vond dat het bestuur en de ledenraad een vergadering hadden gepland op een avond dat er in de Champions League werd gevoetbald, raakt de kern van het probleem. De club van voetballers is verworden tot een clan van regenten verdeeld in de categorieën bestuurders, directeuren en commissarissen.

Kortom, Ajax is Ajax niet meer. Met vooral op technisch gebied prutswerk tot gevolg. Toen er dinsdag over de invulling van de rol van Cruijff gesproken moest worden, trapte de 60-jarige Ajacied dan ook meteen op de rem. Tegen zowel voorzitter John Jaakke als de ledenraad stelde hij onomwonden, dat zij in de uitvoering van zijn opdracht geen partij zouden zijn, simpelweg omdat er onvoldoende verstand van de materie aanwezig was.

Hier en daar wordt al gesuggereerd, dat er sprake is van een machtsgreep. Maar in een van complotten doordrenkte omgeving heb je natuurlijk snel de neiging om in complotten te denken. De werkelijkheid is even simpel als transparant. Cruijff zal binnen een paar weken zijn opdracht hebben ingekleurd, vervolgens de vinger aan de pols houden en als het eenmaal loopt de lunchfrequentie in Barcelona & omgeving weer gaan opvoeren.

Precies zoals hij dat een paar jaar geleden bij FC Barcelona deed. Toen de nieuwe voorzitter Joan Laporta hem vroeg het technische plaatje bij de club voor zijn rekening te nemen, werden op voorspraak van Cruijff Frank Rijkaard (hoofdtrainer) en Txiki Beguiristain (technisch directeur) aangesteld. Vervolgens stond hij tijdens de moeilijke aanvangsfase steeds pal vóór het duo, om verder terug te treden naarmate Barcelona beter begon te presteren. Uiteindelijk hadden Cruijff en Rijkaard soms maanden geen contact meer met elkaar.

Zo zal het bij Ajax ook gaan. Marco van Basten is binnen 72 uur benoemd en omdat hij heeft aangegeven een goed gevoel bij technisch-directeur Martin van Geel te hebben, zal dit duo ook bij de club starten. Van Geel kan straks dus zelf laten zien in hoeverre de situatie van roddel en achterklap daadwerkelijk in zijn functioneren heeft doorgewerkt.

Hoe sterk de rioollucht inmiddels was die uit Ajax opsteeg, werd vooral tijdens de mislukte liquidatie van algemeen directeur Maarten Fontein duidelijk. Normaal gesproken wordt iemand in een professioneel bedrijf afgerekend op zijn prestaties en niet of hij wel of niet aardig is. Gezien de reacties uit de club is op dat laatste trouwens geen peil te trekken. De meningen of Fontein een 'warme' man is zijn nogal verdeeld.

Maar waar geen twijfel over kan bestaan is de manier waarop de door Fontein gerealiseerde superdeal met Aegon (12 miljoen euro per jaar) is gebagatelliseerd. Het begon met de opmerking 'team effort' van Jaakke en uiteindelijk gingen de credits naar bijna iedereen, behalve nog naar Fontein zelf. Dat heeft bij Aegon voor gefronste wenkbrauwen gezorgd. Navraag bij de komende hoofdsponsor leert dan ook, dat Fontein leading in het proces is geweest en dat zijn visie over zowel de nationale als internationale uitstraling van Ajax geleid heeft tot het opschroeven van het sponsorbedrag. Aegon ziet de huidige ontwikkelingen zelfs als een verkapte motie van wantrouwen tegen het verzekeringsbedrijf zelf.


Maar meer nog is het meedogenloze spel rond Fontein een indicatie van de situatie binnen Ajax: om te overleven is alles toegestaan.

Dat ondervond eveneens Uri Coronel, voorzitter van de commissie die het interne onderzoek heeft gedaan. Zijn groep kreeg uiteindelijk ook de walm over zich heen van persoonlijke belangen die vanuit de boezem van de club opsteeg. Desondanks kwam Coronel over als een sterke en evenwichtige persoonlijkheid. Bovendien iemand die wèl pal stond voor zijn mensen. Het is daarom jammer dat Coronel niet bereid is om straks Jaakke op te volgen.

Misschien dat een bloemetje voor moeder de vrouw nog helpt.
Zie hier het voorzetje van de Ghostwriter van Cruijff: van Geel en Fontein mogen blijven.
AD schreef:Cruijff zag contract en zei: 'oké'
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Met de aanstelling van Marco van Basten hoopt Ajax dat succes, rust en eensgezindheid zullen terugkeren in de Amsterdam Arena. De nieuwe trainer gaat in beginsel voor liefst vier jaar aan de slag en geniet steun binnen alle geledingen van de club.
afbeelding vergroten Johan Cruijff en Marco van Basten. FOTO PIM RAS
afbeelding vergroten John van ?t Schip (links) en Marco van Basten tijdens hun eerdere periode bij Ajax, als trainers van het tweede elftal. Nu werken zij samen bij Oranje. FOTO PIM RAS
vorige afbeelding 1 / 2 volgende
,,Iedereen bij Ajax wil kampioen worden. Ik ga nog niet te diep in op gemaakte afspraken, maar er is duidelijkheid. Ik weet van te voren waar ik aan begin,’’ stelt Van Basten.
Nadat ook Johan Cruijff nog een blik op het contract had geworpen, kon de kogel gisteren door de kerk.

Marco van Basten gaat de komende vier jaar aan de slag als de nieuwe trainer van Ajax. De huidige bondscoach van Oranje weet zich verzekerd van draagvlak binnen alle geledingen van de club waar hij als speler eerder zo succesvol was.

Die brede steun is het beste nieuws dat de topclub op drift zich in deze periode kan wensen. ,,Als Ajax ergens behoefte aan heeft, is het aan rust en continuïteit. Ik hoop en denk ook oprecht dat we daar vanaf vandaag aan kunnen gaan werken,’’ stelde technisch directeur Martin van Geel gisteravond na het vastleggen van Van Basten.

Tegen het eind van de middag zette de huidige bondscoach zijn handtekening onder zijn nieuwe verbintenis, meteen ook zijn eerste als hoofdtrainer van een club. In zijn kielzog nemen ook de assistent-trainers John van ’t Schip en Rob Witschge de komende vier jaar hun intrek in de Arena. In de verbintenissen is wel een wederzijds evaluatiemoment opgenomen na twee jaar.

Zo ongeveer het eerste wat Van Basten na de contractondertekening deed, was het uitspreken van zijn waardering voor de huidige directieleden bij Ajax. Dat is opvallend en hij deed het ook nog eens expliciet op de Ajax-website. ,,Uiteraard heb ik alles wat er de laatste dagen rond Ajax is gebeurd gevolgd,’’ aldus Van Basten. ,,Het is bijzonder om zoveel over een club te moeten lezen, en ook over mensen, terwijl je met diezelfde mensen een goed contact hebt over iets dat de komende jaren bij Ajax gaat plaatsvinden.’’ Een mooi voorbeeld, vindt Van Basten, is Maarten Fontein. ,,Hij was bij de meeste gesprekken aanwezig en hij kwam op mij over als een professionele en vriendelijke man. Ook Martin van Geel krijgt een hoop over zich heen in het rapport (van de commissie Coronel), maar ook met hem heb ik uitstekende gesprekken gevoerd.’’

Van Bastens woorden kunnen, precies een week nadat de Raad van Commissarissen algemeen directeur Fontein verzocht af te treden, worden gezien als een duidelijke steunbetuiging. Fontein verscheen ook gisteren weer monter op kantoor, niet van zins om uit eigen beweging op te stappen.

Technisch directeur Van Geel leek al zeker van een toekomst bij Ajax, maar hij wordt daarin nu ook bevestigd door Van Basten én opper-Ajacied Cruijff.

,,Johan en ik hebben een uiterst goede relatie met elkaar. Cruijff vertrouwt in deze dan ook op mijn gevoel en professioneel inzicht,’’ zei Van Basten over het fiat dat Cruijff gaf aan zijn onderhandelingen met de huidige Ajax-top.

Van Basten gaat pas op 5 maart concreet in op zijn sportieve doelstellingen met Ajax. Die dag wordt hij officieel gepresenteerd. Door vakanties van een aantal direct betrokkenen gebeurt dat niet eerder. Van Basten zelf vertrekt morgen op vakantie. In de onderhandelingen is al wel concreet gesproken over wensen en ideeën van de nieuwe trainer. Dat keeper Maarten Stekelenburg deze week besloot bij te tekenen, vloeit daar rechtstreeks uit voort. Interessant is ook wat Klaas Jan Huntelaar gaat doen nu Ajax en de spits in gesprek zijn over mogelijke contractverlenging. Huntelaars huidige verbintenis loopt in 2010 af.

Dat Ajax nu wil verlengen is een signaal dat Van Basten vertrouwen heeft in de Ajacied Huntelaar. Maar twee weken terug stelde Van Basten het ook ‘te begrijpen’ als Huntelaar deze zomer zijn zinnen zet op een buitenlands avontuur.

Het enige wat Van Basten nu al concreet kwijt wil over transferzaken, is dat er ‘afspraken zijn gemaakt’ over de financiële ruimte om te investeren. ,,Als ik me daar niet in had kunnen vinden, dan had ik niet getekend. Dus je kunt ervan uit gaan dat dat goed is doorgesproken en vastgelegd.’’

Technisch directeur Van Geel heeft aan de onderhandelingen het gevoel overgehouden dat Van Basten ‘een winnaar is en een perfectionist.’ ,,Ik vind streberig niet positief klinken, maar je merkt dat hij het beste van het beste wil en over veel dingen goed nadenkt,’’ aldus Van Geel.

,,Dat zijn goede eigenschappen. De trainerspost is een heel belangrijke positie binnen de organisatie. Daarom zijn we als club niet over één nacht ijs gegaan. Het is een breedgedragen beslissing.’’

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » za feb 23, 2008 9:59 am

En toch wist Neef zeker dat Fontein niks met de Aegon deal te maken had... Hj zal het wel beter weten dan Aegon zelf. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » za feb 23, 2008 10:47 am

De manier waarop er de afgelopen dagen over de Aegon deal is gesproken binnen Ajax had maar één doel en dat is het buiten werken van Fontein. Het ging helemaal niet over deze uitstekende sponsordeal maar over 10 jaar wanbeleid.

Men wilde zelf overleven maar er moest wel een slachtoffer zijn. Dat ze dan op zo'n manier proberen om iemand een succes af te pakken zegt veel over de personen in kwestie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za feb 23, 2008 10:56 am

Marillion schreef:De manier waarop er de afgelopen dagen over de Aegon deal is gesproken binnen Ajax had maar één doel en dat is het buiten werken van Fontein. Het ging helemaal niet over deze uitstekende sponsordeal maar over 10 jaar wanbeleid.

Men wilde zelf overleven maar er moest wel een slachtoffer zijn. Dat ze dan op zo'n manier proberen om iemand een succes af te pakken zegt veel over de personen in kwestie.
Als dit inderdaad waar is, heeft Jaakke dus wel degelijk Fontein een dolksteek in de rug willen toebrengen. Hoe kan Fontein dan in hemelsnaam de komende maanden nog normaal blijven samenwerken met Jaakke?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » za feb 23, 2008 10:58 am

Waarom zou hij het anders hebben vermeld? Het had toch totaal geen toegevoegde waarde in het hele verhaal. Er was maar één reden en dat was om te proberen Fontein te slachtofferen. Ik kan er niets anders van maken.
Nil volentibus arduum

Gesloten