Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za feb 23, 2008 11:04 am

Marillion schreef:Waarom zou hij het anders hebben vermeld? Het had toch totaal geen toegevoegde waarde in het hele verhaal. Er was maar één reden en dat was om te proberen Fontein te slachtofferen. Ik kan er niets anders van maken.
Oh nee, daar kom ik ook niet aan. Ik geloof dat je heel dicht bij de waarheid zit. Blijft voor mij wel de vraag: hoe kunnen Fontein en Jaakke nu verder nog normaal samenwerken, nadat Jaakke dit kunstje geflikt heeft. In wezen is de positie van Jaakke in dat geval nu al onhoudbaar.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » za feb 23, 2008 11:09 am

Dat klopt. De verhouding tussen die twee is in dat geval natuurlijk niet te herstellen. Dan moet er minimaal één per direct vertrekken en als dit verhaal inderdaad zo in elkaar steekt moet dat wat mij betreft Jaakke zijn.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 11:17 am

LucaS schreef:Opvallend overigens dat van Basten lovende woorden spreekt over het bestuur, inclusief Fontein. En dat terwijl hij heel regelmatig contact heeft met Cruijff.
De directie, hè.
Harm schreef:En toch wist Neef zeker dat Fontein niks met de Aegon deal te maken had... Hj zal het wel beter weten dan Aegon zelf. :hypocrite.gif:
Steef had tenminste meestal nog gelijk. :hypocrite.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11448
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » za feb 23, 2008 11:18 am

Vanwaar die euforie ik heb maar weinig voetbal van hem gezien in het NL waaronder zo'n 50 wedstrijden of meer is gevoetbald en ik kreeg geen glimlach op m'n gezicht meer het gevoel van zo weer voor niks naar dat kut NL Elftal heb zitten kijken. En wat denk je als hij de eerste ronde wordt uitgeschakeld op het EK kijken of dan deze topic nog zo positief is. En kom nou niet met gelul dat die nu elke dag met een ploeg kan trainen want dat zegt nog niks over de kwaliteiten van hem en z'n puber trainers.

Ik zeg eerst prestaties en dan geloven :baaa.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za feb 23, 2008 11:35 am

Precies. Ik hoop er het allerbeste van, maar vraag me af waarom we met MvB als coach blij moeten zijn. Het spel van het Nederlands elftal was soms nog slechter dan dat van Ajax, ook bij oranje nooit fatsoenlijke automatismen. En dan hebben we het nog niet eens over zijn selectiebeleid. Alleen de resultaten waren wellicht oke, maar vraag niet hoe die tot stand kwamen. Mind you: onder Koeman waren de resultaten ook oke.

Kortom, weer een clubicoon als trainer, na Wouters, Blind en, in mindere mate, Koeman. Het zal mij benieuwen. Enige hoop put ik uit de gedachte dat alleen de naam Van Basten goeie spelers zal aantrekken, die anders niet zouden komen.

We'll see.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » za feb 23, 2008 11:35 am

Bertje schreef:
Thom schreef:Is (het wordt nu heel moeilijk hoor) Is de club de trainer?

En: is Van Gaal geen professional? En Mourinho?
De trainer krijgt van de club de bevoegdheid de opstelling te maken. In zoverre vertegenwoordigt hij de club.

En Van Gaal en Mourinho laten zich bij het maken van het opstellen natuurlijk heus niet leiden door hun emoties.
Vertegenwoordigt Davids de club ook niet, als hij gecontracteerd is bij Ajax? Bertje (wat een goede naam!): voetbal is emotie (nooit gedacht dat ik nog eens zo'n platitude zou gebruiken). Dat betekent dus dat de spelers van het voetbal (en dus niet alleen de spelers op het veld) beslissingen nemen die niet rationeel zijn. Zo ook (uiteraard) in deze discussie.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 11:37 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Precies. Ik hoop er het allerbeste van, maar vraag me af waarom we met MvB als coach blij moeten zijn. Het spel van het Nederlands elftal was soms nog slechter dan dat van Ajax, ook bij oranje nooit fatsoenlijke automatismen. En dan hebben we het nog niet eens over zijn selectiebeleid. Alleen de resultaten waren wellicht oke, maar vraag niet hoe die tot stand kwamen. Mind you: onder Koeman waren de resultaten ook oke.

Kortom, weer een clubicoon als trainer, na Wouters, Blind en, in mindere mate, Koeman. Het zal mij benieuwen. Enige hoop put ik uit de gedachte dat alleen de naam Van Basten goeie spelers zal aantrekken, die anders niet zouden komen.

We'll see.
De resultaten onder Koeman waren nooit zo constant als onder Van Basten. Over de rest is ellenlang gediscussieerd, dus daar ga ik niet op in.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 11:39 am

Thom schreef:Vertegenwoordigt Davids de club ook niet, als hij gecontracteerd is bij Ajax? Bertje (wat een goede naam!): voetbal is emotie (nooit gedacht dat ik nog eens zo'n platitude zou gebruiken). Dat betekent dus dat de spelers van het voetbal (en dus niet alleen de spelers op het veld) beslissingen nemen die niet rationeel zijn. Zo ook (uiteraard) in deze discussie.
Jij had het niet over een beslissing van een speler, maar van een trainer - hoe vaak moet ik dat zeggen?

En Davids vertegenwoordigt de club natuurlijk, maar hij maakt geen opstellingen. Echt, zo ingewikkeld is het niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za feb 23, 2008 11:43 am

Is er zoveel mis met zijn selectiebeleid dan? Ik vind dat altijd zo overdreven. Vooral als men roept dat het een schande is dat Tim de Cler er niet bij is. Toen Feyenoord op bezoek kwam toonde hij weer aan waarom ie te slecht was voor Ajax.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za feb 23, 2008 11:48 am

Het gaat mij erom dat hij er fiducie in zag om spelers als Van de Bergh, Hofs, Bobson c.s. op te roepen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za feb 23, 2008 11:49 am

Tsja, Van Basten was de eerste trainer in jaren die het met een nieuwe generatie moest doen. En op een fors aantal posities/plekken in de selectie bood nog niemand van die generetie zich aan.

Het zegt mij ook wel wat dat die jongens nooit meer terugkeerden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za feb 23, 2008 11:51 am

Rijkaard riep Boussata en Talan op, Van Gaal riep Sikora op. Zo heeft iedere bondscoach zijn missers. Hij is op zijn schreden terggekomen wat Bobson ec. betreft, dus dat vergeef ik hem.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48038
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za feb 23, 2008 11:53 am

Rijkaard liet zelfs van Vossen nog invallen in de halve finale. :drecul.gif:

Boulahrouz was wel een aardige vondst overigens.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za feb 23, 2008 12:05 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Precies. Ik hoop er het allerbeste van, maar vraag me af waarom we met MvB als coach blij moeten zijn. Het spel van het Nederlands elftal was soms nog slechter dan dat van Ajax, ook bij oranje nooit fatsoenlijke automatismen. En dan hebben we het nog niet eens over zijn selectiebeleid. Alleen de resultaten waren wellicht oke, maar vraag niet hoe die tot stand kwamen. Mind you: onder Koeman waren de resultaten ook oke.
Na enkele jaren Oranje ben ik ook behoorlijk getemperd in mijn enthousiasme voor Van Basten als trainer bij Ajax. Inderdaad, de overeenkomst met Koeman is opvallend: goede resultaten met ongelooflijk prutvoetbal.

Blijft wel de vraag: hoe is Van Basten als coach, als hij zijn spelers dagelijks ter beschikking heeft in plaats van een half weekje per maand? Als coach van Oranje kan je het werken aan automatismen enz gewoonweg wel vergeten. Ik hou me dan ook maar vast aan de berichten die indertijd over Jong Ajax onder (min of meer) zijn leiding naar voren kwamen: uitstekende resultaten (kampioen en beker, en achtste finale Knvb-beker) met vaak ook prima veldspel. In ieder geval aanmerkelijk beter dan toen alleen Van het Schip Jong Ajax onder zijn hoede had. Misschien dat Demosthenes als dé AT-insider van de Ajax-jeugd enz hierover meer kan zeggen?

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za feb 23, 2008 12:18 pm

Het aanblijven van Fontein zou een zegen zijn voor de club Ajax, als commercieel directeur zou de man wonderen voor de club verrichten.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 23, 2008 12:24 pm

Donkey Shot schreef:Het aanblijven van Fontein zou een zegen zijn voor de club Ajax, als commercieel directeur zou de man wonderen voor de club verrichten.
Inderdaad ook mijn mening. Daarnaast een algemeen directeur aanstellen met een voetbal verleden (Hidink?). Bij deze keuze wordt trouwens MvG wel overbodig en zelfs Slop.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 12:26 pm

Ik zou Fontein buiten de directie houden. De directie met een extra man uitbreiden zie ik niet zitten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za feb 23, 2008 12:43 pm

extra man? De aanduiding Algemeen wordt Commercieel en daarnaast heb je de TD's Cruyff en Van Basten. Ik tel nu ook 3 directeuren, Bertje.

En Hiddink zou ik in deze setting niet erbij willen hebben, Hij en Cruyff/MVB denken te verschillend over voetbaltechnische zaken. Dat vind ik dus wel een goede zet van Ajax, ik ben twijfelend over Crutff en MVB maar Ajax heeft zo'n beetje voor het eerst een td lange termijn die de td korte termijn het succes gunt en andersom.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 12:45 pm

Ajax kan niet zonder Algemeen directeur. In dat opzicht was het rapport juist heel duidelijk: de overige directeuren moeten verantwoording afleggen aan de Algemeen directeur en niet aan de RvC.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » za feb 23, 2008 12:55 pm

Bertje schreef:
Thom schreef:Vertegenwoordigt Davids de club ook niet, als hij gecontracteerd is bij Ajax? Bertje (wat een goede naam!): voetbal is emotie (nooit gedacht dat ik nog eens zo'n platitude zou gebruiken). Dat betekent dus dat de spelers van het voetbal (en dus niet alleen de spelers op het veld) beslissingen nemen die niet rationeel zijn. Zo ook (uiteraard) in deze discussie.
Jij had het niet over een beslissing van een speler, maar van een trainer - hoe vaak moet ik dat zeggen?

En Davids vertegenwoordigt de club natuurlijk, maar hij maakt geen opstellingen. Echt, zo ingewikkeld is het niet.
Bertje, Bertje, Bertje nog 1 keer; zowel de speler, als de trainer kan in het voetbal uit emotie reageren, en dat gaat hier ook gebeuren, om de reden die ik je nu al 4 keer probeer uit te leggen. Maar goed, zullen we maar gewoon zeggen dat je gelijk hebt?

Bertje heeft gelijk!

Dag Bertje.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za feb 23, 2008 1:00 pm

Werd eens tijd.

En de speler kan natuurlijk reageren wat hij wil, hij maakt de opstelling niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za feb 23, 2008 1:12 pm

De grootste meesters en knapste koppen kregen ook pas jaren later gelijk, Bertje. :)

wimpey
Berichten: 52153
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » za feb 23, 2008 1:19 pm

Ik heb er veel fiducie in. Van Basten is een correcte en intelligente man, hij heeft visie, is Ajacied en is een winnaar. Wat mij betreft moest het Rijkaard of Van Basten worden, ik denk dat Ajax met Van Basten een belangrijke stap richting een betere toekomst zet.

Wat me opvalt is het contract: 4 jaar met een evaluatiemoment na 2 jaar. Is gelijk aan het contract dat MVB bij de KNVB had en gelijk aan het contract dat Rijkaard in 2003 bij Barca tekende.

MVB, veel succes, welkom thuis! Geef ons hoop na het voorbije belabberde decennium!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » za feb 23, 2008 3:09 pm

Volgens mij is Co Adriaanse nu zonder baan. Nu, niet na juli.

Maar nee, laten we wachten tot juli zodat we een trainer met nul clubervaring en nul prijzen kunnen aanstellen.

Wat een idiote clubleiding toch.

wimpey
Berichten: 52153
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » za feb 23, 2008 3:15 pm

bryan schreef:Volgens mij is Co Adriaanse nu zonder baan. Nu, niet na juli.
Jij wilt CA terug? Want? Heeft ie een jaar of 6-7 geleden niet afdoende bewezen voor deze klus niet geschikt te zijn?
Wat een idiote clubleiding toch.
Als ze CA terug hadden gehaald, zouden ze idd echt idioot zijn geweest.

Gesloten