Hosanna op 410: Overdreven gedoe of goede sfeeractie?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo dec 21, 2008 8:40 pm

Ajax mij niet!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11940
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2008 8:43 pm

Inderdaad, Ajax maakt van de laatste 10 jaar tropenjaren. :excited.gif:

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 9:18 am

Ach Cees, het is een manier van supporten die in heel veel voetballanden niet meer dan normaal is. Dat wij nuchtere Hollanders het niet begrijpen wil niet zeggen dat het niks met support te maken heeft. Het is ook niet mijn beleving, daarom zit ik inmiddels lekker op 126, geef mij maar de Engelse beleving (zo begon 410 ooit ook eens, maar zelfs toen waren we te positief, ik bedoel maar).

Maar ik heb ontzettend veel respect voor die gasten op 410, ik denk dat je half niet weet wat daar allemaal speelt, en dan vind ik het niet netjes om het zo af te doen. Als zij in een verder halfvolle en stille Arena sfeer trachten te maken op een manier die jou kennelijk tegen staat, zeg dat dan i.p.v. zo denigrerend te doen.

Maar je moet dan dus niet aan komen zetten met dit soort kortzichtige opmerkingen, en begin ook niet over leeftijd (ik weet niet of 1984 je geboortejaar is Boabdil of je eerste jaar bij Ajax) want er staan zat gasten op 410 die veel ouder zijn en al heel lang bij Ajax komen. Ajax is een beleving en ieder doet dat op zijn manier (zijn zat gasten op 410 die ook niet altijd meedoen met de Iltaliaanse beleving). Maar toon dan wel wat respect naar elkaar, zeker nu de Arena eindelijk eens sfeervol is en Zuid 1 en Zuid 2 als het moet als één man achter Ajax staan, en dat allemaal door wat blije polka dansers!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59038
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 22, 2008 9:26 am

El Clavo schreef:
Voetske schreef:Daar begreep ik dus ook niks van.Maar misschien is dat de nieuwe manier van sfeermaken ?.
En toch werkt het. Ik ben blij dat ze nu boven ons zitten, want het zorgt gewoon voor veel meer leven in de brouwerij en het gaf Ajax de kracht om nog meer druk op Slavia te zetten.
Nou, je kan ook te ver gaan in dit soort dingetjes.Ik bedoel bij Oranje zie je zelfs supporters met oranje kippen pakken rondlopen.Maar toegegeven, er is wel meer herrie in het stadion ... en dat was eeerdere jaren stukken minder ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma dec 22, 2008 9:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 9:27 am

Haal Oranje er nou niet bij dat heeft hier niks mee te maken!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma dec 22, 2008 9:33 am

Voetske schreef:
El Clavo schreef:
Voetske schreef:Daar begreep ik dus ook niks van.Maar misschien is dat de nieuwe manier van sfeermaken ?.
En toch werkt het. Ik ben blij dat ze nu boven ons zitten, want het zorgt gewoon voor veel meer leven in de brouwerij en het gaf Ajax de kracht om nog meer druk op Slavia te zetten.
Nou, je kan ook te ver gaan in dit soort dingetjes.Ik bedoel bij Oranje zie je zelfs supporters met oranje kippen lpakken rondlopen.Maar toegegeven, er is wel meer herrie in het stadion ... en dat was eeerdere jaren stukken minder ..
:smallgrin.gif:

Dat zie ik op 410 niet zo snel gebeuren hoor. 410 probeert een Italiaanse/Griekse/Zuid Amerikaanse beleving te scheppen en dat lukt ze gewoon heel aardig. Het is ook niet mijn ding 90 minuten lang, maar feit is dat ze veel meer steun geven aan het veld en dat ze, als bonus, Zuid 1 ook wakker schudden en regelmatig meekrijgen. En volgens mij heeft het in sommige lastige wedstrijden echt geholpen. Ik weet dat dit seizoen Groningen thuis bijvoorbeeld het publiek (met 410 voorop in de strijd) ze er echt doorheen heeft gesleept.

Leeftijd speelt ook zeker mee. Als ik mezelf nu verlijk met pak hem beet 10 jaar terug is er ook heel veel veranderd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59038
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 22, 2008 9:38 am

J.G. schreef:Haal Oranje er nou niet bij dat heeft hier niks mee te maken!
Censuur ?. Ik haal er bij waarvan ik vind dat het niet dieje kant moet uitgaan.En staan te hossen, de polonaise lopen als je met 1-2 achterstaat doen ze bij Oranje ook ..

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 9:40 am

:confused.gif:

Zie post van El Clavo en verdiep je eens in de zaken, gooi er niet zomaar termen als Censuur bij.
Leer daarnaast eens omgaan met punten en je spatiebalk!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma dec 22, 2008 10:04 am

J.G. schreef:Ach Cees, het is een manier van supporten die in heel veel voetballanden niet meer dan normaal is. Dat wij nuchtere Hollanders het niet begrijpen wil niet zeggen dat het niks met support te maken heeft. Het is ook niet mijn beleving, daarom zit ik inmiddels lekker op 126, geef mij maar de Engelse beleving (zo begon 410 ooit ook eens, maar zelfs toen waren we te positief, ik bedoel maar).

Maar ik heb ontzettend veel respect voor die gasten op 410, ik denk dat je half niet weet wat daar allemaal speelt, en dan vind ik het niet netjes om het zo af te doen. Als zij in een verder halfvolle en stille Arena sfeer trachten te maken op een manier die jou kennelijk tegen staat, zeg dat dan i.p.v. zo denigrerend te doen.

Maar je moet dan dus niet aan komen zetten met dit soort kortzichtige opmerkingen, en begin ook niet over leeftijd (ik weet niet of 1984 je geboortejaar is Boabdil of je eerste jaar bij Ajax) want er staan zat gasten op 410 die veel ouder zijn en al heel lang bij Ajax komen. Ajax is een beleving en ieder doet dat op zijn manier (zijn zat gasten op 410 die ook niet altijd meedoen met de Iltaliaanse beleving). Maar toon dan wel wat respect naar elkaar, zeker nu de Arena eindelijk eens sfeervol is en Zuid 1 en Zuid 2 als het moet als één man achter Ajax staan, en dat allemaal door wat blije polka dansers!
Da's toevallig; ik zat vorige week zaterdag op Anfield Road. Heb er in het Engeland & Schotland topic een post over gedaan. Over de atmosfeer daar, onder anderen. Ik zag Hull City na 20 minuten met 0-2 voor komen. Reactie: het héle stadion gaat zingen. Minutenlang, keihard. Toeval of niet, na ruim een half uur staat het 2-2. (overigens bleven ze zingen maar bleef het ook 2-2). Ik zag niemand hossen. Niet bij 0-0, niet bij 0-2, niet bij 2-2. Ook The Kop niet. Integendeel zelfs.

En wat over mijn leeftijd beginnen: wees niet bang, dat doe ik niet, want ik wil niet dat men (hier) weet wie ik ben. Ik kan het weliswaar niet laten om te zeggen dat ik in het geboortejaar van Nihad op F stond, maar vermoedelijk geloven weinigen dat en krijgen we weer zo'n dicussie: wie is de "echtste" Ajaxsupporter. En daar heb ik geen zin in. Dus neem het voor kennisgeving aan.

Wat ik wél belangrijk vind: als ik me erger aan die polka, dan zeg ik dat. Dat heeft niks met (een gebrek aan) respect te maken. Als je goed leest, ontdek je in mijn vorige posts juist dat ik samenvoeging op Zuid toejuich; ik constateerde immers dat dit het meest levendige Arenajaar is. Maar die polka komt op mij bijzonder misplaatst over, omdat die, zoals ik al zei, eerder op iets vieren lijkt, dan op aanmoedigen. Je kunt op zijn minst voor deze mening ook wat respect hebben, ook al omdat ik hem weet te onderbouwen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 10:19 am

Volgens mij is jouw enige probleem dat ze er op 410 bij spingen en op The Kop niet, want dat is het enige verschil. En dat is nou het verschil in beleving en als je dat een beetje snapt zou je niet zo denigrerend spreken over blij doen, hossen en de Polka dansen.

Dat leeftijd sloeg niet op jou maar Boabdil. En wat betreft respect tonen, het gaat om de manier waarop je het brengt en hoe je het zegt. Als je je wat meer zou verdiepen in de beleving die veel 410'ers hebben rondom het voetbal (en zien dat dit in veel landen in Oost-Euorpa nog veel heftiger is) zou je wellicht gewoon zeggen dat het je ding niet is, dat is mijn punt.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma dec 22, 2008 12:02 pm

Kortom, als je het niet snapt of als je je niet hebt verdiept in de beleving van 410, dan mag je er niks over zeggen?

Ik begrijp best wat Weekend Cees bedoelt. Wanneer je jezelf zit op te vreten in het stadion vind ik het ook irritant dat ze vlakbij je beginnen te hossen. Dat komt op mij niet over als je club steunen, maar meer dat Ajax gewoon een mooie uitlaatklep voor die jongens is waar ze een excuus hebben om even lekker los te gaan.

En ja, dit zal wel weer opgevat worden als veel te weinig respect hebben voor die jongens. Want ze staan er wel altijd en ze moedigen Ajax altijd aan etc. Ik begrijp best, zoals El Clavo aangeeft, dat het een steun in de rug kan bieden. Helemaal als ze Zuid 1 ook mee weten te trekken. Ik vind het irritant, en het lijkt eerder alsof het ze helemaal niet uitmaakt dat Ajax achter staat, dan dat ze Ajax willen aanmoedigen. Maar dat zal wel onterecht zijn.

Overigens, bij welke Italiaanse club beginnen ze te hossen als ze achterstaan? Heb ik volgens mij nog nooit gezien.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 12:31 pm

Kortom, als je het niet snapt of als je je niet hebt verdiept in de beleving van 410, dan mag je er niks over zeggen?
Het hangt ervan af wat je zegt, Jesse. Maar je wil mijn punt kennelijk niet begrijpen want je somt vervolgens weer allemaal punten op die ik eerder heb getrach te weerleggen of vanuit een ander perspectief (dat van de jongens op 410 met een andere beleving dan jij én ik!) te bekijken.
Ik vind het irritant, en het lijkt eerder alsof het ze helemaal niet uitmaakt dat Ajax achter staat, dan dat ze Ajax willen aanmoedigen. Maar dat zal wel onterecht zijn.
Als je zelf al zegt dat het onterecht is waarom is het dan nodig om zoiets te zeggen, ik snap dat niet.

En Jesse, ik kijk nauwelijks Italiaans voetbal, maar een groot deel van de liedjes en deuntjes komt van Tifosi uit Italie, Griekenland, Argentinie e.d. en van jongens die daar heen zijn gegaan hoor ik vaak genoeg dat die ook zingen en hun club steunen (hier ook wel hossen genoemd :confused.gif: ) als het wat minder gaat, maar dat zijn Ajax-supporters helaas niet gewend, de reacties hier tonen dat maar weer eens aan. Het is niet voor niks dat jongens als Suares, Cvitanich en Gabri 410 helemaal geweldig vinden en persoonlijk contact onderhouden met jongens daar en vaak komen kijken als ze doeken aan het maken zijn. Maar bijvoorbeeld Heitinga deed dat ook.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma dec 22, 2008 12:48 pm

Ik geef aan hoe het op mij overkomt, en dát irriteert me. Ook al is het misschien onterecht hoe ik erover denk (het lijkt eerder alsof het ze helemaal niet uitmaakt dat Ajax achter staat, dan dat ze Ajax willen aanmoedigen).

En zoals je misschien zelf ook al door had: het gaat niet om het zingen. Absoluut niet! Dat zal je bij Weekend Cees ook niet ontdekken. Het gaat om het overdreven blije gedoe van hossen en, in de woorden van Cees, de Polka dansen. Dat komt niet echt gepast over.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » ma dec 22, 2008 12:55 pm

Het gaat om het overdreven blije gedoe van hossen en, in de woorden van Cees, de Polka dansen. Dat komt niet echt gepast over.
En dus zeg ik, als je iets meer zou weten van de beleving die een deel van de jonges op 410 heeft en hoe het er in de landen aan toegaat waar 410 het een beetje van 'afkijkt' en waarmee ze veel contact onderhouden, zou je begrijpen dat het werkelijk niets met hossen en de polka dansen te maken heeft. Sterker nog je doet ze daar in mijn ogen mee te kort en ik vind het denigrerend klinken. In de scene waar 410 zich in bevindt is het net zo'n manier van je club steunen als men in Engeland doet.
2 belevingen, 1 liefde :ajax.gif: !

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59038
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 22, 2008 1:05 pm

J.G. schreef::confused.gif:

Zie post van El Clavo en verdiep je eens in de zaken, gooi er niet zomaar termen als Censuur bij.
Leer daarnaast eens omgaan met punten en je spatiebalk!
Man doe toch niet zo opgefokt omdat memsen hier een mening hebben over dat hossen en de polonaise dansen.Ach Jesus daar heb je hem weer met zijn punten en spaciebalk.

Hier hedde al vast wat punten voor de volgende keren .................................................... de spaciebalk steek je maar ....... :smallgrin.gif:

Plagiaat:
En zoals je misschien zelf ook al door had: het gaat niet om het zingen. Absoluut niet! Dat zal je bij Weekend Cees ook niet ontdekken. Het gaat om het overdreven blije gedoe van hossen en, in de woorden van Cees, de Polka dansen. Dat komt niet echt gepast over.
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Da's toevallig; ik zat vorige week zaterdag op Anfield Road. Heb er in het Engeland & Schotland topic een post over gedaan. Over de atmosfeer daar, onder anderen. Ik zag Hull City na 20 minuten met 0-2 voor komen. Reactie: het héle stadion gaat zingen. Minutenlang, keihard. Toeval of niet, na ruim een half uur staat het 2-2. (overigens bleven ze zingen maar bleef het ook 2-2). Ik zag niemand hossen. Niet bij 0-0, niet bij 0-2, niet bij 2-2. Ook The Kop niet. Integendeel zelfs.

En wat over mijn leeftijd beginnen: wees niet bang, dat doe ik niet, want ik wil niet dat men (hier) weet wie ik ben. Ik kan het weliswaar niet laten om te zeggen dat ik in het geboortejaar van Nihad op F stond, maar vermoedelijk geloven weinigen dat en krijgen we weer zo'n dicussie: wie is de "echtste" Ajaxsupporter. En daar heb ik geen zin in. Dus neem het voor kennisgeving aan.

Wat ik wél belangrijk vind: als ik me erger aan die polka, dan zeg ik dat. Dat heeft niks met (een gebrek aan) respect te maken. Als je goed leest, ontdek je in mijn vorige posts juist dat ik samenvoeging op Zuid toejuich; ik constateerde immers dat dit het meest levendige Arenajaar is. Maar die polka komt op mij bijzonder misplaatst over, omdat die, zoals ik al zei, eerder op iets vieren lijkt, dan op aanmoedigen. Je kunt op zijn minst voor deze mening ook wat respect hebben, ook al omdat ik hem weet te onderbouwen.
Precies het irriteerde mij ook ..

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma dec 22, 2008 2:43 pm

Het 'hossen' komt voornamelijk uit Argentinie en heeft niks met een 'polonaise' zoals wij die kennen te maken. Het is een manier om je te onderscheiden. Je laat massaal saamhorigheid zien en is eigenlijk meer bedoeld om de uitsupporters te imponeren dan om Vermeer te laten zien hoe goed ze kunnen dansen. Kom op jongens, Youtube staat er vol mee.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma dec 22, 2008 2:56 pm

(nog eeeen keertje dan) That's not the point; meer het tijdstip waaróp ze (dan kennelijk) proberen de Praagse supporters te imponeren: bij een 1-2 achterstand, terwijl er bijzonder slecht voetbal wordt tentoongespreid, waarbij geen enkele pass aankomt. Voor de rest zal het me worst zijn, maar dat "vrolijke" gedoe op dat moment; ik heb er totaal geen feeling voor.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB
Berichten: 16851
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma dec 22, 2008 3:16 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:(nog eeeen keertje dan) That's not the point; meer het tijdstip waaróp ze (dan kennelijk) proberen de Praagse supporters te imponeren: bij een 1-2 achterstand, terwijl er bijzonder slecht voetbal wordt tentoongespreid, waarbij geen enkele pass aankomt. Voor de rest zal het me worst zijn, maar dat "vrolijke" gedoe op dat moment; ik heb er totaal geen feeling voor.
Helemaal mee eens.

Ik heb die gasten van 410 zien hossen en springen toen we 1-4 klop kregen van Utrecht in de Arena... toen twijfelde ik of ze uberhaupt naar het veld kijken of dat ze alleen maar de 'wedstrijd' van de uitsupporters willen winnen.

wimpey
Berichten: 51911
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma dec 22, 2008 3:32 pm

Zodra er een woord over een ex-trainer van Ajax in dit topic verschijnt, wordt er meteen geknipt. Nu worden al pagina's gevuld over het sfeervak en dat is dan schijnbaar wel okay. Raar.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma dec 22, 2008 3:33 pm

De nieuwe sfeer komt natuurlijk door van Basten.

:hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47940
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma dec 22, 2008 3:37 pm

Je hebt gelijk, wimpey. Ik plak eea in een aparte topic.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 22, 2008 3:37 pm

Slechts dankzij het stevige fundament van sfeermaker Ten Cate, uiteraard. :hypocrite.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13377
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma dec 22, 2008 5:21 pm

GangstaRiB schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:(nog eeeen keertje dan) That's not the point; meer het tijdstip waaróp ze (dan kennelijk) proberen de Praagse supporters te imponeren: bij een 1-2 achterstand, terwijl er bijzonder slecht voetbal wordt tentoongespreid, waarbij geen enkele pass aankomt. Voor de rest zal het me worst zijn, maar dat "vrolijke" gedoe op dat moment; ik heb er totaal geen feeling voor.
Helemaal mee eens.

Ik heb die gasten van 410 zien hossen en springen toen we 1-4 klop kregen van Utrecht in de Arena... toen twijfelde ik of ze uberhaupt naar het veld kijken of dat ze alleen maar de 'wedstrijd' van de uitsupporters willen winnen.
:smallgrin.gif:

Ik heb mezelf eens ontzettend opgewonden toen ze massaal ´Wij zijn de beste van het land (oid) ' zongen toen we 0-2 achter stonden tegen 010 paar jaar terug. Sommigen kijken inderdaad niet naar het veld en het boeit hun maar weinig wat Ajax doet.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma dec 22, 2008 8:01 pm

Hmm, toch denk ik dat het vaak niet zo zeer hosanna is maar ook gewoon het enthousiast aanmoedigen van hun club. Ook als je achter staat ff de jongens aansporen door luidkeels te zingen. Heet niet voor niets "aanmoedigen", tis niet alleen "toejuichen". Al vind de situaties zoals Nihad (is het een nieuwe trend hier opeens om je naam te veranderen? Wordt lastig zo :smallgrin.gif:) hierboven beschrijft ook een beetje vreemd en ongepast. Maar met het enthousiast (ook als je achter staat) aanmoedigen van je club is toch niks mis mee? Ik denk dat je dat juist alleen maar moet toejuichen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma dec 22, 2008 9:13 pm

Dat zegt dan ook iedereen hier, Daniel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie