Wat is er geworden van .... (deel II)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » wo jan 17, 2024 9:39 pm

426 wedstrijden in Ajax 1. Mooi filmpje van Ajax wederom.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door LucaS » zo feb 04, 2024 7:25 pm

I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cruijff » do mar 21, 2024 10:08 am

Heeft iemand nog beelden van Edgar Davids in Iran gezien? Zag er echt zorgwekkend uit.

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » zo mar 24, 2024 4:36 pm

Was toch wel leuk om wat flarden mee te krijgen van Liverpool Legends versus Ajax Legends.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo mar 24, 2024 5:19 pm

Er komt mogelijk nog een dames profteam bij in Amsterdam. Kunnen de meiden een onvervalste derby tegen Ajax spelen, zoals vroeger ons cluppie onder meer tegen De Volewijckers deed!

https://www.youtube.com/watch?v=mfY5JGm8dpU

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » zo mar 24, 2024 10:37 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo mar 24, 2024 5:19 pm
Er komt mogelijk nog een dames profteam bij in Amsterdam. Kunnen de meiden een onvervalste derby tegen Ajax spelen, zoals vroeger ons cluppie onder meer tegen De Volewijckers deed!

https://www.youtube.com/watch?v=mfY5JGm8dpU
Denk dat je in het verkeerde topic gepost hebt. :)

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » zo mar 24, 2024 10:37 pm

Historicus schreef:
zo mar 24, 2024 4:36 pm
Was toch wel leuk om wat flarden mee te krijgen van Liverpool Legends versus Ajax Legends.
Hier een samenvattinkje: https://youtu.be/NtBHQM9QYSQ?si=4_mr7bjcyLext7rH

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door 999 » za apr 13, 2024 9:20 am

Aangeslagen Simon Tahamata mist in Berlijn zijn liefde Ajax: ’Zo houden we geen iconen meer over’

STEVEN KOOIJMAN

VOETBAL

De aftocht bij Ajax doet hem nog steeds intens veel verdriet. Simon Tahamata (67), één van de laatste cultuurbewakers van het diep gezonken Ajax, is nog aan het bijkomen van de pijnlijke scheiding van zijn grote sportieve liefde. In Berlijn, waar hij inmiddels een voetbalschool runt, kijkt hij op emotionele wijze terug op een roerige periode. „Waarom zeiden ze niet: beslis zelf maar wanneer het mooi is geweest?”

Simon Tahamata voor de Brandenburger Tor.
© RENÉ BOUWMAN

Simon Tahamata voor de Brandenburger Tor.

Of de doorgaans zo goedgeluimde Simon Tahamata even wat vrolijker wil kijken, vraagt de fotograaf op een steenworp afstand van de Brandenburger Tor. Maar drie dagen na de uiterst pijnlijke 6-0 nederlaag van zijn Ajax in een uitzinnige Kuip, heeft de kleine dribbelaar van weleer even geen reden tot lachen. „Het leek tegen Feyenoord helemaal nergens op”, prevelt Tahamata hoofdschuddend. „Die ellende blijft maar doorgaan, het stopt maar niet.”

Waar de Brandenburger Tor na de val van de Muur het symbool werd van de Duitse eenwording, daar is het vertrek van de immens geliefde jeugdtrainer illustratief voor de ineenstorting van de ooit zo succesvolle voetbalclub. „Mijn voetbalclub”, beklemtoont Tahamata. Wat doet het verval hem pijn.

Om de paar minuten borrelt er bij de vriendelijke Zuid-Molukker wel een anekdote op uit de goeie ouwe Ajax-tijd. Als hij op de stoep van de Ebertstrasse, de weg die de Brandenburger Tor en de Potzdamer Platz verbindt, op een gele streep staat: „Bobby Haarms zei altijd tegen mij: ’Simon, jij móét met je hakken tegen de zijlijn staan’. Dan was het mannetje opzoeken en acties maken. Dat zeg ik bij ons ook altijd tegen mijn jongens, dat ze lef moeten tonen en hun mannetje moeten passeren.” Met ons bedoelt Tahamata uiteraard Ajax.

Tahamata's Ajax-gabbers
Natuurlijk heeft hij nog bijna dagelijks contact met zijn Ajax-gabbers. Met Sjaak Swart bijvoorbeeld. In de taxi naar een restaurant in het Kaufhaus des Westens („Een soort Bijenkorf”): „Sjaak is woest dat Mislintat de dans ontspringt”, doelt hij op de uitkomst van een onderzoek naar mogelijke belangenverstrengeling van de weggestuurde Duitse ’td’ rond bepaalde Ajax-transfers. Zelf begrijpt Tahamata er ook niks van. Zijn Duits is trouwens niet al te best. „Ik ken maar een paar woorden. Ja, Arschloch (klootzak, red.). Op de één of andere manier moet ik bij dat woord aan Mislintat denken.” Hij moet lachen om zijn grap.


Een uur later, als Tahamata achter een bord met asperges en selderijpuree zit, wordt het hem ineens allemaal teveel. Hij pakt een wit servet van tafel en dept zijn vochtige ogen als de gebeurtenissen rond zijn vertrek uit Amsterdam ter sprake komen. Zo diep zit het dus bij Tahamata, die als vijftienjarige werd gescout door Ajax en vier dagen in de week tussen woonplaats Tiel en de Watergraafsmeer pendelde.

„Waarom zeiden ze niet: beslis zelf maar wanneer het mooi is geweest?”
© RENÉ BOUWMAN

De linksbuiten groeide uit tot publiekslieveling, won titels, vertrok en keerde na zijn profcarrière als jeugdtrainer terug op het oude nest, via een tussenstop bij Germinal Beerschot, destijds een Belgische satellietclub van Ajax. Hij werd geroemd om zijn techniektrainingen, geliefd om zijn mentorrol bij de allerkleinsten. Vraag Jan Vertonghen, Daley Blind, Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Ryan Gavenberch en al die anderen over hun oud-trainer Simon Tahamata, en ze toveren de mooiste lach op hun gezicht.


Maar dat telde allemaal niet meer toen het clubicoon in december op gesprek moest komen om over zijn toekomst bij Ajax te praten, de club waar al geruime tijd een storm van kilheid en onkunde raasde. „Ze zeiden: ’We gaan in februari kijken wat we gaan doen. Het wordt óf minder uren maken, óf een pensioen’.”

Tahamata was met stomheid geslagen. Alsof er een kudde olifanten op zijn ziel had staan stampen. Verontwaardigd: „Hoezo, met pensioen gaan? Ik heb een hekel aan pensioen, dat wil ik niet. Man, ik ben nog veel te fit om met pensioen te gaan”, zegt de krasse zestiger, die een paar weken terug op Anfield nog opvallend scherp oogde tijdens een benefietduel tussen oud-spelers van Liverpool en Ajax.

Halve werkweek
Uit de koker van Chief Sports Officer Maurits Hendriks rolde het plan om de doorgaans goedgevulde werkweek van de techniektrainer te halveren tot twintig uur. „Toen vroeg ik: hoe moet ik dat in godsnaam invullen? Nu werk ik veertig uur. Meer dan dat zelfs. Waarop ze zeiden: maar je hebt toch vast wel een hobby? Maar ik heb géén andere hobby. De club is mijn hobby, voetbal en trainen zijn mijn hobby. Mijn hele leven staat in het teken van Ajax. Ach, het was zo pijnlijk allemaal. Waarom zeiden ze niet gewoon: hier heb je een contract voor onbepaalde tijd en beslis zelf maar wanneer het mooi is geweest?”


De schofferende voorstellen sorteerden desondanks effect. Zeker toen de gekrenkte Tahamata werd benaderd om partner te worden in een nieuwe ambitieuze voetbalschool, met Berlijn als standplaats. „Toen dat ineens op mijn pad kwam, heb ik besloten de regie in eigen handen te nemen en niet te wachten tot februari. Ik dacht: weet je wat? Ik ga weg! Niet jullie, maar ik beslis zelf wat ik ga doen.”

Weer is er een brok in zijn keel: „Het is geweest. Het had niet gehoeven.” Want als het aan Tahamata had gelegen, was hij, bestuurslid van oud-spelersgenootschap Lucky Ajax, nooit bij zijn club weggegaan. Of naar de uitgang gedreven, zoals hij opmerkt. Hij is niet de enige. „Hoe wij omgaan met onze iconen is Ajax-onwaardig. John Heitinga stapte er als hoofdtrainer, met alle risico van dien, op verzoek van de club eerder in omdat hij een Ajacied is en werd prompt afgedankt. Michel Kreek werd effetjes weggestuurd, net als Winston (Bogarde, red.) en Gerald (Vanenburg, red.). Ik heb Winston en Gerald niet eens weg zien gaan, maar moest het gewoon lezen. Zo snel ging het. Daarna was ik aan de beurt.” Na een slok van zijn groene thee met honing te hebben genomen: „Wij verdienen dat niet. Als het zo doorgaat, houden we geen iconen meer over. Dat vind ik verschrikkelijk.”

Lijdensweg Van ’t Schip
Zoals ook de lijdensweg van Ajax-trainer John van ’t Schip hem niet onberoerd laat. „Ik vind het erg voor John. Hij is er dit seizoen uit clubliefde ingesprongen, maar ik vraag me af of de meeste spelers wel voor hem door het vuur willen gaan. Dan hoor je ze zeggen: we gaan alles doen voor John. Dus niet. Dus niet... Dan kan je beter je mond houden.”

Het wij-gevoel was sowieso ver te zoeken op de club, bespeurde Tahamata steeds vaker tot zijn afgrijzen. „De meeste mensen die tegenwoordig op de club lopen hebben het over ’Ajax-dit en Ajax-dat’. Dan denk ik: echte Ajacieden praten over wij en ons.”

"Het meest mis ik de allerjongste jeugd, zij zijn toch een beetje mijn kinderen"
Wat hij ver van huis het meest mist aan Ajax? „De vrijwilligers, die elke dag klaarstaan. De vrouwen van de kantine, de mensen die de velden verzorgen. Ik was ’s ochtends altijd als eerste in het ’hokkie’ om even een praatje te maken. Ik mis het nog iedere dag. Maar het meest mis ik de allerjongste jeugd. Zij zijn toch een beetje mijn kinderen. Kinderen die dromen om voetballer van Ajax te worden, net als ik vroeger.”

Hoezeer Tahamata in het hart zit bij fans, collega’s en jeugdspelers, bleek na zijn laatste trainingsdag op De Toekomst, waar hij door een erehaag werd uitgezwaaid. Voor Ajax-FC Utrecht (3 maart) waren er sfeeracties op de tribune en hadden Molukse Ajax-supporters zich voor de hoofdingang van de ArenA verzameld. „Zelfs de club heeft mij een mooi afscheid gegeven, dat had ik niet verwacht”, zegt hij voordat hij op de voetbalacademie Duitse kinderen passeerbewegingen van Johan Cruijff, Piet Keizer en Frenkie de Jong gaat bijbrengen. „Maar het had toch ook gekund"?
Laatst gewijzigd door 999 op za apr 13, 2024 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » za apr 13, 2024 9:23 am

Historicus schreef:
zo mar 24, 2024 10:37 pm
Historicus schreef:
zo mar 24, 2024 4:36 pm
Was toch wel leuk om wat flarden mee te krijgen van Liverpool Legends versus Ajax Legends.
Hier een samenvattinkje: https://youtu.be/NtBHQM9QYSQ?si=4_mr7bjcyLext7rH
Zaterdag spelen ze weer in het Olympisch Stadion!

Misschien kunnen we dit volgend seizoen elke twee weken doen als alternatief voor de reguliere thuiswedstrijden?
Nil volentibus arduum

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » za apr 13, 2024 12:10 pm

Marillion schreef:
za apr 13, 2024 9:23 am
Historicus schreef:
zo mar 24, 2024 10:37 pm
Historicus schreef:
zo mar 24, 2024 4:36 pm
Was toch wel leuk om wat flarden mee te krijgen van Liverpool Legends versus Ajax Legends.
Hier een samenvattinkje: https://youtu.be/NtBHQM9QYSQ?si=4_mr7bjcyLext7rH
Zaterdag spelen ze weer in het Olympisch Stadion!

Misschien kunnen we dit volgend seizoen elke twee weken doen als alternatief voor de reguliere thuiswedstrijden?
Zijn de Ajax Legends eigenlijk gewoon Lucky Ajax onder een andere naam of is dit een heel ander gebeuren daarnaast?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » za apr 13, 2024 12:18 pm

Nee, dit is toch wel wat anders. Het is een verzameling oud spelers waar toch wel wat recentere helden tussen zitten. Dus geen Sjaak Swart op het veld maar wel Jari Litmanen.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Alexander » zo apr 14, 2024 10:03 am

Treurig hoe er met een icoon als Tahamata wordt omgegaan. Daar gaat Beuker ook zeker niet vrijuit. Die wil er een Co Adriaanse/Louis van Gaal opleiding van gaan maken en daar passen oud-profs niet meer bij.

Yopii
Berichten: 18434
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » zo apr 14, 2024 10:04 am

Heel slecht inderdaad. Typisch Ajax.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cluijffert » zo apr 14, 2024 10:25 am

We kennen het hele verhaal toch niet, behalve de betrouwbare bron De Telegraaf. En ja, echt superlieve man, Simon, maar ook een die helaas makkelijk voor het karretje te spannen valt.

En frappante is hier natuurlijk dat de bewierookte Kroes nou juist een groot deel van de Ajax organisatie wil saneren (Ajax organisatie = waterhoofd). Wat denk je dat er dan gebeurt met al die oud-Ajacieden die nu uit de grote ruif wat centen meepikken als vrijblijvend begeleider of jeugdcoach?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door 999 » zo apr 14, 2024 10:36 am

Oh, war dat betreft ken jij nu wel het hele verhaal ( wat Koes ging doen ) :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » zo apr 14, 2024 10:37 am

Is altijd lastig te beoordelen.

Ik hoop altijd maar dat de club erin slaagt om wat ik maar even de oude en de nieuwe wereld noem te combineren. Dus dat je oud spelers in zet maar niet blijft hangen bij een ouderwetse aanpak. Die strijd zie je bij meer clubs, in de praktijk lijkt het vaak het één of het ander te zijn.

Tahamata lijkt me een hele fijne vent die goed met die jongens om kan gaan. Het lijkt me dan ook dat er voor zo iemand altijd plaats is. Bijvoorbeeld als het gaat om techniek training. Toch gaat niet alleen hij maar bijvoorbeeld ook Vanenburg dan wat anders doen. Slaat de club de plank dan mis of willen die jongens niet mee in de ontwikkeling van vandaag de dag? En is die ontwikkeling dan een goede toevoeging of niet? Zeg het maar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cluijffert » zo apr 14, 2024 10:50 am

999 schreef:
zo apr 14, 2024 10:36 am
Oh, war dat betreft ken jij nu wel het hele verhaal ( wat Koes ging doen ) :smallgrin.gif:
Ja.

(staat in dezelfde bronnen die hier door dezelfde mensen wordt aangehaald bij het verdedigen van het aanblijven van Kroes dan wel het vertrek van EvilCorp RvC.)
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door 999 » zo apr 14, 2024 11:50 am

Cluijffert schreef:
zo apr 14, 2024 10:50 am
999 schreef:
zo apr 14, 2024 10:36 am
Oh, war dat betreft ken jij nu wel het hele verhaal ( wat Koes ging doen ) :smallgrin.gif:
Ja.

(staat in dezelfde bronnen die hier door dezelfde mensen wordt aangehaald bij het verdedigen van het aanblijven van Kroes dan wel het vertrek van EvilCorp RvC.)
Tja, tis maar net wie of wat je gelooft hé .. :smallgrin.gif:

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » za apr 20, 2024 7:45 pm

In het Olympisch Stadion en in de Ajax App zijn de Ajax Legends nu te zien.

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » za apr 20, 2024 8:31 pm

Historicus schreef:
za apr 20, 2024 7:45 pm
In het Olympisch Stadion en in de Ajax App zijn de Ajax Legends nu te zien.
Het wordt ook uitgezonden op Viaplay TV. Het is toch best wel leuk om te zien wie er allemaal meedoen.

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » za apr 20, 2024 8:41 pm


Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » zo apr 21, 2024 8:49 am

Die Legends wedstrijd moeten ze volgende keer toch wat beter aanpakken. Dan komt er absoluut meer publiek op af. Nu zag het er toch wel een beetje treurig uit.

Maar meer dan 70 tot 100 euro voor een kaartje op de lange zijde is een beetje teveel van het goede. Zeker als het weer dan ook niet echt meewerkt.

Ok, ze zijn niet allemaal zo fit als Tahamata maar toch is het altijd leuk om oud spelers weer eens op een veld te zien.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18434
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » zo apr 21, 2024 10:20 am

Maar meer dan 70 tot 100 euro voor een kaartje op de lange zijde is een beetje teveel van het goede.
Dat is toch idioot? Wie bedenkt er zoiets? :confused.gif:

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » zo apr 21, 2024 11:24 am

Yopii schreef:
zo apr 21, 2024 10:20 am
Maar meer dan 70 tot 100 euro voor een kaartje op de lange zijde is een beetje teveel van het goede.
Dat is toch idioot? Wie bedenkt er zoiets? :confused.gif:
Als je voor Jan Publiek wilt spelen is dit wel een bizar hoog bedrag. Ook geen wonder dat er zo veel lege plekken op de tribunes waren.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » zo apr 21, 2024 12:29 pm

Precies, ik was van plan om te gaan tot ik zag wat het moest kosten. Als dan je bedoeling is om mensen bij elkaar te brengen dan sla je de plank wel een beetje mis als organisatie. Erg jammer want dit kan gewoon ontzettend leuk zijn om al de oud spelers weer eens te zien.

Had gewoon 15 euro achter het doel gedaan en 30 lange zijde. Zit het gewoon vol en per saldo komt er nog meer binnen ook. Nou ja, dat is dan de les voor de volgende keer.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie