Wat is er geworden van .... (deel II)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Andriy Demchenko » za nov 07, 2020 3:01 pm

Elton Acolatse schiet er twee in tegen Leverkusen, aan de andere kant Bailey die scoort voor het team van Bosz

https://www.youtube.com/watch?v=k-WtPBhXC1A
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » zo nov 08, 2020 12:26 pm

Yopii schreef:
do nov 05, 2020 10:08 am
https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... iestigheid


De gouden lichting van Co...

Toen werd er dramatisch opgeleid. Co Adriaanse was van het teambelang, hij liet jongens jarenlang samenspelen. Aan individuele ontwikkeling werd toen niet gedaan.

Ik weet nog dat iemand tegen Cruijff zei dat Adriaanse goed bezig was. Toen zei Cruijff: 'Ja, op zijn niveau'. :smallgrin.gif:

Pascal Heije, om iemand te noemen, was echt niet zo goed. Anders had het later wel laten zien, bij NEC bijvoorbeeld. Toptalenten komen er wel.

Nu krijgt Wouters de verwijten, maar wat moest hij met deze jongens? Morten Olsen dacht er hetzelfde over, hij haalde een stoet nieuwe spelers. Later kwam Adriaanse, die zou wel even laten zien dat zijn spelers ondergewaardeerd werden. Dat werd niets, en vervolgens ging Ajax (Beenhakker!) alsnog de markt op.

Hosé was trouwens echt een randcrimineel.
Jeroen Verhoeven, op de foto links, heeft het eerste ook nog gehaald. :D En kampioen geworden.

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » ma nov 09, 2020 10:04 pm

Zou zo'n Kenneth Vermeer nou niet denken van: als ik in Europa had gekeept, had De Boer mij nu opgeroepen voor Oranje nu Cillessen weer eens geblesseerd is.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma nov 09, 2020 11:23 pm

Ik moest zelfs even googelen waar ie gebleven was. LA, dat is dan wel weer lachen.

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Andriy Demchenko » di nov 10, 2020 7:28 am

Een ander stukje leesvoer voor joey over Heije;

https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... e-bij-ajax
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » di nov 10, 2020 10:12 am

Historicus schreef:
ma nov 09, 2020 10:04 pm
Zou zo'n Kenneth Vermeer nou niet denken van: als ik in Europa had gekeept, had De Boer mij nu opgeroepen voor Oranje nu Cillessen weer eens geblesseerd is.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien vind zo'n jongen het wel helemaal best. Ongetwijfeld een uitstekend salaris en dan lekker in de relatieve luwte een beetje je wedstrijden spelen. Is weer eens wat anders dan een transfer van Ajax naar Feyenoord en wat daar allemaal bij komt kijken.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » di nov 10, 2020 10:36 am

Marillion schreef:
do nov 05, 2020 9:51 pm
Klopt, als er twee spelers echt doorbreken uit een elftal dan mag je zeker niet klagen. Daarom was mijn interesse destijds gewekt door alle jubelverhalen. Dat viel nogal tegen. Later is dat nog wel eens gebeurd. Maar zogenaamde gouden lichtingen bestaan niet.

Sterker nog. Als het elftal als collectief te sterk is zou je dat soms zelfs als nadelig kunnen uitleggen. Een goede speler in een slecht elftal moet meer doen om het te redden en kan zich daardoor wellicht beter ontwikkelen.

Precies. Heije verwoordt het goed: ze speelden op de automatische piloot, ze wonnen toch wel. Daar leer je niets van.

https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... e-bij-ajax

Dat was het probleem met Adriaanse: geen slechte trainer, maar hij dacht alleen aan het team. Het individu schiet er weinig mee op. Niet voor niets brak er in die tijd zelden een speler door die uiteindelijk doorgroeide naar topniveau.

En hij zag het zelf niet, hè? Opscheppen over zijn gouden lichting.

Die Heije heeft trouwens zelfs nu nul zelfkritiek. Misschien moet hij zoetjesaan tot de conclusie komen dat hij niet goed genoeg was.

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Andriy Demchenko » wo nov 11, 2020 12:31 pm

Yopii schreef:
di nov 10, 2020 10:36 am
Marillion schreef:
do nov 05, 2020 9:51 pm
Klopt, als er twee spelers echt doorbreken uit een elftal dan mag je zeker niet klagen. Daarom was mijn interesse destijds gewekt door alle jubelverhalen. Dat viel nogal tegen. Later is dat nog wel eens gebeurd. Maar zogenaamde gouden lichtingen bestaan niet.

Sterker nog. Als het elftal als collectief te sterk is zou je dat soms zelfs als nadelig kunnen uitleggen. Een goede speler in een slecht elftal moet meer doen om het te redden en kan zich daardoor wellicht beter ontwikkelen.

Precies. Heije verwoordt het goed: ze speelden op de automatische piloot, ze wonnen toch wel. Daar leer je niets van.

https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... e-bij-ajax

Dat was het probleem met Adriaanse: geen slechte trainer, maar hij dacht alleen aan het team. Het individu schiet er weinig mee op. Niet voor niets brak er in die tijd zelden een speler door die uiteindelijk doorgroeide naar topniveau.

En hij zag het zelf niet, hè? Opscheppen over zijn gouden lichting.

Die Heije heeft trouwens zelfs nu nul zelfkritiek. Misschien moet hij zoetjesaan tot de conclusie komen dat hij niet goed genoeg was.
Die hele artikels liggen echt bezaaid met die hiaten van Adriaanses jeugdopleiding plannen. Ik denk dat het probleem van Heije vooral ook is geweest dat die jongens veel te 'goed' zijn gemaakt met de Rijkaards vergelijkingen, maargoed daar had men ook binnen de club betere begeleiding kunnen aanbieden. Je had ze natuurlijk vervroegd moeten doorschuiven als ze er in hun jaar zover bovenuit staken. Uit dat interview van Heije krijg je heel erg de indruk dat hij helemaal niet gewend was met tegenslag om te gaan omdat in de jeugd alles zo van leien dakje liep.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » wo nov 11, 2020 2:39 pm

Precies, ze hoefden er weinig voor te doen. Er zal dus wel wat talent in die groep hebben gezeten, maar dat talent is veel te weinig ontwikkeld.

Ik vond het voetbal van dat team niet om aan te zien. De grote rondo: schuiven, schuiven, schuiven. Adriaanse vond het prachtig. Die snapte er dus niets van.


Dit bleef trouwens nog jaren zo, tot in de JOR-periode. Toen had je nog zo'n zogenaamd gouden elftal, dat van Rodney Sneijder. Is ook niet veel van geworden.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door peter » do nov 12, 2020 10:12 am

Botman dus bij Oranje als vervanger van Ake. Zo snel kan het gaan.

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » do nov 12, 2020 10:19 am

De spoeling is dun.

Leuk voor die jongen.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Scherrer » do nov 12, 2020 12:53 pm

Yopii schreef:
do nov 12, 2020 10:19 am
De spoeling is dun.

Leuk voor die jongen.
De spoeling is centraal achterin helemaal niet dun. Die is zelfs onbekend breed voor Nederland, met meerdere wereldtoppers. Er zijn alleen ook bizar veel blessures. Botman is na Van Dijk, De Ligt, De Vrij, Aké (die alle vier in de absolute top spelen), Blind en Veltman zevende keus.
***

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Iniesta » do nov 12, 2020 2:06 pm

Kwalitatief de sterkst bezette posities op dit moment met wereldtoppers van Dijk, de Ligt en de Vrij. En diverse degelijke vervangers

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » do nov 12, 2020 5:03 pm

Ik bedoel uiteraard op dit moment.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Gezond verstand » vr nov 13, 2020 12:55 pm

Scherrer schreef:
do nov 12, 2020 12:53 pm
Yopii schreef:
do nov 12, 2020 10:19 am
De spoeling is dun.

Leuk voor die jongen.
De spoeling is centraal achterin helemaal niet dun. Die is zelfs onbekend breed voor Nederland, met meerdere wereldtoppers. Er zijn alleen ook bizar veel blessures. Botman is na Van Dijk, De Ligt, De Vrij, Aké (die alle vier in de absolute top spelen), Blind en Veltman zevende keus.
Kortom, de spoeling is dun door alle blessures.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » vr nov 13, 2020 1:05 pm

Botman zou normaal gesproken niet in aanmerking komen voor Oranje.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door elliquido » vr nov 13, 2020 7:18 pm

Zit vast in jong oranje, lijkt mij logisch toch?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » za nov 14, 2020 12:41 pm

Zeker, omdat ze die jongen dan al getest en al rond hadden lopen. En hij speelt natuurlijk gewoon wekelijks in Frankrijk dus je kan hem er prima bij hebben als je krap zit.

Ik ben wel heel benieuwd hoe die jongen zich gaat ontwikkelen. Het leek een bijzonder mooie transfersom voor een speler die nooit in Ajax 1 heeft gespeeld. Blijft dat zo of gaat Ajax daar nog spijt van krijgen?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door peter » ma nov 16, 2020 5:19 pm

Contract van Siem de Jong wordt niet verlengd bij Cincinnati. Ben heel benieuwd waar die jongen nu nog terechtkomt.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » ma nov 16, 2020 5:35 pm

Zal zo onderhand toch einde verhaal worden denk ik. Als het in Australië en de VS niet meer wil lukken waar ga je dan nog heen zonder er een tragisch verhaal van te maken?

Die jongen is door al het blessureleed gewoon niet meer op niveau gekomen. Zonde maar het is niet anders. Gelukkig heeft hij de herinneringen aan een aantal mooie Ajax titels op zak. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » ma nov 16, 2020 9:09 pm

Voormalig Ajax-voorzitter John Jaakke moet wieberen bij de KNVB omdat hij te solistisch is en geen contact had met de kleinere clubs.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Gezond verstand » di nov 17, 2020 4:52 am

Marillion schreef:
ma nov 16, 2020 5:35 pm
Zal zo onderhand toch einde verhaal worden denk ik. Als het in Australië en de VS niet meer wil lukken waar ga je dan nog heen zonder er een tragisch verhaal van te maken?
Twee jaartjes graafschap
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

columbus
Berichten: 5334
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door columbus » di nov 17, 2020 11:22 am

Ja bijvoorbeeld. Een mooie traditionele club als de Graafschap in de eerste divisie. Daar heb ik meer mee dan een Almere City. En zou een Sparta of Emmen geen interesse hebben? Dat niveau zou hij toch wel aan moeten kunnen?

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Yopii » di nov 17, 2020 1:38 pm

Toch vreemd hoe het gaat met die jongen. Was geen topper, maar zo slecht was hij ook weer niet, toch? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » di nov 17, 2020 1:48 pm

Ik heb geen idee van het niveau in de MLS eerlijk gezegd.

Maar De Graafschap zou leuk zijn ja. Misschien nog een jaartje samen met KJH?
De Jong is jaren van blessure naar blessure gegaan. Dat moet je niet onderschatten. Misschien is hij voor 98% weer fysiek in orde maar zijn die 2% net het verschil tussen wel of niet functioneren als profvoetballer.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie