Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 8:21 pm

Iniesta schreef:Op het moment dat een speler significant waarde heeft verloren, zou je een extra afschrijving moeten doen.
Uiteindelijk een afschrijvingsmethode een beter beeld dan direct de kosten te nemen. Je komt met het meest extreme voorbeeld aanzetten in onze aankoopgeschiedenis.
Het niet waarderen van jeugdspelers is inderdaad niet consequent hierin. Maar dat is nog geen reden om het ook maar niet te doen bij aankopen.
Sulejmani valt webeschouwd nog best mee. Die is inderdaad van 16 naar 0 gegaan. Weliswaar niet in een rechte lijn, maar OK.

Het gaat erom dat de waarde van spelers niet te bepalen is. Maar goed, Ajax wil ook gewoon kosten spreiden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 8:35 pm

LucaS schreef:Kosten zijn gewoon niet afhankelijk van het moment dat je ze betaalt. Een transfersom hangt samen met de hele periode dat een speler voor je speelt, dus verdeel je die kosten netjes. Als je de huur voor de Arena 5 jaar vooruit betaalt, dan stal je die betaling ook op de balans en schrijf je dat in 5 jaar af. Doodnormaal.
Je weet alleen niet hoelang ze voor je spelen. Het is ook een kromme vergelijking. In het geval dat jij beschrijft moet de arena nog over de brug komen met hun dienst. Indien je een speler koopt heeft de tegenpartij al meteen volledig aan de verplichting voldaan. Je kunt dan ook niet (bijvoorbeeld) 'vooruitbetaalde transfersom' op de balans zetten, want er is niks vooruitbetaald. Dit is trouwens ook niet wat Ajax doet. Ajax kapitaliseert de spelers en schrijft ze dan af.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » za okt 20, 2012 8:44 pm

Dat weet ik ook wel, het was slechts een illustratie dat je kosten moet boeken in de periode waar ze thuishoren. Als je 16 miljoen betaalt voor Sulejmani, en je weet je daardoor 5 jaar verzekerd van zijn diensten, neem je die kosten dus in 5 jaar. Doodnormaal. :excited.gif:
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 8:53 pm

LucaS schreef:Dat weet ik ook wel, het was slechts een illustratie dat je kosten moet boeken in de periode waar ze thuishoren. Als je 16 miljoen betaalt voor Sulejmani, en je weet je daardoor 5 jaar verzekerd van zijn diensten, neem je die kosten dus in 5 jaar. Doodnormaal. :excited.gif:
Ben ik het dus niet mee eens. De kosten dienen geregistreerd te worden wanneer de transactie plaatsvindt, dat is gewoon een basisprincipe. Bij de transfer van een speler is dat dus onmiddelijk, bij het vooruitbetalen van huur kun je activeren en later registreren.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » za okt 20, 2012 8:55 pm

Waarom huur wel spreiden en een transfersom niet? Is niet erg logisch
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 8:57 pm

Om de reden die ik steeds noem, Luuk: de transactie. Wanneer wordt de dienst/het goed geleverd? (En: wanneer worden de opbrengsten hieraan gerelateerd geïnd? Maar in het geval van de voetballer is dat totaal onduidelijk.)

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » za okt 20, 2012 9:04 pm

Dat is werkelijk van geen enkele invloed op wanneer je de kosten moet nemen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 9:06 pm

Je moet sowieso niks. Boekhouden is geen wetenschap. Je hebt wel richtlijnen, en dit is een hele basale. Matching pinciple dacht ik.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » za okt 20, 2012 9:08 pm

Nou, je moet van alles. Maar de spreiding van kosten over de gebruiksduur is een algemeen aanvaard principe.
I think I lost my fucking headache

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za okt 20, 2012 9:24 pm

Jöhnk schreef:Je moet sowieso niks. Boekhouden is geen wetenschap. Je hebt wel richtlijnen, en dit is een hele basale. Matching pinciple dacht ik.
Welke principe heb je het over? Jouw principe of boekhoudprincipes, want binnen dat laatste is het volslagen normaal om de methode die Ajax hanteert toe te passen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 9:55 pm

Dat het 'volslagen normaal' is hoor ik nu ook al een paar keer, maar ook daar ben ik het niet mee eens. Want ik zie een wezenlijk verschil tussen bureaustoelen en voetballers. Je weet niet wat ze waard zijn, je weet niet hoelang ze bijven, je weet niet wat ze brengen en je weet ook niet wanneer. Machines kun je kapitaliseren en afschrijven omdat je WEET dat ze minder waard worden.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za okt 20, 2012 10:08 pm

Door die spelers niet te activeren, toon je gewoon een scheef beeld van de waarde van het bedrijf. Een jaarrekening heeft nu juist als doel om dit weer te geven.
Het kan wel moeilijk in te schatten zijn wat de exacte waarde is, maar door het simpelweg direct in de kosten te nemen zeg je in wezen dag het helemaal geen waarde heeft.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za okt 20, 2012 10:11 pm

En over het volslagen normaal: dit is simpelweg de praktijk. Bij het bedrijf waar ik werk wordt bijvoorbeeld het merkrecht geactiveerd.
Volgens mij is het niet een kwestie van of je het daarmee eens bent of niet, het is namelijk een feit dat dit gebeurd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Bert » za okt 20, 2012 10:13 pm

Ik heb hier helemaal geen verstand van, dus misschien zeg ik iets wat nergens op slaat. Is het geen mogelijkheid om wél meteen af te schrijven en daarnaast ieder jaar een waardering van de spelersgroep te maken (op basis van prestaties/salaris en het resterende contract)?

Op de huidige manier toon je sowieso een scheef beeld van het bedrijf. Alderweireld, om maar iemand te noemen, zou nu 'niets' waard zijn.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13416
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » za okt 20, 2012 10:13 pm

Daarnaast moet het toch gewoon van de belastingdienst? Die willen niet dat je de winst in één keer kan drukken op zaken die lang meegaan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2012 10:17 pm

Het moet niet. FC Twente doet (deed) het bijvoorbeeld niet.

Zie hier:

http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/15 ... tegorie-3/

Het lijkt me duidelijk wat het probleem van het waarderen van spelers op de balans is (plus de aanname dat die waarde in een rechte lijn naar nul gaat). Het is een blinde gok. Dan kun je beter iets conservatiever zijn.


Maar, uiteindelijk is boekhouden niet zo interessant, want je creeert er geen waarde mee. Hoe ze bij Ajax hun bedrijfsvoering het beste denken te beschrijven moeten ze inderdaad lekker zelf weten. Dat ik het activeren van spelers onrealistische kul vind was slechts een zijdelingse opmerking.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door goodfella » za okt 20, 2012 11:02 pm

Bertje schreef:Ik heb hier helemaal geen verstand van, dus misschien zeg ik iets wat nergens op slaat. Is het geen mogelijkheid om wél meteen af te schrijven en daarnaast ieder jaar een waardering van de spelersgroep te maken (op basis van prestaties/salaris en het resterende contract)?

Op de huidige manier toon je sowieso een scheef beeld van het bedrijf. Alderweireld, om maar iemand te noemen, zou nu 'niets' waard zijn.
Wat je zegt, slaat inderdaad nergens op. Als Ajax morgen Alderweireld, pak 'm beet, voor 5 miljoen waardeert krijg je een prachtige balans. In feite zal het eigen vermogen met 5 miljoen toenemen. Nu komt echter het moment dat Ajax die 5 miljoen liquide wil gaan maken en helemaal niets voor Alderweireld ontvangt. In dat geval zal Ajax een balansrekening moeten crediteren voor 5 miljoen euro en een w/v rekening voor 5 miljoen moeten debiteren. En een debetboeking op de w/v betekent niets meer dan kosten.

Als Ajax besluit om de waarde van Alderweireld op een bepaald moment te verhogen naar 10 miljoen zal Ajax een balansrekening moeten debiteren voor 5 miljoen en een w/v rekening voor 5 miljoen moeten crediteren. Een creditboeking op de w/v is niets anders dan een opbrengst/omzet. In dat geval creëert Ajax vanuit het niets 5 miljoen omzet en eigenlijk ook winst in dit geval.

Je bent je balans dus aan het opblazen, maar of je de door jou gewaardeerde activa A. liquide kan maken en B. tegen de door jou opgestelde waardering is maar de vraag. En zie hier het probleem waar banken mee te maken hebben op dit moment.

Johnk, je moet een aankoop op de balans zetten tegen de door jouw betaalde transfersom. En vervolgens moet je gaan afschrijven, of zoals Twente doet, de kosten ineens nemen. Als je de kosten maar neemt. Het is namelijk onmogelijk om wel kosten te maken en deze niet te nemen.

Hopelijk begrijpt men nu ook dat eigen vermogen niets hoeft te zeggen over de liquiditeit van een bedrijf of in dit geval, voetbalclub.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » za okt 20, 2012 11:30 pm

Dat het nergens op slaat is niet waar. Onder IFRS dien je je immateriële activa jaarlijks te herwaarderen, en dat kan positief of negatief zijn. Wel is het volgens mij zo dat je in principe niet hoger kan gaan dan de aanschafwaarde.
Overigens is de methodiek om spelers gedurende de contractlooptijd af te waarderen vrij simpel en transparant.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » zo okt 21, 2012 9:46 am

Je zou overigens ook kunnen gaan werken met een vervangingsreserve denk ik. Dus winsten niet in je winst- en verliesrekening nemen, maar op de balans stallen en gebruiken voor de volgende aankoop. Ik weet niet of dat bij spelers mag, voor zover ik weet is er geen ploeg die dat zo doet.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47956
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma nov 05, 2012 8:53 pm

Ajax wil diverse contracten openbreken en recordaankoop uitzwaaien

Maandag, 5 november 2012 om 20:30

Ajax hoopt in de komende maanden duidelijkheid te krijgen over de intenties van diverse spelers. De contracten van Viktor Fischer, Christian Eriksen, Toby Alderweireld en Derk Boerrigter lopen over anderhalf jaar af. De Amsterdamse club wil binnenkort met het management van Fischer om de tafel.

"Met Christian hebben we al meerdere keren gesproken", vertelt directeur voetbalzaken Marc Overmars aan Voetbal International. "Dat pakken we volgende maand weer op. Dan willen we ook met Toby en Derk gaan praten." Met Daley Blind en Miralem Sulejmani zal ook snel worden gesproken. De verdediger en aanvaller beschikken over een aflopende verbintenis.

Ajax hoopt Sulejmani in de winterstop te kunnen verkopen. "Het zou voor beide partijen goed zijn als Miralem naar een club gaat waar hij aan spelen toe kan komen." De kans is klein dat Ajax tijdens de winterstop op zoek gaat naar versterkingen. "We houden onze ogen altijd goed open, maar we gaan niet opeens allerlei aankopen doen."

VZ

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41011
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » ma nov 05, 2012 9:42 pm

Logisch verhaal, al zal ik ze alvast verklappen dat we ook deze winterstop Sulejmani aan de straatstenen nog niet kwijt raken.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Thijs » ma nov 12, 2012 8:02 pm

Ajax en AEGON maken nieuwe afspraken

Ajax en hoofdsponsor AEGON hebben overeenstemming bereikt over nieuwe voorwaarden van de sponsorovereenkomst.

Beide partijen zijn overeengekomen dat het hoofdsponsorschap afloopt op 30 juni 2014. Na het seizoen 2013-2014 blijft AEGON echter nog minimaal twee seizoenen als partner aan Ajax verbonden. De nieuwe verbintenis loopt tot en met 30 juni 2016. Daarbij is een optie opgenomen voor verlenging met nog twee seizoenen, tot en met 30 juni 2018.

Henri van der Aat, Chief Commercial Officer van Ajax: ‘Zoals bekend hebben Ajax en AEGON sinds 1 juli 2008 een zeer intensieve samenwerking. De dagelijkse contacten zijn goed en professioneel. Zeer regelmatig wordt de overeenkomst bekeken en wordt besproken of het nodig is om zaken bij te stellen. Dat heeft geleid tot deze gewijzigde overeenkomst. Wij zijn blij met het gegeven dat we de samenwerking verlengd hebben en gaan op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Dat bedrijf zal vanaf het seizoen 2014-2015 onder meer de prominente plek op het shirt van alle Ajax-elftallen krijgen.’

Jan Driessen, directeur Communicatie van AEGON: ‘Het huidige contract met Ajax sloten wij in oktober 2007. Sindsdien is de wereld behoorlijk veranderd. Met name de financiële wereld. Hierdoor was het voor AEGON wenselijk om goede afspraken te maken over de wijze van voortzetting van dit contract, dat een regeling kent voor tussentijdse
beëindiging na vijf jaar. We hebben nu met Ajax afgesproken dat AEGON ook een zesde seizoen als shirtsponsor aan Ajax verbonden blijft. Daarna continueren we onze relatie met Ajax voor ten minste 2 jaar als sponsorpartner, met een optie voor nog twee seizoenen. Wij hopen door deze tijdige bekendmaking, Ajax voldoende tijd te geven om een nieuwe, goede shirtsponsor te vinden."
Ajax
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47956
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma nov 12, 2012 8:07 pm

Gewijzigde overeenkomst en dito sponsorgeld dus. Dat is een fikse tegenvaller, al zag je het natuurlijk wel aan komen.

Wel benieuwd wie we er voor terug krijgen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » ma nov 12, 2012 8:27 pm

Gazprom?
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11431
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Toppie » ma nov 12, 2012 8:46 pm

BWin? :blush.gif:

Plaats reactie