Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Alexander
Berichten: 8550
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Alexander » vr feb 21, 2020 10:27 am

Het is niet realistisch dat Ajax ieder jaar zulke transferzomers heeft als vorig seizoen. Er is voor bijna 200 miljoen verkocht en dat zie je helaas maar beperkt terug in de cijfers. Als Ajax onverhoopt een jaartje geen CL haalt en geen grote transfer doet, ga je richting een verlies van 75 miljoen. Dat lijkt me zeer onwenselijk hoor.

Niemand heeft er een probleem mee als de absolute (2 a 3) sterspelers tussen de 3 en 5 miljoen salaris verdienen. Ik heb alleen nu het idee dat van de hele vaste basis 11 er misschien wel 7 of 8 salarissen verdienen die niet in verhouding staan tot hun bijdrage.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » vr feb 21, 2020 10:43 am

Mano schreef:
vr feb 21, 2020 9:55 am
Aankomend boekjaar zullen de salariskosten weer dalen. Aantal spelers die nu op de begroting drukken zullen gaan.
Dit statement lijkt me wat voorbarig. Er zullen spelers vertrekken maar daarvoor komen nieuwe spelers in de plaats.

Winst maken is geen doel op zich maar Ajax moet wel oppassen. De salarissen lopen op maar de selectie wordt slechter. Als je dan, als gevolg van minder kwaliteit, een keertje geen CL haalt dan ga je grote verliezen lijden die je niet kunt compenseren met transferopbrengsten want de spelers zijn te slecht. Het klopt dat Ajax dit voorlopig kan opvangen, maar als je eenmaal in de neerwaartse spiraal terechtkomt, dan kan het hard gaan.

Overigens vind ik dat krampachtig proberen aan te haken bij de Europese subtop ook niet slim. Ajax moet goed bedenken hoe het in de recente geschiedenis succesvol is geweest: jeugd i.c.m. enkele gerichte aankopen. Kopen kopen kopen heeft nog nooit gewerkt bij Ajax.

Yopii
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » vr feb 21, 2020 12:04 pm

Jöhnk schreef:
vr feb 21, 2020 10:43 am
Mano schreef:
vr feb 21, 2020 9:55 am
Aankomend boekjaar zullen de salariskosten weer dalen. Aantal spelers die nu op de begroting drukken zullen gaan.
Dit statement lijkt me wat voorbarig. Er zullen spelers vertrekken maar daarvoor komen nieuwe spelers in de plaats.

Winst maken is geen doel op zich maar Ajax moet wel oppassen. De salarissen lopen op maar de selectie wordt slechter. Als je dan, als gevolg van minder kwaliteit, een keertje geen CL haalt dan ga je grote verliezen lijden die je niet kunt compenseren met transferopbrengsten want de spelers zijn te slecht. Het klopt dat Ajax dit voorlopig kan opvangen, maar als je eenmaal in de neerwaartse spiraal terechtkomt, dan kan het hard gaan.

Overigens vind ik dat krampachtig proberen aan te haken bij de Europese subtop ook niet slim. Ajax moet goed bedenken hoe het in de recente geschiedenis succesvol is geweest: jeugd i.c.m. enkele gerichte aankopen. Kopen kopen kopen heeft nog nooit gewerkt bij Ajax.
Hiermee 100% eens.

We moeten ons vooral niet verkijken op de financiële situatie. De rooskleurige cijfers zijn het gevolg van een zeer uitzonderlijk CL-jaar. Normaal gesproken zal Ajax niet snel meer de eindfase van dat toernooi halen.

Nu moet Ajax blijven doen waar het goed in is, en zich niet gaan verbeelden dat het zich financieel kan meten met clubs uit grote voetballanden.

Na 1995 ging het ook hopeloos mis, omdat de leiding van Ajax er niet aan wilde dat het gedaan was met de pret. Daarbij moet wel worden aangetekend dat er in eigen huis amper talent was, doordat Co Adriaanse de jeugdopleiding had geruïneerd. Het voordeel dat we nu hebben ten opzichte van toen moet wel worden benut. Stop met kopen van middelmaat en geef het talent dat er rondloopt een kans.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » vr feb 21, 2020 12:27 pm

Het talent wat we hadden liep ook voor weinig de deur uit na 1995.

Maar verantwoord investeren is natuurlijk belangrijk. De focus op de jeugdopleiding net zo.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » vr feb 21, 2020 1:19 pm

Yopii schreef:
vr feb 21, 2020 12:04 pm

Na 1995 ging het ook hopeloos mis, omdat de leiding van Ajax er niet aan wilde dat het gedaan was met de pret. Daarbij moet wel worden aangetekend dat er in eigen huis amper talent was, doordat Co Adriaanse de jeugdopleiding had geruïneerd. Het voordeel dat we nu hebben ten opzichte van toen moet wel worden benut. Stop met kopen van middelmaat en geef het talent dat er rondloopt een kans.
Zeux heeft het al een paar x geschetst. In de prijsrange waar Ajax zich begeeft, zit meer troep dan kwaliteit.
Je moet goed zoeken naar die ruwe diamant. Dat kan altijd tegenvallen. Je koopt potentie en geen aantoonbaar niveau.
Als de potentie vervolgens niet tot zijn volste wordt bereikt, heb je een miskoop. Jongens van een aantoonbaar goed niveau kosten gewoon 40+ miljoen

Neemt niet weg dat een aankoop als Magallan onbegrijpelijk is. Dat dossier zou ik graag eens onder ogen zien.
Marin vind ik wel een begrijpelijke. Deze jongen heeft echt wel skills maar blijkbaar was de stap naar Ajax net te groot. De handelingssnelheid is voor hem te hoog en hij verzuipt. Plotseling kan hij geen pass meer versturen.

Daarnaast is Ajax niet alleen aan het kopen, kopen, kopen
Elk jaar krijgen een aantal jeugdspelers de kans en sommige pakken deze ook.
Vorig jaar kwam Mazraoui, Ekkelenkamp, Eiting, Gravenberch en Lang. Dit jaar Dest, Traore, Hansen, en Unuvar.
Er is een periode geweest dat Ajax te veel jonkies op stelde en het spel zo grillig was als het weer. Dat kan je alleen voorkomen door een vaste basis van minimaal 7 a 8 spelers te hebben.

Ik wil niet terug naar de tijden dat je talent Ebicillio of de Sa opstelt omdat het eigen jeugd is. koop dan maar...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10270
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door WP_Legend » vr feb 21, 2020 2:35 pm

De ridder en de Mul

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » vr feb 21, 2020 3:38 pm

Het gaat om de cijfers over de eerste helft van dit seizoen Joey. Dat heeft dus niets te maken met een zeer uitzonderlijk CL seizoen
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » vr feb 21, 2020 3:44 pm

D ie kun je ook omdraaien. Liever Eiting, Gravenberch of Ekkelenkamp dan Marin voor 12 miljoen.

Het businessmodel zou als volgt moeten zijn. Ajax investeert in de jeugdopleiding. Daardoor is de jeugd bovengemiddeld goed, zodat Ajax relatief weinig hoeft te kopen. Waar toch een aankoop gedaan wordt, betreft dit een gerichte diepte-investering die dus ook best iets mag kosten.

Yopii
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » vr feb 21, 2020 3:57 pm

Misschien moeten ze Jöhnk aan het scoutingsteam toevoegen. Bijna elke voorspelling die hij doet over spelers komt uit.

Natuurlijk is het lastig, maar daar heb je scouts voor. Als iedereen het kan bedenken, kunnen we net zo goed een enquête houden.

De jeugdopleiding kan nog veel en veel beter. Zolang Ajax structureel talent in de eigen regio mist en er bovendien dure buitenlandse jongens worden gehaald die er weinig van kunnen, is er werk aan de winkel.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » vr feb 21, 2020 4:03 pm

Het businessmodel zou als volgt moeten zijn. Ajax investeert in de jeugdopleiding. Daardoor is de jeugd bovengemiddeld goed, zodat Ajax relatief weinig hoeft te kopen. Waar toch een aankoop gedaan wordt, betreft dit een gerichte diepte-investering die dus ook best iets mag kosten.
Het zou een optie kunnen zijn, als spelers langer voor Ajax zouden kiezen. Helaas is dat niet het geval.
Iedereen speelt max 2 seizoenen bij Ajax en neemt dan de money-train naar het buitenland.
Daar kan je niet tegen opleiden! neem Dest, 20 potjes in zijn benen, en babbelt al met München. :excited.gif:

daarnaast, Niemand komt op zijn hoogtepunt naar Amsterdam om daar minimaal 4 jaar te ballen.
Die 50miljoen aankopen gaan dan liever naar Spanje of Engeland.

ergo: je eindigt in de talentenvijver tot 25 miljoen en daar lopen parels en zwijnen. Aan de scouts om het verschil te zien.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » vr feb 21, 2020 4:17 pm

Jöhnk schreef:
vr feb 21, 2020 3:44 pm
D ie kun je ook omdraaien. Liever Eiting, Gravenberch of Ekkelenkamp dan Marin voor 12 miljoen.

Het businessmodel zou als volgt moeten zijn. Ajax investeert in de jeugdopleiding. Daardoor is de jeugd bovengemiddeld goed, zodat Ajax relatief weinig hoeft te kopen. Waar toch een aankoop gedaan wordt, betreft dit een gerichte diepte-investering die dus ook best iets mag kosten.
Wat ik wel grappig vindt aan jouw stelling is dat ik geen betere jeugdopleiding ken dan die van Ajax.
Het is nou niet zo dat er links en rechts allemaal talenten doorbreken die eigenlijk bij Ajax hadden moeten zitten.
Of dat Ajax talenten heeft weggestuurd die elders boven kwamen drijven met mega goeie kwaliteiten.
:confused.gif:

iets wat goed is verbeteren is prima maar puur teren op je opleiding is ongewenst. Puur omdat zij betere en oudere spelers nodig hebben om goed te landen

dus hoe zie jij de verbeteringen dan?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40918
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » vr feb 21, 2020 8:17 pm

Jöhnk schreef:
vr feb 21, 2020 3:44 pm
D ie kun je ook omdraaien. Liever Eiting, Gravenberch of Ekkelenkamp dan Marin voor 12 miljoen.

Het businessmodel zou als volgt moeten zijn. Ajax investeert in de jeugdopleiding. Daardoor is de jeugd bovengemiddeld goed, zodat Ajax relatief weinig hoeft te kopen. Waar toch een aankoop gedaan wordt, betreft dit een gerichte diepte-investering die dus ook best iets mag kosten.
Ik denk dat de jeugd inderdaad bovengemiddeld goed is. Niet alleen nationaal maar ook internationaal. Wel kan het uiteraard altijd beter al vraag ik me af of we dat bereiken door de investeringen omhoog te gooien. Ik zie de grote hoeveelheid buitenlandse talenten bijvoorbeeld niet als iets positiefs. Moeten we nog meer van dergelijke spelers op jonge leeftijd proberen te halen? Lijkt me niet. Overigens kun je ook redeneren dat er best een fors aantal mogen mislukken zolang er maar af en toe een topper tussen zit.

Het verder verbeteren van de opleiding gaat denk ik eerder om creativiteit dan om (veel) extra geld.

Wat aankopen betreft zou ik graag eens een inkijkje hebben in het proces. Breng alle aankopen van de afgelopen 10 jaar in kaart en kijk naar het traject dat is gevolgd om ze te contracteren. Scouts, TD, zaakwaarnemers, trainers en eventuele andere betrokkenen. Wat is hun bijdrage geweest? Is er een lijn te ontdekken bij zowel goede als slechte transfers?

Zoals anderen hier ook al hebben gesteld denk ik dat je kunt vergeten dat je vrijwel uitsluitend goede aankopen doet. Het gros van de spelers is niet gehaald voor de breedte. Sommige spelers voldoen alleen niet aan de verwachting. De vraag is waarom we er in die gevallen naast zitten. Daar kun je wellicht van leren.

Het heeft weinig zin om individuele gevallen te beoordelen en daar conclusies uit te trekken.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » za feb 22, 2020 9:43 am

https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 10:19 am

Yopii schreef:https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » za feb 22, 2020 10:29 am

Trab schreef:
Yopii schreef:https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

‘Geen kloot van kunnen’ is ook een beetje overdreven. Niet het niveau dat we bij Ajax nastreven maar het gros van de voetballers zit op dat niveau. Talenten zoals De Ligt of Van Beek is niet de norm. Dan is je verwachtingspatroon onrealistisch.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 10:58 am

raymon schreef:
Trab schreef:
Yopii schreef:https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

‘Geen kloot van kunnen’ is ook een beetje overdreven. Niet het niveau dat we bij Ajax nastreven maar het gros van de voetballers zit op dat niveau. Talenten zoals De Ligt of Van Beek is niet de norm. Dan is je verwachtingspatroon onrealistisch.
Heb je gelijk in. Niet het nivo dat we nastreven is een betere verwoording. Is dat zo, niet realistisch? Halen we het optimale uit de jeugdopleiding? Zijn spelers die de hele jeugdopleiding doorlopen tweebenig, kunnen ze goed koppen etc? Hoe komt het dat veel jongens uit onze regio kiezen voor AZ (Boadu,Stengs) of voor PSV (ihattaren) en niet voor Ajax? Waarom worden er zoveel ‘moeilijke’ jongens ten onrechte weggestuurd (Boadu,wijndal,bergwijn etc)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » za feb 22, 2020 11:25 am

Trab schreef:
za feb 22, 2020 10:58 am
raymon schreef:
Trab schreef:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

‘Geen kloot van kunnen’ is ook een beetje overdreven. Niet het niveau dat we bij Ajax nastreven maar het gros van de voetballers zit op dat niveau. Talenten zoals De Ligt of Van Beek is niet de norm. Dan is je verwachtingspatroon onrealistisch.
Heb je gelijk in. Niet het nivo dat we nastreven is een betere verwoording. Is dat zo, niet realistisch? Halen we het optimale uit de jeugdopleiding? Zijn spelers die de hele jeugdopleiding doorlopen tweebenig, kunnen ze goed koppen etc? Hoe komt het dat veel jongens uit onze regio kiezen voor AZ (Boadu,Stengs) of voor PSV (ihattaren) en niet voor Ajax? Waarom worden er zoveel ‘moeilijke’ jongens ten onrechte weggestuurd (Boadu,wijndal,bergwijn etc)?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[/quote]

Ik vind dat je hier een heleboel dingen door mekaar haalt. Er zijn niet zo ontzettend veel jongens die voor AZ kiezen als Ajax ze ook wilt. Er wordt de laatste maanden met drie namen gegooid, maar daartegenover kun je zo een naam of 15 noemen van jongens uit de streek die gewoon bij ons in de opleiding zitten. Dat de opleiding nog beter kan - en dat spelers dus bijvoorbeeld altijd beide voeten moeten kunnen gebruiken en andere 'basisdingen' onder de knie moeten hebben - dat ben ik met je eens.

Maar dit:
Waarom worden er zoveel ‘moeilijke’ jongens ten onrechte weggestuurd (Boadu,wijndal,bergwijn etc)?
Zoveel? Hoeveel dan? En hoezo ten onrechte? Wat weet jij daar allemaal van?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » za feb 22, 2020 12:06 pm

Yopii schreef:
za feb 22, 2020 9:43 am
https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Interessant verhaal. Het is geen rocket science, maar een opleidingsproces verlangt wel mensen die hun nek durven uit te steken.

Heb jij die Ouaali in al die jaren al op iets nieuws kunnen betrappen? Jonk en Jongkind hebben ongetwijfeld fouten gemaakt, maar hun insteek was imo goed: Ajax’ core business moet ten allen tijde de kweekvijver zijn. We hebben gezien welke schade onverlaten als Ladru aanrichten.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 12:07 pm

Mr. Ajax schreef:
Trab schreef:
za feb 22, 2020 10:58 am
raymon schreef:
‘Geen kloot van kunnen’ is ook een beetje overdreven. Niet het niveau dat we bij Ajax nastreven maar het gros van de voetballers zit op dat niveau. Talenten zoals De Ligt of Van Beek is niet de norm. Dan is je verwachtingspatroon onrealistisch.
Heb je gelijk in. Niet het nivo dat we nastreven is een betere verwoording. Is dat zo, niet realistisch? Halen we het optimale uit de jeugdopleiding? Zijn spelers die de hele jeugdopleiding doorlopen tweebenig, kunnen ze goed koppen etc? Hoe komt het dat veel jongens uit onze regio kiezen voor AZ (Boadu,Stengs) of voor PSV (ihattaren) en niet voor Ajax? Waarom worden er zoveel ‘moeilijke’ jongens ten onrechte weggestuurd (Boadu,wijndal,bergwijn etc)?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind dat je hier een heleboel dingen door mekaar haalt. Er zijn niet zo ontzettend veel jongens die voor AZ kiezen als Ajax ze ook wilt. Er wordt de laatste maanden met drie namen gegooid, maar daartegenover kun je zo een naam of 15 noemen van jongens uit de streek die gewoon bij ons in de opleiding zitten. Dat de opleiding nog beter kan - en dat spelers dus bijvoorbeeld altijd beide voeten moeten kunnen gebruiken en andere 'basisdingen' onder de knie moeten hebben - dat ben ik met je eens.

Maar dit:
Waarom worden er zoveel ‘moeilijke’ jongens ten onrechte weggestuurd (Boadu,wijndal,bergwijn etc)?
Zoveel? Hoeveel dan? En hoezo ten onrechte? Wat weet jij daar allemaal van?[/quote]

Ze halen de beste spelers toch weg in de jeugd bij AZ? Laatst nog zijn Hillen, Fitz Jim en Salah Eddine overgenomen. Boadu en Wijndal zijn weggestuurd door Ajax in de jeugd. Zelfde geldt voor Bergwijn en eerder Promes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » za feb 22, 2020 12:47 pm

Trab schreef:
za feb 22, 2020 10:19 am
Yopii schreef:https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jonge kinderen kun je onbeperkt input geven. Als je weet wat je doet. De bovenkamer is op jonge leeftijd een spons. In de ‘formative years’ maak of breek je ze.

Natuurlijk kan de een meer dan de ander. Maar helaas krijgt een kind uit een achterstandswijk / -werelddeel helaas niet de tools om z’n intellectuele potentieel te ontplooien.

Wanneer Ajax overwoog de onderbouw op te doeken... Geen woorden voor. Degene die die woorden uitsprak, werkt er hopelijk niet meer.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » za feb 22, 2020 1:00 pm

Kwamen er onder Michels, Cruijff, vGaal of welke andere trainer dan ook betere spelers door de jeugdopleiding? Ik denk dat het aantal echte toppers gelijk gebleven is. Uiteraard moet je wel blijven investeren, blijven zoeken naar nog betere methodieken en trainers die het kunnen overbrengen op de jeugd. Maar ik geloof niet perse dat je er meer De Ligts mee gaat krijgen, wel dat het algehele niveau iets omhooggehaald wordt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40918
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za feb 22, 2020 8:13 pm

wimpey schreef:
za feb 22, 2020 12:47 pm
Trab schreef:
za feb 22, 2020 10:19 am
Yopii schreef:https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... -voor-ajax

Jongkind zegt veel rake dingen.

Schokkend dat mensen binnen Ajax de onderbouw van de opleiding wilden opheffen. :1evil.gif:
Denk dat het vooral belangrijk is dat er goede trainers op de onderbouw zitten. Het feit dat ze al op jonge leeftijd begonnen zijn bij Ajax zegt niks. Er staan namen in de lijstjes zoals vde wiel, Dijks, Denswil etc. die de hele onderbouw hebben meegemaakt maar er geen kloot van kunnen. De vraag is of de jongens die wel echt top blijken te zijn zoals vde beek en de ligt het aan de trainingen te danken hebben of puur aan eigen talent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jonge kinderen kun je onbeperkt input geven. Als je weet wat je doet. De bovenkamer is op jonge leeftijd een spons. In de ‘formative years’ maak of breek je ze.

Natuurlijk kan de een meer dan de ander. Maar helaas krijgt een kind uit een achterstandswijk / -werelddeel helaas niet de tools om z’n intellectuele potentieel te ontplooien.

Wanneer Ajax overwoog de onderbouw op te doeken... Geen woorden voor. Degene die die woorden uitsprak, werkt er hopelijk niet meer.
Ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Dit kan zomaar een losse uitspraak zijn die dan helemaal uit de context in zo'n interview terugkomt. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit een serieus agendapunt is geweest namelijk. Iedereen weet dat je veel dingen het beste leert op jonge leeftijd. Er is niet één zinnig argument te verzinnen om dan uitgerekend dat gedeelte van je opleiding te stoppen.

Verder wel een interessant stuk. Het beperkt aantal scouts voor het buitenland geeft bijvoorbeeld te denken als je kijkt naar de hoeveelheid slechte aankopen die Ajax doet.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » zo feb 23, 2020 11:47 am

raymon schreef:
za feb 22, 2020 1:00 pm
Kwamen er onder Michels, Cruijff, vGaal of welke andere trainer dan ook betere spelers door de jeugdopleiding? Ik denk dat het aantal echte toppers gelijk gebleven is.
Dat is een oneerlijke vergelijking, want Ajax had vroeger geen geld. Cruijff heeft zich persoonlijk hard moeten maken voor de komst van de Boertjes, omdat hun vader hen steeds moest brengen en benzinegeld vroeg. Nu worden spelers uit Rotterdam of Nijkerk gehaald met busjes, haalt Ajax voor de B1 buitenlandse spelers die miljoenen kosten. Ook wordt flink geïnvesteerd in Nederlandse talenten, want hun oude club heeft recht op een vergoeding. Al met al zou je mogen verwachten dat gezien de investeringen de jeugdelftallen veel meer talent herbergen dan vroeger. Zeg maar of dat het geval is...

Uiteraard moet je wel blijven investeren, blijven zoeken naar nog betere methodieken en trainers die het kunnen overbrengen op de jeugd. Maar ik geloof niet perse dat je er meer De Ligts mee gaat krijgen, wel dat het algehele niveau iets omhooggehaald wordt.
Niet mee eens, de jeugdscouting zit er veel te vaak naast. Het uitgangspunt moet zijn dat spelers die je van ver(der) haalt ook beter moeten zijn. Daar is vaak geen sprake van. Die Hongaarse jongens die bij Ajax zaten... schiet mij maar lek. Ze konden er niets van. Aan niets was te zien waarom ze gescout waren.


Methodiek is leuk, maar uiteindelijk hangt de kwaliteit van elke school/opleiding af van de kwaliteit van de opleiders. Ook op dat punt kan nog wel wat winst behaald worden, lijkt me. Heitinga bijvoorbeeld maakt op mij geen bijster sterke indruk.

@Trab: Dijks kwam pas op latere leeftijd (16) naar Ajax. (Dat is dus haast nog kwalijker: iedereen kon zien dat hij niet geschikt was voor Ajax.)

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma feb 24, 2020 11:18 am

Vroeger hadden de andere clubs ook amper een jeugdopleiding. Dus het mes snijdt aan twee kanten, Yopi. Vroeger werden er ook geen jeugdspelers weggekaapt door buitenlandse clubs. Dat vergat je zeker te vermelden
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma feb 24, 2020 11:27 am

Dat zijn er toch maar een paar? Het gros mislukt ook nog. :confused.gif:

Ajax haalt nu jeugdspelers uit heel Europa, dan mag je meer verwachten dan toen er geen cent was en elk talent uit Amsterdam en omstreken moest komen.

Het niveau gaat natuurlijk wel achteruit als je de beste spelers vervangt door hopeloze gevallen uit het buitenland.

Er heeft altijd concurrentie bestaan. Rensenbrink en Israël gingen naar andere clubs, Gullit ook. De Boertjes liepen stage bij AZ, Van Basten werd gescout door Feyenoord, Rijkaard kon met Gullit mee naar Haarlem, enz. Ajax is namelijk niet de enige club in de regio.

Plaats reactie