Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14462
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » zo okt 11, 2020 11:58 am

Yopii schreef:
za okt 10, 2020 3:31 pm
Bijna alle clubs zijn toch terughoudend geweest?
Nee, dat klopt niet. Chelsea, City, Liverpool, Barca, Atletico en nog een een reeks aan andere clubs hebben weer stevig ingekocht. En nog los daarvan - al die clubs hebben hun sterkhouders niet zien vertrekken, voor lagere transfersommen dan 'normaal' het geval zou zijn. Wij wel.
Yopii schreef:
za okt 10, 2020 4:58 pm
Sommige wel, andere niet. Zo gaat het elk jaar.

Ajax is Ziyech kwijt, dat heeft niets met corona te maken. Dat Tagliafico en Onana zijn gebleven, heeft daar weer wel mee te maken.
Wat er wel mee te maken heeft is dat je enorm veel inkomsten misloopt door het afwezigheid van het publiek. Dat is bij andere clubs uit andere competities niet het geval (of het raakt ze een flink stuk minder), want ze blijven soms wel honderden miljoenen aan tv-gelden binnenharken.

Overmars heeft het over een speler die ze heel graag wilden halen, die uiteindelijk toch net niet lukte. Dat kan zomaar zijn omdat Ajax toch niet de extra paar miljoen aan transfersom/salaris kon/wilde voldoen, wat ze in 'gewone' tijden wel zouden kunnen veroorloven. Dan wordt het gat groter.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47242
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » zo okt 11, 2020 3:06 pm

Dat snapt Yopi niet.

Liverpool heeft er Jota en Thiago bijgekregen... Dan is het niet gek als we daar 0 punten tegen halen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma okt 12, 2020 8:29 am

Het is vrij lastig om te zeggen of je sterker of zwakker bent geworden door wat aankopen he. Liverpool heeft Firmino erbij en is dus sterker geworden? Als ik ze in de samenvatting zag tegen Villa, dan had ik niet het idee dat ze heel veel beter waren dan vorig jaar. Hebben ze vorig jaar een wedstrijd verloren met 7-2 (!)? Nee, dan lijken ze dus zwakker dan vorig jaar.

Het is gewoon weer een nieuw seizoen. En tevens een vrij bijzonder seizoen. Het zou in NL in het voordeel van Ajax moeten zijn dat het programma in mekaar schuift. Aan de andere kant, als ik naar het programma kijk, dan voetballen we wat langer door, maar is er nog steeds maar 1 competitieduel per week tot aan de Kerst.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40866
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 10:05 am

De boodschap van Overmars dat we op Europees niveau misschien wel even iets minder moeten verwachten lijkt me in ieder geval niet onrealistisch. Daar ging het feitelijk om.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma okt 12, 2020 10:29 am

Ah ja daar ben ik het volledig mee eens uiteraard. Als je ons ziet ploeteren in de Eredivisie, dan denk ik dat we blij mogen zijn dat we direct instromen. Een Graz-> Luik-> Kiev traject was vrij lastig geweest.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7285
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » ma okt 12, 2020 10:36 am

Peter schreef:Ah ja daar ben ik het volledig mee eens uiteraard. Als je ons ziet ploeteren in de Eredivisie, dan denk ik dat we blij mogen zijn dat we direct instromen. Een Graz-> Luik-> Kiev traject was vrij lastig geweest.
Met de opstellingen van ten Hag is elke tegenstander moeilijk. Als hij een logische opstelling maakt dan kunnen we best aardig voor de dag komen. Die oetlul heeft alleen 6 weken voorbereiding verspeeld. Niemand weet waar we nu staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40866
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 10:55 am

Soms denk ik wel eens dat je trainers beter niet te veel tijd kunt geven en de situatie met Ten Hag nu bij Ajax is daar een perfect voorbeeld van.

Eind vorig seizoen zijn we gered door de gong maar in principe stond er gewoon een solide basis om op verder te bouwen. Omdat Ajax nu al zeker was van de CL deelname en we de situatie omtrent Corona hadden was er echter veel meer tijd in de voorbereiding. En die tijd heeft hij dus kennelijk gebruikt om een vernieuwing te verzinnen waar eigenlijk niemand op zat te wachten.

Waarom zo nodig afwijken van de bewezen strategie? Er was toch geen enkele aanleiding om dat te doen? Nu moeten we dan maar hopen dat hij de entree van Klaassen aangrijpt om één en ander te herstellen zonder al te veel gezichtsverlies.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » ma okt 12, 2020 11:56 am

Ik ben wel benieuwd wie ze hadden willen aantrekken, maar door COVID-19 te risicovol was om te investeren .
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma okt 12, 2020 12:14 pm

Dat heb ik nou helemaal niet. Het is vrij irrelevant dat je iets wilde maar dat het helaas niet is gelukt. Dat er dan wel veel geld is voor een breedteaankoop bevreemdt me trouwens.

Lionel
Berichten: 47242
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma okt 12, 2020 12:29 pm

Peter schreef:
ma okt 12, 2020 8:29 am
Het is vrij lastig om te zeggen of je sterker of zwakker bent geworden door wat aankopen he. Liverpool heeft Firmino erbij en is dus sterker geworden? Als ik ze in de samenvatting zag tegen Villa, dan had ik niet het idee dat ze heel veel beter waren dan vorig jaar. Hebben ze vorig jaar een wedstrijd verloren met 7-2 (!)? Nee, dan lijken ze dus zwakker dan vorig jaar.

Het is gewoon weer een nieuw seizoen. En tevens een vrij bijzonder seizoen. Het zou in NL in het voordeel van Ajax moeten zijn dat het programma in mekaar schuift. Aan de andere kant, als ik naar het programma kijk, dan voetballen we wat langer door, maar is er nog steeds maar 1 competitieduel per week tot aan de Kerst.
Liverpool kan met 7-2 verliezen maar nog steeds beter zijn geworden natuurlijk :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax
Berichten: 14462
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 12, 2020 9:10 pm

Peter schreef:
ma okt 12, 2020 8:29 am
Het is vrij lastig om te zeggen of je sterker of zwakker bent geworden door wat aankopen he. Liverpool heeft Firmino erbij en is dus sterker geworden? Als ik ze in de samenvatting zag tegen Villa, dan had ik niet het idee dat ze heel veel beter waren dan vorig jaar. Hebben ze vorig jaar een wedstrijd verloren met 7-2 (!)? Nee, dan lijken ze dus zwakker dan vorig jaar.

Het is gewoon weer een nieuw seizoen. En tevens een vrij bijzonder seizoen. Het zou in NL in het voordeel van Ajax moeten zijn dat het programma in mekaar schuift. Aan de andere kant, als ik naar het programma kijk, dan voetballen we wat langer door, maar is er nog steeds maar 1 competitieduel per week tot aan de Kerst.
Er is bij hun volgens mij niemand weggegaan, terwijl een van de absolute sterkhouders van de CL-winnaar erbij is gekomen. Op papier zijn ze in ieder geval zeker niet zwakker geworden.
Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 12:14 pm
Dat heb ik nou helemaal niet. Het is vrij irrelevant dat je iets wilde maar dat het helaas niet is gelukt. Dat er dan wel veel geld is voor een breedteaankoop bevreemdt me trouwens.
Waarom is het irrelevant? Het is juist hartstikke relevant. En voor welke breedteaankoop is veel geld neergelegd?

Er wordt hier wel erg veel uit de onderbuik geschreven...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma okt 12, 2020 9:33 pm

Nu vraag je naar de bekende weg, toch? Klaiber is de breedteaankoop en voor hem is veel geld neergelegd.

Ik vind het irrelevant. Het is nogal vrijblijvend om te roepen dat je iets wil. Het gaat erom of het realistisch is, of je ernaar handelt, of je de juiste prioriteiten stelt. Of je het écht wil, met andere woorden. En dan lukt het vaak ook.

Lionel
Berichten: 47242
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma okt 12, 2020 9:36 pm

Het is toch relevant om te weten dat ze nog iemand wilden hebben maar dat dit door corona niet haalbaar is?
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma okt 12, 2020 9:49 pm

Door corona zei Overmars niet hoor. Ze hadden een speler graag gewild maar dat is niet gelukt. Het punt dat Overmars probeerde te maken is dat dit iedere transferwindow wel gebeurt. Niet alleen bij Ajax maar ook elders. Zelf was hij ooit derde keus bij Arsenal.

Mr. Ajax
Berichten: 14462
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 12, 2020 10:12 pm

Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 9:33 pm
Nu vraag je naar de bekende weg, toch? Klaiber is de breedteaankoop en voor hem is veel geld neergelegd.
Niet dat ik achter zijn komst sta, maar 4 miljoen is niet veel geld in deze context. Weet jij zelf ook. Doe niet zo demagogisch.
Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 9:33 pm
Ik vind het irrelevant. Het is nogal vrijblijvend om te roepen dat je iets wil. Het gaat erom of het realistisch is, of je ernaar handelt, of je de juiste prioriteiten stelt.
Overmars legt uit dat bepaalde dingen niet mogelijk zijn op dit moment vanwege de 'bijzondere' situatie waarin de wereld nu verkeert. Dat legt ie echt heel duidelijk uit. Misschien moet je het interview nog maar een keertje nekijken
Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 9:33 pm
Of je het écht wil, met andere woorden. En dan lukt het vaak ook.
:excited.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14462
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 12, 2020 10:14 pm

Waar dat Overmars-gebash van jouw vandaan komt snap ik niet. Hij maakt fouten, en soms kosten die fouten ook aardig wat miljoenen. Maar onder zijn technische leiding heeft Ajax weer dingen bereikt - op alle vlakken - die meer dan twintig jaar lang (of uberhaupt) niet zijn bereikt. Het komt jouw geloofwaardigheid in ieder geval niet ten goede, in mijn ogen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma okt 12, 2020 10:39 pm

Ik vind het wel veel geld, zeker voor die prutser, die niet eens gaat spelen als het goed is. Hoeft niet meteen het labeltje demagogisch op.

In het begin van het interview maakt Overmars een algemener punt: transferplannen mislukken altijd en overal. Aan dat algemene punt relateert hij het specifieke target dat ze zijn misgelopen.

Overigens is corona gewoon onderdeel van de situatie nu, waar men op kon en moest anticiperen, want we weten dit al sinds maart. Dus tevens in die context vind ik het niet zo interessant wat men eigenlijk had gewild. De transfertargets hadden realistisch moeten zijn gegeven corona.

Dat je gegeven corona een miljoenenaankoop voor de breedte doet, vind ik overigens bizar. Waar liggen dan de prioriteiten? Sowieso is er fors geïnvesteerd... Als corona betekent dat we enkel nog in de afvalbak mogen graaien, dan kunnen ze beter even niemand kopen. Iets meer focus op de jeugd zou misschien kunnen werken.

Mr. Ajax
Berichten: 14462
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » di okt 13, 2020 12:56 pm

Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 10:39 pm
Ik vind het wel veel geld, zeker voor die prutser, die niet eens gaat spelen als het goed is. Hoeft niet meteen het labeltje demagogisch op.
4 miljoen is niet veel geld in het hedendaagse voetbal, ook voor Ajax niet. En als het goed is? Mazraoui is best blessuregevoelig. Ik zie Klaiber aardig wat minuten pakken. Dat bedoel ik met demagogisch, want dit weet je allemaal zelf ook wel, maar toch kies je voor een zeer selectieve/suggestieve weergave van de situatie.
Jöhnk schreef:
ma okt 12, 2020 10:39 pm
Overigens is corona gewoon onderdeel van de situatie nu, waar men op kon en moest anticiperen, want we weten dit al sinds maart. Dus tevens in die context vind ik het niet zo interessant wat men eigenlijk had gewild. De transfertargets hadden realistisch moeten zijn gegeven corona.
En jij hebt een beter beeld dan Overmars van wat op dit moment wel of niet realistisch is? Maar goed, jouw Overmars-haat is niet gefundeerd in feiten of logica. Dan heeft het ook weinig zin om op die manier een discussie te voeren.

Corona-tijd heeft erg veel impact op de voetbalwereld, en op clubs als Ajax nog een heel stuk meer dan op andere clubs. Dat is geen kwestie van mening, dat is een feit.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » di okt 13, 2020 2:47 pm

Natuurlijk heeft het veel impact. Was dat dan een discussie? Als Ajax de hand op de knip had gehouden had ik dat volkomen begrepen. Maar er blijken nog wat miljoenen te zijn voor een breedteaankoop, dat begrijp ik dan weer niet.

Ik zeg alleen maar dat Corona bekend was, een gegeven. Niet dat het target onrealistisch was, al dan niet door Corona. (Sterker nog: dat is wat jij zelf suggereert.) Ik weet niet eens wie het target was, en dat interesseert me ook niet.

Wat Klaiber betreft: nog een keer proberen. Ik vind het wel veel geld. Wat duur of goedkoop is hangt af van wat je koopt, namelijk. En ik zie hem niet veel minuten maken want hij is in no time voorbijgestreefd door een Rensch. Hoe vaak hebben we dat niet al gezien bij dit soort aankopen?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » di okt 13, 2020 6:26 pm

Ajaciedjuh schreef:
ma okt 12, 2020 11:56 am
Ik ben wel benieuwd wie ze hadden willen aantrekken, maar door COVID-19 te risicovol was om te investeren .
https://www.foxsports.nl/video/3275985/ ... en-gezocht

Een spits dus.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » di okt 13, 2020 6:48 pm

Categorie Suárez... Zoiets is dus onhaalbaar. Dat weet het kleinste kind wel, toch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » di okt 13, 2020 7:11 pm

Jöhnk schreef:
di okt 13, 2020 6:48 pm
Categorie Suárez... Zoiets is dus onhaalbaar. Dat weet het kleinste kind wel, toch?
Vooral heel schokkend dit dus. Om de kronkel van Erik nog wat vaart bij te zetten zijn we dus op zoek geweest naar een spits?! Zodat Tadic linksbuiten kan blijven en Promes zijn dingetje kan doen op 10. Dan schuiven we Labyad weer door naar de bank, want stiekem vindt Erik hem ook geen spits.
Wel prettig dat we het contract van Huntelaar nog wel even verlengd hebben, want als een peperdure spits gehaald was dan hadden we wel dringend behoefte gehad aan een concurrentiestrijd tussen Traoré en Huntelaar wie de vierde of vijfde spits van Ajax was. :smallgrin.gif:

Ik heb erg sterk het idee dat ze het kwijt zijn. Geen idee hoe er gespeeld moet worden en wie er dan past in het plaatje.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Iniesta » di okt 13, 2020 7:49 pm

Hoezo kronkel? We hebben naast Tadic toch geen fatsoenlijk alternatief in de spits?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » di okt 13, 2020 7:51 pm

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » di okt 13, 2020 8:56 pm

Ik ben blij dat hij toch weer wat zinnige dingen begint te zeggen.

- Veel opties in de spits (maar noemt Tadic als eerste)
- Middenveld is het zenuwcentrum van het elftal (noemt Kudus en Gravenberch expliciet, Alvarez komt in dit interview niet echt voor)
- Nog niet de sterkste / beoogde formatie op het middenveld kunnen spelen (ergo: een middenveld met Alvarez en Promes aangevuld met Kudus of Gravenberch of Ekkelenkamp is niet het beoogde middenveld)
- Na Groningen focus op creëren van ruimtes en kansen, want daar schortte het in die wedstrijd aan (geen geklets dat het ligt aan kansen missen / jezelf vergeten te belonen)
- Voorbereiding wordt niet genoemd
- Hij kan niet denken aan een tussenjaar, dat moet je niet uitstralen

Alleen dat stukje over een spits uit de categorie Suárez is echt flauwekul. Ik herhaal nog maar eens dat ook Tadic en Blind, hoe goed ze het ook hebben gedaan, niet op dat niveau acteerden in het buitenland. We moeten wel reëel blijven.

Plaats reactie