Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » vr okt 14, 2022 8:33 am

Ik denk dat De T Schreuder nog zoveel mogelijk probeert te beschermen door het op een falen in alle geledingen binnen de club te gooien.
Naar mijn idee is een trainer van redelijk niveau al voldoende om het tij te keren.

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » vr okt 14, 2022 8:57 am

Mee eens.

Zet hier een goede trainer neer en Bassey kan verdedigen en Ajax domineert de meeste wedstrijden weer.
En dan zijn de aankopen plotseling weer prima.


ik heb trouwens nooit de meerwaarde van Wijndal gezien, heb het altijd een beperkte back gevonden die werd overgewaardeerd. Eigenlijk vooral omdat we geen goeie NL backs hebben. Dan is 1 oog koning
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Toppie » vr okt 14, 2022 10:43 am

Wijndal en sommige aankopen is pure kapitaal vernietiging

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » vr okt 14, 2022 11:12 am

Mano schreef:Mee eens.

Zet hier een goede trainer neer en Bassey kan verdedigen en Ajax domineert de meeste wedstrijden weer.
En dan zijn de aankopen plotseling weer prima.


ik heb trouwens nooit de meerwaarde van Wijndal gezien, heb het altijd een beperkte back gevonden die werd overgewaardeerd. Eigenlijk vooral omdat we geen goeie NL backs hebben. Dan is 1 oog koning
Bassey niet meer mee op avontuur naar voren sturen. Tandem met Blind: bij een aanval van Ajax altijd 5 tot 10 meter achter Blind blijven. Primaire functie Blind: opbouw en spil op links richting aanval. Blind is een defensieve liability. Lukt het niet dat de compenseren, dan banken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » vr okt 14, 2022 11:20 am

ANALYSE Aantrekken van middelmaat toont veel overeenkomsten met Ajax-periode Martin Jol
Schreeuw om technisch directeur bij Ajax
author avatar
Door MIKE VERWEIJ

Updated 1 uur geleden
Vandaag, 06:55
in VOETBAL

Als de wedstrijd Napoli-Ajax (4-2) één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat Ajax schreeuwt om een technisch directeur voor de vertrokken Marc Overmars. De Amsterdammers, die afgelopen zomer werden geconfronteerd met een leegloop, haalden voor 105,1 miljoen euro tien nieuwe spelers. Maar alleen Steven Bergwijn, Calvin Bassey en in mindere mate Brian Brobbey zijn vaste waarden.


Het aantrekken van middelmaat toont opvallend veel overeenkomsten met de periode Rik van den Boog en Martin Jol (2009), waarin de scouting ook werd genegeerd en de trainer een belangrijke stem had. Het is een slecht voorteken voor Alfred Schreuder, dat die voorganger uiteindelijk met pek en veren de Johan Cruijff ArenA werd uitgejaagd.

Steven Bergwijn: 31,25 miljoen euro
De Oranje-international is op het eerste gezicht de meest logische aankoop. Marc Overmars en Erik ten Hag waagden al drie keer een poging voor de aanvaller en voor een recordbedrag slaagden de nieuwe technische mensen Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar erin hem te strikken. Bergwijn schoot uit de startblokken en zal met zijn doelpunten en assists van waarde zijn. Maar mag van hem worden verwacht dat hij als ex-Premier League-speler dezelfde leidersrol gaat vervullen als Dusan Tadic en Daley Blind? Dát zijn de types waar Ajax naar moet zoeken als zulke transfersommen worden uitgegeven.


Calvin Bassey: 23 miljoen euro
De Nigeriaanse Engelsman wordt door zijn ploeggenoten geprezen. En een aantal kenners is ervan overtuigd dat Bassey een mooie toekomst tegemoet gaat. Maar bij Ajax gaat het vooralsnog met pieken en dalen. Tegen Napoli werd hij net zo makkelijk door Hirving Lozano voorbijgelopen als Daley Blind acht dagen eerder. En wat zegt het dat Bassey zich pas sinds maart vast in de basis van Rangers knokte en de Engelse clubs hem links lieten liggen? De vrolijke verdediger verdient een eerlijke kans. En het is niet fair hem te vergelijken met de Lisandro Martinez die voor 57 miljoen euro naar Manchester United ging. Die was bij binnenkomst ook nog niet zo goed. Maar wel vier keer zo goedkoop.


Brian Brobbey: 16,35 miljoen euro
Het product van de jeugdopleiding staat misschien nog wel het meest symbool voor het failliet van het technisch beleid bij Ajax. De club slaagde er in 2020 niet in het juli 2021 aflopende contract van Brobbey te verlengen en liet hem transfervrij naar RB Leipzig vertrekken. Om hem vervolgens een half jaar terug te huren en de vanaf zijn achtste jaar zelf opgeleide speler uiteindelijk voor ruim zestien miljoen euro te kopen. Hoewel de Amsterdammer uitstekende statistieken kan overleggen, krijgt middenvelder Mohammed Kudus de voorkeur in de spits.

Owen Wijndal: 10 miljoen euro
En hoe zal Wijndal zich voelen? De voormalige aanvoerder van AZ kampte de laatste weken met een blessure en het is logisch dat er tijd nodig is om een basisplaats te veroveren. Maar de linksback is op zijn positie achter Blind, Bassey en Youri Baas inmiddels de vierde keus. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest toen financieel directeur Susan Lenderink tien miljoen euro naar AZ over maakte.


Ahmetcan Kaplan: 9,5 miljoen euro
De Turkse centrale verdediger wordt als een groot talent gezien en is met het oog op de toekomst gehaald, maar raakte geblesseerd bij Jong Turkije. Juist nu de Ajax-verdediging zo lek is als een mandje, had Kaplan van waarde kunnen zijn. Al is het enorme prijskaartje om zijn nek geen garantie dat hij een (directe) versterking is.

Francisco Conceiçao: 5 miljoen euro
De van Porto afkomstige aanvaller is licht en lijkt blessuregevoelig, maar maakt desondanks een goede eerste indruk. In Jong Ajax liet hij al zien een snelle buitenspeler met een goede passeeractie én overzicht te zijn. En ook tijdens zijn invalbeurt in Napels kon de zoon van de bekende Portugese voetballer Sergio Conceiçao, de huidige trainer van Porto, bekoren.


Jorge Sanchez: 5 miljoen euro
De Mexicaans international had het lastig in Italië, maar moest ook opboksen tegen het Georgische wonderkind Kvicha Kvaratschelia dat hem tureluurs speelde. Toch moet Sanchez de kans krijgen zich te bewijzen. Al is het een veeg teken dat hij normaal gesproken Devyne Rensch voor zich moet dulden, want ook Rensch is bepaald nog niet aan een topseizoen bezig.


Lucas Ocampos: 4 miljoen (huur)
De Argentijn had de boeken kunnen ingaan als de misser van veertig miljoen. Maar gelukkig voor Ajax stak de rvc een stokje voor de koop van de Argentijn, die tot dusver 0,0 toegevoegde waarde heeft. Wie het onzalige idee opperde een Argentijn van 28 zonder leiderskwaliteiten én restwaarde te kopen voor twintig miljoen euro en in vier jaar tijd eenzelfde bedrag aan salaris te betalen, zou op staande voet moeten worden ontslagen.

Lorenzo Lucca: 1 miljoen (huur)
De Italiaanse spits is groot en sterk en werkte tegen AZ bijna goed als Plan B. Maar Lucca kwam op geen enkel scoutingslijstje voor. De kans is groot dat hij na een vruchteloos huurjaar terugkeert naar Italië. Als Ajax zich tenminste niet in de nesten heeft gewerkt met een verplichte optie tot koop voor tien miljoen euro.

Florian Grillitsch
Aan de Oostenrijks international kan Ajax zich geen buil vallen. Hij was transfervrij. Maar waarom wilde Hoffenheim niet verder met de middenvelder, die Schreuder nog kent uit zijn tijd bij die club? En waarom was hij drie maanden werkloos en wilde geen enkele andere club hem hebben? Of hij Ajax verder gaat helpen, moet blijken.

Conclusie:
Na het vertrek van Marc Overmars is er geen touw meer vast te knopen aan het technisch beleid in Amsterdam. Overmars vertrouwde na een aarzelende start blind op de mening van de scouting, die met tientallen onderliggende rapporten adviseerde Davinson Sanchez, Nicolas Tagliafico, Lisandro Martinez, David Neres, Edson Alvarez en Antony uit Latijns-Amerika te halen. Daardoor werd met alle plaatsingen voor de Champions League een grote oorlogskas gecreëerd. Inmiddels laat de nieuwe technische leiding de scouting veelal links liggen en worden er hapsnapaankopen gedaan, niet of nauwelijks gescoute spelers gekocht, die door zaakwaarnemers worden aangeboden.


De leegte die Overmars achterliet, is niet adequaat opgevuld. Ajax snakt naar een nieuwe technisch directeur, die mensen in de scouting en de opleiding weer grote verantwoordelijkheden geeft. Nu kan iedereen zich achter elkaar verschuilen en gaat het met de dag verder bergafwaarts. Daarnaast is Schreuder gebaat bij een td met aanzien, die hem rugdekking geeft. Zoals Overmars en Ten Hag ruim vier jaar lang een twee-eenheid vormden.
De T.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jinne » vr okt 14, 2022 12:12 pm

Wat betreft Bassey: speelde vorig seizoen vanaf oktober basis. Alleen in begin nog als LV. Later vooral als CV.

https://www.transfermarkt.nl/calvin-bas ... aison=2021
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » vr okt 14, 2022 2:12 pm

Ach Verweij..
Alleen vwb ocampos heeft hij gelijk. De rest zijn prima aankopen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Toppie » za okt 15, 2022 10:19 am

LucaS schreef:
vr okt 14, 2022 2:12 pm
Ach Verweij..
Alleen vwb ocampos heeft hij gelijk. De rest zijn prima aankopen
🤪🥺🥺

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za okt 15, 2022 11:59 am

Het machtvacuüm dat is ontstaan na het vertrek van Overmars zie ik ook wel als probleem. Alleen zie ik niet zo goed in hoe dat Schreuder excuseert, want het is kennelijk zijn eigen zaakwaarnemer die in dat gat is gedoken.

Zullen we nog even nakijken wat Ajax meldde over de ontstane vacature? Waar blijft die directeur voetbalzaken nou? Het duurt allemaal veel te lang. NB: ik vond dit meteen al een raar en vooral verdacht verhaal.
Los van deze aanstelling van Huntelaar hebben de Raad van Commissarissen en de directie van Ajax zichzelf gezamenlijk ten doel gesteld om in de zomer van 2022 een nieuwe directeur voetbalzaken aan te stellen.

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » za okt 15, 2022 12:12 pm

Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door WP_Legend » za okt 15, 2022 12:59 pm

Ik ga een paar jaar op break van Ajax denk ik dan...

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » za okt 15, 2022 8:54 pm

De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 12:12 pm
Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
Na het WK inderdaad.
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » za okt 15, 2022 9:37 pm

Daar gaat het zuur verdiende geld, inclusief Europees aanzien. Lichtpuntje aan het eind van de tunnel: Ajax presteert altijd het beste zonder geld.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door mattie » zo okt 16, 2022 9:22 am

Lionel schreef:
za okt 15, 2022 8:54 pm
De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 12:12 pm
Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
Na het WK inderdaad.
Deze blind heeft als ass van v. Gaal gewerkt verder alleen bij Ajax.. RvC en consorten spelen op vriendjes politiek..en lekker safe..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Alexander » zo okt 16, 2022 12:09 pm

De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 12:12 pm
Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
Dat zou toch werkelijk ongelofelijk zijn he? En reden voor supporters oproer. Dit kan niet waar zijn.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » zo okt 16, 2022 1:02 pm

De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 9:37 pm
Daar gaat het zuur verdiende geld, inclusief Europees aanzien. Lichtpuntje aan het eind van de tunnel: Ajax presteert altijd het beste zonder geld.
Het gaat niet eens zo zeer om het geld op zich, maar eerder door het loslaten van bepaalde kernwaarden en selecteren op verkeerde eigenschappen. Bij Ajax moet letterlijk elke speler in technisch opzicht superieur zijn. Anders kun je simpelweg geen Ajax voetbal spelen. In 18/19 was dit het geval - tegenstanders waren soms sneller, sterker, ervarener, maar technisch waren alle 11 altijd superieur. Vorig seizoen was dit in grote lijnen ook het geval, muv Alvarez, maar die kon door de uitstekende organisatie om zich heen ook excelleren.

Maar nu gaan ze opeens selecteren op weet ik veel wat - in ieder geval niet op techniek en inzicht - en tellen ze een kleine 30 mio voor een Bassey, die tot nu toe op zn meest niveau Dijks blijkt te zijn. Of Sanchez, waarvan we nog niet kunnen vaststellen of ie beter dan Klaiber is. En ook een paar zelfopgeleide jongens zijn (ook) technisch gewoon geen Ajax-niveau (bijv. Rensch).

Techniek en inzicht moeten ten alle tijden de prioriteiten blijven.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » zo okt 16, 2022 1:53 pm

Alexander schreef:
zo okt 16, 2022 12:09 pm
De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 12:12 pm
Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
Dat zou toch werkelijk ongelofelijk zijn he? En reden voor supporters oproer. Dit kan niet waar zijn.

Al twee keer mislukt als verantwoordelijke voor de inkoop: ik snap niet dat hij het wil.

Vind het ook principieel onjuist dat de RVC iemand op deze manier de directie in werkt.

En dan hebben het probleem van Daley nog: Danny Blind gaat oordelen over zijn eigen zoon.

Soms word ik er moedeloos van. :blush.gif:

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Andriy Demchenko » zo okt 16, 2022 3:04 pm

Yopii schreef:
zo okt 16, 2022 1:53 pm
Alexander schreef:
zo okt 16, 2022 12:09 pm
De Dominee schreef:
za okt 15, 2022 12:12 pm
Het wordt Danny Blind. Dat is toch inmiddels wel duidelijk? Een drama voor de club.
Dat zou toch werkelijk ongelofelijk zijn he? En reden voor supporters oproer. Dit kan niet waar zijn.

Al twee keer mislukt als verantwoordelijke voor de inkoop: ik snap niet dat hij het wil.

Vind het ook principieel onjuist dat de RVC iemand op deze manier de directie in werkt.

En dan hebben het probleem van Daley nog: Danny Blind gaat oordelen over zijn eigen zoon.

Soms word ik er moedeloos van. :blush.gif:
Het gaat natuurlijk ook om status, en vergis je niet: zo'n RvC functie verdient niet zo enorm veel.Assistent bij Oranje tikt al aan, TD is nog lekkerder verdienen. Ik voorspel je dat er straks een moment komt dat de AD functie van VDS nog eenkeer vacant komt en Danny Blind dan zijn lobbygroep heeft klaarstaan. Nu zal het als TD vooral lekker Huntelaar stage laten lopen en Harmstra als rechterhand en dan lekker het technisch beleid doen. Hetis vrij tragisch om te zien dat je met veel hard werk terug de weg naar succes vindt om vervolgens de boel zien afebroken te worden door een stel opportunistische beunhazen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo okt 16, 2022 4:16 pm

Waar komt het verhaal vandaan dat Blind zich naar binnen aan het werken is eigenlijk vandaan?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » zo okt 16, 2022 6:53 pm

Van meerdere kanten helaas.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door columbus » zo okt 16, 2022 6:57 pm

Ik geloof er alleen geen zak van. Deze RvC heeft er ook voor gekozen hamstra en Huntelaar het vertrouwen te geven. Het was een drukke zomer waarin echt niet slecht is ingekocht en verkocht. En dat zou dan ineens allemaal niet kloppen omdat er van Liverpool en Napoli wordt verloren?

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » zo okt 16, 2022 6:58 pm

Ach j weet hoe het gaat. Een iemand beweert wat zonder dat dat op feiten gebaseerd is, en voor je het weten roepen verschillende mensen het.
We zullen zien
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » zo okt 16, 2022 8:47 pm

Het feit is dat Ajax in het persbericht over de stage van Huntelaar het voornemen uitsprak om in de zomer een nieuwe voetbaldirecteur aan te stellen. Ik heb geen tegenbericht gelezen. Dus waar blijft die? Waar is het wachten op?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo okt 16, 2022 8:52 pm

Jöhnk schreef:
zo okt 16, 2022 8:47 pm
Het feit is dat Ajax in het persbericht over de stage van Huntelaar het voornemen uitsprak om in de zomer een nieuwe voetbaldirecteur aan te stellen. Ik heb geen tegenbericht gelezen. Dus waar blijft die? Waar is het wachten op?
Dus omdat er geen tegenbericht is, moet het wel Blind zijn? Ik vind dat nogel een vreemde redenering.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » zo okt 16, 2022 8:54 pm

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik denk overigens wel dat het Blind wordt. Dat dacht ik meteen al. Ik neem aan dat dat mag.

Waar is het wachten op?

Wat betreft het vertrouwen dat Hamstra en Huntelaar zouden genieten: dat is een schoolvoorbeeld van speculatie. Ajax heeft juist aangekondigd een nieuwe directeur te willen, en het is nooit gezegd dat dat Hamstra en/of Huntelaar gaat worden. Ik vind trouwens ook dat ze het aardig hebben gedaan, maar met Ocampos zijn ze bij het sluiten van de markt enorm de fout in gegaan. Om te beginnen was het een misser dat ze hem überhaupt wilden. Het kostte mij drie minuten om uit te vinden dat Ocampos al twee jaar geen schim meer van zichzelf is. En dan heb ik het nog niet eens over de som die ze wilden neerleggen. We zijn daar ontsnapt aan een betekenisvolle financiële strop. Ik kan me zo indenken dat het eventuele vertrouwen in H2 daar een deukje heeft opgelopen.

Plaats reactie