Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » za dec 31, 2022 11:51 am

Plan B was geen systeem, dat was pure wanhoop.
De halve finale halen was met de selectie van 2014 echt wel een goede prestatie.
Natuurlijk, het resultaat was goed, maar Oranje sneuvelde wel tegen de eerste sterke tegenstander, net als nu. Spanje zat toen in een wak.

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wouter » za dec 31, 2022 2:04 pm

Yopii schreef:
za dec 31, 2022 11:51 am
Plan B was geen systeem, dat was pure wanhoop.
De halve finale halen was met de selectie van 2014 echt wel een goede prestatie.
Natuurlijk, het resultaat was goed, maar Oranje sneuvelde wel tegen de eerste sterke tegenstander, net als nu. Spanje zat toen in een wak.
Ja, Spanje kwam door Oranje in een wak ja. En Brazilië werd ook nog met 3-0 afgedroogd.

En plan B werkte toch? Messi heeft het nog over Weghorst. Argentinië heeft gewoon een betere selectie dan Nederland. Dan moet je proberen de kwaliteiten die je wel hebt optimaal te benutten.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » za dec 31, 2022 2:48 pm

Wouter schreef:
za dec 31, 2022 2:04 pm
Ja, Spanje kwam door Oranje in een wak ja. En Brazilië werd ook nog met 3-0 afgedroogd. [\quote]

Volgens mij was de koek op bij Spanje, het herstelde zich ook niet meer. Aan Argentinië dit jaar hebben we kunnen zien dat beginnen met een nederlaag niet het einde van de wereld is, als de spirit er maar is. Maar oké, ik kan natuurlijk niet bewijzen hoe het zou zijn gelopen als Spanje niet op Oranje was gestuit, net zo min als jij dat kunt.
En plan B werkte toch? Messi heeft het nog over Weghorst. Argentinië heeft gewoon een betere selectie dan Nederland. Dan moet je proberen de kwaliteiten die je wel hebt optimaal te benutten.
Ditmaal wel ja, wat niet wil zeggen dat een stormram erin gooien over het algemeen een goed idee is. Hoe dan ook, die optie is al zo oud als het voetbal, daar heb je LVG niet voor nodig. Jij en ik kunnen het zo nog doen, het is tactiek van lik-me-vestje.

Ik ben het wel met je eens dat Oranje geen bijzonder sterke selectie had, maar daar dacht LVG blijkbaar anders over. Hij kwam immers voor de wereldtitel.

Overigens, de selectie paste wel weer heel goed bij hem. Hij had Depay die de Robben van dit toernooi had moeten worden, en verder vooral brave jongens. De beste spelers liepen achterin. Hij had geen Rivaldo en geen Di Maria...

Het eindresultaat was wel oké, maar tegelijkertijd wat pover voor iemand die met zulke pretenties aan het toernooi begint. Al zal Van Gaal dat niet zo zien, hij roept nu dat hij nog nooit verloren heeft op een WK. Wat een onzin, Oranje lag er toch uit? Verliezen na strafschoppen, noemen ze dat. Verliezen dus. Die man schrijft zijn eigen boek en niemand durft te redigeren. Geen journalist confronteert hem met zijn eigen onzin. Vermoeiend is dat.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » za dec 31, 2022 2:58 pm

Vind je? Qua materiaal vind ik Oranje eigenlijk tot de absolute wereldtop behoren. Het is aanvallend iets minder, maar daar staat tegenover dat we by far de beste verdediging van de wereld hebben. Persoonlijk vind ik dat er zwaar beneden niveau gepresteerd is deze winter. Zowel qua prestatie als qua voetbal. En dat met een basis van spelers van City, Liverpool en Barcelona. Ik vind de collectieve prestatie van Argentinie erg knap, waarbij ze er goed in zijn geslaagd om Messi te laten schitteren. Maar gewoon een betere selectie? Dat vind ik dus niet,.

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wouter » za dec 31, 2022 3:04 pm

"Een basis van spelers van Liverpool, City en Barcelona".

Als je het zo stelt, lijkt het alsof de hele selectie wereldtop was. Maar dat is natuurlijk absoluut niet waar, er stonden ook spelers van Heerenveen, Ajax en PSV in de basis.

Ik vind Depay overigens ook geen wereldspits. Laat staan Bergwijn.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » za dec 31, 2022 3:25 pm

Alsof spelen voor Ajax van hopeloos niveau is. Dat is 'gewoon' subtop' Europa? Bij Argentinie spelen er ook basisspelers bij Benfica, Brighton, Aston Villa en Lyon. Het zit goed in mekaar en is goed afgestemd op de absolute wereldster, maar ik vind dat Oranje echt een meer dan prima selectie heeft (of op de been kan brengen). Je moet alleen willen voetballen en er iets van een aanvalsspel in slijpen. Ook met jongens als Gakpo, Frenkie de Jong, Depay en misschien zelfs een Danjuma en Berghuis moet je tot meer in staat zijn dan het geleverde.

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wouter » za dec 31, 2022 3:47 pm

Peter schreef:
za dec 31, 2022 3:25 pm
Alsof spelen voor Ajax van hopeloos niveau is. Dat is 'gewoon' subtop' Europa?
Kunnen niet eens winnen van het zwakste Vitesse sinds 1988. :excited.gif:

Nederland verloor overigens ook niet binnen de reguliere speeltijd van Argentinië he? Om nou te doen alsof Argentinië zeven klassen beter was is ook wat overdreven. Weghorst kwam erin en het was paniek alom in hun achterhoede.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Andriy Demchenko » ma jan 02, 2023 1:32 pm

yopii
Lastig te zeggen: zijn presentatie is erg matig, maar hij heeft ook dossiers voor zijn kiezen gehad die erg lastig waren en het beeld bepaalden. Het drama rond Appie bijvoorbeeld, waarin hij met handen en voeten geboden was vanwege de juridische consequenties, of het dossier-Overmars.
Nee niet mee eens. VDS doet met vrijwel elk probleem ‘laissez faire laissez passez’, dat kan soms goed uitpakken maar als je het altijd doet dan lopen dingen geregeld uit de klauwen. Hoe vind je bijvoorbeeld dat hij is omgegaan met de ruzie met het technisch hart met Wim Jonk. Of hoe vind je dat hij is omgegaan met het conflict rond Kruzen-Bosz-Bergkamp. Elke keer als VDS kan ingrijpen laat hij het na terwijl er telkens tekenen aan de wand waren.

- Nouri (Ajax liet weken niks van zich horen t.o.v. de familie in de beginfase. In de ARBO wetgeving is het gewoon verplicht om dat wel te doen)
- Kruzen. Conflict liep zo uit de klauwen dat Bosz de handdoek gooide omdat VDS eerst heel dat conflict liet opspelen zonder iets te doen of de RvC te informeren (die laatste waren daar niet blij mee) en toen de sfeer zo verpest was ging hij niet achter Bosz staan.
- Overmars. VDS had eerder al signalen dat er het nodige niet pluis was. Nu kan er vast nog wel eens wat langsglippen. Maar dat zonder onderzoek VDS Overmars een lang contract aanbood is dan wel weer een enorm zwaktebod (doe dan eerst onderzoek). Net zoals Ajax ook na de bevindingen van het onderzoek zich star opstelt.
- Het technisch hart conflict net hetzelfde, geen enkele poging gedaan dat via andere manieren als mediation op te lossen. Meneer deed helemaal niks, stelde opnieuw de RvC niet op de hoogte en toen de situatie te toxisch was explodeerde de boel weer eens.

Weet je wat leiderschap is? Dat is ook problemen in je organisatie kunnen spotten voor ze uit de hand lopen en ze preventief of i.i.g. reactief aanpakken. VDS doet niks, elk probleem loopt uit de hand.
Mijn indruk is dat de directie als geheel vrij aardig functioneert.
De mijne niet. De Rvc denk ik ook niet, Maurits Hendriks is niet voor niets aangesteld als Chiefs Sport Officer. Zeg maar operationele directeur voetbalzaken; zoals ook bovengaande situaties en die te voorkomen. Ze gaan VDS alleen niet slachtofferen, zijn aanzien als sportheld is nog handig op sponsorbijeenkomsten, marketingpresentaties en uefavergaderingen. Maar puur inhoudelijk natuurlijk een drama.
Menno Geelen is een creatief brein en Susan Lenderink lijkt me een stuk onafhankelijker danJeroen Slop, die volop meeging in de richtingenstrijd. Van der Sar is daarbij meer 'overkoepelend', hij vertegenwoordigt Ajax ook internationaal, wat hij naar verluidt wel aardig doet. We moeten niet vergeten dat de AD niet gaat over de techniek, dat is juist niet de bedoeling.
Aan AD moet een paar dingen doen. De eerste is leiding geven, en de tweede is richting geven. Leiding geven doe je ook op critical incidents als hoe je met bepaalde problemen binnen je organisatie omgaat. Die zijn namelijk een reflectie van je visie. VDS heeft geen visie, geeft geen leiding en lost geen problemen op.
Jullie zullen me wel te mild vinden, want ik lees hier heel veel kritiek op Sar, en vaak ook terecht, maar ik heb wel het gevoel dat hij anderen ruimte geeft.
Anderen de ruimte geven is leuk, je betere afdelingen kunnen zich dan inderdaadgoed profileren. De vraag is waar dat ruimte geven vandaan komt, komt dat uit een bewuste managementvisie? Of is het handelen zoals hij altijd handelt en laissez faire laissez passez maar gewoon dingetje hun gang laten gaan.
Menno Geelen bijvoorbeeld werkt hard aan verbetering van het imago van Ajax, dat was ook hard nodig. Het arrogante, zeg maar nare gedrag van de Ajax-leiding was me voorheen een doorn in het oog. Nu hoor je toch veel betere berichten, er is meer respect voor en van andere clubs, bijvoorbeeld.
Zeker, maar je ziet dat zodra het op VDS zelf aankomt het wel weer helemaal terug is. Hoe VDS zaken rond de Superleague aanpakte en dat communiceerde werd hem niet in dank afgenomen, dat was weer het oude Ajax. Dat Geelen als marketingstrateeg ook feeling heeft voor imago is waardevol, ik ben er blij mee. Maar dat kan hij ook onder een nieuwe AD doen.
Ook de eeuwige conflicten met vertrekkende spelers ('Meneer heeft met zijn volle verstand...') zijn vooralsnog uit de wereld. Dat is me heel wat waard.
Met sportief succes verdwijnen dat soort zaken sneller, spelers willen vaak weg als . Toch zien we ze nog steeds hoor. Brobbey die niet wil bijtekenen. Jeugdspelers als Rijckhof die vertrekken. De Onanagate, de stakers op het trainingsveld als transfers niet doorgaan ala Kudus, Alvarez en Antony. Of we kunnen het hebben over hoe Daley Blind nu van het toneel verdwijnt. Dat Ajax voor een deel heeft gekozen voor een strategie waarbij zeurende spelers worden ‘afgekocht’ met gigantische salarissen en lange contracten, tsja het is een manier. Maar ook eentje waar risicco’s aanzitten in het oude Ajax zouden spelers als Tadic op hun 35ste geen 5 miljoen verdienen i.i.g.
Sar zelf speelt daarbij een belangrijke rol, hij durft zijn emoties te tonen, wat zeker een trendbreuk is.
Mehhh. Zelfs Van Der Boog had dat.
Er moet natuurlijk wel snel een nieuwe TD komen.


Oh ja, geen zorgen we zijn er druk mee bezig haha. Ahum.
Dat het tijd kost om zo iemand te vinden vind ik geen probleem, zolang de nieuwe man maar de juiste kandidaat is. Daadkracht staat niet gelijk aan overhaast handelen. Het blijft altijd lastig: Van Geel bijvoorbeeld mislukte bij Ajax, terwijl hij aardig wat ervaring had en een goede staat van dienst.


Van Geel kwam in de verkeerde tijd, die had met de middelen van Overmars het niet veel slechter gedaan.
Overmars daarentegen had amper ervaring, maar hij had het geluk aan zijn kont hangen, want hij kende Ten Hag van vroeger. Tja... wat is wijsheid? Techniek is natuurlijk allesbepalend: een foute keuze en heel Ajax faalt. De TD zal de verhoudingen moeten herzien: wie bepaalt wat, hoeveel zeggenschap hebben TD, trainer en scouts? Daar is het een en ander misgegaan.
Je moet je processen professioneel organiseren. We hebben een rapport Coronel gehad dat stelde dat we geen spelers halen zonder scouting rapport. Toen kwam Cruijff die kritiek had dat dat niet gebeurde. En nu zijn we weer terug bij af met Tadic’ zaakwaarnemer. `Have a plan and stick to it.
Laatst gewijzigd door Andriy Demchenko op ma jan 02, 2023 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » ma jan 02, 2023 2:53 pm

Andriy Demchenko schreef:
ma jan 02, 2023 1:32 pm

Weet je wat leiderschap is? Dat is ook problemen in je organisatie kunnen spotten voor ze uit de hand lopen en ze preventief of i.i.g. reactief aanpakken. VDS doet niks, elk probleem loopt uit de hand.
Inderdaad.
Andriy Demchenko schreef:
ma jan 02, 2023 1:32 pm
VDS doet met vrijwel elk probleem ‘laissez faire laissez passez’, dat kan soms goed uitpakken maar als je het altijd doet dan lopen dingen geregeld uit de klauwen. Hoe vind je bijvoorbeeld dat hij is omgegaan met de ruzie met het technisch hart met Wim Jonk. Of hoe vind je dat hij is omgegaan met het conflict rond Kruzen-Bosz-Bergkamp. Elke keer als VDS kan ingrijpen laat hij het na terwijl er telkens tekenen aan de wand waren.

Als AD moet je een paar dingen doen. Het eerste is leiding geven, en het tweede is richting geven. Leiding geven doe je ook op critical incidents als hoe je met bepaalde problemen binnen je organisatie omgaat. Die zijn namelijk een reflectie van je visie. VDS heeft geen visie, geeft geen leiding en lost geen problemen op.
Klopt.
Wat er ook nog eens voor zorgt dat Ajax wéér op enorme achterstand komt ( opnieuw, we hebben er super lang over gedaan om weer richting de Europese top te sluipen, gigantisch met transfers gecasht. Zo'n 190 miljoen voorsprong op PSV en 300 miljoen voorsprong op Feyenoord in 6 maanden weg als je Schreuder dekt en hem nog een keer 70 miljoen transferbudget geeft :blush.gif: :blush.gif: ) is dit: Bayern München heeft wel 8 of 9 'Van der Sars' aan de club gebonden. Real Madrid wel minimaal een stuk of 15.

Daarmee bedoel ik wereldberoemde ex spelers die zo bekend zijn dat men ze zelfs in Azië kent en die tig PR activiteiten doen. Zij kunnen dan een handtekening onder vette deals met multinationals zetten (heeft Van der Sar ook gedaan met Huawei en een tweede partner uit China.)
Vaak op de foto gaan, een vriendelijke woordje tegen Chinezen, Amerikanen of Japanners spreken, een lucratieve sponsordeal tekenen en voor de lol in een wedstrijd met gestopte voetballers zijn keepershandschoenen nog eens aantrekken: dat is iets wat hij wél kan.

Internationale topclubs hebben een geoliede machine van vele radartjes die allemaal werken voor in ieder geval het merk dat de voetbalclub ook is.
Nu kan Yopii weer zeggen "maar Ajax is veel kleiner" maar qua status dus helemaal niet. Als je van één club echt tientallen voetballers kunt opsommen die én wereldberoemd zijn geworden én nog steeds in leven zijn, dan is dat Ajax wel.

Je moet, zoals Menno Geelen nu al jaren met succes doet, wel zelf mooie marketing tools uitrollen.
Manchester United heeft dat precies rond de eeuwwisseling heel effectief gedaan, waardoor Van der Sar gewoon bekender is dan een Reiziger, Heitinga, Bogarde, F. de Boer + R. de Boer bij elkaar opgeteld.


Cruijff had net weer echte voetbal knowhow terug bij Ajax. Op diverse levels.
Anno 2023 is bij Ajax echter de enige overgebleven voetbaljongen die daadwerkelijk wereldfaam heeft ook meteen de Algemeen Directeur.
Terwijl door zijn gebrek aan daadkracht / gebrek aan persoonlijkheid ook vooral alle anderen die echt goede dingen in het VOETBALgedeelte deden elkaar de tent uit hebben gevochten.

De slangen die altijd al saboteerden en journalisten die jarenlang geen direct lijntje meer hadden, maar wel hun verkoopcijfers de lucht in zien schieten als er bij Ajax een grote rel is grijpen direct weer hun kans.
We zijn plots weer vele jaren teruggeworpen in de tijd. :blush.gif: :blush.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jan 02, 2023 3:35 pm

Wouter schreef:
za dec 31, 2022 3:47 pm
Peter schreef:
za dec 31, 2022 3:25 pm
Alsof spelen voor Ajax van hopeloos niveau is. Dat is 'gewoon' subtop' Europa?
Kunnen niet eens winnen van het zwakste Vitesse sinds 1988. :excited.gif:

Nederland verloor overigens ook niet binnen de reguliere speeltijd van Argentinië he? Om nou te doen alsof Argentinië zeven klassen beter was is ook wat overdreven. Weghorst kwam erin en het was paniek alom in hun achterhoede.
Dat was een Plan B waarop was getraind. Bij Ajax is een Plan B: pleur die bal zo snel mogelijk voor de goal en zoek het maar uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » di jan 03, 2023 7:03 am

Vincent Mannaert van Club Brugge moet de nieuwe TD worden van Ajax. Bron HLN

Naast Mannaert is er ook geïnformeerd bij Alex Kroes van AZ.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » di jan 03, 2023 7:47 am

Ajaciedjuh schreef:Vincent Mannaert van Club Brugge moet de nieuwe TD worden van Ajax. Bron HLN

Naast Mannaert is er ook geïnformeerd bij Alex Kroes van AZ.
Gaat Schreuder nu ook al bepalen wie de td wordt? Neem aan dat die eerste uit zijn koker komt. Alex Kroes werd van de zomer aangedragen door de rvc. De directie koos toen voor Huntelaar/Hamstra.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » di jan 03, 2023 9:15 am

Trab schreef:
di jan 03, 2023 7:47 am
Ajaciedjuh schreef:Vincent Mannaert van Club Brugge moet de nieuwe TD worden van Ajax. Bron HLN

Naast Mannaert is er ook geïnformeerd bij Alex Kroes van AZ.
Gaat Schreuder nu ook al bepalen wie de td wordt? Neem aan dat die eerste uit zijn koker komt. Alex Kroes werd van de zomer aangedragen door de rvc. De directie koos toen voor Huntelaar/Hamstra.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Schreuder: directeur/trainer/lid RVC.

Deze man heeft toch veel te veel macht?

- Omgang met Daley Blind
- Aankoopbeleid (krijgt het voor elkaar om miljoenen uit te geven aan 1 speler die niet op de scoutingslijst van Ajax stond, wilt een speler kopen voor 20 mio die sinds hij gehuurd is 15 minuten heeft gespeeld)
- Hoe komen ze bij Ajax uit bij de TD van Brugge? De nieuwe trainer maakt er een puinhoop van. Dit is ook de TD die Ricardo van Rhijn aangetrokken heeft (las ik)
- Het veldspel is bedroevend
- Totaal geen lijn of plan
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Andriy Demchenko » di jan 03, 2023 9:21 am

Uit de pzc

Vincent Mannaert was een van de 56 verdachte in het 'Proper Handen' schandaal in het Belgisch voetbal, welke verdacht werden van valsheid in geschrifte, witwassen, matchfixing en lidmaatschap van een criminele organisatie. Heeft twee weken geleden nog schuld bekend en geschikt om strafrechtelijke vervolging te ontwijken.

Mannaert heeft de boel afgezegd trouwens.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » di jan 03, 2023 9:40 am

Die Alex Kroes werkt per 1 december bij AZ. Wat is daar het idee achter?

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Andriy Demchenko » di jan 03, 2023 9:44 am

Peter schreef:
di jan 03, 2023 9:40 am
Die Alex Kroes werkt per 1 december bij AZ. Wat is daar het idee achter?
Sja ze waren bijna rond, kozen op het laatste moment toch voor Hamstelaar. Kroes had zich al teruggetrokken als aandeelhouder van Go Ahead in de verwachting dat hij het zou worden, was niet blij dat Ajax de keutel in trok. Als hij geen Ajax clausule heeft gaat dit een moeilijk verhaal worden.


Visie en VDS :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » di jan 03, 2023 10:33 am

Mwoah, die Alex Kroes heeft 1 gesprek gehad (1e ronde gesprek) en Ajax heeft daarna besloten niet met hem door te gaan omdat er geen match zou zijn. Enige tijd daarna is hij bij AZ aan de slag gegaan in een nogal fictieve functie. Lijkt er op dat AZ gewoon graag mensen haalt die bij Ajax in beeld zijn (geweest), krijgen ze een strakke plasser van hier in Alkmaar.

Als ik het goed begrijp is Kroes ook helemaal niet (meer) in beeld. Hij was in beeld, ooit. En is het dus niet geworden.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jinne » di jan 03, 2023 11:50 am

Volgens mij is de Kroes optie oud nieuws. Anders zou het ook treurig zijn. Ken deze Belg niet, maar het feit dat ie AS kent is een showstopper.

https://www.hln.be/club-brugge/ajax-lon ... ~a550f48d/
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » di jan 03, 2023 11:55 am

De Dominee schreef:
di jan 03, 2023 10:33 am
Mwoah, die Alex Kroes heeft 1 gesprek gehad (1e ronde gesprek) en Ajax heeft daarna besloten niet met hem door te gaan omdat er geen match zou zijn.
Nee dat is niet waar.
Dat is misschien hoe het inmiddels in de media gespind wordt en hoe Ajax haters bij AZ het zo graag horen dat ze er naar verloop van tijd nog echt in gaan geloven.

Kroes was die baan echt al min of meer toegezegd.
Waarna hij zijn Go Ahead Eagles aandelen verkocht om belangenverstrengeling te voorkomen.

Ook de situatie Kroes toont de crisis en stuurloosheid binnen Ajax aan.
De ene stroming wil Kroes. Recruit hem, zegt dat hij de enige serieuze kandidaat voor de functie is die is overgebleven.
De andere stroming begint intern een potje te knokken, weet de eerste stroming te overrulen en komt last minute met Hamstra / Huntelaar aanzetten, want stel je eens voor dat iemand van het kaliber Huntelaar niet behouden zou blijven voor de club. :excited.gif:

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » di jan 03, 2023 12:03 pm

Dat is niet wat ik gehoord en begrepen heb, maar OK. Doet er verder niet toe. Lijkt me sterk dat hij nu alsnog een optie is of zou moeten zijn.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » di jan 03, 2023 12:16 pm

Wat ik vooral lees is dat onze AD (en consorten) geen clou hebben wie ze moeten aantrekken en hun oor te luister leggen bij AS.
ongeveer het slechtste wat je kan doen en volledig tegen 'de regels' in
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 14, 2023 10:33 am

Iemand toevallig die het interview van Huntelaar in het Parool kan plaatsen? Ik zie stukken terugkomen op andere media en vind er interessante passages in voorkomen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » za jan 14, 2023 10:42 am

Ik heb wel deze voor je.
Klaas-Jan Huntelaar: ‘Met het vertrek van Overmars en Ten Hag werd het hart uit Ajax gerukt’

Dick Sintenie 14-01-23, 10:25 Laatste update: 10:27

Klaas-Jan Huntelaar trekt zijn eigen plan. Het roofdier in de ‘zestien’ is een vergadertijger geworden. Hoe kijkt de technisch manager van Ajax naar de onrust die bij de club is ontstaan, en waar ligt zijn eigen toekomst?

Hij heeft er alles uitgeperst, tot de laatste druppel. Klaas-Jan Huntelaar (12 augustus 1983, Voor-Drempt) kon moeilijk afscheid nemen van het voetbal. Het heeft een paar jaar geduurd eer het besef bij hem indaalde dat hij als spits niet het eeuwige leven had. In januari 2021 zette hij in de blessuretijd van zijn eigen carrière iedereen nog één keer op het verkeerde been: als invaller loodste hij Ajax met twee late treffers langs FC Twente (1-3) om daarna zijn overstap naar Schalke 04 aan te kondigen. Bij die andere liefde sleet hij zijn laatst dagen als voetballer. Op zijn 38ste gooide Huntelaar de handdoek in de ring.

Zijn rentree liet niet lang op zich wachten, maar de functie waarin hij terugkeerde was verrassend, hoewel passend bij het karakter van de eigenzinnige Achterhoeker. Huntelaar liet zich verleiden om mee te lopen bij Ajax’ technisch directeur Marc Overmars. Niet veel later was Overmars vertrokken en werd Huntelaar benoemd tot technisch manager. Hij werkt nauw samen met Gerry Hamstra, onder auspiciën van algemeen directeur Edwin van der Sar.

Heb je lang moeten nadenken voor je ja zei tegen deze functie?
,,Niet lang, wel even. Iedereen weet hoe de situatie was bij Ajax: een van de beste voetbaldirecteuren van Europa – op technisch gebied, dus buiten de reden van zijn vertrek – ging weg. Ik had graag aan de hand van Overmars het vak willen leren. Nu kwam dit ineens op mijn pad. De verantwoordelijkheid trok me: iets opbouwen met de club waar ik veel mee heb. Ik dacht: ik stap gelijk in.”

Wat behelst je functie precies?
,,Die is veelomvattend. Ik werk nauw samen met Edwin en Gerry. Ik bekijk wedstrijden en trainingen van het eerste elftal en Jong Ajax, er is vrijwel dagelijks contact met de trainers Alfred Schreuder en John Heitinga, maar ook soms met de spelers individueel. Ik overleg met de scouting, met hoofd opleidingen Saïd Ouaali, met de medische staf en waar het kan bekijk ik ook jeugdwedstrijden. In een periode als deze bereid ik transfers voor. Het is een flink pakket, maar als ik ergens aan begin ga ik volle bak, zoals ik voetbalde. Dat zit in mijn karakter. Ik wil overal bij zijn, ik wil weten wat er speelt. De controle houden.”

,,Maar ik vind het leuk, en wanneer je iets leuk vindt kom je in een flow, krijg je energie. Ik vind het mooi om beslissingen te nemen: we gaan die kant op. In een voetbalbedrijf komen verschillende kanten bij elkaar, ook organisatorische en financiële aspecten. Ik zuig alles op als een spons. Buiten de club heb ik een aantal mensen met wie ik kan klankborden, onder wie mijn zaakwaarnemer Arnold Oosterveer en Ted van Leeuwen. Maar ik wil ook graag zelf mijn weg vinden. Ik heb mijn eigen ideeën hoe ik het wil, mijn eigen kijk op beleid maken. Gebaseerd op mijn ervaring als voetballer en vanuit Ajax geredeneerd.”

Hoe kijk je terug op je eerste transferwindow?
,,Heel intensief, spannend. En leerzaam. Veel spelers vertrokken, wel twaalf in totaal, onder wie veel vaste krachten. Voor de club en de stabiliteit is het beter als er elk jaar hooguit twee kernspelers worden verkocht. Maar er ontstond afgelopen zomer iets van een sneeuwbaleffect. Het vertrek van Overmars en later ook trainer Erik ten Hag betekende het einde van een cyclus, dat gevoel kreeg ik wel.”

Er was veel kritiek op de late verkoop van Antony en het vermeende gebrek aan kwaliteit bij de aankopen. Wat doet die kritiek je persoonlijk?
,,Wat mensen goed moeten beseffen is dat het hart uit de club is gerukt. Als iemand negen jaar directeur is bij Ajax en in die rol bijna vijf jaar heel nauw samenwerkt met de hoofdtrainer, dan is er iets opgebouwd, dan zijn de lijnen kort en staan de structuren. Als die twee spilfiguren vertrekken, verlies je in één klap heel veel kennis en kunde. In hun kielzog gingen zoals gezegd veel spelers weg, óók spelers die je niet wil verliezen. Maar financieel-economisch is het niet altijd realistisch om te denken dat je je beste voetballers kunt behouden.”

,,Waar Overmars en Ten Hag snel konden beslissen, kwamen wij in een situatie waarin we met meer mensen binnen Ajax moesten overleggen. Er waren meer partijen bij de besluitvorming over transfers betrokken en dan duurt het wat langer. Maar ik denk dat we het uiteindelijk goed hebben gedaan.”

Door een gebrek aan ervaring bij de technische leiding is bij een aantal transfers de hulp ingeschakeld van de zaakwaarnemer van trainer Alfred Schreuder. Is dat geen veeg teken?
,,Milos Malenovic heeft Dusan Tadic naar Ajax gebracht, de relatie was er dus al langer. Het klopt dat hij ons geholpen heeft. Ik heb hem leren kennen als een hardwerkende, serieuze agent. Wij doen graag zaken met mensen die de boel goed op orde hebben. Als die iets kunnen betekenen voor Ajax ben ik daar blij mee. We werken met meer zaakwaarnemers prettig samen. Ik vind het jammer hoe de rol van Malenovic in de media is belicht. Alsof de trainer en diens zaakwaarnemer de selectie hebben samengesteld. Een trainer kan aangeven op welke positie hij graag versterking wil, en naar wat voor type speler zijn voorkeur uitgaat, maar wij bepalen uiteindelijk welke spelers er komen.”

Heb je bemoeienis gehad met de aanstelling van Alfred Schreuder als trainer?
,,Zeker. Ik heb in Nederland en België een aantal gesprekken met hem gevoerd, met Gerry erbij, met Edwin. Ik kende Alfred uit het seizoen 2018-2019, toen hij assistent van Erik ten Hag was. Daarna is hij aan de slag gegaan als hoofdtrainer bij Hoffenheim, bij Barcelona heeft hij met grote spelers gewerkt en hij is kampioen geworden met Club Brugge. Voetbaltechnisch zitten we op één lijn. Hij weet hoe Ajax wil spelen: dominant, aanvallend. Onze band is goed, we overleggen veel.”

Hoe verklaar je de terugval in spel en prestaties na een aanvankelijk goed begin?
,,Je moet het proces zien dat de club doormaakt. Je moet weten waar Ajax stáát op dit moment. In de eredivisie begonnen we vrij goed, maar in de Champions League kregen we te veel goals tegen. We hadden spelers van hoog niveau verkocht, en we haalden daar spelers voor terug die nog onder dat niveau zitten. Er is stabiliteit weg. Jonge spelers hebben tijd nodig om te groeien, Kenneth Taylor, Devyne Rensch, Brian Brobbey en nu Francisco Conceiçao. We hebben vertrouwen in die talenten, maar ze moeten ontbolsteren.”

,,Het is onrustig rond de club, dan moet je terug naar de basis: taken uitvoeren en hard werken. We staan voor een nieuw begin. Zo zie ik het echt. Als je zoveel spelers verliest, moet je bouwen aan een nieuw elftal. Dat gaat niet in één rechte lijn, en dus spelen emoties op. Fans willen zo snel mogelijk resultaat. En wij ook. Maar weet waar Ajax op dit moment staat. Tegen supporters zou ik willen zeggen: zet je frustraties opzij en blijf achter de ploeg staan.”

Heeft de positie van Schreuder intern onder druk gestaan?
,,Nee, de keuze voor een trainer is een belangrijk onderdeel van het beleid en beleid maak je voor een langere periode, niet voor een paar weken of maanden. We hebben de eerste seizoenshelft wel goed geanalyseerd, kort na de laatste wedstrijd voor de WK-break tegen Emmen. Wat moet er verbeterd worden, en welke keuzes moet je daarvoor maken? Waar kunnen wij een bijdrage leveren en wat ligt op het bord van de trainer? We praten daar heel open over met elkaar. Alfred Schreuder is ontvankelijk voor kritiek. Kunnen omgaan met kritiek is inherent aan topsport. En eigenlijk is het geen kritiek; het is met elkaar zoeken naar een weg die leidt naar succes.”

Er ontstond een vertrouwensbreuk tussen Daley Blind en de trainer. Was die niet meer te lijmen?
,,Daley heeft alles gespeeld, en ook na mindere wedstrijden de steun gehad. Tot de laatste fase voor de wintertstop toen de trainer een andere keuze heeft gemaakt. Hij heeft Ajax een verzoek gedaan, eerst via zijn zaakwaarnemer: hij wilde transfervrij vetrekken. Daarna gaf hij aan dat hij sinds vorig seizoen met een apart gevoel rondliep. Hij was uitgefloten door zijn eigen fans, er werd geroepen om Nicolás Tagliafico. Dat was toen een klap in zijn gezicht. Ik begrijp zelf ook wel dat dat pijn heeft gedaan. Het feit dat de trainer een andere keuze heeft gemaakt, was voor hem kennelijk de druppel. Zo is het gegaan.”

Doet je dat persoonlijk nog iets?
,,Natuurlijk. Ik heb nog met Daley gespeeld, en het liefst wil je dat een speler die zó aan Ajax verbonden en verknocht is, op de schouders de Arena wordt uitgedragen. Maar als dat er niet in zit, moet je als club de beslissing nemen. Het is helaas een lelijk vertrek, voor Daley, voor Ajax.”

Veel supporters dachten dat Ajax deze winter een aantal nieuwe spelers zou aantrekken. Maar voorlopig is er alleen een nieuwe keeper, Gerónimo Rulli. Valt er nog iets te verwachten?
,,We zijn blij dat Rulli er is, onze eerste keus. Zijn komst is breed gedragen in de club. We hebben met de scouting de selectie geanalyseerd. We weten wat ons te doen staat. In de achterhoede zitten we wat dun in de spelers. Maar daardoor kunnen we nu wel jonge spelers de kans geven, zoals Olivier Aertssen en Jorrel Hato. We hebben in de winterstop besloten de A-selectie iets kleiner te maken, zodat jonge jongens als Kian Fitz-Jim en Youri Baas konden doorschuiven. We weten met welke spelers uit eigen jeugd we rekening moeten houden. Hato heeft net zijn eerste contract getekend, met Aertssen zijn we zo goed als rond over contractverlenging.”

Ajax zoekt naar een technisch directeur, een opvolger van Overmars. Wat betekent dat voor jou als die wordt aangesteld?
,,Geen idee. Dat is niet in mijn handen. Ik doe gewoon mijn werk. Ik heb een contract tot de zomer van 2024. Ik wil het maximale eruit halen, vol ambitie. Deze functie past me. Anders was ik ook al weg geweest. Ik hóef dit niet te doen, ik wil het graag. Ik wil bouwen aan een nieuwe structuur bij Ajax: met korte lijnen en een grote mate van effectiviteit. En met de eigen jeugd als basis.”
AD.nl (Premium)

Ik krijg met dit interview het zeer unheimische gevoel dat we nog lang niet van AS af zijn. Ook niet na puntverlies tegen Twente en F. Want bijvoorbeeld: ,,Je moet het proces zien dat de club doormaakt. Je moet weten waar Ajax stáát op dit moment.'' En: ''De keuze voor een trainer is een belangrijk onderdeel van het beleid en beleid maak je voor een langere periode, niet voor een paar weken of maanden.''
Laatst gewijzigd door Zuidema op za jan 14, 2023 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 14, 2023 11:02 am

Thanks! :smile-ajax.gif: :biggthumpup.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » za jan 14, 2023 11:03 am

We hebben in de winterstop besloten de A-selectie iets kleiner te maken, zodat jonge jongens als Kian Fitz-Jim en Youri Baas konden doorschuiven. We weten met welke spelers uit eigen jeugd we rekening moeten houden. Hato heeft net zijn eerste contract getekend, met Aertssen zijn we zo goed als rond over contractverlenging.
Dit lees ik vaker, maar anderzijds geeft hij aan dat het achterin dun bezet is, we een nieuwe keeper halen en Gorter niet weg mag, en we toch ook bijna niemand van de hand doen?

Als je de selectie kleiner wil maken, dan moet je wat van die dure aankopen de deur wijzen. Sowieso vrij bijzonder dat we in september nog 7/8 jongens hebben gekocht en dat we drie maanden later met een kleinere kern willen gaan werken.

Plaats reactie