Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 14, 2023 11:09 am

Hier zie je terugkomen wat in heel veel bedrijven gebeurd. Het ‘beleid’ hangt af van een aantal key-personen. Als die ‘ineens’ wegvallen valt er zo’n groot gat. Goed om te lezen dat het onderkent wordt. Als er weer kwaliteit wordt toegevoegd in de organisatie, dan kan het allemaal goedkomen.
Het is nu zaak om de gaten te zien en planmatig dit gaan opvolgen, zodat je er sterker uit kan komen. Dat betekent ook kwetsbaarheid voor een aantal personen in de organisatie. Het gaat niet om je positie te houden, maar om de club Ajax. Als ze in staat zijn om dat op te pakken, de juiste keuzes te maken, dan kan je weer gaan bouwen. Dus een goede organisatie neerzetten (RVC, technisch directeur), kwaliteit aannemen daarvoor, de gaten die ontstaan zijn goed benoemen en daar planmatig stappen maken (zorgen dat het beleid tot uitvoering komt).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za jan 14, 2023 11:26 am

Peter schreef:
za jan 14, 2023 11:03 am
We hebben in de winterstop besloten de A-selectie iets kleiner te maken, zodat jonge jongens als Kian Fitz-Jim en Youri Baas konden doorschuiven. We weten met welke spelers uit eigen jeugd we rekening moeten houden. Hato heeft net zijn eerste contract getekend, met Aertssen zijn we zo goed als rond over contractverlenging.
Dit lees ik vaker, maar anderzijds geeft hij aan dat het achterin dun bezet is, we een nieuwe keeper halen en Gorter niet weg mag, en we toch ook bijna niemand van de hand doen?

Als je de selectie kleiner wil maken, dan moet je wat van die dure aankopen de deur wijzen. Sowieso vrij bijzonder dat we in september nog 7/8 jongens hebben gekocht en dat we drie maanden later met een kleinere kern willen gaan werken.
Het dossier Gorter snap ik inderdaad ook niet. Maar misschien dat hij in deze transferperiode nog vertrekt? Al dan niet tijdelijk.
Die jongen moet hoe dan ook wedstrijden spelen en dat doet hij nu niet.

Ik heb op zichzelf wel een positief gevoel bij Huntelaar. De basis daarvoor is natuurlijk dun maar hij lijkt me als type wel geschikt voor een rol als deze. Ben benieuwd of dat gevoel over een tijdje blijkt te kloppen of niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » za jan 14, 2023 11:34 am

Zeker mee eens, Ajaciedjuh. Ik krijg daarbij wel het idee dat AS eigenlijk niet ter discussie staat. Ook geen echte kritiek op hem, langere termijn, nieuw begin, proces en meer van die blabla.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7310
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » za jan 14, 2023 11:37 am

Zuidema schreef:Ik heb wel deze voor je.
Klaas-Jan Huntelaar: ‘Met het vertrek van Overmars en Ten Hag werd het hart uit Ajax gerukt’

Dick Sintenie 14-01-23, 10:25 Laatste update: 10:27

Klaas-Jan Huntelaar trekt zijn eigen plan. Het roofdier in de ‘zestien’ is een vergadertijger geworden. Hoe kijkt de technisch manager van Ajax naar de onrust die bij de club is ontstaan, en waar ligt zijn eigen toekomst?

Hij heeft er alles uitgeperst, tot de laatste druppel. Klaas-Jan Huntelaar (12 augustus 1983, Voor-Drempt) kon moeilijk afscheid nemen van het voetbal. Het heeft een paar jaar geduurd eer het besef bij hem indaalde dat hij als spits niet het eeuwige leven had. In januari 2021 zette hij in de blessuretijd van zijn eigen carrière iedereen nog één keer op het verkeerde been: als invaller loodste hij Ajax met twee late treffers langs FC Twente (1-3) om daarna zijn overstap naar Schalke 04 aan te kondigen. Bij die andere liefde sleet hij zijn laatst dagen als voetballer. Op zijn 38ste gooide Huntelaar de handdoek in de ring.

Zijn rentree liet niet lang op zich wachten, maar de functie waarin hij terugkeerde was verrassend, hoewel passend bij het karakter van de eigenzinnige Achterhoeker. Huntelaar liet zich verleiden om mee te lopen bij Ajax’ technisch directeur Marc Overmars. Niet veel later was Overmars vertrokken en werd Huntelaar benoemd tot technisch manager. Hij werkt nauw samen met Gerry Hamstra, onder auspiciën van algemeen directeur Edwin van der Sar.

Heb je lang moeten nadenken voor je ja zei tegen deze functie?
,,Niet lang, wel even. Iedereen weet hoe de situatie was bij Ajax: een van de beste voetbaldirecteuren van Europa – op technisch gebied, dus buiten de reden van zijn vertrek – ging weg. Ik had graag aan de hand van Overmars het vak willen leren. Nu kwam dit ineens op mijn pad. De verantwoordelijkheid trok me: iets opbouwen met de club waar ik veel mee heb. Ik dacht: ik stap gelijk in.”

Wat behelst je functie precies?
,,Die is veelomvattend. Ik werk nauw samen met Edwin en Gerry. Ik bekijk wedstrijden en trainingen van het eerste elftal en Jong Ajax, er is vrijwel dagelijks contact met de trainers Alfred Schreuder en John Heitinga, maar ook soms met de spelers individueel. Ik overleg met de scouting, met hoofd opleidingen Saïd Ouaali, met de medische staf en waar het kan bekijk ik ook jeugdwedstrijden. In een periode als deze bereid ik transfers voor. Het is een flink pakket, maar als ik ergens aan begin ga ik volle bak, zoals ik voetbalde. Dat zit in mijn karakter. Ik wil overal bij zijn, ik wil weten wat er speelt. De controle houden.”

,,Maar ik vind het leuk, en wanneer je iets leuk vindt kom je in een flow, krijg je energie. Ik vind het mooi om beslissingen te nemen: we gaan die kant op. In een voetbalbedrijf komen verschillende kanten bij elkaar, ook organisatorische en financiële aspecten. Ik zuig alles op als een spons. Buiten de club heb ik een aantal mensen met wie ik kan klankborden, onder wie mijn zaakwaarnemer Arnold Oosterveer en Ted van Leeuwen. Maar ik wil ook graag zelf mijn weg vinden. Ik heb mijn eigen ideeën hoe ik het wil, mijn eigen kijk op beleid maken. Gebaseerd op mijn ervaring als voetballer en vanuit Ajax geredeneerd.”

Hoe kijk je terug op je eerste transferwindow?
,,Heel intensief, spannend. En leerzaam. Veel spelers vertrokken, wel twaalf in totaal, onder wie veel vaste krachten. Voor de club en de stabiliteit is het beter als er elk jaar hooguit twee kernspelers worden verkocht. Maar er ontstond afgelopen zomer iets van een sneeuwbaleffect. Het vertrek van Overmars en later ook trainer Erik ten Hag betekende het einde van een cyclus, dat gevoel kreeg ik wel.”

Er was veel kritiek op de late verkoop van Antony en het vermeende gebrek aan kwaliteit bij de aankopen. Wat doet die kritiek je persoonlijk?
,,Wat mensen goed moeten beseffen is dat het hart uit de club is gerukt. Als iemand negen jaar directeur is bij Ajax en in die rol bijna vijf jaar heel nauw samenwerkt met de hoofdtrainer, dan is er iets opgebouwd, dan zijn de lijnen kort en staan de structuren. Als die twee spilfiguren vertrekken, verlies je in één klap heel veel kennis en kunde. In hun kielzog gingen zoals gezegd veel spelers weg, óók spelers die je niet wil verliezen. Maar financieel-economisch is het niet altijd realistisch om te denken dat je je beste voetballers kunt behouden.”

,,Waar Overmars en Ten Hag snel konden beslissen, kwamen wij in een situatie waarin we met meer mensen binnen Ajax moesten overleggen. Er waren meer partijen bij de besluitvorming over transfers betrokken en dan duurt het wat langer. Maar ik denk dat we het uiteindelijk goed hebben gedaan.”

Door een gebrek aan ervaring bij de technische leiding is bij een aantal transfers de hulp ingeschakeld van de zaakwaarnemer van trainer Alfred Schreuder. Is dat geen veeg teken?
,,Milos Malenovic heeft Dusan Tadic naar Ajax gebracht, de relatie was er dus al langer. Het klopt dat hij ons geholpen heeft. Ik heb hem leren kennen als een hardwerkende, serieuze agent. Wij doen graag zaken met mensen die de boel goed op orde hebben. Als die iets kunnen betekenen voor Ajax ben ik daar blij mee. We werken met meer zaakwaarnemers prettig samen. Ik vind het jammer hoe de rol van Malenovic in de media is belicht. Alsof de trainer en diens zaakwaarnemer de selectie hebben samengesteld. Een trainer kan aangeven op welke positie hij graag versterking wil, en naar wat voor type speler zijn voorkeur uitgaat, maar wij bepalen uiteindelijk welke spelers er komen.”

Heb je bemoeienis gehad met de aanstelling van Alfred Schreuder als trainer?
,,Zeker. Ik heb in Nederland en België een aantal gesprekken met hem gevoerd, met Gerry erbij, met Edwin. Ik kende Alfred uit het seizoen 2018-2019, toen hij assistent van Erik ten Hag was. Daarna is hij aan de slag gegaan als hoofdtrainer bij Hoffenheim, bij Barcelona heeft hij met grote spelers gewerkt en hij is kampioen geworden met Club Brugge. Voetbaltechnisch zitten we op één lijn. Hij weet hoe Ajax wil spelen: dominant, aanvallend. Onze band is goed, we overleggen veel.”

Hoe verklaar je de terugval in spel en prestaties na een aanvankelijk goed begin?
,,Je moet het proces zien dat de club doormaakt. Je moet weten waar Ajax stáát op dit moment. In de eredivisie begonnen we vrij goed, maar in de Champions League kregen we te veel goals tegen. We hadden spelers van hoog niveau verkocht, en we haalden daar spelers voor terug die nog onder dat niveau zitten. Er is stabiliteit weg. Jonge spelers hebben tijd nodig om te groeien, Kenneth Taylor, Devyne Rensch, Brian Brobbey en nu Francisco Conceiçao. We hebben vertrouwen in die talenten, maar ze moeten ontbolsteren.”

,,Het is onrustig rond de club, dan moet je terug naar de basis: taken uitvoeren en hard werken. We staan voor een nieuw begin. Zo zie ik het echt. Als je zoveel spelers verliest, moet je bouwen aan een nieuw elftal. Dat gaat niet in één rechte lijn, en dus spelen emoties op. Fans willen zo snel mogelijk resultaat. En wij ook. Maar weet waar Ajax op dit moment staat. Tegen supporters zou ik willen zeggen: zet je frustraties opzij en blijf achter de ploeg staan.”

Heeft de positie van Schreuder intern onder druk gestaan?
,,Nee, de keuze voor een trainer is een belangrijk onderdeel van het beleid en beleid maak je voor een langere periode, niet voor een paar weken of maanden. We hebben de eerste seizoenshelft wel goed geanalyseerd, kort na de laatste wedstrijd voor de WK-break tegen Emmen. Wat moet er verbeterd worden, en welke keuzes moet je daarvoor maken? Waar kunnen wij een bijdrage leveren en wat ligt op het bord van de trainer? We praten daar heel open over met elkaar. Alfred Schreuder is ontvankelijk voor kritiek. Kunnen omgaan met kritiek is inherent aan topsport. En eigenlijk is het geen kritiek; het is met elkaar zoeken naar een weg die leidt naar succes.”

Er ontstond een vertrouwensbreuk tussen Daley Blind en de trainer. Was die niet meer te lijmen?
,,Daley heeft alles gespeeld, en ook na mindere wedstrijden de steun gehad. Tot de laatste fase voor de wintertstop toen de trainer een andere keuze heeft gemaakt. Hij heeft Ajax een verzoek gedaan, eerst via zijn zaakwaarnemer: hij wilde transfervrij vetrekken. Daarna gaf hij aan dat hij sinds vorig seizoen met een apart gevoel rondliep. Hij was uitgefloten door zijn eigen fans, er werd geroepen om Nicolás Tagliafico. Dat was toen een klap in zijn gezicht. Ik begrijp zelf ook wel dat dat pijn heeft gedaan. Het feit dat de trainer een andere keuze heeft gemaakt, was voor hem kennelijk de druppel. Zo is het gegaan.”

Doet je dat persoonlijk nog iets?
,,Natuurlijk. Ik heb nog met Daley gespeeld, en het liefst wil je dat een speler die zó aan Ajax verbonden en verknocht is, op de schouders de Arena wordt uitgedragen. Maar als dat er niet in zit, moet je als club de beslissing nemen. Het is helaas een lelijk vertrek, voor Daley, voor Ajax.”

Veel supporters dachten dat Ajax deze winter een aantal nieuwe spelers zou aantrekken. Maar voorlopig is er alleen een nieuwe keeper, Gerónimo Rulli. Valt er nog iets te verwachten?
,,We zijn blij dat Rulli er is, onze eerste keus. Zijn komst is breed gedragen in de club. We hebben met de scouting de selectie geanalyseerd. We weten wat ons te doen staat. In de achterhoede zitten we wat dun in de spelers. Maar daardoor kunnen we nu wel jonge spelers de kans geven, zoals Olivier Aertssen en Jorrel Hato. We hebben in de winterstop besloten de A-selectie iets kleiner te maken, zodat jonge jongens als Kian Fitz-Jim en Youri Baas konden doorschuiven. We weten met welke spelers uit eigen jeugd we rekening moeten houden. Hato heeft net zijn eerste contract getekend, met Aertssen zijn we zo goed als rond over contractverlenging.”

Ajax zoekt naar een technisch directeur, een opvolger van Overmars. Wat betekent dat voor jou als die wordt aangesteld?
,,Geen idee. Dat is niet in mijn handen. Ik doe gewoon mijn werk. Ik heb een contract tot de zomer van 2024. Ik wil het maximale eruit halen, vol ambitie. Deze functie past me. Anders was ik ook al weg geweest. Ik hóef dit niet te doen, ik wil het graag. Ik wil bouwen aan een nieuwe structuur bij Ajax: met korte lijnen en een grote mate van effectiviteit. En met de eigen jeugd als basis.”
AD.nl (Premium)

Ik krijg met dit interview het zeer unheimische gevoel dat we nog lang niet van AS af zijn. Ook niet na puntverlies tegen Twente en F. Want bijvoorbeeld: ,,Je moet het proces zien dat de club doormaakt. Je moet weten waar Ajax stáát op dit moment.'' En: ''De keuze voor een trainer is een belangrijk onderdeel van het beleid en beleid maak je voor een langere periode, niet voor een paar weken of maanden.''
Dank voor het plaatsen Zuidema!
Ja hij krijgt duidelijk het vertrouwen van de directie. Maar goed, je kan na volgende week zomaar op de 5e plek staan. Als het publiek dan in opstand komt kan het snel klaar zijn voor Schreuder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » za jan 14, 2023 11:54 am

Klopt, dan is er geen houden meer aan natuurlijk.

En op zich. Als je de keuze maakt om met hem door te gaan dan moet je dat ook met overtuiging doen. In ieder geval naar buiten. Je kunt niet zeggen dat je het voor de winterstop eigenlijk ook niet meer zag zitten maar dat er zo snel even niemand anders te vinden was en dat we het daarom nog maar even laten doorsudderen.

Ajax is vooral ook stuurloos als geheel. Je ziet dat terug rondom Daley Blind. Hoe dat alles bij elkaar is gelopen en gecommuniceerd is echt een slechte beurt. Zelfs als Blind in de praktijk daadwerkelijk niet meer te handhaven was. Op zulke momenten moet een TD erin stappen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za jan 14, 2023 2:05 pm

Het AD pakt vandaag uit met enkele artikelen waarom bij Ajax eigenlijk alles moet blijven zoals het nu is…

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 14, 2023 2:22 pm

Marillion schreef:
za jan 14, 2023 11:54 am
Klopt, dan is er geen houden meer aan natuurlijk.

En op zich. Als je de keuze maakt om met hem door te gaan dan moet je dat ook met overtuiging doen. In ieder geval naar buiten. Je kunt niet zeggen dat je het voor de winterstop eigenlijk ook niet meer zag zitten maar dat er zo snel even niemand anders te vinden was en dat we het daarom nog maar even laten doorsudderen.

Ajax is vooral ook stuurloos als geheel. Je ziet dat terug rondom Daley Blind. Hoe dat alles bij elkaar is gelopen en gecommuniceerd is echt een slechte beurt. Zelfs als Blind in de praktijk daadwerkelijk niet meer te handhaven was. Op zulke momenten moet een TD erin stappen.
Dit laatste (communicatie) is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven beschreef. Er is een gat gevallen (TD weg) en AD is het zijn taak niet (gat in de organisatie doordat TD weg is en niet duidelijk is wie die verantwoordelijkheid heeft) en het is zijn competentie niet (AD).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 14, 2023 2:25 pm

Het is precies hetzelfde interview wat in het AD en Parool staat (https://archive.ph/uFALk <> met dank aan Poster De Ruit in AjaxTotaal).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » za jan 14, 2023 2:31 pm

Allemaal leuk en aardig, dat sommigen zo goed kunnen uitleggen waarom er dingen verkeerd gaan. Sjoerd Mossou jammert in zijn column (was die serieus?) dat Danny Blind zo goed kon uitleggen waarom onder zijn leiding achtereenvolgens het EK en WK werd gemist met chaosvoetbal, maar dat niemand daarnaar wilde luisteren. Schreuder legt ook zo goed uit waarom het eigenlijk heel logisch is dat Ajax zo weinig wedstrijden wint. Huntelaar legt uit waarom we eigenlijk niks mogen verwachten. En ja, logisch dat het zo gelopen is met Blind; er is immers geen TD.

Maar waar blijft de TD? Kunnen ze daarnaar op zoek gaan? En zullen we afspreken dat we nooit meer anderhalf jaar wachten op iemand die ergens anders pilonnen wil neerzetten?

Kunnen we ondertussen ook concluderen dat Schreuder geen goede trainer is? Of zetten we alles 'on hold' totdat...

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Andriy Demchenko » za jan 14, 2023 4:00 pm

Jöhnk schreef:
za jan 14, 2023 2:05 pm
Het AD pakt vandaag uit met enkele artikelen waarom bij Ajax eigenlijk alles moet blijven zoals het nu is…
Ja laten we Sjoerd Mossou vooral serieus nemen. Weet nog dat hij bij de Volkskrant werkte en ik me twintig jaar terug altijd al aan die denigrerende stukjes over Ajax ergerde. Toen het minder ging dit jaar met Ajax kwam de ene na de andere analyse van Mossou, het was werkelijk genant hoeveel nieuwsartikelen er ineens over Ajax gingen met de botte bijl naar de bestuurders. En nu vinden ze uiteraard bij het AD dat niemand er wat aan kan doen.... :biggrin.gif:

Het AD is een beetje als die voorbijgangerdie je express de verkeerde weg wijst
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Historicus » za jan 14, 2023 8:27 pm

Volgens Huntelaar is er een niewue fase aangebroken en moeten we in de toekomst mindere verwachtingen hebben. Lekker om zo je eigen rol alvast wat in te dekken.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7310
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » zo jan 15, 2023 8:14 am

Van vde Sar hoeven we niks te verwachten. Die zit foto’s te posten met Magnus Carlsen in een Ajax shirt. Net zo wereldvreemd als Alfred


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » zo jan 15, 2023 8:20 am

Trab schreef:
zo jan 15, 2023 8:14 am
Van vde Sar hoeven we niks te verwachten. Die zit foto’s te posten met Magnus Carlsen in een Ajax shirt. Net zo wereldvreemd als Alfred


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met nummer 14 ook nog eens :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10274
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door WP_Legend » zo jan 15, 2023 8:36 am

Waarom niet, als Cruijff onze goat is dan is Carlsen dat in de schaakwereld!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » zo jan 15, 2023 10:36 am

Ja, dat kan op zichzelf los van elkaar bestaan. Komende donderdag is er overigens ook een speelronde van het Tata Chess toernooi in de Arena.

Het zou wel leuk zijn als hij los daarvan zichzelf ook eens laat horen over de huidige gang van zaken bij de club. En daar zit natuurlijk de pijn als het over Van der Sar gaat. We zien niks en we horen niks als het over zijn kerntaken gaat.

Hoe zit het nu met de Technische leiding van de club? Huntelaar heeft nu een interview gegeven en wat gezegd over de situatie met Blind. Dat is te laat en we weten nog steeds niet hoe we nu verder gaan.
Nil volentibus arduum

Paul1985
Berichten: 179
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Paul1985 » zo jan 15, 2023 1:48 pm

Had het er gisteren met een paar vrienden over in het uitvak, maar wat ik totaal niet begrijp is waarom Ajax per se een nieuwe keeper moest halen in de winterstop? Met die positie had je op zich ook kunnen wachten tot de zomer? Ben uiteraard een buitenstaander, maar volgens mij zijn de problemen op een aantal andere posities groter dan de keeper was. Deze keeper oogde in ieder geval niet heel zeker.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7310
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » zo jan 15, 2023 3:05 pm

Paul1985 schreef:Had het er gisteren met een paar vrienden over in het uitvak, maar wat ik totaal niet begrijp is waarom Ajax per se een nieuwe keeper moest halen in de winterstop? Met die positie had je op zich ook kunnen wachten tot de zomer? Ben uiteraard een buitenstaander, maar volgens mij zijn de problemen op een aantal andere posities groter dan de keeper was. Deze keeper oogde in ieder geval niet heel zeker.
Keeper was prima. Liet een keer bal los. Oké. En in de 2e helft dat moment. Maar al zijn voortzettingen waren over het algemeen goed. Voetballend stukken beter dan Pasveer die snel in paniek raakt en alles blind naar voren keilt. Durft ook van z’n lijn te komen bij voorzetten. Volgens mij is het geen slechte aankoop. Voorzover je dat kan beoordelen na 1 wedstrijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58854
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » zo jan 15, 2023 3:14 pm

Geef um effe wat wedstrijdjes zou ik zeggen ...

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do jan 19, 2023 9:17 am

Sinds de wisseling van de wacht (EtH en Overmars vs Schreuder en H2) is leiderschap in geen velden of wegen meer te bekennen.

vd Sar is onzichtbaar. Trainers, stagiaire TD en spelers klappen allemaal uit de school (in de pers), aankoopbeleid uit handen gegeven van een zaakwaarnemer, etc etc

in een half jaar is Ajax van een rijke club met (enigszins) een visie naar puinzooi gegaan.
10 mio betalen voor een huur van een linksbuiten die je op rechts wilt zetten :confused.gif:

Die onzichtbare leiding moet na dit weekend knopen doorhakken. Wij denken dat het gaat gebeuren maar ik betwijfel het nog.
H2 is niet capabel gebleken. Duur experiment.
Sar laat wederom een dossier doodbloeden
RvC geeft niet thuis

wat een enorme puinbak
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do jan 19, 2023 1:11 pm

Mano schreef:
do jan 19, 2023 9:17 am
Sinds de wisseling van de wacht (EtH en Overmars vs Schreuder en H2) is leiderschap in geen velden of wegen meer te bekennen.

vd Sar is onzichtbaar. Trainers, stagiaire TD en spelers klappen allemaal uit de school (in de pers), aankoopbeleid uit handen gegeven van een zaakwaarnemer, etc etc

in een half jaar is Ajax van een rijke club met (enigszins) een visie naar puinzooi gegaan.
10 mio betalen voor een huur van een linksbuiten die je op rechts wilt zetten :confused.gif:

Die onzichtbare leiding moet na dit weekend knopen doorhakken. Wij denken dat het gaat gebeuren maar ik betwijfel het nog.
H2 is niet capabel gebleken. Duur experiment.
Sar laat wederom een dossier doodbloeden
RvC geeft niet thuis

wat een enorme puinbak
+1.

Maar inderdaad, ik verwacht nul actie na zondag.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58854
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » do jan 19, 2023 1:15 pm

Mano schreef:
do jan 19, 2023 9:17 am
Sinds de wisseling van de wacht (EtH en Overmars vs Schreuder en H2) is leiderschap in geen velden of wegen meer te bekennen.

vd Sar is onzichtbaar. Trainers, stagiaire TD en spelers klappen allemaal uit de school (in de pers), aankoopbeleid uit handen gegeven van een zaakwaarnemer, etc etc

in een half jaar is Ajax van een rijke club met (enigszins) een visie naar puinzooi gegaan.
10 mio betalen voor een huur van een linksbuiten die je op rechts wilt zetten :confused.gif:

Die onzichtbare leiding moet na dit weekend knopen doorhakken. Wij denken dat het gaat gebeuren maar ik betwijfel het nog.
H2 is niet capabel gebleken. Duur experiment.
Sar laat wederom een dossier doodbloeden
RvC geeft niet thuis

wat een enorme puinbak
+1.

Yopii
Berichten: 18400
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do jan 19, 2023 1:35 pm

Het is vooral een nationaal gezelschapsspel. Wie er niet allemaal een mening hebben over Ajax, de spelers van Ajax, de leiding van Ajax...

Ongekend, wat een ophef. :excited.gif:

Vergelijk dat voor de grap eens met PSV, dat nul punten meer heeft, de TD heeft weggewerkt en de teugels in handen heeft gegeven van een rookie trainer.

De leiding van Ajax heeft de fout gemaakt Schreuder te beloven dat spelers zouden blijven. Dat mag je nooit beloven, want elke speler is te koop. Antony en Martinez werden verkocht, daardoor kon Schreuder eisen stellen. In mijn ogen moet altijd de club zelf en niet de trainer het transferbeleid bepalen.

Het probleem is dat Overmars en Ten Hag min of meer op hetzelfde moment vertrokken. Ten Hag was onhoudbaar, maar wie had gedacht dat Overmars zou struikelen over zijn eigen lul? En dan was er nog een commissaris (ik noem geen naam, want dan heb ik weer de pik op een familie) die een klusje ging doen maar wel zijn positie wilde behouden, waardoor er maandenlang een onzichtbare stroman de technische portefeuille beheerde... zogenaamd? Is Koster ooit gesignaleerd bij Ajax? :confused.gif: Met andere woorden, er waren drie bepalende mensen weg op hetzelfde moment, dan zou er bij elke club een gat vallen. Probleem bij ons is, dat iedereen gaat meepraten op zo'n moment: vijfde colonne, maar ook de pers. Iedereen heeft zo zijn belangen en die belangen lopen niet synchroom met die van Ajax, helaas.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » do jan 19, 2023 4:51 pm

Je moet je als club niet laten gijzelen door iemand die elders pilonnen wil neerzetten. Dat vind ik wel een belangrijke les. Het is in of uit. (Niet de schuld van Blind, maar van Ajax om daar in mee te gaan.)

Een andere, daarmee samenhangende les is dat op het moment dat iemand vertrekt je meteen op zoek gaat naar een vervanger. Dat had met Blind moeten gebeuren toen hij Baasje wilde assisteren, en dat had bij Overmars moeten gebeuren toen hij over zijn lul struikelde.

Het gat vanwege het tegelijkertijd wegvallen van Overmars en EtH is inderdaad enorm. Niettemin vind ik dat geen excuus voor alles. Het is het andere uiterste om geen enkele haast te maken met een nieuwe TD. Of om een trainer te halen die nog nooit een elftal goed heeft laten spelen en in het verleden waarschijnlijk zelfs de boel heeft gesaboteerd als assistent. Ik denk trouwens dat als het even had gekund, voor Ten Hag ook geen vervanger was gehaald. Maar ja, je moet nu eenmaal een trainer hebben.

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » do jan 19, 2023 11:22 pm

:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » vr jan 20, 2023 9:20 am

kort gezegd: naast EtH en Overmars, zaten/zitten er dus geen capabele mensen.
Zij hebben dat door hun dominantie verbloemd.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie