Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jul 17, 2022 8:12 am

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ontwikkel een lichte buikpijn als ik zie met welk gemak we met tientallen miljoenen smijten om spelers te kopen. In de eerste plaats is het niet des Ajax, in de tweede plaats kijkt het of we veel goedkopere alternatieven uit Zuid Amerika over het hoofd zien, in de derde plaats zijn de financiële risico’s een alsmaar groter fenomeen, omdat er geen enkele garantie is dat spelers het gaan redden (denk aan een Daramy, Magallan scenario) en in de vierde plaats denk ik een beetje aan toen we net in de Arena zaten, eind jaren ‘90, toen we ook ineens geld hadden en de gedachte was dat lekker uit te geven (remember Machlas) met alle gevolgen van dien. Ten slotte wordt het voor onze jonkies, toch de levensader, een stuk lastiger om door te stromen, omdat ze door peperdure aankopen geen kans krijgen.

Voel me er niet lekker bij jongens.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 17, 2022 8:19 am

Klopt, is zeker een aandachtspunt. Is ook wel de consequentie als je de doelstelling hebt om aan te sluiten bij de Europese top. Nu is de vraag of dit een reële doelstelling is.
In het elftal staan straks behoorlijk wat Ajacieden die in de jeugd hebben gespeeld. Het gat rechtstreeks van JA naar het eerste is wel groot geworden door deze doelstelling. Dus zal je de jeugdopleiding naar een nog hoger niveau moeten halen. De echte toptalenten krijgen echt nog wel een kans. Ik verwacht dat het komend jaar Vos zal gaan aansluiten als voorbeeld. En er zijn nog steeds veel Ajacieden te benoemen die het de afgelopen jaren de stap hebben gemaakt (De Ligt, Gravenberch, Mazraoui, Dest, Donny, Brobbey (via omweg), Timber … etc)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo jul 17, 2022 8:20 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ontwikkel een lichte buikpijn als ik zie met welk gemak we met tientallen miljoenen smijten om spelers te kopen. In de eerste plaats is het niet des Ajax, in de tweede plaats kijkt het of we veel goedkopere alternatieven uit Zuid Amerika over het hoofd zien, in de derde plaats zijn de financiële risico’s een alsmaar groter fenomeen, omdat er geen enkele garantie is dat spelers het gaan redden (denk aan een Daramy, Magallan scenario) en in de vierde plaats denk ik een beetje aan toen we net in de Arena zaten, eind jaren ‘90, toen we ook ineens geld hadden en de gedachte was dat lekker uit te geven (remember Machlas) met alle gevolgen van dien. Ten slotte wordt het voor onze jonkies, toch de levensader, een stuk lastiger om door te stromen, omdat ze door peperdure aankopen geen kans krijgen.

Voel me er niet lekker bij jongens.
1 kanttekening; de categorie 20-30 miljoen is niet meer peperduur.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58828
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » zo jul 17, 2022 8:38 am

Ajaciedjuh schreef:
zo jul 17, 2022 8:19 am
Klopt, is zeker een aandachtspunt. Is ook wel de consequentie als je de doelstelling hebt om aan te sluiten bij de Europese top. Nu is de vraag of dit een reële doelstelling is.
In het elftal staan straks behoorlijk wat Ajacieden die in de jeugd hebben gespeeld. Het gat rechtstreeks van JA naar het eerste is wel groot geworden door deze doelstelling. Dus zal je de jeugdopleiding naar een nog hoger niveau moeten halen. De echte toptalenten krijgen echt nog wel een kans. Ik verwacht dat het komend jaar Vos zal gaan aansluiten als voorbeeld. En er zijn nog steeds veel Ajacieden te benoemen die het de afgelopen jaren de stap hebben gemaakt (De Ligt, Gravenberch, Mazraoui, Dest, Donny, Brobbey (via omweg), Timber … etc)
+1 +1 +1 +1 +1 +1 ..

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 17, 2022 9:00 am

Opvallend is dat er geen spelers zijn gehaald voor posities waar er nadrukkelijk Ajax talenten zitten aan te komen. Voor Rensch/Regeer, Brobbey, Taylor, Gorter zijn (nog) geen concurrenten gehaald.

Ajax moet vooral heel goed in de gaten houden welke talenten realistisch gezien snel kunnen gaan doorbreken. Want het heeft ook geen zin om zwakke plekken in het elftal te laten voor het is, je kunt wel 10 jaar wachten op een spits uit de jeugd maar als die zich niet aandient, dan heb je toch echt een groot probleem.
Ajax!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 17, 2022 9:13 am

Giacomo Puccini schreef:Opvallend is dat er geen spelers zijn gehaald voor posities waar er nadrukkelijk Ajax talenten zitten aan te komen. Voor Rensch/Regeer, Brobbey, Taylor, Gorter zijn (nog) geen concurrenten gehaald.

Ajax moet vooral heel goed in de gaten houden welke talenten realistisch gezien snel kunnen gaan doorbreken. Want het heeft ook geen zin om zwakke plekken in het elftal te laten voor het is, je kunt wel 10 jaar wachten op een spits uit de jeugd maar als die zich niet aandient, dan heb je toch echt een groot probleem.
Goede toevoeging. Dit geeft ook aan dat ze de echte talenten wel degelijk kans geven.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

De Dominee
Berichten: 5814
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » zo jul 17, 2022 9:25 am

Zoals Unuvar? :excited.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 17, 2022 9:31 am

De Dominee schreef:
zo jul 17, 2022 9:25 am
Zoals Unuvar? :excited.gif:
Ik vind Unuvar geen Ajax 1 materiaal, eerlijkgezegd. Kan het mishebben.
Ajax!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 17, 2022 9:34 am

Giacomo Puccini schreef:
zo jul 17, 2022 9:31 am
De Dominee schreef:
zo jul 17, 2022 9:25 am
Zoals Unuvar? :excited.gif:
Ik vind Unuvar geen Ajax 1 materiaal, eerlijkgezegd. Kan het mishebben.
Het zal mij ook heel erg verbazen als hij het gaat halen. Ze talent is te ‘licht’ voor zijn fysiek. Het zal best een goede eredivisie speler worden, maar ik denk geen Ajax 1 materiaal.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo jul 17, 2022 9:39 am

raymon schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ontwikkel een lichte buikpijn als ik zie met welk gemak we met tientallen miljoenen smijten om spelers te kopen. In de eerste plaats is het niet des Ajax, in de tweede plaats kijkt het of we veel goedkopere alternatieven uit Zuid Amerika over het hoofd zien, in de derde plaats zijn de financiële risico’s een alsmaar groter fenomeen, omdat er geen enkele garantie is dat spelers het gaan redden (denk aan een Daramy, Magallan scenario) en in de vierde plaats denk ik een beetje aan toen we net in de Arena zaten, eind jaren ‘90, toen we ook ineens geld hadden en de gedachte was dat lekker uit te geven (remember Machlas) met alle gevolgen van dien. Ten slotte wordt het voor onze jonkies, toch de levensader, een stuk lastiger om door te stromen, omdat ze door peperdure aankopen geen kans krijgen.

Voel me er niet lekker bij jongens.
1 kanttekening; de categorie 20-30 miljoen is niet meer peperduur.
Precies. Dit is geen 1999 meer.
Plus dat in het hedendaagse voetbal clubs ook een soort handelshuis zijn. Helaas. Met natuurlijk de kanttekening dat de ‘asset’ (zak geld) ook op het veld moet leveren om profijt op te leveren. Tricky business. Maar de afgelopen vijf jaar is dat prima verlopen, met allerlei spelers die met winst (al dan niet omdat ze uit de jeugdopleiding kwamen) zijn verkocht. Met genoeg jeugd die het eerste heeft gehaald. Én (prachtige) resultaten in CL en Eredivisie.

Vraag me wel ook af wat er met de scouting in Zuid-Amerika is gebeurd. Andere scouting? Geen scouting? Zelfde scouting, maar die kan ‘niets’ vinden op het moment?
Je zou denken dat met Neres, Antony, Martinez, Alvarez, Tagliafico een vliegwiel op gang was gebracht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » zo jul 17, 2022 9:50 am

Het lijkt erop dat Rensch en Taylor heel veel zullen gaan spelen. Tenminste, als Hamstelaar klaar is. 2 per seizoen is prima. En -met de toevoeging dat er veel gekochte eigen jeugd is- er spelen natuurlijk behoorlijk wat spelers uit de opleiding in het eerste straks. Rensch, Timber, Blind, Klaassen, Taylor Bergwijn en Brobbey zullen ongetwijfeld veel gaan spelen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo jul 17, 2022 10:32 am

Ik was benieuwd wat Ajax de afgelopen tien jaar (2012-2022) heeft gedaan in resultaten en op transfergebied (gegevens transfermarkt.nl). Dat is tegelijk ook de periode Overmars, dus dit is meteen ook zijn 'record' als TD:

12/13:
Uitgaven: 5,72 miljoen
Inkomsten: 32,75 miljoen
Resultaat plus 27,03 miljoen

NL: 1 / 76 punten
Beker: Halve Finale
Europa:
CL: 3e Groep
EL: Tweede Ronde



13/14:
Uit: 6,8 miljoen
In: 24,55 miljoen
Resultaat plus 17,75 miljoen

NL: 1 / 71 punten
Beker: Finale
CL: 3e Groep
EL: Tweede Ronde



14/15:
Uit: 12,8 miljoen
In: 30,05 miljoen
Resultaat plus 17,25 miljoen

NL: 2 / 71 punten
Beker: Achtste Finale
CL: 3e Groep
EL: Achtste Finale



15/16:
Uit: 11,3 miljoen
In: 6 miljoen
Resultaat min 5,3 miljoen

NL: 2 / 82 punten
Beker: Derde Ronde
CL: 3e Kwalificatieronde
EL: 3e Groep



16/17:
Uit: 40,9 miljoen
In: 80,5 miljoen
Resultaat plus 39,6 miljoen
(aankoop Neres, Ziyech)

NL: 2 / 81 punten
Beker: Achtste Finale
CL: Play Offs
EL: Finale



17/18:
Uit: 26,25 miljoen
In: 83,2 miljoen
Resultaat plus 56,95 miljoen

NL: 2 / 79 punten
Beker: Achtste Finale
CL: 3e Kwalificatieronde
EL: Play Offs



18/19:
Uit: 52,95 miljoen
In: 17,55 miljoen
Resultaat min 35,4 miljoen
(aankoop Blind/Tadic)

NL: 1 / 86 punten
Beker: Winst
CL: Halve Finale


19/20:
Uit: 59,25 miljoen
In: 218,2 miljoen
Resultaat plus 158,95 miljoen
(aankoop Promes, Alvarez, Martinez)

NL: 1 / 56 punten (covid-seizoen)
Beker: Halve Finale
CL: 3e Groep
EL: 2e Ronde



20/21:
Uit: 63,2 miljoen
In: 109,5 miljoen
Resultaat plus 46,3 miljoen
(aankoop Haller, Antony, Klaassen, Kudus)

NL: 1 / 88 punten
Beker: Winst
CL: 3e Groep
EL: Kwartfinale



21/22:
In: 18,5 miljoen
Uit: 46 miljoen
Resultaat plus 27,5 miljoen
(aankoop Berghuis, Daramy)

NL: 1 / 83 punten
Beker: Finale
CL: Achtste Finale



Conclusie:

8 transferseizoenen met winst: totaal 391,33 miljoen
2 transferseizoenen met verlies: totaal 40,7 miljoen

‘Netto’ resultaat: 350,63 miljoen

6x Kampioen
4x Tweede plaats
3x Bekerwinst
1x Finale EL
1x Halve Finale CL
1x Kwartfinale EL
1x Achtste Finale CL
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jul 17, 2022 10:45 am

Best indrukwekkend.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo jul 17, 2022 10:56 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Best indrukwekkend.
Maar kun je nagaan hoeveel operationele kosten we maken als we alsnog maar ‘net’ rondkomen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 17, 2022 10:59 am

Wat hier nog wel bijgezet mag worden, is dat op het te besteden salaris niveau enorme stappen zijn gezet. Geld maken is 1, maar je moet ze ook nog kunnen binden. Menno Geelen mag hiervoor een compliment worden gegeven. In alles zijn binnen Ajax stappen gezet de afgelopen jaren. Er is geldt gegenereerd, maar we kunnen de topspelers ook een marktconform salaris bieden.

Zie Feyenoord nu: die hebben flinke inkomsten, maar kunnen wellicht goede transfersommen betalen, maar niet het bijbehorende salaris. Nog even los van de positie die Ajax verworven heeft. We zijn niet voor niks in pot 1 van de CL. Alles bij elkaar opgeteld is gewoonweg heel knap wat de afgelopen jaren is gebeurd. In alles zijn we geprofessionaliseerd (ook oa jeugdopleiding verbeterd, scouting is verbeterd) , waardoor de risico’s van de grote aankopen ook relatief klein zijn.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo jul 17, 2022 11:21 am

raymon schreef:
zo jul 17, 2022 10:56 am
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Best indrukwekkend.
Maar kun je nagaan hoeveel operationele kosten we maken als we alsnog maar ‘net’ rondkomen.
Probeer ik ook even uit te zoeken (maar ben absoluut geen financieel expert...)

Resultaat bedrijfsvoering na belastingen (afgerond, in miljoenen, bron jaarverslagen):

2020/21: - 8,1 (covidjaar met lockdowns)
2019/20: + 20,4
2018/19: + 51,7
2017/18: + 1,2
2016/17: + 49,5
2015/16: - 0,5
2014/15: + 21,95
2013/14: + 16,4
2012/13: + 17,7

Dan tel ik over 2012-2021 een plus van 170,25 miljoen.

(dit is wat ik uit de jaarverslagen haal, misschien zien de boekhoud-experts iets anders)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo jul 17, 2022 11:39 am

Zeux schreef:
raymon schreef:
zo jul 17, 2022 10:56 am
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Best indrukwekkend.
Maar kun je nagaan hoeveel operationele kosten we maken als we alsnog maar ‘net’ rondkomen.
Probeer ik ook even uit te zoeken (maar ben absoluut geen financieel expert...)

Resultaat bedrijfsvoering na belastingen (afgerond, in miljoenen, bron jaarverslagen):

2020/21: - 8,1 (covidjaar met lockdowns)
2019/20: + 20,4
2018/19: + 51,7
2017/18: + 1,2
2016/17: + 49,5
2015/16: - 0,5
2014/15: + 21,95
2013/14: + 16,4
2012/13: + 17,7

Dan tel ik over 2012-2021 een plus van 170,25 miljoen.

(dit is wat ik uit de jaarverslagen haal, misschien zien de boekhoud-experts iets anders)
Maar dit moet je dus afzetten tegen de transfer inkomsten en dan zie je dat onze kosten hoog zijn. Is op zich geen probleem maar het geeft wel aan dat je niet even een jaartje of 2 kan ‘herstellen’. Om dit vol te houden moet je ieder jaar presteren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jul 17, 2022 11:52 am

Die kosten zijn toch sinds de zomer van 2018 door het dak geschoten na een jaar geen Europees voetbal en het aantrekken van de (voor de salarishuishouding) dure Tadic en Blind? Het punt is voor mij dat we niet meer zoeken naar spelers als Alvarez, Neres, Nico, Antony, Martinez, zeg maar de spelers die rond de 10 miljoen kosten. Mocht daar een miskleun bij zitten, dan kan je de kosten daarvan nog overzien, maar met de huidige transferinkomsten kom je dan ook nog eens veel makkelijker in de plus door geld te besteden aan salarissen. Met het huidige uitgavebeleid bouwen we geen buffer op en zullen we komend seizoen vrees ik ook weer voor tientallen miljoenen moeten verkopen om in de plus te blijven. Juist nu zou je denken dat we die buffer kunnen opbouwen door wat gerichte relatief goedkope aankopen (voor mij liefst uit Zuid Amerika)

Stel je eens voor welke horrorfilm gaat spelen als we ons niet kwalificeren voor de CL komend seizoen? Weten we nog hoe ongelofelijk veel moeite we moesten doen in het afgelopen seizoen en in 19-20 toen we slechts op doelsaldo boven AZ eindigden en zeer vermoedelijk geen kampioen waren geworden als de competitie was uitgespeeld? We balanceren op een heel slap koord met een hele diepe afgrond daaronder. Ik vind het linke shit.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo jul 17, 2022 11:56 am

raymon schreef:
Zeux schreef:
raymon schreef:
zo jul 17, 2022 10:56 am
Maar kun je nagaan hoeveel operationele kosten we maken als we alsnog maar ‘net’ rondkomen.
Probeer ik ook even uit te zoeken (maar ben absoluut geen financieel expert...)

Resultaat bedrijfsvoering na belastingen (afgerond, in miljoenen, bron jaarverslagen):

2020/21: - 8,1 (covidjaar met lockdowns)
2019/20: + 20,4
2018/19: + 51,7
2017/18: + 1,2
2016/17: + 49,5
2015/16: - 0,5
2014/15: + 21,95
2013/14: + 16,4
2012/13: + 17,7

Dan tel ik over 2012-2021 een plus van 170,25 miljoen.

(dit is wat ik uit de jaarverslagen haal, misschien zien de boekhoud-experts iets anders)
Maar dit moet je dus afzetten tegen de transfer inkomsten en dan zie je dat onze kosten hoog zijn. Is op zich geen probleem maar het geeft wel aan dat je niet even een jaartje of 2 kan ‘herstellen’. Om dit vol te houden moet je ieder jaar presteren.
Zeker, het zegt niet alles, maar het zegt vooral dat over 10 jaar gezien de balanceeract best aardig lukt.

En waar is die nettowinst van 170 miljoen na belastingen gebleven? Zit daar nog een ‘buffer’ in voor een slecht jaar?
Ik zie een post ‘overige reserves’ van 120 mil. Het resultaat van 19/20 (20m) is daar in gegaan. Wat is dat?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 17, 2022 11:57 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo jul 17, 2022 11:52 am
Die kosten zijn toch sinds de zomer van 2018 door het dak geschoten na een jaar geen Europees voetbal en het aantrekken van de (voor de salarishuishouding) dure Tadic en Blind? Het punt is voor mij dat we niet meer zoeken naar spelers als Alvarez, Neres, Nico, Antony, Martinez, zeg maar de spelers die rond de 10 miljoen kosten. Mocht daar een miskleun bij zitten, dan kan je de kosten daarvan nog overzien, maar met de huidige transferinkomsten kom je dan ook nog eens veel makkelijker in de plus door geld te besteden aan salarissen. Met het huidige uitgavebeleid bouwen we geen buffer op en zullen we komend seizoen vrees ik ook weer voor tientallen miljoenen moeten verkopen om in de plus te blijven. Juist nu zou je denken dat we die buffer kunnen opbouwen door wat gerichte relatief goedkope aankopen (voor mij liefst uit Zuid Amerika)

Stel je eens voor welke horrorfilm gaat spelen als we ons niet kwalificeren voor de CL komend seizoen? Weten we nog hoe ongelofelijk veel moeite we moesten doen in het afgelopen seizoen en in 19-20 toen we slechts op doelsaldo boven AZ eindigden en zeer vermoedelijk geen kampioen waren geworden als de competitie was uitgespeeld? We balanceren op een heel slap koord met een hele diepe afgrond daaronder. Ik vind het linke shit.
Met Timber, Antony en Alvarez weet Ajax zich verzekerd van inkomsten in de komende 1-2 jaar. De jongens die vastliggen tot 2027 vertegenwoordigen ook waarde. Het risico is daarmee afgedekt.
Ajax!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo jul 17, 2022 12:01 pm

raymon schreef:
zo jul 17, 2022 11:39 am
Zeux schreef:
raymon schreef:
zo jul 17, 2022 10:56 am

Maar kun je nagaan hoeveel operationele kosten we maken als we alsnog maar ‘net’ rondkomen.
Probeer ik ook even uit te zoeken (maar ben absoluut geen financieel expert...)

Resultaat bedrijfsvoering na belastingen (afgerond, in miljoenen, bron jaarverslagen):

2020/21: - 8,1 (covidjaar met lockdowns)
2019/20: + 20,4
2018/19: + 51,7
2017/18: + 1,2
2016/17: + 49,5
2015/16: - 0,5
2014/15: + 21,95
2013/14: + 16,4
2012/13: + 17,7

Dan tel ik over 2012-2021 een plus van 170,25 miljoen.

(dit is wat ik uit de jaarverslagen haal, misschien zien de boekhoud-experts iets anders)
Maar dit moet je dus afzetten tegen de transfer inkomsten en dan zie je dat onze kosten hoog zijn.
Ik heb mijn cijfers voor transfersommen uit transfermarkt.nl gehaald. Dat zijn 'koude' cijfers, die laten zien dat Ajax goed heeft geboerd op transfers, maar daar zitten natuurlijk niet alle kosten aan 'derden' in.

Eigenlijk zou je hetzelfde staatje moeten maken, maar dan met de reële cijfers uit de jaarverslagen. Maar dat is wel heel veel vlooi-werk, daar heb ik effe geen zin in. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » zo jul 17, 2022 12:10 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo jul 17, 2022 11:52 am
Die kosten zijn toch sinds de zomer van 2018 door het dak geschoten na een jaar geen Europees voetbal en het aantrekken van de (voor de salarishuishouding) dure Tadic en Blind? Het punt is voor mij dat we niet meer zoeken naar spelers als Alvarez, Neres, Nico, Antony, Martinez, zeg maar de spelers die rond de 10 miljoen kosten. Mocht daar een miskleun bij zitten, dan kan je de kosten daarvan nog overzien, maar met de huidige transferinkomsten kom je dan ook nog eens veel makkelijker in de plus door geld te besteden aan salarissen. Met het huidige uitgavebeleid bouwen we geen buffer op en zullen we komend seizoen vrees ik ook weer voor tientallen miljoenen moeten verkopen om in de plus te blijven. Juist nu zou je denken dat we die buffer kunnen opbouwen door wat gerichte relatief goedkope aankopen (voor mij liefst uit Zuid Amerika)

Stel je eens voor welke horrorfilm gaat spelen als we ons niet kwalificeren voor de CL komend seizoen? Weten we nog hoe ongelofelijk veel moeite we moesten doen in het afgelopen seizoen en in 19-20 toen we slechts op doelsaldo boven AZ eindigden en zeer vermoedelijk geen kampioen waren geworden als de competitie was uitgespeeld? We balanceren op een heel slap koord met een hele diepe afgrond daaronder. Ik vind het linke shit.
Maar we hebben die buffer al, dat maakte dat dit risico genomen kan worden. Er is een Vermogen van meer dan 200 miljoen, na dit boekjaar waarschijnlijk zo'n 250 miljoen. Ajax kan er nog wel even tegen.

Er zijn volgens mij 2 spelers gekomen van 10 miljoen of minder
I think I lost my fucking headache

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Gaizka1985 » zo jul 17, 2022 12:41 pm

Ik snap die angst niet zo goed, bovendien kan ik mij er niet druk om maken omdat het niet mijn verantwoordelijkheid is. Ajax is een bedrijf dat wordt bestuurd door capabele mensen die echt geen onverantwoorde dingen doen, we staan er sportief en financieel super goed voor sinds een jaar of 5, met geld maken we geld. Daarnaast gaat ook vanaf komend seizoen het startgeld in de CL naar 60 miljoen.

Ik vind het een goede zaak dat Ajax ambitieus is een probeert aan te haken bij de Europese (sub)top, dat lukt de laatste jaren aardig!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23014
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » zo jul 17, 2022 1:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Die kosten zijn toch sinds de zomer van 2018 door het dak geschoten na een jaar geen Europees voetbal en het aantrekken van de (voor de salarishuishouding) dure Tadic en Blind? Het punt is voor mij dat we niet meer zoeken naar spelers als Alvarez, Neres, Nico, Antony, Martinez, zeg maar de spelers die rond de 10 miljoen kosten. Mocht daar een miskleun bij zitten, dan kan je de kosten daarvan nog overzien, maar met de huidige transferinkomsten kom je dan ook nog eens veel makkelijker in de plus door geld te besteden aan salarissen. Met het huidige uitgavebeleid bouwen we geen buffer op en zullen we komend seizoen vrees ik ook weer voor tientallen miljoenen moeten verkopen om in de plus te blijven. Juist nu zou je denken dat we die buffer kunnen opbouwen door wat gerichte relatief goedkope aankopen (voor mij liefst uit Zuid Amerika)

Stel je eens voor welke horrorfilm gaat spelen als we ons niet kwalificeren voor de CL komend seizoen? Weten we nog hoe ongelofelijk veel moeite we moesten doen in het afgelopen seizoen en in 19-20 toen we slechts op doelsaldo boven AZ eindigden en zeer vermoedelijk geen kampioen waren geworden als de competitie was uitgespeeld? We balanceren op een heel slap koord met een hele diepe afgrond daaronder. Ik vind het linke shit.
De vraag is of die spelers nog steeds 10m kosten nu. Ze zijn in Zuid Amerika, of andere (voorheen goedkopere) landen ook niet gek natuurlijk. Een parel van 10m vinden en binnen hengelen duurt heel wat langer en is heel wat moeilijker dan een speler vinden met wat ervaring en een betere (niet zekere) kans van slagen.

Ajax moest het voorheen hebben van parels en hopen dat er eentje doorbrak, ze kunnen nu in een iets ander segment handelen. Kwa opbrengsten zou het niet uit hoeven maken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Historicus
Berichten: 3358
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Historicus » zo jul 17, 2022 1:28 pm

Cruijff schreef:
wo jul 13, 2022 9:46 am
Historicus schreef:
di jul 12, 2022 8:26 pm
6 miljoen, serieus? Hoeveel verdient Tadic dan?
Lionel schreef:
di jul 12, 2022 11:56 pm
Cruijff was vergeten om te melden dat de bron voor de zes miljoen zijn dikke duim is.

Het is de Telegraaf die vaak een dikke duim heeft, maar wel degelijk repten van salarissen van (ruim) 5 miljoen per seizoen voor Haller.

Tadic zal de bestbetaalde speler van de selectie zijn, hij heeft al twee maal interesse (van Barcelona, seizoen later van AC Milan) gebruikt voor het afdwingen van een salarisverhoging.
Ik vrees ook dat Bergwijn minimaal het vroegere salaris van Haller heeft geëist, en zelfs nog wel iets meer. En ook heeft gekregen.

Wat Brobbey, als dat straks doorgaat, zal verdienen wil ik helemaal niet weten. In mijn ogen is hij maximaal 7 ton per jaar waard. De rioola kliek kennende komende ze uit op minimaal het vijfvoudige.
Raiola had nog verteld dat Leipzig een hoger salaris bood dan Ajax, dat was een gebrek aan respect van Ajax-kant aldus Raiola. Volgens mij verdient Brobbey over de 4 miljoen bij Leipzig.

Plaats reactie