Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » ma aug 29, 2022 1:01 pm

Denk dat we de eerste conclusies wel kunnen trekken inzake H2.
Zij doen het absoluut niet slechter dan Marc O.

Zeg niet dan alle aankopen een schot in de roos zullen zijn maar er zit wel een mate van logica in.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma aug 29, 2022 10:54 pm

Dit komt toch niet op het conto van Hamstelaar? Dit is toch de verdiensten van Overmars?
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » di aug 30, 2022 7:12 pm

:biggrin.gif: :biggrin.gif:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » di aug 30, 2022 7:26 pm

:smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » wo aug 31, 2022 8:10 pm

Goed, wie zien we hier graag als opvolgers van H2?

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » wo aug 31, 2022 8:11 pm

Pfffff
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 31, 2022 8:15 pm

Arthur schreef:
wo aug 31, 2022 8:10 pm
Goed, wie zien we hier graag als opvolgers van H2?
:biggrin.gif: :ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

De Dominee
Berichten: 5745
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » wo aug 31, 2022 8:19 pm

Wat doet Danny Blind tegenwoordig? :hypocrite.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » wo aug 31, 2022 8:22 pm

Haha, ik wilde net zeggen. Hij doet het nu toch al naar het schijnt
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » wo aug 31, 2022 9:49 pm

Arthur schreef:
wo aug 31, 2022 8:10 pm
Goed, wie zien we hier graag als opvolgers van H2?
Een farce, dat binnen Ajax blijkbaar zo weinig vertrouwen is in dat duo. Hopelijk houden ze morgen de eer aan zichzelf. Als kleine jongens terug gefloten…

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » wo aug 31, 2022 10:07 pm

Eigenlijk is het Van der Sar die is teruggefloten. Huntelaar en Hamstra halen hun akkoord bij hem.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » wo aug 31, 2022 10:14 pm

Het schijnt dat EtH zich met alles bemoeide. Van het reis schema tot aan het eten. Maar je ziet dus wat er gebeurd als je het allemaal uit handen geeft. Jezus gristus wat een bende zeg.

Er liggen geen lijntjes, de zeesluizen zijn opengezet. Ik denk nu al weer met weemoed terug aan EtH.

Lijkt wel alsof je bij Ajax de totale controle moet houden. Van Gaal haalde zo succes en EtH ook. Ieder ander mislukt min of meer door de 5de colonne, Scholletje, etc etc etc.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » wo aug 31, 2022 10:20 pm

LucaS schreef:
wo aug 31, 2022 8:22 pm
Haha, ik wilde net zeggen. Hij doet het nu toch al naar het schijnt
We kunnen erom lachen, maar naar verluidt heeft hij wel degelijk zijn partijtje meegeblazen in deze chaotische schertsvertoning. Als H2 sneuvelt en vervolgens Blind de troon bestijgt (zoals ik overigens een halfjaar geleden voorspelde) ga ik misschien toch in een complottheorie geloven.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » wo aug 31, 2022 10:31 pm

Omdat Hamstelaar dat zegt? Dan is Blind blijkbaar opeens financieel heel.solide geworden
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » wo aug 31, 2022 10:49 pm

(heb het niet nageteld. :-) )
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 01, 2022 7:25 am

AD/AS

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... ar-spelers

Interessant. Zal hier een knelpunt zitten bij de RVC? En kan zomaar eens een connectie mbt Hamstelaar zitten.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do sep 01, 2022 7:38 am

AD. Gevoed door? Oh nee, kan niet. Heeft LucaS (niet Ocampos) ons plechtig beloofd.

Eens met GR: EtH hield alles bij elkaar. People manager Schreuder lijkt een splijtzwam.

Zwaargewicht TD gezocht. Een bullebak die de baas is. Gênante vertoning gisteren.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » do sep 01, 2022 7:47 am

Slechte zaak dat de scouting steeds meer buitenspel gezet wordt en de zaakwaarnemer van de trainer voor de transfers zorgt. Goed dat de rvc hier een stokje voor steekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7350
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Scherrer » do sep 01, 2022 7:53 am

Jöhnk schreef:
wo aug 31, 2022 10:20 pm
LucaS schreef:
wo aug 31, 2022 8:22 pm
Haha, ik wilde net zeggen. Hij doet het nu toch al naar het schijnt
We kunnen erom lachen, maar naar verluidt heeft hij wel degelijk zijn partijtje meegeblazen in deze chaotische schertsvertoning. Als H2 sneuvelt en vervolgens Blind de troon bestijgt (zoals ik overigens een halfjaar geleden voorspelde) ga ik misschien toch in een complottheorie geloven.
Ja ik ben ook bang voor dit scenario.

Blind die van achter de coulissen H2 ondermijnt door transfers te laten blokkeren door zijn handlanger/loopjongen Koster. H2 die vertrekken omdat ze geen zin hebben om als klein kind te worden behandeld. Blind die na het WK alle tijd heeft en de vrijgekomen rol van TD opeist, gesteund door zijn mede-commissarissen.

:excited.gif:
***

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do sep 01, 2022 8:01 am

Waar komt het verhaal vandaan dat Danny Blind dé kwade genius van de afgelopen dagen is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do sep 01, 2022 8:04 am

Ajaciedjuh schreef:
do sep 01, 2022 7:25 am
AD/AS

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... ar-spelers

Interessant. Zal hier een knelpunt zitten bij de RVC? En kan zomaar eens een connectie mbt Hamstelaar zitten.
Ik denk eerlijk gezegd dat het onhaalbaar is om helemaal niet met één of twee van dit soort zaakwaarnemers samen te werken. Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat we de baas in eigen huis blijven.

Hopelijk leert Ajax van deze transferperiode. Het resultaat is alles bij elkaar genomen echt zeer behoorlijk. Al zit er nog wel een onbalans in de groep. Daar moeten we komend seizoen iets aan gaan doen. Het lek moet gevonden en gedicht. Dat scheelt al meer dan de helft. Als we dan ook nog zorgen dat de Directie en de RvC van elkaar weten wat er wel en niet mogelijk is dan zijn we echt een heel eind.

Hamstra en Huntelaar zullen overigens nog wel een paar keer tegen een teleurstelling aanlopen hoor. Dat hoort bij het vak en daar moet je verder niet te zwaar aan tillen. Soms kun je er wel iets aan doen en soms niet. Als dat op de achtergrond gebeurd heeft niemand het erover. Wel zullen zij met Van der Sar in gesprek moeten want hij gaf ze natuurlijk toestemming.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Duke » do sep 01, 2022 8:13 am

De analyse van het AD:
Deadline Day had bij Ajax alles weg van een ongezonde cocktail

ANALYSE
Het hoogste orgaan dat een transfer blokkeerde, de volgende muitende smaakmakers en een trainer die met hulp van zijn zaakwaarnemer doelwitten dichterbij brengt. Deadline Day maakte vooral duidelijk dat het rommelt binnen Ajax, omdat lang niet iedereen de pleasestand van de technische leiding aannam.

Wel, niet, wel, niet? En uiteindelijk toch wel. Lucas Ocampos (28) had al afscheid genomen in Sevilla, vloog na een akkoord van zo’n twintig miljoen euro naar Nederland om gekeurd en gepresenteerd te worden bij de landskampioen, maar vond zich een dag later alweer gedesillusioneerd terug in Zuid-Spanje. Om vervolgens weer een ticket naar Schiphol te boeken.

Het enkeltje Amsterdam werd een retourtje Sevilla omdat de Raad van Commissarissen van Ajax in eerste instantie een stokje stak voor de transfer van Ocampos. De toezichthouders zagen meer redenen om de transfer als onverantwoord te bestempelen. De som, zijn spel vorig seizoen, het gebrek aan restwaarde en de inschatting van de aanwezigheid van talentvolle alternatieven als Steven Berghuis, Mohammed Kudus en Francisco Conceição.

Dus trapte de RvC op de rem bij technisch managers Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar. Zij zaten met een gefrustreerde trainer in de maag. Alfred Schreuder vertelde met het gelaat op onweer bij Ziggo maandagavond het ‘slecht’ te hebben gevonden hoe Antony een transfer kon forceren door te muiten en veldtrainingen over te slaan. Schreuder wist dat hij de nodige basisspelers zou verliezen, maar verder moeten zonder Antony, daar ging de clubleiding en dus ook de nieuwe hoofdtrainer niet vanuit.

Niet voor niets werd bij het aantrekken van de jonge Conceição benadrukt dat hij Antony volgend jaar moest opvolgen. Schreuder stelde ook steevast het gevoel te hebben na de transferperiode nog over de Braziliaanse smaakmaker te kunnen beschikken. Het liep anders. Ajax ging alsnog overstag toen United voldeed aan de magische grens van honderd miljoen.

Daarvoor al werden de eerste lijntjes naar potentiële opvolgers uitgegooid, met Hakim Ziyech, een protegé van Schreuder, als topkandidaat. Ook zijn naam viel nog op Deadline Day. Ziyech zelf hield echter al dagen geen rekening meer met een rentree in de Johan Cruijff Arena, toen in het weekend bleek dat Ajax bij lange niet aan zijn salariseisen kon voldoen bij een definitief afscheid, waar zowel hij als zijn club Chelsea op mikte.

Huisagent
De volgende in de rij was Ocampos. Aan die deal hingen meerdere zaakwaarnemers een factuurtje. Eén van hen is Milos Malenovic, de agent van captain Dusan Tadic en trainer Alfred Schreuder. De Servische makelaar is een vast gezicht geworden bij Ajax. Of het nou op De Toekomst of in de Arena was, Malenovic flankeerde Hamstra en/of Huntelaar steeds vaker.

De in België woonachtige Malenovic deed veel voorwerk voor Ajax. Zo hielp hij onder meer Calvin Bassey binnen te halen, polste hij keeper Ersin Destanoglu van Besiktas en hielp hij bij de aanstaande komst van de transfervrije Florian Grillitsch, de Oostenrijkse middenvelder met wie Schreuder bij Hoffenheim werkte.

Dat de makelaar van een trainer wordt betrokken in de zoektocht naar spelers, is niet nieuw. Veel clubs doen dat. Ten Hag laat zich bij United in de zoektocht naar versterkingen bijvoorbeeld assisteren door zijn management. Over het scoutingapparaat van die club kan echter getwijfeld worden, terwijl Ajax juist wordt geroemd om haar talentenspotters. En die scouts constateren dat Ajax de voorbije maanden steeds meer spelers van wie nauwelijks rapporten waren aangemaakt, benaderde en aantrok.

Pleasestand
Zo oefent Schreuder met hulp van zijn zaakwaarnemer invloed uit op de samenstelling van zijn selectie. De pleasestand waar Hamstra en Huntelaar na de verkoop van Antony in schoten, hielp daarbij. Daarbij heeft het er alle schijn van dat de dure transfer van Ocampos niet aan de voorkant al werd afgestemd met de RvC.

Een compromis werd uiteindelijk nog gevonden, door in te zetten op een huur van de Argentijn. Sevilla, dat van Ocampos af moest om Adnan Januzaj in te schrijven, is daardoor blij. En doordat de papierwinkel in de Arena ook net op tijd werd afgerond, krijgen de managers van Ajax alsnog hun gewenste, extra gerenommeerde aanvaller tot hun beschikking.

Opmerkelijk is ook dat de RvC niet alleen naar de zakelijke kant keek, maar het technisch hart ook terug floot op sportieve gronden. Daarmee maakte het controlerende orgaan duidelijk dat uitgeven om het uitgeven ook weer niet de bedoeling is, zeker niet als een rendabele doorverkoop niet aannemelijk is en de perspectieven van potentiële basisspelers andermaal vertroebelen.

Muiten
Een voorbeeld daarvan is Kudus. De sierlijke spelmaker kreeg steeds te horen dat hij een verhuizing naar de Premier League op zijn buik kon schrijven. In navolging van Antony koos hij woensdag de aanval. Omdat zijn hervonden bloedvorm in de voorbereiding door zijn lovende coach niet werd beloond met extra speeltijd, die Everton hem wel in het verschiet stelt, sloeg de Ghanees de training over.

De rijen gesloten houden, zoals technisch directeur Marc Overmars en coach Ten Hag dat de voorbije jaren als twee-eenheid steeds lukte door de interne deadline bijvoorbeeld te vervroegen, lukte Ajax deze maand niet. Zo hoopt ook Edson Álvarez nog te verkassen naar Chelsea, dat gisteren 50 miljoen bood. En Ajax zette, ondanks de aanwezigheid van keepers Remko Pasveer, Maarten Stekelenburg en Jay Gorter, woensdag ook nog tevergeefs in op de komst van Odysseas Vlachodimos. Benfica wilde haar eerste doelman echter niet meer kwijt.

Zo werd woensdag heel duidelijk dat lang niet iedereen op dezelfde golflengte zit bij Ajax. Hamstra heeft de ervaring maar niet de uitstraling van een grote baas. Huntelaar beschikt wel weer over status, maar komt als beleidsbepaler net om de hoek kijken. Meng dat met een trainer die moeilijk berust in zijn lot en een toenemend aantal spelers met een vertrekwens en je weet dat Ajax op Deadline Day alles weg had van een ongezonde cocktail.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do sep 01, 2022 8:15 am

Zeux schreef:
do sep 01, 2022 8:01 am
Waar komt het verhaal vandaan dat Danny Blind dé kwade genius van de afgelopen dagen is?
Tot nu toe blijkt uit alle verhalen eigenlijk vooral één ding en dat is dat de bezwaren van de RvC sterk gedreven zijn door de financiële kant van de zaak.

Het niet te hoog laten oplopen van de investeringen en afschrijvingen. Het aspect van restwaarde van de spelersgroep. De mate waarin zaakwaarnemers profiteren van transfers.

Het lijkt mij ongeloofwaardig dat deze argumentatie dan vooral zou komen van een oud Commissaris die op het moment Assistent Bondscoach is. En als hij al een rol speelt in het aangeven van deze argumenten dan kunnen de huidige leden natuurlijk zelfstandig besluiten wat te doen. Maar ik denk dus dat het vooral vanuit de financiële hoek komt.

En met wat ik tot nu toe heb gezien zijn dit allemaal zeer goed verdedigbare standpunten. Het is alleen jammer dat het allemaal zo op straat is komen te liggen én dat de interne communicatie niet goed gaat. De werkverhouding tussen Directie (met name Van der Sar) en de RvC moet worden bekeken. En dat lek moet dus worden gevonden.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do sep 01, 2022 8:29 am

Je ziet de menselijke reflex dat een ieder poogt in een machtsvacuüm te duiken. Mij lijkt het theater van gisteren een symptoom van het feit dat de directiefunctie van Overmars door Ajax niet is ingevuld.

Ten 2e: je hebt Ten Hag niet meer. We weten hoe Overmars zijn werkdagen invulde. In de praktijk zal Ten Hag baas geweest zijn van Overmars i.p.v. andersom. Ten Hag heeft energie voor 10, zat overal bovenop. Hij komt wat quirky over, maar zal een verbinder zijn geweest.

Dus i.p.v. gevestigde structuren en duidelijkheid kom je ineens in een situ van nieuwe rondes, nieuwe kansen. Mensen die openingen zien en zich invechten. Dat moet je zsm de kop indrukken en dat kan alleen op directie-niveau, lijkt me.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » do sep 01, 2022 8:29 am

Marillion schreef:
Zeux schreef:
do sep 01, 2022 8:01 am
Waar komt het verhaal vandaan dat Danny Blind dé kwade genius van de afgelopen dagen is?
Tot nu toe blijkt uit alle verhalen eigenlijk vooral één ding en dat is dat de bezwaren van de RvC sterk gedreven zijn door de financiële kant van de zaak.

Het niet te hoog laten oplopen van de investeringen en afschrijvingen. Het aspect van restwaarde van de spelersgroep. De mate waarin zaakwaarnemers profiteren van transfers.

Het lijkt mij ongeloofwaardig dat deze argumentatie dan vooral zou komen van een oud Commissaris die op het moment Assistent Bondscoach is. En als hij al een rol speelt in het aangeven van deze argumenten dan kunnen de huidige leden natuurlijk zelfstandig besluiten wat te doen. Maar ik denk dus dat het vooral vanuit de financiële hoek komt.

En met wat ik tot nu toe heb gezien zijn dit allemaal zeer goed verdedigbare standpunten. Het is alleen jammer dat het allemaal zo op straat is komen te liggen én dat de interne communicatie niet goed gaat. De werkverhouding tussen Directie (met name Van der Sar) en de RvC moet worden bekeken. En dat lek moet dus worden gevonden.
Precies. Wat doet het ertoe of Blind erachter zit? De rvc heeft volkomen terecht ingegrepen. Ondertussen begin ik mij steeds meer te irriteren aan meneer Schreuder. Walgelijk mannetje Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie