Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jinne » do sep 01, 2022 10:13 am

wimpey schreef:
do sep 01, 2022 8:43 am
'Raad van Commissarissen blokkeert komst Vlachodimos'
BRON DE TELEGRAAF

De Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax heeft de komst van doelman Odysseas Vlachodimos tegengehouden, zo schrijft De Telegraaf. Ajax bereikte een akkoord met de goalie én naderde een deal met Benfica, maar de toezichthouders op het beleid achten de transfer overbodig.

Rond het begin van de avond leek de komst van Vlachodimos nog door te gaan. Ajax en de goalie bereikten een persoonlijk akkoord over een contract dat hem voor vier jaar aan de club zou verbinden. 'En omdat de clubs elkaar tot op enkele honderdduizenden euro’s naderden over de transfersom tussen de 10 en 12 miljoen euro, leek ook de derde transferdeal op deadlinedag een feit. Tot in de late avonduren het gerucht doorklonk dat de rvc ook deze overgang torpedeert', zo valt te lezen.

Het standpunt van de RvC was duidelijk: Vlachodimos is te oud, te duur en vanwege de al aanwezige keepers overbodig. De transfersom die Benfica voor de doelverdediger wenste te ontvangen, lag tussen de tien en twaalf miljoen euro. Er is voldoende vertrouwen in de kwaliteiten van Remko Pasveer, Maarten Stekelenburg en Jay Gorter.
Het vetgedrukte is toch écht niet de taak van een RvC. Kom op he, dit is je werkvloer overrulen. Een compleet gebrek aan vertrouwen in de dagelijkse leiding. Zo kun je toch als technisch kader je werk niet doen? :excited.gif:
Vlach te oud noemen terwijl bij de 3 beschikbare keepers de ene 10 jaar ouder is en de tweede zelfs 12 jaar. Dan is het verschil met het jonkie en Vlach nog het minst. 28 jaar voor een keeper is meestal nog 1e helft carrière.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » do sep 01, 2022 10:19 am

Jinne schreef:
do sep 01, 2022 10:13 am
wimpey schreef:
do sep 01, 2022 8:43 am
'Raad van Commissarissen blokkeert komst Vlachodimos'
BRON DE TELEGRAAF

De Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax heeft de komst van doelman Odysseas Vlachodimos tegengehouden, zo schrijft De Telegraaf. Ajax bereikte een akkoord met de goalie én naderde een deal met Benfica, maar de toezichthouders op het beleid achten de transfer overbodig.

Rond het begin van de avond leek de komst van Vlachodimos nog door te gaan. Ajax en de goalie bereikten een persoonlijk akkoord over een contract dat hem voor vier jaar aan de club zou verbinden. 'En omdat de clubs elkaar tot op enkele honderdduizenden euro’s naderden over de transfersom tussen de 10 en 12 miljoen euro, leek ook de derde transferdeal op deadlinedag een feit. Tot in de late avonduren het gerucht doorklonk dat de rvc ook deze overgang torpedeert', zo valt te lezen.

Het standpunt van de RvC was duidelijk: Vlachodimos is te oud, te duur en vanwege de al aanwezige keepers overbodig. De transfersom die Benfica voor de doelverdediger wenste te ontvangen, lag tussen de tien en twaalf miljoen euro. Er is voldoende vertrouwen in de kwaliteiten van Remko Pasveer, Maarten Stekelenburg en Jay Gorter.
Het vetgedrukte is toch écht niet de taak van een RvC. Kom op he, dit is je werkvloer overrulen. Een compleet gebrek aan vertrouwen in de dagelijkse leiding. Zo kun je toch als technisch kader je werk niet doen? :excited.gif:
Vlach te oud noemen terwijl bij de 3 beschikbare keepers de ene 10 jaar ouder is en de tweede zelfs 12 jaar. Dan is het verschil met het jonkie en Vlach nog het minst. 28 jaar voor een keeper is meestal nog 1e helft carrière.
In het artikel staat al 'een gerucht' om het daarna bijna als feit neer te pennen. :excited.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 01, 2022 10:26 am

Oftewel …. De Telegraaf way :excited.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door columbus » do sep 01, 2022 10:40 am

Ajaciedjuh schreef:Oftewel …. De Telegraaf way :excited.gif:
Inderdaad. In principe geloof ik in eerste instantie niets wat de Telegraaf, Verweij of Driessen typt AfbeeldingAfbeelding

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do sep 01, 2022 11:05 am

Ajax heeft geen vier keepers voor Ajax1 nodig.

Overigens lijkt het erop dat die Odysseas niet bij Ajax past, dus ik ben er niet rouwig om dat het is afgeketst.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » do sep 01, 2022 11:08 am

In een uitgebreide analyse over de laatste transferdag bij Ajax komt het Algemeen Dagblad met het bericht dat zaakwaarnemer Milos Malenovic een flink aandeel heeft in het transferbeleid van Ajax. De zaakwaarnemer van onder meer Dusan Tadic en Alfred Schreuder is steeds vaker te zien bij Ajax en hielp bij het binnenhalen van Calvin Bassey en Florian Grillitsch, terwijl hij Besiktas-doelman Ersin Destanoglu polste.

Vanuit de scouting is er de afgelopen maanden kritiek gekomen op het ingezette beleid. De club heeft steeds meer spelers benaderd en uiteindelijk aangetrokken waarvan nauwelijks scoutingsrapporten waren aangemaakt. Het AD eindigt het stuk dat Schreuder samen met zijn zaakwaarnemer invloed heeft uitgeoefend op de samenstelling van de selectie.
Voor wat het waard is…

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » do sep 01, 2022 11:10 am

Van spelers als Ocampos, Ziyech en Vlachodimos hoef je wat mij betreft geen scouting rapporten te hebben. Die dienen bekend te zijn, evenals hun plus- en minpunten. Jongens als Bassey en Sanchez zie ik liever wel eerst gescout worden.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do sep 01, 2022 12:33 pm

Van spelers als Ocampos, Ziyech en Vlachodimos hoef je wat mij betreft geen scouting rapporten te hebben.
Ziyech niet, maar het lijkt me best nuttig om te kijken of een keeper kan meevoetballen.

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » do sep 01, 2022 12:38 pm

Zou dat van Vlachodimos niet bekend moeten zijn? Iedereen kent hem toch? We hoeven Messi ook niet te scouten om zijn plus- en minpunten te kunnen opdreunen.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do sep 01, 2022 12:52 pm

De Dominee schreef:
do sep 01, 2022 12:38 pm
Zou dat van Vlachodimos niet bekend moeten zijn? Iedereen kent hem toch? We hoeven Messi ook niet te scouten om zijn plus- en minpunten te kunnen opdreunen.
Waarom halen ze hem dan? :confused.gif:


Het is toch bekend dat hij een heel matige trap heeft?

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » do sep 01, 2022 12:57 pm

Ik ben daar niet bij geweest, maar als je H2 aanstelt om de selectie samen te stellen moet je ze daarin ook het vertrouwen geven. De RVC is niet aangesteld om een voetbaltechnisch oordeel over potentiele spelers te geven.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » do sep 01, 2022 1:15 pm

Ze praten niet met elkaar, dat is het zorgelijke. Antony is verkocht, er is geld binnen. Dan ga je toch het gesprek aan over wat te doen.

Danny, we willen nog wat doen in de spelersgroep. Okee?
Okee?
Wat is het budget wat we mogen gebruiken?
X miljoen
Okee, randvoorwaarden?
Nee, jullie zijn voor de samenstelling vd selectie. Of
Ja, alleen spelers die een restwaarde hebben
Of
Alleen een directe vervanger van Antony
Of ...
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do sep 01, 2022 1:23 pm

Yopii schreef:
do sep 01, 2022 12:52 pm

Het is toch bekend dat hij een heel matige trap heeft?
Courtois ook. Houdt net als Vlachodimos wel heel veel tegen.

De berichtgeving in De T. (en het AD) zal - zoals anderen melden - inderdaad gekleurd zijn. Daar zal geen wederhoor aan te pas zijn gekomen.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do sep 01, 2022 1:24 pm

LucaS schreef:
do sep 01, 2022 1:15 pm
Danny, we willen nog wat doen in de spelersgroep. Okee?
Danny de Munk?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do sep 01, 2022 1:45 pm

De Dominee schreef:
do sep 01, 2022 12:57 pm
Ik ben daar niet bij geweest, maar als je H2 aanstelt om de selectie samen te stellen moet je ze daarin ook het vertrouwen geven. De RVC is niet aangesteld om een voetbaltechnisch oordeel over potentiele spelers te geven.
Ik denk dat het struikelblok ook niet was dat hij niet kan meevoetballen. Want daar gaat de RvC inderdaad niet over.

Het zal meer zijn geweest dat er drie keepers onder contract staan. Ik vind deze wel wat lastiger uit te leggen dan het bezwaar tegen de oorspronkelijke deal voor Ocampos. Maar we hebben dus al wel drie keepers die alledrie inzetbaar zouden moeten zijn als eerste doelman. Ik bedoel, er zit geen jeugdkeeper bij of zo.

Overigens is er ook nog de versie van het verhaal dat Benfica op het laatste moment geen deal wilde maken. Hoe zit dat met die vervanger die zij wilden halen? Op transfermarkt.com zie ik geen inkomende transfer voor een keeper. Dus is deze deal wel daadwerkelijk door de RvC afgeschoten?
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » do sep 01, 2022 1:45 pm

Die niet, dat is geen DB. Danny en dan weet ik het ook niet. Kan ook Dirk zijn
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 01, 2022 2:27 pm

Marillion schreef:
do sep 01, 2022 1:45 pm
De Dominee schreef:
do sep 01, 2022 12:57 pm
Ik ben daar niet bij geweest, maar als je H2 aanstelt om de selectie samen te stellen moet je ze daarin ook het vertrouwen geven. De RVC is niet aangesteld om een voetbaltechnisch oordeel over potentiele spelers te geven.
Ik denk dat het struikelblok ook niet was dat hij niet kan meevoetballen. Want daar gaat de RvC inderdaad niet over.

Het zal meer zijn geweest dat er drie keepers onder contract staan. Ik vind deze wel wat lastiger uit te leggen dan het bezwaar tegen de oorspronkelijke deal voor Ocampos. Maar we hebben dus al wel drie keepers die alledrie inzetbaar zouden moeten zijn als eerste doelman. Ik bedoel, er zit geen jeugdkeeper bij of zo.

Overigens is er ook nog de versie van het verhaal dat Benfica op het laatste moment geen deal wilde maken. Hoe zit dat met die vervanger die zij wilden halen? Op transfermarkt.com zie ik geen inkomende transfer voor een keeper. Dus is deze deal wel daadwerkelijk door de RvC afgeschoten?
Oorspronkelijke deal is ook wel uit te leggen vanuit RVC oogpunt. CCC is aangetrokken als opvolger van Antony. Daarnaast heb je ook nog Axel erachter zitten als talent. Dit is ook zo gecommuniceerd. Vooruit denken. Top! Dat is beleid en strategisch.
Nu Antony versneld wegging, valt het plan weg. Niet voor niks wilde ze in eerste instantie Ziyech voor 1 jaar huren. Dan heb je weer het oorspronkelijk goedgekeurde plan. Maar door de keuze van aankoop Ocampos, is een veel andere invulling van het plan. Het is dan veel moeilijker voor CCC/Axel om in het elftal te komen. Beleid (kansen geven aan jeugd) en strategie (voor investeren met CCC) is anders. En daar kan de RCV terecht vragen bij stellen of zelf blokkeren zoals nu gebeurd is.

Edit …. Ik zie nu dat ik jouw post verkeerd heb gelezen. Ik heb een onderbouwing gegeven op blokkade aankoop Ocampos. :smallgrin.gif: :blush.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do sep 01, 2022 2:33 pm

Haha, inderdaad. Daar was ik het inhoudelijk volledig mee eens.

Met die keeper moet ik wel wat meer moeite doen om ze te volgen. Al is daar dus ook de vraag óf ze het wel hebben geblokkeerd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 01, 2022 2:37 pm

Marillion schreef:
do sep 01, 2022 2:33 pm
Haha, inderdaad. Daar was ik het inhoudelijk volledig mee eens.

Met die keeper moet ik wel wat meer moeite doen om ze te volgen. Al is daar dus ook de vraag óf ze het wel hebben geblokkeerd.
Klopt, daar had ik ook al eerder op gereageerd. Vragen stellen kan natuurljk wel: we hebben tenslotte 3 keepers. Wordt Jay bijvoorbeeld dan verkocht of uitgeleend? Maar ik heb idd ook gelezen dat Benfica hem gewoon niet liet gaan.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do sep 01, 2022 2:52 pm

Ik denk dat het struikelblok ook niet was dat hij niet kan meevoetballen. Want daar gaat de RvC inderdaad niet over.

Het zal meer zijn geweest dat er drie keepers onder contract staan. Ik vind deze wel wat lastiger uit te leggen dan het bezwaar tegen de oorspronkelijke deal voor Ocampos. Maar we hebben dus al wel drie keepers die alledrie inzetbaar zouden moeten zijn als eerste doelman. Ik bedoel, er zit geen jeugdkeeper bij of zo.
Ik vind het niet onlogisch.

Je zou dan vier keepers hebben, van wie twee keepers geen wedstrijden zouden spelen. De ene zou dan reserve staan bij Ajax 1, de andere is overbodig.

Waarom zijn ze doorgegaan met Stekelenburg? :confused.gif:

Overigens is Stekelenburg altijd een favoriet van Danny Blind geweest. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » do sep 01, 2022 3:08 pm

Niet onlogisch nee. Maar niet zo duidelijk als de situatie met Ocampos. Dat is mijn gevoel erbij.

Alleen is het dus de vraag of ze überhaupt geblokkeerd hebben of dat het echt mis is gelopen met Benfica. Want zij hebben dus geen andere keeper gehaald en dat zou een voorwaarde zijn.

Alles bij elkaar heeft de RvC het prima gedaan alleen was het fijn geweest als het niet allemaal op straat terecht was gekomen. Ik ben in ieder geval wel blij dat er een soort van rem op lijkt te zitten en we de technische mensen niet voorzien van blanco cheques.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do sep 01, 2022 6:25 pm

Misschien is er onder ten Hag ook weleens een signing afgewezen maar doordat alles onder de pet werd gehouden, weet niemand ervan.

Nu ligt alles op straat. Deze nieuwe wind bevalt me allerminst.
Het gekke is wel dat schreuder vorige x werd verweten het lek te zijn en nu hij aan de macht is, lekt het bakken tegelijk.

Kan dat toch niet helemaal los van elkaar zien.

H2 had toestemming, contracten lagen al.
Kan niet zeggen dat ik denk dat de fout (volledig) bij H2 heeft gelegen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » vr sep 02, 2022 5:19 am

Telesport , Driessen gooit er maar weer eens een bommetje in.
Aan de ene kant zegt hij dat de RVC terecht ingrijpt: salarissen en transfers vliegen de pan uit. Scouting niet op orde.
En aan de andere kant zegt hij dat het een stammenstrijd is.
Nu verspreid Driessen vaak alleen maar onzin, dus ja….


Motie van wantrouwen
Algemeen directeur Edwin van der Sar werd door zijn raad van commissarissen en Danny Blind enorm in zijn hemd gezet. Hij gaf toestemming aan technisch manager Gerry Hamstra en diens rechterhand Klaas-Jan Huntelaar om rechtsbuiten Lucas Ocampos voor twintig miljoen euro op te halen bij Sevilla.

President-commissaris Leen Meijaard en Blind zetten daar, en door de transfer van de Griekse keeper Vlachodimos van Benfica, een dikke streep. Na het vertrek van Overmars weigert de rvc zich nog langer te laten piepelen door eigengereide voetbaljongens binnen Ajax voor wie financieel geen barrières gelden. De broekriem is stevig aangehaald en in het uiterste geval, zoals nu, wordt zelfs het vetorecht gebruikt. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Zeker voor de beeldvorming.

De rvc had inhoudelijk goede sportieve en financiële argumenten om voor deze miljoenentransfers te gaan liggen. Het verwijt van de commissarissen is al langer dat er veel te veel geld wordt uitgegeven aan transfers en salarissen van spelers. Dat aankopen de doorstroming van talenten uit de eigen jeugdopleiding in de weg staat, terwijl Ajax jaarlijks meer dan tien miljoen euro investeert in z’n talentenfabriek. Dat de scouting niet op orde is als er spelers buiten de scouting worden gehaald en dat er onvoldoende en niet vroeg genoeg geanticipeerd wordt op vertrekkende spelers.

Maar om daarvoor de algemeen directeur en het boegbeeld Van der Sar te slachtofferen… En met hem Hamstra en Huntelaar, dat heeft een achterliggende gedachte. Van der Sar is aangeschoten wild en de laatste twee kunnen in de toekomst onmogelijk nog functioneren als onafhankelijk technisch directeur. Als zij daarvoor al in aanmerking komen.

Bij een normale interne communicatie tussen directie en commissarissen was Ajax deze verschutting bespaard gebleven, want het amateurisme spatte ervan af bij de grootste voetbalclub van Nederland.

Op de achtergrond speelt echter een machtsstrijd binnen de club tussen de voetbalafdeling en de bestuurders aangevuld met Blind. Tot zijn aanstelling als assistent-bondscoach van Oranje was Blind commissaris technische zaken bij Ajax. Voor die rol wordt hij opnieuw voorgedragen na het WK in Qatar. Tot die tijd zou hij zich afzijdig houden en zou de rvc tijdelijk geadviseerd worden door Adrie Koster. In werkelijkheid loopt de rvc op voetbalgebied mee aan het handje van Blind, die zich overal mee bemoeit bij Ajax.

Door het afserveren van Van der Sar, het klein houden van Hamstra en Huntelaar en zonder technisch directeur hebben Blind en de rvc vrij spel bij Ajax. Precies zoals ze het graag willen. In dat kader kan ook het afvallen van Alex Kroes worden gezien. De voormalig zaakwaarnemer, Ajax-lid en ex-eigenaar van Go Ahead Eagles was een telefoontje verwijderd van de opvolging van Overmars. Omdat het telefoontje nooit kwam, heeft Kroes zich afgemeld.

Bijzonder schimmig blijft de positie van algemeen directeur Van der Sar. Helemaal omdat president-commissaris Meijaard regelmatig in kleine kring laat doorschemeren dat hij Van der Sar een lichtgewicht vindt, die niet capabel is om algemeen directeur van Ajax te zijn.

Vanuit die gedachte lijkt het idee ontstaan om Maurits Hendriks (ex-NOC*NSF) voor te dragen voor de functie van operationeel directeur bij Ajax. Waarbij hij een deel van het takenpakket van Van der Sar overneemt. De oud-doelman kan dan door als boegbeeld, vertegenwoordiger van Ajax bij grote internationale voetbalorganisaties en het technische takenpakket van zijn vertrokken maatje Overmars beheren. Iets wat hij graag doet en hem ligt. Zo hielp Van der Sar deze transferperiode bijvoorbeeld al om de transfers van Steven Bergwijn en Antony vlot te trekken.

Maar met de verkapte motie van wantrouwen van de machtswellustelingen in de rvc van Ajax vlak voor het einde van de transferdeadline zou Van der Sar zijn conclusies moeten trekken. Intern is er zo weinig vertrouwen en respect voor de algemeen directeur met voetbalachtergrond dat vertrekken de enige optie is voor iemand die (financieel) onafhankelijk is en ruggengraat heeft. Die wacht niet zoals gepland tot medio 2024 om de deur van de Johan Cruijff ArenA achter zich dicht te trekken en in de tussentijd als een sulletje te worden misbruikt door zijn toezichthouders.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Trab » vr sep 02, 2022 5:34 am

Ajaciedjuh schreef:Telesport , Driessen gooit er maar weer eens een bommetje in.
Aan de ene kant zegt hij dat de RVC terecht ingrijpt: salarissen en transfers vliegen de pan uit. Scouting niet op orde.
En aan de andere kant zegt hij dat het een stammenstrijd is.
Nu verspreid Driessen vaak alleen maar onzin, dus ja….


Motie van wantrouwen
Algemeen directeur Edwin van der Sar werd door zijn raad van commissarissen en Danny Blind enorm in zijn hemd gezet. Hij gaf toestemming aan technisch manager Gerry Hamstra en diens rechterhand Klaas-Jan Huntelaar om rechtsbuiten Lucas Ocampos voor twintig miljoen euro op te halen bij Sevilla.

President-commissaris Leen Meijaard en Blind zetten daar, en door de transfer van de Griekse keeper Vlachodimos van Benfica, een dikke streep. Na het vertrek van Overmars weigert de rvc zich nog langer te laten piepelen door eigengereide voetbaljongens binnen Ajax voor wie financieel geen barrières gelden. De broekriem is stevig aangehaald en in het uiterste geval, zoals nu, wordt zelfs het vetorecht gebruikt. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Zeker voor de beeldvorming.

De rvc had inhoudelijk goede sportieve en financiële argumenten om voor deze miljoenentransfers te gaan liggen. Het verwijt van de commissarissen is al langer dat er veel te veel geld wordt uitgegeven aan transfers en salarissen van spelers. Dat aankopen de doorstroming van talenten uit de eigen jeugdopleiding in de weg staat, terwijl Ajax jaarlijks meer dan tien miljoen euro investeert in z’n talentenfabriek. Dat de scouting niet op orde is als er spelers buiten de scouting worden gehaald en dat er onvoldoende en niet vroeg genoeg geanticipeerd wordt op vertrekkende spelers.

Maar om daarvoor de algemeen directeur en het boegbeeld Van der Sar te slachtofferen… En met hem Hamstra en Huntelaar, dat heeft een achterliggende gedachte. Van der Sar is aangeschoten wild en de laatste twee kunnen in de toekomst onmogelijk nog functioneren als onafhankelijk technisch directeur. Als zij daarvoor al in aanmerking komen.

Bij een normale interne communicatie tussen directie en commissarissen was Ajax deze verschutting bespaard gebleven, want het amateurisme spatte ervan af bij de grootste voetbalclub van Nederland.

Op de achtergrond speelt echter een machtsstrijd binnen de club tussen de voetbalafdeling en de bestuurders aangevuld met Blind. Tot zijn aanstelling als assistent-bondscoach van Oranje was Blind commissaris technische zaken bij Ajax. Voor die rol wordt hij opnieuw voorgedragen na het WK in Qatar. Tot die tijd zou hij zich afzijdig houden en zou de rvc tijdelijk geadviseerd worden door Adrie Koster. In werkelijkheid loopt de rvc op voetbalgebied mee aan het handje van Blind, die zich overal mee bemoeit bij Ajax.

Door het afserveren van Van der Sar, het klein houden van Hamstra en Huntelaar en zonder technisch directeur hebben Blind en de rvc vrij spel bij Ajax. Precies zoals ze het graag willen. In dat kader kan ook het afvallen van Alex Kroes worden gezien. De voormalig zaakwaarnemer, Ajax-lid en ex-eigenaar van Go Ahead Eagles was een telefoontje verwijderd van de opvolging van Overmars. Omdat het telefoontje nooit kwam, heeft Kroes zich afgemeld.

Bijzonder schimmig blijft de positie van algemeen directeur Van der Sar. Helemaal omdat president-commissaris Meijaard regelmatig in kleine kring laat doorschemeren dat hij Van der Sar een lichtgewicht vindt, die niet capabel is om algemeen directeur van Ajax te zijn.

Vanuit die gedachte lijkt het idee ontstaan om Maurits Hendriks (ex-NOC*NSF) voor te dragen voor de functie van operationeel directeur bij Ajax. Waarbij hij een deel van het takenpakket van Van der Sar overneemt. De oud-doelman kan dan door als boegbeeld, vertegenwoordiger van Ajax bij grote internationale voetbalorganisaties en het technische takenpakket van zijn vertrokken maatje Overmars beheren. Iets wat hij graag doet en hem ligt. Zo hielp Van der Sar deze transferperiode bijvoorbeeld al om de transfers van Steven Bergwijn en Antony vlot te trekken.

Maar met de verkapte motie van wantrouwen van de machtswellustelingen in de rvc van Ajax vlak voor het einde van de transferdeadline zou Van der Sar zijn conclusies moeten trekken. Intern is er zo weinig vertrouwen en respect voor de algemeen directeur met voetbalachtergrond dat vertrekken de enige optie is voor iemand die (financieel) onafhankelijk is en ruggengraat heeft. Die wacht niet zoals gepland tot medio 2024 om de deur van de Johan Cruijff ArenA achter zich dicht te trekken en in de tussentijd als een sulletje te worden misbruikt door zijn toezichthouders.
Precies wat je zegt. Hij is weer aan het stoken. Vreselijke vent Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » vr sep 02, 2022 7:49 am

Jöhnk had het van begin af aan (na ontslag Overmars) bij het rechte eind. :biggthumpup.gif:

Plaats reactie